diskusija Srečo Dragoš PRIPOMBE K OSNUTKU KODEKSA SOCIALNEGA VARSTVA V lanskem letu je socialno delo v Sloveniji začelo vzpostavljati normativni okvir svoje strokovne etike. To se je dogajalo na dva načina: z nastajanjem kodeksa strokovne etike za socialne delavke in delavce, katerega osnu- tek je v razpravi po strokovnih društvih. Po drugi strani pa je (hkrati!) pri Socialni zbornici Slovenije začel nastajati še en kodeks etike, ki naj bi veljal za vse profile, ki delujejo v social- nem varstvu in bi torej v isti meri zavezoval tako socialne delavce in delavke kot peda- goški, pravniški, sociološki, psihološki ipd. kader, ki se zaposluje na tem področju. S tem se etična načela za delo z ljudmi v socialnem varstvu normirajo po dveh linijah: po pro- fesionalni liniji (tj., v kodeksih posameznih profesij) in hkrati po funkcionalni liniji (glede na delovno področje). Taka rešitev ima pred- nosti in tudi slabosti. Prednosti bi lahko bile v tem, da bi s kodi- ranjem načel, veljavnih za celotno področje so- cialnega varstva (tj., ne glede na posamezne profesije), neposredno opozorili na specifične probleme, s katerimi se različni profesionalci srečujejo pri delu v socialno varstvenih ustano- vah in s katerimi se njihovi posebni profesio- nalni kodeksi ne ukvarjajo izrecno. Slabost te rešitve pa je v razmejevanju pristojnosti obeh kodeksov in v vsem tistem, na kar sem v tej re- viji opozoril lani^. Ker je v Socialni zbornici (oz. na njeni komisiji za etiko) prevladala rešitev, da je v socialnem varstvu kljub podva- janju bolje imeti za vsako stroko dva kodeksa etike kot pa zgolj enega (tj., samo kodeks matične profesije), je Zbornica že naredila os- nutek posebnega kodeksa za celotno področje socialnega varstva. Njegova osnovna značilnost pa je prav v tem, da se ne osredotoča na speci- fične socialnovarstvene dileme, saj ostaja na tisti splošni ravni, ki jo že pokrivajo kodeksi posameznih profesij — hkrati pa vsebuje tudi nekatera stališča, ki po mojem mnenju ne so- dijo vanj. Zato želim na tem mestu opozoriti (le) na dve pripombi, ki ju imam na osnutek z dne 5. decembra 1994. Prva, ki je v zvezi z Uvodom, je terminološka; druga, ki se nanaša na točko 12, pa je vsebinske narave. Pri prvi gre za for- mulacijo, ki jo lahko brez škode izpustimo, saj utegne zaradi svoje splošnosti in nedorečenosti zavajati; pri drugi pripombi pa se mi zdi, da gre predvsem za vsebinski problem, o katerem se bo treba najbrž še pogajati. 1. PRIPOMBA V prvem odstavku Uvoda (in še na drugih mestih) je uporabljen izraz blaginja posa- meznikov, družin i?i družbenih skupin, kar da je v zvezi z »družbeno vlogo in cilji socialnega varstva«. Sem proti rabi pojma blaginja — še zlasti pa v navedenem vrstnem redu, ki sugerira, da je glavna naloga in cilj socialnega varstva naslednje: blaginja, varovanje posameznikovih potreb in interesov ter (na tretjem mestu) vključevanje posameznikov v družbeno okolje. Glavni cilj socialnega varstva namreč ni blaginja (in na tretjem mestu integracija), pač pa ravno narobe, zagotavljanje osnovnih po- gojev za socialno integracijo ljudi in tistih de- javnosti (ukrepov, storitev, dajatev), ki se s. Dragoš (1994), Etika v socialnem varstvu ali socialnovarstvena etika? Socialno delo 33, 6: 515-517. 