Poštnina plačana « gotovini. LETO XUI. STEV. 11.-12. Slovenski Pravnik Izdaja društvo ..Pravnik" v Ljubljani VSEBINA: 1. Ob prvi desetletnici naSe kraljevine 245 2. UNIV PROF. DR. RADO KUSED: Ustavne meje agrarne reforme 246 3. DR. DANKO ŠUMAN: Narodni naS zakonski projekt o zaStitl autorskos prava i odnosi sa Bernskom KonvencUom 264 4. DR. FRANCE GOaŠIČ: Pregled soclalnopollticne uprave v Slo- veniji 276 5. Književna poročila 285 6. Razne vesti 293 PRILOGA: Odločbe stola sedmorke v kazenskih stvareh. V LJUBLJANI NATISNILA ..NARODNA TISKARNA"* 1928 Za uredništvo In izdajatelja odgovarja: Dr. Rudolf Sajovic Za Narodno tiskarno: Franc 3ezeriek SLOVENSKI PRAVNIK Leto XLII. Ljubljana, 1928. Št. 11.-12. Ob prvi desetletnici naše kraljevine. Dne 1. decembra 1.1. smo prekoračili prvih 10 let, odkar smo se Slovenci ujedinili z bratskima narodoma v svojo lastno nacionalno državo. Premajhna je še ta doba, da bi proslavljali desetletnico kot velik jubilej, prevelika, da bi jo smeli popolnoma prezreti. Spominjamo se je s čvrstim prepričanjem, da se sicer nade nas pravnikov kot poklicnih za-snovateljev in čuvarjev zakonov, ki so podlaga prav-nega reda v državi, še niso izpolnile, priznavamo pa radi, da so početki že tu, ki bodo klice za boljše legislativne razmere. Nil sine magno vita labore dedit mortalibus, pravi Horacij. A v nas je trdna volja in vera, da bomo premagali v prihodnjih desetih letih vse težave. Vsa naša pravniška društva, vsa naša pravniška glasila brez izjeme, naši kongresi pravnikov iz cele države tekmujejo med seboj, da utirajo pota sijajnejši bodočnosti naše kraljevine na podlagi zakonov, dobrih po vsebini, pravilnih po tehnični izvedbi. Da v plemeniti tekmi pri izgraditvi notranjosti naše države slovenski pravniki ne-čejo biti zadnji, temu bodi porok njihovo glasilo Slovenski Pravnik. 17 246 Ustavne meje agrarne reforme. Ustavne meje agrarne reforme. Univ. prof. dr. Rado Kušej. 1. Predvideni primeri razlastitve. Namen te študije je, pravnokritično dognati, ali so tudi cerkveni imovinski kompleksi predmet agrarne reforme. Zadeva je zelo aktualna, ker se nahaja zakon o agrarnih odno-šajih v Dalmaciji že v parlamentarnem pretresu in ker je vrhtega že dogotovljen in med poslance razdeljen zakonski osnutek »o likvidaciji velikih poseda«. Ni moj namen, se podrobno baviti s temi zakonskimi predlogi, hočem se marveč dotakniti njih določb samo toliko, kolikor bo to v korist pravilni rešitvi zgoraj označenega načelnega vprašanja. V zakonskem osnutku o razlastitvi veleposestev so izrecno izvzeti »šumski kompleksi«, katerih ekspropriacija bo urejena s posebnim zakonom o šumah. V širšem pomenu spada tudi usoda cerkvenih šum pod pojem agrarne reforme in bo treba, dasi zakonskega osnutka o ekspropriaciji gozdnih kompleksov še ni, tudi glede njih zavzeti na osnovi čl. 41 ustave načelno pravno stališče. Neposreden povod za ta spis mi je dala opasnost, v kateri se nahaja vsled agrarne reforme in grozeče razlastitve šumskih kompleksov ljubljanska škofija, ki nam predstavlja brez dvoma historično najimenitnejšo ustanovo v Sloveniji, ki je tudi za naš kulturni razvoj največjega pomena. Ako se ne posreči, te nevarnosti odvrniti, groze našemu ljudstvu zopet nepregledna nova bremena, na katera hočem pozneje opozoriti. Glede agrarne reforme so bila mnenja od1 vsega početka dokaj različna, toda njena gospodarska upravičenost ostane tukaj izven pretresa. Da je povzročil vsaj način njenega izvajanja narodnemu gospodarstvu v mnogih krajih očitno škodo, je nepobitna resnica. V Prekmurju je spravil številne naše državljane madjarske narodnosti naravnost v obup in jih silil v izseljevanje, dočim je dokaj agrarnih interesentov do- Ustavne meje agrarne reforme. 247 deljeno zemljo najboljše kakovosti pustilo kratkoraalo neobdelano. Imel sem že v letih 1921 in 1923 priliko, da sem opozoril ministrstvo za vere, ki je zbiralo mnenja o tem, kako zboljšati gmotni položaj duhovništva, na potrebo, da se v to svrho v prvi vrsti pritegne cekvena imovina, ki se naj od agrarne reforme izvzame, ker ta načelu cerkvene samouprave naravnost nasprotuje. Reforma bo razlastila sedanja obsežna cerkvena posestva brez vsake koristi za cerkev. To pa, kar bo cerkev vsled reforme izgubila, bo po pravici zahtevala, da ji država vrne v obliki državnih subvencij. Naglasil sem, da se je skušnja izza časov cesarja Jožefa II. potrdila tudi po svetovni vojni, ker so se zakupniki cerkvenih zemljišč kakor pred 150 leti tudi danes izkazali kot slabi gospodarji, ki so vsled neplačevanja zakupnine spravili cerkev v stisko in državo v položaj, da mora kriti ogromne primanjkljaje v cerkvenem proračunu. Zato sem nasvetoval, naj se mesto agrarne reforme naloži na cerkveno imovino poseben verskozakladnj davek, kakor ga prečanske pokrajine že poznajo. Gospodarstvo na cerkvenih posestvih pa naj se primerno nadzira. Ako pa bi se agrarna reforma ne dala preprečiti, potem naj se določi odškodnina v zlati valuti, ker se tudi zemeljski produkti plačujejo po vsakokratni zlati relaciji. Takratni moj referat počiva v ministrski registraturi. V agrarno reformo so se v praksi pritegnila tudi cerkvena posestva in to doslej brez vsakega odločnega odpora vodilnih cerkvenih krogov. Šele lansko leto je izšla v Beogradu o tem predmetu brošura dr. Cede M ar j a novic a z naslovom: Agrarni udar i zadužbinska, crkvena i manastirska imanja. Pisec se v prvi vrsti zavzema za samostanska posestva in sodi, da je država storila samostanom in cerkvi krivico, ker je ta posestva stavila v isto vrsto s privatnimi veleposestvi in jim ponekod vzela celo več, kakor svetnim lastnikom. On ugovarja agrarni reformi z ekonomskega, pravnega in moralnega stališča; samostani so ustanove in volja ustanoviteljev se mora spoštovati in se sme ustanovna imovina samo v določeno svrho uporabljati. Te ustanove so služile in so namenjene višjim kul- 17* 248 Ustavne meje agrarne reiorme. turnim ciljem m bi že na osnovi srbijanskega zakona o ustanovah z dne 14. januarja 1912 morale biti od agrarne reforme izvzete. S stališča narodnega gospodarstva so velika posestva za državo koristnejša kakor mala, ker je na njih obratovanje racionalnejše, intenzivnejše in cenejše. Končno tudi cerkveni interesi zahtevajo, da ostanejo samostanska posestva neokrnjena, ker je od ustave dalje cerkev (pravoslavna) nehala biti državna in lahko vsak čas izgubi državno podporo. Zato mora cerkev imeti za svoje vzdržavanje svoj fond, a za ta fond so edino prikladna posestva, nikakor pa denar ali zgradbe. Kajti v primeru vojne opasnosti utegne izgubiti denar skoraj vso vrednost, zgradbe pa zapasti omejitvam glede najemnine. Ostane torej kot edina sigurna naložba zemlja. Država bi morala svoje dolžnosti napram cerkvi upoštevati, ker služijo cerkve očuvanju religije in morale v društvu. Morala pa je pogoj za društveni obstanek in napredek. Ta spis sem tukaj omenil samo zaradi tega, da vidimo, da so tudi pravoslavni krogi o usodnosti agrarne reforme za cerkvene interese razmišljali. Kakor hočem pozneje dokazati, se je pisec jedra vprašanja pač dotaknil, ni ga pa znal juri-stično izluščiti in na podlagi samega besedila ustave izvesti do zadovoljivega zaključka. Toda Marjanovič je imel vsaj pravilen čut za problem in se je zastavil za upravičeno stvar, dočim njegov recenzent T r o i c k i, sam pravoslaven svečenik in sedaj profesor cerkvenega prava v Subotici, najde pač priliko za polemiko in grajo piščevih argumentov, a pusti vprašanje o »zadužbinah«, ki so v čl. 38 ustave izrecno omenjene, popolnoma na stran (prim. Arhiv 1928/11, br. 3, str. 236 ss). Ce hočemo določiti meje za razlastitve, ki so v ustavi predvidene, moramo dognati najprej pravi smisel členov 38, 41 in 43, deloma tudi člena 37, toda le toliko, da ugotovimo, katera posestva in zakaj so od ekspropriacije izvzeta. Ločiti moramo nastopne primere: 1. Člen 37: V teoriji in praksi je nesporno, da razlastitev v smislu drugega odstavka tega člena ne dopušča nobenih izjem. Tu gre za ekspropriacijo v interesu javne uprave, kakor Ustavne meje agrarne reforme. 249 pri gradnji železnic in cest, pri regulaciji mest itd. Tu je obseg razlastitve določen po njeni svrhi, zato pridejo morebitni posebni interesi lastnikov samo pri odmeri odškodnine v poštev, ki mora biti »pravična« za vsakega razlaščenca. Tudi imovina ustanov in samoupravnih teles je v teh primerih enako prizadeta kakor privatna posest. Razlastitev v interesu javne uprave je urejena z zakonom, ki se primenja za vse enako. 