POMEN SUPBRVTZTJE V ZDRAVSTVENI I{EGI Darja Thaleľ Uvod Zamędicinsko sestro oz. njeno poklicno delo so temeljni človeško- strokovni stiki, obenem pa tudi skrb za najrazličnej še potrebe drugih ljuđi, ki so tako ali drugače ođ nje ođvisni. Pri svojem delu se nenehno srečuje z življenjsko pomembnimi situacijami in jih skupaj Zvarovanci in drugimi sodelavci rešuje. Mnogokĺat so le-te nepredvidljive in nenadne. Velikokĺat se znajde v hudi stresni situaciji, kjeľje zaradinujnosti takojšnjega ukľepanja pri svoji odločitvi osamljena in prepuščena lastni presoji. Zato "sindrom izgorevanja" in tudi fluktuacija kadrov (begizpoklica) v zdravstveni negi nista ľedkost. Vedno hitrejši tempo dela, zahtevnost in napori, potľebnt za kakovostno stľokovno delo, so družbo pripeljali donajrazlíčnejših razmišljanj in s tem do vprašanj v zvezi s potenciali in zmožnostmi človęka Samega. Pri iskanju in načinu spodbujanja človekove notľanje motivacije so se razvile in se še razvijajo razl1ćne metode uspešnega učenja, komuniciranja, vodenja, razmišljanja itn', ki naj bi pozitivno, predvsem pa bolj uspešno in v smeri boljše kakovosti dęlovale na zunanje dej avnike okolj a. V takem pomenu moľamo razumeti tudi vlogo supervizije z vsemi njenimi elementi. V superpviziji so namreč predmet dela prav osebna vprašanja, povezana s strokovnim delom. Supervizija predstavlja učno situacijo, ki omogoča osebnostni in profesionalni razvoj. Daľja Thaleľ, VMS, dipl. org. dela, supervizoli Univerza v LjubĘani, Visoka šolą za zdravstvo, Ljubljana 30 Opredelitev supeľvĺzij e Sama beseda supervizija je latinskega izvora in je sestavljena iz predložne besede ''super'', kar pomeni ''nad'', "čez", ''prek'' in glagola "videre" - "videti", "gledati", zato je v praksi pogosto rabljena v smislu nadzora, kontrole ali strokovnega svetovanja. Dejanski pomen supervizije je v tem, daje namenjena strokovnjaku (medicinski sestľi) kot neposredna pomoč' posľedno pa tudi njenim varovancem in sodelavcem, pri opravljanju njenega stľokovnega dela. Supervizija omogoča procese učenja (didaktični pomen) ter s tem pľidobivanj e, po glab lj anj e, preverj anj e in dopo lnj evanj e strokov_ ne ga znanj a (izobr ažev alni p omen). N amenj ena j e me dic inski s e stri v strokovno opoľo in podpoľo, izkazýe razumevanj e, obremenitev, odgovornost in odločitev pri izvĄanju strokovnega dela, pri postavljanju meja svojega delovanja, iskanju profesionalne dis- tance, pľeprečevanju Stresa, otopelosti, nemotiviranosti in izgo- revanju (suportivni pomen). S tem supervizija omogoča povezavo konkĺetnega praktičnega đela s teoretičnimi, formalnimi znaĄi ob hkratnem oseobnostno- socialnem učenju. Gre zat.i. izkustveno učenje s pomočjo ľefleksije. Izkustveno učenje temelji na naših lastnih doŽivljanjih samega sebe, drugih ljudi in celotnega sveta - okolja nasploh. Refleksija pa predstavlja učenje ob analizi lastnih izkušenj v smislu samoocenjevanja in ne samokľitike. 31 Ę Temeljni elementi v supervĺziji Supervizija zajema najmanj štiri elemente, in sicer (slika 1) . supervizorja . supervizanta(te) . supervizantovekliente(vaľovance,bolnike) . supervizantovo delovno okolje Supervizor in supervizant sta v supervizijskem procesu neposredno navzoča, medtem ko klient in delovno okolje predstavljata posľednę elemente, saj sta navzoća le prek supervizantove predstavitve. Izjema je le supervizijav živo. Ta poteka neposredno na delovnem mestu supervizanta. Slikq 1: Prikaz temeĘnih supervizijskih elementov in njihova medsebojna povezanost SUPERVIZOR DELO\TNO OKOLJE (KONTEKST) 3L osnovni pogojĺ za supervizijo Pred vsakim začetkom pravega supervizijskega procesa, ki je kontinuiran učni proces' moramo zagotoviti nekatere osnovne pogoje. Ne glede na obliko supervizije (individualna, skupinska ali dualna) izdelamo nekakšen delovni načrt,v katerem s skupnim dogovorom opľedelimo: . cilje ali namęn supervizijskih srečanj . povezavo med delom in učenjem (nujno redno strokovno delo in neposređen stik z ljudmi) . število in tľajanje posameznih srečanj . stalen prostor (nemoteno delo) . vlogo supeľvizorja (kakovost in način dela) . vlogo supervizanta(ov) (motivacija) . Varno ozračje (zaupnost, molčečnost) . finančno plat itn. Že pređ zaćętkom supervizijskega procesa naj bi se dogovorili o čim več stvareh, kar omogoča razumevanje vseh sodelujočih in boljšo pľeglednost. Supervizijsko srečanje - seansa Supeprvizija je sistematičen proces učenja, ki zahtęva za vsako srečanje jasno strukturo. Za proces učenja sta ođgovoľna tako supervizor kot supervizant. Supervizantova naloga je v tem, dazasreč,anje pripravi ''zgođbo'', ''dogodek'', ''lastno izkušnjo'' v pisni obliki. Mogoče je tudi, da le- to v ustni obliki v celoti poda šele na srečanju, vendar ta način ni tako uspešen, kot če jo na kľatko pisno predstavi. Na tej osnovi se izde|a superpv izij sko vpraš anj e, ki ga skup aj z ev alv aclj o prej šnj e ga srečanja posreduje supervizoľju. Če pa gľe za skupinsko obliko JJ '1 supervizije, pa to posredujemo tudi ostalim supervizantom v skupini. Ti že pred srečanjem pozomo preberejo celotno poročilo in si pľipľavijo vprašanja, ki jih bodo zastavili na srečanju. Samo srečanje običajno poteka po naslednjem vrstnem redu: . individualna predstavitev lastnega trenutnega počutja (ogrevanje) . diskusija o poľočilih s prejšnjega srečanja (vplivi in posledice za supervizante) . skupni dogovor oz. izbiratemę za tokľatno srečanje (obravnava ''zgodbe'' in supervizijskega vprašĄa, povezanega s to vsebino, analizaokoliščin in trenutnih emocij ali vnovična obravnava nedo- končanih vsebin iz prejšnjega srečanja) . predstavitev izbrane vsebine . poglobljeno razmišljanje o srečanju . dogovori glede naslednjega srečanja. Po končanem srečanju moľa vsak supeľvizant narediti evalvacijo s svojega zornega kota, najkasneje do naslednjega srečanja, kjeľ bo v diskusrji prispeval svoj delež. o številu, dolžini in pogostnosti srečĄ se dogovorijo vsi sode- lujoči. Vendar pa obstajajo določena pľavila oz. pripoľočila. Sre- čanja naj bi si sledila nepretrgomav razmaku dveh do treh tednov. To je najboljša možnost. Samo srečanje naj bi trajalo tri šolske uľe, vseh sľečanj paną bi bilo od 10 do 15. Sestava supeľvizijske skupine naj se praviloma ne bi spreminjala in vsi člani naj bi bili' če je le mogoče, navzoči na vseh srečanjih, ne glede na trenutno potrebo oz. počutje. 34 Razmišljanje za konec Čas, ki ga medicinska sestra namenja strokovnemu izobraževanju in izpopolnjevanju zaradi boljše kakovosti dela in večjega zadovoljstva, bi moral vpńhodnje v večji meri vsebovati tudi učenje za osebno ľast in razvoj. Le medicinska sestra, ki bo najprej kot posameznik, kot človek sľečna, zadovoljna in uspešna, bo lahko kos vsem težkim strokomim nalogam in poslanstvu, ki si ga je s tem izbrala. Morda je prav superviz|jamoŽĺost za uľesničitev te želje. Literatura: 1. Hąwkins P., Shohet R. Supervision in the helping professions. open uni- versiý press, 1990. 2. Butterwoth T., Faugier J. Clinical supervision and mentoľship innursing. Chapman & Hall, 1992. 3. Hanekamp H. Intervision. Nijemegen: Hogeschool, 1992. 35