IZVESTJA Muzejskega društva za Kranjsko. Letnik VI. 1896. Sešitek 3. -■> !-- |o-- --•"▼eNs*""- Iz domače zgodovine. IV. Kdaj so Slovenci prišli v svojo sedanjo domovino ? Spisal dr. Fr. Kos. (Konec.) Od leta 595. naprej se Slovenci večkrat omenjajo v zgodovinskih virih, kako so napadali zemljo svojih sosedov ali pa morali odbijati navale svojih nasprotnikov. Leta 596. so Bavarci napadli Slovence, a ti so s pomočjo i ilniiv odbili naskok sovražnikov.1) Meseca maja leta 599. je pisal papež Gregor I. eksarhu Kaliniku, kateri mu je bil pismeno naznanil, da je premagal Slovane.8) Ni mogoče določiti, so li bili ti Slovani Slovenci, ali ne. Meseca julija leta 6(XJ. je pisal rečeni papež solinskemu školu Maksimu, da je jako potrt in vznemirjen zarad Slovanov, ker so začeli skozi Istro siliti v Italijo.") ') Paul, Dtacon., De gest I.angob., IV, c. IO. — Rečeni pisatelj, ki to pripoveduje, pravi potem v naslednjem poglavju, da je takrat t-hac etiam tempestate«) umrl frankovski kralj Hildepert. Omenil sem Je, da je umrl ta kralj leta 696< Brez dvoma je bil tudi tega leta boj med Slovenci in Bavarci. ") Mansi, Concil. coli., X, »tr. 117. II (|iiideiii de Sclavorum gente, quac vobi.w valde imminet aiiiigor vohom enter et eohturbor, MiHgor in his quae lam in vobis patior: conturbor, ipiia per Istriae aditum iam Italiam intrare coeperunt.« iMaiwi, Cone. coli., X, str. 231.) Okoli leta 602. so napadli Langobardi, Obri in Slovenci Istro ter po njej ropali in požigali.1) Leta 604. so vzeli Langobardi s pomočjo Slovencev, katere so jim Obri poslali, Cremono, Mantovo in še dva druga kraja/') Okoli leta 611. so Slovenci pri Innichcnu premagali bavarskega vojvodo (iaribalda, sina vojvode Tasilona I., ter opustošili bavarske meje. Ko so Bavarci /.brali svoje moči, vzeli so plen sovražniku ter ga pregnali iz svoje dežele.''') Leta 612. so Slovenci napadli Istro, jo opustošili ter pobili mnogo sovražnikov.7) Okoli leta 620. je Utekel Lopichis, praded langobard-skega pisatelja Paula Diacona, iz oberske sužnosti ter prišel potem v pokrajino Slovencev, kjer se ga je usmilila neka stara Slovenka, ki mu je pokazala pot v Italijo.8) Leta 623. so se vzdignili Slovenci in drugi Slovani zoper Obre, svoje tlačitelje. Vodil jih je bivši trgovec Samo, katerega so Slovani potem postavili za svojega kralja. Slovani so premagali Obre ter se osvobodili njih nadoblasti.") Leta 629. so prosili narod je, ki so živeli ob oberski in slovanski meji (namreč nemški Bavarci) frankovskega kralja Dagoberta, da bi jim zavaroval hrbet ter spravil pod svojo oblast Obre, Slovence in druge narode tje do zemlje rimske oblasti.1") 4) Paul. Diacon., De gest. I.angob., IV, c. 24. ») Ravno tam, IV, c. 28. ") Ravno tam, IV, c. 39. ') kavno tam, IV, c. 40. ") kavno tam, IV, c. 37. ") Chronic. l'rcdcgaiii Scholast., IV., c. 48. "') Chronic. Kredegarii Scholast., IV, e. .18. (Moli. Germ. Script, rer. Meroving., II p. 150): »Dagobcrtus cum iam anno septimo regnans ... Timoreni vero sie Torte sua concusserat utelitas, ut iam ilevotione ad-reperint vuae »c tradere. dicionem; ut etiam gente, qua circa limite Avarorum et Sclavoruni coiiMstcnt, ei prumptae expetirint, ut ille post tergum eorum iret feliciter, et Avaro» et Sclavos dteras(|ue gentium nationes usque mamini puhlicam suac dicione subiciendum liducialitcr Leta 631. se napoti frankovski kralj Dagobert nad Slovane, katere je vodil kralj Samo. Dagobert pregovori tudi Langobarde in Alamanc, da so mu šli pomagat. Langobardi so brez dvoma napadli Slovence ter jih tudi premagali. Ker pa je bila glavna frankbvska vojska v tridnevni bitki pri Wogastisburgu popolnoma uničena, zato tudi Langobardom ni nič koristila njih hrabrost.11) Istega leta je prišlo 700 Bolgarov, katere je vodil Alciok ali Alzeko k vojvodi Valuku na slovensko zemljo, kjer so bili gostoljubno sprejeti. Pozneje (okoli leta 663.) so se napotili ti Bolgari v Italijo.1*) Okoli leta 664. je zbežal Varnefrid, sin furlanskega vojvode Lupa, k Slovencem na Koroško ter si hotel z njih pomočjo podvreči Furlanijo. Ko se je vrnil v svojo domovino, napadli so ga Furlani ne daleč od Čedada pri gradu Nimisu ter ga umorili.18) Okoli leta 664. so hoteli Slovenci napasti Čedad, a bili so odbiti pri Briščah.14) Okoli leta 705. pridero Slovenci v Furlanijo ter premagajo svoje nasprotnike tako popolnoma, da je bilo v bitki uničeno vse furlansko plemstvo. Tudi