2. člen 42 se tiče primerov, kjer gre za razlastitev brez odškodnine. Gre predvsem za ukinitev fevdnih razmerij v Bosni in Hercegovini ter v Južni Srbiji, ki ne spada v okvir te razprave. Pač pa prihaja za nas v poštev odstavek drugi tega člena, ki »potrjuje kmete kakor vobče poljedelce, ki obdelujejo zemljo v odnošaju, podobnem kmetstvu, za svobodne lastnike zemljišč, ki jih imajo v posesti, ne plačujoče za to nobene odškodnine«. Ti poljedelci se morajo vpisati kot lastniki v zemljiško knjigo. V kmetstvu podobnem odnošaju se nahajajo koloni v Dalmaciji, ki postanejo svobodni lastniki zemljišč, ki jih obdelujejo. Tudi tukaj gre za kategoričen imperativ, ki ne dopušča nobene izjeme. Tudi koloni na zemlji, ki je last občekoristne ustanove ali samoupravnega telesa, postanejo svobodni lastniki od njih obdelane zemlje, ne da bi plačali za to zemljo kakšno odškodnino, kar pa ne izključuje, da plača razlaščencem odškodnino država (Prim. Jovanovič Slob., Ustavno pravo, 454). 3. Ekspropriacija kapitalističnih veleposestev v socijalne svrhe je načelno urejena v čl. 43 in, kolikor se tiče šum, v čl. 41 ustave. a) Ne gre pri agrarni reformi v ožjem smislu za to, da bi se veleposestva kot taka zatrla, le njih obseg naj se v korist agrarnim interesentom omeji. Tudi v tem primeru razlastitve se daje lastniku odškodnina, toda to odškodnino določi zakonodajec, ki glede višine ni vezan, zato bi mogla ta odškodnina biti tudi manjša od »pravične odškodnine« V smislu člena 37 odst. 2. Ta kapitalističnim veleposestnikom odvzeta zemlja se razdeljuje na interesente. To so ali oni, ki so to zemljo že doslej 250 Ustavne meje agrarne reforme. obdelavali, ali pa so to naseljenci. Tako pri naseljevanju kakor tudi pri razdelitvi zemlje imajo prvenstvo potrebni vojniki, ki so se borili za osvoboditev Srbov, Hrvatov in Slovencev, ter njih rodbine (Prim. Jovanovič S., 1. c, 455). Zakon, s katerim naj se veleposestva razlaste in poraz-dele med one, ki zemljo obdelujejo, je v osnutku izgotovljen. Po čl. 3. najnovejšega predelanega osnutka se predpisi tega zakona nanašajo tudi na državna, oblastna, cerkvena ter na veleposestva upravnih in imovnih občin ter zemljiških edi-nic. Veleposestev prosvetnih in dobrodelnih institucij najnovejši osnutek v nasprotju s čl. 15 al. 3 prejšnjega ne omenja več. Tu nastaje vprašanje, ali je ta določba v skladu s členom 38 ustave, odstavek drugi, kar bo ena glavnih točk naših razmotrivanj v tej razpravi. Ustavna zaščita občekori-stnih ustanov izgubi svojo vrednost skoraj popolnoma, ako postane ravnokar omenjena določba zakon. Odškodnina za razlaščeno zemljo je namreč določena tako nizko, da bi se z njenimi dohodki svrha ustanove ne mogla več dosegati. Ako dokažemo, da je cerkvena imovina ustanovna imovina, ki služi občekoristnim namenom, potem je ustavno nedopustno, da se cerkvena posestva razlaščajo na korist agrarnim interesentom, torej v prid privatnih oseb. Spremeniti bi se smela s posebnim zakonom samo namen" in predmet ustanove po spremenjenih razmerah. O spremembi namena pri usvojenih verah ne more biti govora, sprememba predmeta pa predpostavlja, da ostane namen tudi po spremembi zasiguran in dosegljiv, da je torej vrednost ostala bistveno enaka. Tako dobimo na osnovi same ustave močan argument za zahtevo, da naj se cerkvena posestva kot ustanove s stalno občkekoristno svrho od agrarne reforme v ožjem pomenu izločijo. b) Isti razlog velja tudi glede cerkvenih šum. Odločilno je besedilo čl. 41 ustave, da se p r i v a t n i veliki gozdni kompleksi po zakonu razlaščajo ter prehajajo v lastnino države ali samoupravnih teles, ter da zakon določi, koliko smejo biti veliki gozdni kompleksi lastnina drugih javnopravnih teles, ki so že ustanovljena ali ki bodo ustanovljena. Govoreč o tem členu je mislil že Slobodan J o v a n o v i č (1. c. 456) na cerkve Ustavne meje agrarne reforme. 251 in samostane in vprašuje, ali se jim bodo njihovi gozdovi pustili? Njegov odgovor je: »Sve zavisi od zakona. Crkve i manastiri dali bi se uvrstiti medju javna tela a u koliko šume mogu biti svojina javnih tela, to, prema propisima čl. 41, ima da odredi zakon.« Žal, da Jovanovič o ustavni zaščiti občekoristnih ustanov sploh ne govori, ker omenja pri čl. 38 samo fideikomise. Preveč previdno se izraža tudi o svojstvu cerkva in samostanov kot javnopravnih teles, glede katerega se sploh ne more upravičeno dvomiti. Vprašanje je samo, ali niso to samoupravna telesa, katerih gozdni kompleksi ne bi spadali pod pojem »privatnih« v smislu čl. 41 in bi bili vsled tega od eks-propriacije sploh izvzeti. Tudi to vprašanje moramo na osnovi obstoječe zakonodaje in pravne literature pojasniti. 2. Cerkveni imovinski kompleksi kot ustanove. 1. Ali je treba posebnega dokaza za to, da je cerkvena imovina ustanovna imovina? »Ustanova je pravna oseba institutne-ga značaja, ki ima nalogo, da služi neki jej od zunaj postavljeni občekoristni svrhi z imovino, ki ji je posebno za to odkazana.