259 Šolske stvari. Kaj naj bi se v naši domovini pri ljudskem šolstvu sploh koristno in praktično spremenilo? 1. Ljudska šola je oni zavod, v katerem si osobito na deželi večina prebivalcev vso svojo izomiko pridobiva. Ta zavod bode pa ljudstvu sploh še le takrat tudi v resnici koristil, kedar se bodo v njem učenci tudi za svoj prihodnji poklic okoliščinam primerno, za javno življenje izgojali in praktično za-nj pripravljali; tega pa dandanes po obstoječih šolskih naredbah še nimamo in dokler pri teh naredbah ostane, tudi ne bomo imeli. Vsa sedanja šolska uprava glede poduka je zelo nepraktična, preenostranska in nikakor ne zadostuje duhu in zahtevam časa, ker je vsa po eni in isti meri. Še ena in ista hrana, naj bode še tako dobro pripravljena, ne prilega se vsakemu človeku; enega prav dobro okrepča, a drugemu utegne pa celo škodovati. Tudi ena in ista obleka ni in nikoli ne more biti vsakemu prav in primerna. Sedaj podučuje se sploh po mestih, trgih, obrtnih krajih in na kmetih v ljudski šoli po enem in istem kopitu ne oziraje se na prihodnji poklic učeče se mladine. Druge razmere so med samimi kmeti na deželi in zopet druge po mestih, trgih in obrtnijskih krajih; poduk sam na sebi je pa povsod enak, kar pa ne ugaja in ne zadostuje ne enim in ne drugim. Med samimi kmeti na deželi more biti edino in le kmetij sko-Ij udska, a v mestih, trgih in obrtnijskih krajih pa obrtnijsko-trgovska ljudska šola na svojem mestu. Dosledno morali bi se kmetskih starišev otroci, katerih je v deželi ogromna večina, uže v ljudski šoli na svoj prihodnji poklic s praktičnim podukom dejanski pripravljati, to je, da se uče okoliščine, katere bodo je obdajale, od vseh strani temeljito spoznavati, da bodo umeli pri svojih delih in opravilih na polji, po travnikih in senožetih s primernim orodjem temeljito risati in telovaditi, da bodo potem brez posebne nesreče od truda svojega imeli tudi v žepih več tistega, kar se pod palcem prijetno čuti in pa s čem po skledi »risati". Kakor tč, pripravljati bi morala tudi ljudska šola otroke obrt- nijsko-trgovskih starišev dejansko na njihovi prihodni poklic. Ko bi se ljudsko šolstvo v povedanem smislu po mili domovini enkrat v pravi tir spravilo, še le potem bi ljudstvo od tega zavoda v resnici prave koristi imelo; dokler se pa to ne zgodi, ljudska šola na sploh tudi pravega in zaželenega sadu rodila in donašala ne bode, ga tudi roditi in donašati ne more. Praktičnim okoliščinam in stanovskim zahtevam primerno preosnovana in urejena ljudska šola bila bi "še le pravi most, preko katerega bi učenci in učenke po dovršitvi taiste iz šolskega pa v javno življenje varno in z gotovostjo prehajati mogli. Ta zadeva je gotovo dosta važna, da se skoraj v merodajnih krogih temeljito pretresati prične, v posledici pa praktično preosnuje in uredi. 2. „Čas je zlato", veli pregovor. Nove šolske na-redbe so pa tudi za to skrbele, da se brez potrebe z nepomenljivimi pisarijami dosta dragega časa zapravlja, a poleg tega imajo pa tudi šolske občine kolikor toliko zavrženih gmotnih stroškov. V pojasnilo temu le sledeče: Krajni šolski sveti vezani so po postavi vsak mesec le po enkrat vzroke šolskim zamudam preiskovati ter v posledici za prizadete c. kr. okrajnim šolskim svetom kazenske nasvete staviti. Voditelji ljudskih šol morajo pa v strogem smislu postave krajnim šolskim svetom vsakih 15 dni „kazala šolskih zamud" vsakikrat v dveh primerkih podajati. Kako se to vjema? Ali ni to prava nesmisel? — Eden teh slučajev, oni v sredi vsakega meseca namreč, je popolnoma odveč, ker daje prvič šolskim voditeljstvom med letom dosta nepotrebnega in sitnega dela, šolskim občinam nekoliko stroškov za tiskovine (zamudnike), kateri bi se lahko prihranili, za koje se pa po celi deželi skoz celo šolsko leto uže pomenljiva svota prav zavrže; drugič pa prouzroča tudi krajnim in c. kr. okrajnim šolskim svetom pri izvrševanji dosta več zamudnega dela, ker je pregledovanje dveh mesečnih »zamudnikov" dosta težavneje in zamud-neje, nego bilo bi to le pri enem samem skupnem mesečnem zamudniku z enakim duplikatom vred. Ravno zato neso redki slučaji, da pri izvršitvi kazni šolskim zamudam prisojenih tu in tam veliki nedostatki in pomote nastanejo, čemur se pa misleči človek prav nič čuditi ne more. Pri vsem tem se pa po nekaterih šolskih okrajih mile domovine od učiteljev šolskih voditeljev še vedno strogo zahteva, da morajo v povedanem obziru vsak mesec med šolskim letom brezpotrebno in na vse strani kvarljivo tlak