furlanski vojvoda Ferdulf je bil ubit.16) sponclcliaiit i Glej tudi (jesta Dagobcrti 1. regis Franc, C 22. — Z izrazom »niunus puhlica, zaznamenuje Frcdcgar rimsko (grško) oblast. Ako govori Fredegar tu o Slovanih, katerih bivališča so segala »usque mamini puhlicam', misliti nam je v prvi vrsti na Slovence, katerih naselbine so se razprostirale na severozahodu do bavarske meje, na jugu pa do grške oblasti v Istri. ") Chronic. Kredegarii Scholast., IV, c. 68. — Gesta Dagobert) I. reg. Franc. c. 27. — Convcrs. Uag. et Carant., c. 4. ") Chronic. Kredegarii Scholast., IV, c. 72. — Paul. Diacon., Dc gest. Langob., V, c. 29. ") Paul. Diacon., op. cit., V, c. 22. '*) Paul. Diacon., op. cit., V, c. 23. — Briščc so vas na zemlji beneških Slovencev. Paul. Diacon., op. cit. VI, c. 24. Okoli leta 720. prihrume Slovenci znova v Furlanijo. Prišlo je do boja pri Lavarianu. Nato je furlanski vojvoda Pemmon na bojišču sklenil mir s Slovenci.ll!) Okoli leta 725. so Slovenci pridrli na Solnograško ter tu razrušili cerkev sv. Maksimilijana.17) Okoli leta 737. se je furlanski vojvoda Pemmon zameril langobardskemu kralju Liutprandu. Pemmon je hotel nato s svojimi pristaši zbežati v deželo Slovencev, kar pa se ni zgodilo, ker mu je kralj prej odpustil.1") Okoli leta 738. je napadel furlanski vojvoda Ratchis kranjsko deželo, domovino Slovencev.1") Leta 743. se je bavarski vojvoda Odilon bojeval s Franki. Na pomoč so mu prišli Saši, Alemani in tudi Slovani.20 Med letom 743. in 765. so Obri napadli korotanske Slovence, katerim je takrat vladal vojvoda Borut. Ta se je obrnil do Bavarcev ter jih prosil pomoči. Vslcd tega so Slovenci postali odvisni od njih, oziroma od Frankov.*1) '") Paul. Diacon., op. cit. VI, c. 45. — Lavariano Jie vas med Vidmom in Palmanuovo na Furlanskem. ") Dreves notitiae, c. 2 in c. 6. (Juvavia, Anhang, str. 33 in 35.) — Cerkev sv. Maksimilijana je bila v sedanjem liischotshofenu, ki leži v Pongau-u blizu Salice. — Zgoraj omenjeni napad se je vršil na vsak način med letom 716. in 745. Leta 716. je še živel bavarski vojvoda Teodon, oče vojvode Teodeberta. Zadnji je podelil rečeni cerkvi nekoliko posestev. Leta 745. je Virgilij postal škof v Solnogradu ter potem znova postavil imenovano cerkev, ko je bila več let (■multis temporibus-) podrta. '") Paul. Diacon., De gest. Langob., VI, c. 51. ,B) Paul. Diacon., De gest. Langob., VI, c. 52. »") Ann. Mettenses a. 743. (Mon. Germ. Script. I, p. 327.) — Ti Slovani so bili najbrže korotanski Slovenci. '■") C.otiv. Bag. et (arant., c. 4. (Mon. Germ. Script. XI, p. 7.) — Besede »servitulique eos reg um suhiccerunt« kažejo, da so bili Bavarci t.ikrat, ko so pomagali Slovencem zoper Obre, že odvisni od frankov-skih kraljev. Ker se je pričela ta odvisnost leta 743., sinemo trditi, da so Slovenci zgubili svojo samostalnost po navedenem letu. Iz stavka •permissione domni Pippin) regis ipsis populiš petentibus redditus est eis Cheitmar christianus factus* pa je razvidno, da je Hotimir postal Ne bom našteval raznih citatov za poznejšo dobo slovenske zgodovine, ker mislim, da ti popolnoma zadostujejo. Ker ima ta razprava namen dokazati, da so Slovenci prišli šele proti koncu šestega stoletja v svojo sedanjo domovino, zato ne smem na tem mestu obširneje govoriti o njih najstarejši zgodovini, katera sega do tistega časa, ko so zgubili svojo samostalnost ter postali odvisni od Bavarcev in Frankov. Vendar naj navedem nekoliko črtic. Omenil sem zgoraj, da so se okoli leta 602. in leta 604. Slovenci, Obri in Langobardi skupno bojevali z byzantinsko (rimsko) vojsko, ali pa se vsaj med seboj podpirali, če je hotel kdo napasti grško oblast. Slovenci, Obri in Langobardi so bili agresivni ter si hoteli priboriti novih zemelj, Rimljanje pa so bili defensivni, odbijali so napade tujih barbarov ter branili meje svoje domovine. Jasno je, da je takrat vladalo prijateljstvo med Obri, potem od njih odvisnimi Slovenci in pa med Langobardi. Na eni strani vidimo katoliške Rimljane, na drugi pa nekatoličane, namreč poganske Obre in Slovence ter arijanske Langobarde. Zadnji so na vso moč podpirali beneške in isterske razkolnike, kateri so se zarad treh poglavij odcepili od Rima. Slovenci so se v tem času večkrat bojevali z Bavarci; tam pa, kjer so mejili z Langobardi, je vladal mir. Imamo pa še druge dokaze o takratnih prijateljskih razmerah med Obri in Langobardi. Okoli leta 601. je poslal langobardski kralj Agilulf oberskemu kakanu rokodelce, da so mu tesali bojne ladje.