XIV. TEMELJI RAZVOJA DRUŽBENIH DEJAVNOSTI 60. člen Udeleženci tega dogovora se zavezujejo, da bodo na področju družbenih dejavnosti: — izboljševali življenjske in delovne pogoje de-lovnih ljudi in občanov z vsestranskim vključevanjem družbenih dejavnosti v proces družbene reprodukcije na podlagi svobodne men.iave dela, stabilizacijske po-litike in poglabljanja samoupravnih odnosov med izvajalci in uporabniki storitev družbenih dejavno-sti, — zagotovili nadaljnje uveljavljanje svobodne menjave dela z uskladitvijo potreb občanov po sto-ritvah družbenih de.iavnosti z materialnimi možnost-mi združenega dela, s skupnim oblikovanjem progra-mov med uporabniki in izvajalci, z uveljavitvijo enot-nih normativov in standardov ter ceii storitev in z vsakoletnim ocenjevanjem kvalitete storitev, — združevali sredstva na osnovi solidarnosti in vzajemnosti za reševanje skupnih nalog na območju mesta Ljubljane, regije in republike, kar bomo za-gotavljali z izvajanjem objektivnih meril in krite-rijev iz sistema solidarnosti, — uresničevali pogoje za pridobivanje potreb-nega števila ustrezno izobraženega kadra, kar bomo dosegli z izvajan.iem dogovorjene politike štipendi-ranja, nagrajevanja in zagotavljanja stanovanjskih pogo.jev, zlasti za kadre z najbolj kritičnih in defi-citarnih področij, kot so: otroško varStvo, vzgoja in izobraževan.ie in izvajan.ie osnovnega zdravstvenega varstva občanov, — uresničevali usklajeno povezovanje vseh SIS družbenih dejavnesti pri nadaljnji pripravi, izdelova-nju, dopolnjevanju in sprotnem ažuriranju obramb-nih načrtov in drugih priprav za primer delovanja prioritetnih družbenih deiavnosti v izrednih in voj- . nih razmerah. .1 .- ' ' ¦" " • . . ¦ FINANCIRANJE - 61. člen Obseg sredstev za družbene dejavnosti bo rasel za 20 °/o počasneje od stopnje rasti družbenega pro-dukta. 62. člen Financiranje družbenih dejavnosti bomo zagotav-Ijali s selektivno politiko, v kateri bodo imele pred-nost: — družbena vzgoja in varstvo predšolskih otrok — izobraževanje — osnovno zdravstveno varstvo. Sredstva za financiranje osnovne dejavnosti. ki se navezuje na izvajanje enotnih, dcgovorjenih dopol-nilnih programov, skupnih nalog ter programov vza-jemnosti in solidarnosti, bomo zagotavljali v skladu s samoupravnimi sporazumi o temeljih planov SIS družbenih dejavnosti prek svobodne menjave dela: — iz dela sredstev, ki jih zagotavljajo delavci iz svojih OD — iz dohodka — iz lastne dejavnosti izvajalcev storitev. INVESTICIJE 63. člen Podpisniki tega dogovora ugotavljajo, da pred-stavlja nadaljnja izgradnja manjkajočih objektov družbenega standarda enega izmed pogojev za kvali-tativno izboljševanje družbenega standarda. Prioriteta in obseg investicijskih naložb bo opre-deljena s samoupravnimi sporazumi SIS družbenih dejavnosti. Vire za financh-anje investicij bodo podpisniki za-gotavljali prek svobodne menjave dela' — iz dela sredstev, ki jih zagotavljajo delavci iz svojih osebnih dohodkov. — iz dohodka, — iz sredstev samoprispevka kot pomembnega solidarnostnega vira, za katerega se bodo občani in delovni ljudje odločali na referendumu, — s prostovoljnim delom. OZD družbenih dejavnosti bodo sklenile samo-upravni sporazum o združevanju sredstev amortizacije nepremičnin, ki se bo usmerjala v enostavno in raz-širjeno reprodukcijo. DRUŽBENA VZGO.IA IN VARSTVO * : . " PEEDSOLSKIH OTROK • . . 