JEJA JAMAR LEGAT LOŠKO ŠOLSTVO V PRVI POLOVICI 19. STOLETJA Na loško šolstvo je ukinitev freisinškega gospostva 1803 gotovo vplivala. Loka ni bila več središče vodilnih prosvetljencev. V loški trivialni šoli so 1804 začeli poučevati po novem osnovnošolskem načrtu. Ker so se na Dunaju bali, da bi demokratične zahteve prosvetljencev v šolah privedle tudi avstrijske podanike v revolucijo, je novi šolski zakon zahteval, naj otroke uče v osnovni šoli le branja in pisanja ter verske resnice, ki se naj jih otroci uče na pamet. Nadzorstvo nad šolami je prevzela cerkev. Otroci iz trivialne šole niso mogli vstopiti v gimnazijo.^ Z ustanovitvijo Ilirskih provinc 1809 je prišla tudi Loka pod Francoze. Francozi so odpravili cerkveno nadzorstvo nad šolami. Neposredno nadzorstvo so prevzeli župani kot predstavniki občine, posredno pa ravnatelji najbližjih gimnazij. V Loki je bil 1813 za župana Maximilian Zeball,^ najbližja gimnazija pa je bila v Kranju. Francozi so jo na novo ustanovili, vodil jo je ravnatelj Dagarin. Namesto trivialnih šol so začeli ustanavljati primarne šole, iz katerih so učenci lahko vstopali v gimnazijo. Šolstvo bi v tem obdobju moralo napredovati, zlasti ker so uvedli v osnov ne šole slovenščino kot učni jezik. Vendar pa je opaziti prav v obdobju Ilirije močno nazadovanje v šolstvu. Dežela je bila izčrpana zaradi vojn in velikih davkov. Zupani in občine bi morali skrbeti za šolstvo in plačevati učitelja. Bre mena pa so bUa prevelika. Učitelji so povsod po Sloveniji zapuščali službe. Ker so možje morali na vojsko, so otroci ostajali doma in delali na polju. Po vsej Sloveniji so zapirali šole. Tako so prenehale z delom glavna šola v Kranju, 16 trivialk in 18 nedeljskih šol po Sloveniji. Loka pa je tudi v tem obdobju vzdržala in obdržala svojo šolo, prav tako tudi uršulinke, čeprav so imele v tem obdobju komaj trinajst gojenk.' Po odhodu Francozov so Avstrijci takoj uvedli cerkveno nadzorstvo nad šolami in ukinili enotno primarno osnovno šolo. Spet so ustanovili v manjših mestih in trgih trivialne šole, glavne šole v okrožnih mestih in normalke v deželnih glavnih mestih. Šole pa so obnavljali le tam, kjer so prebivalci to izrecno želeli in tudi plačali za zidavo poslopij, kajti v ljubljanskem gubemiju je bilo v štiridesetih letih za 340 osnovnih šol le 220 stavb, ostale so bile v najetih stavbah. Šolski obisk se je izboljšal, tako je 1810 obiskoval šolo le vsak sedmi za šolo sposobni otrOk, 1847 pa vsak tretji otrok. Stanje učiteljstva pa je bilo še vedno porazno. Tako so se morali učitelji še vedno preživljati z različnimi postranskimi dejavnostmi. Bili so odvisni od šolnine in so si poma gali, kakor je kdo vedel in znal. Loka je spet dobila trivialno šolo. Na njej je 1820 poučeval učitelj Blaž Navoda, ki je slovel kot priložnostni pesnik. Na zadnji strani starološke cerkve 40 je vklesan nagrobni napis znanemu loškemu trgovcu Kosu,'* ki ga je zložil učitelj Navoda. (Glej slLko!)^ Otroci loških meščanov niso mogli vstopati iz trivialne šole v gimnazijo. Glavnim šolam, ki so bile v Mariboru, Novem mestu, Kamniku, Idriji in Beljaku, so pridružili še nove, tako 1815 v Kranju, 1817 v Piranu in v Kopru, 1819 v Postojni, čeprav vlada ni podpirala ustanavljanja glavnih šol, ker ni marala, da bi kmečki otroci obiskovali gimnazijo. Nagrobnik Matevža Kosa v Stari Loki V glavnih šolah otrok niso učili zgolj pomnenja, ampak so jim razvijali tudi razum, jih pripravljali za vstop v gimnazijo ali pa za službo nižjih urad nikov, trgovcev in obrtnikov. Poleg verouka je bil glavni predmet nemščina, ki je bila vsaj v tretjem razredu tudi učni jezik. Učenci pa so se učili tudi branja in pisanja latinskih besed in štirih računskih operacij s celimi števili in ulomki. Glavne šole so imele štiri ali tri razrede. Prvi razred se je delil na dva oddeika: višji in nižji. Medtem ko so učitelji trivialk dobivali plačo nepo sredno od učencev, so bili učitelji glavnih šol plačani iz krajevnega šolskega sklada, v katerega so se stekale razne dajatve, tako davek na potrošno blago, prispevek občine, šolnine. Učitelji so imeli pravico do pokojnine in njihov ugled se je dvignil.i Loški mestni zbor je prosil deželno gosposko 1816, da se spremeni njihova trivialna šola v glavno šolo. Ker se niso mogli zediniti, kdo bo plačeval za šolo, 41 je bila prošnja zavrnjena. Leta 1822 so ponovno prosili in 1823 ustanovili začasno, 1825 pa stalno glavno šolo. Za šolske stroške so uporabljali do 1829 vinsko, žganj sko in mestno dacijo. Leta 1826 je Marija Spock podarila svojo hišo v Klobovsovi ulici za glavno šolo. Loška glavna šola je