159 DISKUSIJA nanašajo na stiske in težave v tej zvezi. In to samo tistih ljudi, ki si sami ne morejo poma- gati. Varstvene dejavnosti sicer zajemajo tudi »varovanje potreb in interesov posamezni- kov«, vendar sploh ne vseh potreb in ne katerihkoli interesov, pač pa samo tiste, ki jih država prizna za osnovne in najnujnejše ter jih zato tudi zagotavlja vsem (ki stalno živijo pri nas). Zato je samo temu delu dejavnosti tudi podeljen status pravic in je zgolj ta del tudi pravno iztožljiv (ali naj bi vsaj bil). Iz tega iz- haja dvoje: da ne gre za »varovanje« vseh potreb in interesov, zlasti pa ne gre za blaginjo, ki se v osnutku omenja celo na prvem mestu. Blaginja (kot splošen, neopredeljen pojem) ne sodi na področje socialnega varstva, saj je država ne more ustvariti. Zakaj? Zato, ker ima država instrumente zlasti za zagotavljanje pravičnosti in varnosti, ne pa za ustvarjanje kakovosti življenja. Pravičnost in varnost ljudi se na socialnem področju v prvi vrsti zagotavlja z zakoni (najbolj z Zakonom o socialnem var- stvu), medtem ko je kakovost oz. blaginja ljudi odvisna v prvi vrsti od potencialov socialnih mrež, v katerih ljudje delujejo, od skupnosti, v kateri živijo, in od njihove lastne aktivnosti (zato tudi ne govorimo več o državi blaginje, ampak o socialni državi). Če se potegujemo za to, da je cilj socialnega varstva blaginja (kar tako, nasploh), pristajamo na državno pose- ganje na tisto področje, ki mora biti najbolj neodvisno od države, saj je v kompetenci posa- meznikov in skupin in je odvisno od kvalitete njihovih povezav (npr. solidarnost), od nji- hovih sposobnosti, osebnostnih stilov, vrednot itn. To je področje svobode (civilne družbe), ki se oblikuje neodvisno od države in ima samo- svojo logiko in dinamiko. Država ga omogoča le v tem smislu, da ga (za)varuje na nevtralen način, tj., z zakoni, ki veljajo za vse enako in po eni strani preprečujejo zlorabo, po drugi strani pa zagotavljajo varstvo. In tako je tudi na socialnem področju. Če država prestopi te kompetence s poseganjem v blaginjo, čeprav z dobrimi nameni, dejansko teži k temu, da postane po eni strani totalna, po drugi pa neučinkovita in neracionalna, saj skuša krei- rati (definirati) življenje ljudi — da pa lahko to počne, ga mora najprej nadzirati. To stanje je pri nas že preseženo tako konceptualno kot zakonsko: prav za koncepte, ki so jih v bližnji preteklosti razvijali katoliki in komunisti, je značilno, da so skušali osrečiti ljudi (o tem, kako zagotoviti srečo posameznikov in skupin, kar je eden od tipičnih blaginjskih pojmov, so se ukvarjali tako Mahnič in Ušeničnik kot Krek in Kardelj). V zakonskem smislu pa so taki koncepti dokončno preseženi šele z Zako- nom o socialnem varstvu, ki govori zgolj o pravicah (oziroma o pogojih, kjer sta omenjena neformalni in zasebni sektor). Prav zaradi tega Zakon o socialnem varstvu nikjer niti z be- sedico ne omenja blaginje, saj ta ni v njegovi pristojnosti — kar je pametna rešitev, ki bi jo moral upoštevati tudi morebitni kodeks za so- cialno varstvo (če ga že moramo imeti). Ker pojem socialne blaginje (social welfare) ne more biti natančneje opredeljen, je uporaben zgolj kot splošna oznaka za področje, na katerem poteka razmejevanje (odgovornosti) med državo in posameznikom. Ko je to nare- jeno in opredeljeno, pa je ustrezneje govoriti o socialnih pravicah (v nasprotju, na primer, z diskrecijskimi pravicami), ali pa — v zvezi z blaginjo — o javni blaginji v nasprotju z zasebno (s prvo se opredelijo državni posegi na tem področju, z drugo pa civilnodružbeni, tj., tržni, skupnostni, prostovoljski...). Zato mislim, da bi bilo najbolje, če