Jofe Širer SEMINARSKE METODE DELA PRI POUKU MATERINŠČINE V GIMNAZIJI IN NOVE NALOGE SLAVISTA Z UVEDBO DIPLOMSKIH NALOG (Referat na III. jugoslovanskem slavističnem kongresu) Vprašanje seminaTskega dela pri pouku materinščine na gimnaziji moramo obravnavati v zvezi s celotno preobrazbo naših (izobrazbenih in vzgojnih metod V srednjem šolstvu, to se pravi na osnovi drugačnega pojmovanja izobrazbeaih vrednot in na oisnovi drugačnega razmerja učitelj •— učenec, kot pa nam narekuje tradicija. Zato je prav, da se najiprej nekoliko zadržimo ob splošnih problemih, s katerimi se m-ora danes slavist kot učitelj materinščine spoprijemati v šolskem in tudi izvenšolskem življenju. Pouk v gimnaziji se je od tedaj, ko smo začeli govoriti o šolski reformi, že v precejšnji meri lOtresel stereotipnih učnih metod in danes skuša ujeti korak z nemirnim utripanjem sodobnega življenja. Tudi v gimnazije so že prodrli modemi učni pripomočki in novi odnosi med ljudmi, ki delajo pod isto streho, čeprav te vrste šola temeljitejšo reformo šele pričakuje. Priznati pa moramo, da v splošnem procesu tega zametavamja, iskanja in uvajanja pouk materinščine v gimnaziji ni ravno najbolj napredoval. Včasih se zdi, kot da bi bil na šoli ravno slavist tisti, ki občuti največjo nostalgijo po klasičnem vrstnem redu predmetov, v katerem je materin jeziik zavzemal prvo mesto in je zategadelj prav sla- 44 vistu večkrat težko, ko ugotavlja, da dijaki za njegov predmet ne kažejo več toliko vneme, kot so jo kazale prejšnje generacije. Je pa do neke mere razumljivo, če pomisliimo, da postaja sodobno življenje tako pestro in široko doživljajsko, kot si mi še pred dvema desetletjema nismo mogli predstavljati. Danes izid kakega literarnega dela ni več dogodek dogodkov, ampak je le še del v vsesplošnem hotenju Ijudii po ra^znovrsitnem ustvarjanju in uveljavljanju. Zgrešeno bi bilo, oprijemati se še romantičnega odnosa do umetnosti, po katerem je umetniško ustvarjanje vrhunska sublimacija človeškega duha in umetnik nekak nebeški izbranec. Sprijazniti se moramo pač z dejstvom, da materin jezik s književnostjo v našem javnem življenju in tako tudi v šolstvu ne stoji nad drugimi vedami, ampak sredi njih, upoištevaiti in poudarjati pa 'tudi moramo, da je v L(!doipiu šolskih predmetov vendarle tisti faktor, ki ima največji vpliv na boidoči es'teitski in etični profil dzobražujočeTga ise mladega človeka. Slavist bo tedaj v šoili napačno ravnal, če bo svojemu predmetu pripisoval neko apriorno večvrednost in s itega vidika gledal tudi odnos 'dijakov do te vede; bolj bo uspel, če bo sikušal preilmet zavestno približata učencem, če bo njegov pouk življenjski in zanimiv, bolj sodoben kot historičen, problemski in miselno dovolj zaposilujoč. Pouk mateTinščine v srednjih šolah danes' terja od nas posebnega proučevanja in novih, učinkovitejših metod. Kaže, da v razvijanju teh metod zadnjih deset let nismo dosti napredovali. Pouk literarne zgodovine se pri nas premalo giblje v taki širini, da ibi dijaiku dajal odgovore na vprašanja, ki ga mučijo, da bi mu nudil možnosti za aktivno poseganje v miselni proces, ki je glavna vsebina vsake učne ure. Idejni, etični in estetski svet je v učencu gimnazijske stopnje že tciliko razvit, osnove za formiranje teh elementov v njegovi biti so že toliko močne, da terjajo pozornost in obdelavo. To so zorane njive, ki pričakujejo semena. Zato bi moral imeti vsak slavist, ko stopi v učilnico, pred očmi eno od prvih pravil sodobnega učnovzgojnega procesa: več misli in idej ter manj biografskih in bibliografskih poidatkov. 2e to pravilo kot tako, če bo dovolj upoštevano, pa bo povzročilo, da bo dijak začel pri delu bolj aktivno sodeilovati. Povsem razumljiivo je namreč, da dijak s svojimi lastnimi pogledi na vrednotenje domače literarne zgodovine nima kaj početi, kadar mu naštevamo moiUtvenike, ki jih je sredi 18. stoletja sestavljal Muha Paglovec, da pa bo takoj postal osebno prizadet in miselno aktiven, kadar bomo v razredu govorili o idejnem in etičnem svetu Ivana Cankarja ali o estetiki Antuna Gustava Matoša. Da j)a ni dobrega po to je tudi prav, zakaj pravilen, lep in uglajen jezik je tudi danes kljub vsemu*; najvidnejša in najbolj vsakodnevna odlika izobraženega človeka. ' 49