In the World of Classics / V svetu klasike – Sorarmonica Koncertni ansambel ustnih harmonik, CD, Ljubljana, 2016 Franc Križnar franc.kriznar@siol.net 96 Tokrat gre za diskografski prvenec vodilnega slovenskega se- stava ustnih harmonikarjev. V njem igra osmerica, po štiri ženske in štirje moški različnih generacij ljubiteljev glasbe iz različnih krajev cele države. Nekateri izmed njih igrajo tudi na druga glasbila, ne le na ustne harmonike ali morda slovensko bolj popularno, orglice, s čimer prispevajo k obogatitvi reper- toarja. Ta je sestavljen iz stare in nove klasike (zato tudi tak na- slov cedejke s približno 48 minut muzike): klasiki, ali prirejeni glasbi evropskih skladateljev J. Gallusa Carniolusa, J. S. Bacha, n. n. skladatelja iz 18. stol., W. A. Mozarta, A. Foersterja, R. Schumanna, N. Paganinija in M. Ravela. V repertoar ansam- bla Sorarmonica sodi še umetniška obdelava (priredbe) ljud- ske in lahke oz. zabavne glasbe z različnih koncev sveta. Vse to pripravlja umetniški vodja in član ansambla, »prva violina« med njimi, Vladimir Hrovat (roj. 1947). Je poklicni glasbenik violinist, multiinštrumentalist, koncertni solist na ustni har- moniki in večkrat nagrajeni skladatelj. Kot izvajalec je posebno dragocen slovenskim orkestrom, saj je odličen izvajalec prav na ustno harmoniko in mnoga nekonvencionalna brenkala, ki se občasno pojavljajo v simfonični literaturi (balalajka, banjo, lutnja, mandolina …), hkrati pa je edini slovenski avtor glas- bene literature za ustno harmoniko in orkester. Tudi glasbo za omenjeno cedejko je v celoti priredil V . Hrovat. Ansambel Sorarmonica (ime izhaja iz Sore, vasi, kjer je sedež ansambla, ob reki Sori pri Medvodah, in armonica iz. harmo- nica, angl. orglice oz. ustna harmonika) se v razmeroma krat- kem času (ustanovljen 2013) lahko pohvali z velikim številom nastopov ob različnih priložnostih, na različnih prizoriščih, v različnih deželah (Slovenija, Hrvaška, Francija, Nemčija, Esto- tet ustnih harmonik (Mira Vidic, Valentin Bogataj, Simona Perme in Vladimir Hrovat). Iz nemške (klavirske, inštrumen- talne) romantike je morda še najbolj logičen preskok v osem ustnih harmonik, kar predstavlja Schumannovo Sanjarjenje iz klavirskega ciklusa v 13 stavkih (od 30 skiciranih) Otroški pri- zori, op. 15, št. 7 (1838). Njen 7. stavek predstavlja omenjeni F-durov izvirnik. Pred koncem plošče se v priredbi glasbe N. Paganinija (Fanfare – Capriccio št. 14) iz popularnega sklada- teljevega ciklusa 24 solističnih violinskih capricciov še enkrat pojavi trio ustnih harmonik. Kronska skladba te plošče je za- gotovo veliki finale s priredbo orkestrskega Bolera M. Ravela (1928–29). Več kot osemminutno skladbo prične popularni (mali) boben (-ček; prim. notni primer), seveda tokrat z ustno harmoniko (Simona Perme). Skladba zagotovo tudi v svetov- nem pogledu pomeni rariteto in je kljub vseskozi prevladujo- či perfekciji različnih kombinacij (zasedb in uglasitev) ustnih harmonik vrhunski poustvarjalni credo. Bolero je španski ples v ¾-taktovskem načinu, soroden španski seguidilli in v ritmu podoben polonezi; uveljavil se je ok. 