117 Iz virni znans tv eni članek/ Article (1.01) Bogoslovni vestnik/Theological Quarterly 82 (2022) 1, 117—136 Besedilo pr eje t o/R eceiv ed:08/2021; spr eje t o/ Accep t ed:03/2022 UDK/UDC: 726.034.7(497Sladk a Gor a) DOI: 10.34291/B V2022/01/Br a tusa © 2022 Bratuša, CC BY 4.0 Tina Bratuša Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori New Findings on the Pilgrimage Church of the Virgin Mary on Sladka Gora Povzetek: V pričujočem prispe vk u a vt oric a pr eds t a vlja nov a odkritja, zlas ti arhiv skih vir ov , o Marijini r omar ski cerkvi na Sladki Gori, ki sodi med najodličnejše bar očne spomenik e pri nas. Besedilo se osr edot oč a na ambicio zna ž upnik a Mik c a, slad- k og or sk o k ongr eg acijo Marijineg a br e zmade žneg a spoče tja, pa tudi na k on t ek s t Cebeje v e oljne podobe Marijin sprejem v nebesih. Ta zaseda v interierju cerkve posebno mes t o , na Slov ensk em pa v elja z a doslej edino odkrit o k on v ek sno slik o. S pomočjo arhivskih dok umen t ov lahk o tudi z anjo pos t a vimo nek aj t e z, ki se do- tik ajo pr edvsem ok oliščin njeneg a nas t ank a in nar očnišk eg a vidik a, njene k on v e- k sne oblik e t er ik onogr a f sk e pov e z a v e s pr eos t alo ik onogr a fijo cerkv e. 1 Ključne besede : bar očna sakr alna ume tnos t, Sladk a Gor a, An t on Cebej, Marijina k ongr eg acija br e zmade žneg a spoče tja, k on v ek sna slik a, nar očniš tv o Abstract : In the paper , the auth or ess pr esen ts ne w findings, particularly fr om ar - chiv al sour ces, on the pilgrimag e chur ch of the Vir gin Mary on Sladk a Gor a, which is one of the mos t e x quisit e Bar oque monumen ts in Slo v enia. The paper f ocuses on tw o ambitious parish pries ts fr om the Mik ec f amily , the Congr eg a- tion of the Im m ac ula t e Conc e p tion in Sladk a G or a, as w e ll as on the c on t e x t of Cebej ’ s oil pain ting of the Reception of Mary in Heaven, which has a special place in the chu r ch in t erior and is also kno wn as the only c on v e x pain ting dis - c o v er ed i n S l o v eni a. Wi th the hel p of ar chi v al documen ts, i t i s possi bl e t o se t a f e w h ypotheses about the pain ting tha t t ouches especially on the cir cum - s t ances of the pain ting ’ s origin and its pa tr onag e, its c on v e x shape, and the ic onogr aphic c onnection with the r es t of the chur ch ic onogr aph y . Key words : Bar oque sacr al art, Sladk a Gor a, An t on Cebej, the Congr eg a tion of the Immacula t e Concep tion, c on v e x pain ting , pa tr onag e 1 Članek je nas t al v okviru r azisk ov alneg a pr ogr ama „ Ume tnos t na Slov ensk em v s tičišču k ultur (P6-0061)“ , ki g a iz drž a vneg a pr or ačuna sofinancir a Ja vna ag encija z a r azisk o v alno deja vnos t R epublik e Slo v enije. 118 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 1. Uvod Doslej smo besedila o sladk og or ski Marijini r omar ski cerkvi po v ečini po znali le k ot pr epise iz župnijsk e kr onik e, 2 ki jih je ne znani a vt or z ačel obja vlja ti v let a 1927 iz dani knjižici o omenjeni cerkvi (Romarska cerkev sv. Marije na Sladki gori), sedaj pa je z no vimi arhiv skimi in drugimi najdbami prišlo do v eč no vih spo znanj. Med drugim po znamo mnog o v eč poda tk ov o dv eh župnikih Mik cih in ju lahk o tudi r azlik ujemo – v na v e z a vi na nek danjo lember šk o ž upnijo , v k a t er o je sladk og or sk a cerk e v spadala do le t a 1786, se je namr eč doslej v es č as omenjalo le eneg a Mik c a. Najv ečje odkri - tje pr eds t a vlja drugi del popisa člano v sladk og or sk e k ongr eg acije Marijineg a br e z- made žneg a spoče tja, s k a t erim lahk o primarno ug ot o vimo , k ak o je bila t a družba or g anizir ana o zir oma na k ak šen način je delo v ala, z a k ak šno z družbo je pr a v z apr a v šlo – ob t em lahk o tudi dok až emo prisotnos t posame znih umetnik ov na Sladki Gori, no v o soa v t or s tv o fr esk in hkr a ti odkrijemo nek aj v eč k on t ek s t a o nas t ank u Cebe- jeve konveksne slike Marijin sprejem v nebesih. Slednje je v pričujočem prispe vk u r az širjeno še z ik onogr a f skim vidik om, dok az ani pa s t a tudi t e zi o primarni lok aciji in f ormi slik e . P ome mbno odk r itje pr e ds t a vlja še de k anijsk i še ma tiz e m, k i ob s t oj omenjene k ongr eg acije potrjuje pisno in us tr e zno r azlik uje oba Mik c a. Besedila, ki se ukv arjajo z r omar sk o cerkvijo na Sladki Gori, so v ečinoma s t ar ej - ša, nov ejših obr a vna v je le nek aj. Na v adno gr e z a z g odovinsk o nar a vnana besedila, 3 pr eglede r omar skih poti, 4 nek aj je tudi ume tnos tno z g odo vinskih obja v , ki izpo- s t a vljajo r azlične vidik e. 5 S Cebejem in z omenjenim k on v ek snim delom se je do - slej še najv eč ukv arjal F er dinand Šerbelj. 6 2 K r onik o hr anijo v ž upnijsk em arhivu Šmarje pri Jelšah (Gedenkbuch der P f arr e Maria Sessenber g , 1334– 1888). 3 V ečji del se opir a na kr onik o in us tno izr očilo , k asnejša dela pa tudi na pr v e obja v e. Glej Janisch 1885, 1036; V ak aj 1888a, 25–26; 1888b, 30–31; K o v ačič 1928, 85–86; 293; Krajevni leksikon dravske banovine 1937, 606 : k ot v Janische v em lek sik onu je omenjeno , da je bila cerk e v ink orpori r ana v no v omeški s t ol - ni k ap i t el j, ki je t edaj še zmer aj vr ši l pa tr on a tsk e pr a vi ce; S trmšek (1937) je z ap i sal , da je bi l a sl adk og or - sk a k ongr eg acija v tis t em č asu še delujoč a; Me tlič ar 2004. 4 Glej pr edv sem La v tiž ar 1936, 65–68; P e trič 1995, 90–93; 2008, 338–340; Ha jnšek 1971, 424–430. 5 Ce r k e v s t a v oblik i t opog r a f sk ih z apisk o v obr a v na v ala Fr anc e St e le (Znans tv e nor azisk o v alni c e n t e r Slo v - ensk e ak ademije znanos ti in ume tnos ti, Ume tnos tno z g odovinski inš titut Fr ancet a St ele t a, St ele t ovi t er en ski z ap i ski , L XXXI, 1927; XXV IA , 1960) i n Jo ž e Cu rk (1967, 23–33), n aj b o l j cel o s tn o u me tn o s tn o z - g odo vinsk o besedilo o njej pa pr eds t a vlja monogr a f sk a knjižic a Ser g eja V rišerja (1970). Fr esk an tskim poslik a v am so se pos v e tili St ane Mik už (1940, 544–602), Dark o Mušič (1968, 153–176) in Z v onk a Zupanič Sla v ec (2013, 37–39) – slednja s t a jih obr a vna v ala z medicinsk eg a vidik a. Kipar s tv o s t a r azisk ali Darja K ot er (2009, 45–63), ki je obr a vna v ala Janečk o v e or gle, in V alen tina P a vlič (2017, 223–236), ki je pisala o Jo ž e fu Str aubu. P og os t e so kr ajše omembe v pr egledih ume tnos ti, k ot so npr . Umetnost baroka na Slovenskem (1957, 16), Barok na Slovenskem (1961, 22), Ce v če v a Slovenska umetnost (1966, 114; 119; 132), Šumijev a Baročna arhitektura (1969, 38–39), kjer z asledimo napačno a tribucijo sladk og or sk e cerkve arhitektu Janezu Nepomuk u Fuchsu, Baročno stropno slikarstvo na Slovenskem Marjane Lipogla v šek (1996, 81–83), v eč besedil Me t ode K emperl (2001, 177; 2007, 119; 2012, 147) in mono - gr a fija Barok na Slovenskem, ki jo je K emperlo v a spisala v soa v t or s tvu z Luk o Vidmarjem (2014, 187). 