151 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 original scientifi c article DOI 10.19233/ASHS.2018.11 received: 2017-08-07 LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE Lučka AŽMAN MOMIRSKI Fakulteta za arhitekturo Univerze v Ljubljani, Zoisova 12, 1000 Ljubljana, Slovenija e-mail: lucija.azman@fa.uni-lj.si Rok ŽGALIN KOBE LEGO Architecture, The LEGO Group, Aastvej 1, DK-7190 Billund, Danska e-mail: koberok@gmail.com IZVLEČEK Namen znanstvene razprave je raziskovanje odnosov med ožjo in širšo lokacijo ter zasnovo in izvedbo stavbnega kompleksa Mesta kulture Galicije v Španiji arhitekta Petra Eisenmana. Ključnega pomena v študiji so pridobljeni podatki na kraju samem, kjer so ohranjeni tudi izvirni materialni viri, ki pomembno dopolnjujejo pisne vire, in dostop do javnosti zaprtih območij. Ugotovili smo, da sta prenos interpretirane strukture poti, javnih prostorov in stavbnih celot mestnega jedra Santiaga de Compostela ter uporaba lokalnih materialov v tlakih, strehah in fasadah Mesta kulture Galicije značilna samo za obravnavani projekt, povezave med stavbnim kompleksom Mesta kulture Galicije in ožjo lokacijo pa so le navidezne. Prostorske prvine širše lokacije oziroma kraja so izražene v izhodiščih in postopkih zasnove ter izvedbe, vendar so ti postopki del že uveljavljene metode načrtovanja avtorja ne le pri obravnavanem projektu, ampak tudi pri zasnovah in izvedbah drugih lokacij. Ključne besede: Mesto kulture Galicije, Peter Eisenman, Santiago de Compostela, lokacija, zasnova, izvedba SITO, IMPOSTAZIONE E REALIZZAZIONE DELLA CITTÀ DELLA CULTURA DI GALIZIA SINTESI Lo scopo dell’articolo scientifi co è quello di studiare le relazioni tra il sito e l’area circostante, nonché tra l’impo- stazione e la realizzazione del complesso di edifi ci della Città della Cultura di Galizia in Spagna, ideato dall’architetto Peter Eisenman. Per l’indagine risultarono fondamentali i dati rilevati in loco, dove si conservano le fonti originali, che completano in modo signifi cativo le fonti scritte, e l’accesso alle aree chiuse al pubblico. Abbiamo constatato che la reinterpretazione della struttura delle vie, delle aree pubbliche e degli edifi ci del centro storico di Santiago de Compostela e l’uso di materiali locali nella pavimentazione, nei tetti e nelle facciate della Città della Cultura di Galizia sono specifi ci al progetto in esame. I collegamenti tra l’insieme di edifi ci della Città della Cultura di Galizia e il sito nel senso stretto, invece, sono solo apparenti. L’area circostante, ossia la località, fi gura tra gli spunti e nelle procedure di impostazione e realizzazione, le quali però fanno parte del metodo collaudato dell’architetto, utilizzato non solo nel progetto in esame, ma anche nelle impostazioni e realizzazioni di altri siti. Parole chiave: Città della Cultura di Galizia, Peter Eisenman, Santiago de Compostela, sito, impostazione, realizzazione 152 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 UVOD Enajstega januarja 2011 je bilo s slovesnim odprtjem podeljeno dovoljenje za uporabo (Martínez-Fornés in Abet, 2011) prvih dveh objektov kompleksa, imeno- vanega Mesto kulture Galicije (Cidade da Cultura de Galicia) v prestolnici avtonomne skupnosti (Comunidad Autónoma) Galicije na severozahodu Španije Santiagu de Compostela. Otvoritev sovpada z 800-letnico posve- titve katedrale v tem mestu. Razvoj mesta Santiaga de Compostela v urbano in kulturno središče temelji na legendi o najdbi groba apostola svetega Jakoba Velikega (Jakob Starejši ali Jakob Zabedejev) med letoma 820 in 830.1 Odkritje oziroma novica o odkritju poslednjih ostankov apostola, enega izmed dvanajstih Jezusovih apostolov, ki naj bi leta 44 mučeniško umrl v Jeruzalemu, je bil povod za španske krščanske oblasti, da so si pripojile ozek pas severnega dela Iberskega polotoka, ki so ga takrat večinoma obvla- dovali Mavri (Santiago de Compostela, 2011). Alfonso II. je na Jakobovem grobu zgradil cerkev, kraljestvo pa je postalo varuh pomembnega krščanskega svetišča. V srednjem veku je bilo mesto, ki je nastalo okrog cerkve, najpomembnejše romarsko središče takoj za Rimom in Jeruzalemom. Številni avtorji opredeljujejo katedralo San- tiaga de Compostela za predstavnico tipa velike romarske cerkve (Castiñeiras in Cazes, 2010, 51), kamor spadajo tudi nekatere romarske cerkve v Franciji. Romanska faza katedrale je bila v gradnji od leta 1075 do leta 1211. Statistični podatki v zadnjih letih potrjujejo nara- ščanje števila romarjev v mestu (Ofi cina de Acogida al Peregrino, 2017), izjemen obisk romarjev v tako imenovanih jubilejnih letih 1993, 1999 in 2004, ko je 25. julij, dan svetega Jakoba, nedelja; pa tudi naraščanje romarjev iz različnih držav in romarjev različnih nacio- nalnosti, ki v sodobnosti prihajajo iz več kot 150 držav (Feijóo v Castiñeiras in Cazes, 2010, 9). Tokovi romarjev so s seboj celotno tisočletje nosili kulturne, umetniške in trgovske vplive in izmenjave. Fariña (v Castineiras in Cazes, 2010, 11), svetovalec za kulturo in turizem, trdi, da se je posledično resnično bistvo koncepta multi- kulturnosti vzpostavilo v Santiagu de Compostela in na cestah, ki so vodile proti njemu, že v srednjem veku. Natečaj za Mesto kulture Galicije je februarja 1999 razpisal Manuel Fraga Iribarne, zadnji minister špan- skega diktatorja, prav tako Galicijca, Franka (Francisco Franco), ki je bil ob razpisu natečaja predsednik uprave Galicije (Xunta de Galicia). Natečajna lokacija je bila iz- brana na nepozidani vzpetini Gaiás, od koder se odpira pogled na zgodovinsko jedro Santiaga de Compostela. Za širšo pokrajino so značilni razgibana hribovja in gore brez ostrih vrhov (slika 1), številne reke in obalni estua- riji. Lokacijo na hribu Gaiás na severu omejuje reka Sar, na zahodu in jugu lokalna cesta z ozkim pasom obce- stne zazidave in na vzhodu avtocesta. Glavni dostop do lokacije je cesta, ki po vzhodnem pobočju poteka do najvišje ploščadi kraja. Vznožje vzpetine je bilo pred posegom gradnje Mesta kulture Galicije obdano z njiva- mi, razen na severu, kjer stoji večnamenski center. Vrh vzpetine so prekrivala drevesa in grmičevje. Na lokaciji že v preteklosti niso odkrili arheoloških najdb, prav tako tudi ne med gradnjo Mesta kulture Galicije. Ožji izbor projektov in prva nagrada K sodelovanju na natečaju je bilo povabljenih 12 arhitektov:2 Manuel Gallego Jorreto (Galicija), Juan Na- varro Baldeweg (Španija), Santiago Calatrava (Španija), César Portela (Španija), Ricardo Bofi ll (Francija), Jean Nouvel (Francija), Dominique Perrault (Francija), Gigon Guyer arhitekti (Švica), Rem Koolhas (Nizozemska), Peter Eisenman (ZDA), Steven Holl (ZDA) in Daniel Libeskind (ZDA) (Arhiv, 2011). Razen Santiaga Calatrave so rešitve poslali vsi vabljeni arhitekti. Projekti, ki so se uvrstili v ožji izbor žirije, so se precej razlikovali v zasnovi oblik projektov, odnosa do lokacije in odnosa do starega mestnega jedra Santiaga de Compostela. Manuel Gallego Jorreto (slika 2a) je predlagal terasast objekt v obliki črke L na vzho- dnem pobočju hriba z daljšo stranico vzporedno z avto- cesto, tik pod vrhom vzpetine, kjer ni načrtoval stavbnih posegov. Proti staremu mestnemu jedru Santiaga de Compostela je avtor predvidel zasaditev različnih kultur na terasah, sam stavbni kompleks pa ni bil izpostavljen. 