Študentski tisi LETNIK XIII Številka/ ] }? MARIBOR, 24. maj 1973 DR. ALEKSANDRA KORNHAUSER: »V Mariboru univerza bo, to je sedaj vsem jasno...« . TOREJ POSKUŠAJMO najti čimboljSe rešitve, da ne BO PRIŠLO DO DUPLIRANJA . . . NASTAJANJE MARIBORSKE UNIVERZE JE DEJSTVO; TUDI JAZ SE STRINJAM, DA JE TO DILEMA, KI JE PRAKTIČNO NI VEČ.“ (IZ ZAPISNIKA S SEJE SKUPNOSTI VISOKOŠOLSKIH ZAVODOV SR SLOVENIJE, KI JE BILA V MARIBORU, DNE 3. 10. 1972). S tako spodbudnimi besedami nas je, spoštovani bralci, preteklo leto počastila v Mariboru podpredsednica IS prof. dr. Aleksandra Koi]hhauserjeva in takoj na začetku razgovora poudarila, da so to „stališča, ki smo jih obravnavali v skupščini in izvršnem svetu in so bila v tem okviru tudi sprejeta.“ Lepo in prav je, tovarišica dr. Komhauserjeva, da uživamo vso vašo podporo v trenutkih, ko nekateri konservativci, ki jim je mar samo to, da se ne bi zamajal kateri od temeljev mita naše dobre stare ljubljanske, ali če hočete vseslovenske alme mater, zopet dvigajo glave in razpletajo svoje samozadostne, akademsko vzvišene in ne nazadnje karieristične niti v nevidne zanke, v katere nas hočejo poloviti kot neumne zajčke. A nas, cenjene bralke in bralci, ni strah: prepričani smo, da ni več daleč čas, ko bomo imeli v štajerski metropoli lepo, novo in sodobno univerzo, da, univerzo, ki resda ne bo popolna, ampak bo gojila discipline, za katere bo sodila, da so bodisi inperativ prostora, bodisi nuja časa, v katerem bo univerza rasla in bivala. So krogi ljudi, ki našim težnjam in hotenjem frontalno nasprotujejo in nam na slehernem koraku podstavljajo nogo z edinim namenom izničiti poslednji sad naših prizadevanj. Toda. dragi brambovci, zatožili smo vas sekretarju sekretariata CKZKS, ki nam je obljubil, „da se bo osebno pozanimal, kako širok je krog tistih, ki univerzi nasprotujejo". Da, izdani ste tudi ljubljanskim študentom, ki nas, prav tako kot tov. dr, Komhauserjeva. v celoti podpirajo in so nam zagotovili, da nas ne bodo pustili na cedilu na bližnji konferenci slovenskih študentov, ki bo v kratkem v Ljubljani; in končno so nas posredno podprli tudi kolegi v Beogradu, kajti obljubljeno nam je, da bo v jeseni v Mariboru zvezno posvetovanje o novo nastajajočih univerzitetnih središčih v SFRJ, kjer bomo jasno spregovorili tudi o tistem, ki bo zadihalo v mestu ob Dravi in nazadnje ste tokrat izdani najširši študentski populaciji, delavskemu razredu severovzhodne Slovenije in vsem tistim, ki jih mariborski bavbav še ni spravil v strah, trepet in obup Jože Žagožen '^Ц^ХЦЈ/^ ško vprašanje L.. ovne znanosti (npr. predmet gradbenih vode, v strojništvu RPE in tako4 Idealni projekt - glec a UM in T^mm ‘akultet (pri tem smo рт, ^ekovaj, ker sodimo, da imj vsebino, ki pa bo * _ j Л ra dMly8tabil^ prevelike [ega izbija, oal^Ul^prej; n večj naleteli zfl*y^proiner ______ da nad štu^w^Mg|S8facijijko ter obče lematiko, ki bi jo bilo poslej nujn*voditi У' \\ (Stud .»mer j /S tud.ir Sonalne Ta v tem Tirati vmesne fultete) in bo f Potem, ko bo ali direktno na _na različnih L_ |.< jvanje >tah torej opravljal ' TRPE, ki avtomobili kmetijsko skupščina ob tej-arflo septembru elovati po no Novi siste: stimuliral ti! aravnavanje štu za to, da ravni subje pri elektro oddelku jaki t >k in pri agronomiji ševanje ipd.). Ob koncu ja visokošolskih zavodov, i an opisani projekt tudi tobru pa pričakujemo, stitutivnih princip ih. mija bo v Mariboru predvideno je, da bo javno razpravo; že v a bodo pričele šole ise pTavUda bo sodelovala Itretinaihijdentov in ena Žbene skuph^sti. Interes v. Tudi sistem financiranja teži po tej smeri. Dgočimo študent^, da bo nastopal kot partner v dogptfaijanju o vsej problematiki, jPrav tako tor ta sistem omogočal odpravo študentko tako med študenti kot tudi na dograjevanju TRPE, ki bo imela tudi medtem ko bo šola kot začasni podsistem ioyha organizacija združenega dela). Vse ivjfzi se bo torej odvijalo v treh okvirih, kot Kakšno univerzitetno središče o V zunanjem okviru bodo TRPE, ki bodo še najmanj interdisciplinarno opredeljene, medtem ko se ta krog vse bolj oži in bo v naslednjem krogu prisotna skupina metodoloških predmetov, ki ne bo vzgajala samostojnih profilov, ampak bodo to zlasti obči teoretični predmeti, ki bodo rabili dopolnjevanju in dograjevanju celovitega znanja študentov. Popolna interdisciplinarnost bo dosežena v zadnjem krogu, kajti tu bodo delovale službe, ki bodo rabile vsem študentom univerze in bodo zato imele interdisciplinarno obeležje. Vendarle povedano ne zadostuje samemu sebi, kajti prisotni so nekateri pomisleki, ki prihajajo zlasti iz Ljubljane in ki izražajo dokajšnjo mero skepticizma v odnosu do povedanega. Gre za vprašanje popolne ah nepopolne univerze, bicentrizma ali policentrizma, skratka/kje, koliko in kako vzgajati bodoče strokovnjake. V slovenskem, zlasti ljubljanskem prostoru, se kažejo tudi nekatere težnje, ki odločno nasprotujejo temu, da bi bodoči mariborski visokošolski center poimenovali s tujko univerza. Nosilci teh teženj nam govore, da je treba obstoječe visokošolske inštitucije v Ljubljani še kako prezračiti, da so študentje v Parizu leta 1968 hoteli povsem reformirati Sorbono, da pa smo mi pravzaprav konservativci; ker se postavljamo v diametralno nasprotje sodobnim tokovom. Pri tem poudarjajo, da ni nujno, da bi bilo težišče progresa znanosti prisotno ravno na univerzi. Tudi nekatere delovne organizacije, zlasti inštituti, se lahko pojavljajo kot krepki in včasih primarni tipalci skozi temo nevednosti. Res pa je, da se takoj postavlja vprašanje, ali naj bo nova univerza servis gospodarstva, se z njim poneže v kompaktno celoto in tako zaživi z njim celovito življenje v skupni harmoniji. Gre za ovajanje primata obstoječega tradicionalizma na visokih šolah, ki se pojavlja čestokrat kot cokla razvoja na zavodih in kot odločilen moment pri zaviranju razcveta znanosti v sodobnih pedagoško znanstvenih procesih. Nekateri vidni slovenski predstavniki kulturnega in političnega življenja celo trde, da je za obstoječo slovensko univerzo pravzaprav nesreča, da so se pred kratkim nekatere visoke šole preimenovale v fakultete in da bo treba prejkoslej tudi skorigirati osnutek zakona o visokem šolstvu. Univerzo je treba deinstucionalizirati - pri tem pa gre za funkcionalnost in ne za nižje rangiranje tega ali onega visokošolskega zavoda. Univerza, takšna, kot jo poznamo, ne more več eksistirati. Čas je, da si resno zastavimo vprašanje, kje, kako, s kom in na kakšen način se bomo združevali. Je mar res neizogibno, da se „združenje'1 še dalje imenuje univerza - s tujko katere vsebino je definiral srednji vek? JOŽE ZAGOŽEN (Opomba: Uporabljeni podatki so vzeti iz študije, ki jo je pripravilo Združenje MVZ.) Delavsko samoupravljanje in izobraževanje DRAGO GORUPI C: 1, Samoupravljanje kot proces osvobajanja človeka ni odvisno samo od formaliziranega družbenega odnosa, pač pa tudi od razvitosti materialnih in človeških proizvajalnih sil, informiranosti ljudi in transparentnosti gospodarstva in družbe ter soodvisnosti, komplementarnosti in nujni interesni integrirunosti družbe in njenih delov. Človek, ki ni informiran, ki nima zagotovljene socialne varnosti, ni sposoben za samoupravljanje. Je manipulativna masa, ne glede na formalne pravice, ki jih ima, Sposobnost posumcznlka za lastno opredelitev je v tem, du Ima dovolj znunja in sposobnosti, tako da lahko spozna resnični Individualni in skupni interester lahko ukrepa ter pripomore k realizaciji le-teh. Za to potrebuje določeno znanje, ki bi moralo biti vključeno v obvezno splošno izobrazbo očanov, in sistem informiranja kot javno službo (ne pa kot monopol), ki omogoča transparentnost gospodarstva In družbe. Sumoupravna družba bi torej morala Imeti dobro razvito in vsem dostopno informativno službo ter razvito mrežo znanstvenih in strokovnih institucij, ki bi morale pomagati delovnim ljudem pri obvladovanju družbene reprodukcije. To je potrebno ne le zaradi učinkovitega funkcioniranja gospodarstva in družbe, pač pa predvsem za demokratično, samoupravno funkcioniranje, Vsaka možnost trajnegu omejevanja in monopola nad „družbcnlnl kapitalom", znanjem in izobraževanjem ter informacijami ustvarja osnovo samosvoje družbene moči, ogroža sumoupravne pravice delavcev in samoupravne proizvodne odnose, vodi k dominaciji in eksploataciji, 2. Jugoslovanska praksa .dokazuje, da so omenjeni pojavi resna nevarnost in da obstaja spontana tendenca, da se v samoupravne organe volijo strokovnjaki, da se samoupravno odločanje koncentrira v njihovih rokah, v rokah strokovnjakov in vodilnih: Organizirani vpliv delavcev ni zadovoljiv, Njihova udeležba v organih delavskega samoupravljanja in v skupščinah družbenopolitičnih skupnosti pada, 1) Padanje udeležbe delavcev v samoupravnih organih delovnih organizacijah lahko pojasnimo tudi z večjo samostojnostjo, močnejšim delovanjem trga in večjim rizikom delovnih organizacij, kar seveda zahteva večjo strokovnost in učinkovitejše delovanje samoupravnih teles. Tržišče zaostruje odnose med delovnimi organizacijami in znotraj njih, to se pravi, znotraj delavskega razreda. Liberalizacija odnosov intenzivira konflikte in zahteva večjo sposobnost in učinkovitost upravljanja. Torej nismo naredili dovolj za usposabljanje delavskega razreda, da bi ta prevzel svojo zgodovinsko vlogo in premagal ostanke preteklosti. Samo institucionaliziranje samoupravnih odnosov ni dovolj! Izkušnje kažejo, kako pomembno je izobraževanje človeka ne le za opravljanje delovne, pač pa tudi za opravljanje samoupravne funkcije. V preteklem obdobju smo dosti naredili s pomočjo delavskih univerz. Delavci so spoznavali svoje samoupravne pravice, ki jih zagotavlja ustava, kot tudi cilje, probleme in tendence v razvoju samouprave, ekonomiko podjetja, elemente organizacije gospodarskega sistema in ekonomske politike. Spoznali smo, da se metode in tehnike, kako uveljavitizakonskesamoupravne pravice in kako čim bolje upravljati, ne da naučiti. V samoupravnem socializmu ne bi smela biti baza odnosov med ljudmi razmerje njihovih materialnih in subjektivnih sil, pač pa enakopravnost, solidarnost med ljudmi ter enakopravnost pri participaciji omejenih sredstev na temelju družbene lastnino. Razen materialnih in družbenih predpostavk zahteva samoupravljanje tudi sposobnost človeka za samoodločanjc, se pravi, sposobnot, da spozna zapletene družbene strukture, medsebojne odvisnosti, zakonitosti in tendence razvoja, da spozna svoje mesto in vlogo, možnosti in interese, Na ta način lahko lc-tc vgradi v funkcionalne skupnosti in v globalno družbo, Upravljati pomeni odločati, določati svojo aktivnost posamič in skupno v ožjih in širših skupnostih. Pomeni izbirati med danimi možnostmi, pa tudi ustvarjati nove možnosti, Samoupravljanje je odvisno od upravljalske sposobnosti delovnih ljudi, to je od sposobnosti ugotavljanja možnosti akcije in svojega realnega individualnega in skupnega interesa, to pa zahteva potrebna znanja in informacije. Informacije same po sebi niso dovolj, zahtevajo sposobnost prejemnika, da jih razume, za to pa je potrebno določeno znanje. Praviloma pa ljudje, tudi profesionalni managerji in politiki, ne morejo razpolagati z vsemi znanji za vse vrste odločitev, ki jih sprejemajo, kakor tudi ne morejo obvladovati vso maso informacij, ki jo sprejemajo. Se manj lahko to zahtevamo od delavca-samoupravljalca. Zato je problem demokratizacije družbe, realnega vplivanja delavcev in občanov na gospodarske in politične procese ravno v racionaliziranju in objektiviziranju metod njihovega demokratičnega vpliva. Ni smisel v tem, da se ustvari navidezno demokratičen vpliv, to je, da se ljudje angažirajo na sestankih, informacijah in razmišljanjih, ki pa nimajo nobenega učinka na odločitve, temveč da v resnici lahko zagotovijo kvaliteto in učinkovitost svojega vpliva ob minimalnih stroških in najmanjšem potiošku časa. Ker se bo v nasprotnem primeru zgodilo, kar se v praksi dogaja: da imajo ob vseh demokratičnih formah in angažiranju ljudi stvarni vpliv na. odločitve v prvi vrsti profesionalni managerji, politiki in strokovni aparat, 3. Poleg splošnih in specifičnih znanj so za samoupravljanje, za odločanje, nujno potrebna znanja o procesu upravljanja, o metodah in tehnikah odločanja ter o kontroli izvajanja odločitev. Samoupravljanje je skupno odločanje o skupnih stvareh. Pri sprejemanju konkretne odločitve v podjetju, v občini ter na višjih integracijskih ravneh je treba angažirati razpoložljivo družbeno znanje in informacije, da lahko sprejmemo optimalno, odločitev, ne pa le informacije, ki so na dosegu roke in ki so verjetno pomanjkljive za takšno odločanje. Predlog ene skupine strokovnjakov morajo delavci preverjati preko drugih skupin strokovnjakov. V strokovni konfrontaciji bodo dobili maksimum družbenega strokovnega znanja, Tako bodo razbili monopol nad znanjem in informacijami. To zahteva tudi določeno organizacijo znanstvenih in strokovnih služb, mrežo takšnih organizacij kot javno službo, ki bo na razpolago delavcem in občanom, njihovim ‘ zvezam pri reševanju kompleksnih samoupravnih problemov. Za rcaliziranjc svojih samoupravnih pravic je delovnim ljudem potrebna sposobnost kritičnega mišljenja, jasnega izražanja misli izkoriščanja informacij ter sposobnost diskusje. Delavsko samoupravljanje ni le ekonomsko delovanje, je enotnost ekonomskega in političnega delovanja, Delovni ljudje v samoupravljanju ne Izvršujejo le funkcijo nujncgaupravljanja procesa gospodarjenja in družbene reprodukcije., pač pa tudi sami razvijajo, gradijo samoupravni sistem, njegovo strukturo in mehanizme, temeljne' principe in odnose vse tja do tehnične realizacije, Zaradi vsega tega je - poleg Izobraževanja za opravljanje delovne funkcije - potrebno tudi upravljalsko izobraževanje vsakega delavca in občana, tuko da lahko čim bolj racionulno doseže svoje samoupravne pravice v delovni in življenjski skupnosti (podjetju in občini) ter v globalni družbi. Del tega izobraževanja mora dati splošna izobrazba, obvezno šolanje, drugi del pu mora dati trajno izobraževanje preko sredstev javnega obveščanja in posebnih seminarjev, V teni ic posebna vloga sindikuta, Sindikati morajo vzpodbujati in razvijati mrežo Izobraževanja delovnih ljudi, Usposabljanje delavcev za samoupravljanje in aktivno vlogo pri Izgradnji samoupravne družbe ni le stvar izobraževanja, pač pa tudi njihove konkretne prakse v raznih samoupravnih telesih In raznih oblikah posrednega in neposrednega vplivanja na procese upravljanja in lastno usodo. Med nujna znanja o upravljanju spada sledeče: kako spoznati probleme od pojavnih oblik do njihovega bistvu, kako oblikovati alternativne rešitve, kako določati kriterije in Izbrati optimalno rešitev, kako zbirati in izbirati informacije in predloge, kako izkoristiti tuje znanje, kako razpravljati o različnih predlogih, kako precizno definirati odločitve, kako kontrolirati izvajunje odločitev. Da bi lahko upravljali, moramo poznati tehnologijo upravljanja, znanstvene metode mišljenja in pristope k problemom. 