C. K. pošti! N(‘(losliivlj(‘ii(‘ številke je poslati administraciji ..i'iM‘iil)ahner". Dunaj V. Zentagasse 5. štev. 19. V Trstu, v petek I. oktobra 1909. Leto II. ZELEZNtČM GLASILO SLOVENSKIH ŽELEZNIŠKIH NASTAVUEK&EV PROSTA VODI POTK SVOBODI ? rninuiiTiiiimiriiniiiimiiniiMniniTTTTTTTTTnTTmTnTimTTn Uredništvo se nahaja v Trstu uljca Bnschetto, 5 - Telefon 1570. ITpravništvo Dunaj V. Zentagasse 5. Izhaja v Trstu 1 in 15 vsaki mesec Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. Naročnina za celo leto 9.40 K. za pol leta +.70 K. Pozamezna štev. 18 vin. Socijalna beda in delavski boji. Na pragu velikih uhodili h vrat, skozi katera je vstopilo človeštvo v civilizacijo, se je na gospodarskem polja izvršil velikanski preobrat. Na mesto rodbinske lasti je stopita privatna last. Dotlej 'so poznali 'razdelitev narodov le po rodovih ■ v teh so bili razredi: blagorodni, kmetje, obrtniki, sužnji. To je bil začetek razredne države. Zmaga je bila lahka, ker so se vstrajno borili pripadniki starega, proti norem času. Naraščajoče bogastvo je da pripadnikom zasebne lasti pomagalo do popolne zmage. Krc/ in zemlja, ravno tako tudi človeška delavna moč, niso bila več' v službi celega naroda, temveč samo list('ga. ki jih je lahko kupil. Po kapri pogodbi je imel k;< pec neomejena določi/no pravico do kupljenih slrari in izrablja/ je /o pravico v svoje osebno bogastvo. Nukapičenje bogastva je postalo smoler človeštva. Kajti prijetno življenje in politična moč sla bila odvisna od tega. Pridobivalo se ni toraj več zato, da se uživa, temveč zato, da se je obogatelo in tora'} z bogatstvom vladalo. Buržua-zija, to se pravi oni del ljudstva, hi na podlagi svojega bogastva vlada, je tako stara kakor kapitalistična država; oba pojma sla toraj nerazdruž/jiva. Posameznik pa ni mogel pridobili velikega, bogastva, zato se je moralo držati ljudstvo, gospodarsko in duševno, v takem položaju, da, si je to ljudstvo domišljalo oziroma si *lelo v srečo, za malo plačo delati, to se Pnavi, kupičili premoženje za nekaj posameznikov. V takem položaju živimo še dandanes. Moderna država nam predočaje Veliko prisilno delavnico, v kateri so oni, ki so gospodarsko oslabeli, prisiljenei, kapitalisti nadzorniki in izkoriščevalci, glad pa bič. Vse to se pa vrši, strogo po zakonih,. Vsakokratni mogotci in uživalci imajo skrbeti samo zato, da se to podedvano razmerje vzdrži nepokvaijeno. Zalo skrbi zakonodaja \n vzgoja, ki so si jo prilagodili v teka stoletij za male in velike olroke. Zasebna last, podlaga držav, je z vsem spoštovanjem obdana in pravilo: Zasebna last je sveta, — se je narodu z vso odločnostjo in s pravim namenom zabičit. Vprašalo sr. ni več, kaj je koristno splošnosti, temveč kuj vzdržuje našo r kidajočo moč in iz tega stališča so se\delale in posvetovale ••note, postave. Izrecen namen države je poslat, zasiguranje zasebne lasti predpogoj °sebue varnosti se je vpeljal le v malem okviru; kajti lam, kjer milijoni ljudi giue vsled prenaporneva dela in nezadostne hrane, se ne more govoriti o splošnem pri-zrianja osebne varnosti. Naša šola ima nalogo vzgajali mladino v duhu avtoritete, Podedovane poj na; prejšnjih generacij v tern ozira spopolnjevati in vzdrževati. Hlapčevsko mišljenje se je redno, talio praktično kakor teoretično, narodu, vtepa-valo, in sramovalo se ni, človeštvo nalašč, poniževati in zapeljavati, samo da se je vzdržala vlada nad njim. I’ vsem časa civilizaciji je ni bilo državne narodne vzgoje, ki bi se v resnici pečala s pošteno nravnostjo. V praksi se ni pripoznalo, da ima država nalogo delovati na to, da se ljudstvo duševno povspne, in višjo izobrazbo so si lahko prisvojiti te posamezniki, dočirn je množica padalu duševno in fizično vedno nižje, dd, včasih celo nižje nego bi bilo kaj takega mogoče pri divjakih. Motka, hrabrost in trdno prepričanje se j<; smatralo za upor nupram »kruhodajalcern«, in kaznovrlo sr je z gladom in ječo. Napredne duhove, katerih ideji• bi utegnile poslali mogotcem nevarne, so uničevati in strupenemu drevesu h '„:rciu’ga egoizma se je donašalo tisočletja nove hrane, nakar je vzraščalo vedno višje in višje, dokler je obsenčilo ves civilizirani svet. Podlaga človeškega značaja je postala sebičnost in iz nje so izvirala i\sa početja človeka. Da naj ostanemo še celo po smrti sebični, se nas še danes uči: »Stori dobro, tla dobiš tamkaj zasluženo plačilo«. Vmstvena sebičnost je toraj poslala gonilna moč vsega človekovega početja, kajti bogastvo jr imelo vedno predpravice, revščina pa sramoto in pornanjkatijc. Na ta način se je seveda■ človeštvo kaj hitro pokvarilo, kajti, uže boj, ki ga bije posameznik r moderni državi proti svojemu sočloveku za obstoj, pokvarja človekov značaj. Tak boj upliva na njega vse drugače, nego. hoj celega naroda, ki ga bije nap ram skupnemu sovražniku. Prvi vzbuja nevošljivost, sovraštvo, zavist, i. t. d. slednji velikosrčnost in zatajevanje samega sebe. Množica danes tava v pomanjkanju, poniževana, zavidana je po svetu in ne bilo bi prav, če bi se od, nje veliko zahtevalo v duševnem in nravnem oziru. Zadnja generacija je z ozirom na prejšne generacije, na višku razvade, in kako bi bilo toraj mogoče v izmozganem telesa poprečnega človeka iskali močan duh In ravhotak značaj. Korenina vse nravnosti je samozmaga in poteptan je sebičnosti, ta pa se na eni strani umetno goji z predpravicami, hi so v zvezi z bogastvom, na drugi strani pa peša fizična moč vsled nezadostne hrane Dan na dan delati, in vzlie /emu ne več pridobiti, kakor je neobhodno potrebno in niti to ne gotovo, to ubija in uničuje vse višji: duševne darove. Duševno življenje revežev in bogatinov gre vsako svojo pot in kolikor bolj se ta pot razdvoji/jejo, tem bolj se smatrata oba kol popolnoma različna človeka, ki nimata drug za drnzega nobene brige. Na eni strani sovraštvo, na drugi zaničevanje, bogatini in reveži so si stali vedno taji drug druge misli, , drug jezik. je človeška le vzgoja smisel za to dogaja, mora tudi proti dragemu. Oni imajo druge občutke, druge nazore druge navade in drage noše. .Nič nimajo skupnega, nego samo med sebojno nezaupanje. To sta dva naroda kapitalističnih držav. Prepad, ki, jih lobi, je globji nego je narodnostna razlika. Slovenski in nemški šovinist istega razreda, se lažjč sporazumevata nego bogatin in revež iste narodnosti. Z grozo bo svoječasno človeštvo spoznalo, kako neusmiljeno se zlorab/javajo vsi nežnejši deli človeka v sebične namene in ravno tisti, ki vedno tipljejo, da narava nepoboljšljiva in da je ono sredstvo, ki daje človeku nrav, .ravno v njih interesu se Kakor marsikatera druga, ta neresnica podpirati njih vladohlepnost. Malthusa, ki je splošno bedo » znanstveno« dokazal kot naraven zakon, so mogotci obdajali z vsemi častmi in teh je lahko vsak deležen, ki dokazuje, da je človeški značaj nepoboljšljiv. Kinu bi prišli tudi mi s svojo kulturo, če- bi gonilna moč, sebičnost, izginila ? 