recenzija Gregor Tome (1994), Profano. Ljubljana: Kr+. 220 str. Gregorja Tomca poznamo zlasti kot enega tistih sociologov mlade generacije, ki je svoja akademska zanimanja vseskozi povezoval in prepletal s sodobno kulturno prakso, imenova- no tudi rock and roll. Kot besedilopisec sku- pine Pankrti je to prakso tudi živel. Tako je Tome na neki način slovenski ekvivalent tiste- mu, kar so npr. Simon Frith, Dick Hebdige in Mike Brake v Veliki Britaniji in Joe Carducci v Ameriki. Prav slednji je, podobno kot Tome pri nas, na prelomu sedemdesetih v osemdese- ta tesno sodeloval z najvidnejšimi ameriškimi hardcore zasedbami (Black Flag, Minutemen itn., torej krog okoli založbe SST), v drugi po- lovici osemdesetih paje razvijal svojo akadem- sko kariero univerzitetnega profesorja ter leta 1990 izdal knjigo Rock and tke Pop Narcotic, v kateri ponuja zanimivo branje zgodovine ročka skozi določeno sociološko perspektivo. Car- ducci se nekoliko razlikuje od "angleško raz- mišljujočih" Fritha, ki je ostal nekako najbolj zvest klasični sociološki analizi, in Brakea, ki je - morda prav zato, ker je tudi socialni dela- vec - bolj vezan na nekatere poglede, ki jih po- znamo iz študij družbene patologije. Hebdige, po drugi strani, se je naslonil na francosko tradicijo semiologije, utemeljeno zlasti v delih Rolanda Barthesa. Vsem navedenim je skup- no, da so se lotevali fenomena sodobnih "urbanih Subkultur" "od znotraj", kot simpa- tizerji, tudi protagonisti. Frith ima menda še vedno svoj stolpec o glasbi v enem od britan- skih dnevnikov, tudi Tome še občasno objavi kakšno opazko o aktualnem glasbenem doga- janju. Ni naključje, da vse naštete teoretike v svojih delih citira tudi Tome. Razlika, ki jo hočemo s tem predstaviti in postaviti v razmerju s prejšnjimi generacijami družboslovcev, ki so se prav tako na različne načine lotevali različnih pojavnih oblik t. i. po- pularne glasbe in množične kulture, naj bi bila prav v tej "udeleženosti" analitikov v dano kul- turno dogajanje. Obravnavane kulturne oblike so bile in so še za naštete teoretike "samo- umevne", nekako vseobsegajoče, v njih so se socializirali in inkulturirali, ko so bile že vzpostavljene. Vsi našteti so namreč rojeni v povojnih letih. Predvidevamo torej, da so jim kulturni kodi, simboli omenjenih kulturnih ob- lik bližji, bolj razumljivi, pravzaprav "notranji". Po drugi strani se namreč spomnimo vrste teoretikov neke druge, prejšnje generacije, ki so se bolj ali manj naklonjeno lotevali analiz in razlag sodobnih oblik kulture. Tu sta najprej razmeroma naklonjeni Benjamin in nenak- lonjeni Adorno, pa seveda razvpiti Roszak, ki je tudi skoval termin "kontrakultura". Vendar ostaja po branju njegove knjige s tem naslo- vom, ki je izšla ob koncu šestdesetih, kljub vsej njegovi naklonjenosti do takratnega dogajanja občutek, da so njegove analize zgrešene, da preprosto ni "razumel", kaj bi naj novo kultur- no dogajanje pomenilo. Zdi se, da bi lahko v Dimitriju Ruplu našli naš ekvivalent omenje- nim avtorjem. Ne zgolj zato, ker jih je Rupel veliko citiral, temveč zlasti zato, ker je prav tako poskušal vzpostavili naklonjen odnos do sodobnih tendenc na slovenski glasbeni in nas- ploh mladi kulturni sceni. Vendar je tudi Rupel vsaj deloma predstavnik neke druge, vmesne generacije. Dimitrija Rupla ne omenjamo kar tako. Nabsezadnje je bil eden prvih, ki so se naslan- jali na delo Alfreda Schutza ter Bergerja in Luckmanna. In to potem, ko se je naveličal prebijati se skozi gostobesednost, a hkrati spo- ročilno