6 Šerbeljev članek iz leta 1977 (1977, 109–133) predsta vlja del njegove diplomsk e naloge (1974), leta 1978/1979 je obja vil k a t alog umetnik ovih del (1979, 81–113), v drugi polovici 80. in na z ačetk u 90. let je spisal kr ajša gesla za jugoslovansko (1985, 623–624) in slov ensk o enciklopedijo (1988, 1) t er biogr af ski lek sik on (1991, 782–783), ključen pa je k a t alog r az s t a v e v Nar odni g aleriji (1991). Glej tudi Mesesnel 1923, 78; St ele 1924, 70; 76; Stesk a 1927, 93–100; Stele 1949, 81; 139; Cev c 1956, 14; 27–28; Dobida 1957, 11; 14; 27–28; Horv at 1959, 598–599; Barok na Slovenskem 1961, 24; Cevc 1966, 138; Menaše 1971, 347–348; Lisac 1974, 172–175. 119 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori Slika 1: Romarska podobica Sladke Gore (vir: zasebna zbirka romarskih podobic g. Janeza Mavriča, Gornji Grad). 7 2. Legenda o nastanku sladkogorske romarske cerkve Leg enda o nas t ank u r omar sk eg a sr edišč a na Sladki Gori je z apisana v župnijski k r onik i, k je r pa je pise c pr ipom nil, da ne g r e z a lis tinsk o izpr ič an dog ode k , t e m v e č us tno izr očilo. Slednje pr a vi, da so se r omanja z ačela le t a 1738, k o so v k ot anji nad v asjo , ki se imenuje ,Najdeliše ‘ , odkrili najdbo , ki je spr o žila mno žična zbir anja pri pr v otni sladk og or ski cerkvi s v . Marje t e. Ni sicer na v edeno , z a k ak šno odkritje je šlo. K r onik a omenja še ob s t oj s tr ansk eg a olt arja Marijineg a br e zmade žneg a spoče tja v Marje tini cerkvi, ni pa znano , ali je bil pos t a vljen v č asu omenjeneg a odkritja ali ž e pr ej. Ambicio zni lember ški ž upnik Jane z Mik ec naj bi pr a v ob t em olt arju us t a- no vil k ongr eg acijo Marijineg a br e zmade žneg a spoče tja, in sicer ž e le t a 1741, k o dogma o Marijinem br e zmade žnem spoče tju sicer še ni bila r az glašena (1854). V k ongr eg acijo naj bi ž e v pr v em le tu v s t opilo v eč k ot 5000 člano v . Med le t oma 1741 in 1745 je pri r omar ski cerkvi pomag alo pe t z unanjih duho vnik o v . K er je bilo r omarje v v sak o le t o v eč, je Mik ec le t a 1744 z ačel gr adnjo no v e Marijine cerkv e. P os v ečena je bila 25. julija 1754, pos v e til pa jo je g oriški nadšk of K ar el Mihael A tt ems (Ž AŠ, Gedenkbuch der P f arr e Maria Sessenber g 1334–1888). Omenjeni o l t ar i z Marj e tin e cerkv e – k ak o r tu d i sama cerk e v , z i zjemo n jen eg a z v o n i k a – d a- nes ni v eč ohr anjen. 7 Gospo du J ane z u Ma vriču se z ah v alju jem, da mi je r azk az al s v ojo ob se žno zbi rk o r omar skih podobic. 120 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 3. Župnika Mikca in njuno delovanje V obr a vna v ah nek danje lember šk e ž upnije in s t em sladk og or sk e cerkv e se je do sedaj omenjalo le ž upnik a Jane z a Mik c a. O njeg o v em pr edhodnik u, pr a v t ak o Mik cu, ni bilo g o v or a, čepr a v je njeg o v o ime omenjeno v kr oniki, deloma pa tudi v dosedanji h i n t erpr e t aci jah fr esk – na t ančneje, v opi si h (ne v eč ohr anjen eg a) z a- pisa k r a tic na k orni balus tr adi, če sar r azisk o v alci sicer niso pose be j ar gume n tir ali, t em v eč le z aključili, da je g o v or a o Jane z u Mik cu. Slednjemu so pisci v selej pripiso v ali t ak o nar očilo cerkv e in njene opr eme k ot tudi v zpos t a vit e v k ongr eg acije Marijineg a br e zmade žneg a spoče tja, čepr a v t o ni - k oli ni bilo lis tinsk o dok az ano. K ot dok az o nar oč ilu g r adnje c e r k v e se je r az um e l opis us tneg a izr očila v kr oniki in danes ne v eč r az viden z apis na fr esk ah, pa tudi č aso vni k on t ek s t, ki je so vpadal z ur adnim delo v anjem Jane z a Mik c a v ž upniji v le- tih 1733−1760. P odobno v elja z a oba drug a omenjena pripisa – v zpos t a vit e v k on- g r e g ac ije in nar oč ilo opr e m e , tudi Ce be je v e k on v e k sne slik e . K ong r e g acija naj bi bila us t ano vljena le t a 1741, slik a pa je da tir ana v le t o 1761 – t or ej le t o po t em, k o je Mik ec ur adno pr enehal opr a vlja ti funk cijo ž upnik a. Znano je, da je kljub t emu še bil deja v en v ž upniji in tudi maše v al na t akr a t podružnični cerkvi na Sladki Gori. 8 8 Glej pr epis k or espon dence med Mik cem in K arlom Mihaelom A tt emsom (Ž AŠ, Gedenkbuch der P f arr e Maria Sessenber g 1334–1888, 42–44). V pismih imenuje t a Marijino cerk e v po nek danjem pa tr ona tu s v . Marjete. Slika 2: Freskantska poslikava na korni balustradi, kjer naj bi bil upodobljen Janez Mikec (vir: osebni arhiv). 121 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori Že samo ime oziroma oseba Mikca vzbuja precej nejasnosti in vprašanj. O domnevno njegovih zapisanih kraticah je v članku o Jelovškovih freskah pisal Stane Mikuž (1940, 544–602). P o njeg o v em mnenju upriz arja sr ednji fr esk an tski priz or na k orni balus tr adi dog o v or z a zida v o Marijine cerkv e, upodo bljen pa je tudi ž u- pnik Mik ec, ki je od nek eg a mo ž a (v erje tno gr ašk eg a guberna t orja) pr ejel lis tino. T a je upodobljena pr ed ž upnik om na tleh, na njej pa je bil nek oč r az viden la tinski napis, ki sicer ž e v Mik už e v em č asu sk or aj ni bil v eč ohr anjen. Kljub t emu je t a kr a tice r azbr al o zir oma sklepal, da je z apisano: »M(ik e z) G(eor gius)? I(oannes). P(ar ochus). L(ember g ensis)?« (Mik už 1940, 549) Omenjeni neohr anjeni z apis je opisal tudi St ele, in sicer v obliki »M G J P L«, torej Mikez Georgius (?) Joannes Parochus Lembergensis (ZR C S AZU , UIF S, St ele- t o vi t er enski z apiski XXVIA 1960, 13). Raz ume v anje z apisa se r azlik uje ž e pri obeh r azisk o v alcih. Mik už je v s v ojem besedilu sicer pripomnil, da je z apis slab še ohr anjen, pri t em pa še posebej izpo - s t a vil črk o G. Iz r es t a vr a t or sk e dok umen t acije lahk o r azber emo , da so bile fr esk e na k orni balus tr adi slabo vidne ž e le t a 1939. K ot je z apisal Fr ance Mesesnel, so fr esk e opr ali in jih pri t em pr e v eč z dr gnili (Z apiski Fr ance t a Mesesnela 1939, 13). Obe r azličici z apisa so k asnejši pisci nekritično po v z emali. Ob pr egledu arhiv sk eg a gr adiv a se je izk az al o , da ž upnik a z imenom Jane z Jurij Mik ec v lember ški o zi r oma k asnejši sladk og or ski ž upniji ni bilo , drži pa, da s t a bila prisotna dv a Mik c a – pr vi od le t a 1705 do 1736 in drugi od le t a 1733 do 1760 (neur adno do smrti le t a 1765). N juni ime ni s t a bili Jur ij o zir oma Gr e g or Mik e c in Jane z Mik e c. O me dse bojni r od- binski na v e z a vi z asledimo z apis v kr oniki, ki pr a vi, da je bil Jane z Jurije v neč ak (Ž AŠ, Gedenkbuch der P f arr e Maria Sessenber g 1334–1888, 5). O pr v em je znanih le nek aj fr agmen t o v . Njeg o v o celotno ime se glasi Jurij ali Gr eg or Martin Mik ec (Georgius ali Gregorius Martinus Mikez). 9 Od le t a 1702 do 1704 je k ot k aplan služil v Sr edišču. 10 V ž upniji Lember g je slu žbo v al od 13. aprila 1705 do 16. sep t embr a 1736. Umrl je pr a v t akr a t na Sladki Gori, s t ar 72 le t 11 – od t od lahk o sklepamo , da se je r odil le t a 1664. 12 Le t a 1713 se je vpisal v meng ešk o duho vnišk o br a t o v ščino s v . Mihaela. 13 Le t a 1693 lahk o njeg o v o ime z asledimo v 9 V arhiv skih z apis ih s e enak o vr edno p oja vlja t a obe r azličici z apisa. 