1 Nikoli ne bo človek gospodarsko blagostanje splošnosti predpostavljal svojemu lastnemu, kajti v pravici, zasebne lastnine je ravno značilna razlika aied človekom in živaljo*) Vsak drugi način bi se protivil človeškemu značaju. Zato se udajte r svojo usodo, ločni in zmrzujoči! Pravičnejša razdelitev vaših delavnih produktov, je nemogoča. Ali vam ni znano, da so bili vedno bogatini in reveži in da toraj tudi vedno ostanejo! Ali vam ni znano, da mora priden in varčen vedno več posedovali, nego pa ten in zapravljiv?! Ali ne vidite, da je najbogatejši vedno tudi nujpridnejši in najvarnejši! ? Ne delajte torej pesti, temveč sklepajte svoje roke in prenašajte, ponižno neodvruljivo bedo, kajti vaše je nebeško kraljevstvo! Preje bo šla kamela skozi šivanki no uho, nego priden in varčen v nebeško kraljevstvo ! (Da Ije prihodnjič j neizvedene koncesije. Po znanem gibanju leta 1905 in 1908, je bilo železniško ministerstvo primorano, po solidarnem nastopu uslužbencev, dovoliti celo vrsto koncesij. Veselje v Izraelu je bilo veliko, in marsikateri zaspanec se je vzdramil, ko je spoznal, da nauk o solidarnosti ni fraza. Članstvo se je v železničarski organizaciji na mah podvojilo in nada, da bo organizacija v doglednem času vsebovala vse železničarje, brez razlike, ni bila neutemeljena. Koncesije, ki so uže izvedene, so stale ministerstvo preko 14 milijonov kron, vsekakor svotlca, ki pride pri enem mini-sterstvenem resoru gotovo'v poštev. Da po- '*) Papeževa enciklika od 12. maja 1891. ' sameznik tega ne čuti tako kakor bi morda želel, je pa verjetno tem bolj, če se upošteva velikansko število uslužbencev pri državni železnici. Ve pa tudi lahko vsak posameznik, da niti polovica danih obljub ni še rešenih, ne izvedenih. Smoter solidarnosti toraj ni zgubil svojega pomena, nasprotno, najtesnejšo združevanje, je čimdalje bolj potrebno. Veselje vsled nepričakovane zmage je bilo toraj veliko in morda je ravno to vzrok, da je velik del teli železničarjev porabil na dejst vo, da je bila zmaga mogoča le vsled vzgledne solidarnosti. Drugače si ne moremo tolmačiti mlačnosti, ki je v zadnjih časih nadomestila bivšo boja-željnost. Nasledi' i te mlačnosti seveda tudi niso izostali in danes smo znova siljeni v boj, ne sicer v plošeu boj, pač [ta v detajlne boje. Ministerstvo je s v oj e čas 11 o pri poznalo med drugimi koncesijami tudi potrebo reorganizacije pri proračunu različnih premij. Ena teh je premija na premog, ki je po sedanjem načinu neuzdržljiva in ponienja za dotičnike, ki imajo do nje pravico, stalno nevarnost. Sistem, po katerem se proračuna jo tako komcipliran, da je onemu, ki z njo računa, vsaka kontrola skoraj nemogoča. Zavzela je toraj mesto negotovega dohodka, ki je odvisen od vsakega bolj, nego od tistega, ki mu omogočuje in olajšuje tudi naj-nesramnejšo korupcijo, ki vlada po vsili kurilnicah, v enih bolj, v drugih manj vidno. To je fakt, ki je strojevodjem že leta in leta znan, ter je dal že večkrat povoda, da so se z njim pečali zastopniki te kategorije, prvikrat javno na I. konferenci avstrijskih strojevodij v Pragi 90"/,, uslužbencev te kategorije zahteva že leta in leta tozadevne remedure in le zato, ker je ministerstvo obljubilo, da stvar reši, so debate o predmetu ponehale. Ko pa je ministerstvo spoznalo situacijo ni videlo nastalo mlačnost med osobjem, je enostavno na dano obljubo pozabilo in krivičen sistem te premije vlada še danes. Naravno je toraj da je velika ve-čiua — izuzemši nekaj umazancev — vsled tega početja merodajne oblasti razburjena in da je agitacija za ta predmet postala zopet živahnejša. Novi boji so toraj pred vratini in se pričuo z konferenco strojevodij in kurjačev c. kr. državnih in podržavljenih železnic, ki bo dne 4. oktobra zborovala na Dunaju. Zahteve, ki se bodo tam stavile niso nove, le pokazati je treba, da osobje prejkoslej stoji na stališču, da se pereče vprašanje reši in sicer tako reži, kako so to uslužbenci vedno zahtevali, namreč, da se današnja negolora premija nadomesti z rednim pavšalom pro-računanim na podlagi kilometrine in ga razvrsti po službenih skupinah. Odpravit bode tudi treba kričečo krivico, po kateri danes dobiva kurjač, toraj tisti, ki ima v prvi vrsti posla s premogom, samo .‘50 "/„, dočim se priznava strojevodji 70%. Debate na honfercnci utegnejo postati jako zanimive, ker se bodo udeleženci gotovo potrudili dokazati upravi, da je današnji sistem krivičen in neuzdržljiv, ker omogočuje samo nezdravo korupcijo, /celimo toraj, tako strojevodjem kakor kurjačem, največji vspeli pri njih delovanju in jih zagotavljamo popolne solidarnosti se strani ostalih kategorij. Želimo pa tudi, da bi prizadeti iz tega slučaja spoznali, da se vsaka popustljivost in mlačnost prejalislej maščuje. Če bi bili železničarji, toraj tudi strojno osobje verovali bolj v moč solidarne organizacije nego v puhle obljube kakega ministra, potem bi bilo potrebno gibanje obnoviti, in vprašanje reorganizacije premije na premog bi bilo uže dolgo rešeno tako, kakor to vdeleženi zahtevajo. O razpravah na konferenci, hočemo seveda poročati o prihodnji številki. Slejkoprej nam pa ostani geslo: »vsi za enega, eden za vse«, sveto. Železničarji! Zahtevajte povsod Vaš strokovni list „Že-lezničar“. E Dopisi C Nabrežina. —. Narodnjaška zagriženost se hoče znositi na vse zadnje tudi v Nabrežini nad ubogimi železničarji. To trdi to v nam dokazuje sledeče : Na naši železniški postaji imamo uslužbenega sodr. Pečorari-ja, ki je italjanske narodnosti in katerega je božja previdnost obdarila z milostjo, da jo prišel v službo med Slovence in da si je najel stanovanje pri jed-neniu nabrežinskih narodnih velemož. O tem slednjem smo bili do danes mujenja, da je možak, že radi svojega trgovskega stanu. Železničar, italijanske narodnosti, s tremi drobnimi otročiči in prvrhu še vdovec, je bil rodoljubu tako dolgo dober, dokler 11111 ni poslednji našel slovenskega namestnika, je imel do