Slovenski PStJAISfc Izhaja enkrat t mescu. Velja 4 gold. 30 kraje, na leto. Štev. 9. V Celovcu 15. septembra 1876. XXV. tečaj. Pridiga za XVI. pobinkoštno nedeljo. (Kdor se povišuje, bo ponižanj gov. G. R.) »Vsak, kteri se povišuje, to ponižan." Luk. 14, 11. (Konec.) Napuh je, sem rekel, začetek vsega greha. Napuh je naj starejša pregreha sveta, ktera je angelje v hudiče spremenila, perve starše iz paradiža spodila. Pervi starši so se sperli zoper Boga, se tako rekoč v boj spustili zoper njega, so hotli od njega neodvisni, ter njemu enaki biti. Zatoraj pravi sv. pismo: „Kdor v napuhu ostane, obsut bo s prekletstvom in na zadnje zaveržen." Porok tega so nam zgodbe vseh časov. Napihoval se je Auian, ljubljenec perziškega kralja Asvera, ter sprosil pri kralju povelje, d& naj se pomorč vsi Judje v perziški deželi. Med judi se je znašel tudi Mardohej, ki je zvesto služil pravemu Bogu, in se je tedaj branil, vklanjati se Amanu, ter mu skazovati božjo čast. To pa je Amanu tolikanj zamerzelo, da je dal postaviti vislice, 50 komolcev visoke, na ktere bi bil obesil Mardoheja. Toda spoinila se je nad njim beseda: „Kdor se povzdiguje, bo ponižan." Mardo-heju, ki je bil kralju življenje otel s tem, da je ovadil neko zaroto ali puntarijo, se je zgodila obilna čast, in je prejel imenitno službo; Napuhnjeni Amau pa, ki je Judom napravil toliko nečasti in stisk, je bil pahnjen s svoje imenitne službe, in obešen na ravno tiste vislice, ki jih je postavil Mardoheju. — Povišal se je tudi kralj Antijoh; bil je napuhnjen tako neznano, da je menil, da bo zamogel še morju zapovedati in pretehtati naj više gore. Zato pa ga je tudi ponižala roka božja. Zadela ga je neznana, neozdravljiva bolezen. Slovenski Prijatel. 19 Drob mu je razjedala pekleča boiečina, in po životu so se mu červi zaredili, in ga razjedali živega. Tolik smrad je puhtel od njega, da nikdo ni mogel sterpeti v njegovem obližju, dokler v obupanju ni sklenil življenja svojega. — Poviševal se je Babilonski kralj Nabuhodonozor, kterega so preroki napovedovali pod podobo serdi-tega leva, nenasitljivega volka in kot šibo mnogih ljudstev. Trikrat je privihral pred Jeruzalem, razdjal po 18mesečni obsedi mesto in tempelj, in peljal Jude v babilonsko sužnost (588 let pr. Kr.). Zmagal je slavno mesto Tir, planil na Egiptovsko, in se z obilnim ropom spet nazaj povernil. Njegova sreča in njegova visokost pa ga tolikanj prevzame, da je dal Daniela vreči v levnjak, tri mla-denče pa v razbeljeno peč, ker mu niso hotli skazovati božje časti. Preroka pa in tudi mladenče je Bog čudoma otel. In prerok Daniel je kralja mečil k pokori pa zastonj! Na zadnje ga Bog sam poniža. Zmed človeške družbe mora pobegniti, in se v gojzdu živiti od trave in sena, kakor kaka neumna živina. Še le čez sedem let se mu spet poverne pamet, in nazaj dobi kraljevo oblast, in hvali Boga vsegamogočnega, kteri pahne mogočneže s trona in ponižne nanj posadi. — Ravno tako nam spričujejo tudi posvetne zgodbe, kako resnične so besede: ,,Kdor se povišuje, bo ponižan." In res prav dostikrat vidimo, kako se spolnujejo besede Davidove: „ Vidil sem brezbožnika neizrečeno povišanega in visoko zraščenega, kakor cedre na Libanu. In sem šel merno, in glej! ni ga več bilo: iskal sem ga, pa ni bilo najti njegovega mesta." Ravno tako zamoremo tudi mi reči z Davidom: Vidil sem veliko učenih, veliko imenitnih, junaških vojakov, mogočnih vladarjev, kraljev in cesarjev, visoko-zraščenih kot libanske cedre, kterih slava in veličastvo se je skorej zvezd na nebu dotikalo. Šel sem memo njih, in ko sem se nazaj povernil čez nekoliko časa, ni bilo od njih poprejšne visokosti in mogočnosti nikjer več nobene sledi. Videl sem učene može, ki so prerajtati znali tek nebeških zvezd in vedili za natorne skrivnosti, in sem šel memo, in glej! nič več jih ni bilo. Učenost jih je napuhnila, in so zašli v zmote iu krivovero, ali pa jim je napuh možgane zmešal. — Vidil sem slavne vojvode, visoke in veličastne kot cedre na Libanu, in se je zemlja tresla pod njih nogami, in so si privojskovali slavne zmage; in sem šel memo, in glej! nič več jih ni bilo. Ker so bili napuhnjeni, jih je s trona pahnila in pogubila božja pravica! — Vidil sem bogatine zemlje, oblečene v škerlat in zlato, ki so potratno obedovali s svojimi pri-lizovavci slehern dan, ubogemu Lazarju pa še prijaznega pogleda niso dali; in sem memo šel, in glej! nič več jih ni bilo. Po be-raški palici so morali seči, in v cunjah ogernjeni so bili ljudem v zasmeh in zaničevanje. — Videl sem celo ljudi, ktere je svet za svetnike imel; toda ker so se zanašali le na svojo lastno pravico, in se nič več niso balj Boga, strahoval je Bog njih skrivni napuh z očitno sramoto. — Šel sem mimo, in glej! nič več jih ni bilo. Vse kje drugej moramo iskati zdaj nnpuhnjencev. Postali so jed červov; njih duše so ondi, kjer je ogenj in žveplo njih del, kjer se znajdejo v družbi Luciferjevi, s kterim terpž enako kazen. „Kako si padel iz neba, o Lucifer," zakliče prerok Izaija, „ki si 'govoril v svojem sercu: Do nebes se bom povzdignil, nad zvezdami postavil svoj tron ; stopil bom nad visoke oblake, Najvišemu hočem enak postati. Da, v pekel si se zvernil, v naj globokejšo jamo." — O vi napuhnjenci vsi! da bi vas vsaj pretresla kazen, ki je zadela Luciferja in čaka tudi vas, če vas že časne kazni zaničevanja, zasmehovanja in ponižanja ne omeče. Oh, kako vam bo mogoče ster-peti, ko bote tiste, ktere ste nekdaj zasmehovali, zasramovali uboge, priproste in ponižne ljudi, poveličane med angelji videli, v nebesih se veseliti? Pač bote zdihovali, kakor je pisano v modrostnih bukvah (5, 8): »Kaj nam je pomagal naš napuh ? kaj nam je pomagalo bahanje z bogastvom? Vse je preteklo kot senca, in kot najprej hiteč poslanec." Sklep. In zdaj, ljubi moji! poglejmo v svoje serce, ali mar ne bolehamo tudi mi za to boleznijo, boleznijo napuha in prevzetnosti? Oh, da bi tako ne! S kterim zdravilom pa se bomo rešili te bolezni ? Prav pripravni pripomoček so nasvetovali že stari modrijani rekoč: „Uči se spoznavati samega sebe." Le pomislimo svojo revščino v ozir duše in telesa. Kaj je pač naše telo, in če bi bilo tudi še tako lepo? Nič drugega ne, kot pest prahu, ki bo červom v jed. Naša duša je sicer stvarjena po božji podobi, toda po izvirnem grehu je vsa revna; um jej je skaljen, volja spridena. Premišljuj tedaj švoje slabosti, in napuh se ti bo razkadil. Na dalje, da se znebiš te bolezni, premišljuj večkrat, kako sramotivna in škodljiva da je ta bolezen. Napuh je naj starejša pregreha, angelji so jo doprinesli, še preden je bila zemlja zgotov-ljena; napuh je naj bolj razširjena pregreha, ker se nahaja v vseh stanovih in povsod, še celo v puščavi; napuh je naj neumiša pregreha, ki po nečimurni hvali hrepeni in po posvetni časti, pa si namesto tega le zaničevanje in zasmehovanje pridobi; napuh je naj terdovratniša pregreha, ki se najtežeji da iztrebiti; napuh je zoperu Bogu in ljudem, kdor ostane v njem, bo s prekletstvom obsut in zaveržen. . Še nek pripomoček zoper napuh vam povem, kterega se je poslužil nek mnih. Imel je ta mož obilne skušnjave v ozir napuha. Da bi se jih znebil, vmislil si je tole: Zapisal sije na steno imena lepih čednost, postvim: »popolna ljubezen", „naj globokejša ponižnost", .angeljska čistost" itd. Kedar mu je napuh skušnjave na-rejal, pogledal je na steno, in bral: »Naj globokejša ponižnost" in je rekel: „Te še nimam, in ne vem, ali sem že prišel na pervo stopinjo, ali še na pervo ne." In na zadnje je pristavil: „In če bi imel tudi svete čednosti, moram se spomniti besed Gospodovih: „Ce ste tudi vse storili, recite: Nevredni hlapci smo." — Tudi ti kristjan! kedar si skušan od napuha, ne primerjaj se grešnikom temveč svetnikom. Ali si pač tako popolnoma, kot oni? Dokler pa' nisi, ne smeš se še pravičnega in pobožnega imeti. — Zatirajte toraj v sebi to pregreho, ljube duše! ter si skerbite za sv. ponižnost Zakaj kakor je napuh začetek vsega greha, ravno tako je ponižnost podlaga in začetek vse čednosti in popolnosti. Kdor se ponižuje bo povišan. Amen. I*rI