« (Herr-m a n n von H e r r n r i 11, Das oesterreichische Stiftungsrecht, \Yien, 1896, st. 8). Cerkvene pravne osebe so n. pr. cerkvene pokrajine, škofije, župnije, podružne in romarske cerkve, kapitlji. beneficiji, redovi, kongregacije in pobožne družbe s svojimi samostani, zavedi in višjimi zvezami itd. Kolikor je za vzdrževanje teh cerkvenih institucij določena posebna imovina, gre za ustanovno imovino. Ako se ustanovi nova škofija ali župnija, treba v prvi vrsti skrbeti za dotacijo škofa ali župnika. Posebna v to svrho nakazana imovina postane kot beneficij cerkvena ustanova. Da nastopi tudi na zunaj in za vse čase pravnoveljavna vezanost te imovine v določeni namen, je potrebna odobritev ustanove po državnem oblastvu. 1 Prim. H a c i n g, iK. (R5., 686, H e r m a n n v c n H e r r n r i 11, 1, c, 57 ss, ter v Oesterr. Statsvvorterb.2, IV., 484 ss. 252 Ustavne meje agrarne reforme. Tudi danes še pogosto nastajajo nove cerkvene ustanove na ta način, da se naselijo nove cerkvene pravne osebe, n. pr. redovi, kongregacije in pobožne družbe v mejah naše države in nakupijo tukaj posestva za svoje ali svojih zavodov vzdrževanje. S tem, da državno oblastvo tako naselitev dovoli, dobi z novo naselbino zvezana imovina značaj ustanove. Podvržena je odslej omejitvam odsvajanja kakor cerkvena imovina sploh, država izvaja kontrolo nad njeno upravo. Kar je župni beneficij, ali kakor ga tudi zovemo, nadar-bina za župnika, je mensa episoopalis za škofa. 2. Ustanovitev ljubljanske škofije se je izvršila na najslo-vesnejši način po cesarju Frideriku III. leta 1461 v Gradcu. Papež Pij II. je leto pozneje ustanovo potrdil. S tem je dobila nepremakljiv pravni temelj za vse večne čase. Važnosti svojega vel;kega dejanja se je ustanovitelj prav dobro zavedal. To priča veliko število in visoko dostojanstvo na ustanovni listini poleg ustanovitelja podpisanih svedokov. ki se takole vrste: 2 kard:nala, 5 škofov, 5 vojvod in mejnih grofov, 5 opatov, 8 proštov, 9 grofov in 40 raznih drugih dostojanstvenikov in plemičev.2 Ljubljanska škofija je prejela ob svoji ustanovitvi trdno gmotno podlago, doto, ki si jo je ohranila neokrnjeno skozi več kot štiri stoletja. Izročen ji je bil v dotacijo benediktinski samostan v Gornjem gradu, dalje graščina Goričane in tako zvana pfalca v Ljubljani, skupaj tri gospoščine, katere so se pozneje po darežljivosti škofov Konrada Glusiča in Tomaža Hrena pomnožile še za graščini Rudnik in Marijin grad (Alten-burg). Teh pet gospoščin je imelo skupno površino okrog 12.000 ha, namreč nad 7000 ha gozda, okrog 1000 ha druge rodovitne zemlje in čez 3000 ha nerodovitnega sveta. Kanonične zanim;vosti pri dotaciji ljubljanske škofije — vtelesitev Gornjegrajskega samostana ljubljanski škofijski menzi po samostanskemu odvetniku cesarju Frideriku III., ki je odvetništvo podedoval od1 izumrlih celjskih grofov — naj bodo le mimogrede omenjene. Saj je dobil cesarjev pravni čin 8 Glej besedilo ustanovne listine v Zgodovinskem Zborniku, Ljubljana 1888, sto"pec 3—7 m 18—26 in istotam papeževo potrdilo st. 113—M«. UstWne meje agrarne reforme. 253 tudi sankcijo po papežu, tako da je nova ustanova bila izvršena in potrjena po obeh kompetentnih oblasitvih. Samostan naj bi bil po prvotnih intencijah obstojal še naprej, samo njegovi dohodki naj bi po odbitku vzdrževalnine za redovnike tekli v škofijsko menzo. Šele pozneje je bil samostan zatrt. S tem je postala samostanska imovina prosta in je odslej prešla v neomejeno last ljubljanske škofijske menze. Ta prehod nam predstavlja tipičen primer spremembe obstoječe ustanove po njenem namenu. Na sebi dosti pomembna dotacija ljubljanske škofije pa ni bila brez bremen. Kot naslednica benediktinskega samostana je morala škofija prevzeti skrb za 27 bivšemu samostanu utelešenih župnij, katerim je postal ljubljanski škof patron z vsemi obveznostmi tega položaja. Nadaljnjim 5 župnijam pa je bil in je še danes patron iz drugega naslova. Patro-natna bremena so bila vedno občutna, odkar so dobila pod Jožefom II. javnopraven značaj, tako da se jih patroni tudi z resignacijo na svoje pravice niso mogli otresti/') V konkurenčnih zakonih za bivše avstrijske kronovine je bila obveznost patronov, prispevati h kritju stroškov pri zgradbi in popravilih cerkvenih in nadarbinskih poslopij sicer fiksirana na eno tretjino (za bivšo Kranjsko eno petino), toda tudi v tej izmeri ostane patronatna tangenta še zelo občutna. Tako je n. pr. 1927 bil ljubljanskemu škofu kot patronu samo pri eni župniji (Sv. Pavel pri Preboldu) predpisan doprinos na gradbenih stroških v znesku 94.000 Din. Iz tega dejstva se utegne sklepati, s kako občutnimi bremeni mora računati ljubljanski škof kot patron pri 32 župnijah. Vsa ta bremena bi padla na žup-ljane, ako se po agrarni reformi ekspropriirajo posestva ljubljanske škofije.4) Ta velika obemenjenost v korist župljanom 3 bfolastfh po veljarvnih zakonih in po navodilih, katera bi dobivala od ministrstva za socialno politiko. Pregled socialno politične uprave v Sloveniji. •279 Toda ta likvidacija se do konca ni izvršila nikoli. Pač so proračunski m računovodski posli prešli na ministrstvo za socialno politiko, kakor je bilo v uredbi ukazano, tudi so zavodi za vojne invalide in za zaščito dece in mladine zadobili precejšnjo samostojnost, ker so prišli pod ne» posredno upravo in nadzorstvo ministrstva za socialno politiko, slednjič so se posli o zaščiti in zavarovanju delavcev, o stanovanjskih stvareh ter za javno pomoč in prehrano že s 1. januarjem 1925. 1. prenc li v pristoj« nost velikih županov ljubljanske in mariborske oblasti (glej razglas o prenosu teh poslov z dne 30. decembra 1924. 1. K št. 7118 v V t. 1. str. 752 ex 1924.). V okviru teh poslov naj bi ljubljanska oblast odstopila marU borski oblasti tudi vse nedovršene predmete, ki bi teritorialno pripadali Je*tej. Vendar pa ni prišlo do tega, da bi se bil del osebja ljubljanskega oddelka detaširal v Maribor, nego vse osebje prejšnjega oddelka za sociaL no politiko je bilo sedaj dodeljeno oblastni upravi v Ljubljani. Z drugo besedo: novi oddelek pri velikem županu ljubljanskem je obdržal vse uradnike. Zato so se vodili posli odslej tako, da je bil v Ljubljani poleg vložnega zapisnika za oddelek socialne politike tudi še vložni zapisnik za spise, ki so spadali v okoliš mariborske oblasti, pa so se prej ¦ko slej reševali v Ljubljani in samo v podpisovanje odpravljali velikemu županu mariborske oblasti. Poseben referent za Maribor sploh nikoli postavljen ni bil. Ko je bilo v proračunu za budžetsko leto 1926J27 < ebje oddelka socialne politike pri velikem županu ljubljanske oblasti tako reducirano, da sta ostala le še dva konceptna uradnika in en pisarniški uradnik, je bila nujna potreba, da se ta oddelek razbremeni tako, da prevzameta del agend notranja oddelka obeh velikih županov. Tema notranjima oddels koma so bili na to po teritorialni pristojnosti poverjeni tsli, ki so tedaj še spadali v tako zvano javno pomoč, t. j. vse tvari, ki so se nanašale na ubožne ustanove in pa na uboštvo v smislu d~želnih zakonov (drugostopne odločbe, oddajanje v hiralnice itd.); dalje stvari o pobi* janju draginje (drugostopne odločbe); vse stvari po zakonu o izselje* vanju in po pravilniku za izdajanje in vidiranje potnih tstov v inostran* stvo; vse poselske stvari po naredbi z dne 18. junija 1921. 1.; dalje po* vračila troškov za oskrbo v bolnicah, hiralnicah in za prt. oz; vse repatria* cije ter vsi preklici po odgonskem zakonu; slednjič stvari, ki so se na? našale na zapuščine v inostranstvu, ter vse prošnje Za podelitev ubožne podpore. Od 15. maja 1926. 1. je reševal veliki župan mariborske oblasti te stvari na svojem notranjem oddelku v Mariboru, k umor so odstopili vložni zapisnik (Sp) mariborske oblasti, ki so ga dotlej imeli v Ljubljani. Odslej so v ta zapisnik S p v Mariboru vpisovali le še spise, ki so se nanašali na pokojninsko zavarovanje in na pokrajinski pokojninski sklad, te spise pa so še vedno pošiljali oddelku v Ljubljani, v rešitev. Takšno je bilo stanje koncem budžetne dobe 1926/27, ko je bil oddelek ukinjen. Oddelek /a socialno politiko, bolje rečeno veliki župan ljubljanske oblasti v Ljubljani, je po tej delni likvidaciji in pitem, ko so posli v 19* 280 Pregled socialno politične uprave v Sloveniji. stanovanjskih stvareh po zakonu o stanovanjih z dne 15. maja 1925. L prešli na stanovanjska sodišča I. stopnje, obavljal le še naslednje posle, te posle pa za ves teritorij Slovenije: 1.) po zakonu o zaščiti dece in mladine z dne 28. februarja 1922. 1. in. ' pravilniku o dečjih domovih z dne 17. marca 1924. 1.; 2.) po invalidskem zakonu z dne 17. novembra 1925. I in pravilniku za izvrševanje tega zakona z dne 27. junija 1926. L; 3.) po zakonu o pokojninskem zavarovanju nameščencev za Slove« ndjo in Dalmacijo z dne 12. maja 1922. L; 4.) po zakonu o pokrajinskem pokojninskem skladu za Slovenijo z-dne 19. februarja 1922. 