1 V Padronu (pristanek ladje?) leta 813 najdejo grob apostola svetega Jakoba Velikega (Jakob Starejši ali Jakob Zabedejev) (Santiago de Compostela, 2011). 2 Po eden iz Galicije, trije iz Španije, trije iz Francije, eden iz Švice, eden z Nizozemskega, trije iz ZDA. Slika 1: Širša lokacija (fotomontaža treh podlag): 1. topografski podatki (vir: Google Earth, 2011), 2. tloris starega mestnega jedra (vir: Google Earth, datum po- snetkov avgust 2007), 3. tloris Mesta kulture Galicije (vir: City of Culture, 2011) (avtorja vsebine: Lucija Až- man Momirski, Rok Žgalin Kobe; avtor obdelave: Rok Žgalin Kobe) 153 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 Steven Holl (slika 2b) z razvejanim sklopom stavb, ki z medsebojnimi povezavami posnemajo obliko kristala, ni spreminjal topografi je lokacije, stavbe pa so bile ali vkopane ali pa so stale na terenu oziroma potekale nad terenom. Stavbni kompleks je avtor dominantno izpo- stavil na najvišjem delu lokacije, neposrednih povezav s starim mestnim jedrom pa ni predvidel. Juan Navarro Baldeweg (slika 2c) je stavbe razporedil v obliki sidra tako, da delno obkrožajo vzpetino in se prilagajajo naklonu terena, kjer so predvidene tudi terase. Najvišje območje lokacije je ohranjeno nespremenjeno, večina stavb je skritih na vzhodnem pobočju, tako da niso razvidne iz starega mestnega jedra, prav tako tudi ni bilo vzpostavljenih povezav s starim mestnim jedrom. Jean Nouvel (slika 2d) je nanizal stavbe ob linijskem objektu, v obstoječo topografi jo pa ni posegal razen na preseku prebadajočega podolgovatega objekta, ki je potekal od severa proti jugu. Ni povsem jasno, ali je odnos s starim mestnim jedrom naključen ali ne, saj kompleks leži vzporedno s starim mestnim jedrom. Avgusta 1999 je žirija,3 ki jo je sestavljalo 14 članov, od tega trije tujci, izbrala rešitev ameriškega arhitekta Slika 2: Natečajni predlogi: (a) Manuel Gallego Jorreto, (b) Steven Holl, (c) Juan Navarro Baldeweg, (d) Jean Nouvel (avtor fotografi j: Rok Žgalin Kobe) 3 Kurt W. Forster, Juhani Pallasmaa, Wilfried Wang, Jesús Pérez Varela, Ángel Sicart Giménez, José González Cebrián-Tello, José Llinas, Alfredo Díaz Grande, Francoise Chaslin, Federico Garrido Villa, Andrés Fernández Albalat, Luis Fernández Galiano, Fernando Távora, Andrés González Murga (Informe de fi scalización de la Fundación Cidade da Cultura de Galicia, 2010). 154 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 Petra Eisenmana.4 Zmagovalni avtor je predvidene stavbe razvrstil po najvišjem delu lokacije (slika 3) in jih oblikoval kot novo topografi jo. Streha stavb daje vtis novo oblikovanega površja kraja. Avtor se pri zasnovi referenčno navezuje tako na materialne vire starega me- stnega jedra oziroma artefaktov, povezanih s starim me- stnim jedrom, kot tudi na lokalne pisne vire. Odločitev žirije o izboru prvonagrajenega projekta je bila skoraj enoglasna in temelječa na odličnem konceptualnem delu, katerega posebna izvirnost je v volumenski izved- bi ter je še posebej uglašeno z lokacijo mesta kulture. Izboru prvonagrajene rešitve je nasprotoval Wilfried Wang, profesor arhitekture na teksaški univerzi v Au- stinu, predvsem zaradi predvidenega zvišanja stroškov gradnje. Svojemu stališču se ni odrekel tudi leta 2011, ko je projekt po odprtju prvih dveh objektov kompleksa poimenoval »draga napaka« (Harris in Bosco, 2011). Raziskave o Mestu kulture Galicije Temeljna literatura z razlago zasnove projekta Mesta kulture Galicije je knjiga CodeX (Eisenman, 2005) avtorja projekta, ki ga dopolnjujejo besedila Luisa Fernándeza - Galiana, Manuela Fraga Iribarne in Kurta W. Forsterja. V uvodu je dokumentiran razvoj zasnove projekta, o kateri avtor trdi, da izhaja iz atributov ožje in širše lo- kacije/kraja. V nadaljevanju Eisenman opiše prihodnjo realizacijo celotnega sestava in vsake posamezne stav- be. Idejo kodiranja, ki sproži prepis obstoječe lokacije/ kraja, avtor pojasnjuje v intervjuju leta 2004. Pri prepisu je prišlo do (navidezno nerazložljive) preobrazbe tere- na v fi guro brez predhodne opredelitve programa ali ustvarjanja osebne slikovite estetike (Eisenman, 2004, 147). Stavba je zasnovana v nasprotju z običajno zvez- dniško arhitekturo kot nekakšen antispomenik (Webb, 2006, 28); torej ne kot ikona, ampak kot del krajine (Ivy, 2003). V reviji Oris publiciran opis projekta Kostrenčića (2001) je poleg objave v Arhitektovem biltenu (Žgalin Kobe in Ažman Momirski, 2013) edina podrobnejša obravnava v slovenski in hrvaški literaturi. V prispevku je poudarjeno, da lokacija ni samo temeljna površina za postavitev objekta, ampak vsiljena umetna topografi ja in simulacija hriba. V tuji literaturi prevladujejo prispevki, ki (nekritično) ponavljajo trditve Eisenmana z bolj ali manj istim sporočilom: oblika stavbne celote je zrasla iz oblike površja kraja (Deitz, 2005) in bila oblikovana kot pobočje, ki je samo zamenjalo nagnjen svet med vznožjem in vrhom vzpetine (King, 2003). Nekateri kritiki prispevajo bolj poglobljene analize umetniškega dela ter ločitve njegovih pozitivnih in negativnih sestavin. Gómez-Moriana (2010, 101) do- mneva, da zasnova kompleksa ni bila izpeljana povsem tako, kot pojasnjuje avtor projekta, a tega ne razišče: »Zgrajeni izid je moral zagotovo vključevati veliko več kiparjenja in stiliziranja, kot bi nas rada prepričala reto- Slika 3: (a) predvidena lokacija Mesta kulture Galicije vzhodno od starega mesta jedra Santiaga de Compostela (fotomontaža dveh podlag): 1. satelitski posnetek Santi- aga de Compostela (vir: Google Earth, datum posnetkov avgust 2007), 2. letalski posnetek lokacije Mesta kulture Galicije (vir: Eisenman, 2005, 10); (b) tloris zasnove Mesta kulture Galicije vzhodno od starega mestnega jedra Santiaga de Compostela (fotomontaža treh podlag): 1. satelitski posnetek Santiaga de Compostela, avgust 2007 (vir: Google Earth, datum posnetkov avgust 2007), 2. letalski posnetek lokacije Mesta kulture Galicije (vir: Eisenman, 2005, 10), 3. zasnova projekta Mesta kulture Galicije (vir: City of Culture, 2011); (c) izvedba projekta Mesta kulture Galicije (vir: Google Earth, datum posnet- kov avgust 2007) (avtorja vsebine: Lucija Ažman Momir- ski, Rok Žgalin Kobe; avtor obdelave: Rok Žgalin Kobe) 4 Peter Eisenman (rojen leta 1932 v Newarku, New Jerseyju), tudi član American Academy of Arts and Letters. 155 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 rika procesa […].