sedaj itak stanovanje. Odpovedal je ubožcu kar meni nič tebi nič stanovanje in moral bo ostati brez strehe, ker v Nabrežini vlada največja mizerija, radi pomanjkanja primernih delavskih stanovanj. Na vprašanje, če je denar italjanskega delavca drugačen nego oni slovenskega, vole-narodnjak ni dal nikakega odgovora kakor tudi 110 na očitanja, da ga je izgnal iz stanovanja radi njegove narodnosti. Vsiljuje se nam mujenje, da se mu je le iz teh slednjih nagibov odpovedalo stanovanje spoznali smo pa tudi objodnom, da nacionalistično hujska jnje presega vse meje zagrizenosti in strasti. Delavstvo lahko sprevidi, da narodnjakom ni prav nič ležeče na usodi delavca, kar na vse zadnje ni nič novega. Naravnost nesramno pa jo, maščevati se nad ubogim delavcem radi njegove narodnosti, ki ni prav nič kriv, da gaje usoda pognala iskat si živeža z otročiči vred med ljudi njemu tujega jezika, med dobrodušno-oderuške slovensko narodnjake. Nok*jj nizkotnega je to ; čisto navadna nacionalistična lumparija, katero so zmožni le navadni narodni mešetarji. Kdor namreč nima spoštovanja do tujega naroda, je tudi lastnemu narodu samo peto kolo, čeprav na vse usta kvasi o narodnosti iu človekoljubnosti. Taka je torej toli opevana slovanska gostoljubnost! — mp.— Ljubljana drz. kolodvor. Piše se nam : Na naši postaji vladajo kaj čudne razmere, triko da človek ne v6 kako- bi svojo službo opravljal, da ne bi prišel ali s sodnijo ali pa z gospodom načelnikom v konflikt. Odkar smo dobili nekaj novih gospodov k prometni službi, je postala ta služba naravnost neznosna. Mi sicer nimamo namena, gospodom karkoli predbacivati, konštatirati pa moramo, da jim manjka še rutine in to je ravno vzrok, ki otežkočujo službo. Naj večji križ ima seveda premikalno osobje z krajevnim mojstrom vred. Odredbe, ki so dajejo v pisarni glede sestave vlakov, se pro-minjajo vsakih pet minut, kar naravno, delo jako otežkočujo. Na postajno razmerje so službujoči uradnik ne ozira in posledica -tega je, da jo na prostoru toliko voz, da je nemogoče službo tako opravljati, kakor to predpisi velevajo in jo osobjij v trajni nevarnosti, da se pripeti kaka nesreča, ki bi utegnila^ eventualno postati usodepolna, tako za uslužbence, kakor tudi za materijah V službo se pošilja ljudi, ki so po izreku zdravnika za to službo nesposobni in zaradi tega tudi v tej službi nastavljeni ne morejo biti. Take odredbe so proti predpisom, škodujejo službi in tudi dotičnira ustužbencem, ki bi morda pri kaki drugi službi vendar dosegli cilj, po katerem streme, namreč, da se jih nastavi, ker zdravniško spričevalo trdi, ga so za »skupino IU uporabni. Nenavadno je tudi dejstvo, da se uslužbencem, ki so že po več let v službi državne železnice, otežkočujo vstop v provizijski sklad. Pravila vendar trde, da ima vsak uslužbenec, ki je doslužil eno leto, pravico do vstopa. Nikjer pa ne stoji, da mora biti sposoben za »skupino A«. To so sicer v očeh merodajnih gospodov malenkosti, ki pa jako veliko pomenijo za prizadetega, in kažejo nekako nelepo brezsrčnost napram delavstvu. Nadejamo se, da bo gosp. Krašovec, načelnik postaje, v tem pogledu napravil red, ki bo v korist ne le prizadetim uslužbencem teiuveč tudi upravi sami. Poučiti bi bilo tudi dobro nekatere še neizkušeno uradnike, da ni dobro preveč uganjati naroden šovinizem : saj smo vendar večji del vsi Slovenci. Seveda je tudi med Slovenci razlika. Nekateri smatrajo za najhra-brejši čin slovenstva, prižiganje svaljčic z užigalicami ».Ciril-Metodove družbe«, čeprav je svaljčica zloglasna »drama«. Drugi zopet upajo rešiti slovenski narod z»Nazdr! in Živijo«! pozdravi, kar se vča-ili ne strinja z lačnim želodcem pozdravalca. Imamo pa tudi Slovence, ki tulijo, da bo slovenski narod še le takrat srečen, kadar se reši, potom kulturne povzdige, gospodarskih spon, v katerih ječi. I11 te gospodarsko spone niso izključno drugonarodrie. Taci h Slovencev je tudi na državnem kolodvoru največ. Da imamo med seboj tudi Nemce, zato ti ne morejo nič; tlačaniti pa morajo ravno tako kakor vsak drugi. Izkoriščanje je toraj liajnarodno in logično je, da mora biti mej-narodno tudi delo. V posameznosti se za danes ne spuščamo, upamo pa, da merodajni krogi potrebno ukrenejo, da se označeni ne-dostatki odpravijo. Le nekoliko rosne volje, malo manj šovinizma in nestrpljivosti, in šlo bo. Miroljubnež. Ljubljana — državna železnica. Ni vse zlato, in tudi povsodi ni vse v redu, akoravno se javnost z vsako stvarjo ne peča. Moglo bi se tedaj tudi misliti, da je v ljubljanski delavnici za popravljanje voz vse v redu. Temu pa seveda ni tako. V ta oddelek smo dobili pred nedolgim časom novega delovodjo, ki je precej pokazal svoje sovraštvo napram organiziranemu delavstvu s tem, da je dal potrgati raz sten vabila na železničarski shod. Prejšnji delovodja se nad takimi malenkostmi ni »podtikal, zaradi tega tudi seveda ni bil v milosti pri vodstvu. Če pa novi-gospod misli, da še bo na ta način prikupil, se zelo moti. Nas to ne tangira, ker imamo za svoja obvestila, namenjena članom dovolj sredstev na razpolago; veseli nas pa, da smo novo moč takoj spoznali. Kazim omenjenega dokaza ljubezni do delavstva, skuša ’ta gospod uvesti v delavnici nov, do sedaj nepoznan priganjaški sistem. Mož namreč enostavno določa čas, v katerem mora biti odkazano delo dokončano, brez ozira nat,j je-li jo je mogoče izvršiti ali ne. S takimi odredbami se seveda pogosto le osmeši in neprostovoljno pripozilava, da njegove strokovne zmožnosti nimajo posebne vrednosti. Skuša tudi vzgajati brezznačajneže in de-nuncijante s tem, da določi enega, kateremu naloži odgovornost za svoje tovariše in za delo. S tem upa razdvojiti delavce mod seboj, kar bi mu seveda lepo služilo v njegove sebično namene. V kolikor so nam razmere v tej delavnici znane, gospod svojih želja ne bo videl uresničenih, vzlic temu pa lipozarjamo sodruge, naj pazijo in naj takoj poročajo o dogodljajih, ki bi se eventualno pojavljali. Vsak izvrši po svoji dolžnosti odkazano mu delo, za vse drugo naj se pa briga gospod delovodja sam. Če je imel morda v črni Tirolski svoj sistem upeljan, po tem se moti če misli, da bo to tudi v Ljubljani šlo. Sploh pa bi 11111 svetovali, da se postavi bolj na svoje noge, kakor da posluša neslano hujskanje neizkušenih organov, ki mu dajejo navodila, po katerih mora priti z delavstvom v konflikt, če jih bo uvaževal. Rdeča straža. Iz ljubljanske državno železniške kurilnice smo dobili sledeči dopis, ki ga sicer objavljamo, o katerem pa nikakor še ne verujemo, da bi bil istinit, kajti, če v resnici vladajo tako razmere, potem bi moralo imeti uže davno državno pravdništvo posla s tem oddelkom. Dopis se glasi: Cenjeni sodrug urednik: Odkar izhaja naš sobojevnik „ Železničar", sem vedno njegov čitatelj Niti črka mi ne uide, a notice, tičoče se naše kategorije nisem še zasledil. Ni je najti! Ne vem kaj naj si mislim. Berem o čuvajih, o sprevodnikih, o delavcih na progi in v delavnicah, o postajnem in skladišuem osobju, da celo o strojevodjih berem, kar pa ne najdem, so živalice ,,pol tiča pol miša" v železniškem jargonu jim pa pravijo strojevodje vi namestniki. —- (iosp. urednik, jeli morda v obče v tržaški direkciji ta stvariea izumrla?! Mogoče bi pač tudi bilo, kajti pri nas v Ljubljani je svet s plankami zabit in posebno v naši kurilnici se ne zve ničesar, kaj se kje drugje godi. Ali pa žive morda našim strojevodjevim namestnikom podobni ljudje v drugih kurilnicah tako lepo, da sc1 o njih nič ne sliši? Naše razmere vsaj niso take, da bi imeli povoda, biti zadovoljni in zato sem se namenil, da se obrnem do Vas, gosp. urednik s prošnjo, da obelodanite naše težnje, kjer sem mnenja, da se morda pozneje še kje drugje kdo oglasi. Da naše razmere niso j povoljne, sem >užc omenil; da so naravnost j i reč u vene, naj mi bo dovoljeno v sledečem j dokazati. Mlad strojevodjevi namestnik je prav- j cati «pol tiča pol miša*, kajti danes je na desni, jutri na levi strani stroja. Kje slučajno stoji danes in kje jutri, je odvisno izključno od usode, ki je utelešena v prav tnali, neznatni, zato pa zelo hudobni osebi. Izkorišča se ga v obče ravno ne, zato pa se zahteva od njega razne Gefallfgkeiten*, v podobi V/, 32 do 43 urne službe. To gotovo ni preveč, kajti če take službice lahko opravljajo različni (i. 1. ii. in še nekaj tako čednih «puštabov», jo mora opravljati tudi vsak drug, če hoče, da ne pride čezenj «usoda», ki ga pomakne z desne na levo stran. Da si tega nihče ne želi, je vtemeljeno v tem, da vsakdo težko izhaja z dohodki, ki so odmerjeni za službo strojevodje in mora kot j kurjač, besedno —stradati. Imam tovariša(?) ki je na kranjskih progah napravil letos.v j enem mesecu 4762 kilometrov vožnje tki ur : premikanja in vzdrževal 30 ur stroj za službo ! pripravljen. Pri tem poslu je zaslužil 103 krone In vin. kilometrine. Gospod urednik! pravijo, da ste bili sami železničar in če je to res, potem si bodete i lahko izračunali, koliko službe mora človek napraviti, če hoče zaslužiti to, kar je moj imenovani tovariš (?) zaslužil in če Vam v olajšavo računa povem, da so prišle pri tem zaslužku tri proge v.poštev in sicer: gorenjska s 04 km, kočevska s 72 km in novomeška s 76 km. Ta tovariš (?) pa ni sam, imamo jih še nekaj njemu podobnih in smelo-| trdim, da so izključno le-ti vzrok tu vladajočega terorizma. Lahko si torej predočite, kakšen položaj ima tisti, ki v označeni umazanosti noče ali ne more konkurirati ? Njegov položaj je neznosen in trpinči se ga na vse načine, katerih je seveda na izbiro »Ilund, fris oder krepirb je vladajoče geslo in kdor tega ne upošteva, gorje mu. Porečete, to je nemogoče, saj je vendar nti-nisterstvo izdelalo služben red (Rang). Vidite gosp. urednik, to je ravno, kar se je menda v naši kurilnici zgubilo in v naglici nadomestilo s *protekcijo» »dobrih voznikov*. — Seveda, če bi kdo našemu načelniku pro-tekcijo predbacival, bi bil morda še celo užaljen, kajti po lastnem zatrjevanju mu ga ni para glede pravicoljubnosti; seveda govore «Dinstajntajlunge» in »Kvalifikacije* Popolnoma drug jezik. Kakor smo slišali, je ustanovil svoj čas naš oddelkovodja, gosp. hadinšpektor Litrow društvo proti pijancem. Pri nas se je pa stvar tako tolmačila, da se ima pijanec protežirati in tako smo srečno dospeli do tega, da so rastlinice, pijančevanje, denuncijanstvo in brezprimerno izkoriščanje v službi, v najlepšem cvetju; kdor jih ne čisla, je krakeler, soci, in kdo ve, kaj še in gotovo ga zadene prej ali slej „usoda“. V kolikor posnamem iz dopisov v „Zc-lezničarju“, se na vseh koncih in krajih skuša službo tako urediti, da vsaj deloma odgovarja človeškim potrebam. Pri nas je nasprotno in vedno se izgovarjajo, da ni ljudi. Jaz prav rad priznam, da je za tukajšnje prometne razmere premalo ljudi in strojev ; vendar sem mujenja, da to ni naša krivda. Berem vedno o krizi, ki provzroča velikansko brezposelnost; toraj k nam z njimi, nam jih manjka ! Mar mislite gospod urednik, da bi to zloglasnim tantiemom škodovalo?! Če je to, potem seveda........... Iz omenjenega toraj za danes lahko posnemate «da6 e tava s faul ist. im Statte Dii-nemark*, in veselilo bi me, če bi se hoteli za stvar nekoliko zanimati. Dobili bi precej poučnega gradiva, ki bi prišlo morda svoje-časno prav. Če mi dovolite, Vam še prihodnjič poročam podrobnosti, ki bodo »vlekle*, seveda le, če Vam je prav. Literat sicer nisem in tudi časnikarstvo ni moj poklic, vzlic temu se hočem pa vendar potruditi v nadi, da vrč hodi le toliko časa k studencu, da poči. Morda poči tudi pri nas. Pozdravljam Vas Vaš udani ('muh. Komentarja temu dopisu menda ni treba. Govori se o 24, 32 do 43 urni službi in to je dovolj. Opozorili bi samo ravnateljstvo, da naroči uradnikom, ki kontrolirajo službene knjižice (Dienstleistungsbuchel), .da poleg denarne svote, seštejejo še službene ure. Da se bo to vestno vršilo bomo poskrbeli mi z nasprotno kontrolo in ob enem vprašali generalno inšpekcijo avstrijskih železnic, kdaj je izdala nove predpise o službi in počitku, o katerih nam pa do danes ni nič znano. Če pa kurilniško nadzorstvo v Ljubljani misli, da je uže nenasitljivosti posameznih umazancev dovolj, da tudi za ostale uslužbence oktrojira take nečloveške službene zahteve, potem se moti, in poskrbeti hočemo, da se bo gospod načelnik začel na stara leta predpisov učiti, kakor to tudi zahteva zakon. Menda se razumemo! Stanarina čuvajev in njih stanovanja na gorenjski progi. Čuvaji imajo, kakor vsi ' nastavljeni uslužbenci, poleg svoje plače tudi še stanarino. Da vse skupaj ne odgovarja faktičnim potrebam, o tem menda ne bo dvoma, vsaj pri tistih ne, ki poznajo življenske razmere železniškega čuvaja. Zato je nečuveno dejstvo, da se tem trpinom še od skromnih dohodkov, ki jih imajo, trga, naravnost brez-primerna brezsrčnost. Navadno ima čuvaj mesto stanarine stanovanje in kedo ne pozna ličnih hišic poleg tira, ki vsebujejo srečne družine teh čuvajev. Na Gorenjskem so take-le: 1. Predsoba ima..................5.70 m* 2. Kabinet ima......................9*30 nr 3. Soba ima........................18'72 nr 4. Stranišče ........ 5. Klet .............................. — B. Podstrešje ................... Predsoba se ne more vračunati, vzlic temu da služi eh enem kot kuhinja. Ravno tako je s straniščem, z kletjo in s podstrešjem. V poštev pride le kabinet z 9'30 nr in soba z 18'72 nr, toraj skupaj 28'02 m*; nr se računa po 5 kron, toraj je taka vila železniškega čuvaja vredna i40 kr. 20 vin. na leto. Za čuvaje, ki stanujejo v čuvajnicah pa pride poieg tega še v poštev 10"/,, popusta, to je 14 kr. 1 vin., tako, da je faktična cona stanovanja 126 kr. 9 vin. Iz same bojazni, da se ne bi čuvaj preobjedel, pa odtegne uprava čuvaju vso določeno mu stanarino v znesku 175.00 kron, toraj 48 kron 91 vin. več nego je stanovanje vredno in cenjeno. Nehote se mora človek uprašati: Je-li taka umazanost mogoča pri podjetju, kakor je drž. železnica?! Vsak črevljarski mojster bi se sramoval ta-cega početja napram svojem pomočniku, železniška uprava pa tega srama menda nima; iz tega dejstva se to da vsaj posneti. Da so j i sami, je seveda tudi žalostna resnica, ker vzlic bedi in preziranju ne pridejo do spoznanja, da je v edinosti moč. Kaj taeega si uprava gotovo ne bi dovolila če bi vedela, da so čuvaji organizirani v trdnih vrstah soc. dem. organizacije. Nositi svoje prihranjene, ali bolje, pri-stradane groše frančiškanom na Brezje, je morda koristno za obljubljeni drugi svet, želodec pa gotovo nima koristi od tega. Čuvaji, prebudite se toraj v lastnem interesu in v interesu svojih otrok, katerim brezsrčna uprava jemlje kruh iz nedolžnih ust edino le zato, ker ste sami tako brezbrižni, da se niti za lastne razmere ne brigati'. Dela in odgovornosti se vam nalaga vedno več, dohodki vaši se pa ne povišujejo v isti meri. Spomnite se reka, ki ste ga , učili svoječasno v prvem razredu ljudskih šol in ki pravi: Pomagaj si sam, in bog ti pomore. Če toraj prenašate, vnebovpijoče krivice, ki se vam gode, potem nimate pri tem le škodo, temveč grešite tudi proti božji volji, ki vam veleva, da si pomagate. Vsi toraj v zmagonosne vrste organiziranega proletariata in napočili vam bodo lepši dnevi. — o — Razmere pri bosn. železnicah. Ko je Avstrija v izvrševanju mandata, izročeniga ji na Berolinskem kongresu, zasedla leta 1878 Bosno in Hercegovino, je to stalo našo ubogo očetnjavo mnogo milijonov goldinarjev, potokov krvi, tisoče pohabljencev in hirajočih. Našla je- divjo deželo brez vse kulture, kjer so se razprostirali obsežni gozdovi in kjer se je morala delati—pot s sekiro in lopato. Cest; tamkaj ni bilo in z neznosnimi težavami so prodirali naši pomilovanja vredni vojaki naprej, in to v najhujši vročini. Danes seve izgloda naša »nova očetnjava« precej drugače. Kultura seje uvedla in kakor bi roko obrnil, se je vse spremenilo. Ceste in železnice so se zgradile; iz malih starih sel so nastala čedna moderna mesteca, gozdovi so se presekali, dežela se je kultivirala, poiskali so se v hribih naravni zakladi. Kratko rečeno, Bosna in Hercegovina se veselita kulture; seve Kallay-Burianove kulture, ki je umela predstavljati Potemkinove vasi tujcem in domačinom. Za vsemi temi lepotami uprizorjenimi za prvi pogled, pa zdihuje tlačeno in usužnjeno ljudstvo, ki britko občuti groze kapitalističnega gospodstva. Delavni stanovi, ki so kultivirali obe deželi s svojim- delom, so oropani vse prostosti, ter zdihujejo v brutalnem tlačanstvu kapitalizma in birokracije. In če je že delavstvo sploh izkorišče-vano, slabo plačano in vrhutega oropano ! vseh političnih pravic, trpijo bosanski železničarji še bolj pod „ljubeznipolnim varstvom matere države“. Oni niso le slabo plačani in njih delavne in plačilne razmere niso le | neurejene, temveč oni zdihujejo pod naj-podlješo samovlastjo in korupcijo bosanske birokracije. Gorje mu, kateri se predrzne izgovoriti prosto besedo ali pa kritizirati razmere ; taisti zapade brez vsakega varstva plačanim priganjačem, ki mu pripravijo pravcat pekel, da, v mnogih slučajih ga spravijo celo ob kruh. Prigodilo se je že, da so se zaplenila pisma sumljivih uslužbencev, samo da bi se zvedelo, kake vsebine so dopisi tega ali onega uslužbenca. Za danes hočemo pokazati našim avstrijskim tovarišem, v kakšnih razmerah žive bosanski železničarji. Mogoče, da se bodo spominjali mnogi naši tovariši, kako je ■ bilo nekdaj v Avstriji in kako se je vsled boja in truda organizacije v tem oziru zboljšalo stanje železničarjev. Bosansko-hercegovinski železničarji (uradniki, poduradniki in uslužbenci) so razdeljeni v tri razrede, po katerih se odmeri službena štev. m. »Železničar« stran m. temu početju vzrok v prvi vrsti tudi čuvaji doklada (nekaka vrst starinska doklada). V prvi razred so uvrščeni uslužbenci na Dunaju in v Sarajevu/ v drugi razred uslužbenci v okrožnih in okrajnih mestih in v tretji razred uslužbenci v ostalih krajih. Uradniških plačilnih skupin je sedem: hlača X Službena doklada | Napredovalni roki . K K ; K v letih II. Skupina - K000 1. 7300 ■) tson 5 - : 6000 3. III. 6000 1. 1600 5500 0 ! 1320 5 . 5000 3. 1280 IV. 4600 1. 1400 4-200 2. 1160 4 3800 3, 1040 V. » 3400 3-200 3000 ! L 2 1 4. 1200 1000 IKK) 3 VI. » -2700 1. 1000 2500 * o. 840 2 •/ 2300 3. 700 VII. » 2100 1. 800 1000 2. 680 2 1700 ;J- . 620 Poduradniki so uvrščeni v tri skupine: I. Skupina 3100 2900 1. 700 4 2700 2, 580 2500 2300 3. 520 3 2100 II. 2000 1000 1. 600 « 1800 ! 2. 500 21/ 1700 i 3. 450 III. 1600 1500 ! i. 500 1400 2, 420 i 2 1300 3. 380 Uslužbenci so istotako uvrščeni v tri skupine in sicer: I. skupina 1500 1. 450 1400 2. 370 4 1300 3. 330 11. 1200 1. 350 1120 2, 200 3 1040 • ». 200 III. 060 880 1. 