Olga Denac1, Helena Vargazon2 1Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta 2Vrtec Beltinci VPLIV INSTITUCIONALNE GLASBENE VZGOJE NA RAVEN RAZVITOSTI MELODIÈNEGA IN RITMIÈNEGA POSLUHA 5-6 LET STARIH OTROK Izvirni znanstveni èlanek / Original Research Paper Izvleèek Na razvoj glasbenih sposobnosti v predšolskem obdobju otroka poleg druinskega okolja vpliva tudi sistematièno organizirana glasbena vzgoja, ki se izvaja v vrtcih in glasbenih šolah. V raziskavi, v katero smo vkljuèili od 5 do 6 let stare otroke, smo ugotavljali vpliv razliènih glasbenih programov (Predšolska glasbena vzgoja, Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu in Kurikulum za vrtce) na razvoj elementarnih glasbenih sposobnosti. Rezultati raziskave kaejo, da imajo bolje razvit melodièni in ritmièni posluh tisti otroci, ki so obiskovali program Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu, nato sledijo otroci, ki so ob vrtcu obiskovali program Predšolska glasbena vzgoja, nija stopnja razvitosti melodiènega in ritmiènega posluha pa se kae pri otrocih, ki so obiskovali le vrtec. Kljuène besede: predšolska glasbena vzgoja, glasbeni programi, melodièni posluh, ritmièni posluh Abstract The Effects of Institutional Music Education on the Level of Melodic and Rhytmic Abilities Development in 5-6 Year Olds Development of musical abilities in the early childhood period is conditioned, next to family environment, also by systematically organised music education in kindergartens or music schools. The focus of our research survey which involved children between five and six years of age was the effects of various musical programmes (Preschool music Education, Edgar Willem’s Musical Introduction, and the Curriculum for Kindergartens) on the development of elementary musical abilities. The results of our research survey show that children attending the Edgar Willem’s Musical Introduction programme developed better abilities for melody and rhythm, followed by the children attending Preschool music education, while the lowest level of melodic and rhythmic abilities development was identified in children who attended the kindergarten alone. Keywords: preschool music education, musical programmes, melodic abilities, rhythmic abilities Uvod Pomembnejši cilji glasbene vzgoje v predšolskem obdobju so, da otroku omogoèimo doivljanje glasbe, zbujamo veselje, sprošèenost in obèutljivost za estetske vrednote, hkrati pa vplivamo na razvoj glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanja. Zaradi tega je sistematièen pristop k naèrtovanju, izvajanju in vrednotenju vzgojno-izobraevalnega procesa glasbene vzgoje v tem obdobju izjemno pomemben. 163 Olga Denac, Helena Vargazon, VPLIV INSTITUCIONALNE GLASBENE VZGOJE NA RAVEN ... Naèrtovane oblike uèenja in pouèevanja glasbe predšolskih otrok v Sloveniji potekajo: v javnih glasbenih šolah, v katerih se izvaja izobraevalni program Predšolska glasbena vzgoja, v zasebnih glasbenih šolah v Sloveniji, v katerih izvajajo program po posebnih pedagoških naèelih Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu, in v vrtcih, v katerih vzgojitelje usmerjajo cilji s podroèja umetnosti in primeri glasbenih dejavnosti, zapisani v Kurikulumu za vrtce (1999). Torej, razlièni programi uèenja predšolskih otrok skušajo otrokom na najbolj sprošèen in neprisiljen naèin pribliati glasbo v vsej njeni razsenosti. Javno veljavni izobraevalni program Predšolska glasbena vzgoja Program se izvaja v javnih glasbenih