VODENJE ZA UČENJE Poročilo o izvedbi programa v šolskem letu 2016/2017 dr. Mihaela Zavašnik Arčnik Lea Avguštin Ljubljana, junij 2017 1 VODENJE ZA UČENJE Poročilo o izvedbi programa v šolskem letu 2016/2017 dr. Mihaela Zavašnik Arčnik Lea Avguštin Odgovorna oseba: dr. Vladimir Korošec Založnik: Šola za ravnatelje Ljubljana, 2017 © Šola za ravnatelje, 2017 Dostopno na http://solazaravnatelje.si/index.php/dejavnosti/vodenje-za-ucenje/porocila-o-izvedbi Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=291406080 ISBN 978-961-6989-17-6 (pdf) 2 VSEBINA 1. UVOD .................................................................................................................................................................................. 4 1.1 NAMEN IN CILJI ...................................................................................................................................................... 4 1.2 UDELEŽENCI ............................................................................................................................................................ 4 2. IZVEDBA PROGRAMA .................................................................................................................................................. 7 2.1 SREČANJA .................................................................................................................................................................. 7 2.2 METODE IN OBLIKE DELA ................................................................................................................................. 9 2.3 DOKONČANJE PROGRAMA IN POTRDILA ................................................................................................... 9 3. EVALVACIJA USPOSABLJANJA V PROGRAMU ................................................................................................... 9 3.1 PRVA RAVEN: ZADOVOLJSTVO UDELEŽENCEV .................................................................................... 10 3.2 DRUGA RAVEN: UČENJE UDELEŽENCEV .................................................................................................. 11 3.3 TRETJA RAVEN: PODPORA ............................................................................................................................. 12 3.4 ČETRTA RAVEN: UPORABA NOVEGA ZNANJA IN SPRETNOSTI ..................................................... 13 3.5 PETA RAVEN: VPLIV .......................................................................................................................................... 13 4. ZAKLJUČEK ................................................................................................................................................................... 14 KAZALO PREGLEDNIC Preglednica 1: Udeleženci programa ......................................................................................................................... 4 Preglednica 2: Udeleženci programa glede na vrsto vzgojno-izobraževalnega zavoda ...................... 5 Preglednica 3: Udeleženci programa po zavodih.................................................................................................. 5 Preglednica 4: Udeleženci programa po statističnih regijah ........................................................................... 5 Preglednica 5: Udeleženci programa po kohezijskih regijah ........................................................................... 6 Preglednica 6: Urnik delavnic ....................................................................................................................................... 7 Preglednica 7: Vsebine srečanj ..................................................................................................................................... 7 Preglednica 8: Ravni in elementi evalvacije programa ...................................................................................... 