imela tri razrede, prvi razred je imel dva oddelka: višji in nižji, tako da so bili na šoli dejansko štirje razredi. Dva razreda sta bila v starem poslopju na sedanjem Cankarje vem trgu št. 11, dva razreda pa v novem poslopju v Klobovsovi ulici. Število učencev se je vrtelo okrog 200, tako da je bilo leta 1830 na šoli 189 učencev, 1832 jih je bilo 182, 1838. leta 220, 1839. leta 201, 1847. leta 183.6 Med učitelji glavne šole je najbolj znan Jožef Kramer, ki je prišel v Loiko 1821 in poučeval do 1875. leta, torej celih štiriinpetdeset let; 1870 je bil odliko van z zlatim križcem za 50-letno učiteljevanje, umrl je v Loki 1884. leta v enaindevetdesetem letu. Na glavni šoli so v tem obdobju učili še Martin Mazek, Lorenc Naglic, Lorenc Tribuč, Franc Cvek, Franc Adamič in Franc Klemenčič. Učitelji so poučevali po 19 oz. 20 ur tedensko, vseh tedenskih učnih ur na šoli je bilo 92. Jožef Kaiba (1806—1893) Na glavni šoli so v tem obdobju ravnateljevali Johann Ureuz (1830), Kari Završnik (1838), Vinzenz Mayr (1850), Kari Legat (1845).« Strokovno so šolo nadzorovali Johann Novak, šolski nadzornik in župnik v stolni cerkvi, Franc Kramer, okrajni šolski nadzornik, župnik in dekan v Stari Loki, Jakob Dolenc, okrajni šolski nadzornik, v ekonomskem pogledu pa Moric Werzer, okrajni šolski nadzornik in upravitelj loškega gospostva, Maxi- milian Zeball, krajevni šolski nadzornik in župan občine Loka, od 1845 pa Jožef Kaiba, lokalni šolski nadzornik in trgovec v Loki. Ločani so torej poleg cerkvenega nadzorstva, ki se je brigalo za strokovnost in idejnost pouka, imeli tudi nadzornike, ki so preverjali, kako se je uporabljal denar, ki se je stekal v krajevni šolski sklad. V začetku sta to opravljala upravitelj loškega gospo stva in loški župan, potem pa zastopnik meščanstva Jožef Kaiba, trgovec z Mestnega trga 37 (sedaj št. 5), ki se je šele 1836 preselil v Loko.^ 42 Ob sklepu zimskega semestra ob koncu februarja in letnega semestra ob koncu julija so bili javni izpiti, ki so trajali po dva dni. Povabljeni so bili loški meščani, učence pa so spraševali iz prvega razreda prvi dan od 9. do 12. dopoldne, iz drugega razreda od 14. do 17. popoldne, iz tretjega razreda pa drugi dan od 9. do 12. dopoldne. Nato so ob igranju godbe v grajski kapeli nagradili najboljše učence. Tako sta dobila 1849 častni nagradi Franc Kramer in Maximilian Krener iz Loke.'' Za učence, ki zaradi oddaljenosti ali dela doma niso obiskovali rednega pouka, so ustanavljali v tem času nedeljske šole. Učenci so jih obiskovali ob nedeljah popoldne po eno uro. V njih so se učili začetnega branja in pisanja in verouka. V Loki je bila nedeljska šola vsaj že 1842. leta, število učencev je bilo precejšnje, tako sta bila 1850 na šoli dva oddelka z 22 in 44 učenci. Razen glavne šole, ki so jo obiskovali dečki, so imeli v Loki uršulinsko osnovno šolo za dekleta. Na zunanji šoli so uršulinke poučevale po programu glavne šole. V šolskem letu 1824/25 so jo poimenovali v dekliško industrijsko glavno šolo. Tedaj jo je obiskovalo 116 učenk, pozneje pa je število še na- rastlo. Imela je prav tako kot deška glavna šola tri razrede, prvi se je delil v nižji in višji oddelek. Zunanjo šolo so obiskovala deikleta iz mesta in bližnje okolice. Na zunanji šoli so poučevali v slovenščini, nemščina je bila le učni predmet. Učni načrt je bil enak kot v glavnih šolah, le da so se dekleta poleg branja, pisanja nemščine ter računstva učila še lepopisja in ženskih ročnih del. Pravico javnosti je šola dobila šele 1872. Do tedaj pa so učenke izpraševali ob koncu vsakega polletja pred isto komisijo kot učence loške glavne šole.^" Dekliška nedeljska šola je bila združena z zunanjo šolo. Obiskovala so jo vse leto dekleta vseh starosti. Pouk je bil vsako nedeljo od 14. do 16. ure. Število učenk pa je navadno presegalo 200. Notranja uršulinska šola je bila namenjena hčeram iz najuglednejših dru žin. Večina gojenk je bila iz drugih krajev, največ iz Gorice in Trsta. Pouk je bil v nemščini. Poleg predmetov glavne osnovne šole so se učenke učile še zgodovine in zemljepisa ter neobvezno francoskega, italijanskega, pozneje tudi angleškega jezika, ženskih ročnih del, slikanja in glasbe. Število gojenk je nihalo med 100 in 180. Gojenke so plačevale mesečnino. Med gojenkami je bilo precej Ločank, nekatere pa so obiskovale notranjo šolo le poldnevno. Tedenskih učnih ur je bilo na dekliški glavni šoli 190. V letih 1830 do 1838 je bila predstojnica uršulinskega samostana Marija Terezija Ramspacher. Na zunanji šoli so učili v tem času: Franc Anžlovar, samostanski kaplan, verouk (20 ur tedensko), m. