DONESKI K ZGODOVINI MESTNE UMETNIŠKE GALERIJE V LJUBLJANI; FRANCE STUKL ^ V Mestnem arhivu v Ljubljani sta v regi- straturi (Reg. I) dva svežnja spisov, iz kate- rih izvemo marsikaj o umetnostnih razmerah v prvih dvajsetih letih 20. stoletja. Fascikel 1550, XIX/907, nosi naslov: Umetniška gale- rija. Spisa so folirani od št. 629—829. Za do- polnilo temu spisu lahko štejemo tudi gradi- vo v fasciklu 1591, V/4, št. 14118/18. Ta spis je foliran od št. 397—413. V prvem svežnju gre za spise od leta 1907—1921, v drugem pa za spise od leta 1918—1923. V obeh svežnjih je približno 3 tem gradiva. Prvotno sem domneval, da se spisi nana- šajo na začetke Narodne galerije. Res je si- cer, da se te zadeve prepletajo. Vendar je bi- la akcija, ki jo je začel ljubljanski mestni svet po nasvetu župana Hribarja leta 1907, mišljena kot akcija za ljubljansko mestno galerijo, zato je danes fundus tu omenjenih slik v ljubljanskem Mestnem muzeju. Pri pregledovanju gradiva je bil problem, kako najti primerno obliko, da se posamezmi spisi raziporedijo bralcu v dovzetno branje. Včasih sem dodal kakšno pomembnejšo oceno magistratnega veščaka za te zadeve, dr. Mi- lutina Zarnika, ki bi lahko služila za zgled tudi današnjim likovnim kritikom. Nalašč sem včasih bolj gostobeseden, da se lahko iz spisov posnamejo takratne umetnostne raz- mere. Kot je iz spisov razvidno, je bil duša nastajajoče galerije župan Ivan Hribar, nje- gova desna roka pa dr. Zamik kot veščak za področje umetnosti. Kadar je magistrat ukre- pal v širšem merilu, so pritegniH ravnatelja in magistratnega svetovalca I. Šubica. Leta 1907 je izdal Hribar naslednje uradno poročilo: »Za bodočo mestno galerijo nakupi- lo se je nekaj slik ter se utegnejo nakupovati še nadalje. Te slike razobešene so po raznih uradih. — Da se ohranijo v evidenci, treba je torej posebnega inventarnega seznama. Naro- čam torej, da se vmisli posebna — ne preve- lika knjiga, v katero naj se upi&uje takole: 1. ime umetnika, 2. slika ali kip, 3. nakupna cena, 4. kje se umetnina hrani. Prve upise naj preskrbi mestno knjigovodstvo; kasnejše pa opravlja gospod mestni arhivar, ki bode to inventarno knjigo hranjeval. 10 XI. 1907 župan Iv. Hribar«' O tem poročilu so bili obveščeni ravnatelj Ivan Vončina, arhivar Anton Aškerc in knji- govodja Fran Trdina. Se na istem spisu je pripisano, da so knjigo kupili in da je v var- stvu mestnega arhivarja gospoda Aškerca (dat. 14. IV. 1908). Tudi pozneje so postopali tako pri vsakem nakupu. Ko je Aškerc umrl, so obveščali njegovega naslednika Otona Zu- pančiča. Ta knjiga podolgovate oblike, vezana v trdo usnje, nosi naslov Katalog umotvorov ljub- ljanske mestne umetniške gaderije in je še da- nes v rabi kot prva inventama knjiga slik Mestnega muzeja v Ljubljani. Kustos Marija Železnik mi je ljubeznivo dala na vpogled to knjigo. Splošna ugotovitev je, da se vpisi v knjigi v glavnem ujemajo s spisi, iz katerih je sestavljen pričujoči prispevek. Ob vsakem vpisu v knjigo so naredili nekak akcesijski, oziroma inventami spis, ki služi še danes in iz katerega izvemo več kot pa iz knjige same. Pozneje so dali narediti slikam še tablice z napisom: »Last mestnega magistrata«. Mede- ninaste tablice so izdelali v Budjejevicah na Češkem,^ potrebne pa so bile zato, ker so sli- ke visele po raznih uradih in celo v župano- vem stanovanju. Iz spisov je razvidno, da si je Hribar razen slik zbiral tudi razne predmete za mestni muzej, ki si ga je prav tako za- mislil. Daroval je stare puške,' pohištvo"' in druge predmete, kar nas pa na tem mestu ne zanima. Iz poznejšega spisa^ je razvidno, da so imeU namen postaviti galerijsko zbirko na gradu. Vendar do te realizacije ni prišlo. Le- ta 1917, ko je bilo po uradih že preveč slik, je Ivan Franke postavil galerijsko zbirko v prvem nadstropju Kresije. Pri odkupih se opazi denarno pomanjka- nje na obeh straneh. Vsakoletno vsoto 2000 K so lahko kaj hitro izčrpali. Vedno pa najdeta magistrat in umetnik skupen jezik: oba ne- koliko popustita v ceni. Včasih odkupi magi- strat dražjo umetnino tudi na obroke. Glede denarja so nekateri umetniki precej nestrpni. Vendar bomo take detajle in zanimivosti na- vajali sproti. Kot prvi odkup je ponudil ško- fjeloški notar Niko Lenček leta 1907 zaboje s slikami slikarja Ažbeta in njegovih učen- cev.' Lenček je vljudno prosil, »da ne boste pri ponudbi preveč tesnosrči, kajti lastnik po- dob, rajncega brat Anton Ažbe, ni baš v nar- boljših premoženjskih razmerah in ima zelo veliko rodbino«.' Hribar je vzel vso zadevo resno in je dal sklicati komisijo, v katero je povabil Jakopi- ča, Groharja, svetnika Subica in dr. Zarnika.' Zbrali so se v mestni dvorani in odkupili Až- betovo sliko Pevska vaja in študijo Moška glava. Ostalo zapuščino, »ki obstoji skoro iz- ključno le iz študij in aktov raznih več ali manj nadarjenih učencev Ažbetovih ...«, so vrnili.' Za obe sliki je magistrat ponudil 600 K, s čimer se je notar Lenček strinjal.