šolah z namenom, da petletnemu otroku omogoèimo intenzivnejši in bolj sistematièen pristop do glasbene vzgoje v najzgodnejšem, predšolskem obdobju. Otrok razvija glasbene sposobnosti skozi igro ter si oblikuje odnos do glasbe. V okviru glasbenih dejavnosti uèitelji sledijo naslednjim splošnim ciljem programa: uèenci se glasbeno ustvarjalno izraajo, pojejo in igrajo; razvijajo elementarni glasbeni posluh (ritmièni in melodièni); doivljajo in postopno ozavešèajo lastnosti tona; razvijajo sposobnost doivljajskega in pozornega poslušanja glasbenih vsebin; sodelujejo v oblikah individualnega in skupinskega muziciranja; si razvijajo glasbeni okus; v skladu s svojimi zmonostmi ustvarjajo glasbene in druge (likovne, besedne, gibno-plesne) vsebine; spoznavajo osnovni glasbeni besednjak; spoznavajo otroška (lastna, improvizirana, Orffova) in druga glasbila; se pripravljajo in navajajo na javno nastopanje. Poleg splošnih ciljev so v uènem naèrtu navedeni še operativni cilji z dejavnostmi, kot so izvajanje, poslušanje, ustvarjanje in spoznavanje glasbenih pojmov, predlagane vsebine, temeljni standardi znanja, didaktièna priporoèila in izvedbeni standardi (oblike preverjanja in ocenjevanja, materialni pogoji; Predšolska glasbena vzgoja, Uèni naèrt, 2012). Uèitelji pri naèrtovanju in izvajanju uènega procesa razpolagajo z gradivom (uèbeniki z elementi delovnega zvezka za predšolsko glasbeno vzgojo v glasbenih šolah: Mojca Tratar: Predšolska glasbena vzgoja; Vildana Repše, Olga Ulokina, Alenka Urbanèiè: Glasbena zaèetnica 1), ki temelji na ciljih in vsebinah, predlaganih v uènem naèrtu. Javno veljavni vzgojno-izobraevalni program po posebnih pedagoških naèelih Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu Eden novejših sistemov s podroèja glasbenega izobraevanja za predšolske otroke, ki se izvaja v zasebnih glasbenih šolah v Sloveniji, je Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu. Tristopenjski program je namenjen otrokom od tretjega oz. èetrtega do sedmega leta starosti, s katerim otrokom omogoèamo intenziven in sistematièen pristop do glasbene in estetske vzgoje e v predšolskem obdobju. Otroci skozi vodeno igro razvijajo glasbene sposobnosti, usvajajo osnovna glasbena znanja, si razvijajo glasbeni okus ter oblikujejo odnos do glasbe in umetnosti. Program vkljuèuje naslednje splošne cilje: otroci razvijejo pozitiven odnos do glasbe in umetnosti; postajajo vsestransko glasbeno dejavni; razvijajo ritmièni, melodièni in harmonski glasbeni posluh; se glasbeno izraajo preko petja in igranja na instrumente; razvijajo motoriène spretnosti; razvijajo sposobnost 164 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek doivljajskega poslušanja glasbenih vsebin; sodelujejo pri ustvarjanju glasbenih in interdisciplinarnih vsebin; spoznavajo temeljne glasbene pojme; preko likovnega in notnega zapisa spoznavajo osnovne zakonitosti glasbene notacije; spoznavajo glasbila ter pevske in instrumentalne sestave; se navajajo na javno nastopanje. V programu so tudi navedene dejavnosti in vsebine predmeta z didaktiènimi priporoèili, temeljni standardi znanja, izvedbeni standardi in normativi (materialni pogoji, oblike preverjanja in ocenjevanja). Vsaka uèna ura je razdeljena na štiri dele: vzgoja slušnega zaznavanja, ritmièna vzgoja, petje pesmi in naravno telesno gibanje. Uèitelji imajo pri delu na razpolago številne Willemsove didaktiène pripomoèke (glasbila, knjina in zvoèna literatura; Tomac Calligaris: Osnovno glasbeno