FOTO: MARKO VOMBERGAR "Dajte jim vi jesti!" X. EVHARISTIČNI KONGRES od 2. do 5. septembra 2004 Corrientes - Argentina 4 icArVCk ES-.' ” / \ ••>--- . -J V‘ BUENOS AIRES-LETO 71 + + + © SEPTEMBER 2 0 0 4 V tern domu so se rodili Anton Martin Slomšek knez in škof lavantinski 26 nnv. 1800 umrli v Mariboru 24. sept 1862 Od zgoraj in od leve: -1. In 2. Slomškova rojstna hiša ene in druge strani. - 3. Vinska trta pred Slomškovo rojstni hišo. - 4. Stane Snoj: Škof A.M. Slomšek, cerkev Marij0 Pomagaj v Slovenski hiši. - 5. Plošča na bočni steni Slomškove rojstne hiše na Slomu: “V tem domu so se rodjj[ Anton Martin Slomšek, knez in škof lavantinski, 26. nov. 1S°° - umrli v Mariboru 24. sept. 1862" - 6. Križ ob Slomškovi rojstni hiši, postavljen v spomin na njegovo beatifikacijo1 1999. - 7. Farna cerkev v Ponikvi, ki je bila Slomšku "drag* vas domača". 8.,9. Pogled, kakršnega je imel Slomšek izpred rojstne hiše. 10. Na travnatem grebenčku nad Slomom je podružnična cerkev sv. Ožbalta, Slomškov X. ARGENTINSKI EVHARISTIČNI KONGRES - Corrientes , od 2. do 5. septembra 2004 Geslo: „DAJTE JIM VI JESTI!" Tema: Evharistija: sprava in solidarnost Argentinski škofle in pod r\ji-hovim vodstvom vsa katoliška Cerkev v Argentini, prosimo Boga po priproši\ji Marije iz Itati, naj postane ta kongres izredno važen dogodek milosti in začetek duhovne prenove ne samo katoličanov, ampak vseh državljanov na splošno. Evharistija mora ostati ali znova postati središče verskega življenja v škofijah, župnijah in vseh dru-ih oblikah cerkvenih občestev, kolje nas prosijo: ..Naredimo največ, kar zmoremo, da bo s pomočjo Jezusa v Evharistiji, mogli pobpjati med nami: Občestvenost, spravo in solidarnost. To hočeta izražati tudi geslo in sporočilo Kongresa. Geslo je Jezusovo naročilo apostolom — in nam: „Dajte jim vi jes-ti!“. Glavna tema, vsebina ali sporočilo kongresa pa je: Evharistija: vir sprave in solidarnosti med nami. EVHARISTIJA IN SPRAVA Evharistija in sprava z našim Očetom — Bogom Jezus je hotel ponazoriti Evharistijo ob raznih priložnostih, ko je bil skupaj z apostoli pri mizi. Posebej pri zadpji večerji in pri obedih Po vst^jepju, na primer, ob srečanju z učencema na poti v Emavs in na pjunem domu (Lk 24, 30-31). Pa tudi drugi so bili deležni podobne pozornosti. Posebej je Prav, da se poudarja Jezusovo iskanje, da je lahko jedel in bil pri mizi z grešniki (Mt 9,10-13; Mk 2,15-17; Lk 5,29-32; 15,1-2; 19,7). Jezusovi sodobniki so gledali na srečanja pri isti mizi kot na pobratenje. Niso odobravali, da bi učitelj kot je bil Jezus, jedel skuppj z grešniki. Tudi zaradi tega je prišlo do nesporazumov (Apd 11,3; Gal 2,12). Jezus očitno pokaže, da hoče povabiti k svojemu omizju tudi grešnike. Ganljivo je to pokazal v priliki o izgubljenem sinu (Lk 15,11-32). Ta se je vrnil k svojemu očetu, se spreobrnil, začel novo življenje, postal nov človek. Srečanje sina z očetom je le podoba našega srečanja z Očetom, naše sprave z Bogom: „Če je torej kdo v Kristusu, je nova stvaritev. Staro je minilo. Glejte, nastalo je novo. Vse je od Boga, ki nas je po Kristusu spravil s seboj, nam pa naložil službo sprave, namreč to, da je bil Bog tisti, ki je v Kristusu spravil svet s seboj, s tem da ljudem ni zaračunal njihovih prestopkov, nam pa je zaupal besedo sprave" (2Kor 5,17-19). Če je greh oddaljitev in zapustitev Boga, je sprava ponovno srečanje in zbližan-je z Bogom. Evharistija in sprava med brati Srečanje z Očetom je podlaga za spravo med brati. Sinovska sprava omogoča, pobpja in zahteva bratsko spravo. Jezus uči »višjo stopnjo pravičnosti", ki terja spravo z brati in med brati (Mt 5,24), delo za mir (Mt 5, 9), ljubezen do sovražnikov (Mt 5,43) in odpuščanje tistim, ki nas žalijo (Mt 6,14). Ti Jezusovi nauki so vedno aktualni med vsemi krščenimi, ker smo vsi ranjeni zaradi izvirnega greha. Evharistija je kruh sprave, ki obnavlja občestvo ljubezni, poustvarja bratske vezi in pobpja voljo do sprave, da moremo graditi prijateljstvo, složnost, edinost in mir. Od prvih krščanskih časov dalje je bila Evharistija vedno znamenje edinosti med kristjani, kot je Jezus prosil pri zadnji večerji. Kot smo zbrani pri bogoslužju pod isto streho v cerkvi, tako nnj bi bilo tudi v življenju, zunpj bogoslužnega prostora. Jezusovo naročilo „Dzyte jim vi jesti!" dobi tako nov pomen, novo vsebino. Ne gre samo za medsebojno materialno pomoč. Cerkev (mi) mora nasititi ljudi, ki so lačni ljubezni in edinosti, tako, da nas vse zbere kot brate okoli mize sprave. EVHARISTIJA IN SOLIDARNOST Evharistija in solidarnost Udeležba vernikov pri oltarni daritvi in pri prejemu Evharistije je podoba edinosti Kristusovega telesa-Cerkve in edinosti, katero bomo v polnosti uživali na večni gostiji. Prvi kristjani so bili »stanovitni v nauku apostolov in v občestvu, v lomljepju kruha in v molitvah" (Apd 2,42): 1 - brali so Božjo besedo; 2 -poslušali razlago prvih pastirjev-apostolov; 3 - dvigali so svoje molitve k Bogu; in 4 - delili so materialne dobrine s tistimi, ki so bili potrebni pomoči. Te štiri krščanske značilnosti bi morale odlikovati vsako krščansko občestvo. Evharistija in solidarnost s trpečimi Velikodušna pripravljenost za služenje drugim-potrebnim, ki se kaže v krščanskih skupnostih ima svoj izvor v Božji ljubezni, ki se nam je razodela v in po Kristusu in ki jo On daje vsem, ki se hranijo z r\je-govim Telesom in Krvjo. Samo tisto človeško srce, ki se je prerodilo v Kristusu, more ljubiti tako kakor On ljubi (Jn 13, 34; 15,12). Nihče ne X. ARGENTINSKI EVHARISTIČNI KONGRES BLAŽENI ANTON MARTIN SLOMŠEK — more uresničiti v sebi te spremenitve srca brez Božje milosti. Zato Cerkev prosi v Evharistični molitvi ali mašnem kanonu {Pri mašah za različne potrebe): „Od-pri nam oči za vsako človeško stisko, naj najdemo pravo besedo za vse, ko se bodo čutili osamljene in izgubljene. Daj nam pogum, da bomo z dejanji pomagali vsem ubogim in zatiranim..." Jezusova zapoved „dajte jim vi jesti", nas spominja na zahtevo, ki nam jo Evharistija stavi kristjanom. Obhajanje Evharistije bi moralo biti okvir, v katerem bi se navduševali in prakticirali pomoč revežem. Sv. Janez Zlatousti je svojim vernikom govoril: „Če bi vsak dal en kos kruha revežem, bi vsak vsaj nekaj dobil. Če bi vsak dal vsaj nekaj denaija, ne bi bilo več revežev in nam ne bi bilo treba poslušali očitkov, da skrbimo samo vsak zase." Če pravimo, da Evharistija pomeni in ustvarja edinost, je to res posebej teduj, kadar se tisti, ki prejema obhajilo, čuti eno s potrebnimi. Kajti kakor se Kristus v Evharistiji izniči, skrije pod preprosto podobo posvečenega kruha, tako se On istoveti z mjboj potrebnimi: „Kar koli ste storili enemu od teh mojih najmanjših bratov, ste meni storili" (Mt 25,40). KAJ POMENI KONGRESNI SIMBOL {logovi Vsak znak-logo grafično izraža vsebino nekega dogodka, kot je X. Evharistični kongres v Argentini. Evharistični logo je sestavljen iz naslednjih elementov: HOSTIJA: je kot ozadje in podlaga vse grafične sestave logosa, ki dnje okvir vsej kompoziciji. Hostija je znana in nam domača podoba Jezusove navzočnosti v Evharistiji. Jezus v Evharistiji, pod podobo hostije, je začetnik naše vere in nam vzbuja vest o dolžnostih, ki jih imamo tudi v civilni družbi, državi kot kristjani. Evharistija je počelo in vir edinosti, sprave in solidarnosti, kot je bilo razloženo v gornjih odstavkih. OBRIS KELIHA: na oči imamo občutek, kot da je kelih podaljšek križa — simbol Kristusovega nesebičnega darovanja in stalne prisotnosti med nami. „Prav tako je po večerji vzel tudi kelih in rekel: 'Ta kelih je nova zaveza v moji krvi, ki se preliva za vas’" (Lk 22, 20). ROKA IN KRUH: nakazana roka in kruh sestavljata kot en sam element, enoto. Ko se prepletata, izražata v podobi - geslo kongresa. Oba skupij in vsak zase imata bogato vsebinsko sporočilo. Roka, komnj nakazana, izraža Jezusovo zapoved, ki je geslo kongresa: Dejte jim vi jesti! Sporočilo roke je dvojno: ponujena roka v znamenje sprave - in roka — ki deje kruh: to bo vsebina kongresa: Evharistija: vir sprave in solidarnosti! JURE RODE ČLOVEK ZA VSE ČASE ZORKO SIMČIČ w ^ ri Slomškovih proslavah smo zadnja leta v 1 9 Slovenji — pred leti pa kdaj tudi v za- mejstvu in zdomstvu — dostikrat lahko -JL slišali, da je Slomšek „človek, ki je v najbolj heroični stopnji v sebi izkristaliziral podobo Kristusa". Ko se ob razmišjaiju o rjem vedno jasneje prikazi j e veličina njegove osebnosti, se zamislimo. Bog, ki nuj bi nagnil srca in glave tistih, ki o razglasitvi za blaženega ali svetnika odločnjo, se ne ozira na številčnost njegovega naroda, ampak na svetništvo kandidata in na moč duš, ki so prepričane o svetništvu rojaka. In kdove, ali se ozira predvsem na stanovitnost »milega nasija" (kakor pravi neki goriški duhovnik), ko verniki Boga prosjo, da bi izkazal milost. Slomšek je res svetniški človek. Dovoj, da mu večkrat prisluhnemo, pa se otipjivo pokaže. In tudi mučenec je. Navajeni na zgodovinske prikaze, ki dostikrat slonjo na pretresjivih zunanjih dogodkih, imamo za mučenca tistega, ki je v hipu in navadno s prelitjem krvi dal živjeije za Boga. Vendar, kdo ne čuti, da so še druga pota k mučeništvu? Mimo lahko rečemo: Slomšek je vse svoje živjeije umiral za svojega Boga in za svoj narod. Ko nekje skoraj mimogrede pravi, da „dolga leta življenja niso člove- PRAZNIK V MESECU kova prava sreča, še manj pa mašniku let veliko število v zveličanje", govori iz njega utrujenost, pa tudi prepričanje, da je treba goreti in izgoreti za druge. Pred leti je angleški dramatik Robert Bolt napisal dramo o Tomažu Moru (Thomas More), angleškem mučencu in svetniku, in ji dal naslov ,,A man for ali seasons" — Človek za vse čase. Človek, ki je v vseh dobah aktualen, od katerega se lahko v vseh časih in kjerkoli učimo živeti. Svetnik je resda bolj znan v eni dobi in v drugi mary, ponekod bo(j kot drugod, a v resnici je aktualen vedno in povsod. To pravilo velja sicer za vse velike duhove, za vse umetnike „klasike“, a za svetnike še posebej. Knj bi nam danes in tukaj, pa drugim Slovencem, kjerkoli že živjjo, lahko povedal Slomšek, ta naš „ človek za vse čase"? Ko ga bomo prebirali, se nam sicer ne bo zdelo, da odkrivamo Ameriko, čutili pa bomo, da se nam spet prikazujejo stari, kdaj že skoraj pozabljeni kontinenti. Marni Slomšek je celo za slovenskega kristjana dostikrat še vedno „veliki neznanec"? SLOMŠEK — VIDEC. Prerok. Pa nzysi gleda prihodnost slovenstva ali pa cilje, proti katerim drvi Evropa. Videc tudi, kar se življenja Cerkve tiče. Pomislimo samo, koliko se danes govori o ekumenizmu, o zedinjenju z vzhodno Cerkvijo. Že pred sto petdesetimi leti je Slomšek gledal v to smer. Papež Janez Pavel II. je pred leti razglasil sveta brata Cirila in Metoda za sozavetnika Evrope (poleg svetega Benedikta). Kje bi si Slomšek pred sto petdesetimi leti mislil, da bo to sploh mogoče, ko je ustanavljal Bratovščino sv. Cirila in Metoda, pa tudi kasneje, ko je ta imela že lepo število članov, in to tudi med Slovaki, celo med Nemci in Madžari! Pri delu za cerkveno edinost je bil Slomšek pač predhodnik Leona XIII., P(ja XI. in Janeza Pavla II. Naše dolžnosti do Slomška Knj vse nam ima Slomšek povedati. Vendar bolj kot brati o r\jem, bi morali brati njega samega. In ali ni prav danes tu na Slomu krnj in čas, da vprašamo: v zadnjih letih je res izšlo kar nek;y knjig o Slomšku, tudi bogatih izborov iz pjegovih del, vendar ali ni že čas, da bi se državna oblast s sodelovanjem cerkvene naposled odločila za kritično izdajo njegovih ne le izbranih, ampak zbranih del? Gre vendar za vrzel v zgodovini naše narodne kulture. Saj je celo zgodovinarjem zakrito še marsikaj iz Slomškovega delovanja. Koliko je še gradiva, koliko že samo še neprevedenih in nekomentiranih latinskih in nemških pisem, poslanih prijateljem ali tujim dostojanstvenikom. Skratka: da bo naposled Slomšku dano mesto, ki mu v zgodovini slovenske kulture pripada. • MARIJINO ROJSTVO Mali šmaren 8. september ¥ praznik zemeljskega rojstva obhaja Cerkev samo I—* pri treh osebah: pri Jezusu, Mariji in Jane-1 zu Krstniku, ker je bilo rojstvo teh treh oseb res sveto", piše Anton Strle v Letu svetnikov in to obrazloži: „ Jezusovo rojstvo je bilo sveto zaradi združenja božje narave s človeško naravo v eni osebi, obenem zaradi deviškega spočetja v moči Svetega Duha; Marijino zaradi njenega brezmadežnega spočetja, to se pravi zaradi tega, ker je bila kot mati prihodnjega Odrešenika že v prvem trenutku svojega bivanja obdarjena s posvečujočo milostjo in torej obvarovana izvirnega greha; Krstnikovo zaradi tega, ker je bil izvirnega greha očiščen še pred rojstvom." Praznik Marijinega rojstva so začeli obhajati v Jeruzalemu, kamor je apokrifni (t.i. od Cerkve nepriznani) „Jakobov protoevangelij" ali »prvotni evangelij" postavil spomine na Marijino otroštvo. Ta spis, katerega najstarejše prvine segajo v začetek 2. stoletja, pravi, da je bila hiša Marijinih staršev Joahima in Ane v jeruzalemski mestni četrti, kjer se pri Ovčjih vratih nahaja vodnjak z imenom ‘Probatika’ in je prav blizu kopeli Bethezda, kjer je, kot vemo iz Janezovega evangelija, Jezus ozdravil moža, ki je bil bolan osemintrideset let. Prvi kristjani so oboje, Probatiko in Bethezdo, istovetili. V bližini zd54-11-4636-0841 -Fax: +54-11-4636-2421 - Registru de la Propiedad Intelectual Nfl 90.877- Oblikovanje in tisk: Talleres Graficos VILKO S.R.L. - EE. UU. 425 - CI101AAI Buenos Aires, Argentina - Tel.: +54-11-4362-7215 - E-mail: info