64. člen Občinska skupnost otroškega varstva se z izva-jalci in uporabniki obvezuje, da bo v tem planskem obdobju zagotovila: — upoštevajoč predvideni porast predšolskih otrok v starosti do 6 let od 8.800 v letu 1980 na preko 9.500 in to v cilju postopnega pridobivanja manjka-jočega varstvenega prostcra bomo v srednjeročnem obdobju pridobili nadaljnjih 885 novih mest (825 z novogradnjami, 60 mesi pa z vključevanjem predšol-skih otrok v družinsko varstvo), od tega bo 120 mest namenjenih za otroke v starosti do 2 let. Tako bo leta 1985 vključenih okoli 5.200 otrok ali 55 % otrok v sta-rosti od 0 do 6 let, — širjenje vzgojnovarstvene mreže z izgradnjo novih VVO ali ureditev odgovarjajočih prostorov v obstoječih in novih stanovanjskih soseskah, — združevanje administrativno računovodskih služb v VVO, — ustanavljanje vzgoino-varstvenih enot v KS, ki morajo postati mesto neposrednega dogovarjanja in izvajanja nalog na področju otroškega varstva. 1. IZOBRAŽEVANJE Osnovno šolstvo 65. člen Na področju izvajanja osnovnošolskega pouka bomo pri uresničevanju vsebine dela usmerjali riapore zlasti v: — poglabljanje idejnosti pouka, ki temelji na marksističnih naeelih in praksi samoupravnega so-cializma, — izboljševali kvaliteto pouka in še nadalje zmanjševali osip — pospeševali modernizaci.io pouka v šolah z uvajanjem novih tehnoloških spoznanj in sodobnih učnih pripomočkov ter metod dela, — dejavnost osnovnih šol povezovali z življenj-skim okoljem šole in združenim delom v KS, — ustanavljali enote pri OS, ki morajo postati mesto neposrednega dogovarjanja in izvajanja nalog na področju osnovnega šolstva v povezavi s KS, — zagotavljanje enakih možnosti za vključeva-nje osnovnošolske mladine v vse smeri in stopnje usmerjenega izobraževanja. 66. člen V srednjeročnem obdobju 1981—1985 bo narastlo število šoloobveznih otrok na območju občine od 9.000 v letu 1980 na okoli 10.300 v letu 1985. Z nadal.jrijim dograjevanjem osnovnošolske mreže in pridobivanjem manjkajočega osnovnošolskega pro-stora bomo v obdobju 1981—1985 uresničili osnovne materialne pogoje: — za 30 °/o vključitev učeneev v celodnevno šolo, — za 20% vključitev učencev v podaljšano biva- — ter pogoje za postopno uresničevanje sprejete-ga zakonskega normativa glede zmanjšanega števila učencev na učni oddelek (od 36 učencev na 32). Podpisniki se bomo prizadevali izboljševati tudi pogoje za delo centralne glasbene šole in n.jenih po-družničnih šol in oddelkov s postopnim razreševanjem prostorskega deficita te šole. Usmerjeno ižobraževanje " .. "¦¦'.] ¦¦ 67. člen V preobrazbi vzgojno-izobraževalnega sistema je potrebno postopoma ustvarjati in realizirati pogoje za izvajan.ie tistih oblik in smeri usmerjenega izobraže-van.ia, ki so že in bodo v planskem obdobju odraz potreb združenega dela, ki jo zahteva prestrukturira-nje gospodarstva v občini, mestu Ljubljani in regiji. 68. člen V okviru posebnih izobraževalnih skupnosti: za kovinarsko pi'edelovalno industrijo, elektro-tehnično stroko ter za promet in zveze bo v naslednjem sred-njeročnem obdobju pri IC Litostroj, Zavodu za stro-kovno izobraževanje pri ŽG Ljubl.iana in pri gim-naziji Šentvid yključenih v vzgojno-izobraževalne pro-grame usmerjenega izobraževanja na srednji stopnji .....učencev. 