1) Neca Jovunov, Konflikti I njihovi učesnicl, Teorija in praksa 10/71 prevedel D. Z, TOZD v kmetijstvu Že dve leti je, odkar smo sprejeli ustavna dopolnila, ki so . nakazala izhod iz čedalje bohotnejšega širjenja tehnokratske in birokratske miselnosti v naši družbi, Jasno je, da tudj kmetijstvo ni bilo izvzeto. V imenu širokih množic je odločala realtivno majhna skupina iz samoupravnih organov podjetij oz. zadrug. Odločitev, da se ustanovijo TOZD v kmetijskih podjetjih, je videti enostavna in preprosta, kar pa ni res, če se zavedamo permanentnih posledic te odgovorne odločitve. Na ožjih področjih, se pravi v svojih TOZD, morajo prevzeti oblast neposredni proizvajalci - kmetje in delavci. Njihovi pooblaščeni delegati pa imajo nalogo, da s sporazumevanjem usklajujejo različne interese, a brez preglasovanj, kot se je doslej mnogokrat dogajalo v delovni organizaciji kot celoti. Delavci in kmetje (ali oboji skupaj) ustanovijo svojo TOZD na podlagi kriterijev, ki so v 21. ustavnem amandmaju, in t v drugi točki drugega odstavka: „Delovni družbi. Jasno je, da tudi kmetijstvo ni bilo izvzeto. V imenu širokih množic je odločala relativno rezultat njihovega skupnega dela v izmenjavi potrdi kot vrednost in ki se na tej osnovi lahko samostojno izrazi, imajo pravico takšen del organizirati kot temeljno organizacijo združenega dela.“ Citat iz dopolnila nam pove vse. V' večini kmetijskih organizacij so razpravljali o vsebini ustavnih dopolnil in prišli do specifičnin zaključkov. Tako je bilo na razpravah ugotovljeno, da so lahko manjše zadruge samoupravno organizirane kot celote. V vseh večjih zadrugah pa bo treba ustanoviti dva ali celo več TOZD. Te pa morajo, kakor je bilo že rečeno, urejati svoje medsebojne odnose izključno z dogovori, tem dogovorom pa je za podlago prva točka drugega odstavka 21. ustavnega dopolnila, ki pravi: „Da bi se zagotovil takšen družbenoekonomski položaj delovnega človeka, je delovnim ljudem zajamčena kot njihova neodtuljiva pravica, da v temeljnih organiacijah združenega dela, v kateri se združujejo in delajo, ter v vseh oblikah združevanja in poslovnega sodelovanja teh organizacij pridobivajo dohodek in na podlagi svojega dela upravljajo zadeve in sredstva družbene reprodukcije in odločajo o dohodku, ki ga kot de! celotnega družbenega dohodka ustvarijo sledi, da imajo samupravljalci TOZD vso pravico in celo dolžnost, da sami odločajo o gospodarjenju v svojem okviru pa tudi o delitvi sredstev, ki jih producirajo s svojim delom. Zaradi tako širokih pravic imajo tudi dolžnost odgovorno gospodariti znotraj svoje organizacije, svojega podjetja in s tem posredno v družbi kot celoti. Zato morajo imeti neposredno ali posredno vsa sredstva in iz tega izhajajoča pooblastila za dobro gospodarjenje. Tu pa se večkrat zatika, ker" določeni vodilni kadri v združenem podjetju ne morejo Več dojeti, da ni več tako imenovanih centralnih skladov, s katerimi bi ti ,,višji“ samoupravni forumi razpolagali. Da bi obdržali svojo odločilno vlogo, širijo nezaupanje v TOZD, češ da se samoupravljalci ne bodo mogli z dogovarjanjem sporazumeti in da bodo nastala nesoglasja, kar bi imelo morda kdaj za posledico, da bi katera izmed TOZD prišla v nepredvidene težave. Zame je to izrekanje nezaupanje delavcem in kmetom v naprej. S takimi elementi je treba odločno in hitro razčistiti, pri čemer nas podpira tudi pismo tovariša Tita in Izvršnega biroja. Ti tovariši so prišli tako daleč, da se niti več ne štejejo med delavce in kmete, čeprav so izmed njih izšli, Preprosti delavci in kmetje rabijo takšen samoupravni sporazum, da ga bodo lahko razumeli, za kar mora ljudje v vsakem delu delovne organizacije, ki predstavlja delovno celoto, v kateri se lahko Sprejeti so samoupravni sporazumi o usmerjanju delitve dohodka in osebnih dohodkov za posamezne dejavnosti, tako tudi za kmetijstvo in živilsko industrijo, Ustavna dopolnila pravijo, da v bodoče podjetja niso več nosilci teh sporazumov, ampak vsak TOZD, sproazumno pa lahko tak sporazum podpišejo TOZD istega podjetja skupno. Delovne organizacije v kmetijstvu se razlikujejo v glavnem v nazivu, opravljajo pa različne dejavnosti kot so proizvodnja, predelava, prodaja, gostinstvo, servisne usluge in še kaj. Zato morajo TOZD skleniti še dodatne samoupravne sporazume, ki uskl^ujejo specifičnosti razlčinih TOZD. Statute bo treba povsem spremeniti v podjetjih v katerih je več TOZD, ker so ti v bistvu z nastankom TOZD razveljavljeni. SPrejeti bo treba nove, ki bodo rezultat dogovora med TOŽD in bodo zagovaijali načela samoupravljanja, samostojnega organiziranja in ga bo kot takega lahko sprejela vsaka .temeljna organizacija kot svojega. Manjše zadruge, ki so cele organizirane kot TOZD, pa kot njihova neodtjljiva pravica, da v temeljnih organizacija združenega dela, v katerih Važno je, da se TOZD sporazumejo o sankcijah zoper kršitelje sporazumov, še posebej pa o sankcijah za materialno odgovornost v medsebojnih odnosih. Zaradi tega morajo biti medsebojno materialni odnosi natančno določeni, izvajanje le-teh dohodka ustvarijo v različnih oblikah združenega dela in združevanja sredstev. Iz tega sledi, da imajo samoupravljalci TOZD vso pravico in celo dolžnost, da sami in uslug, ker so doslej v zadrugah poznali razne kalkulativne, dogovorjene notranje in zunanje tržne cene neodvisno od rezultatov poslovanja. To je povzročilo nekontrolirano prelivanje sredstev predvsem v trgovino, kije imela ob takem stanju privilegiran položaj. Ob tem bodo morali prevladovati interesi delavcev in kmetov zaradi njihovih razrednih interesov. Iz napisanega vidimo, da bo gospodarjenje oz. samoupravljanje na temelju TOZD težje kot doslej. To so revolucionarne spremembe, ki zahtevajo zrelo samoupravno zavest. Centralno odločanje mora biti zamenjano, povsod morajo o stvareh razpravljati delegati TOZD in jih seveda na podlagi dogovora, in kompromisov - sprejeti takšne kot zanje odgovarjajo vsem zainteresiranim. Zaradi tega se morajo TOZD in njihovi delegati zavedati da bi katera izmed TOZD prišla v nepredvidene težave. Zame je to izrekanje nezaupanje Tone Cerjak Tisk naj bo odraz samoupravne družbe Specifična jugoslovanska realnost, seveda v samoupravnem smislu, je jugoslovanska posebnost, ki bi jo morali sodelavci naših časopisno-založniških podjetij in RTV hiš upoštevati in vgraditi v okvir svojega delovanja. Naša sredstva informiranja bi postala šele tedaj močnejše orožje samoupravne socialistične družbe, kar pa