siromašnost poplave levičarskih piscev s konca šestdesetih. Njegove zveze s Tomcem so prav tako tesne, vendar jih sedaj pustimo ob strani. Pozorni bomo ostali le na zadnjo zvezo, na imena Schutz, Berger in Luckmann ter tudi G. I I. Mead. Gregor Tome je doslej ponudil že kar nekaj prispevkov, v katerih se je na zanimive načine loteval omenjenih vprašanj, torej načinov so- ciološke analize živih, tekočih kulturnih praks. Zadnje obsežno delo v tem nizu je knjiga Druga Slovenija, ki ima neposredno zvezo vsaj z enim, in to sklepnim segmentom Tomčeve najnovejše knjige z naslovom Profano. Gre pravzaprav za predelano in dopolnjeno inačico Tomčevega doktorata, ki ga je z 349 RECENZIJA naslovom Narava družbenega življenja s poseb- nim ozirom na kulturno ustvarjalnost in mladin- ske subkulture zagovarjal pred kakšnim letom. Podnaslov knjige Profano je bolj neposreden: "Kultura v modernem svetu". Vendar seveda naslov ni slepilo ali naključno izbran. Tome namreč v uvodu poudarjeno izpostavlja posvet- nost, laičnost današnjega sveta, saj pravi, da "šele sprijaznjenje s profanostjo sveta omo- goča polno doživljanje življenja na kontinuumu med kulturo in ustvarjalnostjo, tradicijo skup- nosti in inovacijo osebe" (str. 9). In dodaja nekaj, kar bi prav lahko bil moto knjige, v tem citatu pa je v bistvu sežeta tudi celotna Tomče- va sociološka analiza iz prvega dela knjige: "Da bi lahko živel človeka vredno življenje, se moram najprej odreči (religiozni) ideologiji, ki me zmanjšuje, vzpostaviti jasne meje do ilu- zornega drugega ter na ta način konstituirati samega sebe iz sebe" {ibid.). Nietzsche in G. 11. Mead z roko v roki? Seveda bi lahko Tomcu "očitali" evropo- centrizem, česar pa niti ne zanika. Ukvarja se pač z "afirmacijo modernega doživljanja sveta" (ibid.), in to - kot pokaže v nadaljevanju - doži- vljanja sveta, kot ga je razvijal človek v Evropi od renesanse do danes. S tega vidika bi lahko celo pritrdili Tomčevi tezi o določeni profa- nosti našega vsakdanjega življenja, čeprav ne- kateri indici spet kažejo, da je posvetnost, osvobojenost od ideologij le "pobožna želja". Vendar se pomen naslova knjige s tem še ne izčфa. Tome se č še večkrat vrne k tem vpra- šanjem, tudi, recimo, ko govori o "naravnem", "družbenem" in "nadnaravnem" (str. 35). Tomčeva knjiga se, podobno kot disertaci- ja, ki ji je bila za osnovo, razsloji v dva dela. Prvi, akademsko-teoretičen, je prepričljivejši, pravzaprav izredno zanimiv in privlačen. V njem Tome na podlagi - kot sam pravi in kar je precej očitno - interdisciplinarnega sociološke- ga pristopa vzpostavlja odnos do človeka. Discipline, na katere se eksplicitno naslanja, so zgodovina (zlasti Braudel in deloma Tenen- ti), kulturologija (od Benjamina in Adorna do Barthesa, Brakea, Fritha in drugih že omenje- nih) in socialna psihologija (poosebljena v G. H. Meadu, naslonjena tudi na Webra). Pri- pomnili bi lahko, da nam - kljub občasnemu naslanjanju na Lévi-Straussa in še koga - manj- kajo celoviteje zastavljeni antropološki vidiki. ki bi gotovo obogatili in dopolnili nakazano in- terdisciplinarnost. Mogoče moramo poudariti Tomčevo vztra- janje pri tem, da svojega pristopa nikakor ne pojmuje kot "postsociološkega", ne gre mu torej za ukinjanje ali za preseganje sociologije, temveč za njeno dopolnjevanja, izpopolnjeva- nje, moderniziranje (str. 10). To Tomčevo po- udarjanje postane razumljivo ob njegovi anali- zi sodobnih tendenc v okviru kulture, tendenc, ki jih je v disertaciji poskušal opredeliti kot "moderna" (in