69. člen Za nemoten potek izvajanja programov usmerje-nega izobraževanja bomo podpisniki tega dogovora na podlagi samoupravnih sporazumov zagotavljali postop-no izboljšanje opremljenosti šol usmerjenega izobraže--vanja ter ustrezno povečanje prostorskih kapacitet z modernizaciio pouka. 2. RAZISKOVALNA DEJAVNOST ^ , ' 70. člen Na področ.iu raziskovalne dejavnosti bomo, izha-jajoč iz meril za vrednotenje in izvajanje razisko-valnih nalog in storitev prek svobodne menjave dela združevali sredstva za uresničevanje naslednjih sred-njeročnih nalog,, ki bodo vključene v program ob-činske raziskovalne skupnosti (ORS) in se nanašajo na: — izvajanje raziskovalnega programa, ki zajema raziskovalne potrebc in interese, ki so specifične za občino in mesto L.iubljano in imajo svoje težišče na področju prioritetnih gospodarskih panog, upošteva-joč prestrukturiranje ljubljanskega gospodarstva, — ugotavlianje in usmorjanje raziskovalnih potreb in interesov v občini, — spodbujan.le inovacijske dejavnosti, — propagiranje znanstvene dejavnosti v združe-nem delu, — propagiran.ie znanstvene dejavnosli med mla-dino. 3. ZDRAVSTVO ¦ '.¦',. 71. člen . ' , Na področju izvajanja osnovnega zdravstvenega varstva občanov bomo v naslednjem srednjeročnem obdobju • usmerjali napore predvsem v: —• nadaljnje izboljševanje in izpopolnjevanje zdravstvenega varstva občanov z izva.ianjem ukrepov za odpravljanje najpogostejših obolenj in bolezenskih stan.i na območju občine, kar bomo uresničevali z raz-vijanjem učinkovitejšega in smolrnejšega organizira-nja vseh zdravstvenih služb v okviru večje funkcio-nalne povezanosti med posamoznimi oblikami izva-janja zdravstvenega varstva delavcev, delovnih ljudi in občanov, — povečevanje deleža preventivnega zdravst.ve-nega varstva v zdravslvenih enotah (Siška. Sentvid, Medvode), — zmanjševanje odstotka izostankov od dela, kar bomo uresničili z uveljavitvijo ustreznih organizacij-skih ukrepov pri odobravanju in kontroli bolniškega staleža v posameznih zdravstvenih organizacijah in pri organizacijah združenega dela, — dvig kvalitete zdravstvenih storitev, ¦ — zmanjševanje čakalne dobe, — ustanavljanje novih zdravslvenih ambulant v okviru neposredne menjave dela, — intenzivnejše povezovanje medicine dela z obratnimi ambulantami in organizacijami združenega dela, — nadaljnje razvijanje organiziranosti zdravstve-ne službe v pogojih družbene samozaščite, splošnega . ljudskega odpora in LO ter v izrednih razmerah. 72. člen Podpisniki tega dogovora ugotavljamo, da bo potrebno tudi na področju izvajanja osnovnega zdrav-stvenega varstva še nadalje dograjevati in pridobi-vati potrebne prastorske kapacitete, da bi tako zago-tovili manjkajoči zdravstveni prostor, zlasti na izra-zito deficitarnih področjih Pri tem bo dana priori-teta v izgradnji novega zdravstvenega ob.jekta in šir-jenju obstoječe lekarniške mreže. 4. SOCIALNO VARSTVO , ^ ' 73. člen ¦' -• V občinski skupnosti socialnega varstva bodo sa-moupravne interesne skupnosti: za socialno skrbstvo, otroško varstvo, zaposlovanje, invalidsko-pokojninsko zavarovanje in starostno zavarovanje kmetov, stano-vanjsko skupnost, oblikovale in usklajevale politiko in programe socialnega varstva, določale prednostne naloge ter se dogovarjale za uvajanje in razvijanje novih oblik socialnega varstva na območju občine v cilju doslednejšega zagotavljanja socialne varnosti delovnih Ijudi in občanov. V ta namen si bomo pri-zadevali uskladiti osnove in merila za posamezne socialno-varstvene pravice in dajatve in urediti vo-denje enotne evidence občanov, ki prejemajo kakrš-nokoli obliko družbene pomoči — uzakoniene ali sa-moupravno dogovorjene'. Pri tem bodo vse skupnosti v sestavu socialnega varstva ui-esničevale solidarnost na posameznih področjih socialnega varstva in zago-tavljale celovito socialno vax-nost delovnih ljudi in občanov. 5. SOCIALNO SKRBSTVO ' l 74. člen ' V okviru delovanja občinske skupnosti socialnega skrbstva bo dan poudarek izvajanju naslednjih pred-nostnih nalog: — objektiviziranju kriterijev ze pridobitev pravic pri uveljavljanju vseh oblik družbene pomoči ter po-enotenja doplačevanja zavezancev k oski-bninam v socialnih zavodih, — pospeševanju in izpeljavi organiziranja socialne službe v KS in OZD z nastavitvijo socialnih delavcev profesionalcev, — intenziviranju vključevanja novih rejniških družin ter organiziranju strokovnega usposabljanja le-teh, — izvajanju celodnevnega varstva pod posebnimi pogoji za odrasle prizadete občane, — dajanju pomoči krajevnim skupnostim pri or-ganiziranju interesnih dejavnosti za mladino, — nadaljnjem pridobivanju novih domskih pro-storskih kapacitet, ki bodo funkcionalno prilagojene starejšim in nepokretnim občanom, — izvajanje pomoči starejšim občanom, ki niso vključeni v domsko oskrbo, — združevali sredstva za sofinanciranje novega objekta pri demonstracijskem in eksperimentalnem centru. 6. TELESNA KULTURA " 75. člen ¦ '¦ ' Na področju izvajanja telesne kulture bomo v na-slednjem srednjeročnem obdobju izvajali predvsem naslednje prednostne naloge: — pospeševali pogoje za uveljavljanje ih razvi-janje koncepta množičnega vključevanja v telesno-kulturno dejavnost v okviru podmžbljan.ia telesne kulture v KS in TOZD s ciljem, da bomo v te dejav-nosti do leta 1985 vključili 40 do 50% delavcev, de-lovnih ljudi in občanov, — nadaljevali s samoupravno preobrazbo na pod-ročju telesne kulture, kar bomo uresničevali s po-glabljanjem samoupravnih odnosov med uporabniki in izvajalci, — pospeševali akcije v KS in TOZD, v okviru katerih bodo izvajani množični rekreacijski programi z zagotavljanjem izvajanja' telesnokulturnega mini-muma in rekreacijskega športa, — združevali sredstva za sanacijo obstoječih in izgradnjo novih telesnokulturnih objektov ter športno-rekreacijskih površin, ki bodo namenjene množič-nemu vključevanju občanov. 76. člen Na področju vrhunskega športa bomo razvijali dogovorjene prednostne panoge v skladu s sprejetim konceptom selekcijskega sistema in izvajali družbeni dogovor o statusu vrhunskih športnikov. --k...