--) Okoli leta 602. so bili poslanci langobardskega kralja pri Obrih, da bi sklenili ž njimi staro prijateljstvo za večne čase. Nato je šel tudi poslanec ober-skega kakana z istim namenom h kralju Agilulfu.-11) slovenski vojvoda za časa kralja 1'ipina. Ker je ta umrl leta 768. in ker je pred Hotimirom vladal Slovencem tri leta vojvoda Gorazd (Kakacij), moral je vojvoda Borut živeti pred letom 765. Pred tem letom so ga tedaj tudi Obri napadli. »») Paul. Diacon., De gest. Langob., IV, c. 20. »») Kavno tam, IV, c. 24. Leta 604. je zveza med Obri in Langobardi, sklenjena za večne čase, še trajala,24) a kmalu potem je prenehala. Okoli leta 610. se je že gojilo sovraštvo med tema dvema narodoma. Oberski kakan je takrat z veliko vojsko napadel beneško zemljo ter se med drugimi mesti polastil tudi Čedada.26) Kralj Agilulf je kmalu potem začel sklepati mir z grškim cesarjem.2") Mogoče je, da so se politične razmere med Obri in Langobardi predrugačile vsled tega, ker so takrat postali Langobardi in njih kralj katoličani ter se vsled tega tudi bolj približali katoliškim Rimljanom. Trdil sem, da so Obri, ko so se polastili Panonije in Dacije, podpirali razširjanje Slovanov po svojih deželah. Brez dvoma so se tudi Slovenci pod nadzorstvom Obrov polastili pokrajin, po katerih žive še dandanes, ali pa so vsaj po njih stanovali pred tisoč leti. Ne moremo si misliti, da bi bili Obri zatirali Slovence in druge Slovane precej v začetku, ko so se ž njimi sešli, ker na ta način bi jih gotovo ne bili zvabili na svojo zemljo. Lahko rečemo, da so Obri izprva podpirali Slovence ter jim šli na roko, kolikor jim je bilo mogoče. Ko so leta 596. Bavarci napadli Slovence, pomagali so tem Obri, da so odgnali sovražnike.27) Da so bili Slovenci takrat odvisni od Obrov, ni težko dokazati. Navedem naj le to, da so leta 604. Obri poslali Slovence Langobardom na pomoč. Pozneje so začeli Obri hujše pritiskati na podložne Slovane in tedaj tudi na Slovence. Zdi se mi sicer, da Fredegar prečrno opisuje, kako so Obri zatirali Slovane. Na vsak način je postal oberski jarem tako težak, da so se ga hoteli znebiti Slovenci in drugi Slovani, kar se je tudi leta 623. zgodilo.28) Slovenci so služili Obrom k večjemu 55 let, morebiti pa nekoliko manj. "*) Ravno tam, IV, c. 28. ") Ravno tam, IV, c. .'17 M) Ravno tam, IV, c. 40. "') Ravno tam, IV, c. Ki. MJ Chronic. Ffedcgaril Scholast., IV, c. 48. Z letom 623. se pričenja v zgodovini Slovencev nova doba, namreč doba samostalnosti, katera je trajala poldrugo stoletje. Slovenci, Cehi in del polabskih Slovanov so si postavili takrat skupnega kralja, kateri jim je vladal 35 let (623-658). Pod Samovim vodstvom so rečeni slovanski narodje premagali najprej Obre, potem pa še Franke. Slovenci so v miru živeli ves čas njegovega vladanja. Iz dobe Samo-vega kraljevanja nam zgodovina ne poroča, da bi bili Slovenci kdaj napadli svoje sosede, kakor Langobarde in Bavarce, a tudi ti so bili mirni. Najbrže Samo ni dovolil svojim pod-ložnikom, da bi se po nepotrebnem vojskovali z bližnjimi narodi, ti pa se morebiti niso upali prestopiti mej njegove države, ker so se ga brez dvoma bali. Nekateri zgodovinarji so trdili, da je pač Samo vladal na Češkem, ne pa tudi Slovencem. Ni težko dokazati, da so se motili. Jako zanesljiv vir, Conversio Bagoariorum et Ca-rantanorum, pravi nam kar naravnost, da je bil Samo vladar korotanskim Slovencem."") Drug vir, Fredegarjeva Kronika, pa omenja, da je pregovoril frankovski kralj Dagobert tudi Langobarde, da so šli nad Slovane.:,°) S katerimi Slovani naj bi se bili Langobardi vojskovali, ako ne s Slovenci? Pa tudi, ko bi o kralju Samu ne vedeli ničesar, morali bi trditi, da je neka mogočna roka osvobodila Slovence ober-skega jarma. Dokazati se da, da so bili Slovenci izprva podložni Obrom, pozneje pa ne več. Leta 631. so bili Slovenci neodvisni od Obrov in Bavarcev, ker drugače bi ne bili iskali pri njih zavetja tisti Bolgari, ki so morali najprej bežati z oberske, potem pa tudi z bavarske zemlje. A tudi pozneje so bili samostojni nasproti Bavarcem, kar kaže to, da so opustošili okoli leta 725. v njih deželi ležeče kraje. Svobodni Op. cit., c. 4: •Tcmporibus gloriosi regis Krancorum Dagobert] Samo Domine qnidam Sclavus man eni in Cjuarantanis fuit dux gentis illius.