ŽENSKO SREDNJE ŠOLSTVO V I AVSTRIJI. SPISAL DR. IV. M. j Razun nenmogoštevilnih strokovnih ali j meščanskih šol in ženskih pripravnic, v j katerih si vzgajajo dežele in država po-1 trebnih učiteljic, je pri nas v Avstriji bore 1 slabo poskrbljeno za višjo žensko izobrazbo, j Kar se tiče tistih deklic, ki čutijo željo po | najvišji izobrazbi, se zanje od merodajnih oblasti sploh ni storilo mnogo več nego] nič. Kar imamo zabeležiti napredka na; tem polju, to gotovo vseskozi izvira iz^ zasebnih krogov, ki so spoznali nedostat-i nost dosedanjega ženski mladini namenje- ; nega šolstva. Nemčija, ki nam je vzor v) mnogih drugih ozirih in tudi v šolskem] vprašanju, ni prav nič pred nami; Rusija i nam ,,ne more" biti vzornica, Francija inj Švica nam ne smete biti, zato smo veci ali manj navezani sami nase. To pa je pri] nas težak porod, kajti treba mnogo studi-J rati, veliko premišljevati, kakor slišimo j vedno in vedno iz ministerskih ust. No,j če moremo brez velikih žrtev veljati za j blagonaklonjene pospešitelje celo ženskega] študija, tedaj v božjem imenu. Tako trebaj soditi tiste večinoma nevelike državne pri- i spevke, katere vživa večina dosedanjih! deželnih ali zasebnih dekliških licejev, tako i morda tudi korak sedanjega naučnega mi-i nistra o enotni uredbi srednjega šolstva j za žensko mladino, ki je sicer vendar va-j žen dogodek v razvoju tega šolstva. Država j se je namreč kot taka začela zanimati zal srednja ženska učilišča, jim priznala zna-j čaj srednjih šol in odkazala delu gojenk polje, kjer bodo mogle praktično vporab-j Ijati v teh šolah in dalje na vseučiliščih i pridobljene znanosti, j Pod vplivom enakih prizadevanj na- prednejših držav in pod pritiskom socijal- nih razmer v domači državi je sklical mi- nister Hartl meseca maja leta 1900. na Dunaj enketo šolnikov, ki naj bi se izrekli o enotni organizaciji ženskih srednjih uči- lišč. Kot sad tega posvetovanja je izdalo isto ministerstvo dne 11. decembra 1. 1900. odlok, obsegajoč provizorični — kakor povdarja — načrt ženskih šestrazrednih licejev z značajem srednjih šol in pravico izdajati zrelostna spričevala. Učni načrt sloni na podlagi znanja, kakor ga more pridobiti deklica na štiri- ali petrazredni ljudski šoli. Pouku v jezikih (v materinem in drugih modernih) je odmerjenega naj- več prostora, nekoliko manj realijam. Za redno dovršitev teh licejev je določenih šest let. Predpis posebej povdarja, da se je gledalo pri razdelitvi učne tvarine tudi na to, da se učenka preveč ne obklada ter da ji ostane še časa, da se izobražuje tudi doma (v gospodinjstvu seveda). Po prebiti zrelostni skušnji ima abiturijentinja pravico vpisati se na filozofsko fakulto kakega vseučilišča in lahko postane po prebitih izpitih učiteljica na ženskih licejih. Klasična jezika nista vsprejeta med obvezne učne predmete, smeta pa se poučevati v po- sebnih tečajih ; to je bistvena razlika med temi liceji in žensKimi gimnazijami, kakor jih bomo pozneje par omenili. Kot obvezni predmeti so predpisani : krščanski nauk ; jeziki : učni jezik [načrt je sestavljen z ozirom na nemščino kot učni jezik, vendar pa se lahko prilagodi tudi drugim učnim jezikom, kakor izrecno povdarja spremnica ministerstva], francoščina in še kak drug jezik (ali deželni jezik) ; zemljepisje ; zgo- dovina [s posebnim ozirom na kulturno zgodovino in zgodovino umetnosti] ; ra-j čunstvo ; naravoslovje; risanje in geome-; trični nazorni nauk ter lepopisje. Neobvezni j predmeti so : petje, telovadba, ženska ročna i dela ; tudi o gospodinjstvu se lahko po- i učuje v posebnih tečajih. Učni čas in; predmeti so tako-le razdeljeni : I Pogoji za vsprejem v ženski licej so približno enaki pogojem za vsprejem v gimnazije in realke. Vsprejemni izpiti se vrše poleti in v jeseni. V I. razred se sprejmo deklice, ki so dovršile lo. leto ali