LJUBLJANSKI ŠKOFIJSKI LIST Leto 1928. Ljubljana, 10. oktobra 1928. Štev. 7. in 8. 51. Vseučil. prof. dr. Rado Kušej. Verski zaklad in patronatna bremena. I. Očrt problema. V lanskem letniku »Katoličkega Lista«, broj 12 in sl., je začela izhajati serija člankov bivšega načelnika katoliškega oddelka v ministrstvu za vere v Beogradu, g. dr. Miha j la La novica pod naslovom »Vjerozakonske Zaklade«. Še istega leta je izšla kot ponatis teh člankov posebna brošura pod enakim naslovom, katero je v Sloveniji najprej registrirala >Vzajemnost« štev. 1/2, 1928, stran 12/18 in opozorila nanjo kot strogo stanovski list zlasti duhovniške kroge. Že spomladi 1927 je začela v Sloveniji bogočastna uprava v praksi postopati po načelih, ki jih razvija v brošuri dr. Lanovič, iz česar so mnogi sklepali, da je preokret v praksi posledica izvajanj imenovanega avtorja. Ta sklep je bil popolnoma napačen, kakor bomo spodaj imeli priliko obrazložiti. Člankar v »Vzajemnosti« polemizira proti trditvi g. Lanoviča, da tako zvani patronati verskih zakladov niso nikdar stvarno bili niti niso danes v istini patronati, da so cesar Franc Jožef in njegovi katoliški prestolonasledniki dobili šele v konkordatu I. .1855. s posebnim indultom podeljeno prezentacijsko pravico za župnije verskozakladnega patronata, katera pravica da je z detro-nizacijo Habsburžanov prenehala, vsled česar da so tudi patronatne obveznosti, med njimi dolžnost, prispevati za cerkvene in nadarbinske zgradbe, ugasle. Napram tem izvajanjem zastopa člankar naziranje, da z detronizacijo Habsburžanov patronat ni ugasnil, da je bil verski zaklad patron prej in da je, ker se ni spremenil, patron tudi še danes, prenehala da je samo prezentacijska pravica cesarske rodbine, verski zaklad pa da mora nositi kot patron zakonita bremena kakor doslej tudi v bodoče. Zato naj vlagajo vsi prizadeti proti odločbam upravnih oblastev, ki bi usvojile Lanovičeve teze, prizive, dokler državni svet vprašanja ne reši ali dokler nov zakon drugače ne določi. K predmetu se je oglasil menda na pobudo od slovenske strani znani hrvatski strokovnjak v cerkvenopolitičnih prašanjih Kalniški župnik g. dr. J u -raj Cenkič ter je objavil v Katoličkem Listu 1928, br. 21—23, tri članke z naslovom: Patronat vjerozakonskih zaklada (Osvrt na brošuru Dr. M. Lanoviča: Vjerozakonske zaklade. Zagreb 1927). Pisec poudarja najprej tendenco Lanovičeve razprave, ki zasleduje v glavnem cilj, da ne propadejo zgradbe verskozakladnih cerkva in župnišč, kakor se to sedaj dogaja, ko država svojih doprinosov ne nakazuje, a hoče sporedno tudi pripomoči k temu, da država izroči imovino verskih zakladov katoliški cerkvi naše kraljevine v upravljanje. Nato sporeja dr. Cenkič argumentacijo L. in argumentacijo člankarja v »Vzajemnosti«. L. izvaja, da so verski zakladi dobili patronatne pravice na ta način, da so prevzeli ali nepremičnine razpuščenih samostanov, s katerimi je bila zvezana pravica realnega patronata, ali da so dotirali novo ustanovljene župnije. V prvem primeru po L. ni mogel nastati patronat, ker predpostavlja prehod realnih patronatov od enega upravičenca na drugega zakoniti način prenosa nepremičnine, s katero je patronat zvezan, a tega ni bilo. V drugem primeru pa manjka za nastanek patronata akt liberalitete ustanovitelja, ker ni dal iz svojega ampak iz tega, kar je cerkvi vzel. Temu nasproti postavlja Cenkič trditev člankarja v »Vzajemnosti«, da je bil verski zaklad v istim od 1. 1782. dalje palron na novo po Jožefu 11. ustanovljenih župnij in da cerkev temu ni nikdar ugovarjala, ter vprašuje, kdo od obeh da ima prav. Na podlagi starejših avtorjev izza jožefinske dobe in izvajanj znanega Verböczya v Tripartitu prihaja Cenkič do zaključka, da zna L. imeti prav, ako trdi, da verski zakladi niso bili pravni patroni do konkordata, da pa njegova trditev nikakor ne stoji za dobo po konkordatu 1. 