-- 7. ZAPOSLOVANJE 77. člen Občinska skupnost za zaposlovanje bo v tem planskem obdobju izvajala naslednje naloge: — usklajevala zaposlitvene bilance in pri tem zagotovila plansko-analitsko evidenco za spiemljanje in preučevanje gibanja zaposlovanja v obtini — posredovanje ztiposlitve vsem brezposelnim osebam in zagotavljanje njihovih pravic, ki se nana-šajo na zdravstveno zavarovanje, denai-no nadome-stilo in denarno pomoč — usposabljanje in zaposlovanje invalidnih oseb brez statusa v sodelovanju s skupnostjo socialnega varstva, izobraževalno skupnostjo, posebno osnovno šolo, invalidskimr organizacijami in zavodi za uspo-sabljanje in rehabilitacijo invalidnih oseb v OZD, — uresničevanje pogojev za postopno in organi-zirano vračanje delavcev, ki so na začasnem delu v tujini in za njihovo vključevanje v delo doma, — izvajanje samoupravnega sporazuma o zaposlo-vanju in minimalnih standardih, — skladno z nalogo prestrukturiranja gospodar-stva spodbujale, oiganizirale in sodelovale z OZD pri prekvalifikacijah, dokvalifikacijah in drugih oblikah izobraževanja že zaposlenih delavcev, — zaposlovanje oseb, ki jih ni mogoče zaposliti brez priprave za zaposlitev prek organiziranega uspo-sabljanja in izobraževanja na območju celotnega mesta Ljubljane, — v poklicno informiranje in svetovanje bomo zajeli celotno gcneracijo učencev v osnovnih šolah in v usmerjeno izobraževanje, — usklajevali in usmerjali vpis v šole pri orga-niziranju in izvajanju svetovanja za kadre za študij ob delu in iz dela. Poseben poudarek bo dan tudi usmerjanju mladine v vojaške poklice. 8. KULTURA 78. člen V okviru občinske kulturne skupnosti si bomo prizadevali za: — kvaiitetno razvijanje programov, drušlev in skupin v vključevanje le-teh v program dela Doma Ivana Cankarja, — zagotavljanje sredstev za osnovno dejavnost društev in skupin in njihovo funkcionalno opremo, — poglabljanje sodelovanja s pobratenimi obči-nami, mesti in zamejstvom, — pospeševali dotok knjig v knjižnici in izposojo kvalitetnih del ter s pomočjo informativne službe pri-dobivali nove obiskovalce, — ustanovitev delovne organizacije s področja kulture, ki bo opravljala strokovna dela za to vrsto dejavnosti, — utrjevanje in nadaljnje razvijanje dejavnosti kulturnih animatorjev v KS in OZD, •— na področju krajevnih skupnosti bomo v na-sledhjem srednjeročnem obdobju uvedli stalni abon-ma kulturnih dejavnosti. ¦¦; ;; - ' ' , ¦' 79. člen ., • . , ¦..-..•-. Na področju investicijskih vlaganj v izgradnjo manjkajočega kulturnega prostora bomo v srednje-ročnem obdobju 1981—1985 združevali sredstva za sa-nacijo obstoječih objektov. Varstvo spomenikov NOV in socialistične revolucije ' .'•'•., ' 80. člen Na podrocju varstva vzdrževanja, urejanja in po-stavljanja novih spomenikov bo v srednjeročnem ob-dobju 1981—1985 na podlagi sistemskih strokovnih pregledov vseh spominskih enot izvršeno naslednje: — uredili evidenco in premoženjsko pravna raz-merja, — strokovno opravili vsa kamnoseška, restavra-torska in hortikulturna oz. ureditvena dela okolice spomenikov. _¦¦•¦¦¦¦. 81. člen - V sodelovanju s krajevnimi skupnostmi in nji-hovimi DPO bomo postavili še nova spominska obe-ležja in spomenike. Združevali bomo tudi sredstva za spomenike širšega mestnega in republiškega pomena. : ^ ', 82. člen Podpisniki se obvezujemo, da bomo v primeru, ko bo dogovor za področje SIS družbenih dejavnosti O temeljih družbenega plana podpisalo več kot dve tretjini podpisnikov, smatrali, da je dogovor obvezen za vse. Podpisniki: KS, SIS s področja družbenih dejav-nosti (občinski, mestni in republiški), IS. • . .