9 3 1. UVOD 1.1 NAMEN IN CILJI Program je namenjen ravnateljem, ki se želijo sistematično posvečati uvajanju in uresničevanju izboljšav na področju vodenja za učenje. Ena izmed ključnih strategij vodenja za učenje je spremljanje in vrednotenja dela strokovnih delavcev, ki je bila osrednja tema programa v letu 2016/2017. Pri vodenju za učenje gre za povezanost učenja učencev, učenja strokovnih delavcev, učenja zavoda, sistema in ravnatelja. Čeravno so vse ravni učenja pomembne, je dokazano največji vpliv ravnatelja na učenje učencev preko strokovnih delavcev. Spremljanje in vrednotenje dela strokovnih delavcev predstavljata pomembno strategijo ravnateljevega vodenja za učenje, predvsem z vidika krepitve individualnega in organizacijskega učenja. Cilji programa so: - načrtovati, uresničevati, spremljati in evalvirati izboljšavo s področja spremljanja in vrednotenja dela strokovnih delavcev; - izmenjati izkušnje in primere dobrih praks s področja vodenja za učenje. Vsebine programa:  pridobiti znanje in spretnosti s področja spremljanja in vrednotenja dela strokovnih delavcev (vodenje za učenje, hospitacije, ocenjevanje delovne uspešnosti, povratna informacija, letni pogovor …);  načrtovanje, spremljanje in evalvacija izboljšav;  spoznavanje primerov dobrih praks vodenja iz javnega in zasebnega sektorja. Ravnatelji so sami izbrali področje, na katerem so spremljali in vrednotili delo strokovnih delavcev; izboljševali so ga s pomočjo teoretičnih spoznanj, sistematičnega uvajanja izboljšave in izmenjave izkušenj. 1.2 UDELEŽENCI Javni razpis za program Vodenje za učenje je bil objavljen januarja 2016 na spletni strani Šole za ravnatelje. Prijavilo se je 16 udeležencev. Kotizacija je znašala 70 EUR (cena brez DDV) za posameznega udeleženca programa. Spodnje preglednice prikazujejo razporeditev udeležencev po spolu (preglednica 1), vrstah vzgojno-izobraževalnega zavoda (preglednica 2), zavodih (preglednica 3), statističnih (preglednica 4) in kohezijskih regijah (preglednica 5). Preglednica 1: Udeleženci programa 4 Spol Število Moški 1 Ženske 15 Skupaj 16 Preglednica 2: Udeleženci programa glede na vrsto vzgojno-izobraževalnega zavoda Vrsta vzgojno-izobraževalnega zavoda Število Vrtec 4 Osnovna šola 8 Srednja šola 4 Skupaj 16 Preglednica 3: Udeleženci programa po zavodih Zavod Udeleženec OŠ prof. dr. Josipa Plemlja Bled Nataša Ahačič Vrtec Kurirček Logatec Brigita Česnik OŠ Fokovci Suzana Deutsch OŠ Matije Valjavca Preddvor Tea Dolinar Dvojezična srednja šola Lendava Silvija Hajdinjak Prendl OŠ Simona Kosa Podbrdo Polonca Kenda Gimnazija Vič Alenka Krapež OŠ Brežice Marija Lupšina Novak Vrtec Ajdovščina Alenka Močnik OŠ Vavta vas Mojca Petkovič Vrtec Pobrežje Maribor Branka Šamec Biotehniški izobraževalni center Ljubljana, Živilska šola Tatjana Šček Prebil Šolski center Srečka Kosovela Sežana, Gimnazija in Dušan Štolfa ekonomska šola Vrtec Jarše Diana Šumenjak OŠ n. h. Maksa Pečarja Zlatka Vlasta Zgonc OŠ Martina Krpana Barbara Žitnik Ternovec Skupaj 16 Preglednica 4: Udeleženci programa po statističnih regijah Statistična regija Število Zasavska - Posavska - Primorsko-notranjska 2 Jugovzhodno-slovenska 2 Goriška 1 Obalno-kraška - Koroška - Pomurska 2 5 Gorenjska 2 Podravska 1 Savinjska - Osrednjeslovenska 6 Skupaj 16 Preglednica 5: Udeleženci programa po kohezijskih regijah Kohezijska regija Število Vzhodna kohezijska regija 4 Zahodna kohezijska regija 12 Skupaj 16 6 2. IZVEDBA PROGRAMA Program je trajal od marca 2016 do aprila 2017 in je obsegal 64 kontaktnih ur oz. osem srečanj. Srečanja so potekala na zavodih, iz katerih so prihajali udeleženci, tako da je bila vsaka delavnica izvedena na drugi lokaciji. Program sta izvajali dr. Mihaela Zavašnik Arčnik in Ksenija Mihovar Globokar, spec. 2.1 SREČANJA Program je obsegal osem srečanj, ki smo jih izvedli v šesturnih enodnevnih sklopih. Vsakemu srečanju so sledile individualne in/ali skupinske konzultacije (dve uri). V