* Kmalu zatem je Hribar 17. julija 1907 ku- pil Groharjevo pokrajinsko sliko za 1000 K. ^ 110 Pismo je datirano na Dunaju, sliko pa so obe- sili v mestni dvorani.' Na prvo slovenslco umetniško razstavo v Trstu 1907 se je odpeljala cela delegacija: župan, dr. Zamik in svetnik Ivan Šubic.*« Iz počečkanega kataloga razstave, ki je dodan spisom, pravzaprav ni razvidno, koliko slik so odkupili. Zato je Subic sam napisal seznam odkupljenih slik:" 1. Ivan Grohar: Iz loškega kota (kat. št. 6) 500 K; 2. Matija Jama: Mlin (kat. št. 21) 500 K; 3. Matej Stemen: Krajina (jutro) (kat. št. 27) 200 K; 4. Anton Gvaiiz: Angelika (kat. št. 48) 150 K; 5. Henrietta Santel: Portret (kat. št. 78) 300 K; 6. Saša Šan- tel: Ex libris (kat. št. 89) 60 K; 7. Saša San- tel: Mlin na solinah (kat. št. 100) 100 K; 8. Hugo Viktor: Čarovnica SOK. Katalogne šte- vilke so sicer nekoliko zamešali (S. Santel!), izločiH so tudi sliko Huga Viktorja, ki je bila ves čas rezervirana za magistrat. Ko so siike prispele v Ljubljano, je manjkala Jamova slika Mlin. Na urgenco je tajnik razstave H. V. Gerbič iz Trsta odgovoril: »Gospod Matija Jama je izjavil na vprašanje odbora, ali da si. magistratu sliko »Mlin« za 500 K, odgo- voril, da principielno neprepusti si. magistratu nobene slike toliko časa, dokler se isti pri na- kupu slik nebode ravnal po umetniških na- čelih'.«*^ Jama je pokazal vso solidarnost do Viktorja Hugoja, čigar slika je bila ves čas razstave rezervirana za magistrat, ki pa je ni odkupil.'^ Magistrat je poslal pojasnilo v Trst, da kupuje le slike slovenskih umetni- kov." Slike je magistrat plačal tajniku raz- stave Gerbiču v Trstu. Se enkrat so se stvari komplicirale, ko H. Santel ni dobila plačanih svojih slik in je njen oče urgiral na magi- stratu. Z večkratnim dopisovanjem so ure- dili tudi to zadevo. Januarja 1908 je ponudil Ludvik Grilc šti- ri slike: Vintgar, vodopad (30 f); Ponte ss. Apostoli v Benetkah (70 f); Ribič pod mostom v Benetkah (50 f); Nabiralke koral v Benet- kah (40f).i8 Odkupni so le sliko Ponte ss. Apostoli v Benetkah za 140 K.^^ Iz Gorice je Icnjigotržec in lastnik tiskarne Gabršček magistratu ponudil neko Smrekar- jevo sliko. »Slikar g. Smrekar je napravil le- po .študijo'; predstavlja nekega zaslužnega Slovenca. Lastniku iz nekega posebnega raz- loga ni ugajala, — in prepušča jo galeriji slik v Ljubljani. . .^<}^ Slika je predstavljala go- spoda Miha Vošnjaka.'« Maja leta 1908 so iz stranskega oltarja v Cerkljah odstranili sliko sv. Cirila in Meto- da. Sliko je naročil pred leti Hribar sam pri Juriju Subicu. Ko je Hribar zvedel za usodo slike, jo je vzel nazaj in jo poklonil bodoči galeriji.2" V nradnem poročilu je Hribar tudi zapisal, »da je na njej v sv. Cirilu portreto- val Jurij Subic samega sebe, v sv. Metodu pa odvetnika dr. Mencingerja.«-" — V juniju je odvetnik dr. Pavletič iz Gorice sporočil ma- gistratu, da je kot izvršitelj oporoke pokojne- ga administracijskega svetnika Emila Gutt- mana dolžan dati mestu 11 oljnatih slik. »Svojih 11 (enajst) oljnatih slik volim mestni občini ljubljanski za galerijo slik, ki jo ista namerava otvoriti na Grado v Ljubljani. V slučaju, da bi mestna občina ljubljanska ne mogla ali ne hotela sprejeti tega volila, naj navedene slike pripadejo kranjskemu dežel- nemu muzeju ,Rudolfinum'.«-' Obenem z za- hvalo za prejete slike je magistrat prosil, naj bi Pavletič navedel, čigave so slike, način nakupa, skratka provenienco slik.-^ Šele ob letu je dr. Pavletič odgovoril, da je »v spisih pokojnika mogel dobiti samo sledeči zapisek, ki ga prepišem doslovno: meine Olgemalde (eilf Stiick) darunter 4 von Prof. Ivan Fran- ke in Laibach zwei von Johann Subic (t) eines von Anton Karinger, eines von Paul Kiiel (t) (t to zadnje ime ni razločno pisano, in ne vem ali sem ga pogodil) — und drei von unbekannten Meistern (zwei Dryaden, Aus- schnitt aus einem grosseren Bilde einen Kna- ben in Pagentracht darstellend und heil. Sebastian). . .«-■' Na priporočilo občinskega svetnika Ivana Subica so kupili 5. marca 1909 Smrekarjevo Karikaturo slovenskih umetnikov in pisate- ljev za 240 K.2^ Sliko so plačali knjigotržcu Lavoslavu Schwentnerju. — Aprila so kupili Zajčevega Kazaka na konju za 120 K. Razen knjigovodstva in A. Aškerca so obvestUi o nakupu tudi stavbnega svetnika Ivana Du- ffeta, da bo oskrbel stekleno pokrivalo za kip.25 Avgusta 1909 je umetnik Sever izdelal za 300 K Prešernovo plaketo v bronu.^* Na prvi umetniški razstavi v Jakopičevem paviljonu se je zdel dr. Zarniku in Subicu najboljši in najlepši Bemekerjev kip Žrtve. Ker je Bemeker postavil ceno na 3000 K, so se pogodili, da bodo kip plačali v treh letih.-' Za plačilo je bil Bemeker vsa tri leta silno nestrpen, ker je bil »v najhujših gmotnih zadregah (čeprav zelo soliden in marljiv mož)...«, kot je zapisal dr. Zarnik.'^' Kip je ostal v Jakopičevem paviljonu, magistrat pa ga je zazncimoval.