Pogledi na vodenje Pomenmreženjaprirazvijanju (pred)opismenjevalnihspretnosti KatarinaGrom OsnvnašolaLog-Dragomer Raziskavo smo zasnovali z namenom vertikalnega povezovanja dveh vzgojno-izobraževalnih institucij in strokovnih delavcev, njen cilj pa je bil izboljšati pedagoškoprakso na podroˇ cjurazvijanja predopismenjevalnih spretnosti in zaˇ cetnega opismenjevanja. Temeljni problem se nanaša na razkorak med kurikularnimi izhodišˇ ci in smernicami nacionalnih strategij ter med rezultati raziskav, ki preuˇ cujejo uˇ cinke zgodnje in zaˇ cetne pismenosti. V raziskavi smo uporabili kvantitativni raziskovalni pristop s kavzalno-eksperimentalno metodo,podatkepa smo v vzdolžni študiji zbrali z nesluˇ cajnostnim vzorcem, v katerega je bilo vkljuˇ cenih 314 otrokpredšolskega in zaˇ cetnega šolskega obdobja.Rezultati so na temelju zasnovanega in implementiranega mreženja med vrtcem in šolo pokazali pomembne razlike pri razvijanju predopismenjevalnih spretnosti in bralnimi dosežkiotrok prvega razreda med preuˇ cevanima skupinama. Ugotovitve raziskave pojasnjujejo, da bi z naˇ crtnim strokovnim povezovanjem vrtca in osnovne šole ter z zavzetim povezovalnim delom strokovnih delavcev lahko na podroˇ cjupredopismenjevalnih spretnosti in zaˇ cetnega branja otrok obkoncu prvega razreda dosegli boljše rezultate. Kljuˇ cne besede: vrtec in osnovna šola, vzgojitelji in uˇ citelji, predopismenjevalne spretnosti, bralni napredek Teoretiˇ cnaizhodišˇ ca Pregledteoretiˇ cne literaturenapodroˇ cju mrežzauˇ cenjeinrazvoj (European Commission 2018) izpostavlja temeljna naˇ cela v šol- skih izobraževalnih sistemih ter ugotavlja, da se mreženje nana- ša na doloˇ cene skupine povezanih ljudi. V kontekstu mreženja si sodelujoˇ ciakterjiizmenjujejoznanje,posredujejodoloˇ cenespret- nosti in zagotavljajo izobraževalne vire, s ˇ cimer si prizadevajo za- gotoviti veˇ cje koristi. Omrežja se lahko oblikujejo med zainteresi- ranimi akterji znotraj ene izobraževalne ustanove, lahko pa se v mrežo povezujejo akterji z razliˇ cnih ravni izobraževalnega siste- ma, pri ˇ cemer navadno prihaja do prenosa znanja z višje na nižjo raven sodelujoˇ cih. Povezovanje in strokovno sodelovanje sta naj- pomembnejši strategiji pri doseganju zastavljenih ciljev. Pri mre- ženjupovezujemo sodelujoˇ ce akterje, posameznike inorganizaci- vodenje 2|2021: 5–17 Katarina Grom je,kijihdružiskupnaidejaalicilj,bodisivformalnialineformalni obliki. Naˇ celo povezovanja in sodelovanja se nanaša na razume- vanjesodelovalnegauˇ cenja,kivplivanaboljšedosežke(Muijsidr. 2011).Spomoˇ cjomreženjalahkovzgojno-izobraževalne ustanove spremenijo obstojeˇ ce stanje, saj jim zunanji akterji pomagajo pri sooˇ canjuzzahtevnimicilji, jihseznanjajoznovimiidejami inino- vativnimi pedagoškimi praksami (European Commission 2018). Zaomrežjejeznaˇ cilna dinamiˇ cnastruktura,vkateri posamezniki aliskupnostusmerjajodejavnostikdoloˇ cenemucilju,kijeizhodi- šˇ ce doloˇ cene dejavnosti. Med seboj sodelujoˇ ci akterji si zastavijo cilje, s ˇ cimer doloˇ cijo prednostne naloge za pedagoško ukrepanje. Zastavljeni cilji so lahko (i) operativni, saj vkljuˇ cujejo doseganje doloˇ cene uˇ cinkovitosti, (ii) osebni, saj temeljijo na samorazvoju, ali (iii) strateški, ker vkljuˇ cujejo razvoj organizacije ali izobraže- valnega sistema. Sodelujoˇ ci akterji izvajajo mrežno dejavnost. Na njihovo dejavnost najpogosteje vplivajo poklicna vloga, umešˇ ce- nost v mrežo, njihov odnos do drugih sodelujoˇ cih ter njihov obˇ cu- tek, da sta sodelovanje in povezovanje koristna. Pri mreženju je pomembna struktura, ki opredeljuje vlogo vsakega posameznika pri skupnem delu. Mreženjetudipripredšolskivzgojipomembnopripomorekizo- braževalnemunapredkuotrokinvpliva nanj–šeposebno napod- roˇ cju razvijanja zgodnje pismenosti, ˇ ce so za to na voljo ustrezni kurikularni programi in primerni strukturni pogoji. Kurikulum za vrtce (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999) predvideva povezova- nje med prvim in drugim starostnim obdobjem predšolskih otrok ter med vrtcem in starši, ohlapno pa omeni povezovanje s šolo. V kontekstu povezovanja vrtca in šole poudari, naj vrtec ne dopusti »pošolanja kurikula in vztraja pri svojih temeljnih specifiˇ cnostih« (str. 8), ter izpostavi, da predšolsko obdobje ni namenjeno »pri- praviotroknanaslednjostopnjovzgojeinizobraževanja« (str.10). Nasprotno evropski komisar za izobraževanje, kulturo in mladino Figel (Turnšek in Zorec Batistiˇ c 2009, 3) uˇ cinkovitost predšolske vzgoje poudarja kot temeljzapoznejše izobraževanje termeni,da predšolska vzgoja ponuja neposreden izziv za vsak izobraževalni sistem. Novejša študija o prehajanju otrok iz vrtca v osnovno šolo (Požar Matijašiˇ c idr. 2017) podrobno predstavi omejitve, ki se na- našajo na vez med obema vzgojno-izobraževalnima ustanovama. Izpostavi zgodnje otroštvo, ko otrok gradi temelje za ˇ custveni, so- cialni, spoznavni in kognitivni razvoj. Na vseh omenjenih razvoj- nih podroˇ cjih lahko pozitivni uˇ cinki izzvenijo, ˇ ce nista zagotovlje- ni strokovna kontinuiteta in povezanost med obema sistemoma. 6 Pomen mreženja pri razvijanju (pred)opismenjevalnih spretnosti Izsledki študije opozarjajo na pomanjkljivo sodelovanje med de- ležniki oziroma strokovnimi delavci obeh vzgojno-izobraževalnih ustanov, vzroke za to pa pripisujejo razliˇ cnim osebnim pogledom in priˇ cakovanjem. Z uvajanjem konceptualne reforme vzgojno-izobraževalnega sistemavpoznihdevetdesetihletih(Zakonoosnovnišoli(zosn)) 1 se je zaˇ celo zaposlovanje vzgojitelja kot drugega strokovnega de- lavca v prvem razredu osnovne šole, s ˇ cimer bi lahko vplivali na razvijanje zgodnje pismenosti, in to na podroˇ cju predopismenje- valnih spretnosti. Pregled slovenskega izobraževalnega sistema napodroˇ cju prehajanja otrokizvrtcavšolo (Vidmaridr.2017)po- kaže, da je le še 27 odstotkov vzgojiteljev zaposlenih na delovnem mestu drugega strokovnega delavca v prvem razredu osnovne šo- le, kljub temuda zasnovani koncept omogoˇ ca prehajanje strokov- nihdelavcevmedvrtceminosnovnošolo.Pravvzgojiteljipredšol- skih otrok bi lahko s prehajanjem iz vrtca v osnovno šolo podprli pedagoško kontinuiteto in tako pripomogli k strokovnemu sode- lovanju na podroˇ cju razvijanja predopismenjevalnih spretnosti, kar predstavlja temelj zaˇ cetnega opismenjevanja, to pa se posle- diˇ cno kaže v bralnem napredku otrok prvega razreda. Strokovna povezljivostvokvirupripravpredšolskihotroknaprehodvosnov- no šolo, pri ˇ cemer naj bi bil poudarek tudi na razvijanju zgodnje pismenosti, se najpogosteje kaže pri medsebojnem obiskovanju otrok v vrtcu in osnovni šoli, organiziranih umetniških, kulturnih ali športnih dejavnostih, sreˇ canjih bodoˇ cih prvošolcev in staršev v osnovni šoli, predhodnih roditeljskih sestankih, ki so namenjeni staršem bodoˇ cih prvošolcev in otrokom samim, pri individualnih urah s strokovnimi službami, ki se najveˇ ckrat nanašajo na otroke s posebnimi potrebami, ter pri vpisu otrok v prvi razred osnovne šole (Vidmar idr. 2017). Ob omenjenem sodelovanju med vrtcem in osnovno šolo ostajajo izzivi na podroˇ cju strokovne kontinuite- te z delovanjem na zgodnji in zaˇ cetni pismenosti neopredeljeni, prav tako niso opredeljeni razvojni cilji in uˇ cnistandardi glede na starostne skupine (Požar Matijašiˇ c idr. 2017). ˇ Ceprav so struktur- ni pogoji z vidika konceptualne reforme vzgojno-izobraževalnega sistema postavljeni, pa še vedno ni vzpostavljena profesionalna kontinuiteta, ki senanašanaprimerljivo stopnjo izobrazbe invse- binskoizobraževanjetakovzgojiteljevkotuˇ citeljevgledezgodnje- ga in zaˇ cetnega opismenjevanja. Zato bi bilo smiselno okrepiti 1 Uradni list Republike Slovenije, št. 81/06 – uradno preˇ cišˇ ceno besedilo, 102/07, 107/10,87/11,40/12–zujf, 63/13in 46/16–zofvi-k. 7 Katarina Grom prizadevanja za ustrezno izobraževanje na podroˇ cju zgodnje in zaˇ cetne pismenosti ter strokovnim delavcem zagotoviti strokovno podporo, da bi lahko zadostili smernicam »Nacionalne strategije za razvoj bralne pismenosti za obdobje 2019–2030« (Vlada Repu- blike Slovenije 2019). »Nacionalna strategija za razvoj bralne pismenosti za obdobje 2019–2030« (Vlada Republike Slovenije 2019, 5) v strateških ciljih razvoja pismenosti v okviru vzgojno-izobraževalnega sistema na- menja veˇ cjo pozornost razvijanju temeljne in z mednarodnimi standardi primerljive zmožnosti branja v prvih treh letih otroko- vegaizobraževanja.Vtemeljnihnaˇ celihzapridobivanjebralnepi- smenosti to izpostavlja s celovitim pristopom, ki vkljuˇ cuje formal- no,neformalnoinpriložnostnouˇ cenje(str.6).Glede nastrokovno odliˇ cnostinodgovornostspodbujazavzetost,kipoudarjasodelova- njemedakterji vpredšolskem obdobju inzaˇ cetnemobdobju šola- nja (str. 7), ob tem pa izpostavlja visoka priˇ cakovanja, povezana z ravnmibralne pismenosti (str.8).Za izboljšanje bralne zmožnosti otrok prvega razreda je treba nujno oblikovati primerne didaktiˇ c- ne pristope, ki vkljuˇ cujejo razvijanje predopismenjevalnih spret- nosti v predšolskem in zaˇ cetnem šolskem obdobju (Grom 2021a), in jih povezati z integrativno metodo zaˇ cetnega opismenjevanja (Grom 2019; 2021b; Schellander 1992). Raziskovalniproblem Politike inpraksesonapodroˇ cju prehodaotrokizvrtcavosnovno šolo v slovenskem prostoru veˇ ckrat vzbudile pozornost, še poseb- novzadnjihletih,koporoˇ cilakažejonavednoveˇ cjiporastodlože- negavpisaotrokvprvirazredosnovnešole(Taštanoska2017). Ne gledenato,dazakonodajaomogoˇ caprisotnostvzgojiteljavprvem razredu (drugi strokovni delavec), kar otrokom iz vrtca omogoˇ ca lažji in mehkejši prehod v osnovno šolo, se trend odlogov pri vpi- su predšolskih otrok v prvi razred osnovne šole nadaljuje. Sprva bi lahko pomislili, da so vzrok neustrezni in zahtevni kurikular- ni programi v vrtcu in šoli, a analize (Hus 2018; Zupanˇ ciˇcGrašiˇ c 2016) kažejo, da se število odlogov pri vpisu prvošolcev poveˇ cuje zaradi objektivnih razlogov, tj. veˇ cjega števila odloˇ cb v predšol- skem obdobju, veˇ cjega števila priseljencev in zaradi otrok, ki so rojeni v zadnjih mesecih koledarskega leta. Pregledkurikularnihzasnov(Grom2020)takovKurikulumu za vrtce(Ministrstvozašolstvoinšport1999)kotUˇ cnemnaˇ crtuzaslo- venšˇ cino (Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport 2018) ka- 8 Pomen mreženja pri razvijanju (pred)opismenjevalnih spretnosti že, da so predopismenjevalne spretnosti opredeljene v obeh pro- gramih. Oba sledita naˇ celom, opredeljujeta cilje, tako globalne kot operativne, ponujata vsebinske predloge in strokovnim delav- cem omogoˇ cata veliko strokovno avtonomijo. Pregled pedagoških praks na podroˇ cju razvijanja predopismenjevalnih spretnosti in uvajanjazaˇ cetnegaopismenjevanjavprvemrazreduosnovnešole (Marjanoviˇ c Umek idr. 2019; Ropiˇ c 2016) pa kaže, da je strokovno sledenje nacionalnim smernicam za obstojeˇ ce pedagoške prakse še vedno velik izziv, kar z opozorilom, da proces uvajanja kuriku- larnih novosti v vrtcu nipovsod potekal z enako podporo in inten- ziteto, potrjujeta tudi Domicelj (2014) in Vrbovšek (2014). Peˇ cjak in Potoˇ cnik (2011) ugotavljata, da ima le tretjina otrok ob vstopu v osnovno šolo ustrezno razvite spretnosti za zaˇ cetno opismenje- vanje, prav tako pa na vedno manjše izvajanje predopismenjeval- nihdejavnosti otrokvprvemrazreduosnovnešoleopozarja Ropiˇ c (2016). Da bi dosegli zaˇ crtane smernice »Nacionalne strategije za ra- zvoj bralne pismenosti za obdobje 2019–2030« (Vlada Republike Slovenije 2019) in s tem višjo raven bralne zmožnosti pri otrocih prvega razreda, bi bilo smiselno upoštevati zaˇ crtane cilje in opre- deljena naˇ cela, ki z udeležbo vzgojiteljev in uˇ citeljev v kontekstu izobraževalnepovezljivostiinkakovostnepedagoškepraksespod- bujajo sodelovanje in povezovanje med vrtcem in osnovno šolo. Ciljraziskave V raziskavi nas je zanimalo, ali naˇ crtno povezovanje dveh loˇ cenih vzgojno-izobraževalnih ustanov,tj.vrtcainosnovnešolezudelež- bo vzgojiteljev in uˇ citeljev, ob vodenem izobraževalnem procesu ternaˇ crtnoinsistematiˇ cnousmerjenipedagoškipraksi,kipodpira razvijanje predopismenjevalnih spretnosti in zaˇ cetno opismenje- vanje z integrativno metodo, izboljšuje bralne zmožnosti otrok ob koncu prvega razreda osnovne šole. Metodainraziskovalnipristop V središˇ ce raziskave smo postavili vertikalno povezovanje dveh loˇ cenih vzgojno-izobraževalnih ustanov, tj. vrtca in osnovne šo- le z udeležbo strokovnih delavcev – vzgojiteljev v vrtcu, ki so v zadnjem starostnem obdobju predšolskega izobraževanja delali z otroki, in uˇ citeljev, ki so delali z otroki v prvem razredu osnov- ne šole. Za namen raziskave smo vzpostavili mrežo, ki je vkljuˇ ce- vala usposabljanje vzgojiteljev in uˇ citeljev za naˇ crtno in sistema- 9 Katarina Grom tiˇ cno izvajanje predopismenjevalnih dejavnosti v predšolskem in zaˇ cetnem šolskem obdobju, ter izvedli usposabljanje za uvajanje integrativne metode zaˇ cetnega opismenjevanja v prvem razredu osnovne šole. Mreženje za sodelujoˇ ce akterje je obsegalo štiri strokovna izo- braževanja. Na sreˇ canjih smo pedagoške delavce seznanili s te- meljnimi teoretiˇ cnimi izhodišˇ ci, ki se nanašajo na razvijanje pre- dopismenjevalnih spretnosti, in z integrativno metodo zaˇ cetnega opismenjevanja. Predstavili smo jim didaktiˇ cne dejavnosti, ki so primerna izobraževalna oblika za predšolske otroke in otroke v zaˇ cetnem šolskem obdobju. Dodatno smo oblikovali letni naˇ crt za sistematiˇ cno razvijanje predopismenjevalnih spretnosti, v ka- terem smo opredelili intenzivnost izvajanja predopismenjevalnih spretnosti in ˇ cas uvajanja zaˇ cetnega opismenjevanja z integrativ- no metodo. Med izvedbo pedagoške prakse, ki smo jo uvedli, so v okviru strokovnih aktivov potekala pedagoška sreˇ canja, namenje- na izmenjavi praktiˇ cnih izkušenj in strokovnih mnenj udeležen- cev. Zadnje sreˇ canje med udeleženci in vodjo raziskave pa je bilo namenjeno evalvaciji. Raziskavo, skaterosmougotavljali bralninapredekotrokprve- ga razreda osnovne šole, smo izvedli s kavzalno-eksperimentalno metodo kvantitativnega raziskovalnega pristopa. V njej so sode- lovali štirje vrtci in štiri osnovne šole. Nesluˇ cajnostni vzorec je sestavljalo 314 otrok prvega razreda. V prvi skupini (n = 182) so otroci prvega razreda sodelovali eno leto, v drugi (n = 132) pa so otroci sodelovali dve leti – eno leto v predšolskem obdobju in eno leto v prvem razredu osnovne šole. Podatke smo v šolskem letu 2017/2018 pridobili s pomoˇ cjo Ocenjevalne sheme bralnih zmož- nosti uˇ cencev 2 – konˇ cni preizkus (Peˇ cjak idr. 2011). Z ocenje- valno shemo smo pri otrocih prvega razreda spremljali napredek na podroˇ cju poznavanja ˇ crk, fonološkega zavedanja, hitrosti tihe- ga branja, hitrosti glasnega branja in motivacije za branje. Statis- tiˇ cno analizo smo za potrebe preuˇ cevanja razlik med skupinama opravili st-testom, ˇ ce je bila porazdelitev spremenljivk normalna, sicer pa smo uporabili Mann-WhitneyjevU-test. Rezultatiinsklepneugotovitve Na osnovi Ocenjevalne sheme bralnih zmožnosti uˇ cencev prvega razredasmoprinalogi,kisenanašanapoznavanje ˇ crkmedpreu- ˇ cevanima skupinama, ugotovili statistiˇ cno znaˇ cilne razlike pri po- imenovanju ˇ crk med prvo (m = 6,93; sd= 2,99) in drugo skupino 10 Pomen mreženja pri razvijanju (pred)opismenjevalnih spretnosti (m=8,67;sd=2,12),pravtakopripisanju ˇ crk.Rezultatikažejo,da jedrugaskupinaotrok(m=19,21;sd=6,82)znalanapisativeˇ c ˇ crk kototrociizprveskupine(m=16,41;sd=7,32).Razlikvprepozna- vanju ˇ crk med skupinama nismo zaznali. To pomeni, da so otroci, ki so že v predšolskem obdobju naˇ crtno in sistematiˇ cno razvijali poimenovanje ˇ crk in ki so jih spodbujali k zapisovanju grafiˇ cnih simbolov, v procesu zaˇ cetnega opismenjevanja napredovali hitre- je, otroci prve skupine pa so potrebovali dodatno utrjevanje na podroˇ cju poimenovanja in pisanja grafiˇ cnih simbolov. Pri nalogah fonološkega zavedanja smo se osredotoˇ cili na slu- šno analizo, pri kateri so se pokazale razlike med prvo (m = 2,15; sd=0,96) in drugo skupino (m =3,28;sd= 0,88) v prid slednji, pri slušni sintezi pa med preuˇ cevanima skupina nismo zaznali statis- tiˇ cno pomembnih razlik. Pri nalogi odstranjevanja glasov iz bese- de med prvo in drugo skupino prav tako nismo zaznali statistiˇ cno pomembnih razlik, ˇ cesar pa ne moremo trditi za nalogo odstra- njevanjazlogovizbesed,sajsoserazlikemedprvo(m=3,79;sd= 2,13) in drugo skupino (m = 4,69; sd= 1,19) pokazale v prid sle- dnji. Rezultati nakazujejo, da bi bilo smiselno okrepiti pedagoško praksoprislušnianalizi,sajjetemeljnegapomenapriprocesuko- diranja. Tanaloga kaže, dajeotrokom vbesedi lažje odstranjevati glas kot pa celoten zlog, kar kaže, da so didaktiˇ cne dejavnosti, ki vkljuˇ cujejo zlogovne vaje, smiselne. Naloga tihega branja je pokazala, da so otroci druge skupine (m = 30,25; sd= 19,29) statistiˇ cno znaˇ cilno prebrali veˇ cje število besed kot otroci prve skupine (m = 23,06; sd= 14,57). Prav tako se rezultati pri hitrosti glasnega branja nagibajo v prid drugi sku- pini (m = 24,38; sd = 17,15) in kažejo statistiˇ cno znaˇ cilno boljše dosežke, kar pomeni, da so otroci iz prve skupine (m = 17,07;sd= 13,19)prebralimanjbesedilakottistiizdruge.Rezultatekakovosti glasnega branja povezujemo z rezultati poznavanja ˇ crk in fono- loškega zavedanja, ki sta temeljnega pomena za razvijanje bral- ne zmožnosti. S tem lahko izpostavimo pomen povezovanja med predšolskim in zaˇ cetnim šolskim obdobjem v kontekstu