izobraevanje po Edgarju Willemsu, Uèni naèrt). Javni program za predšolske otroke Kurikulum za vrtce Kurikulum za vrtce, ki se je v letu 1999 postopoma zaèel uvajati v slovenske vrtce, predstavlja uradni nacionalni dokument. Vzgojno-izobraevalne dejavnosti vrtca so v prvem delu kurikula opredeljene s teoretskimi izhodišèi, cilji in naèeli, v drugem delu pa so za prvo (od 1. do 3. leta) in drugo (od 3. do 6. leta) starostno obdobje opredeljeni podroèni globalni cilji ter cilji in primeri dejavnosti za razlièna podroèja dejavnosti (gibanje, jezik, umetnost, druba, narava, matematika). Na podroèju umetnosti so za vse umetniške dejavnosti (glasbene, likovne in oblikovalne, plesne, dramske in AV-dejavnosti) navedeni le skupni podroèni globalni cilji ter cilji in primeri dejavnosti za otroke od 1. do 6. leta starosti. Po posameznih umetnostnih podroèjih pa so navedeni za prvo in drugo starostno obdobje zgolj primeri dejavnosti. Glasbena vzgoja je torej v Kurikulumu za vrtce opredeljena kot sestavni del podroèja dejavnosti umetnost. Splošnim ciljem, zapisanim na podroèju dejavnosti umetnost, sledimo v okviru štirih glasbenih podroèij: glasbeno izvajanje, poslušanje glasbe, ustvarjanje v glasbi in ob glasbi, glasbene sposobnosti in spretnosti. Vzgojitelj mora pri naèrtovanju, izvajanju in vrednotenju vzgojno-izobraevalnega procesa glasbene vzgoje upoštevati specifiène znaèilnosti razvoja in uèenja predšolskih otrok ter razlike glede na starostna obdobja in spoznanja znanstvenih ved, ki opredeljujejo posamezna podroèja dejavnosti v vrtcu (Kurikulum za vrtce, 1999). Tudi vzgojitelji v vrtcu pri naèrtovanju in izvajanju uènega procesa razpolagajo s priroèniki za predšolsko glasbeno vzgojo (Otrok v vrtcu - priroènik h kurikulu za vrtce, Olga Denac: Z igro v èarobni svet glasbe), katerih cilji in dejavnosti izhajajo iz predstavljenega kurikula. Osnova za naèrtovanje vzgojno-izobraevalnega procesa je dobro poznavanje razvojnih zakonitosti otrok. Razvoj je stalen in dinamièen proces, ki vkljuèuje spremembe na afektivnem, kognitivnem in psihomotoriènem podroèju otrokove osebnosti. Na vprašanje, kakšna je stopnja skladnosti med splošnim in glasbenim razvojem, nekateri avtorji (Moog, 1968; Radoš Mirkoviæ, 1983; Hargreaves, 1986) odgovarjajo, da v veliko primerih razvojne stopnje pomenijo le okvir, saj se doloèena glasbena sposobnost pri nekaterih otrocih pokae prej, pri drugih pozneje. Šele na osnovi poznavanja razvojnih zakonitosti 165 Olga Denac, Helena Vargazon, VPLIV INSTITUCIONALNE GLASBENE VZGOJE NA RAVEN ... otrok lahko opredelimo naloge in cilje za posamezno razvojno stopnjo. To pa je tudi pogoj za ustrezno izbiro glasbeno predmetnih ciljev in glasbeno umetniških vsebin. Poznavanje glasbenega razvoja otroka je torej kljuènega pomena za evalvacijo dosekov posameznika ter pogoj za nadaljnje uspešno naèrtovanje in izvajanje uènega procesa glasbene vzgoje. Kako razlièni programi zgodnjega glasbenega izobraevanja vplivajo na razvoj glasbenih sposobnosti, smo ugotavljali v raziskavi, v katero smo vkljuèili od pet do šest let stare otroke. Raziskava Cilj raziskave je bil: – ugotoviti stopnjo razvitosti elementarnih glasbenih posluhov (melodièni in ritmièni posluh) otrok, ki obiskujejo programe Predšolska glasbena vzgoja, program Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu in javni vrtec, ki izvaja javni program Kurikulum za vrtce; – prouèiti vpliv razliènih organiziranih pristopov predšolske glasbene vzgoje na razvitost