Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA Letna naročnina, Italija Lir 35.000 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83177 Letna inozemstvo Lir 50.000 PODUREDNIŠTVO Zračna pošta inozemstvo Lir 80.000 34135 Trst, Vicolo d. Rose, 7 - Tel. 414646 Poštno čekovni račun: štev. 11234499 n Leto XL. - Štev. 4 (1983) Gorica - četrtek, 28. januarja 1988 - Trst Posamezna številka Lir 800 Ob Nedelji katoliškega tiska CerkBV fetiša MOtO V EM Priznati moramo, da smo ljudje precej slabotni in nedosledni. Koliko časa presedimo pred televizijskimi zasloni? Koliko časa zapravimo, da prisluhnemo raznim govoricam in novicam, ki nam sicer krajšajo čas, a nas ne bogatijo z znanjem, s trdnostjo v dobrem in s poštenostjo v življenju. Morda celo vse verjamemo, kar nam drugi podtikajo; kar prihaja od Boga, od Cerkve in od dobrih in poštenih ljudi nas ne zanima. To celo zavračamo. Vprašanje je sedaj: ali si vzamemo čas tudi za Boga? Koliko časa žrtvujemo, da bi prisluhnili božji besedi in besedi tistih, ki so poklicani, da nas vodijo po poti božjega kraljestva? To je osnovno vprašanje, ki si ga mora zastavljati vsak Jezusov učenec, vsak kristjan. Kdor nima časa za Boga, naj se ne čudi, če njegova vera postaja vedno bolj in bolj krhka. Naš čas pa zahteva trdnih in odločnih kristjanov z jasnimi idejami in cilji. Negotovost v veri bo vse manjša, kolikor več se bo današnji človek posvečal Bogu. Potrebna so nam srečanja z Bogom. Bog nas namreč napolnjuje s svojo lučjo, s svojo močjo in bližino. Šele potem lahko začutimo, kaj je vera. Tako življenje stoji na skali, ki se ne poruši, ne omaja. To skalo pa je treba vedno znova utrjevati, ker je v stalni nevarnosti, da se okruši ali celo zruši. Kaj takega ne sme dopustiti kristjan, ki sta mu pri srcu duhovna rast in napredek. Še manj pa ne sme kaj takega dopustiti dušni pastir-duhovnik. Zato pa priporočamo verski in katoliški tisk, ga širimo, vanj pišemo in prosimo, da bi ga dobri ljudje tudi denarno podprli. Zato je za nami Mesec verskega in katoliškega tiska, zato je to nedeljo po naših cerkvah posebna nabirka. KAJ SI ŽELIMO Kaj pričakujemo od tega tiska? Al kaj želimo, da bi nam ta tisk povedal, o čem naj bi nas poučil, kaj razložil, kaj nam dal v pomislek in premislek? Veliko je teh potreb. In vsi, ki sodelujemo pri tem tisku, želimo veliko povedati, včasih morda preveč. Hočemo povedati in razložiti, katera so osnovna načela krščanskega življenja; povedati, kako naj se ljudje ravnajo, predvsem katoličani v določenih življenjskih okoliščinah; povedati, kakšno stališče naj zavzamejo do različnih pojavov v domačem verskem, kulturnem in političnem življenju. Kako naj pač kristjani živijo in delajo, da bodo na zemlji živi in dejavni pričevalci božje ljubezni. Že iz povedanega lahko razumete, zakaj tu pri nas ne govorimo samo o verskem tisku. Ko govorimo o katoliškem tisku, hočemo kaj več povedati in seči zato tudi na področja, ki se jih izrecno verski tisk ne dotakne, vsaj ne tako jasno in odločno, kakor bi bilo potrebno. Nekatere to moti, tudi nas, ko slišimo govoriti v Sloveniji samo o verskem tisku, ki ga tu pri nas niti nimamo, in so za nas Usti iz Slovenije s samo versko vsebino nekoliko tuji. KAJ BI BILO TREBA ZBOLJŠATI A kljub temu lahko tudi sebi pripišemo besede, ki jih beremo v »Družini«, ki hoče biti verski, in samo verski list: »Naše pisanje je še vedno presplošno In suhoparno. O dogodkih in cerkvenih prireditvah na dolgo poročamo, premalo pa jih komentiramo in vrednotimo. Nagovarjamo predvsem zelo verne in cerkvene ljudi, premalo prostora namenjamo oddaljenim in obrobnim kristjanom. Tudi kulturi in njenemu sporočilu se ne posvetimo dovolj. Danes živi med nami veliko ljudi, ki so do Cerkve nezaupljivi, toda k Bogu vodita tudi kultura in umetnost. Nujno so potrebni novi sodelavci, zlasti iz laiških vrst.