Danica izhaja vsak petek naeeli poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., začeten leta 1 gld. 30 kr V tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld., za eetert leta 1 gl.; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXXV. V Ljubljani, 27. vinotoka 1882. List 43. Mzgledi bogoljubnih otrok iz rsih časov keršcanstva. 111. 3. Sv. Stanislav Kostka. (Dalje.) c) Ponižna pokorščina. Posebno težka se je morala Stanislavu zdeti ubog-ljivost in pokorščina, ker je bil v takih okoliščinah, da je moral veliko prevdarjati, ali sme ubogati ali ne. In mnogokrat se mu je primčrilo, da se je moral ravnati po izgledu aposteljna, ki je rekel: „Boga je treba pred poslušati, kakor ljudi." Ce sta mu Pavel in Bilinski očitala, da je termast in da zaničuje njuno povelje, očitala sta mu po krivici. Tako očitanje je bil le prazen izgovor, ker se mu čednosti in bogoljubnosti nista upala naravnost očitati: kajti Stanislav je ubogal natančno vse, kar ni bilo njegovi duši škodljivo; kar se mu je pa zdelo nevarno ali škodljivo za dušo, tega bi ne bil storil za vse na svetu. Tako n. pr. Stanislav ni marai, da bi ga strežaj spremljal, kadar je kam šel; kajti ni rad videl, da bi bil kdo priča njegovih molitev v cerkvi, ali pa njegovih pobožnih pogovorov v samostani" Vendar, ko je to odgojitelj zahteval, se ni več ustavljal. Tudi mu je prepovedal, da se ne smč postiti tisti večer preden gre k sv. obhajilu, kakor je imel vselej navado. Če kterikrat Stanislav ni vedel priličnega izgovora za svoj post, prišel je k večerji in je iz pokorščine nekoliko zavžil. S tako pokorščino v vseh rečeh, ktere je smel brez greta storiti, je hotel bratu pokazati, da ga samo zato v nekterih zadevah ne uboga, ker se boji zoper ve3t ravnati. Sicer tudi Pavel ni imel druge pravice zapovedovati mu, kakor to, da je bil za par let starji. Bog je tudi s Čudežem pokazal, kako ljuba mu je njegova pobožnost, pa tudi njegova pokorščina. Nek večer so bili šli že vsi spat ražun Stanislava, ki je še molil in pobožne bukve bral. Tovarš Roznarevski mu ostro reče, da si škoduje zdravju in še druge moti; na to se koj odpravi v posteljo, luč postavi k zglavju, da bi še ložej bral. Toda kmali zaspi! Luč prigori do postelje in jo zažge, — on pa le spi. Dim in plamen tovariše zbudi; in videti plamen krog in krog Stanislava, zakličejo „Stanislav!" Le-td se zbudi in urno po koncu skoči. Vsa postelja je zgorela; njemu pa se čisto nič ni zgodilo, čeravno je v sredi plamena ležal! Tako privajenemu tudi samostanska pokorščina ni bila težavna. Ko se je na potovanju mudil nekaj časa v Dilingu, ga je postavil P. Kanizij za strežnika v samostanu. To je storil v dvojni namen: da bi se prepričal njegove ponižnosti iu pokorščine, in pa da bi drugi učenci videli njegov prelepi izgled ter ga posnemali. Ta poskušnja se je v obeh ozirih jako dobro obnesla. Stanislav je opravljal vse, kar se mu je ukazalo, s toliko spretnostjo, kakor bi bil od nekdaj za hlapca, ne pa plemenitega veljaka in grajšaka sin. Kadar je pri mizi stremel, kazal je toliko ponižnosti, prijazne postrežljivosti, pazljivosti in ubogljivosti na najmanjši migljej, da ga je bilo veselje gledati pri tem opravilu. Pa tudi gojenci so ga častili kakor svetnika, ker zvedii so, da je bogat plemenitnik in da ga je le ljubezen do Boga ponižala za revnega hlapca. Kakor angelj se jim je zdel v deviški pohlevnosti in modrem vedenji. Kako zelo je čislal pokorščino, pokazal je pri neki priliki v Rimu. Stanislav in Akvaviva (poznej