-* Novembra 1909 je Hribar sam daroval več slik za bodočo galerijo. Groharjevi sliki ,Pust- ni torek' in ,V lonetski hiši' ter Smrekarjevo .Karikaturo' je izročil magistratu takoj. Dru- ge slike: Stemen, Pogled na Grintovec in Koč- no iz Cerkljan; Jurija Subica, Portret mladega dečka s psom; I. Vavpotiča, Portret mlade dame (polakt); Ljud. Grilca, Blejsko jezero in Klanski jezeri pa sta ostali v njegovem sta- novanju do smrti, magistrat naj jih takoj zaznamuje, da so last mestne občine. Hribar je tudi želel, naj bo na slikah zaznamovano, da jih je daroval.-' 111 Oktobra 1909 je ministrstvo za uk in bo- gočastje odkupUo v Jakopičevem paviljonu štiri slike: 1. kat. št. 10 — M. Jama, Zimsko sonce — 1000 K; št. 27 — I. Grohar, Jesensko sonce — 500 K; št. 58 — Rihard Jakopič, Kri- žanska cerkev — 700 K; št. 59 — Matej Ster- nen, Golobi — 300 K.'* Magistrat je zgoraj omenjene slike prejel v svojo oskrbo, čeprav so ostale državna last.^' Slike so vidno ozna- čili kot državno lastnino in jih tudi zavaro- vali.32 Obenem je R. Jakopič dobil tudi sub- vencijo 2000 K za stroške svojega paviljona.^' Novembra je Hribar kupil na javni dražbi iz zapuščine dr. Ivana MUana Hribarja Zmitko- vo kopijo Grešnice pred Kristusom po origi- nalu ruskega slikarja Rjepina. Cena je znesla 400 K.3^ Objave vredno je uradno poročilo dr. Zamika, datirano z 18. januarjem 1910: »Po naročilu g. mestnega župana dovoljujem si poročati o umetninah, ki so na II. iimetniški razstavi (hrv. umetn. društvo ,Medulič'), in katere bi bile vredne, da se jih nakupi za kako javno zbirko. — Pravim ,za kako javno zbirko', ker na to, da bi jih mestna občina kupila za svojo galerijo, je pač težko misliti radi premajhnih sredstev. Letni znesek 2000 K je premajhen, če se hoče redno raz- širjati fundus za galerijo. In ker je stvar lepa in največje hvale vredna, bi pač kazalo odslej to postavko povišati. Ce ne, se bomo vrteli v krogu in vedno ostali le v položaju, da si na- bavljamo proizvode enih in istih umetnikov. Za galerijo je pa treba imeti tudi kaj bleste- čega, kar se ne vidi med vsakdanjo, dobro srednjo mero, temveč kar to mero nadkrilju- je in kar gre človek zares rad pogledat in od česar se vrača z navdušenjem za umetnost v srcu. Po mojem okusu je najboljše delo sploh »Pes« od Branislava Deškoviča (št. 27 kata- loga). To je lovski pes v naravni velikosti, ki se za ušesom praska. Kip je iz mavca, zato menim, da je cena 3000 K mišljena za proizvod v bronu. Drugače bi tudi nihče ne kupil kaj takega. Mavec od starosti sam za- čenja razpadati, ne glede na skrajno občutlji- vost pri kakem sunku. — Skoro enako vre- den (a ne tako originalen) je kip istega moj- stra št. 30: ,Pod bremenom', dva zgarana ko- nja, ki po klancu naporno vlečeta. Tudi vsa druga Deškovičeva dela so ,di primo rango'. Enakovreden po umetniški kakovosti je idejal- nonadahnjeni, ljubki Meštrovičev ženski kip .Spomini' (št. 72, cena 4000 K), sklonjena se- deča ženska figura (torzo brez rok in nog), ki ima zlasti v profilu neizmerno mikavno in blagodejno linijo, izpričujočo rafiniran okus in ,nober čut za lepoto. Baje je to le posne- tek po mramomem izvirniku ,in kot torzo bi bil tudi le upravičen, če je izklesan iz skale. Očividno je figura bila — kakor Maks Klin- ger rad dela — v obliki surovega kosa mra- morja in potem iz tega po njegovih dimenzi- jah izklesana, tako rekoč iz njega ,ven po- iskana'. Od hrbtne strani kip ne dela tako ugodnega utiša, kar pa ni morda posledica slabe anatomije, ampak tega, ker je poza gornjega života taka. Kip je najljubkejše in najelegantneje delo razstave. — Občudova- nje vreden kipar je tudi Tomo Rosandič. Nje- gova glava iz granita ,Mlad človek' (št. 149, cena 2000 K) ima nekaj monumentalno deko- rativnega in bi bila pravi biser za nakit pri- merne arhitekture, bodisi da bi stala na pri- merni konzoli v kotu kakega parka, bodisi v klasično odmerjenem vestibulu. Tudi za pri- vatno stanovanje bi bila, le pretežka najbrže, ker je iz granita in vsaj dvakrat nadnaravna. — Ce bi občina imela denarja: Ta tri dela naj bi kar pograbila! — Slikarji so deloma prav dobri, deloma vsaj srednje dobri. Slabih stvari je sploh komaj najti. Neka noblesa nam veje iz cele izložbe nasproti. — Vlaho Bukovac je sicer zelo znan, ker je bil po ča- su eden prvih na Hrvaškem, ki so kaj znali. Vendar so njegove ženske figure in glave ze- lo sladke, tehnično dokaj mrzla dela, prav nič posebnega. Tudi jim škoduje neka efektna rumena osvetljava, ker je teatralična in ne- potrebna. Izdelane so vse z neprimerno ruti- no, to se mora prianati. Ali takih aktov, ka- kor sta ,Nedolžnost' in ,Vroča kopelj' (št. 17 in 16, cena a 3000 K) se dokaj vidi po izlož- bah trgovcev z umetninami in na razstavah velikih mest zgineva j o, ker jih je preveč. — Tudi dobro znani Ivan Tišov ni srečno za- stopan. Razstavil je sicer marljivo slikano velikansko platno ,Pod javorjem' (št. 153, ce- na 2000 K), hrvaška dekleta ob studencu, a sliki manjka jednote