22 Didakta september 2014 Fokus: (Funkcionalna) pismenost DELJENJE Z DVO- IN VEČMESTNIM ŠTEVILOM PRI UČENCIH Z DISLEKSIJO ALI Z DRUGIMI SPECIFIČNIMI UČNIMI TEŽAVAMI ALI z MoTNJo PozoRNoSTI / Magdalena Tehovnik / OŠ Preserje pri Radomljah Dejstvo je, da imajo učenci z disleksijo, diskalkulijo, s šibkim kratkoročnim spominom, z motnjo pozornosti, s šib- ko sposobnostjo abstrakcije ali pa tisti z znižanimi sposobnostmi v povprečju velike težave pri deljenju z dvo- in več- mestnimi števili. Omenjene skupine učencev imajo te- žave pri ohranjanju pojma določenega števila v spominu, zato jim je lažje in pri računanju delajo manj napak, če število tudi vizualizirajo, kar pomeni, da si ga morajo zapisati. Ker pa se v osnovnih šolah v večini uči in pojmuje za sprejemljivega le sistem deljenja, pri katerem se večina procesov dogaja le v abstrakciji, delajo ti učenci pri delnih izračunih veliko napak ali pa deljenja z dvo- in večmestnim številom sploh nikoli ne obvladajo. Sistem deljenja s podpisovanjem na splošno velja celo za manjvrednega, pa čeprav naj bi se v teh časih trudili, da vsem učencem ponudimo različne načine, nato pa jim pustimo, da probleme rešujejo na način, pri katerem so bolj uspešni in delajo manj napak. Ker je odnos razrednih učiteljev in uči- teljev matematike do načina deljenja s podpisovanjem negativen, se tudi učenci s težavami skušajo spoprijeti z načinom, ki ga uporablja večina. Ra- zlog, zakaj deljenje s podpisovanjem ni primerno, kot ga navajajo učitelji, je zgolj, da učencu vzame več časa. Sama pri učencih z zgoraj naštetimi težavami, s katerimi delam, v času na en ali drug način deljenja ne opažam bistvene razlike, zaznavam pa očitno razliko v številu pravilnih rezultatov. Na žalost v preteklosti ni bila narejena nobena raziskava, kolikšen del dija- kov v srednji šoli sploh še zna deliti z dvo- in večmestnimi števili, površen vpogled v problematiko pa da slutiti, da je stanje porazno. Trdim namreč, da bi sistem deljenja s podpisovanjem pripomogel k uspešni ohranitvi sis- tema deljenja z dvo- ali večmestnimi števili v dolgoročnem spominu tudi pri populaciji učencev, ki sicer nima težav z učenjem, disleksijo ali motnja- mi pozornosti, hkrati pa bi vsem omo- gočal in olajšal deljenje tudi z več kot trimestnimi števili. Resda smo v dobi računalništva in hi- trega tehnološkega napredka, ko se tudi uporaba kalkulatorjev pomika v čedalje zgodnejše obdobje v otroštvu, pa vendar ne smemo spregledati dej- stva, da matematične aktivnosti spod- bujajo razvoj vedno novih možganskih sinaps in posledično vplivajo tudi na boljše splošno funkcioniranje človeka na vseh drugih področjih mišljenja in delovanja. Deljenje, ki je poleg odštevanja ena težjih matematičnih operacij v osnovnošolski matematiki, je zato izziv, ki ga pri učencih z učni- mi težavami ne smemo zanemariti, saj z uspešno rešitvijo te težave lahko lažje napredujejo tudi na drugih uč- nih področjih. Zavedati se moramo njihovih primanjkljajev in težav ter jim pomagati najti način, ki bo za- nje najbolj uspešen. Če učenci niso zmožni