« su) Chronic. Fredogarii Scholast., IV, c. 68 (Monum. Germ. Script. rcr. Meroving. II, p. 154):......et Langobardi solucionc Dagoberti idemque osteletur in Sclavos perrixerunt.« so bili tudi nasproti Obrom, ker drugače bi ne bili ti napadli slovenske zemlje za časa vojvode Boruta. Tisti Slovenci, ki so leta 796. pod poveljstvom svojega vojvode Vojnomira pomagali Frankom potolči Obre,31) gotovo niso bili odvisni od Obrov, ker drugače bi morali tem pomagati. Ravno tako so bili Slovenci samostojni nasproti Langobardom, kar pričujejo razni boji med obema narodoma v teku sedmega in osmega stoletja. Korotanski Slovenci se imeli svoje vojvode (»duces«). To dostojanstvo se ni odstranilo tudi takrat, ko jim je vladal kralj Samo. Kakor je v tistem času razun kralja ukazoval polabskim Srbom tudi njih vojvoda Drvan,3a) tako tudi Slovencem njih vojvoda Valuk.33) Iz osmega in devetega stoletja nam je znanih več slovenskih vojvod, kakor Borut, (iorazd, Hotimir in drugi.34) Važen činitelj pri vsakem narodu je njegova vera, naj si bode že krščanska, židovska, mohamedanska ali pa poganska. Znano je, da se ljudje navadno kaj trdo drže svojega verskega prepričanja in svojih običajev. Mogoče je, da posamezni človek v kratkem času premeni svoje nazore o božjih rečeh; drugače pa je, ako imamo opraviti z vsem narodom. Zgodovina nam kaže, da se posebno krščanstvo ni dalo lahko zatreti tam, kjer se je do dobrega ukoreninilo. Le za malo slučajev vemo, da se je kak narod, ki se je bil oklenil katoliške vere, potem udal malikovalstvu. Zgodaj se je začelo razširjati krščanstvo po naši domovini. Kaj vspešno je napredovalo že v prvem in drugem stoletju, Še bolj se je utrdilo v tretjem, v četrtem pa se je moralo poganstvo za vselej umakniti Kristusovi veri. Kako se je krščanstvo razcvitalo, dokazujejo nam kristijanski spo- 81) Ann. Lauriss. a. 796. — Ann. Tiliani, a. 796 (797 ") Chronic. Fredcgarii Scholast., IV, c. 68. »*) Chronic. Fredcgarii Scholast., IV, c. 12, "*) Conv. Bag. et Carant., c. 4 i. d. —> Glej tudi Spomenico lisoč-letnice Metodove smrti, str. 108. mcniki, lepo razviti meniški stan, mnogobrojni mučeniki in precejšnje število novih škofij.35) V Ogleju sta že v prvem stoletju po Kristusu sv. Hermagoras') in sveti Fortunat oznanovala evangelijski nauk ondotnim prebivalcem, ki pa niso bili Slovenci. Iz tega mesta in iz Sirmija se je širilo krščanstvo po Istri, Panoniji in Noriku. Odveč bi bilo, ko bi hotel našteti imena raznih krščanskih mučenikov, kateri so bili v prvih treh stoletjih po naših krajih umorjeni zarad svoje vere. Lepo število imen nam navaja Fekonja,37) a reči moram, da so dotična imena večinoma latinska in grška, slovensko ni nobeno. Ko je leta 323. rimski cesar Konstantin premagal svojega nasprotnika Licinija, bilo je jasno, da se tudi poganstvo ne bo moglo več držati med mejami rimske države. Kristusova vera je sedaj dobila prednost pred vsemi drugimi verami. Kristijanom ni bilo treba več opravljati božje službe v podzemeljskih jamah, temuč v lepih cerkvah. Ajdovske templje so pogostokrat prezidali v krščanske veže. Da se je po naši domovini prebivalstvo odreklo poganski veri, kažejo med drugim razne škofije, katere je bilo treba ustanoviti. Jako stari ste bili škofiji v Ogleju in Sirmiju. V S i sei j i (sedanjem Sisku pri izlivu Kolpe v Savo) je vladal škof Kvirin, katerega so zarad njegove vere vtopili pri Sabariji leta 303. Prezreti ne smemo škofije v Poetoviju (sedanjem Ptuju), kjer je delal za blagor svojih ovčic sv. Viktorin, učen pisatelj, ki je moral preliti svojo kri za sveto vero najbržc leta 303.3lt) Kar se tiče škofije v Tiburniji ali Teurniji, omenil sem jo že večkrat v tej razpravi. "5) Glej spis Andreja Fekonje »O začetkih kristjanstva na Slovenski zemlji« v Letopisu Matice slov. za leto 1882. in 1883., str. 163—194. "•) Napačno je, ako kdo izvaja besedo »Hermagoras* iz izrazov »grm« in »gora«, ker Hermagoras je grško ime. "') Op. cit., str. 176. *') Temeljito delo o sv. Viktorinu je spisal sedanji mariborski škof, dr. M. Napotnik, pod naslovom »Sveti Viktorin, škof Ptujski, cerkveni pisatelj in mučenec«. Dunaj 1888, 8", 280 stranij. Te in tudi druge škofije, katerih tu nisem navedel, dokazujejo, da je bilo krščanstvo po naših krajih v četrtem stoletju že prav dobro uravnano. Leta 325. je bil cerkveni zbor v Nicaeji, leta 344. v Sredcu (Sardica) na sedanjem Bolgarskem in leta 381. v Ogleju. Teh cerkvenih zborov so se udeleževali tudi panonski in noriški škofje s svojo duhovščino. Na panonskih tleh sta se rodila dva imenitna moža katoliške cerkve. Prvi je bil sv. Martin, pozneje škofvToursu na sedanjem Francoskem, doma v panonskem mestu Sabariji; drugi je bil slavni cerkveni očak in pisatelj, sv. Hieronim, čegar zibel je tekla v panonskem mestu Stridonu. Prvi je živel od 316—400, drugi pa od 331—420. Kako je bilo krščanstvo urejeno po Noriku v drugi polovici petega stoletja, razvidno je iz životopisa sv. Severina, katerega je sestavil njegov učenec Eugippius. Na podlagi tega spisa in drugih virov je Al. Huber3") precej natančno narisal cerkveno življenje po rečeni pokrajini za časa sv. Severina. Po Huberjevi razpravi je Fekonja40) na kratko opisal takratne verske zadeve z besedami: »Skoro povsod, kder se v tem spisu omenjajo cerkve in kristjanske občine v Noriku, nahajamo tam tudi mašnike z dijakoni in subdijakoni ter nižjimi duhovniki doli do cerkvenega vratarja. Imenuje nam se več samostanov in celic za moške; a tudi Bogu posvečenih devic ne manjka. Samostani imajo svoja zakonita posedstva, in njih stanovniki niso samo bogomolci in duhovadci, temveč kot apostoli delujejo za blagor ljudstva ter podpirajo posebno uboge in zatirane. Govori se o posebnih cerkvah, odločenih za krščevanje in dušoskrbje, ter o molilnicah ali podružnicah za redovnike in svetovnjake. Božja služba je v popolnem redu; vrši se zjutraj in zvečer, sv. masa se služi, cerkveno petje se goji, psalmi se pevajo, skupne molitve se opravljajo, "") Geschichte der Einführung u. Verbreitung des Oiristenthums in Südostdcutschl., I, str. 341—.'182. *") Letopis Matice slov. za 1882 in 1883, str. 193. jedi in pijače se blagoslavljajo, daruje se v sklad itd. Mrliči se pokopavajo včasi slovesno, in v navadi so mrtvaška opravila in obletnice po mrtvih. Isto tako se v obče časte svetniki, mučeniki in njihovi ostanki. Umirajočim se daje sv. popotnica. Bogoslužni obredi opravljajo se tudi v najsijajnejšem blišču, mnogo sveč gori, in v rabi je dragocena cerkvena priprava in obleka. Nadalje doznajemo propise o cerkvenem redu, o trdem postu, posebe 0 40dnevni postni dobi s pritrganjem jedi in pijače; potem, kako verni posvečujejo nedelje in druge cerkvene praznike, kako romajo k svetinjam mučenikov; sploh kaže nam se bogato razvito kristijanstvo in cerkvenstvo.« Potem Fckonja11) še pristavlja: »No, ako imamo take osvedočevalne dokaze o povse dovršenem krščanskem življenju daleč tam na severu, to moremo pač isto in še z boljšim pravom trditi tudi o južnih, ognjiščem krščanstva mnogo bližjih krajih. Sto let pozneje, odkar je sv. Severin (+ 482) deloval po Noriku, bil je sad njegovega truda popolnoma uničen po vseh tistih straneh, kjer nahajamo sledi slovenskega življa v sedmem in osmem stoletju. Opustošene so bile škofije, samostani podrti, duhovniki pregnani, cerkve porušene ter kristi-janski prebivalci pobiti ali pa kot sužniki zmagovitih Slovencev in Obrov brez vsakega vpliva.'12) Po pokrajinah, kjer so takrat stanovali Slovenci, ni se dvesto let več razlegalo cerkveno petje, molitve so utihnile, božja služba se je opustila in nobeden se ni zmenil za nedelje in krščanske praznike. Ako je res, da so Slovenci bivali po svoji sedanji domovini že za časa Rimljanov, kako je pač mogoče, da so 41) Letopis Matice slov. za 1882. in 1883., str. 194. 4") Take sužnikc so Slovani in Obri za dober denar radi prodajali drugam. Znano nam je, da je papei Ivan IV. poslal leta 641. ali pa 642. opata Martina v Istro in Dalmacijo ter mu tudi izročil mnogo denarja, s katerim naj bi odkupil od sovražnikov vjete ljudi. — Vita Joannis papae IV. (Mansi, Cottcil. coli., X, str. 679.): »Hie (Joannes) temporibus suis misit per omnem Dalmatiam sen Istriam niultas pecunias per sanclissimum et fidclissimum Martinum abbaten) propter redemptionem captivorum, qui depraedati erant a gentibus.« kar naenkrat odpadli od Kristusove vere ter uničili vse, kar je bilo po njih deželah v kaki zvezi s katoliško cerkvijo! Pa tudi, da bi se bili v istini odpovedali krščanstvu, ne morem si misliti, ako imam pred očmi versko gorečnost katoličanov tistega časa, da bi bili kaj takega storili vsi od prvega do zadnjega, posvetni in duhovniki. Nekateri bi bili pač ostali zvesti katoliški stvari ter si iskali zavetja v Italiji, ako bi se jim ne bilo zdelo varno v domovini. Ako bi bili kar mahoma vsi Slovenci obrnili hrbet rimski cerkvi in takratnemu papežu Gregorju I. Velikemu, ki je vladal od 590 — 604, gotovo bi bil ta vsled tega potrt in žalosten ter bi bil skušal naše prednike z raznimi prošnjami in pismi znova pridobiti krščanstvu. Ohranilo se nam je nad 9(X) pisem in pisemskih odlomkov tega papeža,43) a v nobenem ni omenjeno, da bi se bili takratni prebivalci Norika in Pa* nonije izneverili katoliškim načelom. Nasproti pa čitamo, da izraža papež Gregor I. v svojih pismih veselje, ako so bili Slovani leperii,'4*) sočutje, ako mora katoliški škof zarad Slovanov trpeti, ter bojazen, da bi Slovani ne pridrli celo v Italijo.45) V nekem pismu do illyrskih škofov pravi, da naj skrbe ti posebno za tiste sobrate, katerim so sovražniki (brez dvoma Slovani in Obri) vzeli njih stolice ter jih pregnali.40) Ako je papež Gregor 1. mnogo pisem spisal zarad isterskih in beneških prebivalcev, kateri se samo v treh točkah niso vjemali z nauki rimske cerkve, lahko trdimo, da bi bil poslal še več pisem v Norik in Panonijo, ako bi se bili res ondotni prebivalci odrekli krščanstvu. Vendar se to ni zgodilo, ker je že nekaj let prej prenehalo vsako občevanje med Rimom in Norikom. Iz listine cesarja Karola Velikega z dne 14. junija leta 811. je razvidno, da so oglejski patrijarhi imeli zvezo s ") Jaffe, Etegeata poni Kom., ed. i>w>, I, str. it:i 2i<>, št. 1066 Klek -t gld., za planino •Meduedia Dollina« (sedaj: Meja dolina) 2 gld. Planin Klek zvanih imamo več po slovanskih krajih, prim. le slovanski Kvffhauser, 1182/// visoki Klek na Hrvatskem, Planina Klek v juliških Alpah leži 155") m nad morjem, in ne daleč proč se drži 2017 m visoke Debele Peči (na desnem bregu Krme) 1893 m visoka Klečica. Slovensko je ime najvišjega velikana v visokih Turah — Grossglockner-ja (3798 m nad morjem). V starejših knjigah in zapiskih čitamo še: »Glöckner Möns«, tako v letu 1604 etc. (Merians »Topographie«. Glej Meyers Reisebücher, Deutsche Alpen II. Th. str. 167. in tudi Carinthia, 84. letnik |l. 1894.|. Dr. Richard Müller, Heiligenblut u. deri. Briccius., str. 130.) — Torej Klek, Veliki Klek. Kick, gen. Kleka, se zove tudi »uzak komad zemlje, koji razdvaja Dahnaciju od Dubrovačke države« (prim. Vuk Stef. Karadzic', Srpiki Rječnik.) — Gore in kraji dobivajo cesto imena po rastlinah, drevju, katero jih pokriva vsaj na nekaterih krajih v večji meti, Prim. imena: Tisovcc (reci Čfsovec, po narodu čisa tisa) na Miižakli. Praprotnica (Prapretnica), kraj na Pokljuki in v gorjanski župniji. Tako tudi Jcrchikovcc (od jerchika, sorbus aucuparia), pogorje, ki se vleče na Pokljuki od Mrzlega studenca ali Žontarice proti zahodu (najvišji vrh 1375 m), Jelovica, Javornik (planina in vrhi, Mcsnovcc, Mesno-vce vrh 1538 ;«, vse iz: mecesen (dial, mesesen), tedaj Mcccsnovcc itd. Tako bi tudi »Klek« najpreje razjasnili, če ga primerjamo s srbsko besedo klekovina, f. lignum junipereum (adj. klckov, a, o), in čc iščemo še širjega pomena, pridemo lehko do pojma »razorane, razbite, kamenite gore, krševitega sveta«. (Prim. še: Klekovica, »planina u Starome Vlahu«, Vuk Stcf. Karadzic, Srp. Rj.) Po tem takem bi bil s Klckom po pomenu soroden tudi Känjavec, 2570 m visoka, kake dobre dve uri od Triglava proti jugozapadu pomaknjena gora. Primeri sloven. känjav, adj., mit zerrauften Kopfhaaren, känja, kanjec, der Mausebussard, der llühncrgeier itd., srb. nakanjiti se, rugo frontem, obnubilor, rus. kanjuka sova ctc. Tedaj gora skalovita, razbito skalovje ctc. Meja dolina. Tako sc zovc podhölmska (narod pravi: pddhamska, Pödham — Podholm, vas v gorjanski županiji; nem. Puchheim je spaka iz Püd-liam Podholm. |Glej Miklošič, die slav. Ortsnamen aus Appellativen. II. str. 169, št. 148 hlama]) planina pod visokim Klckom na pokljuški planoti. '/.v samoglasnik »c«, ki je v »Meja dolina« visoki glas, stsl. jat, je proti nazoru, da bi ime pomenilo toliko, kakor »Grenzthal« (od meja, meje, stsl. mezda Grenze). In res, gorjansko županstvo hrani več starih listin iz srednjega veka, in v jedni izmed teh (iz 15. stoletja) se omenja v neki pravdi planina »mcduedia dolina.. 1/. listine same je raz-vidno, da je ta planina identična s sedanjo »Mejo dolino«. Da je skrčenje iz »medvedje« v »meji« mogoče, jc razvidno iz imena »Medji dol«, kaker imenujejo koroško dolino in prelaz čez Karavanke (llel-ščico) — nem. Bärenthal, Primeri govedo, goveji, iz govedji; tako tudi rojen od roditi ctc. — Severno od Meje doline na Pokljuki se vzdiguje okoli 1400 m visoka gora »Meji vrh«, ki jc zopet prvotni »Medvedji vrh«. Velike važnosti za pravilno izpeljavo in pisavo krajevnih imen je dobro poznavanje narečja, katero govori ondotno ljudstvo. Koliko napak sc je ravno radi tega nedostatka uvedlo v knjige in zemljevide! Visoki greben gorovja Mužakle, katerega zapaziš lahko z Bleda, imenuje narod »Pviiušč Vrh-, kar bi bile treba pisati »Planski Vrh« in pomeni toliko, kakor Planinski Vrh, Koren je plan, prim. planovati — majariti; planšar m majer; in češ. plany ■•= nerodoviten, divji. Nad Kranjsko Goro sc vzdiga visoka gora, katera ti nudi jednega najlepših razgledov v Juliških Alpah, in sc imenuje na generalstahni karti »Prissang«, Borovci (Kranjskogorci) pa jo imenujejo isto tako: T'risank, gen. Prisanka. Ali, če veš, da govore v Kranjski Gori mesto kratko naglašenega in nenaglašenega »c« — »a«, in da je svojstvo večine gorenjskih narečij spreminjati nenaglašenc vokale v nedoločen glasnik, tedaj gotovo tega imena nc bodeš pisal »Prisank«, ampak lepo in jedino pravilno slovenski: »Prisojnik«, ali še bolje z naglasom na prvem zlogu * P risoj ni k*. Potok, kateri teče skozi Kranjsko Goro, in je znan radi velike škode, katero napravlja ob povodnji, imenuje ljudstvo »Pis'nca«, kar zopet ni nič druzega, nego >Pčičctiica*, istega debla kakor pesek, katerega ima struga tega potoka v obilici. (V Kranjski Gori izgovarjajo visoki e kot /.) Omeniti je vredno kraj pri Blejskem Jezeru za vasjo >Mlino« — v narečju »Zdzer< imenovan. Beseda je najbrž nastala iz: Za + jezero Zazcro, in Zdzero bi bilo treba tudi pisati. Kako nastanejo pogosto imena, katere jc zelo težko pravilno razložiti, posebno če je ljudstvo samo že davno pozabilo, od kod ime, naj vidi čitatelj na sledečem vzgledu — Na desnem bredu potoka RA-dovne, v znani radovniški soteski ali Vintgarju (Rothwein-Klamm), sc vzdigujc visoka peč, od ljudstva: A'nute (reci Ranče, i pred e in *' = i) ali tudi v Rankah« imenovana. Težko bi bilo ime razložiti, da ni nastalo stoprav pred kakimi tremi ali štirimi desetletji. Padla je namreč čez to skalo neka žena, ki je v Ilolmu (hribu na desnem bregu Ra-dovne) žela travo in končala v potoku tako svoje življenje. Dobili so jo še-le čez dolgo časa pod Šumom (precej od slapa Kadovnc proti izlivu), zaraslo že z mahom. Od tega časa so začeli imenovati to pečino: ranjce peč« (rajni, rajna, rajnea ali raj niča) in sčasom samo: Kance, t. j. Rajnke, v Rajnkah! — Mcvkuš sc imenuje na zemljevidih vas gor-janske fare, ležeča v tnali dolinici na desnem bregu Kadovne. Ljudje izrekajo Mevks. Pisati pa bi bilo treba Aftlkui. Ime izvira od besede melk, v staroslov. bi bilo to: mčhiku (mčl»k») iz korena molil. Miklošič v etimol. slovniku str. 429 pozna samo besedo -mioka« pri Marku Marulieu v verzih: >Dn kn su iluhokn, učiš razimmijih, A kn sn miokn, iicuinilchiijili , in pravi: »mioka, asi. mčUka, das Seichte, im Gegensatz zu duboka.« — V ruščini je znana beseda mčlkij, adj, fein, seicht, flach, (llandwrtb. d. russ. Spr. Booch, Frey, Messer, i K vasi Mclkuš spadajo tudi tri hiše, stoječe na vzvišenem prostoru, oddaljene nekoliko od prave vasi; temu selišču rekajo ljudje: Zväv'nca, sem in tje tudi Zgvav'nca. Pravilno v knjižnem jeziku bi bilo: Zglavnica, VzgldvmiCa. Na Mužakli se zove neki del tega gorstva Čisovec. — Ime pride od besede tisa =-. taxus, ki se glasi v gorjanskih ustih čisa. Tedaj Čisovec = Tisovcc, Eibcnforst. Ivan Kunšič. Bokalce ali Notranje Gorice? Gosp. Fr. Schumi ima v svojem »Urkunden- und Kcgcstcnbuch-u«, II. zv., ponatisnjeni dve listini iz 13. stoletja, v katerih sc omenja kraj »Pvhelcrn» (Schumi, Urk,- und Rcgb. II. zv., str. 2.) oziroma »Pvhcl«. (L. c. str. 162.) V abecednem imeniku koncem knjige pravi o tem kraju: »Büchel, Püchling am Laibachllusse, wahrscheinlich liukalice am Gradašicabachc, (Pvehel, Pvhelern)« (L. c. str. 328.) in »Strobelhof ist wahrscheinlich Püchling oder Iiokalicc am Gradašicabachc, der vordem Laibach-, Kleinlaibach-lluss genannt wurde.« (L. c. str. 426.) Z mnenjem g. Schumi-ja, da bi bil »Pvhcl«, oziroma »Pvhelern«, Bokalce pri Dobrovi, se nikakor nc morem strinjati. Moje mnenje je, da »Pvhcl«, oziroma »Pvhelern«, ne pomenja nič druzega, kakor Notranje Gorice v brezoviški fari. Nemški »Büchl« sc še dandanes imenuje slovenski »Gorica«, n. pr. Kamna Gorica Steinbüchel, Sinja Gorica (pri Vrhniki) Schcin-büchl itd. Jednacega pomena je bila ta beseda tudi v 15. stoletju. V spisu »Der Lueggcr ,alt Lehenlmch' vom Jahre 145.')