v tem kontekstu "postmoder- na" kot nadaljevanje in hkratno zanikanje ter nadgrajevanje prejšnje) in "sodobna kultura" (o čemer smo govorili že na drugem mestu: v nizu prispevkov o subkulturah danes). Tokrat pa se je - po našem mnenju tudi bolj dorečeno in smiselno - odločil za distinkcijo med moder- nizmom in moderno umetnostjo (glej zlasti str. 91, 97,108). Nakazano analizo pa je - in to je po našem mnenju največji in najpomembnejši Tomčev prispevek v tej knjigi - utemeljil na razvijanju zanimivega pojmovanja "sociološke osebe", pretežno, čeprav ne nekritično, povzetega po G. II. Meadu. Pred tem je opravil pregledno kritično analizo nekaterih tendenc v družbo- slovju in s suverenimi izpeljavami opozoril na njihove slabosti ter izpostavil njihove predno- sti. Tako pravi, da "v sociologiji prevladuje kulturocentrično videnje človeka namesto an- tropocentričnega. Kulturocentrično videnje ponuja sliko človeka, ki ga družba drži za vrat: v središču je kultura, okoli katere krožijo raz- lične agregacije (ljudi), ki jih nadzorujejo za- koni družbenega nadzora. Na drugi strani an- tropocentrični pogled ponuja podobo človeka, ki je, vede ali nevede, ustvarjalec družbenega življenja. V središču je oseba, ki zaznava druge in drugo s sebi lastnimi značilnostmi 'jaza' in s sebi lastnim razumevanjem kulturne dedi- ščine" (str. 29). Skratka, družbena realnost je osebno konstruirana, pravi Tome in s tem na svojevrsten način povzema in dopolnjuje po- jem "družbena konstrukcija realnosti" Berger- ja in Luckmanna. Tome torej v prvem delu knjige (z nad- naslovom "Pojmi") predstavi zanimivo in prepričljivo inačico "sodobne ali moderne sociologije". Pričakovali bi, da bo po drugem delu (z naslovom "Pojavi"), v katerem opravi 350 TOM C, PROFANO deskriptivno-interpretativen povzetek zgodo- vine evropske kulture (vsaj) od renesanse do danes, v tretjem delu ("Problemi") povezal na- kazano matrico ali sociološki zorni kot z dano materijo, torej z moderno kulturo. Vendar tega ne stori oz. ne izpelje dovolj prepričljivo in dorečeno. Če v drugem delu, ko povzema posamezne ključne točke evropske kulturne zgodovine, še spretno in prepričljivo uporablja matrico notranjega dialoga osebe (torej "jaza" z "menoj"), pa se tretji del izteče v zgolj de- skriptivno predstavljanje nekaterih dogajanj v slovenskem političnem in kulturnem prostoru. Pri tem so nekatere Tomčeve trditve vpra- šljive. Recimo te, da se je pri nas konec se- demdesetih "v središčih številnih slovenskih mest pojavila prva celovita mladinska sub- kultura (punk kot hkrati relevanten estetski in socialni pojav)" (str. 177). Kolikor vemo, ni nobene relevantne raziskave, ki bi potrdila kaj takega, tako da lahko postavimo enakovredno in podobno samovoljno trditev, da je pred tem v slovenskem prostoru obstojala najmanj še ena celovita mladinska subkultura, utemeljena na dediščini ameriške hipijevske kulture iz šestdesetih. Navsezadnje je njen "proizvod" tudi Radio Študent, v sedemdesetih pa je v tem okviru v Sloveniji obstajalo kar nekaj t. i. "alternativnih družbenih skupin". A tovrstna izvajanja seveda presegajo okvir tega zapisa. Če sklenemo: kljub nekaterim (mogoče tudi obrobnim, da ne rečemo malenkostnim) kritičnim opazkam in pomislekom lahko Tom- čevo knjigo pojmujemo kot zrelo delo enega vidnejših slovenskih mladih sociologov, ki je ponudil posrečeno videnje (interdisciplinarno zastavljene) sodobne oz, moderne sociologije, hkrati pa ostal dovzeten za vso večplastnost sodobne kulture, Milko Poštrak 351