250 800 210 2 i 720 1 3. , 100 Kar se vidi na prvi pogled, so nizke začetne plače in pa zneski, za katere napredujejo uslužbenci in poduradniki. V usluž-benskih skupinah III. in II. (plača od 720 do 1200 kron) so napredovanja določena po 80 kron, v poduradniških skupinah III. in II. (plača od 1M00 do 2100 kron) pa po 100 kron, pri uradnikih, pa povprek za 200 kron. Značilna je tudi zelo nepravilna razdelitev službenih doklad. Pri uradnikih se menja j ista med C>0 in 280 kronami, pri poduradniki h med 40 in 120 kronami in pri uslužbencih med 20 in 90 kronami. Napredovalni roki bi še bili sprejemljivi, če bi se ne vedelo, da se šopiri pri napredovanjih turška ali recimo rajši ruska samovoljnost in da se stavijo velike ovire prehodom iz ene plačilne skupine v drugo. Četudi bi šlo vse pravilno, bi rabil uslužbenec 27 let, predenj bi od začetne plače 720 kron dosegel končno plačo 1000 kron. Poduradnik (če bi bil takoj imenovan poduradnikom), bi rabil 37 let usluž ‘benee pa, ki bi se v plačilni stopinji 1300 kron imenoval poduradnikom, bi moral doseči Metuzalemovo starost, preden bi dosegel poduradniško končno plačo. Kaj bi rekli k temu avstrijski tovariši, če bi imel ta obris pri nas veljavo. Seve, Bošnjaki nimajo organizacije in nikogar, ki bi se zavzel za njih koristi. Vsled tega pa dela železniška uprava, kar hoče. Če so plačilne razmere stalno nastavljenega osobja tako slabe, so še slabše pri delavstvu, katere so popolnoma neprimerne obči draginji življenskih potrebščin. Najbolje plačani delavci so še rokodelci v delavnicah; ti imajo vsaj urejeno povišanje plač. Ostalo delavstvo pa je jako na slabem iu so tukajšne razmere jako potrebne vreditve. Delavniški delarci, v kolikor so rokodelci, dobivajo plače na uro po 28 vin; v prvih sedmih letih se jim ta plača zviša vsako leto po 2 vin, na'uro; med 7. in 13. službenim letom se jim zviša za nadaljnih l‘/s vin. na uro; od 14. do 20. leta za 2 vin. od 20. do 22. leta za 3 vin; nadalje za vsake 2'/,, let službe po 2‘/, vin. do 30. službenega leta. V 33. letu pa do 30. službenega leta pa za 3 vin. in po Mi. leta za 4 vin. na uro, dokler ne doseže določenega naj višjega zneska 78 vin. na uro. Srečen isti, kdor za-more tako dolgo vstrajati pri bosansko her-cejgovinskih državnih železnicah! Pomožni delavci so še precej na slabšem. Njih začetna plača znaša 20 vin. na uro in sc zviša v dokladah po 2 vin. na uro do naj višje plače 45 vin. na uro. Dninarji imajo najmanjšo plačo 22 vin. največjo pa 35 vin. Normalni delavni čas za vse te tri delavske kategorije je devet ar. Postajni delavci dobivajo v večjih mestih po K 2-20 drugod pa po 2 kroni dnevne plače. Delavni čas in napredovalni roki niso urejeni. Progovzdrževalni delarci so uvrščeni v dve skupini: a) rokodelce in b) delavce. ItoUodelci dobivajo dnevno plačo, ki je; navadna v dotičnih krajih, kjer so vposleni. Povišanje dnine se izvrši vsakih pet let zn 30 vin. na dan. Naj višja plača je za ključavničarje O kron, za druge pa 5 kron. Delavci imajo začetno dnino K 1'60; povišanje se izvrši vsakih pet let za 10 vin. na dan. Delavni čas znaša deset ur. Po zimi pa se dela po osem do devet ur, kakor je ravno vreme. Seveda se jim vedno odtrguje plača, posebno v deževnih dneh. Ti podatki so nekak vzgled našim avstrijskim tovarišem, ki poznajo *le-pe čase» pred I. 1893. Mladi tovariši pa iz tega lahko posnamejo, da so vse to, kar je sedaj pri nas boljše pridobili le vsled neumornega delovanja organizacije. Da bode slika o bosanskih razmerah, ki jo tu podajemo, bolj popolna, je treba, da pojasnimo razmere, tičoče $p živil, stanovanj, šol itd. in še-le potem bo mogoče pojmiti o sreči bosanskih in hercegovinskih železničarjev. V večjih mestih je pomanjkanje stanovanj v bližini službenih krajev jako občutljivo. Stanovanja so slaba in ne odgovarjajo zdravstvenim predpisom. Boljša stanovanja pa so tako draga, da jih uslužbenec ne more plačevati. Ako dobi uslužbenec naturalno stanovanje, mora tudi to drago plačati. Tako n. pr. mora uradnik ali uslužbenec plačevati za eno sobo po IGO kron, za čumnato ali za kuhinjo po 80 kron stanarine na leto. — Uslužbenec plačuje za iste prostore po 120 oziroma GO kron na leto. Plačati se pa mora ta stanarina brez ozira na to, kje je odkazano stanovanje, ali v mestu ali pa v kakšni vasi. Zasebna stanovanja so pa še mnogo dražja. Če priračunamo dragi stanarini visoke cene živil, je sploh neverjetno, da železničarji zamorejo izhajati s tako pičlim zaslužkom. Zalaganje ljudstva s živili je izključno le v rokah špekulantov, ki jih dobivajo od drugod; v tem oziru ne pridelujeta Bosna in Hercegovina ničesar. Vsled tega zahtevajo špekulantje cene, kakoršne se jim ravno poljubijo. Toda ne samo živila so jako draga, temveč tudi druge potrebščine, kakor obleka obutev itd. Tej splošni draginji priti v okom, bi bilo le mogoče, ako bi vzeli železničarji zalaganje s potrebščinami v svoje roke in v to svrho ustanovili konsumne zadruge. Sicer je v Sarajevu, skladišče živil, a ne more uspevati, ker nima pravega vodstva in vsled tega ne odgovarja potrebam v nobenem pogledu. Izmed živil je le eno po ceni in še to v škodo železničarjev, namreč vino. Marsikateri železničar vporabi to priliko, da išče v vinu tolažbe, Železniški upravi je pa ravno ta okolščino jako po godu, ker s tem si pridobi voljna orodja za svoje izko-riščevanje. Izobrazba dece povzroča uslužbencem mnogo stroškov, ker je šolstvo v Bosni in Hercegovini na najnižji stopinji. Tudi ti, stroški se morajo vračunati pri pičlih dohodkih uslužbencev. Tukaj pomagati bi bila dolžnost države in železniške uprave s tem, da ustanovi šole na vseh večjih postajah, kjer je vposlcno osobje. Zunaj vposlenemu osobju bi se moralo z ustanovami in drugimi pripomočki omogočiti potrebno izobrazbo izobrazbo dece. Seveda pod sedanjimi okol-ščinami bi bila to za merodajne kroge prevelika 'zahteva. Preidimo k vzrokom, zakaj vladajo take razmere v skupini, ki je toliko važna za državo kakor za splošnost in kako je mogoče, da so bosansko-hercegovinski železničarji izročeni na milost in nemilost izko-riščevanju in samovoljstvu mogotcev in zakaj da-so zapadli bedi in lakoti. Železničarjem v Bosni in Hercegovini manjka organizacije in solidarnosti. Mnogo jih je, ki vtapljajo v vinu svoje gorjč in morijo s tem zadnji čut dolžnosti, ki jo imajo do samih sebe, do svoje družine in svojih tovarišev. Mesto da bi se tesno združili s svojimi tovariši in se združeni bojevali za boljšo bodočnost, pa segajo ' po kozarcu. Sicer obstoje različna železničarska društva, kakor: uradniško, strojevod-niško, uslužbensko in poduradniško društvo. Precej železničarjev je pa tudi pri dunajskih društvih. Vsa ta društva pa ne izpolnujejo’ svojih nalog, ker ne vzgajajo železničarjev in delavcev, da bi postali zavedni in solidarni ljudje; ne poučujejo jih o vrednosti njih dela in o njihovih pravicah, temveč gojijo le pusto, brezmiselno družabništvo. Tudi obstoječe pravo-varstveno in podporno društvo „Flugrad“, čeravno se vodi z