« Analizi Stephensove (2011) ne uide ugotovitev, da so topografske umetne strukture Mesta kulture Galicije posledica obsežnega kopanja in preme- ščanja zemljine pri njihovem ustvarjanju. Curtis (2010) zasnovo, predstavljeno s kartonasto natečajno maketo v poenotenem materialu, ocenjuje kot zapeljivo. Z izved- bo ima Eisenman po njegovem mnenju težave: tako v materializaciji konceptov kot v prepričljivosti komple- ksnosti, ki na koncu po njegovem mnenju vodi v mono- tonijo izraza. Projekt, opevan zaradi svoje topografske občutljivosti, je v resnici zahteval obglavljenje hriba in premike milijonov kubičnih metrov zemlje, utemeljitve, da Mesto kulture Galicije sledi topografi ji kraja/lokacije, pa naj bi se skrivale za dimno zaveso pretencioznega teoretiziranja in promocijskega govoričenja. MATERIALI IN METODE V pričujoči raziskavi želimo preveriti domnevo, da je na zasnovo in izvedbo projekta pomembno vplivala širša in ožja lokacija Mesta kulture Galicije. Dodatna raziskovalna vprašanja, ki bodo pomagala ovreči ali potrditi hipotezo, so še: katere prostorske in oblikovne elemente širše in ožje lokacije je mogoče razbrati v zasnovi in izvedbi projekta? Ali so postopki načrtovanja zasnove in izvedbe Mesta kulture Galicije značilni samo za obravnavan projekt? Ali je prišlo do sprememb zasnove projekta v njegovi izvedbi? Z izkustveno znanstveno metodo so bili pridobljeni podatki o ožji lokaciji, o širši lokaciji, o zasnovi in o izvedbi projekta, raziskovanje premise pa je potekalo na treh ravneh: • na ravni teoretičnih izhodišč zasnove projekta; • na ravni oblikovnih elementov zasnove stavbne celote; • na ravni oblikovnih elementov izvedbe stavbne celote. Za raziskovanje teoretičnih izhodišč zasnove pro- jekta so bile zbrane in pregledane objave, v katerih je avtor projekta pojasnil svoja razmišljanja pred zasnovo projekta. Pridobljeni podatki so bili obdelani tako z analitično metodo kot z grafi čno metodo, ter s sočasno uporabo primerjalne metode, ki je ena izmed poglavi- tnih znanstvenoraziskovalnih metod, s katero je mogoče hkrati opazovati podatke, da bi ugotovili njihove skupne lastnosti ali razlike. Za raziskovanje zasnove projekta so bile zbrane in pregledane njegove objave. Razstava natečajnih projektov je ohranjena v kletnih prostorih zgrajenega kompleksa, kamor so nam vstop omogočili arhitekti, ki vodijo izvedbo na gradbišču. Zasnova projekta je dodatno predstavljena in obrazložena v pritličju stavbe arhiva. Ta predstavitev pomembno dopolnjuje pisne vire. Pridobljeni material smo interpretirali z grafi čno metodo in v tabelaričnem prikazu ob hkratni uporabi primerjalne metode. Za raziskovanje izvedbe je bila uporabljena metoda načrtnega opazovanja na kraju samem. Za preuče- vanje izvedbe projekta nam je bil omogočen dostop do javnih in javnosti zaprtih prostorov, po trditvah uslužbencev pa sva bila avtorja pričujočega članka tudi prva dejanska uporabnika prostorov knjižnice, kjer smo izvajali raziskavo. Raziskovanje, ki poteka in situ, je del kvalitativnega raziskovanja. Cilj tovrstnega pristopa je pridobiti celosten, sistematičen, povezovalen in inte- gralen pregled raziskovanega z namenom razumevanja procesov snovanja in izvedbe. Značilna za kvalitativno raziskovanje (in tudi njegova poglavitna slabost) je velika količina podatkov (Groat in Wang, 2002). Zato je gradivo, pridobljeno z raziskavo, analitično podrobno členjeno: za razumevanje stavbne celote je material razstavljen na njegove preproste dele. Ti podatki so predstavljeni v preglednici in slikovnem gradivu. REZULTATI Izhodišča zasnove Za razumevanje izhodišč zasnove projekta Mesta kulture je treba preučiti nekatera splošna razmišljanja, ki jih avtor uporablja pri svojem delu. Eden izmed pojmov, s katerimi se ukvarja, je indeks. Ta se v tem primeru ne uporablja v pomenu seznama knjig, katerih branje in širjenje prepoveduje oblast (SSKJ), ampak v njegovem izvornem pomenu, ki ga tolmačimo samo- stalniško kot znak, naznanilec, glagolsko pa oznaniti, pokazati (Snoj, 1997). V esejih Written into the void (Eisenman, 2007, 136) arhitekt povzema semiotika Charlesa Sandersa Peircea, ki je vzpostavil splošno klasifi kacijo znakov in podob, primerljivo z Linnejevo klasifi kacijo za zgodovino narave ali Mendelejevo za kemijo (Ažman Momirski, 1993). Peirceova fi lozofi ja se imenuje pragmatizem in je refl eksivna metoda, katere namen je determinirati po- men idej. Logiko deli na tri dele, v okviru spekulativne gramatike pa se ukvarja s formalnimi pogoji znaka. Vse je sicer znak, vendar nikoli sam po sebi, ampak vedno v nekem odnosu. Tako (a) znak (reprezentant) predstavlja (b) objekt nekomu, v katerem sproži bolj razvit znak – (c) interpretant. Relacija pomena ali semiotična funkcija znakov je za Peircea triadična relacija med (a), (b) in (c). V Peirceovi tipologiji znakov je izmed treh kategorij določena tudi kategorija ikone, indeksa in simbola (Peir- ce, 1955). Najbolj znana Peirceova tipologija se nanaša na vprašanje, kako znak reprezentira označen objekt, hkrati pa vsak znak klasifi cira glede na način, kako znak označuje objekt. Ikona se z objektom ujema na podlagi nekaterih (bistvenih) lastnosti, indeks je dejansko (fak- tično) povezan s svojim objektom in simbol označuje objekt interpretantu zaradi navade ali pravil (na primer znotraj neke kulture). Svojo interpretacijo pojma indeks Eisenman poda v intervjuju leta 2003 (Ivy, 2003), v katerem primerja in- 156 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 deks s stopinjo v pesku. Fizična sled je dejstvo, je nekaj materialnega; interpretacija pa je dojemanje in spozna- vanje nečesa. Ko stopimo v pesek in potem odmaknemo stopalo, vemo, da je tja stopila noga. Odločilna pri tem je materialnost receptorja; stopinja se npr. pozna le na mehki podlagi. Po avtorjevi trditvi obstajajo tudi drugi indeksi, kot je indeks sile, ki je odvisen od teže in moči udarca noge v pesek. Vržen kos gline deformira predmet, ki ga zadene. Predmet s strelno luknjo je znak strela, kajti brez strela ne bi bilo luknje. Vendar luknja obstaja, ne glede na to, ali jo kdo poveže s streljanjem ali pa ne. Indeks je tako prazna fi gura, ki čaka na interpretacijo. Eisenmana zanima, kakšne deformacije povzročajo te sile, kar je mogoče simulirati z računalniki. Za zasnovo mesta kulture Eisenman izbere tri indekse (oziroma njihove diagrame), ki vplivajo na izhodišče za- snove oziroma ki »utemeljujejo izvorni genski vir projekta« (Cassarà in Eisenman, 2006). Prvi indeks vključuje romar- ske poti, ki jih Eisenman prevzame iz Codexa5 Calixtinusa (Liber Sancti Jacobi), ki naj bi nastal sredi dvanajstega stoletja. Sestavlja ga pet delov, vsak pa obravnava različno vsebino. Zadnji del je pojmovan kot eden najstarejših romarskih vodnikov v Evropi, ki podaja nasvete, ob katerih poteh in kako lahko romarji prispejo do svojega cilja, in ki opisuje štiri romarske poti. Drugi indeks avtorju predstavlja školjka pokrovača. Školjka je arheološki artefakt, ki so ga izkopali med letoma 1945 in 1965 znotraj groba v sloju zemlje neposredno pod površjem katedrale Santiago de Compostela ter datirali na podlagi analogij v čas pred letom 1120. Ta artefakt je tudi najstarejši arheološki do- kaz uporabe školjke kot simbola romanja v Compostelo (Castiñeiras in Cazes, 2010, 308). Izvirno je bila školjka samo spominek, s katerim so se romarji vrnili z romarske poti, vendar tudi Codex