10 V Slek ov čevi k art ot eki so pod š t evilk o 1906 z apisani poda tki, pov z eti iz dek anijsk eg a šema tizma, in doda t en poda t ek o k aplansk em delu (P AM, X1537/002/006, Digit aliz a ti k art ot ek e: duho vniki 18. s t ole tje (2016), š t. 1906). 11 Mrlišk e knjig e z a obdobje ok oli t eg a le t a nisem z asledila. P oda tki so z abele ž eni v dek anijsk em šema tizmu: » Admodum Rdus Nobilis Ex cellens ac Doctissimus Dnus Geor gius Martinus Mik e z, A: A: L: L: e t Phliӕ Magis t er , e t P ar ochus. Electus ob Ill‘mo D ‘no Comit e Ra ymundo De Lan theri 21 Martij 1705 Con firma - tus (e t Ins t ala tus) v er o a R: D: Michaele T schandig Commissario 13 Aprilis dicti Anni. obijt 16 7bris 1736 ӕtatis 72 Annorum.« (NŠAM, Dek anijski šema tizmi, šk. 1, Alt e Dek ana t e, D VI – Šmarje pri Jelšah, Sladk a Gor a, Ca thalogus D . D . P ar ochorum e t Cooper a t orum […], 4) 12 N je g o v e g a iz v or ne g a k r aja ni m og oč e z asle diti nik je r . K e r g r e z a ose bo iz is t e r odbine , v k a t e r o je spa dal Jane z Mik ec, sem pr e v erila ž alsk e kr s tne knjig e, kjer je vpisan slednji, Jurija pa v njih nisem z asledila. 13 »Adm Rdus Dnus Gr eg orius Martinus Mik e z, par ochus in Lember g.« (Duho vnišk a br a t o v ščina s v . Mi - 122 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 ma trik ah gr ašk e univ erz e, k o se je v sklopu višjih filo z of skih š tudij (studia superi- ora) vpisal v pr vi le tnik logik e (Logici). 14 Kje o zir oma ali je š tudij nadalje v al in do - k onč al, ni znano. O drug em Mik cu je ohr anjenih pr ecej v eč arhivskih poda tk ov . Imenov al se je Ja- ne z K r s tnik Mik ec (Joannes (Ioannes) Baptista Mikez). K r ščen je bil 12. junija 1705 15 v Galiciji (Žalec). 16 Le t a 1723 je bil z abele ž en v gr aških ma trik ah k ot učenec drug eg a gimnazijsk eg a r azr eda (studia inferiora) poe tik e (Ex Poesi), 17 pr omovir an pa je bil v dv eh le tih, in sicer 1726 18 in 1727. 19 Iz z apisa z adnjeg a iz v emo tudi, da je bil nek da- n j i g o j en ec k o l egi j a D ru žb e Je z u so v e n ad v o j v o d e E rn es t a v Ju rkl o š tru i n b r an i l ec univerze. 20 Ali je š tudij nadalje v al z višješolskimi k urzi (studia superiora), ni znano. Spr v a je službo v al v T eharju pri Celju, 19. januarja 1733 je bil imeno v an z a k a- p l an a 21 i n na t o 17. mar c a 1737 še z a ž up ni k a l emb er šk e ž up ni je, 22 h kateri je Slad- k a Gor a spadala vse do le t a 1786, k o je prišlo do pr enosa sede ž a župnije. Le t a 1741 naj bi na Sladki Gori us t ano vil Marijino k ongr eg acijo (Ž AŠ, Gedenkbuch der P f arr e Maria Sessenber g 1334– 1888, 3–4). 1744 se je vpisal v duho vnišk o br a t o- v ščino s v . Mihaela v Mengšu. 23 P oklic ž upnik a je ur adno z aključil 23. julija 1760, a haela v Mengšu (Od le t a 1667 do 1799) 1894, 415) Z a poda tk e o vpisu v meng ešk o z družbo se z ah v alju - jem dr . Lilijani Žnidar šič Golec. 14 »Geor gius Martinus Mikiz, Styrus.« (Andritsch 1987, 128) Z a v eč o je z uitski ur editvi š tudija glej K alan 2009, 131–149. 15 Doslej smo po znali n apačno le tnic o r ojs tv a – 1709 (Ra t ajc 2004, 70). 16 »12 Junius 1705. Joannes Bap tis t a filius legitimus Joannis Mikiz e t Helena in g ali um bap tiz a tus e ‘ a me Caspar o Pirich pa trinis assis t en tibus Jac obo Sk ar gihl e t d‘na Maria Mag dalena Alzin.« (NŠ AM, Ž alec, R ojs tna ma tična knjig a 1702−1767, 16) 17 »Mikhe z Joannes , Civis, Styrus, Sa x en f eldt ensis.« (Andritsch 2002, 70) 18 »Joann es MIKE Z, Civis Styrus Sa x en f e ldensis.« (Mair old in Golob 2013, 189) 19 »R e v . D . Joannes MIKE Z, Civis Styrus Sa x en f eldensis, e x Ar ch-Duc. S. J . Con v . Coll . Alumnus Ernes tiano- G yriensis, De f . Univ .« (Mair old in Golob 2013, 202) 20 Dr . Alešu Ma vru in d r . P olonci Vidma r se z ah v aljujem z a pomoč pri r az v o zlan ju la tinskih kr ajša v . 21 »Joannes Mik e z A: A: et Phliӕ Magis t er na tione Styrus Sa x enf eldensis Dis trictus Sitticensis, Anno prӕt erit o t anquam Supernumer arius in Tiecher pr o Cur ao‘ aoum Sitticij appr oba tus, e t pr o Cooper a t or e a ‘ D: P ar oc ho Le m be r g e nsi Susce p tus ac a ‘ me . c on fir ma tus die 19 Januar ij 173 3.« (N Š A M, De k anijsk i šema tizmi, šk. 1, Alt e Dek ana t e, D VI – Šmarje pri Jelšah, Sladk a Gor a, Ca thalogu s D . D . P ar ochorum e t Cooper a t orum […], 11) 22 » Jo an n es Mi k e z, A: A: L : L : e t Ph l i ӕ Magi s t er , P ar o ch u s L emb er gi i n s t al l a tu s 17 Marti j An n o 1737: es t na tione Styrus Sa x en f eldensis Subdis trict a Sitticensi, ӕtatis 31 An: Or dina tus Grӕcij a t Alumnus G yrien - sis ad omnes, ad Indultum P on tificiū Anno 1729. P oniculensis ab soluit Theologiam Specula tiuam Grӕcij. Samariensis ab solutus Cosis t a e t in secundum Annum Audit or Theologiӕ Grӕcij. Sibicensis ab soluit Philosophiam Labaci, et in t ertium Annum audit or Casuum Viennӕ. Lember g ensis absolutus Theologus Grӕcij. Sequun tur Cooper a t or es, et Supernumer arij in Styria.« (N Š AM, De k anijsk i še ma tizmi, šk. 1, A lt e De k ana t e , D VI – Šmar je pri Je lšah, Sladk a Gor a, Ca thalogus D . D . P ar ochorum e t Cooper a t orum […], 35) K ot v primeru Jurija Mik c a najdemo pr epis poda tk o v o Jane z u K r s tnik u Mik cu iz dek anijsk eg a šema tizma tudi v Slek o v če vi k art ot eki pod š t e vilk ama 1891 in 1905 (P AM, X1537/002/006, Digit aliz a ti k art ot ek e: duho vniki 18. s t ole tje (2016), š t. 1891, 1905). 23 »D . Joannes Bap t. Mik e z, P ar ochus Lember gi.« (Duho vnišk a br a t o v ščina s v . Miha ela v Mengšu (Od le t a 1667 do 1799) 1894, 432) Dr . Lilijani Žnidar šič Golec se z ah v aljujem tudi z a t a posr edo v ani poda t ek; glej tudi Žnidar šič Golec 2019, 48–49. 123 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori Slika 3: Poslikava in grob Janeza Krstnika Mikca (vir: osebni arhiv). 124 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 je še klju b t emu maše v al. 24 Umrl je 21. junija 1765 na Slad ki Gori, pok opan pa je pr ed gla vnim port alom pod pe v skim k or om. 25 Z ar adi nejasnos ti z z apisom kr a tic imena na fr eski os t aja odprt a mo žnos t, da je do v oljenje z a gr adnjo no v e cerkv e pridobil ali pa se z anj v saj dog o v arjal ž e pr vi Mik ec, tj. Jurij o zir oma Gr eg or Martin Mik ec, ki je umrl 16. sep t embr a 1736, ur e- sničil pa jo je na t o Jane z K r s tnik Mik ec. 4. Vprašanja o sladkogorski Marijini kongregaciji brezmadežnega spočetja K ot ž e omenjeno , naj bi Jane z K r s tnik Mik ec le t a 1741 us t ano vil Marijino k ongr e- gacijo 26 b r e zmad e žn eg a sp o če tj a al i Congregatio Immaculatӕ Conceptionis B. M. V. (Ž AŠ, Gedenkbuch der P f arr e Maria Sessenber g 1334–1888). Kljub dosedanji ner azisk anos ti ali pomanjk anju o zir oma neohr anjenos ti vir o v o t ej z družbi lahk o sedaj po v sem g ot o v o z a tr dimo , da je delo v ala na Sladki Gori. Nadšk ofijski arhiv v Mariboru namr eč hr ani drug o knjig o popisa člano v t e družbe, k a t er e ob s t oj doslej še ni bil dok az an (NŠ AM, Župni jski arhivi, Sladk a Gor a, C ONTINU A TIO ALBI MARI- A N I inc(h)oa ti A nno Domini MDCC LII). 27 N je n ob s t oj potr juje tudi na no v o odk r iti dek anijski šema tiz em, kjer je omenjeno le poimeno v anje k on gr eg acije, o us t ano - vit elju ali da tumu us t ano vitv e pa ni g o v or a (NŠ AM, Dek anijski šema tizmi, šk. 1, Alt e Dek ana t e, D VI – Šmarje pri Jelšah, Sladk a Gor a, Ca thalogus D . D . P ar ochorum e t Coop er a t orum, 54). Je pa t o z apisano v ž upnijs ki kr oniki, po čemer lahk o skle- pamo , da je pise c še v le tu, k o je kr onik o z ačel pisa ti, imel na v oljo pr vi del popisa člano v k ongr eg acije (Ž AŠ, Gedenkbuch der P f arr e Maria Sessenber g 1334–1888, 46). Enak e poda tk e omenja tudi K o v ačič v Zgodovini Lavantinske škofije (1928), a br e z na v edenih vir o v – sklepamo lahk o , da jih je pridobil iz kr onik e. Z apisal je, da so pr a v z ar adi češčenja Marijineg a br e zmade žneg a spoče tja z gr adili sedanjo sladk og or sk o cerk e v , češčenje pa naj bi v zniknilo ž e v č asu nek danje Marje tine cerkv e (K o v ačič 1928, 293). Z odkritjem popisa člano v k ongr eg acije lahk o dok až emo ali v saj nak až emo še nek a t er e drug e poda tk e o cerk vi. Pri iz vr šitvi fr esk an tskih del je s Fr ancem Jelo v - šk om sodelo v al njeg o v sin Andr ej, ki se je vpisal v Marijino k ongr eg acijo le t a 1752 (Andreas Illouschegk). Naslednje le t o , 1753, z asledimo vpisaneg a arhit ek t a cerkv e, 24 Glej op . 8. 25 »Ese Dulci Mon t e Die 21 Junij pie in D ‘no obijt A: R: D: Joannes bap tis t a Mik e z P ar ochus Emeritus Ss: Sacr amen tis munitus (ӕt a tis suӕ 59 Annoum) Sepultus in Dulci Mon t e pene s Magnam port am per A: Rd‘ um Dn ‘ um Ar chi - par ochum P aulum Dr olz a S: Cruce Comitantibus alijs 7 Di Sacerdotibus 23 Junij 765.« (NŠAM, Sladk a Gor a, Mrlišk a ma tična knjig a 1745−1784, 92) 26 T êrmin ,k ongr eg acija ‘ (congregatio) se v ečkr a t meša z izr az om ‚br a t ovščina ‘ (confraternitas). Pri slednjem gr e z a z d ru ž en je z d o l o čen o p o seb n o sk u p n o zn ači l n o s tjo (o b l ači l o , d ej a vn o s t, n az o r i t d . ), med t em k o k ongr eg acije t akih sk upnih posebnos ti nimajo , posame zniki imajo pri usmerjanju delo v anja družbe v eč moči – t e pa so tudi pr ecej bolj s v obodne, k ar je prispe v alo k njiho vi populariz aciji (Biz an t 1998, 137). 27 Z ah v aljujem se m ag. Lilijani Urlep iz NŠ AM, ki je omenjeno knjig o odkrila. 125 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori Jo ž e f a Hof erja (Josephus Hoffer), pa tudi Ano Marijo Jelo v šek (Anna Maria Illou- schekin), ki je bila v do v a podobarja Jak oba Gabr a in drug a ž ena Fr anc a Jelo v šk a. Is t eg a le t a s t a vpisani imeni Gr eg orja in Jane z a Mik c a (Mihe z a/Mik e z a?; Gregori- us Michezh, Joannus Mikez), k ar lahk o pomeni, da us t ano vit elj k ongr eg acije ni bil ž upnik Jane z Mik ec – pov sem mog oče pa lahk o gr e v t em primeru z a Mik c a, ki nis t a v nik akr šni pov e z a vi z omenjenima župnik oma, ki s t a službov ala v župniji Lember g. 28 Le t a 1755 se je v družbo vpisal kipar in r e zbar Jane z Jurij Mer si (Geor- gius Mersy), le t a 1760 (le t o pr ed iz vr šitvijo slik ar sk eg a nar očila) pa tudi slik ar in fr esk an t An t on Cebej (Antonius Zhewey). T a obse ž en popis je naslovljen CONTINUATIO ALBI MARIANI inc(h)oati Anno Domini MDCC LII; z ačenja se z le t om 1752 in k ončuje z le t om 1781 – dv e le ti pr ed odlok om Jo ž e f a II., ki je t o vr s tna cerkv ena z druž enja ukinil (z a Marijine k ongr eg a- cije je ce sar iz dal pose bno pr e po v e d, saj se t e niso š t e le me d br a t o v ščine ) (Biz an t 1998, 141; 149). Na t o so k on gr eg aci jo p on o vn o ob u d i l i i n n adal je v al i s p op i som od le t a 1790 do 1879. P opis vk ljučuje le imena in priimk e član o v , ki niso r az vr šče - ni po abecednem r edu; r edk e in pr edv sem k asnejše so izjeme s pripisom, da gr e 28 Gr eg or ali Jurij Mik ec je umrl ž e pr ed t em le t om, pri vpisu Gregoriusa gr e t ak o g ot o v o z a drug o osebo , vpr ašanje pripadnos ti r odu pa os t aja odprt o. Slika 4: Izrezi popisa članov sladkogorske kongregacije: Andrej Jelovšek, Jožef Hofer, Jurij Mersi, Anton Cebej (vir: NŠAM, Župnijski arhivi, Sladka Gora, CONTINUATIO ALBI MARIANI inc(h)oati Anno Domini MDCC LII). 126 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 z a vpis duho vnik a. V knjigi ni poda tk o v o mor ebitnih iz s t opih člano v , ob v sak em z aključk u le t a pa je z apisano š t e vilo vpiso v z a t ek oče le t o. 29 Pr ed z ače tk om vpiso - v anja člano v le t a 1791 je pisec z apisal nag o v or z nek aj besedami o č aščenju Ma- rije. Na t o sledi kr ajši popis, ki je ločen po spolu. K ongr eg acija je bila v obdobju popisa odprt a tudi z a ž ensk e; slednje je bilo od le t a 1751 ur adno omog očeno z odlok om pape ž a Benedik t a XIV . (146). K njig a nima paginacije, k ar obdelov anje t ak o ob se žneg a popisa nek olik o ot e ž uje. Na k oncu popisa sledi k ar nek aj pr aznih lis tiče v , ki niso bili upor abljeni (z ar adi mor ebitneg a pr enehanja delo v anja družbe). K njig a je v e z ana v rja v o usnje, ki je na pla tnic ah potisk ano z r elie fnimi g eome trij- sk imi v z or ci in r as tlinsk o ornamen tik o. N otr anje s tr ani pla tnic so obar v ane vijolič- no in okr ašene z ornamen t alnim v z or cem. Znotr aj popisa ni z aslediti ilus tr acij. Pri obr a vna vi sla dk og or sk eg a vir a se mor amo z a v eda ti, da v t em primeru ni šlo z a klasično k ongr eg acijo ali br a t o v ščino , kjer bi člani imeli r edne ses t ank e in opr a- vljali r azne z ado lžitv e, t em v eč z a »r omar sk o« r azličic o , ki je bila pr ecej bolj mno - žična od obič ajnih (na le t o se je vpisalo tudi do nek aj tisoč člano v). Oseba se je vpisala, v erje tno tudi nek aj dar o v ala – s t em pa je bila njena vlog a (bolj ali manj) z aključena. 5. O Cebejevi konveksni sliki V pis slik arja An t ona Cebeja v sladk og or sk o k ongr eg acijsk o knjig o le t o pr ed iz vr ši - tvijo dela dok az uje, da je pr os t or cerkv e na t ančno po znal in v edel, kje bo locir ana nje g o v a slik a. A li je bila iz de la v a k on v e k sno oblik o v ane podobe nje g o v a ide ja, ni znano – v sek ak or pa sedaj v emo , da je bila k on v ek sna f orma izbr ana primarno. Slednje dok az ujejo ik onogr a fija, ki se ujema s šir šim ik onogr a f skim pr ogr amom pr os t or a, ž e omenjena prisotnos t slik arja v sami cerkvi pr ed iz vr šitvijo dela, pa tudi 29 Seš t e vk u lahk o sledimo tudi spr oti po s tr aneh, kjer so na spodnjem r obu seš t e ti vpisi na dotični s tr ani in seš t e v ek tis t eg a le t a do dotične s tr ani. Slika 5: Popis članov sladkogorske kongregacije Marijinega brezmadežnega spočetja (vir: NŠAM, Župnijski arhivi, Sladka Gora, CONTINUATIO ALBI MARIANI inc(h)oati Anno Domini MDCC LII). 127 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori Slika 6: Notranjost popisa članov sladkogorske kongregacije (vir: NŠAM, Župnijski arhivi, Sladka Gora, CONTINUATIO ALBI MARIANI inc(h)oati Anno Domini MDCC LII). 