Vasilij Me lii k : SPREMEMBA PROGRAMA SLOVENSKEGA POLITIČNEGA TABORA V LETU 1867 V svojem referatu na zboru slovenskih zgodovinarjev v Kočevju o nekaterih vprašanjih slovenske politike v začetku šestdesetih let 19. stoletja1 sem pokazal predvsem dvoje: prvič, da v Schmerlingovem času 1860—1865 ni bilo v Avstriji razen na Tirolskem še nobene organizirane katoliške klerikalne politične stranke, usmerjene proti vladi, in febru arskemu patentu, kakor se dostikrat trdi, in da je višja cerkvena hierar hija večinoma, iskreno ali neiskreno, ppdpirala Schmcrlingovo vlado prav tako kaikor maloštevilni klerikalni poslanci v državnem zboru; drugič, da se je vodstvo slovenskega narodnega gibanja, zbrano okrog Bleiweisovih Novic, držalo načela sloge, poudarjalo pa le narodnostne težnje in ni nastopalo z gesli obrambe katoliške vere in katoliških načel. Zuto zu ta čas ne moremo govoriti, da bi imela slovenska politična smer klerikulni pečat. Slovenski poslanci na Dunaju, ki so se borili predvsem za pravice slovenščine v uradih, na sodiščih in v šolah, so nastopali tako v taboru opozicijske desnice kakor v taboru vladne večine in so se izogibali kočljivih polemik o veri in konkordatu. Na tem mestu* naj nadaljujem začeto razmotrivanje in odgovorim predvsem na vprašanje, kdaj je slovenska stranka sprejela obrambo vere v svoj program. Slovenci vseh dežel, z edino delno izjemo na Goriškem, so navdu šeno sprejeli Belcredijevo vlado in njeno sistiranje ustave (1865), tako oni, ki isso bili prej v opoziciji do ScbmerMnga, kot oni, ki so prej soglašali z načeli Schmerlingove vladne politike.8 Vendar je Belcredi Slovence dokaj razočaral: nacionalna stvar ni nič pridobila, avtonomija tudi ne, vloga birokracije je ostala ista kot prej.4 S cesarskim patentom z dne 2. januarja 1867 so bili ob preteku šest letne volilne dobe deželna zbori razen tržaškega razpuščeni, razpisane 1 Objavljeno v Jugoslovanskem istonijskem časopisu 1964, št. 1, str. 37—53 im v Zgotloviinskera časopisu 18. 1964, str. 155—171. 1 Referat na zborovanju jugoslovanskih zgodovinarjev v Sarajevu no vembra 1965, s Glej razpravljanja v deželnih zborih novembra in deeemibra 1865. 4 Prim. Stenographische Protokolle über die Sitzungen des Hauses der Abgeordnetem des Reéehsrathes, IV, Session, 1867—1869, str. 29 (Tomanov govor 3. junija 1867); Bericht über die Verhandlungen des kradnischen Land tages dm -den Monatein November und Dezeuiiber 1866 (Obravnave 5), str. 298. 309 nove volitve, novi deželni zbori pa sklicani za ti. februar z nalogo, izvo lili zastopnike v izredni državni zbor kraljestev in dežel izven dežel ogrske krone, ki naj bi se sesiul 25. februarja. Proti takemu postopku je nastala takoj ostra opozicija s strani nemškega ustavovernega tabora in vseli njegovih frakcij, ki so iak izredni državni zbor odklanjale. Postalo je jasno, da bodo nemške dežele razen Tirolske volitve v izredni državni zbor odklonile. V takem položaju je zmagalo Beustovo stališče, preklicati sistiranje. obnoviti februarsko ustavo in sklicati redni državni zbor. »Res.« je dejal Beust, >ta obrat notranje politike ne bo splošno zadovo ljil in ga bo zlasti slovansko prebivalstvo monarhije sprejelo z nezado voljstvom. Toda nikdar ne bo mogla vlada v svoji notranji politiki ustreči vsem narodnostim; v sedanjem trenutku, ko se njih tendence tako zelo razhajajo, ko je vladi nemogoče vse zadovoljiti, je njena naloga, nasloniti se na one, ki imajo največ življenjske sile, so si duhovno bliže in se v svojih medsebojnih interesih neposredno dotikajo, to je na nemški in madžarski element«.5 Tako je prišlo do Belcredijeve demisije in do nove cesarske odločitve, datirane s 4. marcem, ki je sklicala ustavni državni zbor. Volitve v deželne /Ли>ге so bile v glavnem že zaključene pred to novo spremembo vladnega sistema. Kar se tiče nemških dežel, je treba glede teh volitev poudariti, da je, razen na Tirolskem, kjer je klerikal- no-konservativna stranka dominirala že