melodiènega in ritmiènega posluha. Zastavili smo si naslednja raziskovalna vprašanja: Razvoj melodiènega posluha: – Ali otroci prepoznajo enake in razliène melodiène vzorce? – Ali otroci prepoznajo tone v razliènih tonskih obsegih? – Ali otroci pravilno posnemajo melodiène fraze? Razvoj ritmiènega posluha: – Ali otroci prepoznajo enake in razliène ritmiène vzorce? – Ali otroci prepoznajo trajanje tonov? – Ali otroci pravilno posnemajo govorjene ritmiène fraze? Vzorec V raziskavi je sodelovalo 34 predšolskih otrok, starih 5–6 let, ki so bili v èasu testiranja vkljuèeni v programe: – Predšolska glasbena vzgoja in javni vrtec (n = 10), – Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu in javni vrtec (n = 11), – samo javni vrtec, ki izvaja javno veljavni program (n = 13). Zajeti vzorec predšolskih otrok opredeljujemo na nivoju rabe inferenène statistike kot enostavni sluèajnostni vzorec iz hipotetiène populacije. 166 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Postopki zbiranja podatkov Zbiranje podatkov je potekalo v glasbeni šoli in vrtcu v obdobju enega meseca. Za ugotavljanje stopnje razvitosti melodiènega in ritmiènega posluha smo uporabili naslednje teste: Test Osnovne mere glasbene avdiacije (Edwin Gordon) Standardiziran test Osnovne mere glasbene avdiacije1 (The Primary Measures of Music Audiation) Edwina Gordona (1979) je primeren za otroke, ki so stari od pet do osem let, in vsebuje naloge za ugotavljanje razvitosti melodiènega in ritmiènega posluha. Testna vprašanja so posneta na zgošèenki. Otroci ugotavljajo, ali sta dva melodièna oziroma ritmièna vzorca enaka ali razlièna. Test rešujejo tako, da obkroijo dva enaka obraza, èe slišijo dva enaka melodièna ali ritmièna vzorca, oz. dva razlièna obraza, èe slišijo dva razlièna melodièna ali ritmièna vzorca. Posamezna vprašanja so oznaèena z risbami predmetov, ki so otrokom znani. Najprej (prvi dan) izvedemo melodièni test, ki je sestavljen iz petnajstih testnih nalog in štirih poskusnih nalog, naslednji dan pa ritmièni test, ki je sestavljen iz dvanajstih nalog in dveh poskusnih nalog. Vsaka pravilno rešena naloga se oceni z eno toèko. Test Prepoznavanje tonov v razliènih tonskih obsegih Test je izdelan za namene raziskovalne naloge in vsebuje naloge za prepoznavanje tonov v razliènih tonskih obsegih. Otroci dobijo dva lista z narisanimi predali. Pozorno prisluhnejo trem tonom, zaigranim na inštrument (klavir) v visoki, srednji in nizki legi. Èe pri ponovnem predvajanju tona zaslišijo ton, zaigran v visoki legi, narišejo krog v zgornji predal, èe zaslišijo ton v srednji legi, narišejo krog v srednji predal, èe zaslišijo ton v nizki legi, narišejo krog v spodnji predal. Naloge so sestavljene iz razdalj dveh oktav, ene oktave, kvarte oz. kvinte in terce v obmoèju od c do c3. Test je sestavljen iz desetih nalog in treh poskusnih nalog. Vsaka pravilno rešena naloga se oceni z eno toèko. Test Posnemanje petih in govorjenih ritmiènih fraz Test je izdelan za namene raziskovalne naloge in vsebuje naloge za posnemanje petih in govorjenih ritmiènih fraz. Test sestavlja pet nalog za posnemanje petih fraz, pet nalog za posnemanje govorjenih ritmiènih fraz in dve poskusni nalogi. Kriterij za ocenjevanje je sposobnost pravilno ponoviti pete in govorjene ritmiène fraze. Pravilno rešena naloga je ocenjena z eno toèko. Test Prepoznavanje trajanja tonov Na klavirju na tonu g1 zaigramo kratke in dolge tone. Dolino trajanja otroci zapisujejo z ravno èrto. Test vsebuje deset nalog. Vsaka pravilno rešena naloga je ocenjena z eno toèko. 