1855. Pisec skuša iz besedila čl. '25. konkordata dokazati, da značijo besede: »Sanctitas sua... indultum concedit, nominandi ad omnes... parochias, quae juri patronatus ex fundo Religionis derivanti subsunt...«, jasno priznanje hinc et nunc pravnega in faktičnega obstoja verskozakladnega patronata, ki da ga je dotlej protipravno vršil svetni vladar, dasi bi bila pripadala pravica prezentaeije škofom, ker so verski zakladi cerkvene pravne osebe- Z indultom, podeljenim od sv. stolice cesarju Francu Jožefu, je bila po Cenkiču pravica verskih zakladov do prezentaeije samo uspavana (jus sopitum), da iz tega spanja svoječasno zopet oživi, ako nastanejo za to povoljne prilike. Pisec ugotavlja, da je bil verskozakladni patronat priznan po državni bogočastni upravi, po vseh ordiua-riatih, o čemur pričajo šematizmi vseh mogočih letnikov, celo iz najnovejše dobe, ter končno tudi po akademskih zastopnikih cerkvenopravne vede, in se ujema z mnenjem, da je Francu Jožefu podeljeni indult ugasnil. Po njegovem naziranju je stopilo zopet v veljavo obče pravo, ki je bilo dotlej samo uspavano, tako da morajo sedaj prezentacijo za verski zaklad kot cerkveno pravno osebo \ršiti škofje. Župnije verskega zaklada pa da navzlic temu niso postale parochiae liberae collationis episcopi, ker bi se to moglo zgoditi samo v primeru, da bi verski zaklad zakonitim potom nehal obstojati. Pisec se sklicuje tudi na razmere na Ogrskem, kjer konkordat iz I. 1855. po zrušitvi Bachovega centralizma ni bil priznan kot državni zakon, a je ogrski kralj ipak vršil patronatne pravice verskega zaklada do zloma monarhije. Ogrski kanonist Stepa n Sipoš v Pečuju (čigar knjigo: »Enchiridion Juris Canonici«, 1926, je kritika zelo prijazno sprejela) razlaga to v posebnem gosp. Cenkiču poslanem pismu na ta način, da sicer s konfiskacijo cerkvene imovine ne more nastati patronat, da je pa sv. stolica molče privolila, da se Jožef II. in njegovi kronani nasledniki poslužujejo patronatnili pravic nad verskozakladni mi župnijami, ker so odvzeto cerkveno imovino trajno namenili cerkvenim in naučnim svrham in iz nje krili tudi patronatne obveznosti. Sedaj, ko stoji na čelu Ogrske začasno upravnik Horty, da se župnije verskozakladnega patronata od škofov prosto podeljujejo in ordinariji imenovane kandidate samo ministru naznanijo, da pa verski zaklad navzlic temu izpolnjuje slej kot prej vse patronatne obveznosti, iz česar da sledi, da njegove patronatne pravice niso ugasle, ampak samo spavajo. Končno govori Cenkič o načinu upravljanja verskih zakladov, od katerih je najpomembnejši oni v Sloveniji, a ravno od njega da pobira država vse dohodke za se, dočim se hoče bremen otresti. To postopanje da je brez vsake pravne osnove, ker se naša država ne more sklicevati na čl. 31. konkordata. Vrnitev imovine verskih zakladov cerkvi in usoda po agrarni reformi zaseženih cerkvenih posestev da sta sporni točki med našo vlado in sv. stolico, ki čakata na ureditev. Za dr. Cenkičem je podal svoje mnenje o verskozakladnem patronatu tudi univ. prof. I. A. R u s p i n i iz teološke fakultete v Zagrebu in sicer v Katoliškem Listu br. 27, str. 341,-343. V glavnem se opira na določbe konkordata in dokazuje, da se je z njimi prejšnje dejansko stanje kanoniziralo, tako da gre odslej za patronat de jure, kar pred Lanovičem nikdo ni osporavai. Verski zaklad se mora izročiti cerkvi in pri novi ureditvi patronatnega razmerja je treba poskrbeti, da se patronatna bremena vseh patronov, tudi verskega zaklada, odkupijo in s tem v zvezi proglase patronatne župnije za parochiae Jiberae ordinarii collationis. Medtem pa škofje že sedaj lahko svobodno podeljujejo vse verskozakladne župnije, ker je privilegium nominationis bivšega cesarja in kralja ugasnil in ni nikakega vzroka, da se išče za to posebni pristanek državnih oblastev. Svoje lastno mnenje o nadaljnjem obstoju verskozakladnega patronata sem obrazložil že v razpravi: Posledice državnega prevrata na polju patronatnega prava, ki je izšla 1. 