vseskozi od leta 1861. liberalni oziroma ustavoverni tabor popolnoma obvladal položaj. Na volitvah je sicer nastopilo v veleposestniški kuriji plemstvo, ki se je zavzemalo za Belcredijevo smer, bodisi zaradi svoje privrženosti cesarju in zato vsaki vladi bodisi iz konservativne usmerjenosti; Belcredi je poskušal organizirati svoj tabor; pojavljale so se kandidature uradnikov; duhov ščina je skušala po svoje vplivali na volitve.8 Vendar je to rodilo uspeh le in in tam, pa ludi do boja ni prišlo na široki fronti; klerikalni in konservativni tabor je bil v bistvu še neorganiziran, zato tudi volitve še niso bile bojne v smislu kasnejšega klerikalno-liberalnega strankar skega nasprotja. Na Slovenskem so bile januarske volitve v deželne zbore prve splošne volitve, na katerih je nastopila slovenska stranka res organizi rano. Na Kranjskem je bil sestavljen »narodni volilni odbor za vojvod stvo Kranjsko«:, na Štajerskem so sestavili »slovenski rodoljubi« podoben volilni odbor. Oba odbora sta sestavila proglas na volivce, objavila volilni progTam, proglasila kandidate. Kandidature so bile jasno dolo čene: za vsak volilni okraj toliko kandidatov, kot je bilo poslanskih mest, vsak kandidat samo v enem volilnem okraju. Proglasitev kandi datov je spremljala tudi agitacija, tako v časopisju, ki ga je bilo zdaj že precej več kot leta 1861 (Slovenski gospodar v Mariboru, Slovenec v Celovcu, Domovina v Gorici itd.), kakor na terenu, kjer so bili njeni nosilci zlasti zavedni slovenski lokalni veljaki in zavedna inteligenca, ' Josef Re^llii-h: Dus östetreiiehischc Stant- uiitd Roichsproblem, II. Band, Leì
aig-№i«ii t8"3. str. V*4— W«>: Rodlieh H. str. 602.
310
UH'
...d katero je po svoji številnosti bila na prvem mestu duhovščina.
Nekoliko šibkejšu kot na Kranjskem in Štajerskem je bila organizacija
slovenskega tabora na Koroškem in na Goriškem: tu sta »po predlogih
rodoljubov« in po posvetu z njimi postavili kandidate uredništvi Ein-
spielerjevega Slovenca in Marušičeve Domovine. Od vseh slovenskih
dežel le v Istri ni bilo s slovenske strani še nobenega organiziranega
volilnega nastopa.
Uspeh volitev je presegel pričakovanja. Po pravici je zapisal Zamik
po volitvah v Novicah: »Te 3 dni smo bili bitke na politiškem polji, —
bitke za svoj obstanek, napredek in občo boljo prihodnost... Zdaj še
le moremo prosto dihati, zdaj še le smemo reči, da je slovenski narod
v resnici nu svetu, da živi, da se zrelo politiško giblje in da nismo samo
narodopisen pojem.. .«7 Kranjski deželni zbor je dobil prvič slovensko
večino. 25 od 36 izvoljenih poslancev je pripadalo slovenski stranki. Na
Štajerskem so zmagali Slovenci v vseh slovenskih kmečkih volilnih
okrajih in povečali število poslancev od 2 na 8. Kako velik je bil uspeh
slovenske, narodne stranke na Kranjskem in Štajerskem, se najbolj vidi
iz tega, da so bili rezultati vseli naslednjih volitev do leta 1878 na Šta
jerskem in do 1883 na Kranjskem slabši, po teh letih pa enaki kakor
januarja 1867 vse do volilnih ге-forau v začetku novega stoletja (z edino
izjemo 1886-89, ko so imeli Slovenci na Kranjskem 26 poslancev). Res so
slovensko zmago olajšale tudi ugodne okoliščine: na vladi je bil še
Belcredi, ki sicer ni ničesar napravil za Slovence, toda proti kateremu
je bil nemški liberalni tabor v opoziciji: zato je uradništvo volilo svo
bodno in slovenski uradniki so lahko glasovali za svojo stranko. Poleg
tega je bil nemški liberalni tabor v določenem razcepu: del je odklanjal
volitve v izredni državni zbor in agitiral za abstinenco. Uspeh pri vo
litvah na Goriškem ne pomeni česa posebnega; tu je uspelo že leto 1861.
z volilno reformo leta 1866 pa so Slovenci pridobili še tri mesta v vele-
poseslvu. Od dosegljivih 10 mest so jih dobili januarja 1867 devet. Ne
uspeh je doživela torej slovenska stanka samo na Koroškem, kjer ni
nikjer prodrla. Vsega skupaj so dobili Slovenci v januarju 1867 42 de
želnih poslancev, torej skoraj še enkrat več kakor leta 1861.