128 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 v e lik os t slik e , k i po v se m pr is t aja m e d pilas tr a – s t e m pa je dok a z ana t udi t e z a, da je t o mes t o njena pr v otna lok acija. Cebej 30 – slik ar oljnih podob in fr esk, eden izmed š tirih gla vnih pr eds t a vnik ov po - znobar očneg a slik ar s tv a na K r anjsk em 31 – je v s vojem najbolj plodnem obdobju, let a 1761 (Šerbelj 1991, 16), naslik al podobo Marijin sprejem v nebesih. 32 V elja z a slik arje- vo figur alno najobse žnejše delo , 33 ki nam lahk o služi k ot k orpus s v etih oseb, njegov a posebnos t pa je tudi sama f orma. Pr a v f orma, kv alit etna izv edba in k ompleksno f or - mir ana vsebina to delo v našem umetnos tnem pr os toru umeščajo na posebno mes to – kljub t emu je bilo v lit er aturi obr a vna v ano z elo r edk o , pr edvsem pa z elo sk opo. Dosle j so pisci ome njali, da je bila slik a iz de lana z a na t ančno določe no me s t o v cerkvi, in sicer v k on v ek sni f ormi, niso pa t eg a dok az ali. Njena izbočena oblik a namr eč ni z ado s t en dok az, da je slik ar o t ak šni f ormi r azmišljal ž e primarno , 34 še 30 Z a v eč o a v t orju glej op. 6. 31 Ob Cebeju (1722–po 1774) še V alen tin Me tzing er (1699−1759), Fr anc Jelo v šek (1700–1764) in F ortuna t Ber g an t (1721−1769) (St ele 1924, 80). 32 Naslov slik e se je ustalil šele z Menašejevim monogr afskim delom o Marjinih upodobitv ah (Menaše 1994, 277), pr ed tem pa g a v besedilih z asledimo v r azličnih v ariantah (npr . Vsi svetniki, Marija, sv. Trojica in svetniki ipd.). 33 E dina figur alno podobno ob se žna do slej znana Cebeje v a slik a je olt arna pod oba Vsi svetniki častijo sv. Trojico v podružnični cerkvi s v . K o zme in Damijana v Malo v šah pri Černič ah, v endar pa je na njej mog oče iden tificir a ti pr ecej manj oseb, saj je v ečina br e z naslik anih a tribut o v . 34 S l i k e n a p l a tn u so l ah k o p ri marn o i z del ane k ot r a vne i n pl a tn o šel e k asn eje pri tr d i jo n a z aob l jen okvi r o zir oma nosilno plošč o t er s t em dose ž ejo k on v ek sno oblik o. Slika 7: Marijina romarska cerkev na Sladki Gori, pogled proti prezbiteriju (vir: osebni arhiv). 129 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori manj po znal cerkv eno notr anjos t ali bil t am celo prisot en. V sek ak or pa se ume tni - šk o delo sk or aj po v sem prileg a po vr šini in je tudi v popolni simbio zi s cerkv eno no tr an jšči no. Umeščen o je namr eč na pr a v t ak o k on v ek sn o obl i k o v an i sl op pr ed pr e zbit erijem naspr oti prižnice . Meri 138 x 182 cm (Šerbelj 1991, 78) in je z ar adi pr v otne nosilne plošče (o zir oma njeneg a mank a) med primeri doslej znanih e vr op- skih k on v ek snih slik pr a v a izjema. 35 Pla tno je bilo pr v otno nap e t o le na upognjen podokvir br e z nosilne plošče, z ar adi česar je prišlo do pošk odb – ob r obo vih se je namr eč pr ecej r azt egnilo in z ačelo guba ti, k ar je bilo še poseb ej r az vidno na z g or - njem delu slik e. Med le t oma 1988 in 1989 so slik o z ar adi načrt o v ane r az s t a v e v Nar odni g aleriji (Benedik 1989, 359–360) pod v ods tv om Mihe Pirna t a pr vič r es t a- vrirali v Restavratorskem centru. 36 Okvir slik e je ses t a vljen iz pr epr os t eg a obodne- g a dela, v sak o s tr anic o pa kr asi bog a t o r e zljano in po zlačeno ornamen t alno okr as- 35 S v en V an Dor s t je do le t a 2012 odkril 24 k on v ek snih slik (Dor s t 2013), po znane so mi še obr a vna v ana sladk og or sk a, š tirje primeri iz samos t ansk e cerkv e v V or auu, v saj šes t v elikih olt arnih slik in š tiri manjše v cerkvi Marijineg a vnebo v z e tja v Chełmnu na P oljsk em (k olegici K arin P o žin se z ah v aljujem z a namig o š tirih v or auskih primerih in primeru slik e s v . V alen tina v Chełmnu), en primer v cerkvi s v . An t ona P ado - v ansk eg a v K uźnici pr a v t ak o na P oljsk em in dv a primer a iz belgijsk e cerkv e s v . Ba v a v Z ellik u. 36 Slik o so zr a vnali z vlaž enjem hrb tne s tr ani in napenjanjem na r a vno plosk e v . S hrb tne s tr ani so jo k on - ser vir ali s smolna t o v oščeno maso , s k a t er o so jo tudi prilepili na no v o laneno podlag o. Ob s t oječi po - dokvir so okr epili z dv ema v obliki lok a prir e z anima le tv ama in na t eh ukrivljeno lesonitno plošč o (ZVKDS Ljubljana, R C , Oddelek z a dok umen t acijo in knjižnic a, Sladk a Gor a, A . Cebej: V si s v e tniki 1989, Miha Pirna t, P or očilo o r es t a vrir anju slik e). Slika 8: Cebejeva slika Marijin sprejem v nebesih pred restavriranjem, sprednja in hrbtna stran (vir: ZVKDS Ljubljana, RC, Oddelek za dokumentacijo in knjižnica, Sladka Gora, A. Cebej: Vsi svetniki 1989). 130 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 je. 37 Pri umes titvi dela v cerkv eni in t erier so r az vidna hier arhična načela, ki so jih z ače li še pose be j poudar ja ti po tr ide n tinsk e m k oncilu (1545–1563) 38 – dispo zicijo cerkv ene opr em e so podr ejali hier arhiji s v e t eg a. P odoba je iz obešena na ,ženski‘ o zir oma e v ang elijski s tr ani ladje, ki v elja z a častnejšo od ,mošk e ‘ o zir oma lis tne ali epis t elsk e s tr ani (La vrič 2011, 338). Kljub t emu da slik a ladjo ž e delno uv aja k pr e zbit eriju, t or ej k najs v e t ejšemu pr os t oru v cerkvi, je usmerjena k v ernik om, tudi iz njene ik onogr a fije pa je jasno , da je namenjena pr a v z a njiho v o poglabljanje vere. Motiv Cebeje v e podobe je v lik o vni ume tnos ti v ečkr a t pr eds t a vljen le k ot del bolj priljubljenih motiv o v , k ot so Marijino vnebo v z e tje in kr onanje, r edk eje pa k ot ločen motiv Spr ejema v nebesih. Upodobitv e t eg a so nas t ale na osno vi lit er arnih vir o v , zlas ti Marijinih življenjepiso v , ki opisujejo , s k ak šno r ados tjo so ang elski zbo - ri, s v . T r ojic a, apos t oli, mučenci in drugi spr ejeli Marijo v nebesih (De V or agine 1975; Rück e rt 1853; Mlinarič 1977). V delu Legenda aurea je v odlomku Homilij šk of a in mučenc a Ger ar da z api san njeg o v opis t eg a dog odk a (Menaše 1994, 268, 277–278): »[ H] odie v ir g ine m be a t am c oe li susc e pe r un t lae t an t e r , ang e li g aude n- do , ar chang eli jubilando , thr oni e x alt ando , domina tiones p sallendo , prin - cipa tus harmonisando , pot es t a t es citharisando , cherubin et ser aphin h ymniz ando a t que ad supernum majes t a tis divinӕ tribunal ducendo. T er - tio honor abilit er , quia ip se Jesus e t t otus militiӕ c oeles tis e x er citus eidem ob viam v enit.« (De V or agine 1850, 512) Menaše meni, da motiv sicer najučink ovit eje prik az ujejo v elik e fr esk an tsk e upo - dobitv e, k ot najkv alit e tnejšo iz v edbo pa izpos t a vlja pr a v sladk og or sk o oljno slik o. Ob celo vitih prik azih t eg a motiv a, kjer so na v z oče mno žice s v e tih oseb, po znamo tudi r educir ano oblik o , kjer s t a k ot ak t erja prisotna le Marija in s v . T r ojic a (18. in 19. s t oletje) (Menaše 1994, 268; 277–278). Cebej je v sladk og or sk em primeru upor abil pr v o r azličic o , saj je gla vnemu motivu dodal š t e vilčno s v e tnišk o spr emlja- v o , ki jo je r az vr s til v sk upine in s t em us tv aril nadv se z animiv o k ompo zicijo. Slik o lahk o ik onogr a f sk o r az delimo na tri dele. 39 Zg ornji plan z a v z emajo tri ope- rutničene ang elsk e gla vice, ang eli in putti t er s v . T r ojic a, ki je pos t a vljena v sr edišče in uv aja pogled v sr ednji plan. Celotna k ompo zicija ang elskih gruč je oblik o v ana v 37 Okvir je le t a 1990 r es t a vrir al Sandor Huz sar (Šerbelj 1991, 78). 38 Z a v eč o triden tinsk em k oncilu glej Jedin 1949–1975. O pr a vilih, ki so se nanašala na sakr alno ume tnos t, glej tudi Cv e tnić 2007, 22–23; 52; La vrič 2007, 53. 39 Za primerja v o glej fr esk an tsk o upodobit ev Marijin sprejem v nebesih iz let a 1769, cerk ev s v . K riž a, Gor enje Dole pri Šk ocjanu na Dolenjsk em; gr a fiki Philippa Andr easa Kiliana in Martina Eng elbr ech t a, FEST. OMNIUM SANCTORIUM in neznanega avtorja, Vsi sveti v nebesih, 1734 (V er sammlung aller Heili - g en im Himmel (Allerheilig en) 1734); oljno podobo Vsi svetniki iz cerkv e V seh s v e tih v V áhov c ah, Slov ašk a ipd. 131 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori 1 Bog Oče 2 Sin (Je z us K ris tus) 3 s v . Duh 16 s v . Jane z 31 s v . Gr eg or V eliki 17 s v . Jak ob s t ar ejši 32 s v . A v guš tin 18 s v . Jak ob mlajši 33 s v . Ambr o ž 4 Marija 19 neiden tificir an apos t ol 34 s v . Hier onim 5 s v . Jo ž e f 20 s v . T omaž 35 s v . An t on P ado v anski 6 s v . Jane z K r s tnik 21 s v . Simon 36 s v . Dominik 7 kr alj Da vid 22 sv. Marjeta 37 s v . Fr ančišek Asiški 8 Melkiz edek 23 s v . Barbar a 38 s v . An t on Pušč a vnik 9 Abr aham 24 s v . K a t arina 39 s v . Ignacij Lojolski 10 Mojz es 25 s v . Dor ot eja 40 s v . Fr ančišek K sa v er 11 Adam 26 s v . Lucija 41 s v . Izidor 12 E v a 27 s v . Ne ž a 42 s v . K ar el Bor omejski 13 s v . P e t er 28 s v . Cecilija 43 s v . Fr ančišek Saleški 14 s v . P a v el 29 s v . Apolonija 44 vit eški s v e tnik 15 s v . Andr ej 30 s v . Ur šula 45 s v . Leopold sv. Trojica Slika 9: Identifikacija naslikanih svetih oseb z legendo (vir: osebni arhiv). 132 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 obliki kr o žnice ok oli s v . T r ojice, ki je s t em še močneje poudarjena. Na t em delu slik e pr e vladuje zla t o-rumen k olorit, ki o značuje najs v e t ejšo nebešk o a tmos f er o. V sr ednji plan je slik ar na gledalče vi desni s tr ani umes til osebe St ar e z a v e z e, pr o- ti sr ed i šču j e i zp o s t a vi l Mari j o i n n a l e vi s tr an i o seb e i z No v e z a v e z e, n a t an čn ej e dv anajs t apos t olo v . Marija v poklek u vidno g anjena pogleduje na v z dol pr oti mno- žici, ki je z azrt a v anjo in jo č as ti. Dlani ima sklenjene na pr sih, k ar k až e na njeno ponižnos t, nad njo pa je naslik an z v e z dni nimb. T eg a lahk o po v e ž emo s pr otir e f or - macijskim poudark om njene br e zmade žnos ti. 40 V k ompo ziciji slik e z a v z ema Marija izpos t a vljeno mes t o pod Bog om Oče t om, sli k ar pa je njeno osr ednjo vlog o pou- daril tud i z deln o osamitvijo figur e in bar v ami – s tr adicionalnim izbor om modr e in r deče, ki se sk upaj na poslik a vi ne pono vit a nikjer drugje. Z a Marijo sledi v po - klek u s v . Jo ž e f , ki ji podarja lilijo , simbol čis t os ti, in sk upina s t ar o z a v e znih oseb s s v . Jan e z o m K r s tn i k o m n a čel u . Ob n j em j e kr al j D a vi d z l i r o , z a n j i m Ab r ah am i n Melkizedek 4 1 t e r Mojz e s. V o z adju se v ije m no žic a fig ur , izm e d k a t e r ih lahk o ide n- tificir amo le še Adama in E v o , ki s t a naslik ana z a Mojz esom. Na naspr otni s tr ani je sl ik ar upodob il dv anajs t apo s t olo v , ki k ot o znanje v alci Je z uso v e besede simbo - lično z a v z emajo njeg o v o desno s tr an. Med njimi v ospr edju pr epo znamo s v . P e tr a in P a vla, z a njima pa sledijo še s v . Andr ej, s v . Jane z, s v . Jak ob s t ar ejši in mlajši, s v . T omaž in v o z adju s v . Simon t er pr eos t ali, ki nimajo r az vidnih a tribut o v . S v . P e t er , ki je na čelu t e apos t olsk e sk up ine, z g es t o nak az uje pr oti s v . T r ojici. Z a apos t oli je Cebej v o z adje naslik al zbor mučence v in mučenic, ki jih ne mor emo posame zno iden tificir a ti. V spodnjem planu sledijo na desni mošk e s v e t e osebe in nek olik o pr ed nji mi na le vi ž ensk e. S v e tnice in mučenice so zbr ane pod sk upino apos t olo v . V ospr edju je med njimi s v . Marje t a An tiohijsk a, z a v e tnic a pr v otne sladk og or sk e cerkv e, ob njej s t a posedeni še s v . K a t arina Alek sandrijsk a in s v . Barbar a. K ot v e- čina os t alih pris otnih tudi one pr esunjeno zr ejo v sr edišče dog ajanja. Na k olo s v . K a t ari ne je sl i k ar v n asp r otju s s v oji mi z g od n ejši mi d el i z api sal d a t aci jo i n si gn a tu - ro »An t: Z ebeӱ pin x: 1761:«. Z a omenjenimi s v e tnic ami sledijo s v . Dor ot eja, s v . Lucija, s v . Ne ž a, s v . Apolonija in ob or glah s v . Cecilija. Z adaj pr epo znamo še s v . Ur šulo s puščic ami, pri os t alih pa ni r az vidnih a tribut o v . Na desni je spr edaj med sk upino moških figur v pr ofilu na- slik an s v . Gr eg or V eliki, z a njim pa sledijo še pr eos t ali trije cerkv eni oče tje – s v . Ambr o ž, s v . A v guš tin in naz adnje s v . Hier onim. Ob s v . Gr eg orju V elik em lahk o iden - tificir amo s v . K arla Bor omejsk eg a, ki je po triden tinsk em k oncilu z ačrt al smernice o gr adnji in ur editvi cerkv a (Borr omeo 1577), ob njem pa njeg o v eg a sodobnik a, Fr ančišk a Sale šk e g a. P o v se m na le v i je naslik an e de n izme d a v s tr ijsk ih z a v e tnik o v , s v . Leopold z modelom cerkv e, 42 ob njem pa okr onana figur a, ki r az en oklepa nima r az vidnih a tribut o v . K do je t a vit eški s v e tnik, t ak o os t aja odprt o vpr ašanje. Z a fi- 40 Na 5. seji k oncila let a 1546 so obr a vna v ali Odlok o izvirnem grehu, v k a t er eg a so dodali opombo o Marijini br e zmade žnos ti. Dogmo o Marijinem br e zmade žnem spoče tju je na t o r az glasil šele Pij IX. z bulo „Ine ff abilis Deus “ le t a 1854 (Strle 1997, 179–180, 272). O dog ajanju v tis t em č asu pri nas glej T urnšek 2006, 111–123. 41 Z a pom oč pri ide n tifik aciji Abr ahama in Melkiz edek a se z ah v aljujem dr . P olon ci V idmar . 42 Mnogi g a na t ej poslik a vi in pr a v t ak o na gla vnem olt arju sladk ogor sk e cerkv e z amenjujejo s s v . Henrik om II. 133 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori gur ami iz pr v e vr s t e so upodobljeni pr eds t a vniki r azličnih r edo v . V drugi vr s ti sle- dijo s v . An t on P ado v anski z lilijo , s v . Dominik in s v . Fr ančišek Asiški. Z a s v . An t onom P ado v anskim je s v . An t on Pušč a vnik, z a njim s v . Fr ančišek K sa v er in s v . Ignacij Lo - jolsk i. Me d v se mi naš t e timi je izje ma s v . Izidor (upodoblje n ob s v . A n t onu P ušč a v - nik u), z a v e tnik kme t ov , ki g a je slik ar umes til na poslik a v o , da bi z njim slednjo približ al ok olišk im v ernik om. Ti so bili t edaj v ečinoma kme tje in je bil t ak o pr a v t a s v e tnik njiho v dobr o znan z a v e tnik. Pri obr a vna vi ik onogr a f sk eg a pr ogr ama se z di z animiv o dejs tv o , da na sliki niso upodobljeni pa tr oni v seh cerkv a t akr a tne ž upnije Lember g – prisotni s t a le z a v e- tnici pr ejšnje in z dajšnje sladk og or sk e cerkv e, s v . Marje t a in Marija. 43 T o vpr ašanje so poudarjali sk or aj v si r azisk o v alci, ki so k daj obr a vna v ali t o slik o , nik oli pa se na t em mes tu niso dot aknili ne nar očnišk eg a vidik a ne podr obnejše ik onogr af sk e analiz e. Pr a v (ne)upodobit e v pa tr ono v bi lahk o k az ala, da je bila nar očnic a t eg a dela sladkogorska kongregacija oziroma njen vodja, domnevno Janez Mikec, in ne ž upnija o zir om a sla dk og or sk a c e r k e v . V pr oc e su r azisk o v a nja sic e r nise m z asle dila dok umen t a, ki bi neizpodbitno potr dil, da je nar očnic a slik e Marijina z družba. V k r onik i in pr e os t ale m g r adiv u om e m be slik e nise m z asle dila, k ar bi lahk o pom e ni- lo , da so jo e viden tir ali v in v en t arnem popisu k ongr eg acije, ki še z aenkr a t ni odkrit. Da in v en t arja družb ne bi pomešali s cerkv enim, je bilo namr eč značilno , da so g a na t ančno popiso v ali v s v ojih las tnih in v en t arnih z apisnikih. Slabo ohr anjenos t gr a - div a dr užb je m og oče pojasniti tudi z jo ž e finsk im i r e f or m am i, s k a t e r im i je c e sar 43 Ob njim a še s v . Mikla v ž, s v . P ankr acij , s v . Mihael in s v . Benedik t. Slika 10: Cebejev podpis in datacija (vir: osebni arhiv). 134 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 med drugim ukinil br a t o v ščine in k ongr eg acije t er ž elel uničiti v se sledi njiho v eg a delovanja ( Ambr o žič 2015, 55–56; 67). Mor ebiti pa so bili ti dok umen ti iz gubljeni v po ž aru, v k a t er em naj bi z g or ele sk or aj v se lis tine o z g odo vini cerkv e in ž upnije (V ak aj 1888, 30). 6. Sklep Razisk ov anje sladk og or sk e cerkv e je dolg o s t agnir alo , pa čepr a v gr e z a izr edno kv alit e tno po znobar očno celos tno ume tnino ali Gesamtkunstwerk. P o odkritju no v eg a arhiv sk eg a gr adiv a o ce rkvi se k až e v njeg o v em r azisk o v anju v elik pot en- cial. No v oodkriti dok umen ti nak az ujejo , da t e z a o uničenju v seh v po ž aru ne drži, in je t or ej le vpr ašanje č asa, k daj bo pono vno odkri t a k ak šna li s tina, ki bo o t em spomenik u posr edo v ala no v a spo znanja – in mor da spr o žila disk usijo o njeg o vi vr ednos ti in ohr anjanju v s tr oki in/ ali med ljudmi. Kratice MK, INDOK – Minis tr s tv o z a k ultur o R S, In f ormacijsk o-dok umen t acijski cen t er z a dediščino. NŠAM – Nadšk ofijski arhiv Maribor . PAM – P okr ajinski arhiv Maribor . ZRC SAZU, UIFS – Zna ns t v e nor a zisk o v a lni c e n t e r Slo v e nsk e a k a de m ije zna nos t in ume tnos t, Ume tnos tno z g odo vinski inš titut Fr ance t a St ele t a. ZVKDS, RC – Z a v od z a v ar s tv o k ulturne dediščine Slov enije, R es t a vr a t or ski center. ŽAŠ – Župnijski arhiv Šmarje pri Jelšah. Reference Arhivski viri NŠAM, Dekanijski šematizmi , š k . 1, A l t e D e k a n a - t e , D V I – Š m a r j e p r i J e l š a h , S l a d k a G o r a , C a t h a - l o g u s D . D . P a r o c h o r u m e t C o o p e r a t o r u m [ … ]. –, Sladka Gora , M r l i š k a m a ti č n a k nj i g a 1 7 45 − 1 7 8 4 . –, Žalec , R o j s t n a m a ti č n a k nj i g a 1 702 − 1 7 6 7 . –, Župnijski arhivi, Sladka Gora , C O N T INUA T I O A L BI M A RI A NI inc (h ) o ati A nno D o mini MD CC L II. MK, INDOK, S la dk a G o r a, Z ap i sk i Fr an c e t a M e - s esn ela, III, 1939 , 1 3. PAM , X1537 /0 02 /0 0 6, Di gi t alizati kar toteke: duhovniki 18 . s toletje (2016), š t. 1891, 19 05 in 19 0 6. http :/ /w w w .siranet.si/ detail. aspx ?ID = 18 0 4 739 (pridobljeno 18 . 12. 2018). ZVKDS, RC , O d d e l e k z a d o k u m e n t a c i j o i n k nj i ž n i c a , S l a d k a G o r a , A . C e b ej : V s i s v e t n i k i 1 9 8 9 , M i h a Pi r n a t , Po r o č i l o o r e s t av r i r a nj u s l i ke , 1 9 8 9 . ZRC SAZU, UIFS , St e l e t o v i t e r e n s k i z a p i s k i, L X X X I – XXV I A. ŽAŠ , G e d e n k b u c h d e r P f a r r e M a r i a S e s s e n b e r g 1 3 34 – 1 888. Sekundarna literatura Andritsch, Johann, ur. 1 9 87 . Die Matrikeln der Universität Graz: 1663−1710 . G r a d e c: A k a d e m i - s c h e D r u c k - u . V e r l a g s a n s t a l t . – – – . 20 02. Die Matrikeln der Universität Graz: 1711−1765 . G r a d e c: A k a d e m i s c h e D r u c k - u . 135 Tina Bratuša - Nova odkritja o Marijini romarski cerkvi na Sladki Gori V e r l a g s ans t al t . Benedik, Valentin. 1 9 8 9 . Po r o č i l a : Re s t av r a t o r s k i c e n t e r S l o v e n i j e. V : I v a C u r k , u r . Varstvo spo- menikov: Revija za teorijo in prakso spomeni- škega varstva , 35 9 – 3 6 0 . L j u b l j a n a : Z av o d S R Slovenije za varstvo naravne in kulturne dedi - š č i n e. Bizant, Milan. 1 9 9 8 . M a r i j i n e ko n g r e g a c i j e v l j u b l j a n s ke m j e zu i t s ke m ko l e g i j u . V : V i n c e n c R aj š p, u r . Jezuitski kolegij v Ljubljani (1597– 1773): zbornik razprav , 1 3 7 – 1 5 6 . L j u b l j a n a : Z go d o v i n s k i i n š ti t u t M i l k a Ko s a Z n a n s t v e n o r az - i s ko v a l n e g a c e n t r a S A Z U . Borromeo, Carlo . 1 5 7 7 . Instructiones Fabricae Et Supellectilis Ecclesiasticae . M e d i o l a n i: A p u d P a - c i fi c um P o n tium . Cevc, Anica. 1 9 5 6 . C e b ej , A n t o n . V : A n t o B a b i ć , u r . Enciklopedija Jugoslavije . Z v . 2, 1 4 – 2 8 . Z a g r e b : L e k s i ko g r a f s k i z av o d FN R J. Cevc, Emilijan. 1 9 6 6 . Slovenska umetnost . L j u b l j a - n a : G l av n i o d b o r Pr e š e r n o v e d r u ž b e. Curk, Jože. 1 9 6 7 . Topografsko gradivo. Zv. 7, Sa- kralni spomeniki na območju občine Šmarje pri Jelšah . C e l j e : Z av o d z a s p o m e n i š ko v a r s t v o. Cvetnić, Sanja. 20 07 . Ikonografija nakon Trident- skog sabora i hrvatska likovna baština . Z a g r e b : FF Pr e s s . De Voragine, Jacobus . 1975. Die Legenda aurea des Jacobus de Voragine . H ei d elb er g: L . S c hn ei d er . – – – . 1 8 5 0 . Legenda aurea: Vulgo historia Lombar- dica dicta ad optimorum librorum fidem . L e i p - zi g: L i b r a r i a e A r n o l d i a n a e. Dobida, Karel, ur. 1 9 5 7 . Umetnost baroka na Slovenskem . L j u b l j a n a : N a r o d n a g a l e r i j a . Dorst, Sven van. 201 3 . C o nv e x p i l l a r p a i n ti n g s i n c h u r c h i n t e r i o r s: c o n t e x t , m a t e r i a l s a n d c o n - s e r v a ti o n p r o b l e m . C e ROA r t , št . 3 . h tt p s: / / c e r o a r t . r e v u e s .o r g / 32 2 9 (p r i d o b l j e n o 9 . 5. 2 0 16). Duhovniška bratovščina sv. Mihaela v Mengšu (Od leta 1667 do 1799) . 1 8 9 4 . V : M a r ti n Po g a - č a r , u r . Zgodovinski zbornik , 321 – 32 6 . L j u b l j a - n a : M a r ti n Po g a č a r . Hajnšek, Odilo . 1 97 1 . Marijine božje poti . C e l o v e c: D r u ž b a s v . M o h o r j a . Horvat, Branimir . 1 9 5 9 . C e b ej , A n t o n . V : S l av ko B a t u š i ć , A n d r e M o h o r o v i č i ć i n M i r ko Š e p e r , u r . Enciklopedija likovnih umjetnosti , 59 8 – 59 9. Z a g r e b : L e k s i ko g r a f s k i z av o d FN R J. Janisch, Josef Andreas . 18 8 5. Süß enb er g [ S ladk a go r a ]. V : Topographisch-statistisches Lexikon von Steiermark mit historischen Notizen und Anmer - kungen , 1 036. Gr adec: L eykam - Josef s t ahl. Jedin, Hubert . 