in je dolgočasna do skrajnosti, v barvah sila navadna. Tudi nje- gova druga slika ni nič posebnega. — Krasne so pa nekatere marine od Emanvela Vidoviča; V prvi vrsti ,0b zori' (št. 157, cena 1000 K — ni drago!), mesto Split z morske strani ob prvem jutranjem svitanju. Neprecenljiva fi- nesa v tonu diči to lepo, poetično delo. Ena- kih ima Vidovič še nekaj, na pr. št. 164, .Ri- biči na povratku' (500 K) in druge. Same le- pe, dobre stvari. — Tomislav Krizman ima nekaj prav lepih radirb ,Bosanski motivi' (št. 43—48, a 70 K), ki bi jih kazalo skupno kupi- ti; zelo čedna njegova radirba je tudi št. 52 (v katalogu pomotoma pod št. 50, cena 90 K) ,Z dalmatinskega zagorja'. — Naposled je še v Ljubljani živečega Marka Rašice posebej omeniti. Ima dokaj čednih stvari, žalibog da so ravno 3 daleko najboljše že privatna last, namreč g. dr. Krisperjeva, kateremu sem jih sam pomagal lani izbrati. Če bi se katero od teh dobilo in bi g. dr. Krisper prevzel zato od g. Rašice kaj drugega, bi prišli v posest prav lepe umetnine. Rašica pa bi tudi nekaj za- služil. Najlepša je ,Iz Hercegovine' (št. 143) 112 in ,Dubrovnik z visočine' (št. 144), ki ima tako fino zračno perspektivo, da človek kar čuti morski vzduh, in je tudi sicer tehnično ele- gantno delo. —■ Ostali umetniki niso (vsaj po večini) nikakor slabi; z navedenimi se jih pa le ne da primerjati.«'' Odkupih so Vidovičevo sliko Ob zori, za 800 K in Ribiči na povratku za 400 K in šest radirank T. Krizmana za 420 K.'« Iz tretje umetniške razstave v Jakopičevem paviljonu istega leta so odkupih Jakopičevo Jesen II (št. 29) za 450 K; Jamovo Mlado drevje (št. 46) za 600 K; in Petra Zmitka V svojem kotičku (št. 141) za 450 K.'' V urad- nem poročilu je dr. Zarnik navedel: »Vpošte- vati bi bilo pred vsemi drugimi tri znane slovenske umetnike, od katerih občina doslej še nič kupila ni...« Cene so bile prvotno višje, vendar se je Zarnik sporazumel z Ja- kopičem in drugimi umetniki za zgornjo ce- no. Tudi na magistratu so bili zadovoljni.'' Avgusta 1910 je ministrstvo za uk in bogo- častje odkupilo na III. slovenski razstavi v Jakopičevem paviljonu štiri slike: I. Grohar, Pod Triglavom (št. 1) za 800 K; R. Jakopič, Ikona (št. 30) za 800 K; M. Jama, Most (št. 41) za 800 K in P. Zmit^k, Po sončnem zatonu (št. 177) za 150 K.«8 Te slike so odposlali Mo- demi galeriji na Dunaj.'' Na jubilejni razstavi pred božičem leta 1910 so kupili v Jakopičevem paviljonu Vav- potičev Sejem v Idriji (št. 78) za 600 K in Ja- move Mline (št. 250) za 450 K.« Septembra 1911 je avstrijsko ministrstvo zo- pet odkupovalo slike slovenskih umetnikov. Iz 6. umetniške razstave v Jakopičevem pa- viljonu so odkupili: Ivan Grohar, Pri delu (št. 12) za 600 K; Matija Jama, Cvetlice na oknu (št. 50) za 500 K; Ivan Vavpotič, V zgodnji pomladi (št. 129) za 300 K. Z blejske razstave so odkupili Groharjevega Sejalca, (št. 23) za 1200 K; Groharjev Hribček, (št. 25) za 800 K; R. Jakopiča Poletje, (št. 50) za 450 K in njegove Breze (št. 44) za 250 K." Magistrat je smel odkupljene umetnine shra- niti sam, niso pa bile vse njegova last.*^ Po Aškerčevi smrti je M. Gaspari ponudil v odkup risbo Aškerca na mrtvaškem odru. Delo so odkupUi za 40 K." Avgusta 1912 so odkupili lesorezni portret Anastazija Griina, Kdo je delal to sliko, ni razvidno: kupili so jo v Berlinu pri Alfredu Schlesingerju." Istega meseca je za 300 K ponudil v nakup Lojze Dolinar doprsni kip Antona Aškerca. V vlogi pravi Dolinar, da bi denar potreboval v študijske namene. »Port- ret omenjenega pesnika sta si ogledala gospod dr. Zarnik in gospod Fran Govekar ter drugi merodajni kritiki, ter izrekli o delu najbolj- šo sodbo. «^5 Portret so odkupili. — Oktobra so kupili risbo slikarja Jožeta Kopača iz Pra- ge O Božiču za 50 K.-"" — Od kiparja Antona Štefica so kupili 2 plaketi za 400 K. Predstav- ljali sta Tolažbo in Hrvat in zmagovalec.*' Decembra 1912 sta si župan in dr. Zamik ogledala razstavo v Jakopičevem paviljonu. Ker sta imela na razpolago le še nekaj čez 900 K, sta izbrala cenejše umetnine, pred- vsem risbe: Ivan Napotnik, (št. 82) Egipčan- ka, 455 K; Hinko Smrekar, (št. 189) Pravljica, akvarel za 150 K; Ferdo Vesel, Kmečki sta- rec, tuširana perorisba za 230 K (je ni v ka- talogu) in Maksim Gaspari, (št. 16) Stara šola, akvarelni motiv s Koroškega za 60 K. Račun so plačali Jakopiču, ki je zastopal vse umet- nike. Za Egipčanko pa so se pogodili, da jo plačajo, ko bo Napotnik dostavil figuro ulito v bronu na magistrat.''^ Enajstega januarja 1913 je dr. Zarnik da- tiral tole uradno poročilo: >>Slikar Peter Zmi- tek leži v Leonišču na smrt bolan in je brez vseh sredstev. Ker ima mestna občina od nje- ga šele eno samo sliko v lasti, naročil mi je g. mestni župan, naj izberem eno izmed nje- govih del. Izbral sem v Jakopičevem paviljo- nu izmed kakih 8 del oljnato sliko »V parku« za ceno 300 K. Predlagam torej nakup te sli- ke za to ceno. Denar bi bilo iz zadevnega kre- dita takoj po poštni nakaznici odposlati umetniku.. .