Poudariti pa je treba, da imajo te volitve izrazito narodni značaj,
značaj volilnega boja za pravice slovenskega jezika, slovenskega naroda.
Ne povezuje se ta boj niti z verskimi motivi, z obrambo cerkve in vere,
niti z nastopanjem za vlado ali na vladni strani. Volilni programi ne na
Kranjskem, ne na Štajerskem, ne na Koroškem, ne na Primorskem, ne
govorijo o veri, ampak samo o narodnosti.8 Volitev uradnikov se ne
priporoča, kajti >nihče ne more služiti dvema gospodoma«, kakor
pravi razglas narodnega volilnega odbora na Kranjskem. Duhovščina se
omenja v razglasu le zaradi svoje narodnosti: >Poslušajte naš glas; po
slušajte našo prečastito odnekdaj za narod vneto duhovščino in glas
' Novfco 1867, str. 43 (6. februarja).
» Tekst 'prugirt»miav glej v Novicah 16. januarja (za Krunjsko) ju v Slo
vencu 19. januarja («a Štajersko). 22. januarja (za Koroško) ш 24. januarja
(za Goniiško) 1867.
311
lokih mož, od ktcrih gotovo veste da so rodoljubi!« Tudi v prvem navo
dilu glede volitev, ki je bilo objavljeno v Novicah 9. januarja,8 o veri ni
govora: »zato nam ljubezen do domovine, do naroda, do cesarstva in
naša lastna korist zapoveduje, da zdaj napnemo vse moči, da si prave
može za svoje poslance izberemo«.
Klerikalna Zgodnja Danica ponatiskuje proglase slovenskega vod
stva, dostavlja pa tudi svoja, v drugem tonu pisana priporočila, kjer
svetuje voliti »poštene, pravične, keršanske, znajdene in domoljubne
može«.1" Po volitvah ugotavlja, da so Slovenci volili Slovence in pravi:
Upajmo, da bodo možje, kterim se je narod zaupal, delali po njegovem
semi tako, da bode prav za vero, cesarja in dom.«11
Nedvomno je imela duhovščina v organiziranju slovenske zmage na
podeželju veliko vlogo. Nedvomno je bila duhovščina, ki so jo tudi v
precejšnjem številu volili za volilne može, glavni organizator discipline
v kmečki kuriji. »Nuj se zgodi z našim narodom, kar si bodi; ali to vaše
držanje, čestiti duhovniki, posebno vi kaplan je na deželi, na veke ostane
z zlatolesketočimi črkami v našo povestnico vsekano« je napisal po vo-
litvuh v Novicah liberalni Zarnik.12
Soglasje med duhovniki in kmeti sicer ni bilo popolno. Razpoloženje
kmeta kaze še precej sledov iz revolucionarnega leta 1848 in iz prvih
volitev leta 1861, kakor se v celem, gotovo tudi pod težkimi vtisi novih
davčnih bremen m gospodarskega razvoja, nasprotja iz fevdalnega časa
zc močno pozabljajo. V slovenjegraškem okraju je propadel uradni slo
venski kandidat dekan Meško. V črnomaljskem okraju so proti duhov
niku Sterbencu izvolili kmečkega poslanca. Marsikje so se kazale tudi
posebne težnje duhovščine. Kozjanski dekan Kosar je umaknil svojo
protikandidatu«) uradnemu slovenskemu kandidatu Lenčku v brežiškem
okraju šele zadnji trenutek. V Trebnjem je duhovščina z Bleiweisovim
pristankom malo pred volitvami zamenjala enega od določenih kan
didatov.13
Medtem ko so novo sklicani deželni zbori z nemško večino, torej pri
nos štajerski in koroški, z velikim navdušenjem pozdravili spremembo
režima-in volili v ustavni, redni državni zbor, je kranjski deželni zbor s
svojo novo slovensko večino sicer sklenil voliti brez pridržkov v državni
zbor, vendar je obenem sprejel adreso, ki je pomenila protest proti
ustavnemu državnemu zboru.14, nakar je bil deželni zbor razpuščen.
lrzaški deželni zbor (mestni svet) je pred volitvami poslancev v držav
ni zbor s popravki sprejel poročilo posebnega sedemčlanskega счЊога, v
katerem je bil od Slovencev Nabergoj, zahtevajoče liberalne reforme,
» Str. 10.