167 Olga Denac, Helena Vargazon, VPLIV INSTITUCIONALNE GLASBENE VZGOJE NA RAVEN ... 1 Termin avdiacija oznaèuje slušno predstavo, ki pomeni temelj kognitivne glasbene psihologije (Gordon, 1984). Reproduciranje melodiènih in ritmiènih motivov smo posneli na diktafon, kar nam je omogoèilo sistematièno vrednotenje rezultatov. Postopki obdelave podatkov Podatke smo obdelali na deskriptivnem in inferenènem nivoju. Uporabili smo frekvenène porazdelitve (f, f %) in enofaktorsko analizo variance. Rezultati in interpretacija Rezultate predstavljamo v dveh podpoglavjih, in sicer kot razvitost melodiènega in kot razvitost ritmiènega posluha. Preverjanje razvitosti melodiènega posluha Tabela 1: Osnovna deskriptivna statistika rezultatov merjenja razvitosti melodiènega posluha Testi Doseene toèke min max Aritmetièna sredina Standardni odklon s Koeficient asimetrije KA Koeficient splošèenosti KS Koeficient variacije KV % Osnovne mere glasbene avdiacije - melodièni test 2,00 15,00 9,939 3,269 -0,337 -0,160 32,9 Prepoznavanje tonov v razliènih tonskih obsegih 1,00 10,00 5,545 2,048 -0,221 -0,439 36,9 Posnemanje petih fraz 0,50 4,50 2,531 0,999 -0,169 -0,668 39,5 Razvitost melodiènega posluha - skupaj 3,00 26,00 17,412 5,088 -1,094 -0,873 29,2 Distribucije rezultatov vseh kriterijev so, kot kaejo koeficienti distribucije (KA, KS), dokaj simetriène in normalne. Obstojeèe manjše odstopanje od tega (negativni predznaki pri KA) pa hkrati razkriva tendenco k višjim rezultatom, kar je zlasti opazno pri skupnem rezultatu. Velja pa ob tem opozoriti na višjo stopnjo variabilnosti pri vseh kriterijih (32,9 KV % 39,5) in še zlasti v posnemanju petih fraz (KV % = 39,5 %). Otroci, stari 5–6 let, se z vidika stopnje razvitosti melodiènega posluha med seboj zelo razlikujejo. Nekateri so pri testiranju dosegli vse toèke, drugi zgolj polovico toèke ali toèko. 168 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Kakšne so razlike med otroki v razvitosti elementarnih glasbenih sposobnosti glede na program, ki ga obiskujejo, predstavljamo v nadaljevanju. Tabela 2: Izid analize variance rezultatov razvitosti melodiènega posluha glede na program Testi Programi Aritme- tièna sredina Standar- dni odklon s Preizkus homogenosti varianc Preizkus razlik aritmetiènih sredin F P F P Osnovne mere glasbene avdiacije - melodièni test PGV 9,3000 3,77271 0,559 0,578 2,580 0,092 WILLEMS 11,8000 2,57337 VRTEC 9,0000 2,94392 SKUPAJ 9,9394 3,26859 Prepozna- vanje tonov v razliènih tonskih obsegih PGV 6,1000 1,28668 3,464 0,044 4,265 (apro- ksima- cija) 0,023 WILLEMS 6,5000 2,59272 VRTEC 4,3846 1,55662 SKUPAJ 5,5455 2,04773 Posnemanje petih fraz PGV 2,6111 0,60093 0,611 0,550 12,619 0,000 WILLEMS 3,4000 0,80966 VRTEC 1,8077 0,80463 SKUPAJ 2,5313 0,99950 Razvitost melodiènega posluha - skupaj PGV 17,7500 3,91046 0,408 0,668 2,636 0,088 WILLEMS 19,7273 6,12929 VRTEC 15,1923 4,25019 SKUPAJ 17,4118 5,08782 Predpostavka o homogenosti varianc pri testu prepoznavanje tonov v razliènih tonskih obsegih ni upravièena (P = 0,044), zato se sklicujemo na izid aproksimacije (Welch), pri ostalih pa so dani pogoji za rabo splošnega F-preizkusa razlik aritmetiènih sredin. Ti rezultati kaejo, da obstaja statistièno znaèilna razlika med otroki, vkljuèenimi v razliène programe glasbene vzgoje, v prepoznavanju tonov v razliènih tonskih obsegih (P = 0,023) in v posnemanju petih fraz (P = 0,000). Najbolj uspešni so, kot