1. Zavodi in naprave so ostali pod izključnim nadzorstvom veli« kega župana ljubljanske oblasti na teritoriju vse Slovenije. Ti zavodi in naprave, ki so še danes podrejeni ministrsvu socialne politike in ki se njih poslovanje razteza deloma na ljubljansko in mariborsko oblast,-deloma pa celo na vso državo, so nastopni: A.) s sedežem v okolišu ljubljanske oblasti: a) invalidski zavodi: 1.) invalidski dom v Ljubljani s 34 oskrbovanci (navajam dejanski stalež); 2.) invalidski dom v Toplicah pri Novem mestu s 34 oskrbovanci (otvorjen le v sezoni od junija do septembra); 3.) državno zdravilišče na Golniku s 165 mesti (dejanski stalež 148 oskrbovancev, od teh 112 plačujočih bolnikov in 36 vojnih invalidov); 4.) državna protezna delavnica v Ljubljani s popravi j alnico v Celju s 25 delavci; 5.) državni zavod za slepce v Kočevju s 37 oskrbovanci (med temi so 3 vojni invalidi); b) zavodi zaščite dece in mladine: 6.) državni dečji dom, odd. I. v Ljubljani z 20 oskrbovanci v predšolski starosti; 7.) državni dečji dom, odd. II. v Ljubljani s 35 oskrbovanci; 8.) državno vzgajališče v Ljubljani s 45 gojenci; 9.) državni zavod za gluhonemce v Ljubljani z 89 gojenci in 10.) šola za slepo deco v Kočevju s 23 slepimi otroki. B.) s sedežem v okolišu mariborske oblasti: a) invalidski zavod: 11.) invalidski zavod (hiralnica) v Celju z 62 oskrbovanci; Pregled socialno politične uprave v Sloveniji. 281 b) dečjt zavod: 12) državni dečji dom v Mariboru s 36 oskrbovanci Neposredno ministrstvu socijalne politike podrejene resortne na» prave so: a) v ljubljanski oblasti: 1.) Inšpekcija dela v Ljubljani; 2.) borza dela v Ljubljani; 3L) inšpekcija dela za nadzorništvo parnih kotlov v Ljubljani; b) v mariborski oblasti: 4.) ekspozitura inšpekcije dela v Mariboru. Ministrstvo za socijalno politiko subvencionira v svojem proračunu ter izvaja državno nadzorovanje nad naslednjimi napra* vami v ljubljanski oblasti: 1.) nad okrožnim uradom za zavarovanje delavcev v Ljubljani kot krajevnim organom osrednjega urada za zavarovanje delavcev v Zagrebu; 2.) nad delavsko zbornico v Ljubljani; 3t) nad pokojninskim zavodom za nameščence v Ljubljani in 4.) nad pokrajinskim pokojninskim skladom za Slovenijo v Ljubljani. Državne zaščite dece in mladine so deležne vojne siroto ter vsa deca in mladina do 18. leta. ki sploh ni ali pa ni zadosti zaščitena po svojih roditeljih in varuhih. Oblastna zaščita dece in mladine v Ljub» ljani (tudi Maribor bi naj jo imel!) je vez med krajevnimi zaščitami dece in mladine in ministrstvom. Ona nadzoruje vse naprave za zaščito dece in mladine v oblasti in vse organizacije, ki se bavijo s takšno zaščito, vrši stalno socialno propagando, podpira varstvena oblastva pri izvrševanju njihovih dolžnosti, posveča pozornost dojencetn in mali deci ter vrši sama vse ostale zaščitne posle. Po predlogu krajevnih zaščit imenuje oblastna zaščita poverjenike v posameznih krajih. Oskrba dece in mladine se vrši v glavnem tako, da se pusti otrok v lastni rodbini, če je le kako mogoče; ako pa otrok nima svojcev, izroče ga kaki drugi pošteni rodbini v istem kraju. Redna pomoč v denarju in obleki se daje za vzdrževanje in odga* janje zaščitencev, izredna pomoč pa ob posebni potrebi. Vzdržujejo se tudi posebni dečji domovi, kjer se odgajajo državno zaščiteni otroci: Ti zavodi so samostojni, imajo svojo upravno, strokovno in pomožno osebje ter pošiljajo ministrstvu socialne politike posebna poročila in predi« loge. Otroke jim pošilja oblastna zaščita ali pa ministrstvo. Začasno sme otroka sprejeti tudi uprava sama, a mora zaradi končne odločbe takoj poročati oblastni zaščiti. Razen dečjih domov, ki sem jih že zgoraj navedel, obstoje v ljub« Ijanski oblasti še specialni zavodi, ki vrše svojo nalogo za vso Slovenijo. Ti specialni zavodi so državno vzgajališče, državni zavod za gluhonemce in državni zavod za slepce. Državno vzgajališče v '.Ljubljani je namenjeno zanemarjenim dečkom od 14. do 18. leta, 212 Pregled socialno politične uprave v Sloveniji. im.i pa tudi mladostni oddelek za dečke, stare 8 do 14 let. Gojenci se ueo rednih šolskih predmetov ter krojaštva, čevljarstva in vrtnarstva, šola je urejena po učnem načrtu za obrtnonadaljevalne šole. Državni /avod za gluhonemce v Ljubljani, zgrajen 1. 1900 s pomočjo ustanov človekoljubov, edina gluhonemnica v Sloveniji, ima osem raz« redov, v katerih uče strokovni učitelji (ravnatelj, 12 učiteljev in katehet) po. govorni (oralni) metodi. V Zavodu za slepce v Kočevju se poučujejo v treh razredih slepi otroci (sedaj 23), ne vsi, ker za slepo deco še ne obstoji šolska obveznost, vendar pa večina, saj število za šolo godnih slepih otrok v Sloveniji ne presega števila 40. Zaščita vojnih invalidov je uTejena po invalidskem: zakonu in po pravilniku za izvrševanje invalidskega zakona. Pravico do državne pomoči in zaščite imajo vojni in vojaški invalidi ter rodbine padlih, umrlih in v vojni pogrešanih oseb, rodbine umrlih invalidov, dalje osebe, onesposobljene pri opravljanju vojaške službe ter službene in javne dolž* nosti, končno civilni vojni invalidi obeh spolov in njihove preživele rod* bine. Državna zaščita in pomoč obsega brezplačno zdravljenje, proteze 'n druge pripomočke, strokovni pouk, olajšave za izvrševanje obrtov, po* redovanje pri iskanju dela in služb, podpore in posojila za ustanovitev ali izboljšavo samostojnega pridobitnega položaja', brezplačne vožnje, invalidnine, pogrebno troške ter dosmrtno oskrbo v invalidskih domih «okotica. — Za višjega finančnega svetnika je postavljen Štefan S u S e c , za finančnega tajnika Emil K and are. Premeščena sta višji finančni svetnik dr. Karel N*ovotny k finančni delegaciji, finančni svetnik Josip Mozettzh k davčni administraciji. — Pri upravnem sodišču v Odru sta postavljena za tajnika dr. Ivan Lininger, za pisarja Oskar Dobo više k. —¦ Odvetniško pisarno so otvorilii: Dr. Sta« iiislav Žit ko hi dr. Egon Stare v Ljubljani, dr. Joško Bcrgoč v Mariboru, dr. Rudolf Do bo višek v Krškem, dr. Ivan Šlibar v Litiji. preseM sc je dr. Alojzij KlemenSič v Brežice. — Za notarja je imenovan dV. Maks Peteri in v Dolnji Lendavi, premeščena sta Anton Bartol v MaTibor, Rudolf Kramar v Brežice. — Upokojen je komisar za agrarne operacije dr. Fran SpilIer«Muys. — Umrli so: notarji Janko R a h n e. KaTel K 1 a n d e r in Anton 51 a m t> e r g a r, srezki poglavar dr. Leon Brunčko, odvetnika dr. Ljudevit S t iker in dt. Ivan Dimnik, direktor podružnice poštne hranilnice dr. Karel § a v ni k, nkrajni glavar v pok. Franc L a z z a rini. internacionalni Institut za javno pravo v Parizu nam je poslal to*le beležko: Dno 30! oktobra 1928 se je pričelo v slavnostni dvorani juTidične fakultete v Parizu . zasedanje Internacionalnega Institu ta za javno .pravo. Zasedanje se je otvorilo z upravno sejo, ki ji je predsedoval gd. Gaston Jeze. Skupščina je podaljšala mandat sedanjega direktorijalnega sveta in je, razen drugih notranjih zadev, sprejela načrt notranjega pravilnika, predloženega od generalnega sekretarja g. Mirkine« Guotzevicha. Ta je nato prečita! poročilo o izdaji letnika Instituta. Ta Razne vesti. 295 publikacija bi vsebovala letno poročilo o vseh ustavnih spremembah, o važnih zakonih, ki se tičejo javnega prava, o važnih razsodbah upravnih m ustavnih sodišč, kakor tudi o političnih spremembah v vseh državah. Letnik, kateremu bo dodano analitično kazalo, bo vsem, ki se zanimajo za javno pravo neobhodno potrebno sredstvo. Skupščina si1 je ta projekt usvojila. Nato so bili izbrani naslednji novi člani (membres associes) in sicer: Gg. Burckhardt, profesor na univerzi v Bernu, Calderon, od univerze v Buenos Airesm, Herrnritt, od univerze na Dunaju. Pitam ic, od univerze v Ljubljani, Scelle, od univerze v Dijon«u. Stainof, od univerze v Sofiji, Weyr, od univerze v Brnu. — G. Rolland, profesor na juridični fakulteti v Parizu, blagajnik Insti* tuta, je bil izbran /a rednega člana. Istega dne, popoldne, je bila otvorjena prva plenarna seja pod predsedstvom gd. Jezera. Predsednik je pozdravil navzočne člane in se je posebno zahvalil zunanjim članom, prišlim iz raznih dežel. Generalni tajnik g. Mirkine*Guotzevitsh je prečital zapisnik dopoldanske seje in poročal o podlagi bodoče publikacije letnika Internacionalnega Instituta za javno pravo. Skupščina je sklenila, da bo imela prihodnje zasedanje v zadnjem tednu junija 1929 in je naročila direktorijalnemu svetu, da določi točni datum otvoritve tega zasedanja. Na dnevnem redu tega sestanka se bodo (i:skutirala poročila: Pravno pravilo in objektivno pravo; poročevalec: g. D u g u i t. Teoretična in praktična vrednost načela ločitve oblasti in; njega uporaba v javnem pravu modernih držav. — Poročevalec: g. Redlich. Pomien predpisov ustavnega prava za sklepanje in ratifikacijo internacionalnih pogodb. — Poročevalca: gg. Poli tis in Schucking. Kriza reprezentančnih in parlamentarnih vladnih oblik v modernih demokrati jah. Poročevalca: )gg. Barthelemy in L aw r enc e ¦¦ L a* weIL Vprašanje referenda in ljudske iniciative. — Poročevalci: gg. F1 e v ner, Garner, Kclsen, Thoma. Politična vloga parlamentarnih komisij. Poročevalci: gg. Barthele* mv.Kaufmann, M e r k 1, Rolland. Na predlog gd. Alvareza je sklenila skupščina, naj se kritično pro* učujejo deklaracije človeških pravic, na predlog g. Jezera pa se bodo pro» učavale razne individuelne pravice začenši z lastnino; gd. Gascon y Marin je določen za poročevalca te komisije, drugi poročevalci in člani se bodo določili pozneje po diskusiji Zatem je predsednik otvoril razpravljanje o poročilu gd. Kelsena o juridični sankciji ustavnih načel. Ko je poroče* valeč rezimiral na kratko svoje poročilo, se je razvila debata, katere so se udeležili gg. Bartčlemy, Duguilt, Gascon y Marin, Jeze in Thoma. Druga plenarna seja je bila ponedeljek 22. oktobra pod predsedstvom g. Fleinera. Razpravljalo se je o poročilu g. Jezera glede pravnega pomena javnih svoboščin. G. Jeze je na kratko rezimiral svoje poročilo, h kateremu 20* 296 Razne vest L so še govorili: gg. Barthelmy, Duguit, Gascon y Marin, Kelsen, Nolde, Politis in Thoma. Ti diskusiji, ki bosta predmet posebnih publikacij Instituta, sta bili zelo živahni ter dajata tako radi avtoritete govornikov kakor tudi radi pomena razpravljanih vprašanj o delovanju Instituta poseben pomen. Razpravljalo se je v francoskem jeziku, deloma (neke replike g. Kelsena) v nemškem1. Po končani diskusiji se je g. Jeze zahvalil zunanjim članom, poudarjal pomen znanstvenega delovanja Intemacionalega Instituta za javno pravo ter nato zaključil zasedanje. Zasedanje Instituta je dobro pokazalo zares internacionalni značaj in visoko znanstveno vrednost Instituta. Po kompetenci svojih članov in važnosti proučavanih predmetov je postal Internacionalni Institut za javno pravo resnično središče znanosti javnega prava Evrope in Amerike. Dolžnost tiskarjeva po čl. 7. zak. o tisku je, predložiti državnemu pii,vdniku pred razširjanjem samo novine in periodične spise. Državno pravdništvo v Ljubljani je predlagalo, naj se uvede zoper tiskarja, ki mu ni poslal v svoji tiskarni tiskane knjige, preden jo je začel razširjati, kazensko postopanje po čl. 7 in 70/1 zak. o tisku. Deželno sodišče v Ljubljani (Pr. XI. 27/28=6) je sklenilo, da se tiskar ne stavi pred sodišče. Sklep je potrdilo tudi višje deželno sodišče v Ljubljani. Na ničnostno pritožbo v obramibo zak. drž. pravdništva je vrh. drž. pravdništvo na Stolu sedmorice odd. B. v Zagrebu vrnilo spise s pripombo, da ni imelo povoda kaj ukreniti še posebno z ozirom na jasno besedilo čl. 7 zak. o tisku: Ta elen da le odTeja, da mora tiskar, preden jih začne razširjati, poslati državnemu pravdništvu «natisnjene novine in periodične spisew, ker ne gre z interpretacijo omejevati pravice tiska, ki je po čl. 1. načelno svoboden. Z določbo čl. 7., da hoče zakon dati državnemu pravdniku pravo* časno na vpogled le spise, namenjene širšemu krogu čitateljev in to so novine in periodični spisi. Za event. preganjanje krivcev po zak. o tisku pa ima državni pravdnik rok leta dni in more torej morebitne krivice v drugih spisih izvedeti tekom celega tega časa. Natječaj. Na pravničkom fakultetu u Zagrebu raspisan je natječaj na katedru za »Kriminalne znanosti i socijologiju«. Kandidati se imadu — u roku od 6 mjeseci od dana raspisanog natječaja u Službenim Novi* nama — uz prilog radova, dokumenata i opisa života izjaviti, da li se natječu za položaj redovnog ili vanrednog profesora ili docenta. Komaj tretjina članov je plačala doslej letošnjo članarino. Položnice so bile priložene prvi številki. Naj pošljejo čimprej članarino še ostali, prosi blagajnik. Naročnina za ,.Slovenski Pravnik" znaša 60 dinarjev. Gg. naročnike prosimo, da zaostalo naročnino čim prej poravnajo; tudi uprava mora poravnati svoj dolg tiskarni. Po-služijo naj se v to priloženih položnic; kdor pošilja naročnino s pošt. ali čekov, nakaznico,, naj jo naslovi na ..Društvo »Pravnik« v Ljubljani" (ne osebno na blagajnika), ker se pripisuje vsa naročnina čekovnemu računu pri poštni hranilnici. Tudi reklamacije naj se naslavljajo tjakaj; upoštevajo se samo prvih 14 dni potem, ko je list izšel. Ravnotam se dobe Štefan Lapajne: „Državni osnovni zakoni", Spomenica na drugi Kongres pravnika, Spomenica za III. glavnu skup-štinu Kongresa pravnika in letniki „Siov. Pravnika" od I. 1909 naprej. Cena s poštnino vred za »Državne osnovne zakone" — 12 Din, za Spomenico o ljubljanskem Kongresu — 25 Din za Spomenico o sarajevskem Kongresu 30 Din za ..Slovenski Pravnik" letniki 1927 do 1923 po 60 Din, ostali letniki po 30 Din. \