« In še: »Kakšnih bralcev bi si želeli? Zvestih in kritičnih. Brez takšnih bralcev verski tisk (še manj pa katoliški — doda- jamo mi) pri nas sploh ne bi mogel izhajati. Poleg zvestih bralcev pa so potrebni tudi kritični. Takšni, ki se ob branju stalno sprašujejo, kaj je hotel pisec povedati, in kako mu je to uspelo. Če ima takšen bralec pri branju v rokah tudi kos papirja in svinčnik, je še toliko lepše. Za pisca ali urednika je zaslužena pohvala blagodejna, dobronamerna kritika pa koristna.« LOJZE ŠKERL Papež tujim časnikarjem Sv. oče Janez Pavel II. je 17. januarja obiskal sedež združenja časnikarjev v Italiji, v katerem je včlanjenih 600 dopisnikov iz 54 držav. To združenje slavi 75-let-nico obstoja. Med drugim jim je dejal: Kdor izbere časnikarski poklic, mora zavzeto iskati resnico. V službi resnice to delo lahko družbi zelo koristi, kajti družba potrebuje informacij, ki so resnične in v mejah pravičnosti in ljubezni popolne. Časnikarji tudi pogosto doživljajo pritisk oblasti, ki imajo različne ideološke in gospodarske interese ter bi rade zato njih obveščanje po svoje usmerjale. Včasih celo zahtevajo, da pišejo o stvareh, ki so proti njih načelom. Ne glede na to, ali so kristjani ali ne, bodo časnikarji v Cerkvi vedno našli pravilno oceno svojega dela in priznanje do svobode poročanja. Cerkev pa gre še dalje in naglaša poleg pravic tudi dolžnosti: dolžnost resnice, dolžnost biti neodvisen od manipulacije, ki sprevrača resnico, dolžnost spoštovati vsakega človeka in povsod v njegovem dostojanstvu božjega otroka. Že od leta 1978 pesti lakota nekatere predele v Etiopiji. Vzrok je predvsem suša, ki kar ne jenja, mnogo krivde pa nosi tudi marksistični režim, ki daje prednost nasilni socializaciji pred umerjeno gospodarsko reformo. Najhuje je lakota divjala v letih 1984-85, ko je zaradi tega umrlo nad sto tisoč prebivalcev. Sedaj ta šiba spet grozi, zaradi česar je etiopski kardinal Paulos Tzauda, ki je nadškof v prestolnici Adis Abebi, ko se je lani jeseni udeležil sinode škofov v Rimu, opozoril v papeževi navzočnosti prisotne na kritični položaj svoje dežele. »Smo uboga Cerkev, toda pogumna,« je kardinal Tzauda dejal o Cerkvi, ki jo vodi z dragimi sedmimi škofi. »Skupaj nas je pol milijona katoličanov, toda pri nas se ne šteje ljudi, ampak glave živine.« In ko je lani v novembru etiopski podpredsednik Fiseha Desta obiskal Italijo, se je ustavil tudi v Vatikanu, kjer ga je sprejel Janez Pavel II. Tedaj je bilo domenjeno, da bo poseben papežem odposlanec v kratkem obiskal Etiopijo, da na licu mesta ugotovi dejanske potrebe in kako se deli pomoč, ki jo mednarodna katoliška ustanova Caritas pošilja težko prizadetemu prebivalstvu. Tako je izbira padla na francoskega kardinala baskovskega rodu R. Etchega-raya, nadškofa v Marseillu, kateri je obenem predsednik papeške komisije »Ju-stitia et Pax« (Pravičnost in mir) ter papeškega sveta »Cor unum« (Eno srce), ki ju je ustanovil papež Pavel VI. z namenom, da skrbita za družbeno pastoralno delo zlasti tam, kjer prihaja do stiske in težav pri razvoju ljudstev Tretjega sveta. Stiske afriškega katoliškega tiska Katoliška afriška zveza za tisk (UCAP) in UNESCO sta lani od 20. do 25. julija priredili v mestu Cotonou (država Benin, bivši Dahomey) seminar pod naslovom »Komunikacija in razvoj«, ki se ga je udeležilo 40 časnikarjev iz 15 afriških držav. Na seminarju so udeleženci ugotovili, da opravlja katoliški tisk pomembno poslanstvo, saj širi in utrjuje duhovne in kulturne vrednote med domačim prebivalstvom, a se istočasno sooča s premnogimi ovirami. Vsi katoliški listi se otepajo z denarnimi težavami. Gospodarsko so države na dnu, časopisi objavljajo zelo malo oglasov in tako tudi prejemajo malo denarja od njih, ti oglasi pa so lahko pomemben finančni vir za list. Naklada je običajno skromna, ljudje imajo malo denarja za nakup listov. Marsikje je število bralcev omejeno, kajti mnogi ne znajo niti brati. Razpečevalci imajo težave z razdeljeva njem in razpošiljanjem časopisov, kajti veliko je slabih cest, primanjkuje pa tudi javnih prevoznih sredstev. Razvoj tiska tudi onemogoča razmero ma majhno število zadosti izobraženih časnikarjev. Za njihovo nadaljnje izobraževanje je na voljo premalo denarja. Treba pa je tudi dodati, da nekateri škofje nimajo smisla za pomen in razvoj katoliškega tiska in ga ne podpirajo v zadostni meri. Pogostne so tudi težave z oblastmi. Mnogi časnikarji se pritožujejo, da jim ni zagotovljena normalna svoboda pisanja. Še danes katoliški tisk v Zairu trpi škodo, ker so oblasti leta 1973 prepovedale izhajanje 33 verskim publikacijam. Pod pokroviteljstvom južnoafriške škofovske konference je pred dvema letoma začel izhajati tednik »Nevv Nation«. Danes ima že naklado 60.000 izvodov. Njegovega glavnega urednika pa so junija 1986 prijeli policisti, ga izpustili, čez pol leta pa zopet zaprli. Še sedaj se nahaja v ječi. V srednjeafriški državi Burkina Faso (bivša Gornja Volta) so neznanci razdejali tiskarno, v kateri so tiskali dnevnik »L’Ob-servateur«. Svobodno in neodvisno poroča- nje je v Afriki lahko zelo nevarno dejanje. V Gani že dve leti zavoljo prepovedi oblasti ne izhaja ugledni katoliški list »The Standard«. Oblasti mu očitajo, da jih neupravičeno obtožuje kršenja človekovih pravic. V Ugandi je zaradi vedno hujših gospodarskih težav po 30 letih prenehal izhajati priljubljeni mesečnik Musizi. V isti državi se je znašel v tako velikih denarnih težavah dnevnik Munno, ki so ga leta 1911 ustanovili misijonarji. 8. septembra 1986 je dakarski škof in kardinal Thiandoum sporočil bralcem, da morajo vsled pomanjkanja sredstev začasno ustaviti izhajanje po vsej zahodni Afriki znanega tednika Nova Afrika z naklado 11.000 izvodov. Ustanovljen je bil pred 40 leti. Kljub vsem mogočim težavam pa lahko zapišemo, da si Cerkev v mnogih afriških državah in mestih prizadeva s pičlimi denarnimi sredstvi ljudem posredovati novice in Kristusov evangelij prek sredstev javnega obveščanja. Na Madagaskarju kljub gospodarskim in političnim težavam izhaja list »Lakroani Madagasikara« v upoštevanja vrednih 20 tisoč izvodih. Že nad 25 let pa katoliška poročevalska agencija »DIA« v Kinšasi opravlja službo zbiranja