6 She en poglaviten sadershik rasdeljenja obzhinfkih pafhinj in gojsdov. Koriit in potrebo, ktere bi slovenfkiga kmeta k rasdeljenju obzhinfkih pafhinj in gojsdov perga-njati mogle, fo nam ..Novize** tako ozhitno raska-sale, de jih vfak, kterimu fo sdrave ozhi in ne-pofhkodvane nfhefa dane, s drobtinizo moshgan fposnati samore. Ker pa rasun mnogih v naftnimi zhafopifu nasnanjenih sadershkov, ki s sheJesnimi verigami slovenfkiga kmeta na ftare navade perkle-njeniga dershe, fhe drugi fovrashniki temu obzhno-koriftnimu prisadevanju nafprotvajo, naj mi bo per-pufheno , vam fhe en poglaviten vsrok , sakaj fe marfiktera fofefka sa delitvo obzhin ne smem, nekoliko nasnaniti. Ne bojim fc kmeta samere, ne vftrafhim fe fovrashtva goltazha, ako vam odkrito-ferzhno fhe neki sadershik rasglalim, ki umniga kmeta tako oflepuje, de laftnimu pridu, de obzhin-fki potrebi. ozhi in ufhefa satifnuje. G o ft a z h i in b a j t a rj i, ali tako imenovani kaj s h ar j i fe na neko, is perviga fkos dobroto premoshnih kmetov vpeljano, potem pa fkos navado ukorenineno Itaro pravizo operajo, po kteri jim je, bres de bi kako laftnino v fofef kini pafhi in gosjdu imeli, perpufheno, eno, dve ali zlo tri krave obzhinfki zhedi perdrushiti, in ii is obzhinfkih gojsdov potrebnih derv sa fvojo pezh in ognjifhe ufekati. Pofebno radovoljni fo kmetje tiftim bajtarjem in goftazham, kterih roko del a fofefka narbolj potrebuje, imenovano dobroto fkasali. Ako bi fe po takih fofefkah po napeljevanju kmetijfke drushbe obzhinfke pafhe in gojsdi rasdeliti sazheli, bi kakor vfak lahko previdi taki goftazhi in bajtarji s vlimi fvojimi dobrotnimi pravizami na fuho priflili: bi mogli, ako bi po simi ubogiga Laponza in po leti divjiga Hotentota pofnemati ne hotli, potrebne derva fi kupiti, in koshe, ki bi na preterganih kravah vifele, s kupljenim fenam nabafati. Pred bofh sa-voljo tega zhernolize Samorza vbelil, pred ofhtirja od prodaje kerfheniga vina odvadil, ko takiga k delitvi obzhinfkih pafhinj in gojsdov pergovoril. Tudi fe ti ni potreba prisade vati, goitazha ali bajtarja, ki fe s tako pravizo bali t, k radovoljnini rasdeljenju obzhin, per kterih ga kmetje le is mi-lofti terpe, nagovarjati, sakaj fam gofpodar ima pravizo fvoje premoshenje, naj bo she v dnarjih ali pav semlji, po fvoji previdnofti porabiti. Sato imajo tudi v takih fofefkah, ki fmo jih sgorej nasnaniii, farni kmetje oblaft in pravizo, fi obzhinfke pafhe in gojsde, po fvojih ftarih pravizah, po kterih fe jim tudi gruntni davek naklada, rasdeliti. Tode, dokler fe bo od 30 kmetov ene fofefke 5 fvojimu kraja-zhu (shnidarju}, 8 fvojimu zhevljarju sameriti balo, dokler bo 10 kmetov med bajtarjem fraka (Thvo-gra), med goltazham seta aH talta fkos take ob-zhnokorittne naredbe fe pofhkodvati treflo, dokler bo 7 kmetov gorne, s defetmi kmeti fpodne vali v vezhni pravdi shivelo, in dokler bodo drugi, ne-marneshi bres v/iga unema sa laftni in obzhinfki koriit navadni odgovror dajali: „feft fe s a to rez h ne menim: naredite kakor h o zh e t e; kakor bote sa-fe, tako bote tudi sa-me naredili," — dokler bodo take smefhnjave kmetam na poti, tako dolgo ne bo nobena koriftna naredba per kmetijah vpeljana, in nobena obzhinfka pafha, noben obzhinfki gojsd rasdelena ne bota. Ako fe pa s bratovfko nubesnijo per taki delitvi v saderge priti bojite, rasdeliti obzhinfke pafhe in gojsde, pro-d a j t e jih in ako žela fofefka pervoli, d a j te p r i d-niniu rokodelzu bres p laz bila delesh, tode ne v laftnino, ampak le tako dolgo, dokler bode te dobrote vreden, ali pasavoljo fta-roiti tega po m oz h k a potreben. Potem, ko je fkos fmert ali nerodno obnafhanje, kar bo per fo-fefknim sberalifhu nasnanjeno in rasfojeno, vshi-vavzu ta milottlivi vshitik odpadel, padejo imenovani deleshi vnovizh fofefki nasaj; in gotovo je, de fe bo sopet dofti rokodolzov sa take pomozhke oglafilo. in de bo fofefka s pridnimi delovzi obilno prefkerbljena. Tako bote dobizhke, ki vam jih v „\ov izah" obetamo, fkos laftno fkufhno zeniti sa-mogli; tako fi dobro ime poterdili, pod kterim tudi drugi narodi §lovenza posnajo. Joshef Demfher.