IZOBRAŽEVANJE 16 V prihajajočem šolskem letu 2008/2009 bomo novo generacijo dijakov vključili v prenovljena izobraževalna programa srednje- ga strokovnega izobraževanja medijski tehnik in grafi čni tehnik. Prenova prinaša bolj prožne, modularno za- snovane izobraževalne programe, večjo avto- nomijo šole pri izvajanju programov, novosti na področju organizacije dela v šoli, uvajanje sodobnih metod pouka, povezovanje splošne- ga, strokovnega in praktičnega izobraževanja, boljše povezave šole z gospodarstvom in mo- žnosti hitrejše vpeljave tehnoloških novosti v programe. Dijakom prenovljena programa zagotavljata pridobivanje in razvoj ključnih in poklicnih kompetenc (kompetence so razvija- joče se zmožnosti posameznikov, da uporabljajo znanje, spretnosti in sposobnosti za ustvarjalno, učinkovito ter etično delovanje v kompleksnih, nepredvidljivih in spremenljivih okoliščinah v poklicu, družbenem in zasebnem življenju) za uspešno in ustvarjalno delo na področju mul- timedijev in grafi čne dejavnosti. Prenova izobraževalnih programov temelji na izhodiščih (2001) 1 in poklicnih standardih 2 (poklicni standard je dokument, ki opredeli vsebino poklicne kvalifi kacije na določeni ravni zahtevnosti del in potrebna znanja, spretnosti in poklicne kompetence): – operater/operaterka grafične priprave, medijski asistent/medijska asistentka in oblikovalec/oblikovalka spletnih strani za program medijski tehnik; – operater/operaterka za ofsetni tisk, opera- ter/operaterka v kartonaži, tiskar/tiskarka za prepustni tisk in knjigovez/knjigovezka za program grafi čni tehnik. Izobraževalni program na nacionalni ravni v splošnem delu opredeljuje ime programa, naziv strokovne izobrazbe, ki se pridobi po uspešno končanem izobraževanju, cilje izo- braževanja, trajanje izobraževanja, pogoje za vključitev, pogoje za napredovanje in dokon- čanje izobraževanja, omejitev vpisa in merila za izbiro, obvezne načine ocenjevanja znanja, pogoje za pridobitev nacionalnih poklicnih kvalifi kacij. Poleg splošnih ciljev vzgoje in izobraževanja izobraževalni program medijski tehnik omo- goča dijakinjam in dijakom, da: – pridobijo znanja in spretnosti za izvajanje dela na področju grafičnih, medijskih in avdiovizualnih komunikacij; – pridobijo znanja za uporabo sodobne in- formacijsko-komunikacijske tehnologije, računalniške opreme in programskih oro- dij; – razlikujejo in medsebojno povezujejo raz- lične vrste medijev in razvijajo spretnost povezovanja miselnih, slikovnih, zvočnih in video vsebin v izrazno in estetsko uskla- jeno celoto; – obvladajo temeljno strokovno termino- logijo in sledijo novostim na strokovnem področju; – razvijajo sposobnost in odgovornost za na- črtovanje, pripravo, izvedbo in nadzor nad lastnim delom; – pridobijo znanja za zagotavljanje kakovosti in uspešnosti lastnega dela, tehnološke- ga procesa in izdelka/storitve v delovnem okolju v skladu s standardi; – pridobijo in sistematično nadgradijo splo- šna in temeljna znanja za razumevanje za- konitosti v naravi, družbi in stroki; – razvijajo sposobnost abstraktnega mišlje- nja, celovitost pri reševanju vprašanj, sa- moiniciativnost, natančnost, ustvarjalnost in sposobnost izražanja s sliko in zvokom (vizualizacijo); – pridobijo estetske, umetniške in kulturne osnove v komunikacijskem izražanju, raz- vijajo sposobnost in odgovornost za ko- municiranje s sodelavci, strankami in za sodelovanje v skupini; – razvijajo podjetne lastnosti, znanja in spre- tnosti; – razvijajo pravilen odnos do varovanja la- stnine (avtorske pravice) in osebnosti (va- rovanje podatkov); – razvijajo zavest in pozitiven odnos do ukre- pov za zmanjševanje onesnaževanja, varstvo zdravja in okolja, racionalno rabo energije, materialov in časa; – razvijajo sposobnosti učinkovitega in uspe- šnega iskanja, vrednotenja, hranjenja, ob- delave in uporabe aktualnih podatkov in oblikovanja stališča do pridobljenih infor- macij. Poleg splošnih ciljev vzgoje in izobraževanja izobraževalni program grafi čni tehnik omo- goča dijakinjam in dijakom, da: – tiskajo na sodobnih večbarvnih digitalizi- ranih ofsetnih strojih; – tiskajo različne reprodukcije v tehniki pre- pustnega tiska; SMGŠ 17 – znajo izdelati različne vrste knjig, brošur in druge vrste grafičnih izdelkov; – pridobijo znanja o načrtovanju in izdelavi embalaže iz kartona, valovitega kartona in lepenke; – znajo uporabljati stroje in naprave v knji- goveški in kartonažerski dodelavi; – pridobijo znanja in