1 9 49 – 1 975. Geschichte des Konzils von Trient . 5 z v . Fr e i b u r g: H e r d e r . Kalan, Valentin . 20 0 9 . O d d e l e k z a fi l ozo fi j o. V : V a l e n ti n B u c i k , A n d r ej Č e r n e i n M a r ti n G e r m , ur. Zbornik Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani 1919–2009 , 1 3 1 – 1 49 . L j u b l j a n a : Z n a n - s t v e n a z a l o ž b a F i l ozo f s ke f a k u l t e t e. Kemperl, Metoda. 20 01. Ro mar ske c er k ve - novo - gr adnje 1 7 . in 18 . s to l etja na S l ovenskem. A r hi - tek tur ni tipi, p oslik ave, o p rema. D o k to r sk a dis er - t a c ija. Fil ozof sk a f akul tet a, Uni ver z a v L jub ljani. – – – . 20 07 . Korpus poznobaročne sakralne arhitek- ture na slovenskem Štajerskem . L j u b l j a n a : F i l o z o f sk a f ak ul t e t a . – – – . 201 2. Arhitekturna tipologija romarskih cerkva v 17. in 18. stoletju na Slovenskem. L j u b l j a n a : S l o v e n s k a m a ti c a . Kemperl, Metoda, in Luka Vidmar . 201 4 . Barok na Slovenskem: Sakralni prostori . L j u b l j a n a : C a n - k ar j ev a z al o ž b a . Kovačič, Franc . 1 92 8 . Zgodovina Lavantinske škofije (1228−1928) . Mar i b o r: L a v an ti nsk i k n . š k . o r di n ar iat . Krajevni leksikon dravske banovine . 1 93 7 . M a r i - b o r : Z v e z a z a t u j s k i p r o m e t z a S l o v e n i j o v L ju b jani. Lavrič, Ana. 20 07 . Ljubljanska škofija v vizitacijah 17. Stoletja: Vizitacije kot vir za umetnostno zgodovino . L j u b l j a n a : Z RC S A Z U . – – –. 2011 O hier arhiji s vetnikov na olt arnih nas t av - kih: Iz vizit acijskih zapisnikov ljubljanskega škof a O tona Friderika Buchheima ( 16 4 1 – 16 6 4 ). RIHA Journal 2 7 . https:/ /w w w .riha -journal.org / ar ticles/2011/2011 -jul -sep /lavric- o - hierarhiji -sve - tnikov - na - olt arnih - nas t avkih (pridobljeno 26. 12. 201 7). Lavtižar, Josip . 1 93 6 . Marijina božja pota v Evropi. L j ub l j an a : s am o z al o ž b a . Lipoglavšek, Marjana. 1 9 9 6 . Baročno stropno slikarstvo na Slovenskem . L j ub l j an a : V i h ar n i k , Z n ans t v e n i i n š ti tu t F i l o z o f sk e f ak ul t e t e . Lisac, Ljubomir Andrej . 1 97 4 . C e b ej A n t o n . V : Mar ti n J ev n i k ar , ur . Primorski slovenski biograf- ski leksikon , 1 7 2– 1 75. G o r i c a : G o r i š k a M o h o r j e - v a d r u ž b a . Mairold, Maria, in Andreas Golob, ur. 201 3 . Promotionen an der Universität Graz, 1682−1773 . G r a d e c: A k a d e m i s c h e D r u c k - u . V e r l a g s ans t al t . Menaše, Lev . 1 9 9 4 . Marija v slovenski umetnosti: Ikonologija slovenske marijanske umetnosti od začetkov do prve svetovne vojne . C e l j e : M o h o r - j e v a d r u ž b a . Menaše, Luc . 1 97 1 . C e b ej , A n t o n . V : Evropski umetnostnozgodovinski leksikon , 3 4 7 – 3 4 8 . L j ub l j an a : M l a di nsk a k n j i g a . Mesesnel, France. 1 92 3 . A n t o n C e b ej . V : Izi d o r C ank ar , ur . Zbornik za umetnostno zgodovino, 136 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 1 7 8 . L j u b l j a n a : U m e t n o s t n oz go d o v i n s ko d r u - š t v o. Metličar, Rok, ur. 20 0 4 . Skriti biser: Zbornik župni- je Sladka Gora . S l a d k a G o r a : Ž u p n i j s k i u r a d . Mikuž, Stane. 1 9 4 0 . Fr e s ke Fr a n c a I l o v š k a n a Sladki gori. Dom in svet 1 5, š t . 9: 5 4 4 – 6 02. Mlinarič, Jože, ur. 1 9 7 7. Carmen de vita beatae Mariae virginis metrica: in codice nr. 137 Bibli- othecae dioecesannae Mariborensis asserva- tum . Mar i b o r: s am o z al o ž b a . Mušič, Darko . 1 9 6 8 . M e d i c i n a l i a n a f r e s k a h Fr a n c a J e l o v š k a n a S l a d k i go r i i n a n a l o g i j e s p o d o b n i m gradivom na drugih lokacijah. Časopis za zgodovino in narodopisje 39 , N V 4, š t . 4 : 1 53 – 176 . Petrič, Franci. 1 9 9 5. Duša, le pojdi z mano: Božje poti na Slovenskem . K r a nj : G o r e nj s k i ti s k . – – – . 20 0 8 . Slovenske božje poti . L j u b l j a n a : D r u ž i - na. Rückert, Heinrich. 1 8 53 . Bruder Philipps des Carthäusers Marienleben . Q u e dli nb ur g : G . Ba sse . Stele, France. 1 92 4 . Oris zgodovine umetnosti pri Slovencih . L j u b l j a n a : N o v a z a l o ž b a . Šerbelj, Ferdinand. 1 97 4 . A n t o n C e b ej , b a r o č n i slikar. D i p l o m s k a n a l o g a d r u ge s t o p nj e. F i l ozo f- s k a f a k u l t e t a , U n i v e r z a v L j u b l j a n i . – – – . 1 97 7 . S l i k a r A n t o n C e b ej . Zbornik za umetno- stno zgodovino (Nova vrsta) , 1 3 : 10 9 – 1 3 3 . – – – . 1 97 9 . K a t a l o g C e b ej e v i h d e l . Zbornik za umetnostno zgodovino (Nova, vrsta) , 1 4/ 1 5 :8 1 – 11 3 . – – – . 1 9 8 5. C e b ej , A n t o n . V : Enciklopedija Jugosla- vije . Z v . 2 62 3 – 62 4 . Z a g r e b : J u go s l av e n s k i l e k s i k o gr a f sk i z a v o d . – – – . 1 9 8 8 . C e b ej , A n t o n . V : M a r j a n J av o r n i k i n A l e n k a D e r m a s ti a, u r . Enciklopedija Slovenije. Z v . 2. L j u b l j a n a : M l a d i n s k a k nj i g a . – – – . 1 9 9 1 . Anton Cebej: 1722–1774 . L j ub l j an a : Na - rodna galerija. – – – . 1 9 9 1 . Z e b e y , A n t o n ( C e b ej ). V : J o že M u n d a , ur. Slovenski biografski leksikon . Z v . 1 5, 7 8 2– 7 8 3 . L j u b l j a n a : S l o v e n s k a a k a d e m i j a zn a n o s ti i n u met no s ti . Stele, France. 1 9 49 . Slovenski slikarji . L j u b l j a n a : S l o v e n s k i k nj i ž n i z av o d . Steska, Viktor . 1 92 7 . Slovenska umetnost: Slikar- stvo . Pr e v a l j e : D r u ž b a s v . M o h o r j a . Strle, Anton. 1 9 97 . Vera cerkve: Dokumenti cer- kvenega učiteljstva . C e l j e : M o h o r j e v a d r u ž b a . Strmšek, Pavel. 1 93 7 . Lemberg in Sladka gora. C e l j e : M uzej s ko d r u š t v o. Šumi, Nace. 1 9 6 9 . Baročna arhitektura . L j u b l j a n a : Mladinska knjiga. Turnšek, Marjan. 20 0 6 . B l a že n i š ko f A n t o n M a r ti n S l o m š e k i n r az g l a s i t e v d o g m e o M a r i j i n e m b r e zm a d e ž n e m s p o č e tj u . Bogoslovni vestnik 6 6 , š t . 1 : 111 – 1 2 3 . Vakaj, Alojzij. 1 8 8 8 a . S l a d k a go r a , s l av n o M a r i j i n o s v e ti š č e n a Št aj a r s ke m . Slovenski gospodar , 1 2. julij. – – – . 1 8 8 8 b. S l a d k a go r a , s l av n o M a r i j i n o s v e ti š č e n a Št aj a r s ke m . Slovenski gospodar , 9 . av g u s t . Versammlung aller Heiligen im Himmel (Allerhei- ligen) . 1 7 3 4 . H e r zo g Au g u s t B i b l i o t h e k W o l - fe nb ü tte l . B i l di n d e x . h tt p s : / / w w w .b i l di n d e x . de / do cu me n t / ob j 3 5 0 1 9 0 7 9 ? pa r t = 0 & med i u m = h a b g r a p h - r e s - b - 1 97 - 32 (p r i d o b l j e n o 2 5. 1 2. 201 7) . Vrišer, Sergej. 1 970 . Sladka Gora . M a r i b o r : O bzo r - ja. Zupanič Slavec, Zvonka . 201 3 . V o ti v n o s l i k a r s t v o z m e d i c i n s ko t e m a ti ko n a S l a d k i G o r i . Isis 22, š t .1: 37– 3 9. Žnidaršič Golec, Lilijana . 201 9 . Kariere duhovnikov na Slovenskem v zgodnjem novem veku: Vzvo- di, okoliščine, (samo)reprezentacija . L j u b l j a n a : Z a l o ž b a Z RC S A Z U .