je prvi pogoj, da tisk razširi svoj vpliv in da se združi v enoten sistem informiranja v državi, To bomo morali doseči, ker bo v jutrišnjem dnevu, v najbližji prihodnosti, moral tisk pisati bolj poglobljeno, moriji bo delovati bolj angažirano in bolj borbeno. Jugoslovanski informativni tisk mora iskati in razkriti vse umazane plati medalje in pokazati na sovražnike samoupravne družbe in razgaliti delovanje tehnokratskih, anarhoindividualnih in anarholiberalnih struktur. Ob tem mora tisk poudarjati vse tisto, ker je v družbi naprednega in pozitivnega. Novinarji, ki naj bodo na področju svojega delovanja samostojna notranja partijska sila, bi morali skrbeti za to, da bi jugoslovanski tisk izhajal iz razrednih pozicij in tako poudarjal pozitivna valovanja v raznorodnih družbenih in družbenopolitičnih strukturah. Za to bi morale novinarje usposobiti šole, v katerih se izobražujejo predvsem fakultete za politične vede, sociologijo in novinarstvo, ker kadri, ki izhajajo iz tovrstnih zavodov, niso pokazali najzadovoljivejših rezultatov. Posebno mesto v tem komunikacijskem sistemu ima zabavno-revialni tisk, ki pa pomeni dilemo v družbeni stvarnosti; v veliki meri namreč ogroža družbene in pravne norme in s tem sistem vrednot socialistične samoupravne družbe. To področje tiska daje potrošnikom takšne literature izkrivljeno sliko družbene resničnosti in s tem negativno vpliva na oblikovanje osebnosti in individualnosti bralcev. Posebna usmerjenost tiska izhaja iz tez, da je marksistično izobraževanje članov naše družbe zapostavljeno. Idejnost izobraževanja ne pomeni uvajanja pragmatizma v pouk in s tem podrejanja potrebam dnevne politike, pač pa to, da mora biti ves učni proces subjektov vzgoje in izobraževanja zasnovan na znanstvenem marksizmu, Urez poznavanja in razvijanja marksističnega mišljenja ne moremo oblikovati takšnih osebnosti kot so potrebne samoupravni socialistični družbi. Za osvoboditev te zapostavljenosti je bilo nujno pregledati dosedanje stanje jugoslovanske marksistične literature in posameznih teoretskih časopisov ter možnosti intenzivnejšega razvoja ustvarjalnosti na področju izdajanja marksistične literature. Ob kritiki dosedanje založniške politike (marksistične literature je bilo premalo ob poplavi zabavno-revialnega tiska) se moramo natančno opredeliti, kaj štejemo za marksistično literaturo, Če sc opredelimo zgolj na klasična dela Магха in Engelsa, bo knjižna polica marksizma pol prazna; marksistično literaturo naj pomenijo dela ustvarjalcev, ki so osvojili marksistično miselnost, razredno opredeljenost in dialektiko kot metodo. Med marksistično literaturo moramo všteti nedvomno tudi konstruktivno-teoretično preučevanje naše družbe kot celote, ker prav takšen pristop terja naš samoupravni sistem, EDVARD PUKŠIČ \ zaman brezupno zaman stresamo v dolgih nočeh rešetke sanj ŽARKO GOLOB DVE OPICI dve opici v živalskem vrtu sta se šli ljudi paznik je očistil kletko in odnesel trupli ŽARKO GOLOB Predmetna inkvizicija Vladimir GgjSek KRISTUS IN SODOBNI ČLOVEK V poslovalnih prostorih Ljubljanske banke v Mariboru (vTyrševi in na Partizanski) si je možno ogledati zanimivo razstavo likovnih del mlade mariborske likovne ustvarjalke Brigite Požegar, dijakinje I. gimnazije. Lansko leto se nam je Brigita Požegar predstavila s študijami v svinčniku v mladinskem razstavišču AVLA. 2e takrat je bila deležna številnih priznanj likovnih strokovnjakov. V letu dni je ustvarila številna nova dela v kredi in pastelu. Glavni predmet njenih slik je človek sodobne civilizacije. Obravnava njegov odnos do družbe, skratka do okolja, ki ga obdaja. Potegnila je zanimivo primerjavo med Kristusom in tem človekom. Kristus ji ne pomeni biblijske osebe, marveč simbol izgubljenega človeka, ki ga družba uničuje in ubija. Svoja delaje podnaslovila z verzi iz poezije Georga Trakla. Med širjenjem razstavne dejavnosti v Mariboru je potrebno omeniti tudi prizadevanja Ljubljanske banke, saj je dala na voljo oba poslovna prostora za razstavno dejavnost. Tako smo lahko videli dela Silvije Popoviča in razstavo fotografij Dragiše Modrinjaka. Takšno dejavnost velja pozdraviti, saj prispeva k estetskemu oblikovanju našega okolja in kulturnemu vzgajanju ljudi. DSLU V prostorih salona Rotovž je odprta razstava pododbora slovenskih likovnih umetnikov Maribor. Razstava je posvečena preminulemu akademskemu slikarju in pedagogu na Pedagoški akademiji v Mariboru Maksimiljanu Kavčiču. Na žalost moramo ugotoviti, da je salon Rotovž še vedno zaprt ozek krog, ki ne dopušča dostopa mladim in nadarjenim likovnim ustvarjalcem, ki so brez akademije. Zdi se, da takšna politika razstavnega programa ne prispeva k širitvi umetnosti med najširše kroge. Tako se ponavljajo iz leta v leto vedno razstave istih avtorjev, ki so delno že izčrpali svoj izpovedni program in se v svojih delih velikokrat ponavljajo. Po eni strani salon Rotovž le stežka najde razstavljalce, po drugi strani pa zavestno zavrača vse novo, vsa napredna iskanja in tokove. Brez dvoma s tem zavira razvoj domače likovne umetnosti in povzroča, da so razstavni prostori skorajda vedno prazni in da se otvoritev udeležijo le redki stalni obiskovalci in tisti, katerim to ukazuje službena dolžnost. Zmaga človeka nad njegovim lastnim neuresničenim bistvom, ki se je zgodila z umetnostmi in znanostjo, ne more biti nekaj iracionalnega, nekaj, kar bi se odtujevalo v družbi in od družbe, temveč je človekova zmaga nad samim seboj sočasno edini realni potencial, v katerem se neposredno-proiz-vodno ali posredno-reproduktivno nenehoma uresničuje. Laboratoriji specifičnega uma pa zategadelj postajajo vse bolj in bolj azili shizoidnih tokov, ki rušijo socialni izvor in ftinkcijo umetnosti in znanosti. Amfiteater današnjega časa in prostora se dogaja in seuprostori s kreativno imaginacijo, tedaj z univerzalnim, vendar orodnim jezikom, s katerim se medsebojno sporazumevamo. Tako je zdaj jasno, da človekov obstoj ohranja razumski obrambni sistem pred iracionalno, slepo in onemelo paniko,da umetnosti in znanost utrjujejo čas zgodovine in prostor ustvarjalne akcije. Akcija je polna realnost človeka, je subjektivna in objektivna možnost, da človek živi kot celota in da je celota. Kar pa celoto ruši, ni le neka apriorna radovednost pred svetom in za svet, ni obsojeno samoljubje za vsakovrstno ali naključno spoznavnost, marveč je v prvi vrsti dokazovanje lastne eksistence v socialni celostni strukturi, torej v zgodovini in družbi. Razum zato zdaj ne potrebuje več iracionalnosti, da bi dokazal samega sebe,'temveč aktivira človekovo realno navzočnost, ruši samorazvidnost vseh vprašanj in tako iz ustvarjalne prakse priznava le nazorsko-bivajoče protislovje. Ali narobe: razum je v sebi nezadosten, vendar ne potrebuje odrešilne bilke skozi iracionalnost, uresničuje se kot kulturni dejavnik in pomeni potrjevanje lastne objektivne navzočnosti. Šepet umetnosti in znanosti se konstituira v kriku prebivanja. Odkod tedaj destrukcija, ki se je razvila iz tradicionalnih absolutnih kategorij? V destrukciji razuma tičijo pogoji volje do moči in zlorabe človeka proti Človeku. Emancipacija človekove razumne akcije tiči zato v