preglednici 6 so prikazani datumi srečanj. Preglednica 6: Urnik delavnic Delavnica Datum izvedbe 1. delavnica 14. marec 2016 2. delavnica 13. april 2016 3. delavnica 17. maj 2016 4. delavnica 15. junij 2016 5. delavnica 30. avgust 2016 6. delavnica 12. oktober 2016 7. delavnica 12. januar 2017 8. delavnica 12. april 2017 V spodnji preglednici (preglednica 7) so navedene podrobnejše vsebine posameznih srečanj. Preglednica 7: Vsebine srečanj Srečanje Vsebine 1 Uvod v spremljanje in vrednotenje dela strokovnih delavcev (prvine spremljanja in vrednotenja) 2 Ravnateljeve in medsebojne hospitacije ter refleksija kot temelj spremljanja in vrednotenja 3 Ocenjevanje letne delovne uspešnosti, povratna informacija, letni pogovori Izbor prioritet/prednostnih nalog in akcijsko načrtovanje izboljšav 4 Kritično prijateljevanje akcijskih načrtov izboljšav 5 Uvajanje izboljšav 6 Spremljanje uvajanja izboljšave 7 Spremljanje uvajanja izboljšave 8 Evalvacija izboljšave in programa V programu sta s predavanji sodelovala dva gosta, in sicer: 7 Gost Naslov predavanja Datum predavanja mag. Ciril Dominko, Kolegialne hospitacije 13. april 2016 ravnatelj Gimnazije Bežigrad Vesna Mrazić Delovna uspešnost skozi prizmo 17. maj 2016 Kadrovska direktorica, Bisnode ciljnega vodenja in KPI-jev 8 2.2 METODE IN OBLIKE DELA V programu smo uporabili različne oblike in metode dela: viharjenje možganov, študijo primerov, refleksijo, vprašalnik, analizo dokumentov, strokovne razprave, izmenjavo primerov dobre prakse, sodelovalno učenje, frontalno predavanje z razpravo. Hkrati smo uvajali novejše metode dela z odraslimi, tj. coaching in tehnike NLP (npr. piramida realizacije, vizualizacija). V okviru programa smo izvajali tudi t. i. individualne in/ali skupinske konzultacije, za katere sta bili izvajalki programa na voljo v sklopu posameznih srečanj. 2.3 DOKONČANJE PROGRAMA IN POTRDILA Program je v celoti zaključilo 13 udeležencev. V skladu s Pravilnikom o nadaljnjem izobraževanju in usposabljanju strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju (UL RS, št. 64/04, 83/05, 27/07) bodo prejeli potrdila o izobraževanju, ovrednotena s številom točk glede na navzočnost in opravljene obveznosti. Trije udeleženci programa zaradi različnih vzrokov (npr. bolniška, odsotnost na delavnicah) programa niso končali. 3. EVALVACIJA USPOSABLJANJA V PROGRAMU Na koncu smo izvedeni program evalvirali. Z evalvacijo, ki je obsegala pet ravni po Guskeyju (2000 in 2002 v Bubb in Earley 2007, 70), smo ovrednotili učinke usposabljanja udeležencev v programu in njihove izboljšave, in sicer:  prva raven: zadovoljstvo;  druga raven: učenje;  tretja raven: podpora;  četrta raven: uporaba novega znanja in spretnosti;  peta raven: vpliv na strokovne delavce in učence, otroke. Za evalvacijo programa smo uporabili anketni vprašalnik z vprašanji zaprtega in odprtega tipa. Ocene postavk so bile v razponu od 1 do 4, izpolnilo pa ga je 11 sodelujočih, kar predstavlja 85 % udeležencev, ki so program uspešno končali. V spodnji preglednici (preglednica 9) so za vsako raven navedeni posamezni elementi evalvacije. Preglednica 8: Ravni in elementi evalvacije programa Raven evalvacije Vprašanja evalvacije PRVA RAVEN:  Kako ste bili zadovoljni s programom (predavatelji, ZADOVOLJSTVO UDELEŽENCEV metodami, sodelovanjem)?  Ali vam je pridobljeno znanje v pomoč pri delu? Če da, kako.  S čim ste bili najbolj zadovoljni? Kaj vam je bilo najbolj všeč?  S čim ste bili najmanj zadovoljni? Kaj vam je bilo najmanj všeč? DRUGA RAVEN:  Koliko so se vaša pričakovanja v zvezi s programom UČENJE UDELEŽENCEV uresničila? 9  Katera pričakovana znanja in spretnosti ste prejeli v programu?  V čem so se vaša stališča in prepričanja spremenila?  Koliko so bili cilji programa doseženi? TRETJA RAVEN: PODPORA  Kakšno podporo ste imeli pri uvajanju izboljšave?  