« (Mitth. d. Mu-sealv. 1866, str. 247 in dalje) beremo, da je »Niclas, Burggrauc zu Lucnnz vnnd zum Lueg« dal v raznih krajih desetino v fevd. Med drugimi kraji sc imenuje večkrat »Nidern Puchell bei sannd Mertten«, ali samo »Nieder Puchell«, ali pa le »Puchcl«. Ta imena pomenjajo vedno Notranje, oziroma Vnanje Gorice. Naše »Gorice« so se toraj v 15. stoletju imenovale •Puchell«; zakaj bi to imenovanje ne veljalo tudi že v 13. stoletju ? Dalje beremo v jedni imenovanih listin (Schumi, Urk.- u. Rcgb, II. zv. str. 161., 162.) doslovno: ».....mansos, oeto videlicet sitos in Pvhcl iuxta lluvium Lcybach«. Imenovani kraj jc bil toraj pri Ljubljanici. Zakaj naj bi »lluvium Lcybach« pomenilo Gradašico in nc v besede pravem pomenu Ljubljanico? Notranje Gorice pa so prav blizu Ljubljanice; toraj je »P'vhcl« in »Pohclcrn« prav isto, kar so danes Notranje Gorice. Imenovana listina pa nam dalje tudi pove, da je Ulrik , vojvoda koroški, podaril samostanu v Šent-Pavlu osrm kmetij, ležečih v Goricah (sitos in Pvhcl). Nikolaj Predjamski pa je dal I. 1453. v fevd desetino tudi od osmih kmetij v Notranjih Goricah (Nidern Puchell bei sannd Mertten). Toraj tudi z ozirom na število kmetij moramo reči, da »Pvhcl« in »Pvhelern« pomenja le Notranje Gorice, nikakor pa nc Bokale pri Dobrovi. J. Novak. Slovenska imena ljubljanskih ulic pred 100 leti. Vodnikove »Lublanfke Novize« z 1. 1797. so malodane konec vsakega lista prinašale imena ljubljanskih umrlcev. Naslednjega leta postajajo Noviška mrliška naznanila čedalje bolj presledkasta, dokler s 47. listom popolnoma ne vsahnejo. Iz teh, v marsikaterem oziru zanimivih objav Vodnikovih in iz ljubljanskih oklicnih knjig: trnovska, ki se pričenja z 6. dnem junija 1785 in iz istodobne šentpeterske 1780—1796, so pozajeta nastopna slovenska topografiška imena, ki so rabila Ljubljančanom pred 100 leti in sc večinoma rabijo še dandanašnji. Trgi: na itarim tergi, na tergi, na plazi, na velikim Tcrgi, na novim tergi, na fholfkim tergi, per fholah. Ulice: v' hrenov-gafi, v' roshni gafi, v' shnidarfki gafi, v' fhtu-dentovfki gafi, v' fhpitalfki gafi, v' Lingarjove gafse (v Lingovc gafse), v' flonovi gafi , v gofpofki gafi, v' Filtomfki gafi (v Fiftamfki g., v' filtanfki g. — blizu sedanjega deželnega dvorca, kjer so nekdaj bivali vicedomi), v' Judovi u 1 i z i, v felenderjovi gafsi, v' krifhanfki gafi, v' Puhenthallovc gase (navaja jo trnovska oklicna knjiga samo jedenkrat, in sicer dne 28. okt. 1803), v shentjanshovi gafsi, v' kapuzinarski gafse, v' franzifkanarfki gafi, v discalzeaski gafsi, ü Schkolziaske gafse (očetom Diskalccatom so rekali stari Ljubljančani: škalcijati ali školcijati). Ceste: na zefti prati Dunaji, na Njfti dunajfki, na Dunejfki z^lti; na zelli (t. j. na tržaški cesti), na Diskalziaschke zelte (dne 7. sept. 1793 jc bil na oklicu v Trnovem 1'rimasch Jereb Wirth na Diskalziaschke zeste v Moharjove llische v' stanvainu is Kare Divize Maric na steugah), Po cerkvah in samostanih so imenovali kraje: per kri-shankah, pred krishaniki (krishenki, krisehanke); pred S.Jakoba zerkuvjo, per S. Jakobi, v' S. Jakoba gafse; per S. Floriani (Klorianu), nad S. Klorianam; sraun Svete Kosalie, pred kapuzinarji, per kapucinarjih, sraven kapucinarjov, sa kapucinarji (sa kapucinarjimi) v' kapucinarfkim predmc,ftji; per vfmilenih minihih, per vfmilonih bratih, per vimilenih (»pri barmhercgarjih< so rekali starejši Ljubljančani še v naših dneh letos podrti cerkvi pri stari bolnici, kjer so bivali pred 100 leti usmiljeni bratje); sa minihi fare divize Mariae pred modam (sa minihmi, sa rac-nihmi); per nunah, blisu nun.* Po mestnem zidu, vratih in mostovih so zvali: sa siilam; per pifaneh urateh, pred pifanimi vratmi (uralami), na pifanih vratih, is pifsanih Urat, SVUncj pifaneh vrat; pred krishanfkim vratam, na kri-shanskeh vrateh, sunej krishanskih urat ; pred moltam (v klofhtri, U buzlurjovi hifhi); sraven fhufhlarfkiga inolta, per fhufhtarfkim molli, bliso fhultarfkiga molta, pred Shulterskim mostam, per Molti (extra portam carolinam paroch, s. Jacobi). (Konec prih.) Izdaje in ulsga 'Muzejsko druitVO zi\ Krnnjsko.« '..iii m: A. M. m & Comp, v Ljubljani.