ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA RAZKROJ FEVDALNE AGRARNE STRUKTURE IN PREHOD NA INDIVIDUALIZIRANO KMETIJSTVO NA KRANJSKEM MARIJAN BRITOVšEK Razprava je povzetek doktorske diserta- cije, ki jo je pisec uspešno obranil dne 16. maja 1960 na univerzi v Ljubljani. S tem omogočamo širšemu krogu naših bralcev, da se seznanijo s tistimi problemi naše agrarne zgodovine, ki do sedaj še niso bili temeljiteje obdelani. tt j -j Uredništvo I. Disertacija obravnava v glavnih otrisili pravni položaj in vlogo srenjskih skupnosti v fevdalnem gospodarstvu, pomen in raz- prostranjenost gozdnih in pašnih služnosti od XVI. do XVIII. stoletja ter v tej zvezi v glavnih potezah osvetljuje položaj in stanje živinoreje v pašniško gospodarskem sistemu. Težišče razprave je prikazovanje razkroja fevdalne agrarne strukture in nastajanje in- dividualiziranega kmetijstva, ki se je pri- čelo uveljavljati zlasti v fiziokratskem ob- dobju z razdeljevanjem srenjskih pašnikov in gozdov ter je doseglo svoj višek z operaci- jami pri odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti. Tema je razdeljena na naslednja poglavja: 1. Razdeljevanje srenjskih pašnikov in go- zdov, 2. Gozdne služnosti na Kranjskem, 3. Pašne služnosti na Kranjskem, 4. Odkup in uravnava zemljiških dolžnosti. Poglavje o »Razdeljevanju srenjskih paš- nikov in gozdov« sem razdelil na troje ob- dobij: L prvo obdobje zajema razdobje do terezi- janskih reform, ko so zemljiški gospodje po- nekod svojevoljno ali sporazumno s podlož-. niki izvajali te operacije: 2. fiziokratsko obdobje obsega razdobje, ko je v te odnose z nizom uredb prvič posegla fevdalno-absolutistična država; 3. tretje obdobje obravnava dobo po bur- žoaznodemokratični revoluciji 1848, ko je razvoj agrarnega kapitalizma zahteval do- končno odpravo srenj. L Nastanek in pravni položaj srenj je v prvem obdobju historično dokaj nejasen in kontroverzen. Točnejšo sliko za naše predele bi si bilo mogoče ustvariti le s pritegnitvijo še neobjavljenih vaških, župnih in alpskih redov, ki se hranijo v avstrijskih arhivih, kar pa že presega okvir mojega preučevanja. Srenjske skupnosti, soseske, so imele svoj izvor deloma v predfevdalni agrarni struk- turi, deloma so nastajale v zgodnjem sred- njem veku. Glede nastanka in notranjega razvoja srenj ter vloge zemljiških gosposk pri oblikovanju političnega in gospodarskega ustroja srenj obstajajo v historični literaturi različni pogledi. Starejši nemški in avstrij- ski raziskovalci, zlasti pravni zgodovinarji so bili mnenja, da je ostal gospodarski in politični ustroj srenjskih skupnosti v zgod- ' njem srednjem veku od njihovega nastanka naprej nespremenjen in da zemljiške gospo- ske niso imele nobenega vpliva na njihov razvoj. Novejša Dopscheva raziskovanja pa so dovedla do nasprotnih rezultatov. Na osnovi številnega listinskega gradiva, pred- vsem pravnih napotil, je dokazal, da srenje (marke) v razdobju nastajanja pravnih na- potil, od XII. do XV. stoletja niso bile po- vsem svobodne, ampak so bile v svojem delo- vanju podrejene zemljiškim gosposkam in od njih odvisne. Z nastajanjem podložniške- ga razmerja so pravice podložnikov do srenj slabile, pravice zemljiških gospodov pa so se krepile. V številnih napotilih je bilo po- udarjeno, da so si vaščani pridobili pravico do izkoriščanja srenje le po milosti zemljiške gosposke. Te pravice so si pridobili na raz- lične načine: s podelitvijo, z zamenjavo ali z nakupom zemljiške gosposke. Večkrat se je tudi dogajalo, da je bila njihova posest pridobljena brez pravnega naslova, z za- staranjem in z uzurpacijo zemljiškogospo- skega zemljišča. Zemljiške gosposke se v zgodnjem srednjem veku niso preveč, pri- zadevale, da bi uveljavljale svoje pravice do srenj, temveč so prepuščale pašnike in go- zdove v izkoriščanje podložnikom. Njihov odnos do srenjskega zemljišča je bil toleran- ten, ker je bilo v interesu zemljiških gosposk, da podložnikom omogočijo izkoriščanje srenje in podprejo težnje kmetov po krčenju gozdov, ker jim je to prinašalo določene dohodke. Do- gajalo se je tudi, da so si podložniki prilastili zemljiškogosposke gozdove in jih proglasili za srenjske. Takšni poskusi osamosvojitve srenjskih skupnosti od zemljiških gosposk so bili zelo pogosti: s tem pa se je višja last- ninska pravica gosposk do srenj oslabila. Pod vplivom gospodarskih razmer se je ustroj srenj na območju nemškega pravnega ozemlja, v katerega okvir je spadala tudi Kranjska, pričel v XV. in XVI. stoletju spre- minjati. Zemljiškim gosposkam je ponekod uspelo, da so si prilastile vedno večje pravice do srenjskih pašnikov in gozdov, podložnim kmetom pa je marsikje ostala le užitna pra-^ 81 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO vica, ki so jo z recepcijo rimskega prava pri- čeli razvijati v Servitute. Proces prilaščanja srenjskih pašnikov in gozdov ter nastajanje servitutov je potekal na območjih posamez- nih zemljiških gosposk zelo različno. Z na- stajanjem novih družbenih plasti kmečkega polproletariata in proletariata (gostačev, ko- čarjev, podružnikov) so se odnosi v srenjah pričeli spreminjati. Soseske so pravico do paše in lesa na srenjskem zemljišču dovolje- vale le tistim, ki so imeli svoj hlev in ognji- šče. Zaradi pomoči gostačev, dninarjev in kočarjev pri obdelavi podložniških polj jih niso mogli povsem izključiti od izkoriščanja srenjskih pašnikov in gozdov. Zato se je po- nekod uveljavilo pravilo, da so gostači in kočarji lahko izkoriščali srenjske pašnike s predhodnim dovoljenjem soseske. Med go- stače so prištevali tudi dninarje in hlapce, ki so jih gosposke in podložniki uporabljali za delovno silo. V okviru srenj se je pričelo oblikovati članstvo dveh kategorij. Stari člani so imeli neomejeno pravico do paše in lesa, drugi pa le omejeno pravico, ki je bila vezana na predhodno dovoljenje celotne soseske. Smeli so n. pr. pobirati v gozdu od- padni les, niso pa smeli sami sekati; imeli so pravico pasti drobnico, ne pa tudi govejo živino in konje itd. Vendar so te pravice od gosposke do gosposke močno variirale. Za- konski predpisi na osnovi recepcije rimskega prava so zemljiškim gosposkam omogočili, da so omejevale služnostne pravice le na stare prebivalce, kar je hkrati tudi nepo- sredno vplivalo na izoblikovanje mnogih srenjskih predpisov in statutov, posebno v alpskem pašnem območju. Številni ohranjeni vaški in alpski redi za Koroško in Štajersko nam to dokazujejo. V teh redih je bilo pod- ložnikom predpisano število in vrsta živi- ne, ki so jo smeli pasti na alpskih pašnikih. Obseg izkoriščanja srenjskega zemljišča so posameznim hubam običajno odmerjali po njihovi velikosti. V planinskih pašnih pre- delih je ponekod imela vsaka kmetija do- ločeno število deležev, po katerih so odmer- jali število živine, ki so jo smeli pasti na srenji, in količino lesa, ki so ga dobivali iz srenjskih gozdov ter obveznosti do srenjske skupnosti (popravilo poti, ograj itd.). Na splošno lahko trdimo, da so bili na območju posameznih srenj srenjski predpisi odvisni od obsega pašnikov, gostote naseljenosti kmečkega prebivalstva ter števila njihove živine. Pri posameznih podložnikih ali celih soseskah so se v XVII. in XVIII. stoletju med seboj močno prepletale oblike srenjskih in služnostnih pravic do paše in lesa. Ti odnosi so zlasti pregledno razvidni v rektificiranih dominikalnih aktih in rustikalnih tabelah, iz katerih je mogoče razbrati točno sliko fev- dalne agrarne strukture, predvsem glede na obseg razprostranjenosti srenj, pašnih in gozdnih servitutov v fevdalnem gospodar- stvu. Na področju posameznih graščin, zem- ljiških gosposk in cerkvene posesti so imeli ponekod podložniki hkrati pravico do lesa in paše tako na srenjskih kot na služnostnih pašnikih in v gozdovih, drugod so podlož- niki imeli to pravico omejeno le na srenjske ali služnostne pašnike in gozdove. Proces individualizacije kmečke posesti, t. j. pri- ključevanje gozdnih in pašnih površin v individualno uporabo posameznim hubam je takrat zavzemal še neznaten obseg. Le redki so bili podložniki, katerih posest je dosegla takšno stopnjo ravnovesja ornih, pašnih in gozdnih površin, da so bili gospodarsko po- vsem neodvisni od srenjskih ali shižnostnih pravic. Stanje na srenjskih pašnikih in v gozdovih je bilo na splošno zelo slabo. Indi- vidualizirani rustikalni in srenjski gozdovi so bili v pretežni večini zelo razredčeni in opustošeni. Upravičenci so dobivali iz srenj- skih gozdov v glavnem le les za kurjavo in steljo in jih imeli le še za pašo. Boljšega gradb. lesa v njih že ni bilo več dobiti. Srenjski pašniki so bili prav tako v brez- upnem stanju. Večji del so bili slabi in pre- puščeni sami sebi. Živina na njih pa je bila izpostavljena stalnim okužbam. Posebno za- nimivo sliko o razmerah na srenjskih pašni- kih nudijo odgovori na nagradno vprašanje, ki ga je razpisala Kranjska kmetijska družba 1767 »Ali so srenjski pašniki v deželi škod- ljivi ali koristni in kako bi jih najlaže in najprej odpravili, oziroma kako naj bi se naredili koristni«. Vsem odgovorom je bilo skupno, da so se njihovi avtorji zavzemali za razdelitev srenjskih pašnikov, uvajanje krmnih rastlin in za racionalnejšo hlevsko rejo. Ti odgovori so bili dejansko izraz pojmovanja zelo ozkega kroga fiziokratsko usmerjenih ljudi iz vrst fevdalnega plemstva in višjega uradništva terezijanske dobe. Za- radi globokih spon fevdalne agrarne struk- ture Kranjska v tem obdobju ni mogla s pri- dom uresničevati novih gospodarskih na- zorov. Podložna in graščinska posest sta bili v gospodarjenju še tako zaostali, da jim je bil smisel za racionalnejše oblike kmetijstva bolj tuj. Mali kmetje in kočarji, katerih go- spodarstvo je bilo izključno navezano na srenjske pašnike, so bili z njihovim razdelje- vanjem zelo prizadeti, predvsem ker niso imeli sredstev za prehod na hlevsko rejo. Nasprotno pa so bili nekateri redkejši zem- ljiški gospodje in celaki mnenja, da je ne- racionalno izkoriščati za pašnike zemljo, ki bi jo mogli s svojimi sredstvi obdelovati. 82 ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA 2. Država je sprva skušala novi način go- spodarstva uvesti s silo, s pomočjo zakono- daje in kmetijske družbe. Pri tem so jo vodile fiziokratske težnje, da bi ustvarili z razdelitvijo srenjskih pašnikov in z uvaja- njem krmnih kultur, posebno detelje, pogoje za uvedbo racionalnejše hlevske reje. V last- ninske razmere na srenjskih pašnikih je prvič globlje posegel patent z dne 5. novem- bra 1768 z zahtevo, naj jih v roku enega leta razdele. Odrejeno je bilo, naj v čeških in avstrijskih deželah razdelijo vse srenjske pašnike, ki so jih izkoriščali podložniki sami, ali skupno z zemljiškimi gosposkanii. Kot glavna razloga za razdelitev sta bila navede- na majhna donosnost in razširjanje kužnih bolezni. Po patentu je bilo predvideno, naj bodo pri dodelitvi deleži posameznih upra- vičencev v sorazmerju z velikostjo posestva. Razdelitvene operacije pa so bile prepuščene upravnemu aparatu: magistratom, okrajnim gosposkam itd. Ako bi gosposke ne izvedle razdelitve v določenem roku, je patent po- oblaščal kresijske urade, da izvedejo razdeli- tev srenjskih pašnikov na račun prizadetih gosposk. V patentu je bil predviden tudi pri- silni odvzem zemljišč vsem tistim, ki bi iz malomarnosti opuščali kultiviranje dodelje- nih delov, in kazni za tiste, ki bi po razdeli- tvi še vedno pasli živino na razdeljenih paš- nikih. Da bi se zagotovila paša drobnici, je bilo v patentu določeno, naj se izvzamejo v vsakem kraju od razdelitve določeni deli suhih pašnikov ter naj ostanejo po potrebi nerazdeljeni za pašo drobnice; hkrati pa je bila pod denarno kaznijo prepovedana paša goveje živine na teh pašnikih. Po patentu so bili od razdelitve prav tako izvzeti pašniki v goratih in alpskih predelih. Da bi dvignili interes za racionalnejše obdelovanje tal na razdeljenih zemljiščih, so bile za dobo 10 let zmanjšane dajatve s teh zemljišč. Da bi živina zaradi razdelitvenih operacij ne trpela pomanjkanje krme, je patent priporočal podložnikom, naj na strniščnih poljih v bli- žini domov sejejo čim več detelje in drugih krmnih rastlin. Naslednjega leta so razde- ljene srenjske pašnike s posebnim ukazom oprostili za 30 let desetine in odredili, da se morajo novi deleži v zemljiških knjigah pri- pisati k posestvom kot njihovi neločljivi deli. Uredbi z dne 24. marca in 23. avgusta 1770 sta dajali podrobnejša navodila za razdeli- tev. Prepletanje različnih oblik agrarnih skupnosti, srenjskih in servitutnih pašnikov, je nedvomno zahtevalo mnogo preciznejšo in gospodarskemu razvoju posameznih dežel bolj prilagojeno zakonodajo. Po patentu z dne 24. marca 1770 so bili lastniki razdeljenih srenjskih j^ašnikov po- j novno oproščeni desetine za 30 let; do- • voljeno jim je bilo tudi, da jih ogradijo in i zaščitijo pred divjačino. V pojasnilu k patentu z dne 24. marca i 1770 je bilo ponovno določeno, naj bodo ; deleži posameznih upravičencev v sorazmer- i ju z velikostjo posestva. Od razdelitve so; bili izvzeti gozdni, močvirnati in hriboviti j predeli ter taki srenjski pašniki, ki bi bili za razdelitev med vse upravičence premajh- ; ni. Ob razdelitvi naj bi dobili svoj delež i tudi župnik, šolski upravitelj in vaški roko-1 delci v sorazmerju s posestjo ali številom i glav živine; obdržali bi tudi pravico do skupne paše drobnice na zato določenih kra- jih, kar je bilo predvideno tudi že v patentu; z dne 5. novembra 1768. Ako je imela na^ srenjskem pašniku pravico do paše tudi zemljiška gosposka, ji je po uredbi ob raz- delitvi pripadala polovica pašnika. Močvir- ] nate pašnike bi bilo treba pred delitvijo naj-: prej izsušiti. Če bi ob razdelitvi preostal i kak kos zemljišča, naj bi pripadel kakemu \ celaku. Nižjim upravnim organom je bilo { naročeno, naj izdelajo podrobnejša navodila! za razdelitev. Naslednja uredba z dne 14. marca 1771 je dopolnjevala predhodno. Določeno je bilo, da gosposke, ki niso imele na srenjskih paš- nikih pašne pravice, ob razdelitvi ne dobe ničesar. Ako pa je bila njihova pašna pra- i vica omejena le na nekaj glav živine, naj jim \ ob razdelitvi pripade delež v sorazmerju > s številom glav živine. Po uredbi z dne 4. ja- nuarja 1780 je bilo ponovno določeno, naj se do konca aprila istega leta srenjski paš-■ niki razdelijo. Dominijem je bilo naročeno, j naj dostavijo do tega roka okrožnim uradom razdelitvene sezname in tehtne pripombe glede še nerazdeljenih srenjskih pašnikov, i V nasprotnem primeru bodo razdelitvene 1 operacije povzeli okrožni uradi na stroške | dominijev. i Kljub strogim patentom pa je razdelje- , vanje le počasi napredovalo. Na Dolenjskem : je n. pr. ostalo do 1. 1785 še nerazdeljenih \ 342 srenjskih pašnikov. V patentu z dne \ 17. aprila 1784 je bilo ponovno predpisano, \ da se morajo srenjski pašniki v roku enega \ leta razdeliti. Ponovno je bila izražena grož- j nja, da bodo razdeljene pašnike lastnikom ; odvzeli, če jih ne bodo obdelovali in jih po- \ delili drugim, pa čeprav kočarjem. Vendar ! je ostalo le pri grožnjah. i Sporedno s predpisi o razdelitvi srenjskih 1 pašnikov so izdali tudi vrsto uredb o raz- \ delitvi srenjskih gozdov. Predpisano je bilo, naj jih v roku dveh let na osnovi žreba raz- dele med srenjske upravičence. Zemljiškim gosposkam pa je bilo ukazano, naj še na- 83 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO dalje nadzirajo izkoriščanje teh gozdov. Raz- deljevanje srenjskih gozdov je imelo za po- sledico še večje opustošenje gozdov. Zato so v začetku XIX. stoletja razdeljevanje pre- povedali. Pri razdeljevanju srenjskih pašnikov in gozdov je fevdalnoabsolutistična država upo- števala predvsem koristi velikih in srednjih posestev, pravice malih kmetov, kočarjev in dninarjev pa je s predpisi zelo omejila. Po- udariti je treba, da se na Kranjskem zemlji- ški gospodje zaradi majhnega interesa za novi način gospodarstva niso dosti zavze- mali za razdeljevanje. Podložniki so dode- ljene dele večinoma še naprej izkoriščali kot srenjske pašnike. Z izidom razdelitvenih patentov se je mar- sikje na območjih posameznih srenj položaj malih kmetov, kočarjev in osobenkov zelo poslabšal. Pri razdeljevanju srenjskih zem- ljišč so po predpisih patenta upoštevali predvsem velikost posesti. Največ so dobile graščine in celaki, manjšim kmetom in ko- čarjem pa so dodelili najmanjša in najslabša zemljišča. Na splošno so se razdelitvene ope- racije na Kranjskem razvijale počasi, v vzdušju patriarhalnih razmer fevdalnoabso- lutistične države, čeprav je država skušala s silo uvesti svoje gospodarske poglede. Kranjski stanovi niso kazali prevelikega interesa za razvoj racionalnejših oblik kme- tijstva in zato od razdelitvenih operacij niso pričakovali posebnih koristi. Ljubljanski okrožni urad pa je bil mnenja, da so pred- stavljali glavno oviro pri razdeljevanju pre- pleteni odnosi pašnih in gozdnih pravic, ki so na istem zemljišču pripadali različnim gosposkam. Postojnski okrožni urad je po- ročal, da na njihovem področju zaradi velike kamenitosti ni prišlo do razdeljevanja srenj da so jih še nadalje uporabljali za skupno pašo. Po navedbah novomeškega okrožnega urada so na njihovem območju nekatere paš- nike že razdelili, mnoge pa so še po razdeli- tvi pustili skupaj. Glavni razlog zato je bilo siromaštvo podložnikov, ki jim je onemo- gočalo, da bi lahko spremenili slabša zem- ljišča v orne površine. Čeprav kmetje in zemljiške gosposke večinoma srenjskih paš- nikov na Dolenjskem in Notranjskem niso razdelile, je bil za posamezne družbene plasti obseg pravic s patenti točno predpisan. Ko- čarji in gostači so glede srenjske paše in lesa postali povsem odvisni od uvidevnosti ali dobrohotnosti gospodarsko močnejših članov srenje. Prisilne razdelitvene akcije so ponekod koristile predvsem zemljiškim go- spodom, ki so arondirali svoja posestva z dobljenimi srenjskozemljiškimi kompleksi. Podložniki so ponekod dodeljene jim dele takoj vključili med orne površine, kar je imelo za posledico, da je zaradi pomanjka- nja gnoja donosnost zelo padla. Nenačrtni in preuranjeni razdelitvi je sledila še večja razmetanost zemljišč. Zaradi neuspeha pri razdeljevanju srenj- skih pašnikov je vlada morala opustiti pri- silne ukrepe in je v dekretih 14. oktobra 1808 in 26. decembra 1811 postavila razdelitev na prostovoljno osnovo. Razdeljevanje srenjskih pašnikov je v prvi polovici XIX. stoletja zelo počasi napredovalo, zlasti še od kar je bilo postavljeno na prostovoljno osnovo. Z vrsto predpisov so skušali pašo na srenjskih paš- nikih vskladiti s koristmi živinoreje. Prepo- vedali so spomladansko pašo, jesensko pašo pa so omejili le na suhe travnike od 29. sep- tembra naprej. Ti predpisi so se, kot je iz poročil posameznih okrajnih gosposk raz- vidno, le delno izvajali. Leta 1832 je bilo na področju novomeškega in postojnskega okrožja še 95.545 oralov nerazdeljenih srenj- skih pašnikov. Zaradi majhnega zanimanja so razdelitvene operacije v predmarčni dobi zelo počasi napredovale. V razdobju po iz- vedbi katastralnih merjenj (1824—1828) do 1. 1843 je večina okrajnih gosposk poročala ljubljanskemu okrožnemu uradu, da na nji- hovem področju ni prišlo do razdeljevanja srenjskih zemljišč. Izjema sta bili le okrajni glavarstvi Radovljica in Ljubljana-okolica. Podobna poročila so poslale tudi okrajne go- sposke novomeškemu in postojnskemu okrož- nemu uradu. Razdeljevanju srenjskih paš- nikov in gozdov so pričele tudi »Novice« po- svečati večjo pozornost. Pozivale in prepri- čevale so podložnike, naj začno z razdelje- vanjem. * Novo nastale razmere v pomarčni dobi so vnesle v odnose srenjskih skupnosti vrsto sprememb. Velika večina srenj ni imela ni- kakih uprav, statutov ali predpisov, ki bi določali obseg užitnih pravic članov, po- samezniki so ne glede na koristi drugih čla- nov brezobzirno izkoriščali gozdove in paš- nike. Trdnejša organizacijska povezanost in doslednejše izvajanje starih predpisov sta se obdržali le pri nekaterih soseskah v alpskih predelih. Po provizoričnem občinskem pa- tentu z dne 18. marca 1849 so srenje upravno podredili novo nastalim političnim občinam. Članom soseske so še naprej priznali užitne pravice na občinskih zemljiščih in pred- pisali, da nihče ne sme v večjem obsegu iz- koriščati občinskega zemljišča, kot mu je potrebno za kritje lastnih potreb. Nove poli- tične občine so s temi predpisi prevzele ob- veznost v zaščiti užitnih pravic članov nek- 84 ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA danjih agrarnih skupnosti. Delitev občinskih hodno dovoljenje deželnega zbora, razdelitev občinskih gozdov pa je bila po gozdnem zakonu z dne 3. decembra 1852 možna le z odobritvijo deželnega glavarstva. Z občinskim zakonom so bile zaščitene predvsem koristi velikih in srednjih kmetov. Po občinskih volilnih sistemih 60 let XIX. stoletja je prišla uprava občin povsem v roke gospodarsko močnejših družbenih pla- sti. Malim posestnikom in kočarjem je bila po zakonu še nadalje priznana užitna pra- vica do lesa in paše, prepuščena pa je bila presoji občinskih svetov, ki so običajno šči- tili le koristi gospodarsko močnejših občanov in veleposestnikov. V okviru novih političnih občin so se ponekod družbena nasprotja ob vprašanju izkoriščanja srenjske paše in go- zda zelo zaostrila. To je prišlo posebno do izraza tam, kjer so revnejše sloje v živo za- dele že servitutne agrarne operacije. Proces vedno močnejše individualizacije kmetijstva je imel zelo slabe posledice za izkoriščanje občinskih zemljišč. Vsak upravičenec je težil le za tem, da bi iz občinskih gozdov, pašni- kov, travnikov in polj izvlekel čim več ko- zemljišč je bila po zakonu vezana na pred- risti. Občinske gozdove so navadno izkori- ščali ne le upravičenci, ampak tudi občine za javne namene, popravilo cest, mostov itd. Povsem pa je manjkalo občinam smisla za načrtno gospodarjenje na takih zemljiščih. Občinski predpisi glede uprave teh zemljišč so bili zelo splošni in posameznikom niso dovolj natančno predpisovali obsega korišče- nja njihovih pravic. Občinska zemljišča so bila običajno bolj opustošena kot služnostna, ki so jih nadzirali neposredno lastniki služ- nostnih zemljišč. O teh vprašanjih je zato večkrat razpravljal tudi deželni zbor in sprejel več zakonskih predlogov za razdeli- tev agrarnih skupnosti, ki pa jih vlada na Dunaju ni sprejela. Šele 7. junija 1803 je vlada sprejela zakon o razdelitvi agrarnih skupnosti, čigar meritorna vsebina je bila privatnopravnega značaja. Vseboval je le okvirne predpise, težišče pa je bilo prene- seno na deželno zakonodajo, kateri je bilo prepuščeno, da izdela podrobne predpise za razdelitveni postopek po službeni dolžnosti ali na zahtevo upravičencev. Na Kranjskem je zakon o uravnavi in razdelitvi agrarnih skupnosti stopil v veljavo šele 26. oktobra 1887. Proces pri razdeljevanju srenjskih pašni- kov in gozdov je ustvaril skupno z zemljiško odvezo v ožjem in širšem smislu pogoje za razvoj kapitalističnih oblik individualizira- nega kmetijstva. Oblike srenjskih skupnosti, ki so nekoč skupno s pašnimi in gozdnimi servituti tvorile osnovo fevdalnega kmetij- stva, so se pričele pod vplivom kapitalistič- nih oblik v gospodarstvu v drugi polovici XIX. stoletja hitreje razkrajati, kar je ustva- rilo pogoje za razvoj nove individualizirane posestne strukture veleposestnikov, gruntar- jev, srednjih in malih kmetov ter kočarjev. Omenjene operacije so imele za posledico večjo ali manjšo ekspropriacijo malih in srednjih kmetov, katerih posest je padla v roke oderuškega kapitala, mnogi kmetje so bili zato prisiljeni uvrstiti se med agrarni proletariat ali pa se izseliti. Sporedno z raz- deljevanjem srenjskih pašnikov in gozdov se je razvijala tudi odveza gozdnih in pašnih služnosti, ki je osvobodila veleposest servi- tutov in še bolj pospešila individualizacijo kmetijstva. ^ V poglavju ^Gozdne služnosti na Kranj- skem« obravnavam predvsem vpliv rudar- stva na razvoj služnostnih pravic in pregled stanja služnostnih pravic do lesa na območju deželnoknežjih in zemljiškogosposkih gozdov od XVI. do XVIII. stoletja. Pri tem sem pri- šel do ugotovitve, da so gozdovi v zgodnjem srednjem veku pravno pripadali vladarjem, ki so na osnovi rimskega pravnega naziranja zahtevali zase vsa zemljišča brez lastnikov. Vladarji pa so gozdove navadno podelili v užitek raznim cerkvenim in svetnim zemlji- škim gospodom. S temi podelitvami v obliki darovnic je prešla na zemljiške gospode tudi pravica gozdnega prava (ins forestarium, Forstrecht). Zemljiški gospodje so tako do- bili pravico, da so lahko prepovedali krčenja in kaznovali vsakogar, ki bi kršil njihove predpise. Na podlagi fevdalnega gozdnega prava so si zemljiški gospodje gozdove za- varovali kot svoja lovišča, deloma pa so jih s krčenjem spreminjali v rodovitna zem- ljišča. Pravice do paše, lesa, stelje in celo do tako imenovanega nižjega lova pa so pre- puščali podložnikom na osnovi običajnega prava proti določenim dajatvam. Obsežne gozdne površine so sprva povsem krile po- trebe zemljiških gospodov in podložnikov. Omejevanje v izkoriščanju gozdov v obdob- ju redke naseljenosti za zemljiškega gospoda še ni imelo pravega smisla. Z nastajanjem vedno večjega števila zemljiških gosposk, graščin in dvorcev se je to stanje spremenilo. Zemljiški gospodje so kmalu dobili nadzor- stvo in ponekod tudi prevladujoči vpliv nad srenjami, ki so bile v rokah podložnikov. Kot izpričuje listinsko gradivo, podložniki vse do XV. stoletja niso imeli svojih gozdov, temveč so hubam pripadale le njive in travniki, go- zdovi pa so ostali pretežno v skupni uporabi. Podložniki so se oskrbovali z lesom in imeli 85 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO pašno pravico tudi v deželnokncžjih in do- minikalnih gozdovih. Z nastankom mest so si tudi ta dobila od deželnega kneza pravico do izkoriščanja deželnokncžjih gozdov. Omejevanje služnostnih pravic do lesa je bilo povezano z razvojem rudarstva. Rudar- ski in gozdarski redi nekaterih večjih zem- ljiških gosposk iz zgodnjega srednjega veka so že poskušali urejati to vprašanje. Z rudar- skimi regalnimi pravicami so si zemljiški gospodje prilastili neomejene pravice do rudokopov in gozdov ter pričeli urejati prav- ne odnose med fužinarji in jim predpisovati določene dajatve. Prvi rudarski regali na Kranjskem so bili podeljeni freisinškim in briksenškim škofom že v XIII. stoletju. Nove gospodarske in politične razmere v XV. stoletju so zelo povečale potrebo po raz- voju rudarstva, steklarstva in ladjedelništva. Deželni knez je spoznal, da je v rudarstvu mogoče najti izdaten vir dohodkov in mu je zato začel posvečati večjo pozornost. Z raz- vojem navedenih gospodarskih panog se je pomen gozda zelo povečal, cene lesu pa so se dvignile. Les so pričeli uporabljati v veli- kih količinah za pripravljanje oglja, za po- trebe rudnikov, fužin in kovačnic; v primor- skih predelih pa je razvoj ladjedelništva zahteval mnogo trdega lesa. Deželnoknežja gospodarska politika je zato v drugi polo- vici XV. in v XVI. stoletju težila za tem, da s posebnimi predpisi zagotovi fužinarskim obratom in ladjedelništvu zadostne količine lesa. Z rudarskimi in gozdnimi redi so bile ustvarjene glede na lastninske odnose raz- lične kategorije gozdov, v katerih se je dežel- noknežja regaliteta uveljavljala na različne načine. V te kategorije so spadali kameralni gozdovi, ki so obsegali vse tiste gozdove, ki niso pripadali zemljiškim gosposkam, me- stom in srenjam; nadalje gozdovi, ki so bili rezervirani za rudnike in fužine, vendar so v njih v omejenem obsegu še ostale v veljavi gozdne služnosti, srenjski gozdovi, ki so bili pod deželnoknežjim nadzorstvom ter so mo- rali ves presežek donosa oddajati rudniškim in fužinskim obratom; zemljiškogosposki gozdovi, v katerih je bilo prepovedano krče- nje, sekanje pa možno le z dovoljenjem rud- niških oblasti, ki so nadzirale na takih pod- ročjih gozdno gospodarstvo. Regalitetna pra- vica je deželnemu knezu dopuščala več pravic v skladu z njegovimi koristmi. Uve- ljavljanje deželnoknežje regalitetne pravice je z razvojem rudarstva zelo prizadelo pod- ložnike in delno tudi zemljiške gospode na območju rudokopov. Deželni knez je na- vadno podeljeval rudnike, fužine, kopišča in gozdove v zakup trgovcem in podjetnikom, ki so v gozdovih hoteli zagotoviti svoje po- trebe po oglju, koristi podložnikov pa jim pri tem niso bile mnogo mar. Vsi rudarski redi so predpisovali, da naj podložniki svoje zahteve po lesu prijavijo rudarskemu sod- niku, ki naj določi les za sečnjo. Podložniki in zemljiške gosposke pa so te predpise le delno izvajali. Stalne pritožbe višjih rudar- skih sodnikov o pustošenju in krčenju go- zdov po podložnikih ter stalni očitki na ra- čun zemljiških gosposk, da zavestno podpi- rajo rovtarstvo, najzgovorneje pričajo o tem. Vsi ti spori in pritožbe dokazujejo, da se deželnoknežja regalitetna pravica ni dosled- no izvajala in da se podložniki predpisanih ukrepov o izkoriščanju lesa niso dosledno držali. Takšne razmere so prevladovale tako na območju deželnokncžjih kot zemljiško- gosposkih gozdov, kjer so podložniki imeli služnostne pravice do lesa in paše. V nadaljnjem izvajanju svoje disertacije proučujem predvsem na osnovi vicedom- skega arhiva in reformiranih urbarjev sta- nje služnostnih pravic v deželnokncžjih go- zdovih na Kranjskem in Primorskem ter na področju nekaterih večjih zemljiških go- sposk. Pri tem sem prišel do zaključka, da je bil položaj podložnikov glede pravic do lesa in paše na območju deželnokncžjih go- zdov in zemljiških gosposk ter graščin ob koncu XVI. in v XVII. stol. skoraj povsod enak. Podložniki so morali svoje pravice do lesa uveljavljati v stalni borbi z deželnim knezom in zemljiškimi gospodi, ki so sku- šali na najrazličnejše načine omejevati nji- hove stare pravice. Nekdanje pravice pod- ložnikov do lesa na rudarskih področjih, ki so jih nekoč urejali z vaškimi redi ali s pred- pisi zemljiških gosposk, so postale služnosti v smislu rimskega prava. Njihov obseg je bil točneje opredeljen in podeljevanje omejeno le na dediče nekdanjih upravičencev; nji- hove pravice pa so bile omejene le na zado- voljitev domačih potreb. Služnostni upravi- čenci do lesa v deželnokncžjih gozdovih so se morali predhodno prijaviti pri