kaejo aritmetiène sredine, otroci, ki obiskujejo glasbeno šolo, ki deluje po metodologiji Edgarja Willemsa, najmanj pa tisti, ki so glasbene vzgoje deleni zgolj v vrtcu. Tendenca te smeri razlik obstaja tudi v rezultatih na testu Osnovne mere glasbene avdiacije (P = 0,092) in v razvitosti melodiènega posluha – skupaj (P = 0,088). Ugotovimo lahko, da dosegajo višjo stopnjo razvitosti melodiènega posluha otroci, ki so obiskovali program Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu, nato sledijo otroci, ki so obiskovali program Predšolska glasbena vzgoja, še nija stopnja razvitosti melodiènega posluha pa se kae pri otrocih, ki so obiskovali samo vrtec. 169 Olga Denac, Helena Vargazon, VPLIV INSTITUCIONALNE GLASBENE VZGOJE NA RAVEN ... Preverjanje razvitosti ritmiènega posluha Tabela 3: Osnovna deskriptivna statistika rezultatov merjenja razvitosti melodiènega posluha Testi Doseene toèke min max Aritme- tièna sredina Standar- dni odklon s Koeficient asimet- rije KA Koeficient splošèe- nosti KS Koeficient variacije KV % Osnovne mere glasbene avdiacije - ritmièni test 2,00 12,00 7,750 2,603 -0,199 -0,502 33,6 Prepozna- vanje kratkih in dolgih tonov 0,00 10,00 6,065 2,607 -0,643 -0,209 43,0 Posnemanje govorjenih ritmiènih fraz 0,00 5,00 3,121 1,008 -0,962 1,608 32,3 Razvitost ritmiènega posluha - skupaj 1,50 25,50 16,333 5,227 -0,757 1,010 32,0 Podobno kot pri preverjanju melodiènega posluha (Tabela 1) so distribucije rezultatov ritmiènega posluha nekoliko levo asimetriène, kar pomeni, da imamo pri vseh testih preverjanja razvitosti ritmiènega posluha nekaj veè višjih rezultatov. Velja pa spet opozoriti na višjo stopnjo variabilnosti (32,0 KV % 43,0) in to še zlasti pri prepoznavanju kratkih in dolgih tonov (KV % = 43,0 %). Predšolski otroci se torej tako z vidika razvitosti melodiènega posluha kot tudi z vidika razvitosti ritmiènega posluha med seboj zelo razlikujejo; medtem ko nekateri niso dosegli niti toèke, so drugi dobili vse mone toèke. 170 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Tabela 4: Izid analize variance rezultatov razvitosti ritmiènega posluha glede na program Testi Programi Aritme- tièna sredina Standardni odklon s Preizkus homogenosti varianc Preizkus razlik aritmetiènih sredin F P F P Osnovne mere glasbene avdiacije - ritmièni test PGV 7,0000 3,24037 1,331 0,280 3,907 0,031 WILLEMS 9,5000 1,71594 VRTEC 6,9231 2,13937 SKUPAJ 7,7500 2,60273 Prepoznava- nje kratkih in dolgih tonov PGV 6,3333 2,64575 1,556 0,229 4,738 0,017 WILLEMS 7,7778 1,56347 VRTEC 4,6923 2,52932 SKUPAJ 6,0645 2,60686 Posnemanje govorjenih ritmiènih fraz PGV 3,1500 0,97325 2,218 0,126 7,764 0,002 WILLEMS 3,9000 0,39441 VRTEC 2,5000 0,97895 SKUPAJ 3,1212 1,00802 Razvitost ritmiènega posluha - skupaj PGV 15,1500 6,58724 2,763 0,079 5,784 0,008 WILLEMS 20,4000 2,51440 VRTEC 14,1154 3,91128 SKUPAJ 16,3333 5,22713 Predpostavka o homogenosti varianc je upravièena v vseh primerih in s tem splošni F-preizkus razlik aritmetiènih sredin. Ti rezultati kaejo, da obstaja pri vseh testih preverjanja razvitosti ritmiènega posluha in skupnem rezultatu statistièno znaèilna razlika (P < 0,05). Najvišjo stopnjo razvitosti ritmiènega posluha kaejo otroci, ki so obiskovali glasbeno šolo, ki deluje po metodologiji Edgarja Willemsa, sledijo jim otroci, ki so obiskovali Predšolsko glasbeno vzgojo, in nato otroci, ko so bili deleni glasbene vzgoje le v vrtcu. Zakljuèek Pri testih preverjanja razvitosti melodiènega in ritmiènega posluha