«.•" Sliko so kupili in Zmitku poslali denar.*' Februarja 1913 so kupili Gasparijevo kari- katuro Slovensko gledališče 1913 za 200 K.'" Aprila je Ministrstvo za uk in bogočastje od- kupilo nekaj slik: R. Jakopič — Zima, 600 K in Jesen, 1000 K; Ivan Zajec — Kip mlade deklice, 300 K; Matej Stemen — Vas ob mor- ju, 700 K in Počivajoča, 800 K; Ivan Vavpotič —Tihe stopinje, 600 K. Slike so morali do- bro zamotane izročiti deželni vladi, da jih ta odpošlje v državno galerijo na Dunaj Velikokrat so si umetniki izposojali svoja pa tudi dela drugih, ki jih je hranil magi- strat. Na prvem mestu je bU seveda Jakopič. Za jesensko jubilejno razstavo 1910 si je iz- posodil 16 slik. Zanimivo je, kje vse so visele: v tajnikovi, županovi pisarni, v arhivu, v knjigovodstvu, v dekliškem liceju, v mestni dvorani, v županovem stanovanju.'^ Septembra 1913 so odkupili: R. Jakopič, Za rdečim zastorom — 800 K; M. Gaspari, Bera- či — 200 K; F. Klemenčič, Pri Kosezah — 200 K; I. Vavpotič, Otroška glava (Punčka) — 200 K.M Aprila 1914 je kipar Anton Štefic daroval magistratu dve deli, Magdaleno in portret Moško glavo. Dar je motiviral s tem, da naf- merava potovati v tujino, pa se mu zde umet- nine bolje shranjene na magistratu kot pa v Jakopičevem paviljonu, kjer bi kipa polago- ma razpadla ali pa se razbila. Magistrat je dar rad sprejel."* Takratne razmere ob začetku vojne nam predočuje tole Zarnikovo uradno poročilo, 113 datirano 17. XI. 1914: »Slikar Ivan Vavpotič ponuja v nakup svoje delo »Regulacija Ljub- ljanice«, večjo oljnato sliko z okvirjem za 1000 K. — Povabljena je bila komisija za na- kupovanje umetnin, da se izjavi. G. Dostal ni prišel, gg. Šubic in Pammer ter podpisanec pa se strinjajo z nakupom in s ceno. Predla- ga se torej nakuip. Občina ima v take namene letos še okrog 1700 K kredita, torej pravza- prav ni potreba odobritve občinskega sveta. Pripominja pa se, da reflektira g. slikar Ja- kopič še vedno na 1000 K, ki so se mu ob- ljubile iz tega kredita, seveda v namen, da napravi jesensko razstavo. Razstave ni bilo, a Jakopič pravi, da temu ni sam kriv, temveč vis major v obliki vojnih razmer. Jakopič tudi raditega teži (menda) za to subvencijo, ker dolguje občini ca 500 K vodarine, gosta- ščine, itd.«'-^ — Magistrat mu je subvencijo dal, vendar mu je odbil vse dolgove, tako da je Jakopič prejel le okrog 240 K.''* Novembra 1914 je Lojze Dolinar ponudil mrtvaško masko Davorina Jenka za 140 K. Magistrat je ponudbo odklonil, ker so bila sredstva za tisto leto že izčrpana.^' Januarja 1915 se je zglasila na magistratu deputacija umetnikov s prošnjo, naj magi- strat kaj odkupi iz takratne razstave. Dr. Zamik je sklical komisijo (Dostal, Pammer, Subic in Zarnik) in iz razstave v Jakopiče- vem paviljonu so odkupili: R. Jakopič, Go- renjska jesen in Pri klavirju, obe za 1000 K; M. Jama, Donava pri Dtirnsteinu, 750 K; M. Sternen, Pri toaleti, 750 K.^s Januarja 1915 je Ciril Globočnik ponudil v odkup sliko Cesarska družina, ki jo je na- slikal njegov oče leta 1885 za cesarsko slav- nost v čitalnici. Slike niso vzeli.'' — Febru- arja je ponudn F. Tratnik svojo risbo Delo na polju za 600 K. Zamik pravi v uradnem poročilu, »da razstavlja že mnogo let tudi v Ljubljani, a da ni občina doslej od njega ku- pila še nič, dasi je imel o svojih umotvorih še povsod najlaskavejše kritike. Zato je sedaj zagotovo pričakoval, da se bo to sliko kupi- lo, na čemer bi mu bilo ležeče še temveč, ker je vsled vojske s svojo rodbino v najmučnej- šem položaju in niti dolžnega stanovanja ne more plačati, tako da bo deložiran, če se mu ne posreči to sliko prodati..Komisija se je z nakupom strinjala, 600 K so izplačali Tratnikovi ženi.'" Junija so odkupili več del Hinka Smrekar- ja. Štiri bakroreze. Straši, Rajska ptica. Moč- virje in Coprnica je prodal po 25 K za kos. Obe veliki kolorirani risbi z motivom Zakla- da, pa je magistrat hotel odkupiti po 150 K za kos.'' Taka cena pa se je zdela Smrekarju prenizka. Magistratu je pisal šaljivo pismo. Med drugim piše:... »Ceno 200 K za 1 ko- mad sem stavil, (imenoval sem jo izrecno ,kompromisno — vojno' ceno): 1. da mestne- ga gospodarstva preveč ne obremenim; 2. da izključim pogajanja za ceno. Želim torej, da me si. gremij za mojo obzirnost napram me- stnim financam ne kaznuje z občutno globo, — tj. z odbitkom vsote 100 K od stavljene cene. To željo okrepim še s tem-le pristav- kom. Računi mestnega knjigovodstva pričajo, da nisem pogosten in požrešen »škodljivec«, — ne prikažem se niti vsako »kebrovo leto«, —poglojem nekaj malih listov (i. e. bankov- cev) pa se spet zabubam. Ut exempla docent! —Doceant!. ..«'- Magistrat je ipapustil in za sliki plačal 400 K. Avgusta je Lojze Dolinar ponudil za 300 K v nakup bronasti relief Magdalene.'