tako slo-večega imena) sta bila poslana v kuhinjo, da bi kuharju kaj uomagala. Kuhar ju pošlje po derv in tudi naroči, po koliko polen naj si naložita. Akvaviva meni, da hoče kuhar njunim močem prizanašati, zato si nekoliko polen več naloži, ker se dovelj močnega čuti za veče breme. Stanislav pa se po taki nepremišljeni gorečnosti ne da premotiti. Smehljaje mu opomni, da le enega samega polena ne vzame več, kakor je kuhar naročil; on jima je zdaj prednik, dokler sta mu v postrežbo odločena. Akvaviva se začudi taki priprosto natančni pokorščini in precej odloži, kar si je bil za nameček naložil. Ceno njegove pokorščine in ubogljivosti pa je še posebno povekševala dobrovoljnost in veselo?t, s ktero je opravljal svoja dela. Enkrat ga je prednik vprašal, kako bi se pripravljal, ko bi dobil povelje, da mora v Indijo potovati. Stanislav mu radostno odgovori: „Napravil bi si dober klobuk iz poterpr*žljivosti, dvojnati plašč iz ljubezni, par močnih čevljev iz zatajevanja; tako bi mi ničesar ne manjkalo, da bi izveržil nal<»go." d) Ljubegfpt Božja. Ta beseda, „ljubezen Božja" ima dvojen pomen. Pomeni nam najpred tisto neskončno ljubezen, ki jo se pobožno poterka na persi in moli: „Domine non sum dignus!" in „Deus cordis mei — Bog mojega serca!" Zdaj ponižno odpre usta, položi jezik na ustnice ter sprejme Gospoda iz angeljskih rok! Potem se zopet uleže in moli in se zahvaljuje tako pobožno, tako veselo, da sa ne dd popisati. Soba, v kteri se je ta čudež zgodil, se še vidi. Spremenjena je v kapelico. Na praznik sv. Stanislava in vso osmino se vsak dan v njej več ss. maš opravi, in veliko pobožnih vernikov sprejme sv. obhajilo. Enak čudež se mu je tudi pozneje zgodil na potovanju iz Dunaja. Pride namreč v neko vaško cerkev, da bi bil pri sv. maši in pri sv. obhajilu. Pa kmali zvč, da je ta cerkev zdaj protestanška in — začne se jokati. Pa ne joka dolgo: truma angeljev se mu prikaže in eden ga obhaja; potem spet zginejo. Stanislav je tako utolažen, da se ne boji nobene težave, ko bi mu bilo treba tudi do konca sveta potovati. Nauka k takim dogodbam mi ni treba še z besedo pristavljati, kaj ne, da ne? (Dalje nasl.) ima naj boljši Oče nebeški do nas; pa tudi tisto pri-serčno ljubezen, ki jo ima dober kristjan do svojega Boga. Oboje je bilo pri sv. Stanislavu v obilni meri. Ves čas svojega življenja je kazal nenavadno veliko ljubezen do Boga; pa tudi Bog je celo čudežno pri raznih prilikah pokazal, kako zelo ljubi to izvoljeno dete svoje. Kakor hitro se je Stanislav pameti zavedel in začel spoznavati, kaj je dolžan Bogu. svojemu Očetu in Stvarniku, mu je obljubil, di hoče vse svoje življenje zvesto mu služiti in dober otrok b ti. Od takrat mu je bilo smiraj naj ljubše opravilo moliti in na Boga pobožno misliti. Se o je bil doma, tedaj že v prav nežni mladosti, ee ie \e'krat tako zamislil v nebeške reči, da ni nič zapazil, kaj se je okrog njega rodilo. č»a Dunaji pa je imel kot priden dijak še več prilik^ priserčne se pogovarjati s svojim nebeškim Učeni-kom. Tako je bil prevzet božie pričujočnosti, da je večkrat tako d igo klečal v molitev zamaknjen, da še ni zapazil, kako ga telesne moči zapuščajo — ter je slednjič omagal in se na tla zgrudil. To je znamenje, da je čutil Stanislav v molitvi toliko nebeško radost, da je na vse drugo pozabil. Zato tudi ni potreboval in ne iskal drugačnega razveseljevanja. Kadar je Pavel po jedi z učiteljem in drugimi to-varši igral to ali drugo igro, poiskal si je Stanislav tudi svoje veselje: šel je