1780. Plesalec pa se sam spremlja s kastanjetami, v Ravelovem primeru je to mali bo- ben, v Hrovatovi priredbi pa so tako ali tako vse ustne harmo- nike, orglice. Nenavaden je seveda pri tem generalni crescendo od samega začetka pa do konca skladbe pa četudi zdaj s kar osmimi ustnimi harmonikami. V (izvirni) orkestrski izvedbi so še številni orkestrski inštrumenti, tukaj pa le ustne harmonike, seveda najrazličnejših registrov in velikosti. Posnetki za tole ploščo so nastali na koncertu ansambla Sorar- monica (v živo) v mariborski Unionski dvorani 7. apr. 2016, popravki pa v studiih Burja in Sora, 13. in 25. 4. 2016. (Glas- beni) producent je umetniški vodja ansambla V . Hrovat, tonski mojster pa Jani Rednak. Pri (do)končnem oblikovanju zvoč- ne podobe je sodelovala še M. Nemanič. Cedejko je založilo Kulturno društvo Sorarmonica iz Ljubljane. Priloženi ovitek plošče je natisnila Amigra iz Mirna. V njem pa so objavljene v glavnem kritike, ocene iz tujega tiska: Estonija, Velika Bri- tanija, Italija…., kar je v teh časih morebitnega prepleta (do- mačih) informacij in vse večjih možnosti medsebojnih vplivov ter seveda z neverjetnim razvojem ITK-tehnologije še najbolj nevtralno, da ne zapišem (mednarodno) referenčno. Kaj več o ansamblu, plošči sami in še čem, predvsem pa o aktualnih dogodkih ansambla, lahko preberete na spletu Sorarmonice: www.sorarmonica.si. nija, V elika Britanija, Italija in nazadnje (2016) T ajvan/Kitajska. Slovijo po tem, da je njihov največji uspeh lahko le v prostorih z dobro naravno akustiko, zato tudi veliko nastopov v cerkve- nih prezbiterijih. Ansambel poleg najbolj običajne oktetovske zasedbe (8 izvajalcev) pogosto nastopa tudi v ad hoc zasedbah. Tako je tudi na tej plošči, ki jo enakovredno zastopa (prirejena) slovenska kot druga zahodnoevropska glasba: za trio, kvartet in oktet ustnih harmonik; izvajalci so: Vladimir Hrovat, Si- mona Perme, Dinko Hrabrić, Polona Jeršin, Valentin Bogataj, Mira Vidic, Andrej Primc in Maja Nemanič. Na prvem mestu je to seveda naš (nepogrešljivi) Gallus in (Hrovatova) priredba 8-glasnega madrigala Tempore felici multinumerantur amici/ Komur se sreča smehlja, prijateljev šteje obilo iz skladateljeve zbirke 47 madrigalov Moralia (1596). Tudi mimo mnogo bolj priljubljenega baročnega inštrumentalnega skladatelja J. S. Ba- cha ne more ne prireditelj (Horvat) in ne ansambel (Sorarmoni- ca): Coral iz Kantate, BWV 147, in popularna Air iz orkestrske Suite v D-duru, BWV 1068. Nekaj popularne baročne glasbe iz 18. stol. je predstavljene v izboru (5) Menuetov iz starih časov. V izvedbi tria (Mira Vidic, Simona Perme in Vladimir Hrovat) je to še 5-stavčna Mozartova Serenada, KV 349 b. Gre za naj- obsežnejšo skladbo na celi plošči (več kot 13 min.) in seveda z nenadkriljivo Mozartovo svileno glasbo, prirejeno za te prav tako svilene inštrumente, ustne harmonike ali orglice. Drugi slovenski fragment prestavlja priredbo popularnega moškega zbora (a cappella) V ečerni ave, tokrat v kar najbolj adekvatni in- štrumentalni preobleki iz izvirnega 4-glasnega stavka za kvar- 97 Ocene Vladimir Hrovat (foto: Tihomir Pinter)