gozdar- skem mojstru oziroma hlapcu in upraviče- nost do lesa z listino dokazati; dovoljena jim je bila le sečnja tistega lesa, ki jim je bil odkazan. Prav tako se je pri večini zemlji- ških gosposk postopoma ustalila navada, da so se morali služnostni upravičenci do lesa javiti določenega dne, navadno na binkoštni ponedeljek, pri zemljiških gosposkah, da so jih poimensko vnesle v poseben seznam upra- vičencev do lesa (Forstregister). Gozdni hlapec je pri odbiri dreves moral upoštevati predpisano kakovost in vrsto lesa; n. pr. za gradnjo in skodlarstvo je moral določiti sta- rejša drevesa, za kurjavo pa suha, trhla dre- vesa in grmičevje. V začetku se je to doga- 86 ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA jalo od primera do primera, dokler se posto- poma ni razvil enoten postopek. Urbarji dežehioknežjiii in drugih gosposk na Kranj- skem so te omejitve v uporabi lesa večinonm že povsod predpisovali, ponekod so zendji- ške gosposke prepovedale izvoz lesa iz ob- močja svoje gosposke, prepovedale pašo drobnice ali pod kaznijo prepovedale pusto- šenje ali krčenje gozdov itd. Nekdaj svo- bodnejšo pravico podložnikov do lesa za do- mače potrebe (Notdurft) so gosposke zelo omejile. Obseg, vrsto lesa in kraj sečnje pa so točneje določile. Ponekod so pričeli pra- vice do lesa postopoma deliti na več vrst. Les za kurjavo, steljo, gradnje, ograjevanje in skodlarstvo. Pri mnogih zemljiških gospo- skah se opaža težnja po omejevanju podlož- niških pravic do lesa tako, da so podložni- kom dodeljevale v skupno izkoriščanje od svojih gozdov le določene gozdove in da so jim točneje predpisale vrsto ter količino lesa, ki so ga smeli dobivati v zemljiškogosposkih gozdovih. Takšne oblike dodeljevanja so na- rekovale predvsem potrebe po očuvanju gozdov. Nekatere zemljiške gosposke na Go- renjskem so v rudarsko bogatih predelih podpirale podložnike pri krčenjih v neob- Ijudenih predelih z namenom, da bi s tem zaščitile svoje koristi pred fužinarji. Zato se je ponekod dogajalo, da so se dodeljevale gozdne i>arcele luibam v individualno upo- rabo ali v skupno izkoriščanje celotni sose- ski. Iz takih oblik dodeljevanja so nastajali tudi kmečki gozdovi. Kot lahko sklepamo iz podatkov o reformiranih urbarjih in iz vice- domskega listinskega gradiva, proces indi- vidualizacije gozda. t. j. proces nastajanja kmečkih gozdov v XVI. in XVII. stol. še ni dosegel znatnega obsega. Podložniki za tak način dodeljevanja niso kazali posebnega za- nimanja. Zaradi premajhnega smisla za ra- cionalno gozdno gospodarstvo se individual- ne razdelitve niso preveč obnesle. Podložniki so takšne gozdove navadno kaj kmalu izse- kali in jih nato izkoriščali le še za pašo ali steljo. Proti koncu XVI. in v XVII. stol. je bilo posebno v višinskih predelih še vedno zelo razširjeno požiganje in krčenje gozdov. • Deželni knez je v rudarskih redih in urbar- jih že v XVI. stol. zaradi očuvanja gozdov prepovedal vsako požiganje in krčenje po- sebno kočarjem, gostačem, dninarjem itd. V XVII. stol. je zaostril gozdnozaščitne pred- pise in v korist rudarstva še bolj omejil služ- nostne pravice do lesa in paše na območju fužin in rudokopov. Tudi v XVIII. stol. so številne gozdnozaščitne predpise in uredbe le deloma izvajali. Na Kranjskem se je v XVIII. stol. začel oblikovati pojem privatne gozdne lastnine z neomejenimi lastninskimi pravicami. K temu so mnogo pripomogli številni procesi. Neka- terim zendjiškim gosjioskam je uspelo, da so služnostne j)ravice do lesa povsem odpra- vile ali pa so jih onu'jile na pravico slabšega lesa. Mnogi zemljiški gospodje so na te pra- vice gledali kot na miloščino, ki so jo bili dolžni dajati svojim i)odložnikom. Služnostne pravice do lesa so v XVIII. stol. zavzemale skoraj nad polovico celot lu- gozd- ne površine na Kranjskem. Proces individu- alizacije gozdnih parcel, t. j. dodeljevanje parcel posameznim luibam, je zavzel na Kranjskem znatnejši obseg v XVIII. stol., vendar je bil večji del podložnikov kljub dodeljenim gozdnim parcelam še vedno eksi- stenčno vezan na služnostne in srenjske pra- vice do lesa. Največjo stopnjo individuali- zacije so dosegli v XVIII. stol. zemljiške go- sposke in samostanska posest, v nekoliko manjši meri pa cerkvena in župnijska posest. Pod individualizacijo dominikalne posesti razumemo, da je bila ta posest glede na po- trebe lesa in paše neodvisna od sosednjih zemljiških gosposk, čeprav je bila sama obre- menjena s služnostnimi pravicami svojih in tujih podložnikov. V razdobju od srede XV. do prve polovice XVIII. stol., kot vidimo, ne moremo govoriti o sistematični gozdarski politiki. Prizadevali so se predvsem, da bi zagotovili zadostno količino lesa za rudniške in fužinarske obrate ter ladjedelništvo. Temu namenu so bili podrejeni vsi rudarski redi in gozdni predpisi, ki so na osnovi deželnoknežjega gozdnega regala uveljavljali gozdni rezervat v korist rudarstva, urejali vprašanja služ- nostnih upravičencev do koriščenja gozda in skušali s strogimi gozdnimi predpisi zavreti pretirano izkoriščanje gozdov. Šele v drugi polovici XVIII. stol. so pod vplivom fiziokratskih teženj začeli posve- čati gozdovom večjo pozornost. Nove smer- nice gozdarske politike, katere namen je bil uvesti v prakso načela racionalnega gozdar- stva, so se pokazale v vseh gozdnih redih, izdanih za avstrijske dežele v drugi polovici XVIII. stol. V njih je bilo mogoče opaziti določeno težnjo, da se omogoči velikim gozd- nim gospodarstvom prehod k racionalnejšim oblikam gozdarstva. Terezijanski gozdni red za Kranjsko z dne 2'5. novembra 1771'je za razliko od prejšnjih že vseboval gozdnoza- ščitne predpise, ki naj bi pripomogli k več- jemu ohranjenju gozdov, zlasti na območju Krasa, Pivke in Istre. Ta red je nad 80 let predstavljal pravno osnovo za naše gozdno gospodarstvo. Po vsebinski plati zavzemajo predpisi gozdnega reda večji del navodila za gozdno gospodarstvo za izkoriščanje, oskr- 87 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO bovanje in gojitev gozdov. Novi gozdnoza- ščitni predpisi so podložni.ške pravice do lesa še bolj omejili. Fiziokratska zakonodaja podložnikom shižnostnih pravic ni priznala kot privatnopravne, temveč le kot javno- pravne pravice, ki so izvirale iz podložni- škega razmerja, na osnovi katerega so jim bile zemljiške gosposke dolžne nuditi pomoč. Brezplačna pravica do suhljadi je bila pri- znana le revnejšim podložnikom, kočar- jem in dninarjem. Jožefinska zakonodaja je v večji meri priznala privatno gozdno last- nino in omejila rezervatno pravico do pri- vatnih gozdov in osvobodila oglarska in gozd- na področja spon Ferdinandovega gozdnega reda. Gozdnim lastnikom so dovolili svo- bodno prodajo lesa tudi v območju rudoko- pov. Rezervatna pravica je ostala še v ve- ljavi, vendar je bila omejena le na državne gozdove. Francoska gozdna uprava v dobi Ilirskih provinc je vnesla v gozdne predpise nove spremembe glede upravne reorganiza- cije. Francoske gozdne uredbe so se le delo- ma izvajale. Po odhodu Francozov se je go- zdarstvo na Kranjskem še naprej razvijalo v smislu jožefinskih reform. * V poglavju »Vrste gozdnih služnosti in njihoD pravni položaj v prvi polovici XIX. stol.«, obravnavam podrobneje posestvene in osebne služnosti. Prve so delili na dve kate- goriji. V prvo so prištevali pravico do lesa, lubja, sinoljarjenja, gozdne paše itd. V drugo pravice do napeljave vode, napajanja živine itd. Osebne služnosti so delili v pravice do uporabe in v pravice do užitka. * V poglavju »Pašne služnostina KranjskenKi. obravnavam predvsem proces omejevanja pašnih služnosti. Vse do XV. stol. so pod- ložniki proti plačilu v denarju ali denarnih dajatvah večinoma dokaj neovirano izkori- ščali pašo na pašnikih in v gozdovih, ki so bili v posesti zemljiških gosposk ali srenj. V zgodnjem srednjem veku zemljiški go- spodje niso imeli interesa, da bi jim te pra- vice kratili. Sčasoma pa so se te razmere spremenile. Nastajanje fevdalnocentralistič- ne države, razvoj železarstva in rudarstva, stalna krepitev moči meščanstva, vedno večje izredne davčne naklade zaradi stalnih vojn s Turki — vse to je imelo globoke posledice na razvoj družbenorazrednili in upravnopo- litičnih sprememb, ki so privedle zemljiško- gosposko gospodarstvo do krize. Vse te spre- membe so silile zemljiške gospode, da v tek- movanju z meščanstvom ne zaostajajo in da si pridobijo čim več dohodkov. Zaradi pove- čanega blagovnodenarnega gospodarstva so pospešeno izvajali na svojih podložnih po- sestvih reluicijo naturalnih v denarne da- jatve. Mnogi zemljiški gospodje, posebno oskrbniki zastavnih zemljiških gosposk, so pričeli vedno močneje obremenjevati podlož- nike prizadevajoč si, da iz njih izvlečejo čim več denarja. Zaradi naraščanja cen po- ljedelskih produktov so začeli zemljiški go- spodje ponekod v večji meri vključevati svojo dominikalno posest v blagovno proiz- vodnjo za trg. Ugodne tržne razmere so jih ponekod privedle do tega, da so si pričeli prilaščati podložniška in srenjska zemljišča, jih priključevati svoji dominikalni posesti in sporedno povečevati vprežno tlako. De- litve, nakupi in prodaje zemljiških gosposk ter številne podelitve zemljišč novo nastalim zemljiškim gosposkam so imele za posledico poseganje po rustikalnih zemljiščih in po srenjskih pašnikih ter gozdovih in priklju- čevanje njihove posesti h graščinskim obra- tom. Kot je razvidno iz vaških in alpskih redov, so bile pašne pravice podložnikov na območju zemljiških gosposk s predpisi točno določene. Podložniki so gosposkam navadno za te pravice plačevali določene denarne ali naturalne dajatve v siru. V XIIT. stol. si je deželni knez prisvojil tudi formalno pravico do srednje (Almendregal), užitno pravico pa proti plačilu naturalnih ali denarnih dajatev prepustil podložnikom. Zaradi navedenih gospodarskih sprememb v zemljiškogospo- skem sistemu gospodarstva v XV. stol. je pri- šlo do večjega omejevanja pašnih pravic po zemljiških gosposkah. Pritožbe proti omeje- vanju teh pravic so postajale v poznem sred- njem veku vedno pogostejše. Iz številnih predpisov je razvidno, da je deželni knez v XVI. stol. izvedel poostreno nadzorstvo nad izvajanjem svoje regalne pravice, kar je ve- ljalo zlasti še za prostrane deželnosodne gozdne pašnike zastavnih gosposk. Zaradi očuvanja gozdov je deželni knez prepovedal, da bi te gozdne pašnike brez vednosti oskrb- nikov zastavnih gosposk krčili in spremi- njali pašne površine v travnike, polja ali vrtove ali na njih postavljali koče. Poostreno je bilo tudi nadzorstvo glede krčenja in na- seljevanja kočarjev. Borba za pašne in gozd- ne pravice med podložniki in zemljiškimi gosposkami je od XVI. stol. naprej zavze- mala vedno večji obseg. Pravde podložnikov in zemljiških gospodov so bile skoraj na dnevnem redu. Ponekod so pričeli obdavče- vati s posebnimi dajatvami nekdaj svobod- nejšo pašno pravico, drugod pa so jo začeli omejevati ali prepovedovati. Proces v ome- jevanju podložniških pašnih pravic je po- ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA tekal na območjih zemljiških gosposk zelo različno. Z recepcijo rimskega prava so se postopoma uveljavili novi odnosi, ki so zem- ljiškim gospodom omogočili še večje omeje- vanje podložniških pašnih pravic. Pravni priročniki iz XVI. in XVII. stol. so pričeli pašne pravice obravnavati kot Servitute. V Pegiusovem priročniku iz 1. 1567 o služnostih so bile pašne služnosti uvrščene med kmečke služnosti. Služnostna pravica do paše je bila po njegovih navedbah pravica, po kateri so upravičenci smeli pasti živino na tujem zem- ljišču. Te pravice so nastale lahko na več načinov: z zastaranjem, s podedovanjem, z oporoko, na osnovi dogovora, z nakupom ali s prodajo, s pogodbo, podaritvijo in z raz- sodbo. Način o izvajanju teh pravic je bil navadno predpisan v pogodbah, domenjen v dogovorih ali pa je bil določen z običaji, ki so bili v posameznih krajih v veljavi. Zem- ljiškim gospodom je uspelo, da so po- nekod pašne pravice omejili le na dolo- čene pašnike ter podložnikom v pogodbah predpisali kraj in čas paše ter vrsto in šte- vilo živine, ki so jo smeli pasti. Ti pogodbeni predpisi so bili od gosposke do gosposke zelo različni. Kot razberemo iz rektificiranih do- minikalnih aktov in rustikalnih tabel, sta bila kraj paše in število živine skoraj po- vsod predpisana, čas paše in vrste živine pa le na Gorenjskem na območju nekaterih zem- ljiških gosposk, kjer so bili pogoji za živino- rejo ugodnejši. * »Stanje živinoreje v pašniškogospodar- skem sistemu« obravnavam le v zelo sploš- nih obrisih. Glavno arhivsko gradivo za to poglavje sem črpal iz urbarjev, zapuščinskih aktov, rektifikatorija, arhiva Kmetijske druž- be, stanovskega in gubernijskega arhiva. Goveja živina je bila v XVI. in XVII. stol. na Kranjskem zelo številna, a majhna, mrša- va in slabotna ter v primerjavi s sosednimi deželami brez večje vrednosti. Povprečno so na posameznih graščinah na Kranjskem re- dili po 30 do 40 glav goveje živine, gospo- darsko močnejše graščine pa so imele tudi po 40 do 70 glav. Na podložnih posestvih je število živine zelo kolebalo. Na celih ali po- lovičnih hubah so na Gorenjskem redili po 5 do 6 glav, na Dolenjskem in Notranjskem pa 3 do 5. Kočarji so navadno redili eno do dve kravi. — Na Dolenjskem in Notranjskem je podložnikom zaradi stalnih kužnih bolez- ni zelo primanjkovalo vprežne živine. Zem- ljiške gosposke so bile prisiljene podložni- kom posojati živino, če so hotele, da so bila polja obdelana in fevdalne obveznosti izpol- njene. V XVI. in XVII. stol. je med zakupno živino prevladovala vprežna goveja živina. Te oblike zakupa živine niso bile omejene le na posamezne podložnike nekaterih gra- ščin, temveč so bile ponekod na Dolenjskem in Notranjskem množičen pojav. Konjereja je bila v XVI. in XVII. stol. raz- vita predvsem v ravninskih predelih, ki so bili bogatejši pašnikov. Graščine so povpreč- no redile 7 do 8 konj, v nekaterih primerih tudi nad 10. To število je pri posameznih graščinah v različnih obdobjih zelo kolebalo. Dajanje konj v zakup podložnikom je zavze- malo večji obseg le na Dolenjskem in No- tranjskem, bilo pa je omejeno na posamezne podložnike. Na graščinah so navadno redili križance. Podložniki so pretežno redili go- vejo vprežno živino. Nekateri so imeli enega do dva konja. Ob prometnih poteh, kjer je cvetelo prevozništvo, so jih imeli tudi več. V drugi polovici XVIII. stol., zlasti še v XIX. stol., se je živinoreja na Kranjskem znatno popravila. Kmetijski družbi je uspelo, da je s pomočjo državnih subvencij uvedla na Kranjskem boljše pasme in jih prilagodila krajevnim razmeram. Drobnica: Od XVI. do XVIII. stol. so na Kranjskem redili drobnico v mnogo večjem obsegu kot danes. Posamezne graščine so re- dile povprečno 50 do 100 glav ovac in pri- bližno prav toliko koz. Na Notranjskem in v nekaterih alpskih predelih Gorenjske sta zavzemali kozoreja in ovčereja nadpovpre- čen obseg. Mnoge zemljiške gosposke so se v XVI. stol. pritoževale, da jim koze pustošijo in uničujejo gozdove. Zaradi številnih kozjih čred je deželni knez v gozdnih redih iz XVI. in XVII. stol. izdal omejitve in prepovedi kozje paše v deželnokncžjih gozdovih. V XVIII. stol. so bile te prepovedi še ostrejše, zaradi česar se je število koz pri posameznih graščinah zelo znižalo. Kozoreja je dejansko postajala vedno bolj domena revnejših druž- benih plasti. Ovčereja je bila v XVI. in XVII. stol. po- sebno razvita v nekaterih alpskih predelih Gorenjske okoli Bleda, Radovljice, Jesenic, Bele peči itd. ter na Krasu in ob Pivki, kjer je bila pretežni večini podložnikov edini vir dohodkov, ki jim je omogočal plačevanje fevdalnih obveznosti in,drugih dajatev. V mnogih predelih Notranjske so posamezni kmetje redili po 50 do 100 glav ovac. Zaradi velikih čred ovac ter pomanjkanja sena je bil zelo razširjen selitveni način paše. Mnogi podložniki na območju zemljiških gosposk Postojna, Prem, Ravne, Fünfenberg in Gut- neg so gonili svoje črede prezimovat v bene- ško Istro. V zgodnjem poletju pa so prebi- valci iz beneške Istre prignali svoje črede na Kras in Pivko. Zemljiške gosposke so 89 KRONIKA ČASOPIS ZA S'LOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO svoje pašnike navadno dajale v zakup rej- cem ovac po sorazmerno visokih cenah. Na področju nekaterih gosposk se je tako raz- vila posebim oblika zakupa pašnikov, ki jo najdemo v nekaterih alpskih predelih Go- renjske. V drugi polovici XVIII. stol. je država skušala uveljaviti fiziokratske na- zore o dvigu živinoreje tudi glede ovčereje. K temu so jo silile rastoče potrebe nastajajo- čih manufakturnili tekstilnih obratov v raz- vitejših predelih države. V skladu s temi pogledi je skušala odpraviti selitveni način paše na Notranjskem, ovčerejo pa usmeriti na hlevsko rejo in z uvedbo pasemskih ovac dvigniti kakovost volne. Stare oblike ovčar- ske transinianse od Snežnika k morju, k istr- ski obali in v Furlanijo pa so se ohranile še globoko v XIX. stol. Svinjereja: Med služnostne pašne pravice je spadala tudi pravica podložnikov do svinj- ske paše. Obseg svinjereje je bil v XVI. in XVII. stol. odvisen predvsem od razprostra- njenosti bukovih in hrastovih gozdov. Na podložnih posestvih so navadno redili le po nekaj svinj, na graščinah pa je njihovo šte- vilo kolebalo od 10 do 20, v mnogih primerih je bilo to število preseženo. Podložniki so svinje navadno pasli skupno z drugo živino na pašnikih ali v gozdovih, kjer so imeli pravico do paše. V XV. in XVI. stol. so pri- čeli ponekod zviševati dajatve za svinjsko pašo, drugod pa so začeli celo omejevati pra- vico do nje. Mnoge zemljiške gosposke so dovoljevale svinjsko pašo le, če sta želod ali žir dobro obrodila. Kot je razvidno iz števil- nih urbarjev iz XVI. in XVII. stol., so do- mači podložniki to pravico večinoma uživali, ne da bi zato plačevali posebne dajatve izven okvira rednih urbarskih dajatev; tuji pod- ložniki so morali plačevati predpisane de- narne ali naturalne dajatve, katerih višina se je ravnala predvsem po starosti svinj. Pravice do svinjske paše so nastale na osnovi dogovorov pogodb in zastaranih pravic. De- lili so jih na določene in nedoločene. Dolo- čene so bile, če je bilo število svinj za pašo s predpisi točno določeno, v obratnem pri- meru so bile nedoločene. Prehod svinjereje iz pašniškega gospodarstva na hlevsko rejo je bil na Kranjskem izveden do druge polo- vice XIX. stol. Pospeševale so ga predvsem nove agrarne razmere v pomarčni dobi in večje izkoriščanje krmnih rastlin in okopa- vin, ki so jih začeli na Kranjskem uvajati v skladu z fiziokratskimi prizadevanji. Živinoreja je bila v pogojih pašniškogo- spodarskega sistema na splošno zelo zane- marjena. Najbolj senčne strani tega sistema so bile v tem, da je bila živiim na skupni paši izpostavljena stalnim okužbam, vzreja plemenske živine v danih pogojih je bila nemogoča, za poljedestvo so šle znatne koli- čine gnoja v izgubo, posevkom in mlademu sadnemu drevju pa je živina stalno povzro- čala znatno škodo. Servituti, ki so breme- nili pašnike, so preprečevali spremembo paš- niških površin v travniške, izvedbo raznih melioracij itd. Skupna paša na strniščnih oziroma prašnih poljih je predstavljala tudi oviro za uvajanje krmnih kultur na strnišč- nih poljskih površinah. Prehod na hlevsko rejo je zahteval popol- no privatno lastnino pašnikov, travnikov in polj. S servituti obremenjena zemljišča so bila resna ovira za uvedbo racionalnejših ob- lik živinoreje, ki se je najprej uveljavila na velikih graščinskih in cerkvenih individu- aliziranih posestvih; kmečko prebivalstvo se je hlevske reje zaradi neznanja ali pomanj- kanja sredstev le postopoma oprijelo. Ne- dvomno je tak način živinoreje zahteval več izdatkov in dela kot pašniško gospodar- stvo; donos je bil s hlevsko rejo mnogo večji, živina je postala kvalitetnejša, za vzrejo plemenske živine so bili ustvarjeni ugodnejši pogoji. Prehod na hlevsko rejo je bil na Kranj- skem izveden šele sporedno z razkrojem fev- dalne agrarne strukture v skladu z operaci- jami odkupa in uravnave zemljiških dolž- nosti. (Se nadaljuje) 90 ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA RAZKROJ FEVDALNE AGRARNE STRUKTURE IN PREHOD NA INDIVIDUALIZIRANO KMETIJSTVO NA KRANJSKEM MARIJAN BRITOVSEK (Nadaljevanje) II. V poglavju ^Odkup in uravnava zemlji- ških dolžnosti« prikazujem razkroj fevdalne agrarne strukture in nastajanje individuali- ziranega kmetijstva. V prvi polovici XIX. stoletja so se nasprotja med fevdalci in pod- ložniki glede gozdnih in pašnih servitutov vedno bolj zaostrovala. Zemljiški gospodje so poostrili nadzorstvo nad gozdovi, odkar so jim ti nudili zaradi povečane gospodarske vrednosti večje dohodke. Zaradi tega so se gosposke na vse načine iipirale priznanju podložniških pravic do lesa ali paše v svojih gozdovih in na pašnikih. Služnostni upravi- čenci pa so si prizadevali, da bi obseg služ- nostnih pravic razširili; pri tem so se sklice- vali na svoje »stare pravice« do lesa in paše. Kmetje so navadno gledali na služnostne gozdove kot na tujo posest, ki jo smejo iz- koriščati za zadovoljitev svojih potreb, pri tem pa so povsem zanemarjali gozdnozaščit- ne predpise. V mnogih primerih je izsekava- nje služnostnih gozdov zavzelo tako velik obseg, da so ostale le še poseke. Pravni pro- cesi glede služnostnih pravic do lesa ali paše ter glede pustošenja gozdov so bili v zadnjih letih pred zemljiško odvezo in odpravo fev- dalnega reda tako številni, da so bile le redke tiste graščine, ki se ne bi s podložniki oziro- ma kmeti pravdale glede servitutov. Upravi- čence, ki so prekomerno izkoriščali svoje služnostne pravice, so upravne oblasti kazno- vale kot kršilce predpisov gozdnega reda. Nekatere večje zemljiške gosposke so sku- šale že v prvi polovici XIX. stoletja, t. j. še pred zemljiško odvezo, rešiti vprašanje služ- nostnih pravic v gozdovih tako, da bi upra- vičencem odstopili del gozdov pod pogojem, da se odpovedo služnostnim pravicam v ti- stem gozdu, ki je ostal zemljiški gosposki. Takšna pogajanja med zemljiškimi gospo- skami in služnostnimi upravičenci za urav- navo služnosti so bila zelo dolgotrajna in so bila le v redkih primerih uspešna. Uravnava in ureditev gozdnih služnosti sta bili navadno prepuščeni svobodnemu dogovoru in spora- zumu med gospostvi in podložniki. Pri zemljiških gosposkah so obstajale, kot vidimo, že desetletja pred marčno revolucijo določene težnje za odvezo služnostnih pravic. Ta prizadevanja so šla v dve smeri: skušali so dodeljevati gozdne parcele upravičencem glede na velikost posesti v individualno last ali pa celotni soseski upravičencev v skupno uporabo. Podložniki so se razdelitvam na splošno upirali. Pri individualnih dodelitvah so se imovitejši podložniki bali, da bodo ob novih razdelitvenih normah prikrajšani; po- lovični in manjši kmetje so gledali na raz- deljevanje z velikim nezaupanjem, zlasti še zato, ker so jim gosposke dodeljevale takšne gozdove, ki so bili precej razredčeni. Spremembo v reševanju tega vprašanja je prinesla šele biiržoaznodemokratična revolu- cija v Avstriji 1. 1848, ki je reševala vpraša- nje zemljiške odveze po parlamentarni poti. Patent z dne 7. septembra 1848 je odredil, naj se razne pašne in lesne pravice ter servi- tuti proti določenemu plačilu odpravijo. Brez odškodnine naj bi odpravili pravice sosesk do strniščne in prašne paše. Pod vplivom fevdalne kontrarevolucije se je radikalni na- čin reševanja servitutnega vprašanja moral umakniti zmernejšim predpisom v zemljiško- odveznem patentu z dne 4. marca 1849. V novih predpisih je bilo odrejeno, da ostanejo služnostne pravice v veljavi vse do izida po- drobnejših predpisov, ki bodo upoštevali po- sebnosti vsake dežele. Zakonodajalec je raz- dvojil zemljiškoodvezne operacije v ožjem smislu od zemljiškoodveznih operacij v šir- šem smislu. Z zemljiškoodveznimi operacija- mi v ožjem smislu so odpravili tlako in dvo- lastništvo zemlje z vsemi privilegiji oziroma dajatvami, ki so iz tega razmerja izvirale. Pod zemljiško odvezo v širšem smislu razu- memo servitutne operacije, katerih izvedba je predstavljala mnogo večje tehnične težave in so jih izvedli po zemljiškoodv^eznih opera- cijah v ožjem smislu. Novi zakon o odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti je izšel 5. julija 1853, t. j. v pogojih zmagovite kontra- revolucije, ko je zakonodajna oblast ponovno prišla v roke vladarja in njegove vlade. Za izvedbo operacij pri odkupu in urav- navi zemljiških dolžnosti je ministrstvo za notranje zadeve ustanovilo posebne deželne komisije, ki so poslovale na osnovi določenih patentov, uredb in predpisov (patent z dne 5. julija 1853, navodila ministrstva za notra- nje zadeve in pravosodja z dne 31. oktobra 1857 ter dodatne uredbe z dne 17. oktobra I860). Deželna komisija za odkup in urav- navo zemljiških dolžnosti na Kranjskem se je konstituirala 16. avgusta 1855. Za predsed- nika komisije je bil imenovan deželni glavar grof Chorinsky, za njegovega namestnika 159 K K o N I K A ČASOPIS 7, A SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO dvorni svetnik grof Andrej Hoclienwart. Drugi člani komisije so bili izbrani iz vrst pomarčnega političnega in sodnega uradni- štva. Komisijo so poleg predsednika in nje- govega namestnika sestavljali še štirje stalni člani in en namestnik. Lastnike služnostnih zemljišč in služnostne upravičence sta v ko- misiji zastopala po dva zastopnika z na- mestnikoma. Značilne lastnosti članov komi- sije so bile, da so bili birokratsko vestni in po- litično zanesljivi pripadniki konservativno- fevdalnih nazorov pomarčnega absolutizma. Deželna komisija je osnovala za Gorenjsko. Dolenjsko in Notranjsko tri lokalne komisije, katerih delovna področja so se po svojem obsegu v glavnem skladala s terezijansko upravno razdelitvijo na okrožja. Posameznim lokalnim komisijam so podredili določene politične okraje. Kompctence deželne komi- sije in lokalnih komisij so bile s predpisi patenta in navodil točno določene. Za izved- bo agrarnih operacij je bila odgovorna dežel- na komisija, ki je bila neposredno podrejena ministrstvu za notranje zadeve. Njena pri- stojnost ni bila omejena le na izvajanje administrativnopravnega postopka operacij, ampak je imela tudi pravico do razsojanja v privatnopravnih zadevah, ki so spadale pod pristojnost civilnih sodišč. Lokalne ko- misije so bile deželni komisiji podrejene kot pomožni organi, katerih pristojnost je bila omejena na izvajanje navodil in ukazov de- želne komisije ter za pravno in tehnično po- moč pri neposrednem izvajanju operacij. Za odkup ali uravnavo predvidene pravice so se delile v dvoje bistveno različnih kate- gorij: a) pravice, ki so jih morali odkupiti ali uravnati po službeni dolžnosti na osnovi za- konskih predpisov patenta (Amtswegen). b) pravice, katerih odkup ali uravnava naj bi bila izvedena s provokacijo, to je na zahtevo določenega števila upravičencev. V prvo kategorijo so spadale pravice, ki časovno niso bile omejene ali preklicne; sem so spadale: i. pravice do drvar jen ja, stelje. smolarjenja itd., 2. pašne pravice na tujih zemljiščih in posestvih, 3. preostale služnost- ne pravice, ki niso bile zajete pod točkama 1 in 2 ter niso bile časovno omejene ali pre- klicne. To so bile n. pr. pravice do postav- ljanja kopišč, kopanja peska, lomljenja kamna, žganja apna itd., in 4. pašne in lesne pravice na območju nekdanjih deželnokncž- jih regalnih gozdov. Lastniki služnostnih zemljišč so morali za odkup ali uravnavo služnostnih pravic po uradni dolžnosti naj- prej izpolniti posebne prijave, ki so služile kot osnova za nadaljnje operacije. V drugo kategorijo pravic so spadale pra- vice, katerih odkup ali uravnava je bila za- vezana na provokacijo: sem so spadali: 1. vsi poljski servituti, ki niso bili zajeti v § 1 pa- tenta o odkupa in uravnavi služnostnih pra- vic pod pogojem, da je obstajalo na teh zem- ljiščih zemljiškogosposko in podložniško razmerje; 2. skupne lastninske in užitne pra- vice do zemljišč, ki so bila skupna last ne- kdanjih zemljiških gosposk in občin oziroma podložnikov ali dveh ali več občin skupaj. To so bile pravice, ki so jih uživali v obliki solastništva dominiji in občine oziroma pod- ložniki ali več občin skupaj. Za odkup ali viravnavo niso prišle v poštev pravice, ki so izvirale iz sečnih pogodbenih razmerij, dobave lesa za omejeni čas, določe- ne dobave lesa cerkvam, faram. šolam in ustanovam, pravice, ki so bile odpravljene z zemljiškoodveznimi predpisi ali so bile proglašene za odkupljive, dalje vse pravice, ki so bile časovno omejene in preklicne, hišni servituti, poljski servituti z izjemo pašnih in gozdnih, ako na obremenjenih zemljiščih ni bilo zemljiškogosposko in podložniško raz- merje, nadalje užitne pravice do gospodar- skih poslopij in njim pripadajočih vrtov. Za razumevanje prepletenih agrarnih ope- racij pri odkupu ali uravnavi zemljiških dolžnosti je pogoj temeljito poznavanje ob- čih pravnih predpisov in internih navodil deželne komisije glede poslovanja lokalnih komisij. Pravni postopek obravnav za odkup ali uravnavo zemljiških dolžnosti se je delil na tri stopnje: 1. poizvedba in ugotovitev vseh dejanskih in pravnih odnosov glede služnostnih pravic ter ugotovitev upravičenosti njihovega od- kupa ali uravnave; 2. poizvedba in ugotovitev okoliščin za od- kup ali uravnavo; 3. izvedba odkupa ali uravnave ter določi- tev provizorijev. Naloge lokalnih komisij na prvi stopnji postopka so bile, da poizvejo in ugotovijo: a) vrsto in obseg služnostnih pravic, b) nji- hovo pravno razmerje, t. j. na osnovi kakšne- ga pravnega razmerja so bile osnovane, c) služnostna zemljišča, ki so bila predmet ob- ravnav, d) upravičence in lastnike služnost- nih in solastniških zemljišč, e) podatke o na- činu, trajanju in meri užitnih pravic, f) daja- tve, ki so jih morali plačevati služnostni upravičenci za svoje služnostne pravice, g) okoliščine, po katerih je bilo mogoče prisoditi odkup ali uravnavo. Po končanih poizvedbah in ugotovitvah vseh dejanskih in pravnih odnosov služnost- 160 ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO KRONIKA nih pravic na osnovi sporazumov ali pravno veljavnih odločitev deželne komisije so začele lokalne komisije z obravnavami druge stop- nje, to je, s poizvedbami in z ugotavljanjem okoliščin za odkup ali uravnavo. V poštev je prišlo predvsem vprašanje, ali naj se izvede popolna ali le delna uravnava po predpisih § 15 patenta, ali pa naj se izvede odkup pra- vic z odstopom zemljišč ali s plačilom v denarju. S potrditvijo načrtov za odkup ali urav- navo so prišle obravnave v zaključno fazo postopka, to je do same izvedbe odkupa ali uravnave. * Družbena vloga servitutne zakonodaje. Pri izdelavi patenta za odkup in uravnavo zem- ljiških dolžnosti se je zakonodajalec dosledno držal principa, da koristi predvsem velepo- sestnikom. Predpisi so izražali težnje, da se doseže čim večja razbremenitev zemljišč v korist lastnikov služnostnih zemljišč, to je, veleposestnikov. Z gledišča nastajanja kapi- talistične veleposesti so bili ti predpisi ko- ristni, za veliko večino kmečkega prebival- stva pa so predstavljali »prefinjeno obliko ropanja« njihovih nekdanjih pravic. Fevdalnoburžoazna oblast si je prizade- vala, da bi ustvarila z izidom novega zakona o odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti ustreznejše pravne odnose, ki bi omogočali razvoj racionalnejšega kapitalističnega kme- tijstva. Tega principa pa ni dosledno izvedla v zakonskih predpisih glede odkupa pravic z odstopom gozdov upravičencem. Po teh predpisih je bil odstop gozdov mogoč le upravičencem kot celoti, ne pa individualno. Najtežje družbenosocialne posledice za upravičence so imeli zakonski predpisi glede odkupa pravic s plačilom v denarju ali v obveznicah zemljiškoodveznega fonda. Po teh predpisih so morali izvedenci v primeru nesporazumov med prizadetimi strankami preračunavati vrednost letnega užitka po po- vprečnih lokalnih cenah iz let 1836—45. Za- radi spremenjenih gospodarskih pogojev so bile cene lesa v 60 in 70 letih mnogo višje kot takrat. Tako je bila vrednost letnega užitka lesa ocenjena mnogo niže, kot so bile dejan- ske tržne cene, kar je vplivalo tudi na do- ločitev mnogo nižjega odkupnega kapitala. Pri plačevanju odkupljenih pravic z obvez- nicami zemljiškoodveznega fonda so bili upravičenci izpostavljeni stalnemu nihanju vrednostnih papirjev, posebno še zato, ker ni bilo predpisano, po kakšnem kurzu se bodo upravičencem obveznice izplačevale. Služ- nostni upravičenci so tako dobili kapital, ki je bil daleč pod vrednostjo odkupljenih pra- vic. Prav v teh predpisih se je pokazala moč zmagovite fevdalne kontrarevolucije nad njenimi nekdanjimi podložniki. Mnenje šte- vilnih prizadetih je bilo, da je razredna pri- stranost zakonodajalca s servitutnimi agrar- nimi operacijami veleposestnikom nadome- stila izgubo, ki so jo imeli z zemljiško odvezo v ožjem smislu. * Izvajanje agrarnih operacij pri odkupu in uravnavi. Agrarne operacije pri odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti so izvajali nad dvajset let, t. j. v letih 1858—1880. Glavni del operacij je bil izveden že v 70 letih XIX. sto- letja. Lokalne komisije so pričele poslovati 3L marca 1858. Že v prvem letu poslovanja je deželna komisija ugotovila, da s tremi lokal- nimi komisijami in z nastavljenim uredni- štvom ne bo kos obsežnim in zapletenim ope- racijam. Veliko oviro v tem poslovanju so predstavljala številna sporna vprašanja med prizadetimi strankami, ki so zavlačevala ob- ravnave. Da bi delo pri odkupu in uravnavi hitreje napredovalo, so 5. maja dodelili deželni ko- misiji v pomoč lokalne komisije v Radovljici, v Postojni, Ljubljani in Kočevju ter okrajne urade: Kranj, Škofja Loka, Vipava, Idrija, Trebnje, Črnomelj in Krško. Vsakemu teh uradov so dodelili določeno število političnih okrajev. V naslednjih letih je obseg servitut- nih operacij zavzel že tako velike mere, da so ponekod ukinili lokalne komisije in nji- hovo poslovanje prenesli na okrajne urade. Lokalna komisija v Postojni je bila razpi*- ščena 1863, lokalni komisiji v Kočevju in Radovljici pa 1. 1865. Po teh reorganizacijah se je obdržala le ljubljanska lokalna komisija in okrajna glavarstva: Radovljica, Postojna, Logatec, Novo mesto. Krško, Črnomelj in Kočevje, ki so se ukvarjala z agrarnimi ope- racijami pri odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti. Pri navedenih okrajnih glavarstvih so se operacije nadaljevale v nezmanjšanem ob- segu. Uravnavo gozdnih servitutov so izvajali površno. Od celotne, s servituti obremenjene gozdne površine so upravičencem dodelili v izkoriščanje le točno določen del te površine, ki je ostala v lasti veleposestnikov; drugo zemljišče so osvobodili servitutnih obvez- nosti. Dodelitev gozdov upravičencem so državni ali privatni cenilci precenili ne po nekem predhodnem preračunavanju njihovih realnih potreb, temveč na osnovi površnih cenitev na oko. Pomanjkljiva izobrazba in i 161; KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO dejstvo, da so upravičenci slabo poznali pravne predpise, sta pripomogla k površno izvedeni uravnavi. Upravičenci so podpiso- vali pogodbe in sporazume v zaupanju do oblasti, ali potrjevali zaradi nepismenosti s križci svojo soglasnost z uravnavo, s katero niti niso bili dovolj seznanjeni. Vsebina skle- njenih pogodb se navadno ni skladala s pred- hodnimi ustnimi dogovori. Agrarne operacije pri iiravnavi služnostnih pravic so zato po- vzročale v odnosih med veleposestniki in služnostnimi upravičenci še večjo zmedo. Na- sprotja med njimi so se poglabljala in za- ostrovala. Tožbe in prepiri so se stalno mno- žili. Veleposestniki so se pritoževali zaradi prekrškov upravičencev, ti pa so jim očitke vračali zaradi omejevanja služnostnih pra- vic. Veliki večini upravičencev uravnava pravic ni prinesla nobene koristi, temveč jih je izročila na milost in nemilost veleposest- nikom-lastnikom služnostnih zemljišč. Šte- vilne pritožbe služnostnih upravičencev glede uravnave so se nanašale predvsem na razne očitke glede pristranosti izvedencev in na prekrške lastnikov' služnostnih zemljišč. Pri obravnavah so dodeljevali upravičencem na- vadno les na zelo oddaljenih in težko pri- stopnih predelih, kjer so bili izdatki za delo in spravilo mnogo večji kot vrednost lesa. Dogajalo se je, da so se v takih primerih upravičenci celo odpovedali pravicam do lesa, ker je bilo rentabilneje, če so les kupili. Ponekod so veleposestniki nastopali proti upravičencem tudi z radikalnejšimi sredstvi. Pod pretvezo gozdnozaščitnih predpisov so pričeli omejevati ali prepovedovati izkori- ščanje uravnanih pravic do lesa in paše. V ta namen so izrabljali gozdnozaščitne predpise gozdnega zakona z dne 3. decembra 1852, ki je dajal veleposestnikom veliko pol- nomočje glede omejevanja uravnanih služ- nostnih pravic. Po predpisih gozdnega zako- na so bile veleposestnikom dane neomejene pravne možnosti za omejevanje uravnanih služnostnih pravic; pogosto so zato uporab- ljali tudi nezakonita sredstva. Po teh pred- pisih so bile pašne pravice v mladem gozdu jirepovedane. Veleposestnik je imel pravico, da je z razširjanjem zaščitenih gozdnih pod- ročij omejeval pašne pravice upravičencev; v primeru, če je veleposestnik pogozdil paš- nike, ki so jih že od nekdaj uporabljali za pašo, je bila upravičencem za 20 let paša na teh zemljiščih prepovedana. Veleposestnik je imel prav tako pravico upravičencem od- tegniti za nekaj desetletij pašne pravice na uravnanih področjih, če jih je pogozdil. Po- sebne težave za iipravičence so nastale za- radi reorganizacije gozdnonadzorstvene služ- be in zaradi doslednejšega izvajanja gozdno- zaščitnih predpisov. Ob koncu XIX. stoletja so bile operacije pri odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti v glavnem zaključene. Servitutne pravice do lesa so bile v 70 in 80 letih XIX. stoletja večidel odkupljene z odstopom gozdnih parcel upravičencem kot celoti ali posameznim individualno. Težnje po individualni razdelitvi so izvirale zlasti iz prizadevanj, da se posamezni upravičenci izognejo trajnim prepirom in sporom, ki so nastajali zaradi neomejenega izkoriščanja lesa v skupnih gozdovih. Zato so oblasti po- gostokrat dopuščale individualne razdelitve, češ da prinašajo takšne razdelitve upravi- čencem določene prednosti. Izkušnje so po- kazale, da so rev-nejši posestniki dodeljene jim parcele bodisi zaradi pomanjkanja de- narja bodisi zaradi ugodnih tržnih razmer v kratkem p'ovsem opustošili. Mnogi kmetje so dobili v zameno za svoje služnostne pra- vice gozdne parcele, ki so bile v zelo slabem stanju. Zlasti opustošeni so bili servitutni gozdovi v tistih predelih, kjer so bili ugodni tržni pogoji za prodajo lesa. Na Kranjskem in Primorskem se je pogosto dogajalo, da so upravičenci gozdove individualno razdelili, medtem ko so pašo puščali še naprej skupno. Zaradi neurejenih gozdnih razmer ni bilo pravega zanimanja za izboljšanje gozdarstva. Služnostni upravičenci se navadno niso lote- vali izdelave gozdnih poti, ker niso vedeli, kateri del jim bo z operacijami dodeljen. Po statističnih podatkih iz leta 1878 je mogoče sklepati, da so operacije pri odkupu in urav- navi razbremenile že znaten del obremenje- nih zemljišč. Od celotne gozdne površine, ki je na Kranjskem merila 400.207 ha, je bilo obremenjene z gozdnimi servituti ca. 80*/o površine. Od tega je bilo do leta 1878 odkup- ljenih ali uravnanih okrog 70 "/o pašnih in gozdnih servitutov. Leta 1878 je bilo na Kranjskem s servituti obremenjenih le še 73.167 ha ali 18,28 «/o gozdne površine; na Primorskem 66.285 ha ali 36,33 */» celotne gozdne površine, ki je merila na Primorskem 182.408 ha. Individualne razdelitve so bile cesto iz- vedene brez pravega premisleka in so le povečale razdrobljenost gozdnih parcel ter pospešile njihovo pustošenje. S stališča ra- cionalnega gospodarstva je individualna par- celacija odkupa povzročila gospodarstvu ogromno škodo. Redno se je dogajalo, da so mnogi posestniki dobili na območju ene davčne občine po več parcel, katerih vsaka je merila le '/4 orala. 