1922. v Zborniku znanstvenih razprav juridične fakultete v Ljubljani, II. str. 140—460, ki je niti Lanovič niti Cenkič niti Ruspini ne omenja, dasi jo prvi brez dvoma pozna, ker se v argumentaciji za trditev, da verski zaklad ni bil nikdar patron v pravnem smislu, z njenimi izvajanji popolnoma sklada. Tudi \ mojem Cerkvenem pravu, II. izdaja, je na str. 208 na kratko obrazloženo, zakaj je verskozakladni patronat smatrati ugaslim tako, da so postali njemu podpadajoči kanonikati in dušnopastirska mesta liberae collationis. Niti v svoji razpravi niti v svoji knjigi se patronatnih bremen verskega zaklada nisem dotaknil. Vprašanje o teh bremenih pa z dejstvom, da so pre-zentacijske pravice ugasle, nikakor ni rešeno, kakor skuša dokazati Lanovič. Ravno tako ni razčiščeno vprašanje, ali ne gre morda pri celem problemu ločiti patronatno razmerje v smislu cerkvene in v smislu bivše avstroogrske državne zakonodaje. Končno bo tudi važno ugotoviti, ali je verski zaklad doslej konkurenčne tangente plačeval res zgolj kot patron ali pa morda na širši podlagi kot ustanova za bogočastne svrhe katoliške cerkve v državi. Gotovo je eno: da verski zakladi še obstoje in da mora naša država kot pravna naslednica bivše Avstroogrske priznati in nositi vsa bremena od svoje prednice prevzetih ustanov, ali pa m o r a i m o v i n o teh ustanov, v danem primeru verskega zaklada, izročiti cerkvi. V drugih nasledstvenih državah vprašanje obstoja verskozakladnih patronatov vsaj v to svrho, kakor sedaj pri nas, namreč, da bi se država rešila doslejšnjih bremen, kolikor vidim, ni bilo še pokrenjeno. Za republiko Avstrijo pravi H a r i n g L, Grundzüge des katholischen Kirchenrechts, 3. izdaja, 1924, na str. 640: Für Kanonikate, welche dem Patronatsrecht des Religions-u. Studienfonds unterstanden, hatte der Kaiser ein Nominationsrecht aus einem vom Bischof gemachten Dreiervorschlag. Mit dem Wegfalle des Kaisers ist dieses kaiserliche Sonderrecht, welches in das Gesetz vom 7. Mai 1874, R. G. Bl. Nr. 50, § 3, übernommen wurde, gefallen, so daß der Regierung lediglich ein Einspruchsrecht verbleibt. Na str. 656 op. 6 izvaja isti avtor: Wie oben S. 650 f. ausgeführt wurde, handelt es sich bei den Patronaten des Religionsfonds u. Studienfonds streng genommen nicht um kanonische Patronate. Daher gestand das Konkordat, Art. 25, auch nur dem Kaiser Franz Josef u. seinen katholischen Nachfolgern im Kaisertume ein Nominationsrecht zu. Mit dem Kaiser ist eigentlich das Nominationsrecht weggefallen ... V Avstriji vrše prezentacijo na župnije, katerim je patron verski zaklad ali deželni knez, enako kakor pred zlomom še danes deželni predsedniki ali minister bogočastja (prvi na župnije do 2000 K, poslednji za one nad 2000 K letnih dohodkov). Haring pripominja k temu (1. c.): Solange der Religionsfond die Patronatsiasten trägt, hat die Kirche keinen Grund, an diesem Zustande zu rütteln. Po istem avtorju izvršuje država prezentacijsko pravico za verski zaklad v Češkoslovaški in v novih pokrajinah Italije in sicer jo zahtevata obe državi tudi za kanonikate. Obrnil sem se na knezonadškofijski ordinariat v Gorici in ugotovil, da Haringova navedba glede novih italijanskih pokrajin ni točna. Juridično