strokov- nega razvijanja predopismenjevalnih spretnosti in uvajanja inte- grativne metode zaˇ cetnega opismenjevanja. Naloga, s katero smo merili motivacijo otrok prvega razreda za branje,jemedprvo(m=15,05;sd=2,73)indrugo(m=14,55;sd= 3,81) preuˇ cevano skupino pokazala primerljive rezultate. Takšni rezultati nakazujejo, da so mlajši otroci v predšolskem in zaˇ cet- nem obdobju šolanja zelo motivirani za branje primernega gradi- va. 11 Katarina Grom Diskusija Dve loˇ ceni vzgojno-izobraževalni organizaciji smo s pomoˇ cjo so- delovanja vzgojiteljev v predšolskem obdobju v vrtcu in uˇ citeljev v prvem razredu osnovne šole povezali, da bi sledili stopenjsko- sti procesa opismenjevanja ob upoštevanju razvojnih zmožnosti otrok, ter tako zagotovili veˇ cji bralni napredek pri otrocih prve- garazreda.Vzpostavilismosodelovanjemedpedagoškimidelavci, zakateresmopripraviliizobraževanjeinjimomogoˇ ciliizmenjavo informacij o sodobni pedagoški praksi. Posredovanje novih znanj, pretok informacij in usklajeno delovanje so potekali v obliki stro- kovnegadialogatakonaravnivrtcevkotšol,vskupinskihoblikah, popotrebipatudiindividualno.Obtemsmosodelujoˇ cimzagotovi- li strokovne nasvete in praktiˇ cne prikaze, namenjene kakovostni izvedbi pedagoškega dela. Tako smo pripomogli h krepitvi stro- kovnih znanj, ki so jih pedagoški delavci potrebovali, da so lahko dosegli zastavljene cilje (Michieli 2007). Z uvedenim vertikalnim povezovanjem, ki se je nanašalo na pedagoško kontinuiteto so- delujoˇ cih akterjev, in dvema loˇ cenima vzgojno-izobraževalnima ustanovama smo dosegli veˇ cjo povezljivost, naš namen pa je bil oblikovati smiselno povezano celoto (Kovaˇ ciˇ c 2010), ki je vklju- ˇ cevala izobraževanje, naˇ crtovanje in operativno izvedbo (Kovaˇ ciˇ c idr. 2012) s konˇ cno evalvacijo. Da bi lažje ovrednotili pomen povezovanja za zgodnjo in za- ˇ cetno pismenost, je dobro razumeti ugotovitve mednarodnega programa pisa (angl. Programme for International Student As- sessment). Program mednarodne primerjave dosežkov uˇ cenk in uˇ cencev pisa vkljuˇ cuje globalno izmenjavo informacij, tudi na podroˇ cju bralne pismenosti, in tako vpliva na potrebo po višji rav- ni znanja in védenja s podroˇ cja pismenosti. Dosežki slovenskih petnajstletnih dijakov, ki sosodelovali v mednarodni raziskavipi- sa2018(2019),kažejomanjšiupadbralnepismenostivprimerjavi z letom 2015. Kljub temu je Slovenija v primerjavi z drugimi dr- žavami na vseh treh podroˇ cjih pismenosti dosegla rezultate nad povpreˇ cjem oecd(angl. Organisation for Economic Co-operation andDevelopment). SnovalciStrategijerazvojaSlovenije2030(Vla- daRepublikeSlovenije2017,26)sezavedajopotrebvisokoizobra- žene družbe, zato so podprli prizadevanja »Nacionalne strategije za razvoj bralne pismenosti za obdobje 2019–2030« (Vlada Repu- blike Slovenije 2019), cilj pa je ohranjati visoke dosežke, ki segajo v zgornjo ˇ cetrtino državeu. Da bi lahko sledili visokim dosežkom napodroˇ cjubralnepismenostitakonanacionalnikotmednarodni 12 Pomen mreženja pri razvijanju (pred)opismenjevalnih spretnosti ravni, je v razpravi o procesu pismenosti pomembna vsaka raven izobraževanja,kivkljuˇ cujedoloˇ cenospecifikoinkljuˇ cnovplivana razvoj in napredek ter tako pripomore k boljšim dosežkom. ˇ Ce- prav se formalna pismenost otrok zaˇ cne razvijati šele z vstopom v prvi razred, pa ne smemo spregledati njene procesne vloge, ki vkljuˇ cuje tudi predšolsko obdobje. Tako ugotovitve raziskave po- jasnjujejo zastavljeni cilj, da bi z naˇ crtnim strokovnim povezova- njem vzgojno-izobraževalnih zavodov, tj. vrtcev in osnovnih šol, ter z vkljuˇ cevanjem pedagoških delavcev dosegli boljše rezultate napodroˇ cjupredopismenjevalnihspretnostiobkoncupredšolske- ga obdobja in tako otrokom prvega razreda z uvedbo integrativne metode omogoˇ cili lažji napredek pri zaˇ cetnem opismenjevanju; poznejesetopokaževboljšihbralnihdosežkihotrokobkoncupr- vega razreda. Dodatno je treba izpostaviti, da visoka stopnja vpisa otrok v zadnje starostno obdobje predšolske vzgoje v vrtcu (Ta- štanoska 2017) pedagoški praksi na podroˇ cju zgodnje pismenosti (Marjanoviˇ cUmekidr.2019;Peˇ cjakinPotoˇ cnik2011)ponujaizziv, kako zmanjšati predopismenjevalne vrzeli. Kurikularna izhodišˇ ca sširokopodporostrokovniavtonomijipedagoškimdelavcemomo- goˇ cajo, da lahko s primernimi didaktiˇcnimipristopiinzavzetostjo vplivajo na ustreznejše razvijanje spretnosti na podroˇ cju predopi- smenjevanja. S tem bi poveˇ cali število otrok, ki bi imeli ob vstopu v šolo ustrezno razvite spretnosti za zaˇ cetno opismenjevanje. Evropska komisija (European Commission 2017), ki prevzema pobude za šolski razvoj in oblikuje smernice za odliˇ cno pouˇ ce- vanje, postavlja vizijo izobraževalnega sistema za mlade v okvir priložnostizarazvijanjekljuˇ cnihkompetenc–tudinapodroˇ cjupi- smenosti. V svojih priporoˇ cilih in smernicah zagovarja spremem- bo naˇ cina izobraževalnega delovanja in postavlja zahteve po so- dobnejšempedagoškem delovanju, prikateremotrocivprilagoje- nem okolju skušajo samostojno iskati rešitve in tako krepijo mo- tivacijo za pridobivanje uˇ cnih izkušenj. V pozivu se osredotoˇ ca na mreženje med akterji v izobraževalnih organizacijah, dodatno pa izpostavlja interakcijo vprenosuznanjaodraziskovalcev doprak- tikov. Evropska komisija ugotavlja, da nimajo vse izobraževalne organizacije zadostne zunanje strokovne podpore za kakovostno izvajanjepouˇ cevanjaalipavzgojno-izobraževalneustanoveneka- žejo zanimanja za sodelovanje s strokovnjaki, ki bi jim pomagali vzpostaviti sodobne in uˇ cinkovitejše pedagoške prakse. Trenutne izobraževalne razmere v Evropi kažejo, da ni prostora za samoza- dovoljstvo, saj zadnje raziskave pisaopozarjajo, da ima vsak peti uˇ cenec v Evropi težave na podroˇ cju branja, ker nima zadovoljivo 13 Katarina Grom razvitih bralnih spretnosti, ki jih zahteva sodobni ˇ cas. Prav zato je naevropskiravninastalpozivksodelovanju medizobraževalnimi ustanovami, raziskovalci in praktiki, da bi spodbudili pedagoško kontinuiteto in tako dvignili raven znanja mladih v Evropi. Da bi zadostiliciljem »Nacionalnestrategije zarazvojbralnepismenosti za obdobje 2019–2030« (Vlada Republike Slovenije 2019) in upo- števali smernice Strategije razvoja Slovenije 2030 (Vlada Republi- ke Slovenije 2017), ki vkljuˇ cujeta višja priˇ cakovanja do strokov- nih delavcev, ki so temeljnega pomena za doseganje zastavljenih ciljev na podroˇ cju pismenosti, je treba nujno vzpostaviti povezo- valni strokovno-izobraževalni proces med vrtcem in osnovno šolo z udeležbo vzgojiteljev in uˇ citeljev. Tako lahko s strokovno naˇ cr- tovanim in didaktiˇ cno ustrezno izpeljanim pedagoškim procesom na podroˇ cju razvijanja predopismenjevalnih spretnosti v predšol- skem obdobju presežemo pojem »pošolanja« predšolskega otroka (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999, 10), saj strokovni delavec otroka vodi v procesu, ki je zanj razvojno znaˇ cilen in z vidika raz- vijanja zgodnje pismenosti nujno potreben. Še veˇ c, prav uˇ cinko- vita predšolska vzgoja, ki upošteva didaktiˇ cna naˇ cela izobraževal- nih dejavnosti in ponuja primerne oblike pedagoške izvedbe, naj bi bila temelj za poznejšo izobraževalno raven, ki je v kontekstu pismenosti procesne narave in je zato ne moremo in ne smemo loˇ cevati na vzgojno-izobraževalne ustanove, temveˇ c jih moramo med seboj povezovati v prid napredku otrok in njihovemu boljše- mu znanju. Splošno razumevanjemreženjajetemeljnega pomenazapeda- goško uˇ cinkovitost in njeno uspešnost, saj povezovanje omogoˇ ca hitrejše uvajanje inovativnih pedagoških pristopov, ki vplivajo na dosežke otrok in jih izboljšujejo. V zahtevnem sistemu vzgojno- izobraževalnega programa je mreženje uˇ cinkovito, kadar (i) za- pletene probleme rešujemo skupaj, (ii) je odgovornost porazde- ljena na vse aktivne in sodelujoˇ ce akterje, (iii) kadar pride do si- nergije med vkljuˇ cenimi ˇ clani, (iv) kadar spodbujamo izmenjavo znanja, ki vpliva na kakovostnejše pedagoške prakse; (v) kadar omogoˇ cimo razvoj novosti in (vi) medsebojno sodelovanje med razliˇ cnimi ravnmi izobraževalnih sistemov. Z doslednim izvajanjem konceptualne reforme izobraževalne- gasistema (zosn)in pripadajoˇ cih kurikularnih programov, slede- njem»Nacionalnistrategijizarazvojbralnepismenostizaobdobje 2019–2030« (Vlada Republike Slovenije 2019), upoštevanjem Stra- tegije razvoja Slovenije 2030 (Vlada Republike Slovenije 2017) in s pomoˇ cjo strokovnih smernic raziskovalcev, ki poudarjajo pomen 14 Pomen mreženja pri razvijanju (pred)opismenjevalnih spretnosti slika1 Model mreženja med koncepti,kurikularnimi programi, strategijami, raziskovalnimi ugotovitvami in pedagoškopraksona podroˇ cju zgodnje in zaˇ cetne pismenostizaradi boljših bralnih zmožnosti Konceptualne reforme Kurikularni programi Razvoj bralne pismenosti Strategija razvoja Slovenije Raziskovalne ugotovitve Pedagoška praksa Zgodnja in zaˇ cetna pismenost ⇓ Višja raven bralnihzmožnosti povezovanja med vzgojno-izobraževanimi ustanovami in predla- gajoizboljšave,kibipripomoglekšeboljkakovostnemuizvajanju pedagoške prakse strokovnih delavcev, bomo zmogli slediti viso- kozastavljenimciljemnapodroˇ cjuzgodnjeinzaˇ cetnepismenosti, kar bo pripomoglo k boljšim bralnim zmožnostim. Literatura Domicelj, M. 2014. »Pogled nazaj – od dokumenta douveljavitve v praksi.«Vzgojiteljica 16 (izredna številka): 5–7. European Commission. 2017. »Communication on School Development and Excellent Teaching for a Great Start in Life.«com(2017) 248 final, European Commission, Bruselj. European Commission. 2018. NetworksforLearning andDevelopment acrossSchoolEducation:GuidingPrinciplesforPolicyDevelopmenton theUseofNetworksinSchoolEducation Systems.2. izd. Bruselj: European Commission. Grom, K. 2019. »Uvajanje integrativne metode pri zaˇ cetnem 15 Katarina Grom opismenjevanju: študija primera.« V Vlogapredmetnihdidaktikza kompetenceprihodnosti, ur. A. Lipovec, 89–90. Maribor: Univerzitetna založba Univerze v Mariboru. Grom, K. 2020. »Analiza povezovanja predopismenjevalnih spretnosti med Kurikulumom za vrtce in Uˇ cnim naˇ crtom za slovenšˇ cino z namenom zagotavljanja višje kakovosti zgodnje pismenosti.« V Raziskovanjevvzgojiinizobraževanju: medsebojnivplivraziskovanja inprakse, ur. Ž. I. Žagar in A. Mlekuž, 96–97. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Slovensko društvo raziskovalcev na podroˇ cju edukacije in Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja. Grom, K. 2021a. »Razvijanje predopismenjevalnih spretnosti v predšolskem in zaˇ cetnem šolskem obdobju.«Razvoj pismenosti pri otrocih, riziˇ cnih za razvojsutin brez njih, v vrtcu in šoli (modul 1). Gradivo za izobraževanje, Forum Media, Maribor. Grom,K. 2021b.»Zaˇ cetnoopismenjevanja zintegrativnometodo.«Razvoj pismenosti pri otrocih, riziˇ cnih za razvojsutin brez njih, v vrtcu in šoli (modul 2). Gradivo za izobraževanje, Forum Media, Maribor. Hus, I. 2018. »Vse veˇ c staršev otrok še ne želi vpisati v šolo.«Žurnal24.si, 2. marec. https://www.zurnal24.si/slovenija/vec-odlocb-vec-odlogov -solanja-305262 Kovaˇ ciˇ c, V. 2010. »Mreženje ljudi in mreženje znanja.«Mednarodno inovativnoposlovanje2(2). Kovaˇ ciˇ c, V., V. Bulc in T. Kocjan-Stjepanoviˇ c. 2012. »Mreženje predmetov: moˇ c povezovanja, misli, izkušenj in modelov.«Mednarodno inovativnoposlovanje4(1). Marjanoviˇ c Umek, L., U. Fekonja in K. Hacin. 2019. »Dodatni program za spodbujanje zgodnje pismenosti v vrtcu: kratkoroˇ cni in dolgoroˇ cni uˇ cinki.«Sodobna pedagogika 70 (3): 10–23. Michieli, T., ur. 2007.Prednostimreženjanvo. Ljubljana: Zavod Center za informiranje, sodelovanje in razvoj nevladnih organizacij. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. 2018.Program osnovna šola:slovenšˇ cina;uˇ cni naˇ crt. Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Ministrstvo za šolstvo in šport. 1999.Kurikulum zavrtce:predšolska vzgojavvrtcih. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Muijs, D., M. Ainscow, C. Chapman in M. West. 2011.Collaborationand Networking inEducation. Dordrecht: Springer. Peˇ cjak,S., L.Magajna, A. Podlesekin N. Potoˇ cnik.2011. »Ocenjevalna shema bralnih zmožnosti uˇ cencev 2. razreda (osbz-2).«Predloga z navodili za izvedbo in vrednotenje, Center za psihodiagnostiˇ cna sredstva, Ljubljana. Peˇ cjak,S., in N. Potoˇ cnik.2011. »Razvoj komunikacijskih zmožnostiv vrtcu in zaˇ cetno opismenjevanje.« VBralna pismenostvSlovenijiin Evropi, ur. F. Nolimal, 61–80. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za 16 Pomen mreženja pri razvijanju (pred)opismenjevalnih spretnosti šolstvo, Ministrstvo za šolstvo in šport, Eurydice Slovenija, Center za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja, Pedagoškiinštitut. pisa2018: programmednarodne primerjavedosežkovuˇ cencev inuˇ cenk; nacionalno poroˇ cilosprimerinalog izbranja. 2019. Ur. K. Šterman Ivanˇ ciˇ c. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Požar Matijašiˇc,N.,M.Štraus,S.RutarinJ.Cotiˇ c Pajntar. 2017. »Kako prehajajo otroci iz vrtca v osnovno šolo pri nas v primerjavi z vrstniki v drugih državah?« Predstavitev na 23. Strokovnem sreˇ canju ravnateljic in ravnateljev vrtcev, Portorož, 16.–17. oktober. Ropiˇ c, M. 2016. »Zmožnost zaznavanja zaˇ cetnih in konˇ cnih glasov v nezložnih in veˇ czložnih besedah.«Didactica Slovenica 31 (1): 44–54. Schellander, A. 1992. »Aktualna vprašanja pouka zaˇ cetnega branja in pisanja: Hkratno pridobivanje velikih in malih ˇ crk.« VSodobneoblike opismenjevanja, ur. A. Kozinc,9–20. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport. Taštanoska, T. 2017. VVzgojainizobraževanje vRepublikiSloveniji 2016/17, ur. T. Taštanoska, 15–19. Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Turnšek,N.,inM.ZorecBatistiˇ c. 2009.Predšolskavzgojainvarstvov Evropi:odpravljanje socialneinkulturneneenakosti. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport. Vidmar, M., T. Rutar Leban in S. Rutar. 2017.TransitionsFrom Early ChildhoodEducation andCare toPrimaryEducation: Country BackgroundReportSlovenia. Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Vlada Republike Slovenije. 2017. StrategijarazvojaSlovenije 2030. Ljubljana: Služba vlade Republike Slovenije za razvoj in evropsko kohezijsko politiko. Vlada Republike Slovenije. 2019. »Nacionalna strategija za razvoj bralne pismenosti za obdobje2019–2030.« 2019. Vlada Republike Slovenije, Ljubljana. Vrbovšek,B. 2014. »Uvodne besede.«Vzgojiteljica 16 (izredna številka): 3. Zupanˇ ciˇcGrašiˇ c, J. 2016. »Odlog šolanja: Vsak otrok je primer zase, ni pravila.«Delo,Sobotnapriloga, 25. januar. http://www.delo.si/ nedelo/odlog-solanja-vsak-otrok-je-primer-zase-ni-pravila.html. Dr.KatarinaGrom je uˇ citeljica razrednega pouka na Osnovni šoli Log- Dragomer. grom.katarina@gmail.com 17 Abstracts Katarina Grom TheImportanceofNetworkingfor(Pre-)Literacy SkillsDevelopment Our study was designed with the aim of vertical integration between twoeducationalinstitutionsandtheirteachingstaff,whileitsgoalwas toimproveeducationalpracticeinthefieldofpre-literacyskillsdevel- opment and initial literacy development. The fundamental problem relates to the disparity between the curricular bases and guidelines of national strategies on the one hand, and the results of studies into the effects of early and initial literacy on the other. The study employed a qualitative research approach using the causal experi- mental method, and the data was gathered in a longitudinal study using non-probability sampling, which included 314 children attend- ing pre-school or starting school. The results grounded in networking implemented between the kindergarten and school, have shown im- portant differences in the development of the pre-literacy skills and reading achievements of first year pupils between the studied groups. The research findings make it clear that by means of planned integ- ration between kindergartens and schools and through the diligent efforts of teaching staff, it is possible to achieve better results in the field of pre-literacy skills and initial readingamong children finishing first grade. Keywords: kindergarten and elementary school, educators and teach- ers, pre-literacy skills, reading progress vodenje 2|2021: 5–17 Monika Mithans and Milena Ivanuš Grmek SpecialEducationCounsellorCollaborationwithSchool LeadershipsintheFieldofLearningandTeaching The article discusses collaboration efforts between special educa- tion counsellors and their school leaderships in the field of learning and teaching. The first part briefly reviews theoretical considerations on the work of school counselling services and their collaboration with school leaderships. The second, empirical part, which was ap- proachedqualitatively,depictsthe collaboration between special edu- cationcounsellors andtheirschoolleadershipsinthefieldoflearning and teaching. Our results show that principals and special education counsellors collaborate primarily concerning the education of chil- dren with special needs or learning disabilities. Their collaboration demonstrates continuity and quality. In addition to commendable col- laboration with their leaderships, our participants also emphasised the importance of active networking through the association of edu- cational consultants. The results testify to the fact that schools are aware oftheimportanceofnetworking, asitshowspositiveimpacton learning among all educational process participants. 107