so otroci dosegali veèinoma povpreène ali višje rezultate, s tem da je stopnja variabilnosti (odstopanja posameznikov od povpreèja) visoka. Rezultati pa prièakovano kaejo, da z dodatnim glasbenim izobraevanjem lahko doseemo višjo stopnjo razvitosti tako melodiènega kot ritmiènega posluha. Zagotovo pa na razvoj glasbenih sposobnosti vpliva tudi izvajanje glasbenih dejavnosti v vrtcu. Èe primerjamo programa, ki se izvajata v glasbenih šolah, lahko zasledimo nekatere podobnosti v naèrtovanih splošnih ciljih ter razlike pri oblikovanih operativnih ciljih, 171 Olga Denac, Helena Vargazon, VPLIV INSTITUCIONALNE GLASBENE VZGOJE NA RAVEN ... dejavnostih in vsebinah ter navedenih temeljnih standardih znanja, ki so v programu Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu zahtevnejši, še posebej na podroèju razvoja elementarnih glasbenih sposobnosti. Torej, kateri elementi kurikula in dejavniki ter ravni uèenja bi lahko pri izvajanju programa Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu vplivali na višjo stopnjo razvitosti melodiènega in ritmiènega posluha od 5 do 6 let starih otrok? Program Glasbeno uvajanje po Edgarju Willemsu: – izpostavlja elemente, ki izhajajo iz otrokove narave, njegovih izkušenj in ivljenjskih situacij; – temelji na aktivnem doivljanju in èustvenem obèutenju glasbenih izkušenj; – izkljuèuje izven glasbene vsebine (risbe, barve, zgodbe …) in uporablja samo glasbene elemente (zvok, intervale, akorde, lestvice, melodijo …); – sledi artikulaciji uène enote oziroma predpisuje izvedbo uène ure, ki se zaène z vzgojo slušnega zaznavanja, kjer so podrobno opredeljene dejavnosti s cilji, sledijo ritmièna vzgoja, prav tako z zapisi konkretnih dejavnosti, in petje pesmi, ki je osrednji del vsake glasbene ure. Poseben poudarek je na uèenju pesmi za uèenje intervalov in trozvokov, uporabi solmizacijskih zlogov, nakazovanju melodiène linije z gibom roke in likovnem zapisu. Konec uène ure je posveèen naravnemu telesnemu gibanju, katerega namen je razvijanje obèutka za ritem; – daje velik poudarek posebnim Willemsovim didaktiènim pripomoèkom (notna gradiva, glasbila - infratonalni metalofon, zbirke zvonèkov, flavta na poteg …); – izvaja uèitelj, ki je uspešno zakljuèil izobraevanje glasbenih pedagogov po metodološkem sistemu Edgarja Willemsa. Uèiteljevo oziroma vzgojiteljevo delo v predšolskem obdobju otroka mora biti zasnovano na spodbujanju doivljanja glasbenih vsebin in na metodah dela, ki temeljijo na otroški igri. Tako kot pravi Carlow (2015), naj bi otroci glasbene vsebine doivljali, preden jih ozavestijo na intelektualni ravni. Èustveni procesi spodbujajo aktivnosti na spoznavnem in gibalnem podroèju. Na interakcijskem odnosu èustvenih, spoznavnih in gibalnih procesov pa temelji glasbeni razvoj. Èe elimo narediti glasbo privlaèno, jo moramo doivljati slušno. Zvok in ritem sta dovolj bogata, da vzbudita interes otrok ob pomoèi zvoènih didaktiènih pripomoèkov (Damaceno, 1990). Takšen pristop, ki ga zagovarja metodologija Edgarja Willemsa, vsekakor pozitivno vpliva na glasbeni razvoj predšolskega otroka, kar dokazujejo tudi izsledki raziskave. Ugotovljena empirièna spoznanja naj bi pomenila spodbudo glasbenim pedagogom, strokovnjakom iz prakse in naèrtovalcem kurikula, da na podroèju glasbenega in splošnega predšolskega izobraevanja sledijo dobrim praksam ter analitièno in kritièno pristopajo k naèrtovanemu in izvedbenemu kurikulu. 