najboljšim namenom, ne more dosti pomagati k zboljšanju splošnega položaja bosanskih železničarjev, ker ga, žal, niti lastni tovariši ne podpirajo in se sploh premalo zanimajo za njega. — vsled tega je društveni delokrog zelo omejen. In vendar tudi bosansko-hercego v inskim železničarjem ni mogoče na drug način poma- enostavne organizacije, ki bo ob-postaje bosansko-herce-govinskih železnic. Obsegala naj bi vse tlačene in zatirane železničarje v edinem cilju: Ne prej mirovati, dokler se ne zboljšajo mezdne delavne in napredovalim razmere in dokler ne pride ura odrešenja bosansko-hercegovinskih železničarjev iz gospodarstvene in duševne bede. V to svrho je treba, da so združijo vs" pravno in človeško misleči in čuteči železi ničarji in da ustanovijo enostavno, trdno / drug potom trdne, mogočne, in razredno-zavedne vse proge in gati, nego segala organizacijo, ki bi obsegala vse službene kategorije. Tej organizaciji pa se mora dati orožje, ki se je že izvrstno izkazalo povsod in pri vsaki priložnosti in ki je edino v stanu prodreti v kočo vsakega čuvaja in prognega delavca in s tem razširjati zavednost, ter vzbujati srčnost in veselje do boja, namreč: strokovni list, ki bi brezobzirno razkrival in bičal krivice, katere morajo uslužbenci trpeti. Dobro vemo, da je treba pri tem pre-anagati velikih težav, vemo tudi, da se bodo vrgli mogotci, kakor gladni volkovi na one, ki se bodo drznili vpoštevati naše nasvete; pomagalo pa jim ne bo ničesar, začeti se mora vkljub vsemu zatiranju in preganjanju. Tudi za bosansko-hercegovinske železničarje ni druge pomoči, nego mogočna bojna organizacija. Tovariši! Ne odlašajte več. Čvrsto na delo in v organizacijo! Prej ko začnete, prej pride ura rešitve! |t| domače vesti "01 Trst, c. kr. drž. žel. Velik del osobja pri nas še nima službene obleke, katero bi bilo moralo dobiti že meseca aprila. Nekaj uslužbencev je dobilo le nekatere komade, na ostalo pa čakajo še danes. Mogoče, da ravnateljstvo meni, da je že zadostilo svoji dolžnosti, če je le nekaterim dalo po nekaj komadov, mnogim drugim pa sploh ničesar. •Jesen je pred pragom in čas bi bil, da se ravnateljstvo požuri z razdeljevanjem obleke, ki so jo uslužbenci že zdavnaj zaslužili. Ali je ravnateljstvu ljubše, če si uslužbenci nakopljejo bolezen in to morebiti za sve svoje življenje? Uslužbencem ni vseeno so-li zdravi ali ne. Ali priznava ravnateljstvo uslužbencem nsamo dolžnosti in nikakih pravic V! Saj to ni pretirano, ako zahtevajo uslužbenci, da se ravnateljstvo vendar enkrat spomni svoje dolžnosti in ne prikrajšuje na ta na-•čin pravic uslužbencev. Vsled velike dra-.ginje pa tudi ni mogoče, da bi uslužbenci od svoje majhne plače, ki je za pokritje drugih najnujnejših potrebščin premajhna, ■še kupovali obleko. Ce je podelitev obleke uslužbencem že -enkrat dovoljena, naj se tudi pravočasno izvrši nje razdelitev. Tudi bralne sobe v personalnih hišah še ni, čeravno jo je c. kr. železniško mini-sterstvo dovolilo in se je tudi pri gradbi hiš na to oziralo. Upamo, da zadostujejo te vrstice, da se ravnateljstvo stori svojo dolžnost in da ne izrablja potrpežljivosti uslužbencev še ■dalje časa. Zdravniško vprašanje na državni železnici v Ljubljani. Oe se sme verjeti govoricam, ki krožijo po državni železnici v Ljubljani, potem utegnemo v bližnji prihodnjosti dobiti priliko, o tej stvari nekaj več povedati. 8. uri zvečer se vrši v Trstu v delavskem domu, ulica Boschetto 5 Javen železničarski shod z dnevnim redom : /. Protest proti nameravanem atentatu, na pravice železničarjev. 2. Stannrinska doklada za državne železničarje. Poročevalca: sodr. Weigl iz Dunaja in Kopač iz Trsta. Dne 5. t. m. ob 8. uri zvečer se vrši v Zidanem mostu društven shod železni- čarjev z dnevnim redom: 1. Protest proti nameravanem atentatu na pravice železničarjev. 2. Okrožnica 385 A in nje izvrševanje. Dne 6. t. m. se vrši v Ljubljani javen železničarski shod z dnevnim redom: 1. Protest proti nameravanemu atentatu na pravice železničarjev. 2. Poročilo konference sprevodniškega osobja v Mariboru. Dne 7. t. m. ob 8. uri zvečer se vrši v Trstu v zadružni gostilni ulica Boccaccio Podružnica ,,Spodnja Šiška11 je sklicala v sredo, dne 15. septembra t. 1., v društveni lokal, shod-članov, vposlenih v tukajšnji delavnici in kurilnici državne železnice. Vabilu se je odzvalo lepo število sodrugov in drugih delavcev, tako da je bil shod prav lepo obiskan. Sodr. Petrič je v eno uro trajajočem referatu pojasnjeval nameravano novo avtomatiko za delavce, ki je posledica zahtev stavljenih leta 1905. Dolgo časa je sicer ministerstvo rabilo, da prouči, to za delavce velevažno stvar in pričakovati bi bilo, da bo po takih mukah rojeno dete, krepak mladenič. Nada se ni uresničila in pokveka je zagledala luč sveta. Da se je tako zgodilo, je povsem naravno, kajti delavci so po znanem gibanju zaspali in čakali, da prično pečene pure po zraku letati. To se ni zgodilo, delavci pa tudi niso dobili, kar jim je bilo obljubljeno, ker namreč ta čas uprava ni spala, temveč je pazno sledila razvijajočim se razmeram. To bo treba popraviti; popravilo se bo pa le tedaj, če delavci zamujeno nadoineste, to se pravi, da se z vso resnostjo popri,mejo svoje organizacije. Dela r.as čaka v prihodnje obilo, kajti razmerje med kapitalom in proletarijatom se od dne do dne bolj poostruje. Ena najvažnejših kategorij železniške službe je in ostane delavniško osolijo in če bo to do zadnjega moža organizirano, potem je lahko naš pogled v bodočnost brez vse skibi. Organizacija pa ni važna le za splošne razmere, temuč tudi za lokalne, in da bi v Ljubljani bilo potreba temeljite remedure, menda vendar nikdo ne bo trdil. Oglejmo si n. pr. zaključek dela o sobotih. Povsodi se konča delo ob 12. uri, | v Ljubljani se dela do ‘/t 2. ure popoldan. In kako je z dopusti? Osobje se šikanira na : vse načine, tako, da raj še popusti od svoje pravice, kakor bi se dalo vedno zbadati. Če i delavec ponižno prosi povišanja plače, potem se mu odgovori : da hoče železnico odvzeti. Vse to, in še na stotine drugih i stvari je, ki jih bo treba odpraviti; odpra-: vile se bodo pa le potom močne strokovne organizacije. Zbrani so pritrjevali temu mnenju in nekaj jih je tudi takoj vplačalo vstopnino. Le tako naprej ! Vsi za enega, eden za vse! V soboto, dne 19. septembra t. 1. ob (i. uri zvečer so se zbrali kurjači^ drž. žel. v društvenem lokalu v Spodnji Šiški, da se pogovore