namreč v cerkev; tam je pokleknil v kak kotiček t r molil tiho in tako priserčno, kakor angelj nebeški; lice mu je žarelo v ognji zbrane pobož-nosti, in solze serčnega ginjenja so mu kapale po obrazu kakor blaga rosa nebeška. Vsak praznik in vsako nedeljo je bil pri sv. obhajilu. Vsak dan je bil pri dveh ali treh ss. mašah. Preden je šel v šolo, je vselej obiskal Zveličarja v presv. Rešujem Telesu in ga prosil, naj mu blagoslovi učenje. In kadar se je vernil iz šile, obiskal ga je zopet. Gospod je blagovoljno sprejemal take ponižne prošnje. Stanislav je bil med pervimi v svojem razredu. Njegov služabnik je tudi pričal, da ga ni videl tolikanj učiti se, kakor moliti in pobožne knjige brati. Ne moremo si drugač misliti, kakor da njegova v šoli pohvaljena učenost je bila sad molitve in sv. Duh je bil njegov učenik. Njegova zvestoba v obiskovanji ba. V taki smertni nevarnosti prosi brata in učenika, naj poskerbita, da bo prejel sv. obhajilo. Pa ne upata si uslisati in spdniti mu te pravične prošnje — zavoljo luteranskega gospodarja. Stanislav, zapuščen od ljudi, začne prositi Boga. Malo pred boleznijo je bral življenje sv. Barbare, mučenice. Med družim si je posebno to zapomnil, da tisti, ki se zaupno priporočajo tej svetnici, ne umerjejo brez sv. Popotnice. Do nje se tedaj svetnik obeme s priserčno molitvijo. In ne zastonj. Nebeški Oče je preveč ljubil to drago mu dete, da bi ga pustil brez zadnje tolažbe. Bolezen je bila že tako nevarna, da je odgojitelj sedem noči čul poleg njegove postelje. Neko noč leži ubogi Stanislav v hudih bolečinah in skerbeh, med življenjem in smertjo. Pa glej! okrog polnoči pride sv. Barbara in dva angelja, — en angelj nese presv. Rešnje Telo. Ko Stanislav zagleda nebeško prikazen, se hitro vzdigne in čeravno tako slab, častitljivo poklekne na postelji. Potlej zakliče svojemu varhu Bilinskemu: „Pokleknite, pokleknite! glejte, sv. Barbara gre v sobo z dvema angeljema, neso mi sv. Obhajilo!" Nedopovedljiva sreča in pobožnost se mu vidi na obrazu; trikrat O v č i c a. (Pis. M. Skalovič.) (Dalje.) 32. Ovčica je nevedna, priprosta žival, brez zvijače. Sama si ne znd pomagati; ako se zgubi, bleja in blodi okoli, pa prave poti k cedi ne najde lahko. Skoči čez zid, druge za njo, pa ne vse; neke so tudi neporedne in zahajajo v škodo. Pravijo sicer, ako ena skoči v iamo, da vse zaporedoma poskakajo za njo; a to je pretirano in neresnično, kajti na Krasu je mnogo jdm, pa nikoli nisem slišal od nobenega ovčarja, ako je ena ovca padla v jamo, ali ako jo kdo verže, da bi celi blek ovac se ugonobil. Nalaš, da bi dražili pohlevne in dobroserčne (Češ, „kdor je predober, je oslu podoben"), so iznašli pregovor o „skrajni neumnosti ovac". Brehm pravi: „bistvo ovce je neumnost"; enega misli (kristjane), druzega udari (ovco). Isti naravoslovec pravi od čede ovac na Ruskem, kako so po neki stepi (pustem pašniku) naprej dirjale in se niso dale ustaviti ruskim pastirjem, dokler niso prišli nemški naselci ter so ustavili ovce in jih pogina rešili. V popisovanji ovce maha potuhnež Brehm posebno po katoliški Španiji in po slovanski Rusiji, češ, mi Nemci edini smo za to vstvarjeni, da katoliške in slovanske ovce s svojo vse narode «bla-žujočo kulturo raz3vitljujemo in pogube otmemo! Zat6 ono nenavadno dervenje po prusaško nemških, ako le mogoče, od vsacega verstva neodvisnih šolah. Pa kakor je dvojna modrost, je tudi dvojna neumnost. Modrost otrčk posvetnih in modrost otrčk Božjih: „kajti otroci tege sveta so modrejši v svojem rodu, kakor otroci luči." (Luk. 16, 8.) Vender svet imenuje mračnjake vse, ki ž njim ne deržč, a Kristus imenuje te poslednje „otroke luči in svetlobe". Neumno je le to, kar je grešno, in zat6 pravi sv. pismo: „Število neumnih je neizmerno" (Eccl. 1. 