172 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Literatura Carlow, Regina (2015). Edgard Willems: Psychological Foundations of Music Education. Journal of Historical Research in Music Education, let. 37, št. 1, str. 94–99. Damaceno, Gerson Gorski (1990). Personalities in world music education no.10 Edgar Willems, International Journal of music education, let. 15, št. 1, str. 39–44. Kurikulum za vrtce (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod za šolstvo. Gordon, E. (1979). Primary measures of music audiation and intermediate measures of music audiation. Chicago: G.I.A. Publications, Inc. Gordon, E. (1984). Learning sequences in music. Chicago: G.I.A. Publications, Inc. Hargreaves, David J. (1986). The developmental Psychology of Music. Cambridge: University Press. Moog, Helmut (1968). Das Musikerleben des vorschulpflichtigen Kindes. Mainz: Schott. Predšolska glasbena vzgoja, Uèni naèrt. (2012). http://www.mizs.gov.si/si/ delovna_podrocja/direktorat_za_predsolsko_vzgojo_ in osnovno_solstvo/glasbeno_ izobrazevanje/programi/ (7. 1. 2017) Radoš-Mirkoviæ, Ksenija (1983): Psihologija muzièkih sposobnosti. Beograd: Zavod za udbenike i nastavna sredstva. Tomac Calligaris, Mateja. Osnovno glasbeno izobraevanje po metodološkem sistemu Edgarja Willemsa. http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/ podrocje/glasba/pdf/EWillems_program.pdf (22. 9. 2016) Edgar Willems - Glasbeni center Edgar Willems. http://willems.si/edgar-willems/ (20. 9. 2017) 173 Olga Denac, Helena Vargazon, VPLIV INSTITUCIONALNE GLASBENE VZGOJE NA RAVEN ... Summary Early music education is in Slovenia carried out in music schools and in kindergartens, where teachers via a systematic music education encourage the children’s enjoyment of musical activities, familiarize the children with experiencing musical contents, while influencing the musical development of the preschool children. The main goal of the research was to establish the level of development of melodic and rhythmic abilities in five- and six-year-old children attending the programs: Preschool Music Education (the Slovene model of music education, carried out in public music schools), Edgar Willems’ Musical Introduction (the program carried out in private music schools), and Curriculum for Kindergartens in public kindergartens where no special emphasis is given to music education. We were also interested in the influence of the different programs on the development of the elementary music abilities. The developmental stages of melodic and rhythmic abilities were tested with tests: Primary measures of music audiation, Tone recognition in different tone ranges, Repetition of five sung and spoken rhythmical phrases and Tone duration identification. The results of the study showed that additional musical training and teaching of children in the framework of organized musical programs have positive effects on the development of melodic and rhythmic abilities. A higher level of development in both the melodic and the rhythmic ability was achieved with children who attended the program Edgar Willems’ introduction to music; this was followed by children who attended the preschool program musical education achieving lesser melodic and rhythmical development, while the children who merely attended kindergarten achieved the least. Individual approaches to early childhood music education thus differently affect the degree of musical abilities of five- to six-year-old children. 174 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek