RAZPRAVE E3 Ogrodje poslovnih procesov ponudnikov storitev Boštjan Keber, Marand, d. o. o. b0stjan.keber@mar3nd.si Marjan Krisper, Fakulteta za računalništvo in informatiko. Univerza v Ljubljani marjan.krisper@fri.uni-lj.si Tomaž Gornik, Morond, d. 0. 0. tomaz.gornik@marand.si Povzetek Članek opisuje ogrodje poslovnih procesov eTOM in možnosti njegove uporabe tako za ponudnike IKT storitev kot tudi za ponudnike ki imuna in i h sLnritev. eTOM je nastal IKT panogi, a je zasnovan splošno in ga zaLo lahko uporabimo tudi za druge ponudnike Motiv 13 uporabo 'Stega ogrodja v različnih panogah je zniževanje stroškov, ki ga dosežemo s prenosom znanja iz ene panoge v drugo in v poenotenju visokonivojskih procesov ponudnikov različnih storitev, ki lahko (zaradi zlivanja tehnologij) nastopajo v istih vrednostnih vmgeh. Abstract Business Process Framework for Service Providers The paper describes the eTOM business process framework and its application to ICT providers as well as public utilities. eTOM has been developed in the ICT industry, however, due to its generic design, it is also applicable to non-ICT enterprises. Motives to apply the same prucass framework to different industries are reducing costs (achievnd with knowledge transfer) and harmonization o( highlevel business processes in enterprises that can cooperate in same value chains Edue to technology convergence). 1 lluod Projekti informatizacije poslovnih procesov danes po vsebini niso več »izdelava informacijskega sistema«, temveč »prenova informacijskega sistema«, saj vsak poslovni sistem (v pričujočem besedilu se bomo usmerili zlasti na ponudnike storitev) že ima informacijsko podporo svojim poslovnim procesom. Pri informacijskih projektih se zato srečujemo z dvema izlivoma: tehnološkim (integracija nove informacijske rešitve v obstoječe okolje! in poslovnim (spremembe in optimizacija poslovnega procesa zaradi možnosti nove informacijske rešitve}. Ce se (brez škode za sploŠnost) za trenutek omejimo iia področje upravljanja odnosov s kupci (angl. Cw-stonier Relationship Management, CRM), bo po napovedi Gartner Group do leta 2006 prek 50 % postavitev CRM videti kot napaka zaradi (med drugim) pomanjkljive prenove poslovnih procesov (Gartner Group strategic planning assumption, verjetnost 0,8) [41. Mednarodno združenje ponudnikov tnformacij-sko-komunikacijskih (IKT) storitev TeleManagement Forum (TMF) je v okviru pobude NGOSS (angl. New Generation Operations Support System) oblikovalo ogrodje poslovnih procesov ponudnika storitev, imenovano eTOM (angl. enhanced Telecom Operations Map). Ogrodje se uporablja pri prenovi poslovnih procesov (angl. Business Process rcengineeririg, BPR) po- nudnikov intemetnih storitev, storitev stacionarnih in mobilnih govornih in podatkovnih komunikacij itd. Pričujoče besedilo predstavlja ogrodje eTOM in njegovo uporabo pri informatizaciji in prenovi poslovnih procesov ponudnikov storitev. i'ri tem se ne omejuje zgolj na ponudnike IKT storitev, temveč razlaga tudi možnost uporabe pri ponudnikih komunalnih storitev (to so ponudniki oskrbe s plinom, daljinskim ogrevanjem, električno energijo in pitno vodo), 2 Ogrodje poslounih procesov eTOM 2.1 Procesni model V nadaljevanju je predstavljeno ogrodje poslovnih procesov eTOM, to je model, ki določa poslovne procese ponudnikov storitev. Ne gre ga razumeti kot poslovni model ponudnika storitev. Model ne ponuja odgovorov na strateška vprašanja, denimo kdo naj bodo ciljni kupci poslovnega sistema, katere tržne segmente naj pokriva, kakšna naj bosta poslanstvo in vizija poslovnega sistema itd. Slika 1 prikazuje najvišji pogled na model poslovnih procesov. Ogrodje eTOM določa tri ravni procesov, slika 1 prikazuje prvo (najvišjo) raven. Ker uporabnike na različnih ravneh odločanja zanimajo procesi na različnih 2005 ■ številka 1 Iclnik XIII uposabna INFORMATIKA 17 Bosljan Kehcr. Marjan Krisper. Tomaž Gornik Ogrodje poslovnih procesov ponudnikov storitev ravneh podrobnosti, imenujemo pogled, ki ga predstavlja slika pogled vrhovnega manedžmcnta. eTOM določa le tri ravni procesov zaradi splošnosti: izvedba ravni 4 in naprej je odvisna od vsakega posameznega ponudnika storitev (to je del znanja posameznega podjetja). Ogrodje eTOM razdeli poslovni sistem na strateške, organizacijske in operativne (izvedbene) skupine procesov. Osrednja točka modela so operativni procesi, ki zadevajo kupce: ti procesi se imenujejo ■TAR" (angl. Fulfilimeiit, Assuraiicc, Billing). Gre torej za procese izpolnitve zahteve kupca (dodelitev produkta), zagotavljanja dogovorjene ravni storitve in obračunavanja (u)porabljenih produktov. Operativna podpora in pripravljenost (prvi steber operativnega dela modela) sta ločeni od »FAB« procesov, da bi poudarili, da ti procesi zagotavljajo podporo in avtomatizacijo »FAB« procesov. Levi del modela predstavlja strategijo in upravljanje življenjskega cikla (infrastrukture in produktov). Procesi, opisani v tem delu, ne omogočajo neposredne podpore kupcem in so bistveno drugačni od operativnih procesov desnega dela. Levi in desni del modela se razlikujeta tudi po življenjskih ciklih procesov: dolžina življenjskih ciklov pada od leve proti desni. 2.2 Konceptualni model Konceptualni podatkovni model vsebuje določena standardna poimenovanja, denimo produkt, naprava, storitev itd. Pomen in vloga teh entitet ter njihove medsebojne relacije so prikazani na konceptualnem modelu (slika 2), Relacije so usmerjene; smer relacije je na diagramu prikazana s puščicami. Za razumevanje modela poglejmo definicije nekaterih (najpomembnejših) entitet [8J. kupec procesi strategije. infrastrukture in produktov siha1eüija infrastruktura PRODUKT trženje in upravljanje ponudb ) 1 H razvoj in upravljanje storitev RAZVOJ IN UPRAVLJANJE NAPRAV (Aplikacijo, omrežni in računski viri) razvoj in upravljanje oskrbovalnih verig JI TI operativni (i zve ulit ne) procesi operativna podpora in pripravljenost izpolnitev zagotavljanje upravljanje odnosov s kupci DEj obračun n IT UPRAVLJANJE IN OPERATIVA STORfTEV UPRAVLJANJE IN OP ERAT IVA NAPRAV (Aplikacijo, omrežni m računski viri) upravljanje odnosov z dobavi te ui;partne rji dobavitelji/partnerji C organizacijski procesi J zaposleni delničarji ostali udeleženci Slika 1. Ogrodje eTOM na ravni 1 [5] 18 uponarika INFORMATIKA 2Q05- Številko 1 -letnikXIII Boštjan Keber, Marjan Knsper, Tomaž Gornik: Ogrodje poslovnih procesov ponudnikov storitev Kupec kupuje (ali prejema brezplačne) storitve od ponudnika storitev na osnovi pogodbenega razmerja. Poslovni partner jc lahko fizična ali pravna oseba. Poslovni partner je lahko tudi podjetje, ki ponuja storitve svojim poslovnim partnerjem. Produkt jc tisto, kar ena stranka (ponudnik) ponuja drugi stranki {poslovnemu partnerju). Produkt lahko vključuje storitve, material, programsko opremo, strojno opremo ali njihovo poljubno kombinacijo. Produkt je lahko oprijemljiv, neoprijemljiv ali kombinacija obojega. Storitve so razvite pri ponudniku storitev in ponujene trgu v okviru produktov oziroma paketov. Ista storitev jc lahko vključena v več paketov (na različne načine, z različnimi cenami). Storitev ¡e množica neodvisnih funkcij, ki so integralni del enega ali več poslovnih procesov. Storitev je sestavljena iz strojnih in programskih komponent ter pripadajočega komunikacijskega ali distribucijskega medija. Poslovni partner vidi vse te komponente kot eno združeno enoto. Naprave so fizične in logične komponente, ki zagotavljajo storitve. K napravam štejemo tehnološke komponente, informacijsko tehnologijo, programsko opremo, mrežno opremo itd. Dogodek in politika nastopata v povezavi z vsemi entitetami modela. Dogodki predstavljajo pojavitev r lahko ponu|n —■—- trg/ prodaja zahteve ponudniku storitve in prožijo akcije. Politike pa predstavljajo množico pravil, potrebnih za poslovanje (npr. poslovna pravila). 2.3 Opis procesov 2.3.1 Dperatiuni procesi (navpične skupine) Procesno področje operativnih procesov vsebuje procese izpolnitve zahtev kupcev (dodelitev produkta), zagotavljanja dogovorjene ravni storitve, obračunavanja in procese operativne podpore in pripravljenosti. Izpolnitev (angl. fulfillment) je proces, ki kupcem pravočasno dodeli zahtevane produkte. Proces prevaja kupčeve poslovne ali osebne potrebe v rešitev, ki jo lahko poslovni sistem ponudi kot svoj produkt. Proces obvešča kupce o statusu njihovega naročniškega zahtevka in zagotavlja pravočasno dodelitev produkta in zadovoljstvo kupca. Zagotavljanje (angi. nssurnncc) je proces, zadolžen za izvajanje preventivnih in popravljalnih ukrepov vzdrževanja, ki zagotavljajo stalno dobavo storitev na (pogodbeno) dogovorjeni ravni kakovosti {angl, Service Uvel Agrecment, SLA, in Qtm!i!i/ of Savice, Qo5). Proces izvaja stalen nadzor naprav in spremlja zmogljivosti. Zbira podatke o zmogljivosti, jih analizira in poskuša prepoznati možne težave in jih rešiti, še preden bi jih zaznal kupec. Proces prejema prijavo napak je lahko - □obaviteu lah kil ponuja -— VMTbuJO 1 lahko opravijo DEUJ - lahko ponuja- so nahaja na jo lahko — — jo lahka kupec poslovni stik jo lahko n tokacua paodukt NAROČILO r genmlra pHhodok uporabnik - amDgoči ooslop - r.-L/vop. v7dr}ovanjn omogoči naprave in zmogljivosti logične naprave logične naprave finance. RAČUN storttev J. VIDIK KUPCA uporablja omogoča/realizira i - porot» vidik naprave ornoyDil - - M nahojaio rn - dooooek Slika 2 konceptualni model [3] POUTIKA I rAHTIJA loslavi 2005-številka 1-letnik XIII upohabna INFORMATIKA 19 BoUjari Keber, Marjan Krisper, Toma? Gornik Ogrodje poslovnih procesov ponudnikov storitev od kupcev, obvešča kupce o statusih težav in zagotavlja njilmvo rešitev. Obračunavanje (angl. billihg) je proces, zadolžen /.a pravočasno in natančno izdelavo računov, obveščanje o porabi pred izdajo računa in za obdelavo plačil. Proces skrbi tudi za reševanje težav pri obračunavanju in podpira pred plač niške storitve. Operativna podpora in pripravljenost (angl. opera-Iioiis support & rcadiuess) je proces, zadolžen za izvajanje podpore in operativne pripravljenosti »FAB« procesom. Aktivnosti tega procesa ne potekajo v realnem času (za razliko od FAB procesov) in se ne ukvarjajo z dodeljenimi produkti, temveč le z njihovimi razredi. Proces odraža potrebo nekaterih poslovnih sistemov po ločitvi takojšnjih operacij do kupca v realnem času od ostalih operativnih procesov (t. i. »second line« procesov). Procesi operativne podpore zagotavljajo pravočasno razpoložljivost vseh prvin procesom »FAB«. 2.3.2 Operativni procesi (vodoravne skupine) Področje operativnih procesov eTOM vsebuje štiri vodoravne funkcionalne skupine procesov: upravljanje odnosov s kupci, upravljanje in operativa storitev, upravljanje in operativa naprav in upravljanje odnosov z dobavitelji/partnerji. Upravljanje odnosov s kupci (angl. Customer Rclti-tionship Management, CRM) je skupina procesov, ki se ukvarja s poznavanjem osnovnih potreb kupcev in pokriva funkcije za prepoznavanje, izboljševanje in zadržanje odnosa s kupcem. CKM vsebuje zbirko podatkov o kupcu in uporabo teh podatkov za poosebitev, prilagoditev in integracijo storitev kupcu. CKM prepoznava priložnosti, ki povečujejo vrednost kupca za poslovni sistem. CRM pokriva tako običajno maloprodajo končnim kupcem kot tudi veleprodajo (ko poslovni sistem prodaja drugemu poslovnemu sistemu in ta prodaja naprej). Upravljanje in operativa storitev (angl, Service Management & Operatiotis, SM