S kakšnimi izzivi ste se soočali pri uvajanju izboljšave v vašem zavodu? ČETRTA RAVEN: UPORABA  Koliko ste pridobljeno znanje in spretnosti v programu NOVEGA ZNANJA IN uporabili pri svojem delu? SPRETNOSTI  Kaj se je spremenilo v vaši praksi/v vašem delovanju zaradi sodelovanje v programu? Kaj delate drugače? PETA RAVEN:  Koliko so učinki vaše izboljšave vidni v praksi? VPLIV NA OTROKE, UČENCE IN  Opišite učinke izboljšave. STROKOVNE DELAVCE 3.1 PRVA RAVEN: ZADOVOLJSTVO UDELEŽENCEV V zvezi z ravnjo zadovoljstva smo udeležencem zastavili štiri vprašanja. Prvo je bilo zaprtega tipa; udeleženci so na štiristopenjski lestvici označili, kako so zadovoljni s programom, tj. s predavatelji, metodami dela in sodelovanjem (1 – precej nezadovoljen, 4 – zelo zadovoljen). Povprečna ocena njihovega zadovoljstva s programom je bila štiri (4), kar pomeni najvišjo možno oceno in kaže, da so bili vsi udeleženci s programom zelo zadovoljni. Preostala tri vprašanja so bila odprtega tipa. V nadaljevanju povzemamo njihove odgovore na posamezna vprašanja. Ali vam je pridobljeno znanje v pomoč pri delu? Če da, kako. - na 2 področjih uvajam izboljšave - izboljševanje lastne prakse ob medsebojni izmenjavi znanj in izkušenj (2x) - osvetlila sem nekatere probleme - začela sem s kolegialnimi hospitacijami, ki jih prej ni bilo - pomoč z idejami in osvetljevanje nekaterih zadev - vnos znanja in spretnosti v svoje vodenje (2x) - spremembe, ki sem jih uvedla, mi dajejo zadovoljstvo - lotila se bom kakovostnejšega ocenjevanja - nove ideje, pasti in težave S čim ste bili najbolj zadovoljni? Kaj vam je bilo najbolj všeč? - izmenjava izkušenj in primerov dobrih praks (6x) - izmenjava informacij (5x) - debate o težavah in problemih (dale so mi novih moči in potrditev) - različne lokacije izvedbe - spoznavanje celotnega šolskega sistema od vrtca do srednje šole - reševanje težav - izboljševanje lastne prakse - mreženje - odprta komunikacija, poslušanje drug drugega 10 - metode predavateljic, dostopnost predavateljic (3x) - konkretni predlogi in usmeritve - da sem morala mnenje argumentirati - odločnost in podpora predavateljic - korektnost vodenja delavnic S čim ste bili najmanj zadovoljni? Kaj vam je bilo najmanj všeč? - ker se 2x nisem mogla udeležiti delavnic 3.2 DRUGA RAVEN: UČENJE UDELEŽENCEV Na ravni učenja smo udeležencem zastavili štiri vprašanja. Prvi dve sta bili zaprtega tipa; na štiristopenjski lestvici so označili, koliko so se jim pričakovanja v zvezi s programom uresničila (1 – skoraj v celoti neuresničena, 4 – skoraj v celoti uresničena) in koliko so bili cilji programa doseženi (1 – doseženi v zelo majhni meri, 4 – skoraj v celoti doseženi). Udeleženci so tej ravni namenili povprečno oceno 4,0, kar pomeni, da so se njihova pričakovanja skoraj povsem uresničila. Povprečni oceni pri doseganju ciljev programa sta prikazani v preglednici 10. Preglednica 10: Povprečne vrednosti doseganja ciljev programa Cilj programa Povprečna ocena načrtovati, uresničiti in evalvirati 3,7 izboljšavo izmenjati izkušnje in primere dobrih praks 4,0 Preostali dve vprašanji sta bili odprtega tipa. Nanašali sta se pridobivanje pričakovanih znanj in spretnosti ter na spremembo stališč in prepričanj. V nadaljevanju povzemamo odgovore udeležencev na omenjeni vprašanji. Katera pričakovana znanja in spretnosti ste prejeli v programu? - biti bolj odločna in vztrajati na odločitvi, ki koristi učencem - načrtovanje - spremljanje pouka - medsebojne hospitacije (kako to delajo drugje) - povezovanje teorije s prakso - veliko novih informacij (kako izdelati kriterije, nove metode dela) - znanje o vodenju – kako ravnati, načrtovati v konkretnih primerih - si upati biti ravnatelj in se postaviti - poznavanje zakonodaje - izmenjava izkušenj - da si upam in zmorem - skrbno načrtovanje (postopnost, razložiti namen) - dobila sem več kot sem pričakovala, zato sem bila tudi bolj uspešna pri uvajanju izboljšave 11 V čem so se vaša stališča in prepričanja spremenila? - na marsikaj gledam sedaj manj osebno, z drugega zornega kota - ugotavljam, da se vsi spopadamo s podobnimi izzivi, ki jih rešujemo na različne načine - bolj jasno vidim rešitve nekaterih problemov - delno. bolj temeljito sem preučila ocenjevanje delovne uspešnosti - razvijamo in izvajamo novo področje - različni pristopi k istemu cilju (da se na različne načine) - niso se spremenila, a potrdila, da grem v pravi smeri (2x) - ravnatelj je dolžan poskrbeti za kakovostno delo vseh zaposlenih na šoli - da lahko delam spremembe - nagradila in potrdila - s pravilnimi oblikami in metodami res lahko vplivamo na zaposlene in dosežke otrok 3.3 TRETJA RAVEN: PODPORA Na ravni podpore smo udeležencem zastavili dve vprašanji. Prvo je bilo zaprtega tipa; na štiristopenjski lestvici so označili, kakšno podporo so imeli ob uvajanju izboljšave pri predavateljih, strokovnih delavcih in kolegih v programu (1 – zelo slabo, 4 – zelo dobro). Povprečne ocene podpore so prikazane v preglednici 11. Preglednica 11: Povprečne vrednosti podpore Podpora Povprečna ocena predavateljev 3,9 strokovnih delavcev 3,4 kolegov v programu 3,8 Drugo vprašanje je bilo odprtega tipa. Udeleženci so pojasnili, s kakšnimi izzivi so se soočali pri uvajanju izboljšave. V nadaljevanju povzemamo njihove odgovore na to vprašanje. S kakšnimi izzivi ste se soočali pri uvajanju izboljšave v vašem zavodu? - strah me je bilo negativnega odziva sodelavcev (izkazalo se je, da je strah odveč) - izziv je še vedno izboljšavo uvesti v redno delo, vendar so začeli delavci to sprejemati - bolj objektivno oceniti delo zaposlenih - bolj kritično samoocenjevanje - sprejemanje medsebojnih hospitacij - način izvedbe hospitacij - upora strokovnih delavcev spremembam in novostim (2x) - do sprememb ne pride takoj - osmisliti načrtovane novosti v kolektivu - z velikostjo vrtca - s premalo neposrednega stika s prenosom informacij in povratnih informacij - videla sem, če se znam odločiti - da sploh posežem po spremembi, da premaknem ljudi - motivirati ljudi 12 - podpora sodelavcev in njihovega razumevanja načrtovanih dejavnosti - osmisliti prioritetne cilje ter vpeljati karierne listovnike 3.4 ČETRTA RAVEN: UPORABA NOVEGA ZNANJA IN SPRETNOSTI Tudi na ravni uporabe novega znanja in spretnosti smo udeležencem zastavili dve vprašanji. Prvo je bilo zaprtega tipa; na štiristopenjski lestvici so označili, koliko so pridobljeno znanje in spretnosti uporabili pri svojem delu (1 – skoraj nič, 4 – v večji meri). Povprečna ocena udeležencev v zvezi s pridobljenim znanjem in spretnostmi je bila 3,9, kar pomeni, da so večino pridobljenega znanja in spretnosti neposredno prenašali v svoje delo. Drugo vprašanje je bilo odprtega tipa. Udeleženci so pojasnili, kaj se je spremenilo v njihovi praksi oziroma kaj delajo drugače. V nadaljevanju povzemamo njihove odgovore na to vprašanje. Kaj se je spremenilo v vaši praksi/delovanju zaradi programa? Kaj delate drugače? - spremljanje dela je postalo moja prioriteta - več stvari si sama zapisujem - več se pogovarjam s strokovnimi delavci in jih spodbujam - boljše skupno načrtovanje dela - bolj enakomerna porazdelitve dela - bolj sistematično spremljanje - spremenila sem načrtovanje izvedbe hospitacij - načrtujem podobne teme za spremljanje - spodbujam medsebojne hospitacije - večji posluh za pripombe sodelavcev - bolj opazim zadržke in dileme strokovnih delavcev - trudim se biti bolj prisoten - naredila sem načrt hospitacij - vzpostavila sem protokol kolegialnih hospitacij - izboljšavo si je potrebno konkretno zastaviti in jih bolj slediti (sedaj hospitiram redno) - bolj sem samozavestna, saj sem čutila podporo kolegov v skupini in predavateljic - strokovni delavci vidijo v spremeni nekaj dobrega - vključevanje več sodelavcev – sovodenje pri odločitvah - kar počnemo, osmislimo skupaj in s sodelovanjem tudi dosežemo 3.5 PETA RAVEN: VPLIV Tudi na ravni vpliva smo udeležencem zastavili dve vprašanji. Prvo je bilo zaprtega tipa; na štiristopenjski lestvici so označili, koliko so vidni učinki izboljšave v praksi (1 – skoraj nič, 4 – zelo). Povprečna ocena vpliva je znašala 3,5. Drugo vprašanje je bilo odprtega tipa. Udeleženci so opisali učinke izboljšav, ki so jih uvajali. Povzemamo nekaj njihovih odgovorov. 13 Opišite učinke izboljšave. - strokovni delavci so bili soudeleženi pri izdelavi kazalnikov in pri ocenjevanju (bolj so postali pozorni na svoje delo in ozaveščajo pomembnost samoevalvacije in refleksije svojega dela) - sodelovanje med zaposlenimi se je izboljšalo preko strokovnih dialogov in kritičnega prijateljevanja - ocene delovne uspešnosti se sicer niso spremenile, vendar jih lažje obrazložim in argumentiram - izvedba medsebojnih hospitacij (2x) - število izvedenih medsebojnih hospitacij - boljši medsebojni odnosi v kolektivu - začeli so uporabljati znanje ki ga nudijo drugi sodelavci - strokovni delavci so se bolj povezali zaradi kolegialnih hospitacij - pričeli smo izdelovati kriterije delovne uspešnosti (skupaj z deležniki) - evalvacija je bolj konstruktivna - na koncu se naredi načrt za naprej - ker sem konkretno ukrepala pri eni izmed sodelavk, je predmet sedaj postal bolj priljubljen (nova učiteljica) - učitelji, ki so se upirali nekaterim metodam, jih sedaj uporabljajo – otroci so bolj zadovoljni - posvetovanje strokovnih delavcev po vertikali - zaživeli so strokovni aktivi - bolj objektivne ocene delovne uspešnosti - več sodelovanja med zaposlenimi - baza znanja se deli in uporablja 4. ZAKLJUČEK Osnovni namen evalvacije je bil pridobiti uvid v izvedbo programa, da bi ga lahko še izboljšali. Tako smo pridobili informacije, ki so se nanašale na zadovoljstvo z izvedbo, učenje udeležencev, podporo v procesu uvajanja izboljšave, uporabo znanja in spretnosti ter na vpliv oziroma učinke programa. Na podlagi analiziranih podatkov v zvezi z zadovoljstvom udeležencev lahko trdimo, da je bil program uspešen in da so udeleženci zelo zadovoljni. Njihova stališča o zadovoljstvu s programom (s predavatelji, metodami in sodelovanjem) so zelo pozitivna, negativnih mnenj praktično ni. Najbolj všeč so jim bile razprave, izmenjava mnenj in primerov dobrih praks ter konkretno uvajanje izboljšav in njihova spremljava. Pridobljeno znanje jim je bilo v pomoč pri delu. V zvezi z učenjem so ocenili, da so se njihova pričakovanja večinoma uresničila, prav tako sta bila dosežena cilja programa. V programu so pridobili številna znanja in spretnosti, poleg tega je program vplival na spremembo stališč in prepričanj pri večini udeležencev, kar ocenjujemo kot pozitivno. K uspešnemu učenju je pripomogla podpora, ki so je bili udeleženci deležni pri predavateljih, strokovnih delavcih in kolegih v programu. Podporo strokovnih delavcev so ocenili nižje kot podporo predavateljev in kolegov v programu, kar je razumljivo, saj si nekateri strokovni delavci sprememb ne želijo. Udeleženci programa so v praksi prepoznali tudi številne pozitivne vplive oziroma učinke programa, tj. uvajanja izboljšav na posameznem področju. 14 V spodnji preglednici je prikazan presek povprečnih vrednosti ocen udeležencev po posameznih ravneh evalvacije (preglednica 12). Preglednica 12: Povprečne vrednosti po posameznih ravneh evalvacije Raven evalvacije Povprečna vrednost 1. raven: zadovoljstvo udeležencev 4,0 2. raven: učenje udeležencev 3,9 3. raven: podpora udeležencev 3,7 4. raven: uporaba novega znanja in spretnosti 3,9 5. raven: vpliv 3,5 Skupaj 3,8 Na podlagi evalvacije ocenjujemo, da je program dosegel začrtane cilje, saj skupna povprečna ocena posameznih evalviranih ravni znaša 3,8 (na štiristopenjski lestvici). Trdimo lahko, da smo okrepili znanje in spretnosti udeležencev za kakovostno spremljanje in vrednotenje dela strokovnih delavcev, uspešno začrtali in uresničili izboljšave na področju ter omogočili in spodbudili izmenjavo primerov dobrih praks. Program usposabljanja kot profesionalna oblika razvoja ravnateljev na področju pedagoškega vodenja je dosegel svoj namen. 15