15.), t. j. grešnikov. Dalje pravi: „Vsi smo kot ovce zabredli" (Iz. 53, 6), t. j. vsi smo grešili. V tem pomenu je spozual Savel: „Neumno sem ravnal" (I. Kralj. 26, 21), ko je nedolžnega Davida preganjal. Torej le nasprotovanje zapovedim in naredbam Božjim se Btnč po vsej pravici imenovati nespan>et in neumnost. Nespamet zares velikanska, ker hudobnež z vsimi hudobijami le sam sebi naj huje škoduje. „Otroci sveti, govoreči, da so pametni in modri, so neumni postali" (Rim. 1, 22). S. Pavel piše: „Mi vam oznanjamo Kristusa križanega, ki je Judom pohuj- šanje in poganom neumnost, tem pa, ki so poklicani: judom in gerkom oznanjamo Kristusa, moč in modrost božjo... Kar je nespametnega pred svetom, to je izbral Bog, da osramoti modre, in kar je slabotnega pred svetom je Bog izvolil, da osramoti, kar je svetu mogočnega; in kar je neimenitnega in zaničljivega pred svetom, je izvolil Bog, in kar nič ni, da bi razdjal, kar je; da se noben človek ne hvali pred njegovim obličjem". (I. Kor. 1, 23-29.) V tem je vsa modrost svetnikov in svetnic Božjih, da so neumnosti ali nespameti križa, terpljenja, zaničevanja se terdno poprijeli in deržaii. Premišijevaje neizmerno ponižnost Kristusovo, so včasi res čudne reči počenjali : Sv. Frančišk je šel po mestu golorok, s križem, ki si ga je z apnom namazal itd. Sv. Janeza od Boga so v norišnico peljali, meneč, da je znorel. Kdo bi naštel vse služabnikov božjih dela, ki so se svetu kazale kot neumne, samo zato storjene, da bi se vterdili po zgledu Kristusovem v tempeljni čednosti, ki je ponižuost. Pisano je namreč: ,,Mi smo neumni zavoljo Kristusa" (I. Kor. 4, 10). Kdor je vnet svete ljubezni do Boga in do Jezusa, govori in stori včasi kaj tacega, ki se ne vjema s pravili modrega govorjenja, sv. Avguštin n. pr. pravi: „O moj Bog! ako bi jaz bil Bog in Ti bi bil Avguštin, bi jaz bil rajši Avguštin, zato, da bi Ti bil Bog!" Brez te goreče ljubezni ne bi bilo mogoče razjasniti tistega mišljenja svetnikov, po katerem so oni sami sebe imeli kot izveržek vsega sveta. Iz neizmerne ljubezni do nas je Kristus, jagnje Božje, pustil se za nas sramotno na križ pribiti. (Dalje sledi.) IMeriartta cerkev in verske iočine na Ruskem• (P. Hrisogon M. priravnal po „K. L.") Narodnost in vera : to sta vzroka, to sta pravna podloga, s kterima misli Rusija opravičiti mnoge svoje zahteve. Slavijanstvo in „pravoslavje" (v ruskem pomenu, t. j. razkolništvo) stoji zapisano na ruskih zastavah, in bojne verste ruskih vojskd odmevajo s tema besedama. Poprejšni ruski cesarji so gojili le (razkolno) „versko edinost" ali „gerški križ", in „pravoslavje" je navdihovalo vse njihove osnove in početja v politiki. Pa tudi oni so rusko cerkev imeli ko narodno cerkev, tudi njim je bilo razkolstvo le pomoček, da so zatirali druge narodnosti v cesarstvu, in prav v tem ravnanju je tičalo prevratno načelo, ki se je pod Aleksandrom II popolnoma razvilo, in tako žalosten sad obrodilo. Car Nikolaj so je mogel sklicevati na pogodbe, v kterih se je omenjala pravica varstva nad verskimi soplemeniki v Evropi, zdaj pa se vzdiga „slavska ideja" v družbi „gerškega križa", kar je zatajevanje vsake narodne pravice. V pervih letih vladanja Aleksandra II se je zdelo, da bodo jeli drugači delati na cerkvenem polju, saj toliko, da se ne bo s cerkvenimi sredstvi in pa šiloma porusovalo. Upati je bilo, da se bo zboljšalo stanje do katoliške cerkve in njenih vernikov. Govorilo se je o konkordatu glede Poljske, o nuncijaturi v Petrogradu, in bilo je še takih, ki so mislili na hitro pomirjenje vzhodnje cerkve z zahodujo. Ali to upanje zdaj gine, in dandanes ima slabo podnožje. Še zdaj je težko razpoznati, ali je bilo to upanje opravičeno, in kteri krogi so ga oživljali. Poljska ustaja 1. 1863 je to upanje odnesla. Tistega časa se demokra-tično-panslavska stranka polasti kermila Ruske. Od tega časa se šteje čas „gerškemu križu" poleg „slavijanske ideje". Silovito razde vanje zahodnje cerkve, silovita gonja vernikov njenih v razkolno deržavno cerkev je Rusiji sami škodila na vsako stran, in gerskim katoličanom, unijatom (zedinjenim katoličanom;, prizadelo tolikanj muk. V imenu silovitega porusovanja na cerkvenem polju ste se ustrojili dve, sicer popolnoma različni stranki. Perva, stranka narodno-ruska, s svojo demokratno pan-slavstno namero je delala, da bi s p« močjo pravoslavja (razkolstva) zaterla vsako sled poljstva in latinstva na ruski zemlji. Druga, dvorska stranka, so največ imenitne gospé, in s temi gospemi, v zvezi z mladorusko stranko, je delala za proselitizem (versko porusovanje). V Petrogradu je bila očitna skrivnost, da sama cesarica, ki se je rada ukvarjala z bogoslovjem, in ki je iz protestan-tovke postala pravoslavka, se ni mogla znebiti nemškega ietizma. Ta „propaganda" ima dosti denarnih pomoč-ov, in kjer teh ni pri roki, tam jih namestujejo guvernerji in okrožni predstojniki z žendarji in kozaki. Ruska cerkev kakor taka ni sposobna za misijon ali za razširjanje, kakor je katoliška. Kar se dela v imenu verske propagande proti drugim veram, tega ne dela ruska razkolna duhovščina, ampak ruska deržava. Prav zato, ker je deržava širila vero in jo krojila, je bilo toliko preganjanja. Kaj je ruska cerkev? J«- tista cerkev, v ktero je deržava z zversko silo nagnala katoličane in protestante in vernike druzih vérstev; ta cerkev bi razpadla na kosce, ko bi je ne deržala železna roka deržavina. Aksakov, glava narodnih in verskih fanatikov v Moskvi, je to sam priznal, ko je v svoji „Moskvi" tako le rekel proti svobodi vesti: „Le okličite slobodo vesti, in polovica pravovernih (razkolnih) kmetov bo odpadla, morda k razkolnikoru, ker ne umejo pravo-vérja, in ker se dadó preslepiti z dobičkom, ki jim ga ponujajo razkolniki. Le okličite svobodo vesti, in polovica naše gospode bo nasledovala na tujem živeče Ga-licine, Trubeckoje, Gagarine, Voronzove" (katoliške konvertite iz naj imenitniših in naj bogatiših plemskih družin ruskih). Po tej cerkvi, ki nič druzega ni kakor deržavna naprava in cerkveno prisilnouarodna družba, je meriti tudi „nemško-narodna cerkev ', ktere cvetoči razvoj se vidi v „kulturnem boju". Vladajoča stranka v Ruski je izdala za načelo: „Kdor ni pravoslavne (razkolne) vere, ni pravi Rus, še pravi Slavijan ne"; vladajoča stranka v novoskerpanem nemškem cesarstvu pa je rekla in še pravi: „Kdor če biti pravi Nemec, ta ne smé biti katoličan". Ruska cerkvena politika je po takem povsem pruska. Kolike cene je duhovščina take cerkve, ni treba veliko govoriti. V Ruski se duhovščina potiska v mnogoštevilni razred deržavnih vradnikov, ter je med vsemi verstami vradnikov najbolj prezirana. Neki dober znalec vradniško - deržavne duhovščine ruske pravi: „Nikjer v celi Evropi nima cerkev nepristojnišega mesta v izobraženi družbi, kakor v Ruski... Navadno grajš^aki in birokrati zasmehujejo nižjo svetovno duhovščino.... Menihi razkolni pa, ki imajo veliko imetja, ti so svet za se." Pred nekoliko leti je prav sloveč ruski publicist v „Moskovskih vedemostih4' ocenjeval ruike cerkvone razmere. Kerstil jih je „mertvikove"; on pravi, da cerkveno življenje je postalo goli mehanizem ; da v ruskem družbiustvu ni opaziti zanimanja za cerkvene koristi; da priprosto in neuko ljudstvo ostaja, kakor prej tako zdaj, brez vsacega znanja in razumevanja vere, ktero priznava; cenivec meni. da vzrok toliki ljudski ne\ed-nosti je ta, ker duhovščina (razkolna) nikdar ne pridiga, ne pridiga pa zato ne, ker so pridige podveržene cer kveni cenzuri. V ruski cerkvi je postava, da župnik tisto, kar misli pridigati svojim župljanom mora poprej poslati nadduhovnu ali celó škofu v pregled in popravo, ter mora svoje pridige čakati dotlej, dokler ne dobi privoljenja. Čemu tako? Menda zato, da ne širi — „kri-voverstva" (to je, razkolstvu kaj nasprotnega). To je pač dosti lepa hvala deržavni cerkvi. Deržava dopušča ta nadzor, ker edino le ona ima pravico govoriti v cerkvi, razen če delegira škofa ali župnika. Kavno tako je po deržavnih načelih, da ruska duhovščina nima nikakoršnega vpliva v šoli. Deržava ali občina, ona se brino za verski poduk v šoli; ako verouk izročč duhovniku (ali lajiku), dobi za to delo plačo, kakor vsak vradnik; ako pa je soseska med bolj raz-svečenimi, meni, da >ahko pogreša take luči, iz česar se vidi, da deržava sama hoté izgojuje nicvérce. Tudi tako preziranje razkoine duhovščine je šiba za odpad od Rima. Odgoja in izobražeuje ruske duhovščine je briprošnjam za duše v vicah. Posvečen je pa tudi mo-itvam in prošnjam za vse tiste, ki bodo skoz leto do prihodnjega listopada bolni, ali ki bodo tudi umerli ta čas. — Posebno si usmiljeni ljudje ta mesec prizadevajo za ranjce dosti dobrega storiti; po njihovih priprošnjah pa tudi Bog ljudi na zemlji mnozih nadiog obvaruje in rešuje in deli jim premnoge dobrote. Molitve, sv. maše, milošnje, zatajevanja itd. so odkupnina, s ktero moremo pomagati vernim iz njih ječe. Skazujmo tedaj usmiljenje, da tudi sami kdaj usmiljenje dosežemo! Listek za raznoterosti. Gimnazija ? Kranjt, ki ima letos še le tri perve razrede, šteje 91 učencev, izmed kterih je v pervi šoli 39- Lansko leto eo nasprotniki godernjali, da gimnazija v Kranji ni potrebna in da je med vsimi v Avstriji naj manjši, ker je štela samo 61 učencev; to so pa zamolčali, da sta bila lani samo dva razreda ondi, čeravno T KoČevji v vseh štirih razredih še toliko učencev ni bilo. Na goriški gimnaziji se je letos za pervo šolo oglasilo 137 učencev, izmed kterih je bilo 110 za sposobne spoznanih in sprejetih. Svitli cesar so ukazali iz lastnega premoženja dati 300 gl. letne pokojnine v Terstu veteranu Mihelu Ga-sparšič-u, kterega je bila 2. avgusta zadela in ranila bomba, ter so mu mčgli nogo odrezati. Ljudske šole v Terstn in okolici. V mestu je bilo v minulem šolskem letu 10 laških šol, na kterih je pod-učevalo 63 učiteljev, 12 katehetov in 13 pomožnih učiteljev; dalje 64 učiteljic in 26 pomožnih učiteljic. Število šolarjev je znašalo 8212. — V okolici je bilo 11 slovenskih ali mešanih šol z 2437 otroci s 16 učitelji, 14 učiteljicami in 2 pomožnima učiteljicama. — V mestu pa je še mnogo druzih šol, kakor c. kr. nemška meščanska šola z blizu 1600 šolarji, protestantovska, serbska, gerška, judovska in obilo privatnih ljudskih in tergo-vinskih šol. („Edin