Calixtinus opisuje školjko kot emblem krščanske dobrote, kot emblem čudežev in celo opisuje kraje v Santiagu, kjer je bilo školjke mogoče kupiti. Tretji indeks je srednjeveško mestno jedro Santiaga de Compostela, njegova romanska in gotska struktura z ozkimi srednjeveškimi ulicami in trgi (slika 4). Zasnova Skupna površina parcele na vzpetini Gaiás je 686.000m2, skupna pozidana površina pa 175.000m2. Šest stavb je zasnovanih v treh parih (zaradi vizualnega zmanjševanja merila kompleksa): en par sestavljata Ar- hiv Galicije in Knjižnica Galicije, drugi par Center glas- bene in gledališke umetnosti in stavba administrativnih služb, tretji par Muzej Galicije in Center mednarodnih umetnosti (slika 5). Skupna površina stavb je 52.000m2, ta površina pa ustreza 148.900m2 uporabne površine. Načrtovane površine stavb pri zasnovi in izvedbi se razlikujejo, prav tako pa tudi njihova poimenovanja (preglednica 1). V jugozahodnem vogalu Mesta kulture Galicije stojita t. i. Hejdukova stolpa, ki ju je leta 1992 prvotno zasnoval arhitekt John Hejduk kot botanična stolpa za park Belvis v Santiagu. Po njegovi smrti leta 2000 ju niso postavili. Eisenman ju je umestil znotraj kompleksa kot poklon arhitektu, s katerim je vrsto let sestavljal t. i. skupino New York Five. V stolpih sta pred- videna recepcija in informativni prostor. Oblikovni elementi zasnove stavbne celote so: 1. dvodimenzionalne oblike, ki vplivajo na določi- tev tlorisa – tloris starega mestnega jedra in javni prostori mesta; Slika 4: Primerjava značilnosti tkiva: (a) staro mestno jedro Santiaga de Compostela (vir: Google Earth, datum posnetkov avgust 2007), (b) Mesto kulture Galicije (vir: City of Culture, 2011) (avtorja vsebine: Lucija Ažman Momirski, Rok Žgalin Kobe; avtor obdelave: Rok Žgalin Kobe) 5 Codex izvira iz latinske besede caudex, codex, kar izvirno pomeni deblo drevesa, kot tudi dokument, prvotno oblikovan iz lesenih tablic (Webster). Eisenman zasnovo projekta za Mesto kulture Galicije opiše v knjigi CodeX (naslov je besedna igra, sestavljena iz besed Index (indeks) in Code (koda). 157 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 Preglednica 1: Primerjava poimenovanj in površin stavb Mesta kulture Galicije pri zasnovi in izvedbi projekta. Lokacije stavb znotraj kompleksa so oštevilčene na sliki 5 (vir: Eisenman, 2005; Cidade da Cultura de Galicia, 2011) (avtorja vsebine: Lucija Ažman Momirski, Rok Žgalin Kobe) Slika 5 (in sivinska legenda): Tloris Mesta kulture Galicije z označenimi stavbami ter območji obravnave. Območja od leve proti desni (vir: City of Culture, 2011): zunanji prehodi med stavbami in območje poti do starega jedra, strehe stavb, območje osrednje doline med stavbami, območje izteka stavb, območje parkirišč (avtorja vsebine: Lucija Ažman Momirski, Rok Žgalin Kobe; avtor obdelave: Rok Žgalin Kobe) Stav ba Ime pri zasnovi v Gallegu Sedanje ime v Gallegu Načrtovana površina pri zasnovi Predvidena površina pri izvedbi 1 Arhiv Galicije Hemeroteca Archivo de Galicia 8.500 m2 9.600 m2 2 Knjižnica Galicije Biblioteca Biblioteca de Galicia 15.700 m2 26.000 m2 3 Center glasbene in gledališke umetnosti Teatro de la Musica Centro de la Música y las Artes Escénicas 25.000 m2 55.000 m2 4 Stavba administrativnih služb Servizos Centrais Servizos Centrais 5.600 m2 7.500 m2 5 Muzej Galicije Museo de la Historia Museo de Galicia 14.100 m2 20.800 m2 6 Center mednarodnih umetnosti Nuevas Tehnologias Centro de Arte Internacional 10.750 m2 16.000 m2 7 Stolpa v spomin Johna Hejduka Torres en Homenaje a John Hejduk Torres en Homenaje a John Hejduk 350 m2 350 m2 158 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 2. tri dvodimenzionalne mreže, ki določajo kon- strukcijo – tartanska6 mreža, mreža 16 x 20 in mreža 8 x 8 s podmrežama 4 x 4 in 4 x 2; 3. dve tridimenzionalni mreži, ki oblikujeta novo topografi jo – linije deformacij in linije valovanja; 4. površine ali pasovi nevtralne podlage oziroma ozadja, ki jih določajo tri prej naštete skupine oblikovnih elementov. Našteti oblikovni elementi in njihovi medsebojni vplivi so osnova za razporeditve tlorisov, volumnov, konstrukcije, prostorov in drugih prvin Mesta kulture Galicije. Oblikovni proces zasnove je pri iskanju konč- ne oblike Mesta kulture Galicije vzporedno obsegal še delo z računalniškimi diagrami, delovnimi tridimenzio- nalnimi maketami iz kartona in lesa ter s prostoročnimi skicami. 1. Tloris starega mesta je osnova za zasnovo tlorisa Mesta kulture Galicije. Pri zasnovi so arhitekti tloris srednjeveškega mestnega jedra Santiaga de Compostela dvakrat prilagodili lokaciji in ga prenesli nanjo. Nazorna je premestitev strukture petih romarskih poti. Prav tako so v tlorisu pro- jekta uporabljene določene oblikovne značilnosti javnih prostorov starega mestnega jedra. 2. Podobno kot pri drugih projektih se tudi pri projektu Mesta kulture Galicije avtor sklicuje na širši, univerzalni red, ki ga predstavljajo mreže: • Tartanska mreža (slika 6a) Osnovni mrežni element Mesta kulture Ga- licije je tartanska mreža, ki poteka v smeri sever–jug oziroma vzhod–zahod. Pasovi tartanske mreže so široki osem metrov. Kjer mreža v tlorisu oblikuje kvadrate, imajo ti stranico 80 metrov. Jugozahodno sečišče tartanske mreže določa položaj Hejdukovih stolpov. Liniji tartanske mreže, ki tečeta v smeri vzhod–zahod, določata pri knjižnici in gledališču klančine in vhode v garaže. • Mreža 16 x 20 metrov (slika 6b) Mreža modula 16 x 20 metrov poteka sledeč smerem neba. Mreža pokriva celotno obmo- čje Mesta kulture Galicije. Na njenih sečiščih leži glavna konstrukcija, ki podpira strehe vseh stavb. • Mreža 8 x 8 metrov (slika 6c) Osnovni modul mreže 8 x 8 metrov je od mre- že 16 x 20 metrov zavrten za sedem stopinj nasprotno od smeri urnega kazalca. Določa nosilno konstrukcijo nadstropij v stavbah, ki je ločena od nosilne konstrukcije streh. Mreža 4 x 4 metre razpolavlja mrežo 8 x 8 metrov. Mreža 4 x 2 metra po vertikali razpolavlja mrežo 4 x 4 metre. 3. Arhitekti so zasnovo topografi je začeli tako, da so lokacijo prekrili s tridimenzionalno podobo školjke pokrovače, nanjo pa so položili novo mrežo. Školjka je podlaga za novo, navidezno topografi jo vzpetine Gaisas. 6 Tartan je vzorec prekrižanih navpičnih in vodoravnih trakov, zlasti v tkaninah v škotskem karu. Slika 6: (a) Tartanska mreža Mesta kulture Galicije, (b) Mreža 16 x 20 metrov Mesta kulture Galicije, (c) Mreža 8 x 8 metrov Mesta kulture Galicije (vir: City of Culture, 2011) (avtorja vsebine: Lucija Ažman Momirski, Rok Žgalin Kobe; avtor obdelave: Rok Žgalin Kobe) 159 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 Z namenom določanja tretje dimenzije stavb, ki naj ne bi bila zgolj dvig ravninske geometrije (planimetrije), je v zasnovo vpeljana vrsta različnih »regulacijskih« linij (sli- ka 7), ki po avtorjevem mnenju v celoto združijo prostor, čas in pomen. Te linije so pri izvedbi poimenovane kot deformacijske linije in linije valovanja. Linije deformacij izhajajo iz serije linij, prvotno urejenih v smeri sever–jug, oziroma iz linij tartanske mreže na tleh. Deformacijske linije so zavrtene okoli teh prvotnih linij v tlorisni ravnini in v prostoru. To ustvarja razprostiranje linij, ki je prika- zano v zaporedni vrsti vmesnih pozicij linij (vmesnih faz postopka). Te ustvarjajo enak vizualni učinek na stavbo, kot jih ustvarjajo brazde na školjki. Sledijo si iz stavbe v stavbo čez celotno Mesto kulture Galicije. Robovi defor- macijskih linij so ravni, a niso vzporedni, zato se pasovi linij ožijo ali širijo. Mestoma se robova posamične linije sekata; tam se pas zoži v eno samo točko. Linije valovanja potekajo od vzhoda proti zahodu. So edine linije, ki so ukrivljene. Izhajajo iz serije linij, prvotno urejenih v smeri vzhod–zahod, oziroma iz linij tartanske mreže na tleh. Tridimenzionalno vrtenje in premiki ustvarijo zaporedje elementov, ki določajo potek krivulj. Izvedba Oblikovni elementi izvedbe so: (a) Fasade Zunanje stranice stavb sestavljajo steklene, ka- mnite in stekleno-kamnite fasade različnih oblik. (b) Strehe Prvotno je bil iztek streh stavb (kjer se na površju objekti na videz zaključijo in preidejo v tla) zasnovan tako, da so se strehe stavb zlile s tlemi. Strehe naj bi tudi bile pohodne. A ker predpisi ne dovoljujejo pohodnih streh s tako strmimi nakloni, je območje izteka stavb dvignjeno, kar onemogoča dostop pešcev na streho. Območje izteka stavb je od tal dvignjeno pol metra in več. (c) Zunanji tlaki Tlaki so vse površine na parceli, ki niso krite s streho oz. so dostopne pešcem (tudi klančina na območju osrednje doline, ki je pohodna streha). Zunanji prehodi med stavbami in območje ob severnem in južnem paru stavb potekajo od vzhoda proti zahodu, od območja parkirišča ter med posameznimi stavbami. Prehodi se iztečejo v pešpoti, ki vodijo po pobočju proti staremu me- stnemu jedru. Območje osrednje doline Mesta kulture Galicije poteka od juga proti severu med posameznimi pari stavb. (d) Notranjost V kategorijo notranjosti stavb spadajo poleg notranjih tlakov tudi zunanji tlaki pod streho ali arkadami, saj so obravnavani enako kot tlaki v notranjosti. Notranjost torej predstavljajo vse pokrite površine. Za notranjo stran fasade veljajo drugačna pravila kot za zunanje fasade, saj so v notranjosti stavb dodatne nosilne konstrukcije. Strop v stavbah je oblikovan na enak način tako v notranjosti kot tudi pod nadstreški stavb. Konstruk- cijski elementi v stavbah so stebri, stene in plošče nadstropij. Notranji pohištveni elementi, kot so npr. omare, mize, sprejemnice, klopi itd., so bili prvotno oblikovani v sklopu celotne arhitekturne zasnove. V popolnosti so notranji pohištveni elementi realizirani v stavbi knjižnice, medtem ko je bilo v stavbi arhiva pohištvo prilagojeno programu. Notranji tehnični elementi, kot so luči, dilatacije, tehnični in varnostni pripomočki itd., prav tako sledijo celostni zasnovi stavb. RAZPRAVA Širša lokacija V izhodišču zasnove je širša lokacija oziroma kraj uporabljen v postopkih, ki niso značilni samo za ta projekt oziroma kraj, na katerem nastaja Mesto kulture Galicije. Avtor je iste postopke uporabil že v drugih projektih, a jih ni poimenoval na enak način kot pri postopku zasnove in izvedbe projekta Mesta kulture Galicije. Koncepte slojenja, premestitve, uporabe uni- verzalnih mrež in izkopa, ki so uporabljeni pri Mestu kulture Galicije, lahko zasledimo že pri projektu za trg Cannaregio in nato za berlinski Checkpoint Charlie. Eisenman je v natečajnem predlogu leta 1978 za velik odprt javni prostor, trg Cannaregio v Benetkah, uporabil koncept premestitve mrežne strukture bolni- šnice, ki jo je na drugem koncu Benetk v štiridesetih letih dvajsetega stoletja predvidel Le Corbusier (Ghersi, Slika 7: Prostorska igra (vir: Razstava 2011, avtor foto- grafi je: Rok Žgalin Kobe) 160 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 Preglednica 2: Tabela oblikovnih elementov izvedbe projekta Mesta kulture Galicije (vir: Žgalin Kobe, 2014, 302–304) (avtorja vsebine: Lucija Ažman Momirski, Rok Žgalin Kobe) (a) Fasade (b) Strehe (c) Zunanji tlaki (d) Notranjost Premestitev tlorisa starega mestnega jedra _ - prefabricirane plošče 50 x 50 cm - nad nevtralnim ozadjem - pod tartansko mrežo in mrežo 16 x 20 metrov - rjav lomljen kamen z belimi fugami prosto položen v smeri sever-jug - pod mrežo 8 x 8 metrov in nad 16 x 20 metrov - sečišča mreže 16 x 20 metrov so le v območju osrednje doline _ Interpretacija strukture javnih prostorov mesta _ _ - 10 cm temno rdeče kocke z rumeno belimi fugami - nad mrežo 16 x 20 metrov - vidna le v območju osrednje doline v sečiščih s steklenimi tlakovci - pod mrežo 8 x 8 metrov _ Talne rešetke _ _ - kovinske rešetke za prezračevanje - nad mrežo 16 x 20 metrov - pod mrežo 8 x 8 metrov in tartansko mrežo _ Tartanska mreža - sprememba v barvi fasadnega kamna - povezave med tartanskima mrežama v tlaku in strehi po linijah sever-jug v obliki zarez - pločevinaste kvadratne plošče rumeno bele barve s stranico 100 cm poglobljene glede na strešno površino - v tlorisu okoli osnovne tartanske mreže zunanjega tlaka zavrtena za 11 stopinj v levo - svetlo rjavi raznobarvni tlakovci 20 x 20 cm - nad vsemi mrežami _ Mreža 16 x 20 metrov _ - 100 cm široke linije iz pločevinastih kvadratnih plošč rumeno bele barve s stranico 100 cm - v območju izteka stavb se linije mreže 16 x 20 metrov spremenijo iz pločevinastih v travnate - pod tartansko mrežo - sivo-rjave kvadratne kamnite plošče, položene pet v vrsto po širini 120 cm široke linije - nad mrežo 8 x 8 metrov - pod tartansko mrežo, starim mestnim jedrom in interpretacijo romarskih poti - sečišča linij v osrednji dolini so nad vsemi mrežami - 120 cm široke linije v tlaku tal, stopnic in dvigal iz pet vzporednih pasov iz sivih kvadratnih kamnitih plošč - nad vsemi mrežami v tlaku - sečišča določajo položaj 120 cm kvadratnih nosilnih stebrov strehe 161 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 Mreža 8 x 8 metrov - izbočena ali vbočena, v ravnini s fasado pa v obliki 50 cm širokega pasu iz kamnitih plošč obrobljenega z dvema ožjima pasovoma _ - 2 cm široke reže za odvodnjavanje, ki je hkrati dilatacija v tlaku - na sečiščih stekleni kvadratni tlakovci - pod mrežo 16 x 20 metrov in tartansko mrežo - nad starim mestnim jedrom in interpretacijo romarskih poti - 30 cm široki pasovi iz rdečih kamnitih plošč dimenzij cca 30 x 90 cm v tlaku tal, stopnic, dvigal, v nosilni fasadni konstrukciji stavbe Arhiva in na pohištvu - pod mrežo 16 x 20 metrov - na sečiščih, linijah ali izven mreže okrogli stebri premera 60 cm Podmreža 4x4 metre - steklene fasade: okenski okvirji, približno dvakrat tanjši od okvirjev mreže 8 x 8 metrov - kamnite fasade: kovinske dilatacije širine 3 cm _ _ - razporeditev luči v stavbi Arhiva Podmreža 4x2 metra - steklene fasade: okenski okvirji, približno dvakrat tanjši od okvirjev mreže 8 x 8 metrov - kamnite fasade: kovinske dilatacije širine 3 cm _ _ _ Linije deformacij - steklene fasade: okenski okvirji in steklo: steklo je v območju linije mlečno ali obratno, prosojno med mlečnima pasovoma - kamnite fasade: drugačna obdelava in barva kamna _ _ - v tlaku pol centimetra tanke kovinske dilatacije po robovih linije - v stropih, nadstropnih ploščah in vertikalnih površinah svetlo sive vdolbine v mavčno kartonskih oblogah - ne sekajo tlakov mrež 16 x 20 metrov in 8 x 8 metrov - določajo meje pohištva Linije valovanja - vbočene, izbočene linije, okenski okvirji, sprememba materiala ali barve - valovijo v horizontalni smeri - določajo topografi jo streh _ - vbočene, izbočene linije, okenski okvirji, sprememba materiala ali barve v stropih, nadstropnih ploščah, stopnicah in pohištvu - nad deformacijskimi linijami Površine nevtralnega ozadja - kvadratne kamnite plošče s stranico 50 cm - 50 cm plošče iz ročno klanega rdečkastega kamna lokalnega izvora - svetle 10 cm kocke z roza fugami - na območju parkirišč asfalt - svetlo rjave kvadratne plošče s stranico 50 cm v tlaku - stropi iz belih mavčno kartonskih plošč - pohištvo v beli barvi 162 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 2007; Fondation le Corbusier, 2017). Mrežo je razširil in jo na novi lokaciji prevzel kot podlago. Raster mreže označuje vrsta praznin. Nov oblikovni element poševne linije, ki povezuje dva mostova na širšem območju, je diagonala nove mreže. Prekrivanje prvotne referenčne in druge obrnjene mreže je v sečiščih poudarjeno z v praznine umeščenimi variacijami Eisenmanovega starejšega projekta House XIa v različnih merilih: enkrat v velikosti makete, spet drugič v velikosti hiše. S tem je avtor sprožil idejo sloje- nja (layering), tj. idejo avtonomnih podsistemov, ki ima vsak svojo strukturo, funkcijo in pozicijo. Sloji, položeni drug na drugega, konceptualno določajo celoten projekt (Ciorra, 1995, 56–58). Širši prostor in njegovi atributi postanejo predmet intenzivnih raziskav. Eisenman je poiskal izgubljene pomene in geometrije, ki jih je lahko uporabil za strukturiranje novega. Prostorski kontekst je tako viden kot palimpsest,7 ki nosi vrsto pripovednih, metaforičnih sporočil (Saggio, 2004). Projekt socialnih stanovanj Checkpoint Charlie za IBA (Internationale Bauausstellung) v Berlinu (1981–1985) temelji na dvojni strategiji. Najprej je namen projekta razkrivanje zgodovine konkretne lokacije in spominov, ki so z lokacijo povezani, ter priznavanje, da je prav ta lokacija poseben kraj. Drugi namen je opozoriti, da je Berlin del prostora celotne zemeljske oble (Bedard, 1994, 74). V procesu izkopavanja projekt na eni strani ustvarja in na drugi uničuje predhodne prostorske raz- poreditve z nadomeščanjem in zlaganjem razporeditev druge na drugo. Lokacija postane arheološko najdišče. Obrambni zid iz 18. stoletja, zidovi temeljev stavb iz 19. stoletja in mreže zazidave iz 20. stoletja, ki so projicirani na obstoječe fasade okoliških stavb, ter ber- linski zid oblikujejo vozlišče grajenih pasov (zidov) na različnih ravneh. Vsi skupaj so kompozicijska osnova za ohranitev spomina. Projekt temelji tudi na širšem, uni- verzalnem redu, ki ga Eisenman najde v Mercatorjevi8 mreži (Moneo, 2004, 179). Običajnemu kvadratnemu rastru arhitekt doda konceptualni pomen. Mercatorjeva mreža je položena na in med mreže historičnih zidov. Ta drugi sloj umetnih oz. nevtralnih zidov fi zično izbriše historične, izrezi v njem pa razgaljajo zgodovino tega zemljišča. V projektu Mesta kulture Galicije je povezava s krajem vpeljana že pri glavni ideji kodeksa (codex). V kodeksu opisane romarske poti so prenesene v zasnovo projekta, zato obstaja simbolna povezava med kode- ksom in projektom. Avtor poskuša povezati s krajem tudi postopke zasnove (indeks in kodiranje), ki naj bi izvirali iz kodeksa. Vendar so ti postopki pogost sestavni del Eisenmanovega ustvarjalnega dela in jih avtor ne upo- rablja prvič pri zasnovi projekta Mesta kulture Galicije. V tem primeru torej povezava s kodeksom ne izhaja iz širše lokacije/kraja. Ožja lokacija Med izhodišči zasnove in prostorskimi prvinami (ožje) fi zične lokacije Mesta kulture Galicije nismo prepoznali povezav. Gradivo razstave na lokaciji Mesta kulture Galicije sicer dodatno prikazuje vpliv vegetacije na začetno razmišljanje avtorja pri oblikovanju projekta. Precej zavajajoča je sicer estetsko dovršena predstavitev lesene makete projekta, ki je bila razstavljena tudi na beneškem bienalu leta 2004. Na maketi je podoba pro- jekta, v katerega so vrezani poti in trgi, zlita z lokacijo tako prostorsko kot tudi pri izbiri materiala. Na tem modelu ni razvidnih mrež, ki so pomemben del zasnove in izvedbe. Pristopi k topografi ji lokacije so lahko različni, tra- dicionalno umeščajo stavbo na, v in pod lokacijo (slika 8). Nove paradigme v arhitekturi napovedujejo stavbe, poimenovane »landscrapers«; to so tiste arhitekture, ki z upoštevanjem geologije in geografi je lokacije razkriva- jo, posnemajo, nadomeščajo ali (pre)oblikujejo. Betsky (2002) našteje strategije, ki predstavljajo nasprotje ene- mu izmed osnovnih in glavnih tokov snovanja arhitek- ture v preteklosti: zanikanju lokacije ali kraja, na kateri gradimo in kjer gradimo. Te strategije so: (a) premišljeno sestavljanje tistega, kar že obstaja, z namenom razkritja narave lokacije in kraja; (b) nadomeščanje krajine s stavbo, ki prevzema obrise ali videz krajine; (c) prevlada oblike terena z gradnjo v teren; (d) stavbe, ki sledijo in abstrahirajo obrise površja v obsežnih volumnih. V na- daljevanju kritik umešča projekt Mesta kulture Galicije v poglavje, imenovano Nova narava, torej med stavbe, ki spajajo krajino z arhitekturo. V resnici je bil prvotni namen projekta zabrisati mejo, na kateri se konča loka- cija in začne stavba. Do izvedbe te ideje ni prišlo zaradi varnostnih zahtev. Pomemben podatek o odnosu do ožje lokacije je dejstvo, da je bilo za pripravo terena za gradnjo odstranjenih več kot tri četrt milijona kubičnih metrov zemlje. Vsaj na začetku je projekt zato spominjal bolj na »Land art« kot na arhitekturo. Prvotni obris površja je bil pomembno spremenjen, topografi ja lokacije pa povsem preobražena, in sicer, da bi se ustvarila nova, umetna topografi ja stavbnih strešin, ki naj bi posnemala nekdanje pobočje lokacije. Dejansko pa topografi ja streh novih stavb prvotni lokaciji ne sledi, ampak ustvar- ja novo lokacijo. Povezava med stavbnim kompleksom in (ožjo) fi zično lokacijo je zato le navidezna. 7 Palimpsest je mlajši tekst na pergamentu, s katerega je bil odstranjen prvotni tekst (SSKJ). Z drugo analogijo Eisenman lokacijo uporabi kot izkop oz. najdišče, ki vsebuje sledi spomina. 8 Valjna kartografska projekcija, pri kateri poldnevniki in vzporedniki postanejo ravne črte in se sekajo pod pravim kotom, kar omogoča navigatorjem, da zarisujejo smer plovbe kot ravne črte. V smeri tečajev se popačenje povečuje. Je v splošni uporabi kot sistem UTM (Universal Transverse Mercator) pri zemljevidih in navigacijski opremi. 