spretnosti za izvajanje dela na področju tiska in grafične dodelave; – pridobijo znanja za uporabo sodobne in- formacijsko-komunikacijske tehnologije; – obvladajo temeljno strokovno termino- logijo in sledijo novostim na strokovnem področju; – razvijajo sposobnost in odgovornost za na- črtovanje, pripravo, izvedbo in nadzor nad lastnim delom; – pridobijo znanja za zagotavljanje kakovosti in uspešnosti lastnega dela, tehnološke- ga procesa in izdelka/storitve v delovnem okolju v skladu s standardi; – pridobijo in sistematično nadgradijo splo- šna in temeljna znanja za razumevanje za- konitosti v naravi, družbi in stroki; – razvijajo sposobnost abstraktnega mišljenja, celovitost pri reševanju vprašanj, samoini- ciativnost, natančnost in ustvarjalnost; – pridobijo estetske, umetniške in kulturne osnove v komunikacijskem izražanju; – razvijajo sposobnost in odgovornost za ko- municiranje s sodelavci, strankami in za sodelovanje v skupini; – razvijajo podjetne lastnosti, znanja in spre- tnosti; – razvijajo pravilen odnos do varovanja la- stnine (avtorske pravice) in osebnosti (za- ščita podatkov); – razvijajo zavest in pozitiven odnos do ukre- pov za zmanjševanje onesnaževanja, varstvo zdravja in okolja, racionalno rabo energije, materialov in časa; – razvijajo sposobnosti učinkovitega in uspe- šnega iskanja, vrednotenja, hranjenja, ob- delave in uporabe aktualnih podatkov in oblikovanja stališča do pridobljenih infor- macij. Posebni del izobraževalnega programa vse- buje predmetnik, kataloge znanja, izpitne kataloge, znanja, ki jih morajo imeti izva- jalci izobraževalnega programa, obseg in vsebino izobraževanja, ki se izvaja pri delo- dajalcu, in organizacijo izvajanja izobraže- valnega programa. Obseg ur splošnoizobra- ževalnih predmetov je naslednji: Slovenščina (487), Matematika (383), T uji jezik (417), Umetnost (68), Zgodovina (102), Geogra- fi ja (68), Sociologija/Psihologija (68), Fizika (105), Kemija (105), Športna vzgoja (340). Pri pripravi predmetnika strokovnih modu- lov (strokovni moduli so zaokrožene enote ci- ljev in vsebin, ki povezujejo strokovno-teoretič- na, praktična in splošna znanja, zagotavljajo zmožnost prilagajanja spremembam v delov- nih, tehnoloških in organizacijskih procesih, delovno mobilnost in nadaljnje izobraževanje) smo se zavedali dejstva, da se poklici na gra- fi čnem in multimedijskem področju vse bolj prepletajo. Zato smo za prenovljena pro- grama opredelili naslednje temeljne skupne module: Grafi čno oblikovanje (204), Gra- fi čni in medijski procesi (102), Kakovost in trženje (102), Informacijsko-komunikacijska tehnologija (68). Predmetnik strokovnih modulov v programu medijski tehnik obsega še obvezne strokovne module: Tipografi ja in reprodukcija (510), Medijsko oblikovanje (306), Izražanje s sliko in zvokom (170) in obvezne izbirne strokov- ne module; pri katerih bosta na izbiro dve možnosti: – Grafični reprodukcijski sistemi (102) in Animacija v ravnini in prostoru (102) ali – Snemanje in montaža (102) in Multime- dijska produkcija (102). Predmetnik strokovnih modulov v programu grafi čni tehnik obsega še obvezne strokovne module: Grafi čna priprava (102), Tisk (170), Grafi čna dodelava (170), Grafi čni materiali (102), Sitotisk (102) in obvezne izbirne stro- kovne module; pri katerih bosta na izbiro dve možnosti: – Ofsetni tisk (544) ali – Knjigoveštvo (272) in Kartonažerstvo (272). V obeh programih je predvideno praktično izobraževanje v šoli (praktični pouk v obsegu 750 ur) in pri delodajalcu (praktično usposa- bljanje z delom v obsegu 152 ur). Za strokovne module v obeh programih smo člani delovnih skupin, v katerih so poleg strokovnih učiteljev sodelovali tudi predstavniki različnih podjetij, na načelih učnociljnega in problemskega načrtovanja pripravili nove kataloge znanja in predme- tne izpitne kataloge, s katerimi bomo pri izpeljavi učnega procesa sledili zastavljenim ciljem prenove. Za začetek izvajanja programov sedaj pripra- vljamo izvedbeni kurikul, ki vključuje obli- kovanje odprtega kurikula (vsebine, ki bodo omogočale dodatna funkcionalna znanja in izbirnost), in sodelujemo v izobraževanjih za ustrezno programsko, metodično-didaktič- no in izvedbeno-organizacijsko delo v no- vem šolskem letu. Lea Golob Iva Molek Srednja medijska in grafi čna šola Ljubljana 3 Več: 1 http://www.cpi.si/ucitelji/kurikulum/izhodisca.aspx 2 http://www.nrpslo.org/podatkovne_baze/poklicni_stan- dardi.aspx 3 http://www.megra.si