^ Magi- strat je delo, za katerega je rekel dr. Zarnik, da bi se bolje nazivalo »Mater Dolorosa«, od- kupil.''' Oktobra so kupili za SOO K Gasparijevo sliko Motiv z Ljubljanskega gradu,'' Dolinar- jeve plastike generala Borojeviča pa niso od- kupili zaradi izčrpanosti fonda." Aleksander Toman je decembra ponudil magistratu slike s prizori zapornikov na ljub- ljanskem gradu. Zarnik poroča: »Predlagam, da občina kupi od g. Aleks. Tomana, ki je bil na Gradu interniran, ponudene, z oljem sli- kane prizore in tipe iz grajskega poslopja. Umetniške vrednosti sicer nimajo niti naj- manje, pač pa so zadostno dobre, da jih bo čez leta vsak lokalni zgodovinar študiral z največjim zanimanjem. Predlagam ceno 120 K, ker je ponudnik star in velik revež.«" Slik je bilo devet in so prikazovale najraz- ličnejše prizore, ki jih je Toman ipopisal v svojem pismu. Ni pa razvidno, ali so kupili vse prizore."* Toman je bil ameriški Slovenec in ameriški državljan in je s kupnino potoval nazaj v Ameriko. Marca 1916 so na Tratnikov© vljudno proš- njo odkupili njegovo risbo Starca za 150 K.'" Aprila 1917 je dr. Tavčar izbral pri Fran- ketu sUko Ljubljanice pri Fužinah in jo pla- čal 500 K."i Tako smo prišli h kraju zbiralne aktivnosti magistrata v tem prvem obdobju. Slik je bilo že precej, raztresene so bile po raznih pro- storih, zato je prišel čas, da se zbirka nekje postavi. To nalogo je župan zaupal Ivanu Franketu."- Kot kaže iz Franketovega pisma direktorju magistrata, so ga takoj po posta- vitvi razstave prijemali, češ, zakaj je obešal vse slike in ni izbral le najboljših: »Gospod župan mi je dal nalogo slike obesiti; slike izbrati ni nikdo kaj omenil... Sedaj so obe- šene izven štirih prav malih iz zapuščine po- kojnega Emila Gutmanna vse. Sestavljal sem jih predvsem po načelu barvene stike (har- monije in uspešnega kontrasta). Oziral sem se tudi na način prednašanja, ki se izraža v časovni produkciji. Ozirati sem se pa moral 114 tudi na umetnišlto vrednost (zato so nekatere slike v senci). Sestavljene so torej po kom- promisu predstoječih momentov.« V nadalje- vanju pisma navaja razne težave zaradi ne- pravilnih okvirov, nevarnosti sten in druge objektivne težave. »Zbirka, kakoršna je, se- veda ni elitna; o tem tudi nisem od nobene strani niti besedice čul; predstavlja pa prav dobro, kakor je bilo dejansko stanje sloven- skega slikarstva in obče naziranje o njem, izraženo v sodobni literaturi o umetnosti. To- rej je po moji misli dokument časovnih umetniških razmer, ki naj ostane toliko ča- sa, da bo mogoče spremeniti polagoma s do- bavo nadaljnjih umetnin sedanji stan galeri- je v elitni, z drugimi besedami je izrazil g. župan isto misel.« V Ljubljani, 11/5. 17. Z odličnim spoštovanjem Ivan Franke, prof. v. P- Še zanimivejše je drugo pismo, ki ga je Franke pisal županu Tavčarju.'' Namerava- nega seznama umetnikov z njihovimi rojst- nimi in smrtnimi letnicami ni utegnil kon- čati, ker ni dobil vseh podatkov (manjkali so podatki za S. Santla in Ažbeta). Strossmayer- jevo sliko je osvežil, Ažbetove Pevske vaje pa ni dokončno očistil. Očistil je še »Silfido« iz Gutmannove zapuščine in tudi sliko Jurija Subica. Vse te slike so bile prevlečene z jaj- čnim beljakom, sedaj pa jih je prevlekel z balzamom, ki mu ga je pri Subičevi podobi zmanjkalo in jo je začasno zopet lakiral z beljakom. »Omenjam tole tehnično stvar za- radi tega, če bi jaz ne učakal, da bo drugi za menoj se vedel ravnati in, da ne bo prišel morda kdo na nesrečno misel podobe z oljem mazati. Obenem priložim svoj račun za delo pri mestni galeriji, pri katerem sem okušal neprijetne lastnosti nekaterih obrtnikov. N. pr. je gospod Gotzl zahteval od mene plačila kot naročnika takoj, sicer ne bo šel okvir iz njegove delavnice, da on ne mara čakati me- sece ali celo pol leta na plačilo od magistra- ta ..Sledi detajliran račun, ki je znašal skupaj s tapetarji 369 K.'* Enostaven popis slik je dodal pri obračunu:'' Katalog mestne galerije v Kresiji, šolski dre- vored št. 2, I. stopnjice, I. nadstropje. Umotvori brez opazke so mestna lastnina. I. SOBA 1. Jakopič Rihard, Gorenjska jesen. — 2'. Gro- har Ivan, Ob Ljubljanici. — 3. Jama Matija, Do- nava pri Diirensteinu. — 4. Jama Matija, Ob Donavi. — 5. Grohar Ivan, Jesensl^o solnce, dr- žavna lastnina. — 6. Jama Matija, Cvetlice na oknu, državna lastnina. — 7. Sternen Matevž, Pri toaleti. — 8. Jama Matija, Mlado drevje. — 9. Stemen Matevž, Jutro. — 10. Jama Matija, Zimsko solnce, državna lastnina. — 11. Stemen Matevž, Golobi..., državna lastnina. — 12. Ber- neker Franc, Žrtve. — 13. Zaje Ivan, Kozakove sanje. — 14. Grohar Ivan, V kopeli sredi gozda. — 15. Grohar Ivan, Ob potoltu. — 16. Santel Henrieta, Ženski portret. — 17. Jakopič Rihard, Jesen. — 18. Jakopič Rihard, Pri klavirju. — 19. Jakopič Rihard, Za rdečim zastorom. — 20. Jakopič Rihard, Cerkev nemškega viteškega re- da, državna lastnina. — 21. Grohar Ivan, Sta- rološka cerkev. — 22. Grohar Ivan, Mlini. — 23. Grohar Ivan, Cvetoča jablana, motiv iz Starelo- ke. — 24. Grohar Ivan, Sv. Jakob v Ljubljani. n. SOBA 25. Ažbe Anton, Pevska vaja. — 26. Stefic An- ton, Hrvaški seljak. — 27. Stefic Anton, Magda- lena. — 28. Subic Jur, Sv. Ciril in Metod (darilo Ivana Hribarja). — 29. Kobilica Ivana, Stross- mayer (darilo Ivana Hribarja). — 30. Grohar Ivan, Sv. rodbina. — 31. Grohar Ivan, Njegova mati. — 32'. Vidovič Emanuel, Ob zori. — 33. Vidovič Emanuel, Ribiči se vračajo. — 34. Gro- har Ivan, Brna na svatbi. — 35. Grohar Ivan, Hiša na vrtu. — 36. Gvajc Anton, Angelika. — 37. Žmitek Peter, V parku. — 38. Ažbe Anton, Ženski akt. — 39. Grilc Simen, Most degli apo- stoli v Benetkah. — 40. Ažbe Anton, Portret sta- rega Gorenjca. — 41. Žmitek Peter, V svojem kotu. ra. SOBA 42. Grohar Ivan, Študija moža. — 43. Subic Janez, Pri mrliču. — 44. Subic Janez, V rim- skem parku. — 45. Vavpotič Ivan, Sejem v Idri- ji. — 46. Santel Saša, Mlin na Solinah. — 47. Grohar Ivan, Deklica s šalom. — 48. Kuni Pa- vel, Ljubljana s Kamniškimi Planinami. — 49. Grohar Ivan, Planinske koče. — Iz cerkvenega altarja, v Cerkljah, darilo Ivana Hribarja, bivšega župana v Ljubljani. 50. Grohar Ivan, Devlnski grad. — 51. Grohar Ivan, Čolnar na Barju. — 52. Grohar Ivan, Ob košnji. — 53. Grohar Ivan, Pri Devinu. — 54. Grohar Ivan, Na Koprivniku. — 55. Grohar Ivan, Rožnik. — 56. Franke Ivan, Ljubljanica na Fu- žinah pod Ljubljano. — 57. Vavpotič Ivan, Ob urejanju Ljubljanice. —• 58. Klemenčič Franc, Znamenje pri Kosezah. — 59. Vavpotič Ivan, V zgodnji pomladi. — 60. Grohar Ivan, Gorska va- sica. — 61. Karinger, V južnih Alpah. — 62. Iz 17. stoletja. Sv. Sebastljan. — 63. Iz srede 19. stoletja, Silfide v romantični krajini. — 64. Žmi- tek Peter, Zakonolomnica pred Kristusom. — 65. Stemen Matevž, Kočna in Grintavec. — 66. Gro- har Ivan, Ob mlatvi. — 67. Grohar Ivan, Brv v Skofji Loki. IV. SOBA 68. Grohar Ivan, Pomlad. — 69. Tavtscher G. (?), Alpinska krajina. RISBE, PERORISBE, PASTELNE SLIKE IN AKVARELI 70. Gaspari Maksim, Motiv iz Ljubljane. — 71. Tratnik Franc, Starec. — 72. Tratnik Franc, Na polju. — 73. Smrekar Hinko, Cmošolec. — 115 75. Krizman Tomislav, Motiv iz Bosne. — 76. Smrekar Hinko, Rajska ptica. — Kopija po originalu, V. Poljanova. — 77. Smrekar Hinko, Močvirje. — 78. Gaspari Maksim, Siromaki pri znamenju. — 79. Vesel Ferdinand, Ded Tropi- nar. — 80. Santel Saša, Knjigobrsk. — 81. Smre- kar Hinko, Pri znamenju straši. — 83. Smrekar Hinko, Zaklad. — 84. Grohar Ivan, Na sadnem trgu v Ljubljani. — 85, 86, 87. Krizman Tomi- slav, Motivi iz Bosne. — 88. Gaspari Maksim, Iz Dravs.ke doline na Koroškem. — 89, 90. Kriz- man Tomislav, Motivi iz Bosne. — 91. Stefic An- ton, Hrvat. — 92. Stefic Anton, Zmagalec. — 93. Napotnlk Franc, Egipčanka. — 95—99 in 101—107. Smrekar Hinko, osebne karikature. — 100. Gas- pari Maksim, Slov. gledališko osebje leta 1912 in 1913. — 108. Santel Saša, Staro mesto. — 109. Gaspari Maksim, Aškerc na mrtvaškem odru. — 110. Smrekar Hinko, Miha Vošnjak. — 111. Franke Ivan, Študija. — 112. Dolinar Alojzij, pla- keta — Magdalena, državna lastnina. i v. SOBA 113. Berneker Franc, osnutek za Trubarjev spomenik. — 114. Sever Antoin, plaketa — Pre- šeren. PRIVATNA LASTNINA UMETNIKOV 1. Franke Ivan, Pri Podrečem — 200 K. — 2. Franke Ivan, Madona — 200 K. — 3. Franke Ivan, Savski mlin — 200 K. — 4. Franke Ivan, Družica — 150 K. — 5. Franke Ivan, Pri Smled- niku — 2'OOK. — 6. Franke Ivan, Savlje — 150 K. — 7. Sternen Matevž, V salonu — 2000 K. — i 8. Sternen Matevž, Magdalena — 3000 K. — 9. Sternen Matevž, Motiv iz Devina — 800 K. — j 10. Gospa Sternen Roza, Dom v Sibeniku — 250 j K. — 11. Franke Ivan, Dolenjska pokrajina — j 100 K. — 12. Sternen Matevž, Ob Ljubljanici — i 300 K. — 13. Gospa Sternen Roza, Študija — 100 j K. — 14. Sternen Matevž, Kolodvor na Krasu — i 500 K. — 15. Gospa Sternen Roza, Trogir — 200 K. — 16. Franke Ivan, V mestnem logu — 200 K. — 17. Franke Ivan, Pri Kranju — 200 K. — ; 18. Franke Ivan, Ljubljana leta 1877 — 100 K. — 19. Franke Ivan, Luna vzhaja — 200 K. — 1. Dolinar: Aškerc (doprsni kip). Najbolj nemogoče postavljena se je zdela i zbirka dr. Zamiku. V uradnem poročilu je 12/7. 1917 zapisal celo vrsto energičnih pri- pomb in opazk»Kup slik razobesiti zna : tudi obrtnik.« Groharjeve skice po njegovem : niso sodile v izbor. »Daruje se jih (skice nam- j reč o. p.) temu ali onemu prijatelju, da se jih i spravi proč. Občina je Groharjeve skice do- \ bila od Umetnostnega društva, ko je pogini- \ lo, v last — toda le v last, brez vseh name- ! nov, naj bodo za galerijo.« V galerijo ipo nje- govem tudi ne sodijo slike iz Gutmanove za- puščine, ki niso slovenske provenience. »Sli- ke je Gutmann bil kupil nekoč v Parizu; naj- ' brže je kopija starejše francoske »salonske«] slike, kakor jih je visako leto v Parizu po raz- stavah na stotine in ki gredo pri bogatih tr- govcih dobro v denar, ker predstavljajo nage ženske (navadno se pri kupu izve tudi adresa modela). Kaj naj poreče javnost, če bo v slo- venski umetnostni zbirki visel tak neslan »kič« tujega proizvoda? (in čigavega?).« Slik se mu je zdelo preveč razstavljenih, zato je predlagal, naj bi nekatere razobesili nazaj po sobah magistrata. »Od vsakega umetnika bi bilo javno razstaviti le najboljše, najre- prezentativnejše njegove stvari, kar jih kima- mo, seveda od boljših ljudij več, nego od skromnejših talentov. — Niti trgovec z umet- ninami ne obeša dobrega, prav dobrega in srednjega tako skupaj, marveč enake kvali- tete loči, da se stvari ne bijejo. To je zlasti v prilog slabejšim. — Vsekakor ne gre, da bi se sedanjo razporedbo predalo javnosti brez korekture.« Iz nadaljnjih spisov ni razvidno, koliko so postavitev galerije predrugačili. Verjetno pa ne dosti, saj je bila ustanovitev Narodne ga- lerije tako rekoč že pred vrati. Sledili so le še nekateri nakupi. Decembra 1917 so od Da- nila Cerarja kupili oljno sliko Franca Jožefa iz mladeniške dobe za 350 K'' za mestno ju- bilejno ubožnico. Sliko naj bi obesili v vesti- bulu ali pa v oskrbnikovi pisarni. Junija 1918 so odkupili zadnjo sliko za na- stajajočo galerijo, Tratnikove Slepce na son- cu, ki so zbudili posebno pozomost na raz- stavi Hagenbunda na Dunaju.'* Spisu je do- dan tudi oglas za Slovenski narod, Slovenca, Naprej in Domovino. Občina je želela, »da bi tudi naši premožnejši privatniki nekoliko podpirali vpodablajooo umetnost ter bodisi zase, ali pa za mestno galerijo od časa do ča- sa kupovali kaj imietniških del. Seveda bi kazalo, pri nakupih za javno galerijo ne dali voditi zgolj po zasebnem okusu, tem- več si dali svetovati od umetniško izobra- ženih ljudi, ker v javno zbirko spadajo le de- la, ki umetnike dobro in karakteristično re- prezentirajo. Cujemo, da se je započela akci- ja, da se sploh ipoloži temelj Narodni galeriji, ki naj bi združevala najboljše stvari naše umetnosti. Cas bi bil, da se narod kot tak vzdrami tudi v tem oziru!« Jeseni 1918 je odbor Narodne galerije že deloval. Seje je imel v mali posvetovalnici na magistratu.'* Kranjski deželni odbor je že oktobra 1918 obljubil društvu Narodna gale- rija dela slovenskih umetnikov, ki jih je hra- nil Deželni muzej. Zato je društvo Narodna galerija prosilo občinski svet, da bi mu pre- pustil svojo galerijo —• prostore in slike — kjer bi združili obe zbirki.*" Reševanje spisa ni razvidno. Vendar je Narodna galerija že leta 1919 v petih stanovanjskih sobah drugega nadstrop- j 116 ja Kresije odprla prvo javno galerijsko zbir- ko. Vse kaže, da je Magistrat nekatere slike odstopil za to razstavo, oziroma jih celo daro- val Narodni galeriji. Narodna galerija je tudi prosila magistrat, naj denar, namenjen za odkup umetnin, nakažejo odslej kar njej.*' Leta 1921 je nastopilo še enkrat vprašanje o lastnini umetnin. Narodna galerija je želela prodati manj pomembne umetnine, da bi pri- šla do denarja. Na magistrat so naslovili za- pored kar dve prošnji podobne vsebine. Pro- dajo so podprli Viktor Steska, Izidor Cankar in Ivan Zorman v imenu Društva Narodne galerije.82 Magistrat se je z akcijo strinjal, saj se je problem manj pomembnih umetnin po- kazal že pri Franketovi postavitvi. Modifici- rali so še nekatere točke dogovora. Izkupiček pa so morali odvesti mestni občini, ki bo za ta denar zopet kupila slike; te pa bodo ostale last občine, ker iso se takrat še bali privatiziranja Narodne galerije.^ »Ako po- stane ,Narodna galerija' kdaj javna last (dr- žavna, pokrajinska), bo občina rada stopila v pogajanja o načinu prepustitve svojega umetniškega inventarja tej uradni narodni umetnostni zbirki.«^ OPOMBE 1. Reg I. fasc. 1550, f. 642. — 2. f. 693. — 3. f. 682. — 4. f. 683, 695, 702. — 5. t. 660. — 6. f. 629. — 7. f. 630. — 8. 632. — 9. £. 633. — 10. i. 636—639. — 11. f. 641. — 12. f. 643. — 13. f. 652, 653. — 14. 1. 653. — 15. f. 655 — 16. f. 644. — 17. f. 646. — IS. f. 645. — 19. t. 650. — 20. f. 659. — 21. i. 660. — 22. f. 660. — 23. t. 663. — 24. f. 664. — 25. f. 665. — 26. f. 666. — 27. f. 668. — 28. f. 678. — 29. f. 673. — 30. f. 675. — 31. t. 679, 680. — 32. f. 681. — 33. i. 690. — 34. f. 686. — 35. f. 696, 697. — 36. f. 699. — 37. f. 700, 701. — 38. f. 705. — 39. f. 708. — 40. f. 709. — 41. f. 727. — 42. f. 743. — 43. f. 742. — 44. i. 746. — 45. f. 747. — 46. f. 750. — 47. f. 751. — 48. f. 757. — 49. f. 764. — 50. f. 765. — 51. f. 767, 768, 769. — 52. f. 773, 780. — 53. f. 776. — 54. f. 781. — 55. f. 782. — 56. f. 783. — 57. f. 784. — 58. f. 787, 788. — 59. f. 790. — 60. f. 791. — 61. f. 794. — 62. f. 796. — 63. t. 800. — 64. t. 802. — 65. f. 804. — 66. f. 808. — 67. f. 810. — 68. f. 811. — 69. f. 816. — 70. f. 814. — 71. f. 819. — 72. XIX/7, št 10361/1917, naknadno preneseno iz Reg. I fasc. 1566, kjer je bUo vloženo pod XX/7, spis je nadalje foiiran. — 72. f. 820. — 73. f. 821a. — 74. f. 821b. — 75. f. 821c. — 76. f. 821h. — 77. f. 822. — 78. f. 824. — 79. — Reg. I, fasc. 1591, Vy4, št. 14118/1918. f. 397. — 80. f. 389. — 81. f. 400. — 82. f. 405, 406. — 83. t. 412. 117