in širjenja novic v Afriki in zunaj nje. Cerkve v Afriki kot drugod po svetu se dobro zavedajo pomena verskega tiska, zato so pripravljene vse storiti, da bi tudi na »črni celini« zares zaživel, vendar je treba računati tudi s tem, kar so ugotovili udeleženci seminarja v Cotonou: v prihodnosti čakajo katoliški tisk v Afriki tudi mračni, celo zelo mračni časi. Čeprav je marksistična vlada v Etiopiji na pomoči zelo zainteresirana, pa sredstva družbenega obveščanja niti z besedo niso omenila prihoda papeževega odposlanca, ki je s seboj prinesel osebno pismo sv. očeta za sedanjega diktatorja Mengistuja. Očitno režimu ne prija obešati na veliki zvon nesebično pomoč Cerkve, saj je uradno Cerkev tista, ki ljudi izkorišča in izžema. Seveda ne papeža ne kardinala Etchegaraya ne drugih cerkvenih krogov to stališče ne moti, saj gre pri izkazovanju pomoči ne za podporo režimu, ampak za izkazovanje dobrodelnosti prebivalstvu, ki je v stiski. Kardinal Etchegaray je prispel v Adis Abebo v četrtek 21. jan. dn bo ostal v državi deset dni do 31. januarja. Prvi in zadnji dan bivanja se je sestal z vsemi osmimi škofi, vmes pa imel srečanja z raznimi zastopniki mednarodne pomoči, ki delujejo v Etiopiji. Prestolnica je kardinala sprejela, vsa odeta v velikanske slike Marxa, Trockega in Lenina, s številnimi napisi v čast Mengistuja, pravo nasprotje bednih barakarskih naselij ob robu mesta, kamor so se zatekli begunci z lakotnega območja. Oblast je dala kardinalu dovoljenje, da obišče vsa ta območja, tudi Eritrejo, kjer se nadaljuje upor domačega prebivalstva zopet etiopskega okupatorja. Tako je kardinal preteklo soboto in nedeljo obiskal Asmaro, glavno mesto Eritreje, v ponedeljek 25. jan. pa je dospel v kraj Macalle v pokrajini Tigre na severovzhodu Etiopije. Spremljal ga je Nemec Benno Haffner, zastopnik Evropske gospodarske skupnosti. Macalle je središčna postojanka za razdeljevanje živeža z 19 poslovalnicami. Prehranjuje 125.000 družin, kar pomeni približno 600.000 oseb. Pri vsakem obisku dobi posamezna družina (ljudje prihajajo tudi iz krajev dva dni hoda) 50 kg žita ali moke, 4 kg mleka v prahu in tri litre in pol olja. Neda'vno je prispelo iz Italije 8.000 ton žita. Glavni problem pa je dovoz živili, saj ta zavisi od dejavnosti gverilcev. Papežev odposlanec je nadalje obiskal pokrajino Ogaden z mesti Harar in Avuas-sa na jugovzhodu države, nato pa se vrnil v etiopsko prestolnico. Tu je obiskal patriarha koptske razkolne Cerkve in se sestal med drugimi z glavnim tajnikom Konference afriških držav, ki šteje 51 članov dn ima svoj sedež prav v Adis Abebi, nazadnje pa ga je sprejel še vodja režima Mengistu, kateremu je izročil papeževo pismo. Medtem pa v severnih pokrajinah noče in noče deževati. Prebivalstvo upa, da bo suša končrio le prešla dn da bo pridelek v oktobru boljši od lanskega. A upanje se meša s strahom, da se bo suša nadaljevala in tedaj bo tragedija neizbežna. J. K. Papeževa potovanja v letu 1988 Od nastopa svoje službe sredi oktobra 1978 je papež Janez Pavel II. do sedaj opravil 36 dušnopastirskih obiskov v 63 državah. Letos naj bi dodal še štiri nove. Deveto potovanje v Latinsko Ameriko ga bo najprej vodilo v Peni, Bolivijo in Paragvaj. Od 23. do 27. (junija se bo mudil v Avstriji. Tedaj se bo ustavil tudi v Krki na Koroškem, kjer je grob sv. Eme. Tam bo tisti dan tudi