bi ome- njanje blaginje kratko malo izpustili iz kodeksa za socialno varstvo. Nepojasnjen pojem blagi- nje je neprimeren še zlasti v tistih formulaci- jah, ko se v isti besedni zvezi govori o blaginji posameznikov, o družbi (nasploh) in o social- nem varstvu (npr. v tretjem odstavku uvoda). Kot da je (nedorečena) blaginja cilj, »družba« izvajalec tega cilja, socialno varstvo pa (edini) okvir za njegovo doseganje — čeprav je za cilje, ki si jih s socialnim varstvom zakonsko določi, v resnici odgovorna država, ne pa »dru- žba«, in so ti cilji povezani z osnovno pomočjo (samo) tistim, ki si sami ne morejo pomagati, ne pa z blaginjo (vseh in nasploh). Skratka, po- jem blaginje je neprimeren iz dveh razlogov: a) ker je preveč nedorečen, presplošen in preširok, ter zato ni jasno, za kaj gre, b) ker lahko zavaja, zlasti v primerih, ko ga kdo razume v vrednotnem smislu (npr. v smi- slu željenih ali najprimernejših načinov življe- nja, oblik družne, osebnih vrednot ipd.). 160 PRIPOMBE K OSNUTKU KODEKSA SOCIALNEGA VARSTVA 2. PRIPOMBA V zvezi z varovanjem zasebnosti v socialnih ustanovah je prvi odstavek 12. točke osnutka: Kadar zaradi različnih vzrokov (ekonomskih, zdravstvenih, socialnih) človekovo primarno ognjišČe-družina ne zmore nuditi topline, var- nosti, človečnosti in domačnosti, mora dom nadomestiti državna, zasebna ali dobrodelna us- tanova. Mislim, da je citirani odstavek v celoti zgre- šen ter celo nevaren in ga je treba izpustiti.^ Nevaren je zato, ker dopušča (vsiljuje?) pre- pričanje, da človek brez »družine-ognjišča« ne more in celo ne sme živeti doma, ampak mu »mora« dom(ačnost) nadomestiti neka poseb- na ustanova (državna, zasebna, dobrodelna). Ne bom poudarjal, da je to skregano ne le z vsemi načeli socialnega dela, pač pa tudi s človekovimi pravicami, z zakonskimi načeli (npr. 32., 35., 36., 78. člen Ustave) in z 8. točko obravnavanega osnutka. Domnevam, da je navedena trditev zgolj lapsus, ki je seveda v delovnih osnutkih običa- jen. Je pa treba odstavek nujno umakniti, da ne pride v končno verzijo, saj je vsakomur jasno, da lahko človek živi zunaj posebnih us- tanov tudi v primerih, ko živi brez družine, ko živi v nepopolni družini, ko živi v izvenzakon- ski (hetero- ali homoseksualni) skupnosti, pa tudi, če živi v tradicionalni družini, kjer so konflikti in mu zato »ne zmore nuditi topline, varnosti, človečnosti in domačnosti«. V vseh teh in še drugih primerih lahko človek živi povsem samostojno, če pa zaradi različnih razlogov tega ne more, mu je treba pomagati s pomočjo na njegovem domu, s pomočjo za nje- gov dom ali pa s servisnimi storitvami. Bolj kot zgornji lapsus, ki očitno ni name- ren, me skrbi dikcija o »primarnem ognjišču- družini«, ker je zavajajoča iz naslednjih razlo- gov: a) Ker formulacija o primarnem družin- skem ognjišču temelji na prepričanju, da je družina (še vedno) primarna enota oz. celica družbe, torej osnovnega in izvirnega pomena za življenje posameznika. V današnjem času, ko tradicionalna (večgeneracijska, patriar- halna) družina izginja kot prevladujoči tip življenja na domu, se je družina skrčila na dvogeneracijsko ali celo enogeneracijsko (tj., brez otrok), hkrati s tem pa je vse manj jasno, ali ima družina še vedno prvenstveni (pri- marni) pomen za življenje posameznikov. Vse bolj namreč narašča pomen interpersonalnih povezav, ki se odvijajo neodvisno od družin- skih vezi, mimo njih in izven njih. To po eni strani pomeni, da s pojmom »družina« ne moremo več zajeti vseh oblik življenja ljudi na njihovih domovih^, po drugi strani pa so so- cialne mreže, v katerih posamezniki delujejo, pogosto pomembnejše za njihovo življenje kakor družina (ali gospodinjstvo), v kateri pre- bivajo. b) Zaradi zgornjih razlogov tudi ni nujno, da bi povsod, kjer imamo opravka z družino, med njenimi člani vladale tudi »toplina, var- nost, človečnost in domačnost«. To je seveda zelo zaželeno, ni pa v vseh primerih nujno in možno in tudi nikoli ni bilo. Če pojem družine zožimo zgolj na navedene atribute, dejansko reduciramo družino na ideal (Idejo) o tem, kakšna mora biti, kajti če ni taka, potem sploh ni družina (ali pa mora tak človek celo v za- vod). Profesionalec v socialnem varstvu, ki bi imel pri delu z družinskimi člani tak ideali- ziran pristop, bi se kaj hitro osredotočil na harmonijo in moralo, namesto na soočanje s konflikti, pogajalske postopke in realne poten- ciale za sožitje. Mislim, da dikcija spornega odstavka naravnost napeljuje na moralizator- sko držo, zato se mi zdi izrecno neprimerna. c) Sporen se mi zdi tudi izraz ognjišče. Ve- jetno ni slučajno, da se pojavlja pred izrazom »družina«, saj izrecno napeljuje na omenjeno ^ Dodajmo, da je slab tudi po jezikovni plati. Pustimo prvo očitno pomanjkljivost ob strani — »ognjišče« in »družina« sta različnega spola, kar vpliva na spol pridevnikov itn. pred njima — in si oglejmo samo drugo. Izraz »nuditi«, sicer strašno po- gost v jeziku različnih žargonov pomoči, je v pravopisu zaznamovan s puščico (kar pomeni, da se ga je bolje izogibati) in nadomeščen z izrazoma ponuditi, ponujati. V omenjenih žargonih pogosto pomeni tudi »izvajati«, kar pa je že čisto nekaj drugega. Daje gornja formulacija nesmiselna, postane očitno, če poskušamo zamenjati besedo »nuditi« s katerim izmed teh »prevodov«. Kaj hoče sestavljalec pravzaprav reči? Najbrž nekaj s pomenom »dajati«. (Op. ur.) ' Zato je primerneje kot o »družini« govoriti o družinskih oblikah (kot o formah druženja na domu), o družina/i, ali pa kratko malo ogospodinjsmh (tj., o ljudeh, ki skupaj živijo in se skupaj prehranjujejo). 161 DISKUSIJA toplino, varnost itn. V nasprotju z ustaljenim izrazom »družinsko ognjišče«, ki je vedno opredeljeval prostor, kjer se je v družinskem gospodinjstvu kurilo, in se je nanašal na vrsto ognjišča (tj., na družinsko sfero, ne pa na javno; na domačnost, ne pa na tujost; na do- mačo juho, ne pa na juho iz javne kuhinje ipd.), gre pri »ognjišču-družini« za sprevrnjen pomen, ki ga nisem videl še nikjer in ki se očitno nanaša na povsem določeno vrsto dru- žine. Kot da se družine delijo samo v dva tipa: na tople, varne, človečne... in na druge, ki so nasprotje tega; to je seveda nevarno črno-belo poenostavljanje. Nisem sicer apriori proti rabi izraza »og- njišče«, saj domnevam, da so nekateri izmed sestavljalcev osnutka precej motivirani zanjo. Sem pa proti, če ostaja izraz • nepojasnjen, • v neposredni zvezi z idealiziranjem dru- žine, • združen v eni besedi z izrazom družina (ločen le z vezajem), kot da gre za nekakšno novo družinsko obliko, • napisan brez narekovajev; s tem bi bilo namreč bolj jasno, da gre zgolj za prispodobo, nikakor pa ne za strokovni termin. Še najboljša rešitev pa se mi zdi, kot reče- no, da se prvi odstavek 12. člena enostavno v celoti izpusti. Če bodo te pripombe v končni verziji upoštevane, potem bo manj možnosti, da bi predlagani osnutek delal škodo. 162