PLEMENITO POSLANSTVO »JANEZA LEVCA« Vstopna postaja v vsakdanji svet Osnovni cilj Zavoda za usposabljanje Janez Levec, k\ že 75 let opravlja svoje poslanstvo pri Izobraževa-nju duševno prizadetih otrok, je usposobitl učence za delo in žlvljenje v družbi. Tako že 20 let pripravljajo v posebnih oddelkih absolvente šole tako, da učni In delovni program tesno povezujejo z neposrednim delom, ki ga bo opravljal učenec, ko ne bo več šolar. Priprava na samostojno življenje Zavod ima danes 2 osnovni šoli za lažje prizadete učence, oddelke za delovno usposab-ljanje, intemat za lažje priza-dete otroke in učnovzgojno delavnico, kruigoveznico in ti-skamo. Zavod zajema dušev-no prizadete otroke vseh Jjub-ljanskih občin. Vsi učenci imajo možnost, da se usposabljajo v osnovni šoli s prilagojenim progra-mom ali pa v oddelkih za de-lovno usposabljarye. Zaradi celodnevne obravnave so starši teh otrok lahko zaposle-ni in jim na delovnem mestu ni treba skrbeti za otroka. Za samostojno živ]jer\je se učenci pripravljajo tudi v svo-ji pionirski in mladinski orga-nizaciji in v domski skupno-sti. Izdajajo tudi svoje glasilo Črni murni, ki ga tiskajo in vežejo sami. Za svoje delo so pionirji in mladinci, ki se si-cer udeležujejo vseh družbe-nopolitičnih manifestacij, prejeli že vrsto športnih in drugih priznanj in nagrad, med ryimi tudi srebrni znak OF. Za vsakegaučenca posebej Če si malo pobližje ogleda-rmo šolsko delo, moramo ve-deti, da se za vsakega spreje-tega učenca oblikuje indivi-dualizirani program dela, ki vključuje psihološko, logo-pedsko, fizioterapevtsko obravnavo, dopolnilni pouk za posebne učne motnje in te-žave, dodatni pouk za učence, ki bodo sposobni za vkjjuči-tev v programe skrajšanega in prilagojenega usmeijenega izobraževanja, ter po potrebi tudi pedopsihiatrično obrav-navo. Osnovna šola ima osem ra-zredov, deveto in deseto leto pa obiskujejo šolo tisti učen-ci, ki se ne morejo vključiti v skrajšano prilagojene progra-me sredryega usmeijenega izobraževanja ali neposredno v delo. Od petega razreda da-lje je vzgojnim in praktičnim predmetom namenjena kar polovica učnih ur, zaradi po-trebe po intenzivni pripravi za poklicno usmeijanje in uspo-sabljanje. V rednih razredih imajo zato vsako leto enote-densko, v osmih pa celo trite-densko prakso. Kot v vseh šo-lah se tudi učenci Zavoda Ja-nez Levec uspešno vključuje-jo v interesne dejavnosti. De-lo je organizirano po krožkih in sicer tako, da omogočajo otrokom vključitev v tisto po-dročje dela, ki jih zanima. Uspešne dejavnosti V zavodu delujejo tako psi-homotorični, dramski, prav-Uični, likovni, šiviljski, foto-krožek, krožek igre, veselja in dela, filmski in prometni ter rokometni in nogometni kro-žek, v katerih aktivno sodelu-je okrog 200 učencev. Ustano-vili so tudi svoje šolsko šport-no društvo. Mladi filmarji so si na festivalu animiranih fil-mov prislužili s svojim fil-mom Kavka Zlato plaketo. Ko pa so gostovali lutkarji na lutkovnem festivalu v Slovenj Gradcu, jim žirija ni podelila nagrde, ker je bila prepričana, da nastopajo poklicni lutkarji. S svojimi aktivnostmi se enakovredno vključujejo v vse prireditve drugih osnov-nih šol in se nemalokrat vra-čajo s tekmovanj, nastopov ali razstav s priznanji in pohvala-mi. V Zavodu so ptepričani, da tudi interesne dejavnosti učencem dodatno razvijajo njihove psihofizične sposob-nosti, zato prizadevno, vztraj-no in požrtvovalno delujejo pri krožkih kot mentoiji. Če smo govorili o poklic-nem usposabljanju in delovni praksi, ki jo opravljajo učenci sedmih in osmih razredov, moramo zapisati, da imajo ve-lik delež pri uspešnosti zapo-slovanja absolventov zavoda številne OZD v Ijubljanski re-giji. Tako v procesu usposab-Ijanja in zaposlovanja absol-ventov Zavoda na ustreznih delovnih mestih intenzivno sodeluje kar 15 OZD, med r\ji-mi je na prvem mestu Avto-montaža, v kateri je redno za-poslenih preko 70 učencev za-voda. Dom nadomesti družino Več kot 100 učencev mora biti vključenih v domsko vzgojo zaradi socialnih in dru-gih razmer svoje družine. Vzgojitelji nadomeščajo otro-kom starše. Gojenci so razde-Ijeni po skupinah, za katere se trudijo, da bi bile kar najbolj organizirane po družinskem sistemu. Tudi v domu se otro-ci vključujejo v interesne de-javnosti. Imajo pevski zbor, večerno telovadbo, dramski in ritmični krožek, plesne va-je, vrtnarski, likovni, lutkov-ni, fotografski, pletiljski in ši-valni krožek ter krožek veze-nja in kvačkanja, pravljične ure in kryižnico. Praznujejo rojstne dneve ter druge po-membne datume, kar vse otrokom pričara domačnost in toplino. Če je le mogoče, odhajajo otroci ob sobotah domov. Otroci, za katere je skrbstveni organ odločil, da ne smejo obiskovati svojih domov, pre-živijo nedelje v rejniških dru-žinah. Otroci v domu imajo svojo domsko skupnost, ki se je razvila iz pionirske organi-zacije. Dramsko skupnost se-stavljajo vsi gojenci doma in vzgojitelji. Vodi jo mentor in odbor. Pouk za praktično delo Otroci, ki zaradi nizkih psi-hofizičnih sposobnosti ne mo-rejo slediti programu osnovne šole s prilagojenim poukom, so vključeni v oddelke za de-lovno usposabljanje v Jaršah. Cilj tega usposabljanja je raz-viti vse psihofizične sposob-nosti do take stopiye, da se bo zmerno umsko manj razviti mladostnik lahko uspešno vključil v življenje in delo v delavnicah pod posebnimi pogoji. Tako v lesni delavnici izdelujejo didaktični material, lesene igračke, v tkalnici tke-jo na namiznih statvah. V in-dustrijsko montažni delavnici pa izdelujejo preproste dele za delovne organizacije in obrtnike. Tu se otroci usposo-bijo tako, da jim je prehod v delavnice pod posebnimi po-goji mnogo lažji in uspešnejši. V teh oddelkih, ki so znani po vsej Jugoslaviji in Evropi in jih zelo pogosto obiskujejo razne domače in tuje skupine, se usposabljajo otroci in mla-dostniki od 7.-18. leta sta-rosli. Tako kot vse osnovne šole imajo zimsko in letno šolo v naravi. Hodijo smučat, plavat, na izlete in taboijenja, skrat-ka, da živijo in delajo kot vsi drugi otroci. Samo šolski pro-gram imajo prilagojen. Ob koncu zapisa naj še omenimo, kako zlatih rok in plemenitih src so vsi tisti, ki se v Zavodu za usposabljanje Janez Levec iz dneva v dan in iz leta v leto trudijo, da bi duševno priza-dete otroke maksimalno usposobili za delo in življenje. Tatjana Pust