stanje bivših avstrijskih deželnoknežjih in verskozakladnih patronatov doslej ni določeno. V praksi jih italijanska država, naslednica bivše Avstrije v novo priklopljenih deželah, doslej še ni nikdar izvajala, niti glede pravic prezentacije niti glede obveznosti pri popravilih in zgradbah cerkvenih poslopij. Ordinarij sam pa s svoje strani na višji migljej tudi ni nikdar vpašteval teh patronatov pri podeljevanju nadarbin, ki so stale pod avstrijskimi državnimi patronati (bodisi patronatus caesarei, ali c. r. Fundi Came-ralis, ali Fundi Religionis ali Fundi Studiorum). Vendar so v novih italijanskih, bivših avstrijskih pokrajinah, še veljavne določbe avstrijskega zakona z dne 7. maja 1874, oz. deželnega zakona glede konkurenčnih odborov; loda v praksi se težko izvajajo, ker nasprotuje splošni italijanski občinski zakon, po katerem mora cerkev najprva in po največ edina prevzeti vse stroške za popravila in nove gradbe cerkvenih poslopij. Le izjemoma, ko se dokaže nepremožnost cerkve, se da občina prisiliti, da prispeva za gorenje namene, ker je že po italijanskem občinskem zakonu dolžna skrbeti za vzdrževanje cerkvenih poslopij, v kolikor niso drugi obvezani za to skrbeti. Temu stanju se pravno ne da prigovarjati, ker vlada ne zahteva za se nikakih pravic in ker sta omenjena avstrijska zakona vsaj dejansko po splošnem italijanskem občinskem zakonu derogirana. Za Češkoslovaško je izdal še pokojni papež Benedikt XV. dne 21. novembra 1921 (A. A. S. XIII, 1921, p. 521 s.) posebno deklaracijo, pn kateri smatra sv. stolica, da so vse prezentacijske in nominacijske pravice, osnovane na privilegiju, prestale, in to ne samo one, ki so bile poprej cesarju ali kralju »simpliciter« pridržane, ampak tudi one, ki stoje pod tako zvanim versko- in studijskozakladnim patronatom, ker so podeljene s privilegijem (avstrijski konkordat 1855, čl. 25). Radi tega je podelitvena pravica prešla na rednega kolatorja, t. j. na škofa ali pa na sv. stolico po določilih cerkvenega kodeksa.1 Nasprotno pa državna vlada zahteva za se stare privilegije, trdeč, da je zakonita naslednica avstrijske vlade. Da bi ne nastale iz te načelne razlike v naziranju zmešnjave in motenja, se postopa pri podeljevanju via facti, brez dogovora, na sledeči način: Glede dušnopastirskih beneficijev verskega in studijskega zaklada pripušča cerkveno vodstvo vladno prezentacijo. Beneficia non curata verskega zaklada in beneficia curata et non curata prejšnjega deželnoknežjega patronata se podeljujejo svobodno po cerkvenem kolatorju po predpisih novega kodeksa. O imenovanju se obvesti vlada, da lahko presodi, ali ni kakega političnega zadržka. Vlada potem s svoje strani, 1 iPismo nadškofijskega ordinariata v Pragi dekanatu juridi&ne fakultete v Ljubljani z dne 16. avgusta 1928 št. 10.013. .turistično važni drugi odstavek se glasi: Ad mentem declarationis Benedicti XV. de die 21 Novembris tenet Auctoritas Ecclesiastica, omnes praesentationes et nominationes fundatas in privilegio cessasse, et quidem non solum illas, quae olim imperatori vel regi simpliciter reservabantur, sed etiam eas, quae stant sub sic dicto patronatu fundi religionis et fundi studiorum, utpote concessas ex privilegio (Conf. Concordatum Austriae 1855 art. XXV.). Qua de causa collatio edvduta est ad collatorem originarium i. e. ad Episcopum vel ad S. Sedem ad tramitem novi Codicis j. c. ker si lasti nominacijsko in prezentacijsko pravico, imenuje ali predlaga istega kandidata, kateri ji je bil naznanjen od škofa ali od sv. stolice. Glede te juristične anomalije se doslej med vlado in cerkvijo še ni dosegel sporazum. Imenovanja škofov v Češkoslovaški so po najnovejšem sporazumu (Modus vivendi) pridržana