je bodo vsaj tisto kol. leto. Ako želi vsto- piti učenka v višji razred, treba ji napra- viti izpit čez nižje razrede. Pri prestopu iz meščanskih šol v licej se zahteva prav tako izpit čez nižje razrede ; iz predmetov, ki se podučujejo v istem obsegu tudi na meščanskih šolah, se skušnja lahko opusti. Učenke plačujejo šolnino, koje višino se določa po krajevnih razmerah. Koncem vsacega tečaja dobijo deklice spričevalo ; razred se sme samo enkrat ponoviti Po dovršenem VI. razredu se vrši zrelostna skušnja, ki daje pravico za vstop na vse- učilišče. Kakor smo rekli, je glavni namen tem učnim zavodom, da vzgoje prihodnje uči- teljice za ženske srednje šole, oziroma liceje. Da more položiti kandidatinja uči- teljski izpit, zahteva se od nje i., da je dovršila 22. leto, 2. zrelostno spričevalo kake srednje šole (gimnazije, ženskega liceja ali pripravnice^) in 3. dokaz, da je bila kandidatinja vpisana najmanj 6 teča- jev na kakem vseučilišču kot redna ali izredna slušateljica.'*) Izpit sam se deli kakor pri moških kandidatih na domačo nalogo, klavzuro in ustni izpit. Skupine predmetov so tudi podobno razdeljene ka- kor pri moških. Ministerstvo samo pa ni še nič storilo, da bi z lastnimi ustanovami dalo dober vzgled deželnim, mestnim in društvenim ali zasebnim ustavom, vendar se skušajo ti iz lahkoumljivih razlogov kar najhitrejše preustrojiti po omenjenih predpisih. Da vi- dimo, kako smo še zaostali v tem pogledu v Avstriji, naj omenim najvažnejše ženske srednje šole. Dunaj ima šest ženskih sred- njih učilišč, a vsa so ali zasebna ali vzdr- žavana od društev, kojim namen je pospe- ševanje ženskega študija. Bolj tipu gimnazij nego licejev se bliža „Pi ivate gymnasiale Mädchenschule" s 6 razredi, katero je 1892. leta ustanovil „Verein f. erweiterte Frauenbildung" ; na zavodu poučujejo vse- skozi profesorji z moških srednjih šol. . Gimnazijski tečaji za latinščino so zvezani z ženskim licejem gospe dr. Evgenije Schwarzwald. — Kakor v vsakem oziru, tako tudi v tem Cehi uspešno tekmujejo z avstrijskimi Nemci, kajti od leta 1890. imajo v Pragi češko „Zasebno dekliško srednjo šolo" (Soukroma divči stfedni škola), katero vzdržuje društvo „Minerva" ; podučujejo srednješolski profesorji. Razun tega je v Pragi še 6-razredna mestna dekliška višja šola in nemški ženski licej. ') Primeri odi. min. za uk in bogoćastje z dne 23.1m. 1897- -) Poslušati morajo kakor moški kaudidatje tudi predavanja iz pedagogike in nemščine, 18? v Brnu imaio Čehi 6-razredni ženski li- cej, katerega vzdržuje društvo „Vesna". Razun že imenovanili imajo Nemci ženske liceje v Brnu, Cernovicah, v Gradcu itd., drugod zopet takozvane višje dekliške šole, kakor v Celovcu, Inomostu. Italijani imajo popoln licej v Trstu. Slovenci imamo le eno višjo dekliško šolo s tremi razredi, katero je ustanovil mestni svet ljubljanski v proslavo 50-letnice vladanja cesarja Frana Josipa L, po katerem se ustav tudi imenuje. Od leta 1900. ima šola pravico javnosti ; na ustavu podučujejo večinoma profesori ljubljanskih srednih šol. Kakor videti iz tega pregleda, je pot do višjih študij hčeram srednje- in manj premožnih starišev zagrajena z velikimi, deloma nepremagljivimi zaprekami. Razun novoorganizövanih licejev, ki pa vedejo k večjemu le do učiteljskega stanu, je mo- goča pot do vseučilišča za žensko le po privatnem študiju, ki pa stane ogromno denarja ; kdor torej nima tega na razpo- lago in kogar hčerka nima izredne vstraj- nosti ter posebnega daru za učenje, ta naj ne sanja o akademiški kariji svojih hčera. Te vrstice sem napisal samo z namenom, da bi nekaterim pokazal pot, druge pa odvrnil od neplodnih iluzij ; na- šel sem namreč stariše obojih vrst, ki so govorili o gimnazijskih in vseučiliških štu- dijah svojih hčera, ne da bi vedeli, s kakimi težkočami so dandanes še združene te reči. 183