74 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 IVAN ŠKAFAR 1912—1983 FRANC ŠEBJANIČ Kaj malo bi prispevali k ustvarjalni podobi in spominu na pokojnega krajevnega zgodo- vinopisca in bibliografa, duhovnika Ivana Škafarja, če bi se pri tem togo držali črke zna- nega latinskega rekla: o mrtvem samo vse dobro. Še zadnji njegov objavljen prispevek v Zgodovinskem časopisu (1982, št. 1-2, str. 125—130) je kljub svoji širši izpovednosti na- ravnan v polemičen dialog, ki bi bil še kako koristen, če ga ne bi pretrgala njegova nepri- čakovana (smrt. Škafarjevo življenjsko pot označuje marsi- katera podobnost z duhovnikovanji njegovih rojakov-klerikov med obema vojnama in po njej. Po isvoji dejavnostni krivulji pa se v ne- katerih vzgibih in naravnanostih le razlikuje od svojih katoliških kolegov. To velja pred- vsem za njegovo proučevalsko in publicistič- no delo v preteklem četrtstoletju, ko se je oprijel zgodovinskodokumentarističnega na- čina pisanja in celo polemičnih konfrontacij tako s pišočimi katoliškimi rojaki kot tudi z zgodovinopisci in publicisti drugačnega na- zorskega kova. Pri tem mu velja izreči priz- nanje za spoštljiv in toleranten odnos do kri- tiziranih avtorjev ali oponentskih sobesedni- kov. Na svojih življenjskih postajah — od Bel- tinec (kjer se je rodil 6. maja 1912) do izseljen-^ skega delovanja po Vojvodini in Nemčiji (v obdobju leta 1939) ter župnikovanj v različ- nih slovenskih in madž. krajih (do leta 1959) pa vse do zaključne udomitve v Radljah, — je z veliko mero zanimanja in razgledanosti skušal osvetljevati pretekla dogajanja rodne- ga Prekmurja; pri tem mu je pridobljeno zna- nje madžarskega jezika omogočilo tudi upo- rabo številnih madžarskih virov. Škafar je v iteku svojega ustvarjalnega živ- ljenjskega obdobja v zgodovinopisni perio- diki, cerkvenih edicijah in regionalnem ka- toliškem tisku objavil nad 30 razprav in pri- spevkov s krajevno (ter cerkveno) zgodovin- sko tematiko, v posebni publikaciji SAZU pa je leta 1978 izdal priročniško koristno biblio- grafijo prekmurskih tiskov do leta 1918, ki je vsekakor plod požrtovalnega zbiranja podat- kov a je, žal, glede navedb javnih ter zaseb- nih hranilišč tiskov nekoliko pomanjkljiva ali morda celo pristranska. Med pomembnejše Škaf ar j eve razprave in dokumentacijska poročila velja uvrstiti tele objave: Družba sv. Mohorja in Slovenska kra- jina (Knj. glasnik in separat, 1937), Prekmur- ski pisatelji v Šafafikovi Zgodovini južno- slov. slovstva (JiS, 1969), Gergur Mekinič Pythiraeus, hrv. protestantski pisatelj in za- četki slovstva pri gradiščanskih Hrvatih (CZN, 1969), Dolnjelendavska rodbina Haholt in rast njene posesti do leta 1381 (CZN, 1971), Posest dolnjelendavskih Banfijev leta 1389 (CZN, 1972) in Gradivo za zgodovino kalvini- zma in luteranstva na ozemlju belmurskega in beksinškega archidiakonata (AEC 3, 1982). Na manj raziskanem področju zgodovine slovenskega vzhoda — in pri tem bi si lahko priklicali v spomin še vedno veljavno karak- terizacijo stanja o katerem je na zborovanju zgodovinarjev v Soboti leta 1959 govoril aka- demik F. Zwitter, — bo še dolgo zaznaven iz- pad Skafarjevega publicistično naravnanega peresa. Slovenski zgodovinarji in kulturna javnost rodnega Prekmurja pa bodo kljub te- mu dejstvu znali ceniti njegov prispevek v zakladnico lokalnega in hkrati tudi nacional- no pomembnega zgodovinopisja. Zdajšnji in bodoči raziskovalci slovenstva med Muro in Rabo bodo še posebej blagrovali njegovo zbi- rateljsko vnemo, saj jim je le-ta otela uniče- valnemu »zobu časa« več kot 70 redkih prek- murskih tiskov.