glede delegacije na konferenco strojevodij in kurjačev c. kr. drž. žel., ki bo zborovala 4. oktobra na Dunaju. Vdeležba je bila z ozirom na prometne razmere še dokaj lepa. Navzoči so izjavili, da je neob-hodhodno potrebno, udeležiti se konference potom zastopnika. Razgovarjalo .se je o dnevnem redu konference in se izrazile različne želje, tikajoče se kurjačev. Konečno je bil enoglasno proglašen delegatom sodr. Valentin Kristan. Poverjeno mu nalogo je prevzel in obljubil, da težnje tukajšnjega osobja na primeren način pojasni. Skrajni čas iii bil. da se tudi za te trpine kaj naredi in se njih obupen položaj zboljša. O tej priliki bi še omenili, da je še celo vrsto kurjačev izven organizacije, in ravno oni so vzrok neznosnim razmeram. Tarnati po gostilnah, po kurilnici in drugod ter zabavljati proti vsem ne pomaga nič, toliko manj, če kričač, ko zagleda kakega gospoda, skupaj zleze kakor star pipec za 2 krajcerja. Napravite toraj najprej red med seboj in potem se bo lahko odpravil tudi nered v kurilnici. Na delo toraj ! Dne 22. in 23. septembra se je vršila v Mariboru konferenca sprevodniškega osobja južne železnice. Konferenca je bila zelo dobro obiskana in so se sprejeli za to osobje jako važni sklepi. Natančneje poročamo v prihodnji Številki. Dne 21. septembra se je vršila na Jesenicah konferenca uslužbencev c. kr. državnih železnic z dnevnim redom: 1.) poldrugokratno vračunanje službenega časa v provizijski sklad. 2.) Skrajšanje avtomatike. 3.) Raznoterosti. Poročala sta sodr. Kopač in Promitzer. Zbrani delegatje so položili svoje- zahteve v sledečo RESOLUCIJO: k 1. torki zahtevajo: poldrugokratno vračunjanje službenega časa v provizijski sklad za vse uslužbence, ki tega do sedaj še nimajo. k 2. točki: Avtomatika (napredovalni roki) naj sc skrajša od treh let na dve leti in to za vse uslužbence, dokler ne doseže letne plače 1200 kron. N k 3. točki : a) 100% vračunjenje delavcev v provizijski zavod. b) Vreditev službenega časa eksekutivnega osobja, tako, da bode v manjših postajah znašal služben Sas 40% prosti čas pa <>0°/,,. Delavni čas delavcev naj znaša k večjemu 9 ur na dan. <■) Službeno obleko za vse uslužbence ki so v provizijskem skladu. d) Službeno doklado mesečnih 24 kron za pre-mikače. e) Skrajšanje vporabne dobe službenih oblek. f) Dežno obleko za vse osobje in delavce. y) Povprečni znesek za obutev Schuhlpauschale) mesečnih 12 kron za čuvaje. h) Odkazanje naturalnih stanovanj, analogno, državnim uslužbencem. i.) Premestitev piscev nakladnih listov in skladiščnih slug v II. službeno kategorijo. k) Zvišanje pisnega pavšala na 1 krono. I) Funkcijsko doklado 24 kron za skladiščne nad-- zornike no stalnih (sistemiziranih) mestih. in) Nočno dklado za vse uslužbence in delavce, ki opravljajo nočno službo. Dodatek. Vratarji zahtevajo: 1.) Podelitev dvojne službene obleke; 2.) Imenovanje poduradnikom pri doseženi plašči 1200 kron. Pisni pavšal 1 krono na mesec. Dne 25. septembra se je na Dunaju vršila državna konferenca vozovnih mojstrov in vozovnih nadzornikov. Tudi o tej konferenci priobčimo v prihodnji številki natančneje poročilo. Dne 27. septembra seje vršil v Borovnici v gostilni pri Petriču občni zbor tamošnje krajevne skupine. Poročal je sodr. Kopač o razvoju kapitalizma in o stremljenju proletariata s posebnim ozirom na železničarje. Izvolili so se sledeči odborniki: Simončič Anton, predsednik; '^Valentin Karl, namestnik; Al. Vlagar, zapisnikar; Gril Viktor. blagajnik; Kukovičevič Franc in Grinc J. subblagajnika; Poglal Andr., knižničar; Gam Franc, in Kesler Franc preglednika. Po.vdarja se posebno, da je nabavila krajevna skupina lepo- zbirko slovenskih knjig, teleti bi bilo, da bi se člani prav pridno posluževali knižnice. Mesečne seje članov krajevne skupine Ptuj se vrše prvo nedeljo po SLOVENSKI ŽELEZNIČARJI! U založbi „Rdečaga Prapora" u Ljubljani JE RAVNOKAR IZŠEli Žepni Koledar zci delavce sploh in prometne uslužbence =— sms- za* navadno leto 1910. ^ Ta koledar izhaja še deseto leto. Vsebina mu jc naslednja : Koledar, Tabela za železničarje. Množilna razpredelnica, Kolkovne lestvice, Poštni tarif, Inozemske denarne vrednosti, Stara mera in nova, Koliko plačam osebne dohodnine, Koliko plačam vojne takse, Nekaj dogodkov iz zgodovine, Vzhod, ki se dviga, Alkohol in železničarji, Žena in socialistični ----------------------------j --------------- tisk, Drobiž in biležke za vsak dan v letu. — Razun te vsebine prinaša koledar sliko nodruga Etbina Kristana. f Ta bogata vsebina priča.' da je koledar vsega priporočila vreden za vsakogar. Razpošiljati se prične takoj. Organizacije in posamezne naročnike kar najuljudneje prosimo, da ga naroče čimprej zakaj pošiljatev more biti le tedaj točna, če se naročniki zglase pravočasno. Cena v platno vezanemu izvodu je 80 vin., —=— po pošti 10 vin. več. —_— Zaupniki organizacij, ki naroče več izvodov, dobe J0°„ popusta. - Naroča se pri _ Upravi »RDEČEGA PRAPORA* = V J U B L*l A\ I. =---------- vsakega meseca v Pesserl-ovi gostilni. Sodruge vabimo, da se teh sej v velikem številu vdeležujejo. Nadalje vabimo sodruge, ki so že* eno leto člani društva, da pridejo zamenjat začasne karte (Interims-karte) s knjižicami. Odbor. Vseii krajnim skupinam in vplačevalnicam tržaškega tajništva ,.Splošnega prav, in strokovnega društva za , Avstrijo", na znanje! Vodstva kr. skupin in uplačevalnic, se prosijo, da se radi shodov, za katere žele govor- nike, najmanj en teden pred nameravenem shodom obrnejo na železničarsko tajništvo v Trstu ulica Boschetto 5. Inače ob najboljši volji, ne moremo vstreči željam sodrugov. Železničarsko tajništvo. ^ .. .... f • k • • o železničarji! Zahtevajte v vseh gostilnah, kavarnah in b ri v n ica h st ran kine v liste kakor: j^e/ejničar in 7{deči prapor. PRIPOROČILO SDdrugom, ki prihajajo u Ljubljano se priporoča Restavracija „INTERNATIONAL" oh Resljevi cesti št. 22 v neposredni bližini južnega kolodvora Vedno sveže pivo, dobra dolenjska vinci. kakor tudi gorka in mrzla kuhinja na razpolaga je lep senčnat urt s kegljiščem in vsi slovenski ter nemški in italjanski delavski listi. Na prijazen poset vabi Marija Petrič restavraterka Kavarna LNIONE-Trst Ulica Caserina in ulica Torre Hiiincii —= Napitnina je odpravljena. =— Velika zbirka političnih in leposlovnih revij — in časnikov v vseh jezikih. _— ••••••••••••••••• Izdajatelj in odgovorni urednik Josip Kopač. Tjska Dragutin Priora v Kopru.