sami izbrati načina deljenja, v katerem bi bili uspešni, je dolžnost učitelja oziroma svetovalne službe na šoli, da učenca nauči uporabljati sis- tem, ki mu bo blizu in s katerim bo lahko uspešen. Izkušnje v praksi so pokazale, da je večina učencev s posebnimi potrebami v osnovni šoli, ki so se naučili sistema deljenja s podpisovanjem in so imeli to možnost utrditi tudi pri pouku in doma, pri deljenju z dvomestnim šte- vilom uspešna. Poleg tega učencem z disleksijo, dis- kalkulijo, s šibkim kratkoročnim spo- minom, z motnjo pozornosti, s šibko sposobnostjo abstrakcije ali pa tistim z znižanimi sposobnostmi zelo pomaga, če vse procese pri računanju glasno (oziroma polglasno, če gre za delo v skupini učencev) izrečejo oziroma pre- berejo. To še zlasti velja, kadar gre za slušni tip učenca, kar je – še zlasti pri disleksiji – zelo pogost pojav, saj dislek- tiki svojo težavo kompenzirajo prav s sluhom in zato večino informacij lažje sprejmejo preko sluha. Razlaga: Pri deljenju s podpisovanjem se po oce- ni, kolikokrat gre delitelj (oziroma na de - setice zaokroženi delitelj) v del deljenca, Primer deljenja s podpisovanjem: zaok. 80 1 2 3 4 5 6 : 78 = 1 5 8 2 _ 71 8 4 54 4 _ 31 9 0 6 46 5 _ 6 2 4 2 11 6 _ 11 5 6 6 0 ost. Didakta september 2014 23 Fokus: (Funkcionalna) pismenost rezultat nazaj množi z deliteljem, nato pa se števili med seboj odštejeta. Tako pri primeru zgoraj procese ube- sedimo na sledeči način: 78 zaokrožimo na 80. 80 v 12 ne gre, v 123 gre enkrat. Zapišem 1. Množim nazaj: 1 x 8 je 8, 1 x 7 je 7. Števili odštejem. Ostanek je 45. Pripišem 4. 8 v 45 (pokrijem zadnji števki zaradi enostavnejšega računanja) gre 5-krat. Zapišem 5. 5 x 8 je 40, podpišem 0, 4 štejem naprej. 5 x 7 je 35, prištejem 4, podpišem 39. Števili odštejem. Pri- pišem 5. 8 v 64 gre 8-krat. Zapišem 8 in spet množim nazaj; 8 x 8 je 64, podpišem 4, 6 štejem naprej. 8 x 7 je 56, prištejem 6, podpišem 62, števili odštejem. Pripišem 6. 8 v 21 gre 2-krat, zapišem 2 in nazaj množim; 2 x 8 je 16, podpišem 6, 1 štejem naprej. 2 x 7 je 14, prištejem 1, podpišem 15. Števili odštejem in dobim končni ostanek 60. Menim, da je omenjeni način delje- nja z dvo- in večmestnimi števili zelo učinkovit za vso populacijo. Pri učen- cih z disleksijo, diskalkulijo, s šibkim kratkoročnim spominom, z motnjo pozornosti, s šibko sposobnostjo ab- strakcije ali pa pri tistih z znižanimi sposobnostmi pa je ta način zelo pripo- ročljiv, saj jim vizualizacija zmnožkov občutno pomaga do pravega rezultata, ki je v matematiki edini sprejemljiv. INFORMACIJE IN NAROČILA:  04 5320 200  www.didakta.si  zalozba@didakta.si NOVOSTI ZALOŽBE Otroški atlas sveta Cena: 19,99 EUR Igrajmo se z miško Špelo in Levom Hvastjo Cena: 2,99 EUR DOMAČA KUHNA PA TO ali otroci obujajo zgodovino slovenske kulinarike Cena: 24,99 EUR IZDELAVA NAKITA s Tino Mežek Cena: 24,99 EUR ZAKLADNICA SLOVENSKIH PRIPOVEDI Stoji, stoji tam beli grad Cena: 24,99 EUR GROBARKA BOGA: Je znanost pokopala Boga? Cena: 19,99 EUR S SIjAjNIMI fOTOGRAfIjAMI O ZNANOSTI IN VERI NA NOVO KNJIGA AKTIVNOSTI