uporabnosti in nuji kreativnega dela. Celostno bivanje človeka pa zato in predvsem zato ne zgreši svojega realnega položaja, svoje produkcije. V realnem humanizmu in produkciji znanosti ter umetnosti je mogoče izvesti kategorično redukcijo vrednot, čeprav ta redukcija ne pomeni s tem še popolnosti in dokončne človekove samoureničitve, Le zgodovinskost človekove realitete, le odpravljanje razumske in iracionalne destrukcije pomeni odpravljati hkrati socialno in znanstveno pa umetniško samovoljo. Ali ni čisto jasno, da elitne, futurološke, utopične kuhinje kuhajo strupe za idejno nejasnost in za razkol iz predsodkov? Destrukcija mora biti vselej pozitivna, če hoče dialektično uničiti slabo mistifikacljo, če hoče odpraviti sprevrnjeno zavest in jo prevrednotiti skozi zgodovino realnega človeka v smiselno novo bivanje. Iz takšne razklenjene socialne človeške pozicije je mogoče postaviti izrecno vprašanje o razmerju med ideologijo in prakso, med razumskimi sistemi in zgodovino. Moč raste iz brezizhodnosti prebivanja. Instrument, ki naj je spoznavno izhodišče, je poskus bega pred razumom, je avtomacjja človeške vztrajnosti, je radikalni dvom v vse obstoječe, vendar je tudi razlika, tedaj gotovost lastnega dvoma. Resnica, revolucionarne subjektivitete se je znašla v bistveni razliki med družbo in zgodovino, med akcijo in ničem, med besedami in dejanjem; sledi kategoričnim notranjim in zunanjim nasprotjem, je v igri in zakonitosti ciljev in sredstev, proizvodnje in reprodukcije. Gotovost in dvom nista več razcepljena v dualizem, saj sta docela navezana na celostnega človeka in na njegovo realiteto, na obzorje njegove svobode ali posrednega (znanstvenega, umetniškega) vpliva. Akcija uma in znanja - umetnosti m znanosti - mora biti spontana, če hočemo videti temeljno subjektivno' odprtost v svet, če hočemo dojeti vsebino kvalitativne realnosti in kvantitativne celotnosti, če hočemo dojeti vzajemne zgodovinske oblike in družbeni način nujnosti. Jasno je, da zdaj niso več pomembne stvari po sebi niti stvari za-se, temveč so bistveni človeški odnosi, v katerih dobivajo predmeti svojo veljavo, ceno, dosegljivost in proizvodno danost. Široko obzorje predmetne danosti se resda razvija s tehnologijami in tehnikami in specifičnimi znanstvenimi odnosi, tedaj v samoosmislitvi eksperimenta in laboratorija, vendar bi navzočnost predmetov ostala brez človeka izza sveta, bila bi absolutno sebi odtujena predmetnost. Enako velja za zavest, ki dojema posamezne predmete - znanosti in umetnosti - le kot' relativno človekovo namero, kot naravnano intencijo v človekovo naravo, kot gotovost in dvom in odnos med njima. Kar je bilo nekoč radovedno Čudenje nad seboj in nad svetom, je zdaj tu-bitna brezpogojnost prebivanja, je tesnoba in svoboda v človeškem času zgodovine in v njegovem socialnem prostoru. NOVA PRAVLJICA sredi gozda sta se srečali dve rdeči kapici še preden je pritekel volk sta si že pregriznili vratova ŽARKO GOLOB UMETNIŠKA FOTOGRAFIJA V AVLI V mladinskem likovnem razstavišču AVLA na I. gimnaziji v Mariboru so odprli novo razstavo umetniške fotografije, Svoja najnovejša dela predstavljata brata Mišo in Zoran Hochstaetter, Uvodni govor je imel prof. Marjan Remec, likovni pedagog na I. gimnaziji. V kratkih potezah je orisal dosedanjo umetniško in življenjsko pot obeh avtorjev, Mišo 'Hochstaetter nam predstavlja zgodbo o jadrnici Ani Mariji. V zaokroženem ciklu fotografij podaja razmišljanja in izpoved. Njegov bratje posegel na eksperimentalno področje in razstavlja slike zgradb (gotika) na rdeči podlagi z izrezanimi okni, vrati itd. Takšne razrezane fotografije dobijo povsem nove dimenzije in aspekte, KULTURNI SPORAZUM Aprila je bU v Beogradu podpisan prvi skupni sporazum o Izmenjavi kulturnega programu med Avstrijo in Jugoslavijo, Ta program naj bi omogočal tesnejšo sodelovanje ln načrtno Izmenjavo kulturnih prireditev, 12 Kulturni metamorphosis V samoupravni socialistični družbi dobiva kultura isti samoupravni status, iste samoupravne pravice in dolžnosti kot vsa področja združenega dela. V prejšnji številki KATEDRE smo poudarili, da dosega kultura samoupravni status v ustanavljanju kulturnih skupnosti: Kako poteka ta kulturna metamorfoza, je temeljno vprašanje in hkrati cilj minulega zveznega posvetovanja o idejnih vprašanjih kulture. 1). Uvajanje samoupravnih odnosov v kulturi pomeni zgodovinski novum, ki bistveno spreminja dosedanjo relacijo med kulturo in državo, med kulturo in politiko, pa tudi relacije znotraj kulture same. Jugoslovanska samoupravna praksa nima konkretnega zgodovinskega primera, prav tako je model kulturne samouprave docela svojski. Boj za samoupravne odnose pomeni boj proti nevarnostim, ki se pojavijo ob izpostavljenosti kulture raznorodnim napadom na naš družbenopolitični sistem. Samoupravni odnosi morajo temeljiti na delavskem razredu in mu hkrati odpreti vrata v kulturo. Delavski razred je treba spremeniti iz objekta v subjekt kulture. Samoupravljanje kot nov družbeni odnos bistveno spreminja tudi dosedanjo vlogo in funkcijo kulturnega ustvarjalca samega. Kulturno ustvarjanje je sestavni del združenega dela in ima kot takšno enake samoupravne pravice in dolžnosti kot katerokoli drugo delo. Produkti kulturnega ustvarjanja - umetniško delo — niso zgolj družbene dobrine, ki oblikujejo in zadovoljujejo neposredne življenjske potrebe ljudi, so hkrati tudi pričakovani, čeprav ne vedno načrtovani in dogovorjeni rezultati združenega dela. Uveljavljanje samoupravnih odnosov v kulturi pa se srečuje tudi z različnimi težavami, odpori in protislovji, ki so podkrepljeni še z malodušjem in nezaupanjem delovnega človeka, kakor tudi kulturniške inteligence. Na vse to pa moramo gledati kot na zgodovinsko posledico medsebojne odtujenosti kulturnih in množic ter odločno, vztrajno in nepopustljivo graditi samoupravni model kulture kot našo izvirno samoupravno socialistično alternativo meščansko liberalističnemu in administrativno socialističnemu modelu kulture. Z razvijanjem in uveljavljanjem takšne alternative se je mogoče uspešno bojevati proti poskusom oživljanja administrativno etatističnega urejevanja razmer v kulturi kakor tudi proti različnim anarholiberalističnim poskusom zlorabe umetniškega ustvarjanja na politične cilje, ki so v nasprotju ne samo z našo družbeno usmerjenostjo, temveč tudi z različno svobodo umetniške ustvarjalnosti in z umetniško resnico nasploh. Bilo bi žalostno, če bi komunisti omejevali svojo vlogo na to, da tekajo zdaj za enim zdaj za drugim in mu dokazujejo, da nima prav, da je njegovo delovanje idejno in politično škodljivo. Ne more biti dvoma, da smo se doslej premalo odločno spopadli s takšnimi pojavi tudi kritično. Vsemu temu nasproti moramo postaviti prepričljivo umetniško alternativo, ker bodo sicer znova uspevali poskusi posameznikov, da se še naprej skrivajo pod plaščem boja za svobodo umetniške ustvarjalnosti (!). Še vedno obstajajo dileme naše kulturne politike. Nekatere med njimi so prišle do izraza v zadnjih razpravah o stanju jugoslov nskega filma. Zato se moramo vprašati, kako je prišlo do takšnih pojavov in da so se le-ti lahko tako dolgo bohotili, ne da