tradicionalno romanje treh dežel, Koroške, Slovenije in Furlani j e-Juli j ske krajine. Od 12. do 20. sept. bo papež na obisku v državah na afriškem jugu. Ustaivil se bo v Zimbabveju, Bocvani, Lesothu, Sva-zilandu in Mozambiku, ne bo pa obiskal Južne Afrike, čeprav bi to rad storil, a ga od tega odvrača politika rasnega ločevanja, ki jo vodijo tamkajšnje oblasti. Sredd jeseni, od 6. do 10. okt., pa bo potoval tv Francijo. Še posebno pomemben bo njegov nastop na sedežu evropskega parlamenta v Strasbourgu. Še vedno pa si želi papež obiskati Litvo in ožjo Rusijo, a pravih izgledov za to potovanje še ni. Marsikdo se je po svetu že spotaknil ob množičnost papeževih potovanj po svetu in z njimi povezanih denarnih stroškov ter se vprašal, kakšen smisel pravzaprav imajo. Papež sam jih ocenjuje kot veliko priložnost ljudem na vseh celinah ponesti veselo oznanilo o Cerkvi kot osrednjem zakramentu odrešenja, se približati ljudem vseh polti, veroizpovedi in mišljenj, jim stisniti roke, izreči bodrilno besedo. Ljudje pa se radi srečujejo 7. njim, zato tudi vedno nova povabila. Pogumna obsodba mafije Sicilijanska škofa Emanuele Catarinic-chia (Cefalu) in Alfredo Garcia (Caltagiro-ne) sta v novoletnih govorih pogumno obsodila delovanje mafije in prostozidarske . lože. Prvi je kritiziral omahljivost krajevnih politikov v svoji škofiji in jih opomnil, da so v vesti dolžni odgovorno opravljati svojo službo ter varovati pravico ljudi do svobodnega odločanja: »V našem mestu je mafija postala temna sila, ki hoče za vsako ceno vsiliti svojo voljo. V njem pa so tudi framasoni, ki so se znova prebudili.« Dragi škof pa je oblastnike v svoji škofiji opomnil, naj se nikar med seboj ne prepirajo za oblast, ampak naj soglasno ščitijo prebivalce in bodo zares njim v službi. Samo tako jim bodo mladi verjeli, da pošteno opravljajo zaupane odgovornosti. Cerkve in sveta ne bomo nikdar prenovili, če z obnovo in preroje-njem ne začnemo najprej pri samih sebi. ZDA in Anglija omejujejo splav Redovne hiše na voljo beguncem Predstojniki filipinskih ženskih in moških redovnih skupnosti so sklenili, da bodo odprli vrata redovnih hiš beguncem, ki so morali zapustiti domove zaradi bojev med vojsko in uporniki. Na srečanju v Manili so še sklenili, da bodo ostali na svojih mestih, čeprav jim grozijo s smrtjo. Pred 15 leti je vrhovno ustavno sodišče v ZDA s sedmimi glasovi proti dvema odločilo, da je splav dovoljen, a le do treh mesecev nosečnosti. V tem obdobju je bilo uradno izvedenih v državi poldrag milijon splavov, ki so kar naprej v porastu. Klinik, ki vršijo to nasilje nad spočetimi življenji, je na območju države 2.600. Nejveč splavov se letno izvrši v Kaliforniji, 250.000; na drugem mestu je država New York s 175.000 splavi. Vprašanje splava je bilo predmet volilne kampanje že pri zadnjih predsedniških volitvah leta 1984 in bo gotovo tudi letos. Reagan je zelo odločno nastopil zoper to prakso, tudi njegova stranka je v glavnem protiabortistična, nasprotno pa so demokrati v glavnem za splav. Ob toliki množici splavov je Reagan sklenil predložiti dekret, ki bo znižal državni prispevek za prekinitev nosečnosti, obenem pa pozval nasprotnike splava, naj povečajo svojo kampanjo in tako vplivajo na zvezno ustavno sodišče, da spremeni svoje stališče iz leta 1973. Obenem pa je označil razne napade na klinike za splav