papežu. Bremena starega cesarskega ter versko- in studijskozakladnega patronata, nanašajoča se na popravila in vzdrževanje cerkvenih fabrik, nosi slej kot prej patron po zakonitem deležu v smislu določil starega konkurenčnega zakona, ki je še v veljavi. Naša država je poskušala prvotno hoditi enaka pota, toda glede kanoni-katov in glede deželnoknežjih župnij je to stališče kmalu opustila. Versko-zakladne župnije pa se od našega uedinjenja po Lanoviču (str. 64) ali »uopče konačno ne popunjuju, nego im se, u slučaju upražnjenja, postavljaju privremeni upravitelji, ili se nadležni Ordinarijati obračaju Ministarstvu Vjera sa izveštajem 0 kandidatu, kojega kane postaviti, pa, ako se Ministar Vjera soglasi sa predloženim, onda mu se podjeljuje upražnjena župa i obje strane — i Ordinarijat 1 Ministarstvo — običavaju odnosnima svojima izjavama dodavati ogradu, da time ne žele prejudicirati konačnomu nadležnom rješenju pitanja o popunjavanju patronatskih župa Vjerozakonskih Zaklada«. Lanovič pravi sicer v svoji brošuri, da je odlaganje dokončnih imenovanj na župnije verskega zaklada naravnost neumestno, ker ne gre za nikak nerešeni problem, vendar v tem oziru kot načelnik katoliškega oddelka v ministrstvu za vere ni uradoma ničesar ukrenil, pač pa je to storil glede patronatnih obvez verskih zakladov, kakor bo spodaj razvidno. II. Nastanek vprašanja. V Sloveniji, kjer je največ verskozakladnih in deželnoknežjih župnij, so po vojni postala različna popravila na cerkvah in župnih dvorcih potrebna, deloma, ker se vsa dolga leta med vojno in tudi prva leta po vojni nič storilo ni, deloma tudi vsled naravnih nesreč (požari vsled strele i. p.). V vseh teh primerih se je postopalo na povsem enak način, kakor so ga predvidevali konkurenčni zakoni, ki se imajo za svoj postanek zahvaliti v pretežni meri vseobčemu prepričanju, da so bila dotedanja gradbena bremena patronov previsoka in preobčutna. Zato se je pri ureditvi doprinosbenih obveznosti zakonitim potem skrčila patrone zadevajoča tangenta gradbenih stroškov na eno tretjino, na bivšem Kranjskem na eno petino.2 Pri konkurenčnih razpravah se je ravnalo z verskim zakladom kot patronom na enak način, kakor z zasebnimi patroni, t. j. verskemu zakladu je bila naložena v plačilo ena tretjina odnosno ena petina ugotovljenih in likvidiranih gradbenih in komisijskih stroškov za konkurenčno razpravo. Po razpravi je pristojno sresko poglavarstvo izdalo odlok o konkurenčnih obvezancih in višini nanje odpadajočih stroškov ter je po pravomočnosti odloka prosilo nadrejeno politično oblastvo TI. stopnje za likvidacijo in nakazilo na verski zaklad odpadajoče tangente. S početka je šlo brez težkoč, ker je bilo konkurenčnih razprav malo in so verskozalcladne tangente našle kritje v kreditih ministrstva za vere, ki so jih politična oblastva TI. stopnje letno v proračunskih predlogih za katoliško bogočastje zahtevala. Ako ni bilo mogoče verskemu zakladu v plačilo naloženega prispevka izplačati iz tekočega letnega proračuna, se je izplačilo odložilo in znesek se je vstavil v proračun prihodnjega leta. Pri tem se je na enak način postopalo pri župnijah versko zakladnega in pri župnijah deželnoknežjega patronata. Te znkone arle.j v zbirki Mn n z, Oesterr. Gesetze, zvez. 26/IP, 1895 osobito str. 441 ss, 440 ss, 404 ss. Ta način nakazovanja verskozakladnih gradbenih prispevkov je naletel na težkoče šele, ko so bili vsi krediti katoliškega bogočastja (druga vero-izpovedanja nas tukaj ne zanimajo) pri ministrstvu v Beogradu centralizirani in to v popolnoma nedostatni višini. Sedaj so se morala politična oblastva IT. stopnje obračati za nakazilo verskozakladnih prispevkov v Beograd, odkoder .