bi naleteli na oviro ter da so lahko nastopali z agresivnostjo, ki je brezobzirno potisnila vstran kritiko in skoraj onemogočala drugačno umetniško usmeritev. Vse bolj očitno je namreč, da nam je doba nekritične evforije prinesla več slabega kot dobrega. Pojavljajo se torej vprašanja: kaj storiti, DA NE BOMO ZAŠLI IZ ENE SKRAJNOSTI V DRUGO? KAKO ZAGOTOVITI MAKSIMUM USTVARJALNE SVOBODE, DA JE OB TEM NE BI ZLORABILI? Kako se izogniti napačnim frontam, iskanju in USTVARJANJU NASPROTNIKOV, kjer jih nimamo, ter IZGUBLJANJU ZAVEZNIKOV, kjer jih po naravni strani imamo in moramo imeti. Eden izmed možnih odgovorov je neizdelanost samoupravne strategije na področju kulture in morda celo NEIZDELANOST SAMOUPRAVNEGA MODELA KULTURE. Od ideje moramo preiti k stvarnosti in socialno materializirati idejo. To je še nekoliko teže, ker jo skušamo (IN MORAMO!) realizirati v okoljih, ki se po stopnji kulturne razvitosti, po zgodovinskem izročilu, po ekonomskih možnostih in po celi vrsti drugih faktorjev med seboj silno razlikujejo. Vendar: ideja, ki se hkrati uresničuje in preveija v različnih okoljih, se hitreje razvija. Prav tako je koristno za vsako republiko in pokrajino slišati o izkušnjah, problemih, načrtih in stališčih drugih pokrajin in republik, jih primerjati med seboj in izvedeti, kako rešujejo podobne in celo iste probleme drugod ter tako priti do nekaterih skupnih stališč in sklepov. Posebno pozornost je treba posvetiti graditvi kulturne politike in pa predvsem oblikovanju merila umetniških vrednot Družba se mora nujno zavzemati za idejnost kulture (!), Ker je bila oddaljenost kulture od družbe jasna, se moramo zavzeti za takšen koncept kulture, za takšne odnose, pri katerih se bodo komunisti vračali k delavskemu razredu. 1) KOMUNIST, št. 14,6.4.1973 Priredil: EDVARD PUKŠlC MINISTER IN KRITIK — Ka menite o novem romanu Zbyslawa Szprote? 1 — je vprašal minister. — Mislim, da je Szprotin novi roman dober, minister - je odgovoril kritik. Minister je odkimal z glavo. — Se pravi dober v nekem pogledu - se je popravil kritik. Minister je odkimal z glavo. — V nekem smislu dober, to pomeni za majhno skupino kavarniških intelektualcev. Minister je odkimal z glavo. — Bolj za občinstvo neizbirčnega okusa. Slabo sem se izrazil. Minister je odkimal z glavo. — Sploh pa je to slab roman, gospod minister. Minister je odkimal z glavo. — Pri čemer ga ni potrebno popolnoma obsojati. Minister je odkimal z glavo. — Neudoben je strašno ta ovratnik - je pripomnil kritik. Steania Grodzienska S poljščine prevedel dr. Mate Šimundič lszprota=sardina Akcija ali simbol? Danes filme razvrščamo na KOMERCIALNE -in UMETNIŠKE. Med komercialne uvrščamo v glavnem westerne, kriminalke in ljubezenske limonade. To so filmi, za katere je skoraj obvezen „happy end“ in mnogo solz. Ta zvrst.vzbuja ženskam solze, moškim poželenje in otrokom sanje - biti gusar, „kavboj" ali pogumni Indijanec. Seveda pa pridemo pri teh merilih včasih v dilemo, kam nej neki film uvrstimo. Tedaj pride do takih kompromisnih rešitev: „.. . delo, ki je sicer kriminalka z mnogimi napetimi akcijskimi scenami, ima pa tudi svojstveno umetniško vrednost, kar ga povzdiguje nad ostale filme te zvrsti. .„.. . gre sicer za zgodbo, kot smo je vajeni pri ljubezenskih „poceni" filmih, v endar jo je režiser obdelal izredno doživeto, da, celo umetniško .. .“ in tako dalje. Zelo podoben, čeprav bistveno drugačen problem pa nastopi o b filmih o velikem agentu Jamesu Bondu. Že ko smo videli v Mariboru prvi film te serije — Goldfmger, smo lahko mirno rekli, da bodo ti filmi polnili dvorane in blagajne kinematografov. Veliki agent 007, moški, kot bi hotel biti marsikdo od gledalcev, prelepe ženske, izredni akcijski prizori in čuda tehnike, s katerimi si 007 pomaga pri svojem nevarnem poklicu — to mora vleči! In res, tako je bilo pri Goldfingerju, tako je bilo pri Dr. Nou in še pred kratkim pri filmu Diamanti so večni. Kritika in večina publike sta tej seriji dali sloves zanimivih AKCIJSKIH filmov, pri katerih se človek lahko sprosti in se včasih tudi nasmeje. S tem je bila pravzaprav usoda teh filmov zapečatena - nihče si ne bo več upal trditi, daje v njih našel še kaj več! In res bi se mu vsi smejali. Žal! Popolnoma napačno je uvrstiti te filme v tak razred! Saj bo globoko mislečemu gledalcu, ki ima potreben čut in duševno zrelost, kmalu jasno, da gre tu za več. 007 ni samo detektiv, ni samo agent. To je čist simbol. Prav tako imajo vsi filmi o njem globljo noto, ki jo lahko zazna samo globlje čuteč in asociacije s posoben gledalec. Tak človek bo kmalu našel v Jamesu Bondu tragično figuro sočloveka, ki mora početi vse, kar mu naroči delodajalec, ki je zaradi svojega denarja močnejši od njega. Človek, ki je duševno in telesno izredno razvit, mora biti podložen mnogo šibkejšim (in malomeščanskim) denarnim mogotcem. Ni simbola, ki bi mogel bolje pokazati KRIVIČNOST IN NENARAVNOST KAPITALISTIČNE DRUŽBENE UREDITVE! Še več simbolov bi mogel našteti, in to iz vsakega od teh filmov, vendar bom spregovoril le o poslednjem, kar smo jih videli v Mariboru — DIAMONDS ARE FOREVER, ker nam je ta še najbolj svež v spominu. Začnimo kar s prvo sceno, ko dva homuseksualca ubijeta nekega tihotapca diamantov, se nato primeta za roki in počasi odideta - simbol, ki nam pokaže (če le znamo prav prisluhniti režiseijevemu prefinjenemu izrazu) večno ZMAGO LJUBEZNI NAD SMRTJO. Prav tako kaže tudi absurdnost smrti, nad katero ni potrebno, jokati, SAJ GRE ŽIVLJENJE DALJE, še nadalje polno LJUBEZNI IN PRIJATELJSTVA. Ne smemo pozabiti tudi pregona, ko se policisti vržejo na lov za Jamesom, ko 007 zapelje skozi ozko ulico po dveh kolesih, policijski voz za njim pa se zaleti. Kako čist simbol! Nikoli ne sledimo poti genijev (James je genij, o tem ni dvoma, to lahko potrde tudi vsi gledalci, ki sicer ne dojemajo simbolistike v njem!), ker ne zmoremo istih poti kot oni. Vsakdo naj izbira svojo pravo pot v življenje! Drugi genij v tem filmu, veliki zločinec, ki hoče imeti ves svet pod svojo oblastjo, mora umreti, kot mora propasti vsak negativno usmeijen duh (za to imamo dokaze tudi v zgodovini)! Kakšen jasen dokaz absurda v iskanju samo materialnih dobrin je v tem, da diamanti izginejo v vesolju (torej daleč proč od pohlepnih materialistov), ostane pa samo LJUBEZEN med glavnima protagonistoma, Jamesom in dekletom (kije tudi samo zaradi ljubezni našlo pravo pot, pod od zločina k poštenju in sreči). Samo prostor mi ne dopušča, da bi razjasnil vse simbole v tem f ilmu. A vseeno upam, da boste od sedaj naprej drugače gledali na te filme, da jim boste znali prav prisluhniti in iz dvorane odnesti marsikatero POMEMBNO ŽIVLJENJSKO PRAVICO. Nikar se ne pusti, dragi gledalec, zavesti akcijski zavesi, ki jo je režiser potegnil čez film. saj je lahko le na tak način uspel tudi finančno in si s tem omogočil dati sladokuscem še več priložnosti, obogatiti svoje misli s plemenitim simbolom vseh naših napak, z velikim, a tragičnim junakom Jamesom Bondom, ki si samo zaradi svoje izgubljenosti v blazni hitrosti našega časa (kot smo pravzaprav ižgubljeni tudi vsi mi) ne more najti miru in pokoja v toplem družinskem krogu, temveč bega od enega lepega dekleta do drugega, kot mi vedno bolj iščemo samo zunanje vrednosti pri vsem okoli nas, in ne več prave, resnične lepote, kot jo imajo tudi filmi o Jamesu Bondu. Zato naučimo vsaj svoje potomce iskati globino v življenju, kar jim bo najlažje morda prav preko teh filmov! Žarko Golob Genialnost za vse Pomislite na povprečno dobrega, pisatelja v povprečno dobri družbi, ki povprečno dobro zasluži s povprečnimi idejami. Mar se ne zdi samemu sebi fsnij, ko se sprehaja po aleji Nesmrtnih in gleda v izložbe s kranjskimi lobasami? Mar ni oblečen tako, da ga vsi opazijo na cesti in si šepečejo: „To pa je veliki Genij!" in si mislijo, kako je uporen. Ce ima takšen genij rad kranjske klobase in če pokaže tudi navzven razvit družbeno-privatni standard, potem je jasno, da deluje za ljudstvo, ko pridobiva zase. Odkod dobiva takšen genij ideje? Berite časopise: časniške senzacije so zanj premalo. Zato ga vidite včasih v kavarni, kako globokoumno sklonjen čečka na papir sicer še nerazumljive besede in stavke. Ko jih objavi,, se njegov ponos dvigne na družbeni lestvici za klin više v nebo k bogovom. Pisatelj-genij je namreč velik idealist, idej mu nikdar ne zmanjka in če mu sploh kaj manjka, je to morebiti le senca še večje slave. Ko ga tako morda gledate v kavarni, niti ne pomislite tudi na druge genije, ki so se dvignili, ker so znali izvirno prepisovati drug od drugega. Kadar pa stopi pisatelj, veliki genij v knjigarno, mu včasih uplahne pogum, kajti zdi sc mu, da so njegova dela že davno razgrabili s polic. Zato sc pomenljivo zaguga. In ko zagleda svoje ime na hrbtni strani knjige, je presenečen, ker je spoznal samega sebe. Pomislite zdaj še na nekaj, česar ne veste. Pomislite tudi na literata -genija, ki sedi v najbolj skritem kotu najbolj skrite gostilne v najbolj skritem mestu z najznamenitejšim kritikom in mu pripoveduje, daje genij. Vsekakor ga je prepričal. Potem še prisedejo drugi literati, ki niso nič manj in nič bolj povprečni od pisatelja - genija in se začno prepirati o nesmrtni slavi. Nesmrtniki imajo same dobre lastnosti: so dovolj nestrpni, da jemljejo kruh tolovajem in dovolj komolčasti, da kažejo na strgan roltav svojega ljudstva. In res se zdi, da se je nabralo že toliko genialnosti, toliko velikih besed na malih odrih, da se s književnostjo vse bolj in več ukvarjajo prihiatri. Kajti med norostjo in genialnostjo je le kritična črta, ali pa je sploh ni. Ne obupajte! S knjigami z razprodaje si lahko okrasite domove in tako tudi sami prispevate k širši kulturni rasti. Če ne verjamete, da so povprečni pisatelji s se bolj povprečnim okusom res geniji, pa berite kritiko. Morda pa boste našli v teh literarnih delih tudi psihoanalitični košček samega sebe? Morda. Vendar za nesmrtnost ni nobene materialne garancije in literat -g cnij ne plačuje za svoja dela zaenkrat nobenih alimentov. SUREK 14 Menimo, da je danes prav, če preberemo naslednje ENGELSOVE stavke: Toda nikar si preveč ne domišljujmo s svojimi zmagami nad naravo. Za vsako zmago se nam narava maščuje. Sleherna zmaga prinaša sicer predvsem tiste posledice,, s katerimi smo računali, toda v drugi in tretji vrsti so posledice čisto drugačne, nepričakovane, ki žal prepogosto prve posledice zopet uničujejo. Ko so se Arabci naučili destilirati alkohol, se jim še sanjalo ni, da so s temi ustvarili eno glavnih sredstev za uničevanje prvotnih prebivalcev Amerike (ki je takrat 'niso še niti odkrili). In ko je Kolumb odkril Ameriko, ni vedel, da je s tem znova obudil suženjstvo, ki se je v Evropi že zdavnaj preživelo, in dal osnovo za trgovino s črnci. (Afričane še danes lovijo in jih na črnih borzah prodajajo po ceni, ki se giba okoli 30 dolarjev za človeka. - op. io) Kadar bomo zmagali v svetovnem merilu, mislim, da bomo napravili iz zlata javna stranišča na ulicah nekaterih največjih mest na svetu. LENIN Teater brez kontakta s publiko je nesmisel. Naše gledališče je torej nesmisel. Gledališče danes nima stika z občinstvom zato, ker ne ve, kaj občinstvo od njega terja. Tega, kar je gledališče nekoč počelo, danes več ne more, a tudi če bi moglo, tega ljudje ne bi več hoteli. No, gledališče še naprej dela to, česar več ne more in česar od njega več ne terjamo. (BRECHT) /V/V/4* pot pijanca pot pijane kače sa Predlogi iz Odprtega pisma nemškim umetnikom in piscem: 1) Popolna svoboda knjige - z eno omejitvijo 2) Popolna svoboda teatra - z eno omejitvijo 3) Popolna svoboda likovne umetnosti - z eno omejitvijo 4) Popolna svoboda glasbe - z eno omejitvijo 5) Popolna svoboda filma - z eno omejitvijo Omejitev: nikakršne svobode za spise in umetnine, ki slavijo vojno ali jo predstavljajo kot neizbežno niti za tiste, ki razpihujejo sovraštvo med narodi. BRECHT Že ustaljena navada je, da se ob obisku tujih državljanov pri nas pojavijo razne anekdote in ,,politični" vici. Ob obisku zahodnonemškega kanclerja Willija Brandta v Jugoslaviji je nastal sledeči: Brandt in Tito sta obiskala neko jugoslovansko tovarno, vendar je Titu postalo precej nerodno, ker so delavci v tovarni za stroji spali. Brandt ga sočutno pogleda pa pravi: „Nikar se ne sekiraj, tudi pri nas lastniki tovarn nič ne delajo." Če se z objavo tega drobnega vica čuti kdo prizadetega, je samoupravnim organom vodstva delovnih kolektivov priporočeno, naj za vsak primer v proizvodne obrate namestijo — budilke. Praksa bo zagotovo pokazala, da stabilizacija s to investicijo ne bo prizadeta, (ep) (Mogoče bi bile budilke še potrebnejše v nekaterih pisarnah, - op. 10) „Tovarne delavcem, delu čast in oblast!" - Že že, kdo bo pa potem še delal!? P. S. uredniški odbor se z zgoraj citiranim geslom popolnoma strinja in ga po vseh svojih močeh podpira, (ep) AKSIOMI 1. aksiom: Atribut materije ali življenja je bistvena lastnost njenega sestavu. 2. aksiom: pogoji so procesov odnosi 1. aksioma 3. aksiom: 1. aksiom in drugi aksiom sta v tesni povezavi 4. aksiom: rodili smo se s prvim aksiomom in pod drugim, seveda spreminjajočim in različnih oblik 5. aksiom: nič ne nastaja samo zase 6. aksiom: vse nastaja sicer v zvezi s 5. aksiomom, vendar samo po sebi 7. aksiom: materija kot živa in nasprotujoča enotnost nasprotnosti se da analizirati samo do njene pojavne, življenjske oblike 8. aksiom: materije se žive in ne da razlagati vsebinsko 9. nastanek življenja še ni raziskan in dokazan 10. aksiom: zato sta 9. in 8. aksiom sicer praktično v zvezi, ne pa še v znanstveni analizi 11. aksiom: določanje atributov je praktično in teoretično 12. aksiom: določanje pogojev je mogoče samo dialektično 13. aksiom: vsi aksiomi so določljivi 14. aksiom: dokaz aksioma je samoumeven kateregakoli 15. aksiom: atribut je sestavni del pogoja, sicer pa njegovo določilo 16. aksiom; materija ima atribute in se pojavlja v pogojih napredovala, da bomo začeli graditi piramide (najverjetneje za bogove alj batine), (ep) 18. aksiom: gibanje je neskončno 19. neskončnost gibanj je zveza med 1. in 2 2. aksiomom 20. aksiom: gibanje je spreminjanje 21. aksiom: spreminjanje je večno 22. aksiom: 1. in 2. aksiom določata bistvo človeka 23. aksiom: človekovo bistvo je zavest (mišljenje) 24. aksiom: zavest je največja kvaliteta materije 25. aksiom: atributi človekove zavesti so aksiomi 26. aksiom: 14. in 25. aksiom sta v zvezi 27. vsi atributi in pogoji so možni samo v prostoru 28..aksiom: prostor se nenehno giblje 29. aksiom: določanje zveze med aksiomi je metoda 30. aksiom: nobena metoda ni večno veljavna 31. aksiom: metode si sledijo v smislu kompliciranja 32. aksiom: kompliciranje je bistveno poenostavljanje 33! aksiom: analiza je rešitev sinteze 34. aksiom: aksiomi so točke 33. aksioma 35. aksiom: v zvezi s 14. in 25, aksionom je dokazovanje aksioma nesmiselno 36. aksiom: atribut zavesti č. je nastal razvojno 37. aksiom: vsi atributi so možni določljivi samo v zvezi s 36. aksiomom 38. aksiom: razvoj je možen v stopnjah samo 39. aksiom: stopnje razvojnosti določata 1. in drugi aksiom 40. aksiom: materija je neuničljiva vsebinsko 41. aksiom: materija je neuničljiva oblikovno 42. aksiom: stopnja razvojnosti je propadanje 43. aksiom: stopnja razvojnosti je rast 44. aksiom: rast in propadanje razvojnosti, ki je gibanje, je v zvezi s 1. in 2. aksionom, nista mogoča brez 12. aksioma 45. aksiom: razlike med 42. in 43. aksiomom določa 27. aksiom 46. aksiom: vsi aksiomi so veljavni 47. aksiom: vsi silogizmi se nanašajo na aksiome 48. geslom: aksiom prostora je geometrijski aksiom 49. .aksiom: aksiomi atributov in pogojev določajo aksiomi silogizma 50. aksiom: aksiomi metod so matematični aksiomi 51. aksiom: vsi aksiomi so atributi 23. aksioma 52. aksiomi so določeni sami s seboj in zvezani v smislu 42. in 43. aksioma z 31. aksiomom kot višji integral kvalitete materije, to je, njenega določanja Vdg - 1967 15 - »-v * r PROBLEMI CELJSKIH ŠTUDENTOV Pri opravljanju počitniške prakse me je šef komercialnega oddelka mrko pogledal in zaničevalno rekel: „Ste mogoče vi tista, ki hodite na podružnico, na ... na pomožno šolo VEKŠ v Celju? “ Kakšno pomožno šolo? Kakšno podružnico. Zdrznila sem se. Dejstva so. To prvo je sicer subjektivnega tipa, toda opažanja vseh študentov VEKŠ v Celju so nas privedla do žalostnega zaključka, da nas nihče ne upošteva! Moramo priznati, da so se odnosi med „podružnico" in matično šolo deloma izboljšali, saj smo vendarle vključeni v izvršni odbor mariborske študentske skupnosti. Ni pa nam bilo vseeno, ko nas kolegi iz Maribora niso povabili na brucovanje v Kidričevem in so tudi obvestilo o izpitnih rokih ali zelo pozna ali pa jih sploh ni bilo. Ne moremo se sprijazniti z dejstvom, da se Maribor že poteguje za univerzo, naše ubogo Celje pa naj ne bi bilo vredno višje šole, ki bi imela svoj ugled, položaj, kiji pripada, in predvsem - enakopravnost. HOČEMO, DA NAS UPOŠTEVA MARIBOR. DA NAS SPOZNAJO TUDI DRUGOD! Zavedamo se, da bomo cilj dosegli le z marljivostjo in uspešnostjo pri študiju. Prvi rezultati so se že pokazali in so vsekakor pohvale vredni. Trudili pa se bomo, da se bo 9 Celju čimprej začutil tudi utrip študentskega življenja. Doseči želimo (pri tem se lahko zanašamo samo na lastno prizadevnost), da bodo naši zanamci bolj upoštevani, da bodo sploh smeli obstajati. Truditi se moramo torej najprej mi, da prošnji, da naj VEKŠ v Celju vendarle vstane, nihče ne bo mogel oporekati ali je celo odkloniti. Za celjski VEKŠ: ANKA UGOVŠEK P KOT PRAZNIK Preživeli srno praznike, lahko delamo rezime, Nekaterim postane hudo, ker niso naredili tistega, kar so v petih prostih dnevih nameravali postoriti, drugi se spet vesele, ker so si odpočili, ker bodo spet lahko delali. Nam pa se zdi, da je praznovanje prvega maja izgubilo svojo idejno-politično vsebino. Zdi se nam popolnoma normalno, da vsako leto lahko konec aprila in v začetku maja nekaj dni počivamo, toda ne pomislimo več zakaj, ne postanemo pozorni ob priložnostnih govorih (ki jih je vedno manj), ne zbudho nas budnice (kijih preklinjamo, ker ne poznamo njihovega smisla). Beraško in nesmiselno preživljanje teh prazničnih dni, ki pravzaprav pomenijo trenutke, ko bi se lahko spomnili na ponekod že uspešno borbo delavskega razreda, nas je pripeljalo do tega, da sl želimo tabornih ognjev, volov na ražnju, aktivističnih govorov, ognjemetov, parad, gasilskih godb in ljudskih veselic. Vemo, da vse skupaj nc more dati prvemu maju značaja delavskega praznika. Vendar smo prepričani, daje naš predlog dosti boljši kot brezglavo, stihijsko „praznovanje1' pozabljenega praznika, proslavljanje izgubljenega nesmisla, boljše kot „praznično" nakupovanje v tujini, boljše kot malomeščansko proslavljanje na morju ali ob Gardskem jezeru . . . Zavedamo se celo, da so naše misli in predlogi konfuzni, nedodelani in najbrž tudi nerealni. Vendar nas praznični dnevi utrujajo, utruja nas njih brezbrižnost in pozabljena avantgardnost delavskih barikad, vznemirja nas parketarska lahkotnost, ki sije samoupravni socializem ne more privoščiti, tarejo nas problemi jugoslovanske družbe, ker vemo, da nanje tudi v prazničnih dneh ne moremo pozabiti. Najbolj pa nas skrbi praznjenje polnosti. In jugoslovanski človek. Odkar je odstopila predsednica komisije za kulturo pri 10 SS VZM.so prišli kolegi na izvršnem odboru na izvirno zamisel: fascikel komisije za kulturo, kjer so zbrani vsi podatki o delu, programi itd,, so postavili enostavno - pred vrata (!). Nekateri iz IO so verjetno hoteli opozoriti na stanje v kulturi med študenti. Verjetno hočejo, da bi dobrosrčneži (mimoidoči) prispevali ideje kar v fascikel, (ep) Po ljubi domovini se širijo glasovi, da je naša gradbena tehnika tako napredovala, da bomo začeli graditi piramide (najverjetneje za bogove ali batine), (lp) 4^ Med košarkarsko tekmo v okviru aprilskih študentskih prireditev je nekdo predlagal, da bi diplomantom VAS v bodoče podeljevali strokovne nazive ranč-inženirjev. Zvedeli smo, da je študent VTS prerisoval načrte električne napeljave neke banke v Maribord. Kljub temu, da tega človeka poznamo, koristnih informacij ne bomo sami uporabili, niti jih ne bomo izdali. Ko smo na seji 10 SS MVZ hoteli zvedeti, kakšen bo program komisije ia' SLO, so nam rekli, da je to vojna tajna. Zato predlagamo, da se ta komisija zaradi totalne konspirativnosti sploh ne ustanovi. Trije dravograjski velmožje so si privoščili nekaj deviznih špekulacij in odborniki jih niso niti kaznovali, kaj šele nagnali. Funkcionarji si torej po takih „teorijah" lahko privoščite vse! V družbi se je „forvaltcr" SD pohvalil s svojo pisavo, ki daje ne zna nihče brati, Bivši sekretar 10 seje oddahnil, ker tako ni edini „polpismeni". i Predsednik mariborskih študentov je pustil pred vrati čakati tri lepotičke, da je lahko mislil1 na četrto. Po nekem izpitu na VEKŠ jo bil eden od študentov preimenovan po želji izpraševalca v Fantino. II. seja stalne skupščine je bila v domu družbenopolitičnih organizacij v prisotnosti študentskih delegatov (med njimi je bi! tudi predsednik študentov iz Celja) in edinega direktorja višje šole v Mariboru, tovariša Zavadlava, direktorja VTS. Očitno je, da drugi direktorji jemljejo študente le za objekte izobraževalhega procesa in da se zato nima smisla ubadati z njimi. VEGETELLA POZNIM URA MZA VIJ EMVRAT OVE MRZiLEV RŽEMME DFI ŽOL OVK EOB ČEŠ NJI ZAH IŠO KRI KIP ETE LIN OVREŽEJOVJUT ROB ELE KOŠ ČKE NA V ZHO DUJ EVZ HOD ŠEB OLJ NA V ZHO DUJ EAM ERI KAK JEŠ ITI