163 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 Zasnova Pri razumevanju zasnove projekta je največji problem nejasnost prehoda in postopkov iz makete v računalniški model. Razumljivo je samo, da gre za združevanje večjega števila geometrijskih sestavov, ki so predstavljeni kot neke vrste palimpsest. V tlorisu zasnove in izvedbe Mesta kulture Galicije je mogoče razbrati oblikovne značilnosti tlorisa starega mesta. Prenos strukture interpretiranih poti in javnih prostorov starega mestnega jedra ter stavbnih celot v zasnovo Mesta kulture Galicije je poseben in znači- len prav za ta kraj in projekt. Enako velja za uporabo lokalnih materialov v tlakih, strehah in fasadah Mesta kulture Galicije, ki jih je mogoče najti tudi v Santiagu de Compostela. Vendar nekateri avtorji (Curtis, 2011) opozarjajo na dokaj neposreden navdih, ki naj bi ga za zasnovo Mesta kulture Galicije Eisenman dobil v projektu Alberta Burrija Grande Cretto v Gibellini na Siciliji (slika 9b). Projekt je spomenik rušilnega potresa v letu 1968 na mestu samem. Obnova vasi po potresu ni bila mogoča, zato so se mestne oblasti odločile za po- stavitev približno 1,6 m visokega betonskega pokrova, razbrazdanega z mrežo nekdanjega cestnega sistema, nad zazidano strukturo naselja. Avtor projekta je želel z obliko spomenika zabeležiti večni spomin na katastrofo. Tihi spomenik je del krajine, razumeti ga je mogoče le v izkušnji poti skozi njega. Zelo podobno izkušnjo ponuja spomenik Holokavst, posvečen umorjenim Judom Evrope v Berlinu, ki ga je Eisenman najprej zasnoval skupaj s kiparjem Richardom Serro, pozneje pa je osnutek dokončal sam (slika 9c). Območje spomenika ni ograjeno, vsaka pot med 2711 spominskimi kamnitimi kvadri je svoj vhod in izhod, vsak obiskovalec mora najti svoje potovanje pri prodira- nju in prehajanju po valovitih tleh labirinta, ki se dviga- Slika 8: Različni pristopi k topografi ji lokacije, zadnji predstavlja Mesto kulture Galicije (vir: Žgalin Kobe, 2014) Slika 9: Primerjava projektov: (a) Mesta kulture Galicije (avtor fotografi je: Rok Žgalin Kobe), (b) Grande Cretto v Gibelini (avtor fotografi je Goran Rupnik, vir: Grande Cretto, 2014), (c) Holokavst – spomenik umorjenim Judom Evrope v Berlinu (vir: Jewish memorial, 2014) 164 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 jo in spuščajo. Pri tem občuti izgubo in dezorientacijo, kaotične razsežnosti prostora in časa, tesnobo in stiske, osamljenost. Na lokaciji se sicer prepletajo številne zgodovinske plasti, vendar v tem primeru slednje ne vplivajo na združene geometrijske sestavine. Spremi- njanje valovanja tal je drugačno kot spreminjanje višine zgornje ravnine stel (tj. antičnih nagrobnikov). Vsaka stela je unikatne oblike in velikosti, s čimer opozarja na edinstvenost in istost ljudi, ki so bili umorjeni. Izvedba Projekt Mesta kulture Galicije se od zasnove odda- ljuje predvsem zaradi delne izgradnje stavbne celote. To pomanjkljivost bo vsaj delno omilila načrtovana zasaditev rastlinja. Kljub temu bo v primeru neizgradnje vseh stavb pogled na Mesto kulture Galicije bistveno drugačen od tistega, ki so ga z natečajem predstavili arhitekti. Zgrajeni namreč nista dve stavbi na severu, posledično pa ostaja razkrita fasada na severni strani muzeja zgodovine Galicije, ki je na tem mestu tudi naj- višja in ki se s celotno stranico odpira proti mestnemu središču. Od tod se ne vidi več samo predvideni nežni obris umetnega hriba, temveč steklena fasada velikih razsežnosti, ki je vrezana v hrib. Projekt, ki je bil izbran zaradi ideje z zlitostjo z lokacijo, se zdaj vzpenja nad mestom. Manjkajoči sklop stavb, za katerega še ni do- ločena niti programska zasnova, ostaja na papirju le kot del prvotne ideje in možnost prihodnje razširitve. Tudi pri načrtovanih pešpoteh, ki naj bi povezovale staro mestno središče in novogradnjo, bodo nastale spremembe. S parkirišč na vzhodu vstopajo obiskovalci v Mesto kulture Galicije po več pešpoteh, ki vodijo do središčnega trga. Na zahodu se po pobočju proti Santia- gu de Compostela spuščajo pešpoti. Zaradi gradnje bodo te poti prekinjene do zaključka izvedbe vseh stavb, ta pa se negotovo odmika. Tako ostaja območje nove ureditve do nadaljnjega odrezano od starega mesta. Kot ugotavlja neusmiljeni kritik Eisenmana William Curtis, se prav v izvedbi stavb nekatere geometrije izkažejo zgolj kot kozmetična prevara (slika 11). Le Corbusier tako situacijo poimenuje iluzija načrtov. Mesto kulture Galicije ima ambiciozno perspektivo, da postane nova ikona za Compostelo – kot da potrebuje novo, doda Curtis (2011). ZAKLJUČEK Curtis (2011, 33) meni, da je bila natečajna rešitev lokalnega arhitekta Manuela Gallega Jorreta »v resnici najprimernejša za lokacijo, uporabo, simbolno funkcijo in izgradnjo v več fazah. Toda naročnik in nekateri člani žirije so menili, da se išče stavbno ikono mednarodne zvezde, zato so vztrajali pri projektu Petra Eisenmana, ki naj bi bil, kakor so trdili nekateri, odziv na topografi jo kraja«. Prvotno topografi jo oziroma obstoječo lokacijo je bilo treba v celoti preobraziti in poseči vanjo. Kritik meni, da se za avtorjevim teoretiziranjem skriva formalist, ki krade vire in manipulira z oblikami zaradi njih samih, pri čemer je problem vsebine zanj postranskega pomena. Zasnova in izvedba projekta lokacijo Mesta kulture Galicije močno preoblikujeta, zaradi kompleksnosti projekta pa je tudi z analitičnim pristopom težko razvo- zlati povezave med zasnovo in lokacijo. Povezave med stavbnim kompleksom Mesta kulture Galicije in ožjo lokacijo so le navidezne, saj topografi ja streh novega stavbnega sestava prvotni lokaciji ne sledi, ampak tvori nekakšno novo lokacijo. Prvotno pobočje ostane razvi- dno le na prehodih med stavbami. Širša lokacija oziro- ma kraj je izražen v izhodiščih in postopkih zasnove in izvedbe, vendar imajo te oblike načrtnega delovanja za dosego končnega oblikovnega cilja splošni, in ne samo za ta kraj prepoznaven značaj. Prenos strukture interpretiranih poti, javnih prostorov in stavbnih celot starega mestnega jedra v projektno zasnovo ter uporaba lokalnih materialov v tlakih, strehah in fasadah Mesta kulture Galicije sta posebna in značilna prav za ta kraj in projekt. Arhitektu torej le delno uspe povezava z lokacijo – z arhitekturo spreminja pogoje ožje lokacije in se navezuje na širšo lokacijo. Raziskavo lahko sklenemo z ugotovitvijo, da danes arhitektura oziroma stavbe doživljajo v odnosu do kraja in lokacije nekakšno metamorfozo, saj nekatere v sodobnosti najbolj inovativne arhitekture/stavbe ne samo zasedajo dani kraj/lokacijo, ampak ta kraj/lokacijo tudi ustvarjajo. Hkrati spoznavamo, da ostaja pretežno nejasno, kolikšen je dejanski vpliv kraja/lokacije na to preobrazbo ter kako kraj/lokacija informira/vpliva na nove arhitekture/stavbe in kako je kraj/lokacija skozi nove arhitekture/stavbe izražena in oblikovana. Slika 10: Sečišče tartanske mreže na strehi arhiva, temnejše barve so tehnične rešetke (foto: Rok Žgalin Kobe) 165 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 THE SITE, DESIGN, AND CONSTRUCTION OF THE CITY OF CULTURE OF GALICIA Lučka AŽMAN MOMIRSKI University of Ljubljana, Faculty of Architecture, Zoisova 12, 1000 Ljubljana, Slovenia e-mail: lucija.azman@fa.uni-lj.si Rok ŽGALIN KOBE LEGO Architecture, The LEGO Group, Aastvej 1, DK-7190 Billund, Denmark e: mail: koberok@gmail.com SUMMARY New paradigms of architectural design are emerging in the third millennium. An important representative of these paradigms is the American architect Peter Eisenman. His project the City of Culture of Galicia has been under construction since 2000, and the fi rst two buildings of the complex received their use permit in January 2011. This article presents the results of a study of the relations between the building complex of the City of Culture of Galicia, its immediate and wider location, its design, and its construction. In the study, the information obtained during on- site research is of crucial importance. The authors also investigate the city complex in view of other important designs and projects by the architect. The fi ndings show that the links between the City of Culture of Galicia and the immedi- ate location are only virtual because the roof topography of the new buildings does not refl ect the original location, but instead creates a new location. The wider location is expressed in the points of departure and the procedures of design and construction, but these forms of planning to achieve the fi nal design goal are general and do not involve a recognizable character typical only for this area. The transfer of the structure of interpreted paths, public spaces, and building blocks of the old city center into the project design and the use of local materials in paving, roofs, and facades is special and characteristic precisely for this place and project. Although the contemporary architecture and buildings experience a signifi cant transformation in relation to the site, it largely remains unclear what the actual impact of the site is on this transformation, how the site informs the new architecture, and how the site is expressed and shaped through the new buildings. Keywords: City of Culture of Galicia, Peter Eisenman, Santiago de Compostela, site, design, construction 166 ANNALES · Ser. hist. sociol. · 28 · 2018 · 1 Lučka AŽMAN MOMIRSKI & Rok ŽGALIN KOBE: LOKACIJA, ZASNOVA IN IZVEDBA MESTA KULTURE GALICIJE, 151–166 VIRI IN LITERATURA Arhiv (2011): Javnosti nedostopna arhivska razstava natečajnih predlogov za Mesto kulture Galicije v kleti kompleksa Mesta kulture Galicije. Ažman Momirski, L. (1993): Imaginariji arheoloških objektov. Magistrska naloga. Ljubljana, Fakulteta za arhitekturo, Univerza v Ljubljani. Bedard, J. (1994): Cities of Artifi cial Excavation – The Work of Peter Eisenman 1978–1988. Rizzoli, New York. Betsky, A. (2002): Landscrapers: building with the land. London, Thames & Hudson. Cassarà, S. & P. Eisenman (2006): Peter Eisenman: feints. Milano, Skira. Castiñeiras, M. & Q. Cazes (2010): Compostela and Europe: The Story of Diego Gelmirez. Milano, Skira. Cidade da Cultura de Galicia (2011): Brošura Mesta kulture Galicije. Ciorra, P. (1995): Peter Eisenman: Bauten und Pro- jekte. Stuttgart, Deutsche Verlags-Anstalt. City of culture (2011): Dostopno na: http:// fi les.archinect.com/uploads/ai/aiu_showcase_city_of_ culture_03x.jpg (5. 5. 2011). Curtis, W. (2010): The 'illusion of plans': Eisenman’s landmark vision is a conjuring trick. The Architectural Review, 1364, 32–34. Deitz, P. (2005): Landform future. Architectural Record, 193, 10, 94–98. Eisenman, P. (2004): Barfuss auf weiss glühenden Mauern = Barefoot on white-hot walls. Dunaj, MAK, Ostfi ldern-Ruit: Hatje Cantz., Eisenman, P. (2005): CodeX: the City of Culture of Galicia. New York, The Monacelli Press. Eisenman, P. (2007): Written into the void: selected writings, 1990–2004. London, Yale University Press. Fondation le Corbusier (2017): Dostopno na: http:// www.fondationlecorbusier.fr/corbuweb/morpheus.as px?sysId=13&IrisObjectId=5784&sysLanguage=en- -en&itemPos=55&itemSort=en-en_sort_string1%20&ite mCount=215&sysParentName=&sysParentId=65 (11. 5. 2017). Ghersi, F. (2007): Eisenman 1960–1990. Dall'architettura concettuale all'architettura testuale. Sanitelo, Biblioteca del Cenide. Gómez-Moriana, R. (2010): City as Landscape: City of Culture of Galicia by Eisenman Architects. Mark, 27, 99–109. Google Earth (2011): Dostopno na: https://www. google.si/intl/sl/earth/. (11. 5. 2017). Grande Cretto (2014): Dostopno na: http://3. bp.blogspot.com/-jGh2XCUKobk/TdZiERaGYpI/AAA- AAAAAAIc/fSBcviFV3lE/s1600/27_RIBA-ARHITEKTI- -GIBELLINA_02.jpg (25. 5. 2014). Groat, L. & D. Wang ( 2002): Architectural research methods. New York, Wiley. Harris, G. & R. Bosco, R. (2011): Eight years late and millions over budget. Dostopno na: http://www.theartnew- spaper.com/articles/Eight%20years%20late%20and%20 millions%20over%20budget/23247 (16. 4. 2011). Informe de fi scalización de la Fundación Cidade da Cultura de Galicia (2010): Dostopno na: http:// www.consellodecontas.es/sites/consello_de_contas/ files/contents/documents/2004/FUNDACION_CIDA- DE_CULTURA_2004_C.pdf (15. 4. 2011). Ivy, R. (2003): Challenging Norms: Eisenman's ob- session. Architectural Record, 191, 10, 82–88. Jewish memorial (2014): Dostopno na: http://www. artsjournal.com/herman/images/JEWISHmemorialPHO- TO1.jpg (25. 5. 2014). King, J. (2003): Provocateur becomes a pragmatist. San Francisco Chronicle, 13. 11. 2003, E1. Kostrenčić, A. (2001): Ecce Domus. Oris, 13, 69, 36–53. Martínez-Fornés, A. & P. Abet (2011): Santiago estre- na su nuevo foco de peregrinación cultural. Dostopno na: http://www.abc.es/20110112/cultura/abcp-santiago- -estrena-nuevo-foco-20110112.html (15. 4. 2011). Moneo, R. (2004): Theoretical anxiety and design strategies in the work of eight contemporary architects. London, The MIT Press, Cambridge, Mass. Ofi cina de Acogida al Peregrino (2017): Dostopno na: https://ofi cinadelperegrino.com/estadisticas/ (11. 5. 2017). Peirce, C. (1955): Philosophical Writings of Peirce. New York, Justus Buechler. Razstava (2011): Trajna razstava Mesta kulture Gali- cije v stavbi arhiva. Saggio, A. (2004): Moving Lines. From Cannaregio to Castelvecchio. V: Davidson, C. & K. Forster: Peter Eisenman. The Garden of Lost Footsteps, an installation at the Museo di Castelvecchio. Padova, Marsilio. Santiago de Compostela (2011): Encyclopædia Britannica. Dostopno na: http://www.britannica.com/ EBchecked/topic/523241/Santiago-de-Compostela (15. 4. 2011). Snoj, M. (1997): Slovenski etimološki slovar. Ljublja- na, Mladinska knjiga. SSKJ – Slovar slovenskega knjižnega jezika. [Elek- tronska izdaja 1.1]. Ljubljana, DZS. Stephens, S. (2011): City of Culture of Galicia Archi- ve and Library. Architectural Record, 199, 6, 62. Webb, M. (2006): Santiago's second shrine. The Architectural Review, 1309, 28. Webster. Webster's Online Dictionary: Dostopno na: http://www.websters-online-dictionary.org/ (15. 7. 2011). Žgalin Kobe, R. (2014): Preučevanje odnosa med krajem in arhitekturo v obdobju 2000– 2010. Doktorska disertacija. Fakulteta za arhitekturo, Univerza v Ljublja- ni, Ljubljana. Žgalin Kobe, R. & L. Ažman Momirski (2013): Mesto kulture Galicije. Arhitektov bilten, 43, 197-198, 63–69.