10 Str. U (10. inmiurja 1867).
11 Str. 33 (l. fdbruarja 1867).
,s Str. 43 (6. fetbrunrjn, 1867).
» Podrobnem o volitvah 1867 glej Vasilij Meiik: Volitve na Slovenskem
1861- 1918. Ljubljana 1965. str. 209-211 in 261-262 roulT€ na ^ovensKem
»« Bericht über ûie Vorharadlumgon der ersten Session der zweiten Wahl-
poiuudc des kraunisohem Landtages vom 18. Felbruar bis 4. Märe 1867 (Obrav
nave 6), seja. 28. felbruarju. t^urav
312
med drugim tudi revizijo konkordata, pa tudi razširjenje avtonomije,
predvsem pa spoštovanje zgodovinskih pravic Trsta, ki jih je proglasil
za nedotakljive,111
Nove volitve v kranjski deželni zbor v mesecu marcu so dale znova
slovensko večino, čeprav nekoliko šibkejšo. V državnem zboru na Du
naju so se slovenski poslanci — bilo jih je osem — povezovali s federali
stičnimi poljskimi in tirolskimi poslanci in so se še posebej povezali v
ožjo politično skupino s tirolskimi klerikalci.16
Nemška liberalna buržuazija, ki je dosegla z Belcredijevim odstopom
in ustavnim državnim zborom veliko zmago, je težila po povečanju moči
parlamenta in zahtevala, naj sprejme državni zbor vrsto liberalnih
zakonov. Nekaj je obljubljal že vladni razglas z dne 4. februarja. Sim
bol reakcije, absolutizma, vsega, kar je bilo treba odpraviti, pa je bil
konkordat. Klic po odpravi konkordata se je leta 1867 znova dvignil z
vso silo. Boj proti konkordatn je postal eden osnovnih problemov politič
nega življenja. Kakor je liberalni tabor mobiliziral ves svoj tisk, svoje
javno mnenje, občinska in okraj na zastopstva v boj proti konkordatu --
tako je mobilizirala tudi cerkev vse svoje sile v obrambo konkordata.
Avstrijski škofje, zbrani od 24. septembra do 2. oktobra na Dunaju, so
sestavili o konkordatu posebno pismo cesarju. Povsod so se zbirali pod
pisi za peticije parlamentu, ene za konkordat, druge proti njemu.
Vse to je spremenilo tudi položaj v slovenskem taboru. Klerikalni
del narodnega, gibanja, zavedajoč se velike vloge duhovščine v organizi
ranju slovenske politične stranke, je zahteval od vodstva narodnega
gibanja, dn podpre tudi boj cerkve za konkordat, da stopi v obrambo
vere. In res -- v proglasu »narodnega volilnega odbora za vojvodstvo
kranjsko«, datiranem 4. marca 1867. v proglasu za ponovne, druge vo
litve v kranjski deželni zbor, že najdemo omenjeno vero, o kateri januarja
še ni bilo besede. »Ako bivši vaši poslanci niso izgubili zaupanja vašega,
je rečeno v proglasu, boste jih. kadar pridete po gori omenjenem naj
višjem pozivu njih veličanstva k novim volitvam, zopet volili kajti geslo
njih bilo je in zmiraj bode: vse za vero, cesarja in domovino!«17 S tem
je bil dan uradni slovenski politiki prvič v šestdesetih letih katoliški,
klerikalni pečat. Tudi druga volilna navodila v Novicah uporabljajo to
sicer že staro, а zdaj v uradno narodno politiko sprejeto geslo: »Lahko
se zanesemo, da naš narod, zvest svoji veri, svojemu cesarju in svoji
domovini, s svojo navadno srčnostjo in stanovitnostjo svojo dolžnost
ispolnw.18 Liberalni Zarnik napiše članek Naša duhovščina in sedanje
volitve, ki brani pravico duhovščine do udeležbe v političnem življenju
in pravi, da pravi katoliški duhovnik ne sme križem rok držati in nev
tralno gledati ob proticerkvenem boju nemških liberalcev. »Tak duhoven,
ki bi se v tacih zadevah tako obnašal, ne bi bil niti mlačen, niti mrzel,
«» Resoconto stemoprafico dellu 11 sefdiuta .pubblica