162 ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO Z G O D O \ 1 \ O KRONIKA Družbene posledice seroitutnih operacij. Agrarne operacije pri odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti so prinesle velike koristi veleposestnikom. Z odstopom zemljišča ali proti plačilu neznatnega denarnega zneska so lahko osvobodili svojo posest servitutov in uvedli na služnosti osvobojenih zemljiščih racionalnejše oblike gospodarstva. Postopno prodiranje kapitalizma je vplivalo tudi na spremembo posestne strukture bivše podlož- ne posesti. Zemljiška odveza z odškodnino, posebno še agrarne operacije pri odkupu in uravnavi zemljiških služnosti sta globoko posegli v strukturo kmečke posesti. Z od- kupom in uravnavo zemljiških dolžnosti se je individualizacija te posesti zelo razmah- nila. Srednja in mala kmečka posest sta z dodelitvijo relativno majhnih gozdnih ali pašnih parcel utrpeli veliko škodo. Njihovo gospodarstvo je bilo omejeno na točno do- ločen gozdni ali pašni prostor, ki so ga do- bili v svojo lastnino. Zaradi spremenjenih gospodarskih pogojev, t. j. razvoja agrarnega kapitalizma je postal obstoj te posesti vedno bolj odv'isen od uvajanja racionalnejših oblik gospodarjenja. Omenjene operacije so po- globile tudi diferenciacijo na vasi. Fevdalna veleposest je bila z zemljiško odvezo nujno vržena na pot kapitalističnega razvoja. Vi- soke odškodnine, ki so jih morali kmetje odplačevati, so le pospešile in olajšale pre- tvorbo fevdalnega graščaka v kapitalistič- nega veleposestnika. Povsem razumljivo je, da so se razredna nasprotja med zemljiškimi lastniki in služnostnimi upravičenci ob od- kupu in uravnavi služnostnih pravic zelo za- ostrila. Nekdanji zemljiški gospodje so si prizadevali, da bi bilo upravičencem prizna- nih čim manj servitutnih pravic. Poiskali so sleherno možnost, da bi razveljavili ali zmanjšali svoje obveznosti do upravičencev. V spomenici, naslovljeni ministrstvu za no- tranje zadeve, so 1. 1864 navedli, da so na svoje veliko začudenje že ob prvih razpravah opazili, da je prijavljenih za odkup ali urav- navo veliko pravic, ki jih niso nikoli priznali in za katere ni bilo na razpolago nikakih sodnih odločb ali pravnih naslovov. Po njiho- vem mnenju se je ustablo pravilo, da je vsa- kdo skušal uveljaviti kot servitutne pravice, primerne za odkup, vse, kar je nekoč dobival iz graščinskega gozda. Začasno, na prošnjo do preklica, z najemnino ali brez nje ali iz povsem drugega pravnega razloga. Zemljiški gospodje so se predvsem izgovar- jali, da so bile služnosti pretežno osebne, to je vezane na osebe, ne pa na posest in da so graščine dodeljevale podložnikom les in pra- vice do izkoriščanja drugih gozdnih plodov le na njihovo prošnjo zastonj ali proti majh- nemu odplačilu. Izgovarjali so se, da so časovno omejena dovoljenja za les podelje- vale graščine svojim podložnikom le za krit- je potreb in so jih le v izjemnih primerih povzdignili do formalno stalnih servitutnih pravic. V tej zvezi so graščine izdajale po- sebne listine in vpisale služnostne pravice na zahtevo strank tudi v javne knjige. Po njihovih navedbah so bila z zemljiško- odveznim patentom ukinjena vsa dovoljenja, ki niso bila povzdigiijena v Servitute, in vse tiste pravice, ki niso bile zasnovane na kakš- nem časovno neomejenem pravnem imslovu. Taka tolmačenja pravnih predpisov so iz- zvala številne pritožbe upravičencev. Fev- dalci so trdili, da se je večina upravičencev leta 1848 podredila odpovedi časno omejenih dovoljenj, kar ni ustrezalo resnici. Prav tako so se energično upirali priznavanju tistih pravic, ki so jih upravičenci uveljavljali le na osnovi zastaranja itd. Mnogo globlje kot veleposestnike so po- sledice pristranske zakonodaje prizadele ek- sistenco številnih upravičencev — srednjih in malih kmetov ter kočarjev, ki so bili v veliki meri odvisni od servitutov. Lokalne komisije so sklepale s strankami odkupne pogodbe, katerih težke posledice so občutili upravičenci šele po izvedbi operacij. Mnogi kmečki poslanci so se pritoževali, da so izvedenci preračunavali ekvivalente po prenizkih cenah in da upravičenci v pretežni meri z dodelitvijo gozda niso dobili niti polo- vice, ponekod celo niti Vs vrednosti tistega, kar so nekoč uživali. Določitev količine in kakovosti lesa so komisije prepuščale izve- dencem, ki so zaradi nepoznavanja kmečkih razmer ali zaradi pristranosti znatno oškodo- vali kmečke upravičence. Posebno na Notranjskem so pogosto upo- rabljali gozdarje ene graščine za cenitev gozdov druge in obratno. Takšni izvedenci so bili pristranski in so upoštevali predvsem splošne gozdne interese, ne pa blaginje malih individualiziranih kmečkih posestev. Velika pomanjkljivost odkupnih pravic je bila, da pri dodelitvi gozdov niso točno dolo- čili vsakemu iipravičencu njegovega deleža. Novo nastale skupnosti koristnikov so se le redko kdaj konstituirale v zadruge in spre- jele ustrezne statute. Gozdne parcele, ki so bile porazdeljene upravičencem na osnovi prenizkega ekvivalenta, so mnogim onemo- gočile kmetovanje v dotedanjem obsegu. Ko- likor so dobili za pravice določen kapital, z njim za trajno niso mogli zadovoljiti svojih potreb. Trenutno zadovoljstvo nekaterih upravičencev se je kmalu spremenilo v tar- 163 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO K R A .1 E V N O Z (i O D O V 1 N O nanje, brž ko so denar zapravili ali gozd posekali. Takšne gozdove so navadno zopet pokupili veleposestniki. Pogostokrat so do- deljevali gozdove namesto skupnosti upra- vičencev občinam, kar je izzvalo številne pritožbe in spore med prizadetimi strankami. Velika večina upravičencev se je prav tako pritoževala, da so bile z uravnavo prikraj- šane njihove stare pravice in da iz uravna- V anih gozdov oziroma pašnikov niso več mogli kriti svojih potreb. Pritožbe velepo- sestnikov, da so upravičenci kršili gozdno- zaščitne predpise ali pogodbe o uravnavi, so bile pogosto osnovane. Gospodarski položaj upravičencev se je z omejevanjem služnostnih pravic zelo poslab- šal. Vzroke za propast številnih kmečkih posestev v 70 in 80 letih XIX. stoletja je tre- ba deloma iskati tudi v posledicah agrarnih operacij pri odkupu in uravnavi zemljiških obveznosti. Z agrarnimi operacijami pri odkupu in uravnavi zemljiških dolžnosti je bila na Kranjskem zaključena zemljiška odveza v širšem smislu. Obsežne gozdne in pašniškc površine so bile v dobrih dvajsetih letih osvobojene servitutnih obveznosti. Celotna odkupljena ali uravnana površina na ob- močju Kranjske je do leta 1877 znašala 514.006 oralov. Od tega je odpadlo na od- kupljeno gozdno površino 345.172 oralov, na druga zemljišča, zlasti na pašnike, 131.365 oralov. Služnostne pravice so bile uravnane na 22.666 oralih gozdne površine in na 14.802 oralih drugih zemljišč. V postopek pri od- kupu in uravnavi zemljiških dolžnosti je bila zajeta od celotne gozdne površine, ki je na Kranjskem merila 693.418 oralov, sko- raj polovica, 367.838 oralov. Leta 1878 je zna- šala s služnostmi obremenjena gozdna povr- šina še vedno 73.167,87 ha ali 18,28«/o. V na- slednjih desetletjih je ostalo neodkupljenili ali neuravnanih pravic, predvidenih za od- kup ali uravnavo, teko malo, da jih niso več navajali v statističnih tabelah. Posledice odkupa in uravnave so najteže občutili tisti kmetovalci, ki niso znali na- doknaditi nekdanjih služnostnih pravic z ra- cionalnejšimi oblikami kmetijstva, to je, z uvedbo hlevske reje, krmnih rastlin ter z ra- cionalnejšim gospodarjenjem v gozdu. Med najbolj prizadetimi družbenimi plastmi so bili predvsem kočarji ter mali in deloma srednji kmetje. Nove gospodarske razmere so od njih terjale nov način gospodarjenja, ki ga mnogi zaradi pičlih denarnih sredstev niso mogli uvesti. Peyer, eden najboljših poznavalcev teh razmer, je zelo točno označil operacije, ko je napisal, da je komaj kakšna druga reforma posegla tako globoko v social- ne in gospodarske razmere na vasi, kakor odkup in uravnava zemljiških dolžnosti. Niti izvedba zemljiške odveze v ožjem smislu ni prinesla toliko sprememb v lastninske od- nose kot servitutne operacije. Borbe med veleposestniki, t. j. lastniki služ- nostnih zemljišč, in upravičenci se je kon- čala z zmago veleposestnikov, katerim je uspelo, da so s svojo gospodarsko in politič- no močjo na legalen način dosegli popolno osvoboditev svoje posesti. Gospodarski polo- žaj se je z ukinitvijo služnostnih pravic za številne upravičence zelo poslabšal, proces družbene diferenciacije na vasi pa je zavzel ostrejše oblike. Nasprotja med bogatimi, z oderuškim kapitalom zvezanimi gruntarji in siromašnim kmečkim prebivalstvom so se vedno bolj zaostrovala. Mnogi propadli kmetje so se uvrstili med agrarni proletariat ali pa so bili prisiljeni zapustiti domove in si iskati zaslužka v tujini. V agrotehničnem pogledu je razvoj agrarnega kapitalizma dal veleposestnikom na razpolago številne pri- pomočke znanosti in tehnike, ki so jim omo- gočali, da so s strokovno izobraženim gospo- darskim kadrom uveljavljali svojo prednost pred individualizirano malo kmečko po- sestjo, ki je bila večji del prepuščena ode- ruškemu kapitalu; ta je v 70 in 80 letih XIX. stoletja zavzel na Kranjskem velik obseg. Upravičeno je zapisal leta 1879 Slovenski Narod, da ni zemlje v Evropi, ki bi bila tako v rokah oderuhov, kakor so slovenske dežele. Denar so posojali na 30 do 50 */o letne obresti ter poleg tega pobirali še postranske obresti v poljedelskih pridelkih. V številnih člankih je Slovenski Narod ugotavljal, da oderuštvo vedno bolj uničuje kmečko prebivalstvo. Na račun propadlih kmečkih množic se je pri- čela porajati nova slovenska buržoazija. To razdobje je pomenilo, kot pravi v Razvoju slov. Kardelj, izhodišče za obogatitev »jare gospode« in »slovenskih kraljev na Betaj- novi«. Agrarne operacije pri odkupu in urav- navi so pripomogli k izoblikovanju treh no- vih družbenih plasti: veleposestnikov, grun- tarjev in lesnih trgovcev, ki so prevzeli vlogo nekdanjih zemljiških gospodov s tem, da so si podredili gospodarsko šibko kmečko pre- bivalstvo. OPOMBE Zaradi pumaiijkaiija agrarnoliistoričnih razprav o teh >prašanjih, zlasti o razkroju srenjskih pašnikdv in gozdov \ fiziokratskem obdobju, to je, od druge polovice XVIII. stoletja dalje ter o zemljiškoodvcznih operacijah odkupa in uravnave zemljiških dolžnosti v