UVODNIK Dr. Zora Rutar Ilc, odgovorna urednica, Zavod Republike Slovenije za šolstvo, zora.rutar-ilc@zrss.si odmev 50-ih let Priznati moram, da mi je napisati uvodnik ob 50. obletnici izhajanja revije eden najzahtevnejših uvodničarskih izzivov do zdaj! Prevevajo me občutki ponosa, da sem že vrsto let urednica revije, ki je stara skoraj toliko kot jaz in ki je sooblikovala že moje učitelje, učitelje mojih otrok in zdaj učitelje milenijskih generacij. Hkrati pa so takšne obletnice priložnost za nastavitev ogledala, za refleksijo, za presojo, kaj je revija prispevala slovenskemu pedagoškemu prostoru, kaj je zaradi prispevkov, ki so bili objavljeni v njej, v »glavah« in v praksi drugače. Kako lahko s pisanjem prispevamo k spreminjanju šolskih praks? Kakšen vpliv imajo besedila, do kam sežejo, kje pa jim zmanjka in je potreben glas ali zgled? Do kakšne mere biti zvest teoriji in raziskavam, koliko pa odpreti vrata refle-ktiranim izkušnjam učiteljev? Kako v poplavi najrazličnejše strokovne literature in elektronskih medijev ter publiciranja ohraniti prepoznavnost in zvesto ciljno publiko - za branje in za pisanje? Kot našo posebnost in prepoznavnost že vrsto let negujemo predstavljanje različnih pogledov slovenskih šolskih strokovnjakov ter soočanje refleksij in izkušenj učiteljev in ravnateljev praktikov v zvezi z aktualnimi šolskimi temami. Naše poslanstvo je dostopno in komunikativno predstavljati praktične izkušnje in poglede pedagoških delavcev in hkrati izhajati iz teorij(e), ki jo skušamo predstavljati na praktikom razumljiv način - pa naj gre za koncepte, ki so prenosljivi v prakso, ali pa za tiste, ki pomagajo pri refleksiji le-te. Še posebej nam je pomembno, da damo »glas učiteljem« in jih vabimo k pisanju prispevkov, ki niso »seminarske naloge iz predala« ali pa »zbiranje točk«, ampak konkretni popisi izkušenj, opisi procesov, z vsem pastmi, ovirami in potrditvami, reflektirani in podprti z izjavami udeležencev, skratka: plastični, živi, zgovorni! Pri tem dajemo poudarek sodobnim pedagoškim trendom, denimo formativnemu spremljanju, učenju učenja, prenosljivim kompetencam (kritičnemu mišljenju in ustvarjalnosti) in drugim - na aktivno vlogo učencev osredotočenim - pristopom. Zadnja leta posvečamo veliko pozornosti tudi spodbudnemu in varnemu učnemu okolju oz. vzgojnim in psihosocialnim temam: odnosni kompetenci ter čustveni in socialni pismenosti, preprečevanju nasilja, ranljivim skupinam, vodenju razreda za dobro klimo in vključenost v najširšem smislu ... Ne pozabljamo pa tudi na potrebe učiteljev, da bi se profesionalno razvijali, in s tem v zvezi osvetljujemo učeče se skupnosti in mreženje s spodbujanjem sodelovalnih procesov. S tem pa sta močno povezana tudi pedagoško vodenje in poslanstvo ravnateljev, ki jih vsa ta leta z revijo posebej nagovarjamo, saj predstavljajo enega ključnih vzvodov za spremembe v šolstvu. Na okroglo obletnico izhajanja revije smo hoteli opozoriti tudi z grafično prenovo le-te, pri čemer smo stremeli k večji preglednosti in k bralcu prijaznemu branju vsebin. Zaradi prepoznavnosti smo podobo naslovnice ohranili skoraj enako, pogled v notranjost pa razkrije popolnoma novo postavitev: revija je v celoti barvna, rubrike so med seboj ločene z različnimi barvami oz. barvnimi odtenki, besedila imajo levo poravnavo, z niansiranjem med tanjšimi in debelejšimi pisavami, z izpostavljenim besedilom v barvi rubrike, uporabo okvirjev, barvne grafike in druge opreme pa je revija bolj vizualno dinamična. Prej samostojno prilogo Učiteljev glas smo zdaj umestili v samo revijo kot samostojno redno rubriko: s tem želimo še bolj poudariti pomen in vrednost prispevkov s primeri dobrih praks. Želimo si, da bi vas tako vsebina kot nova grafična podoba spodbudili k branju naše revije. Na naslednjih 50 let! 4 VZGOJA & iZOBRAŽEVANJE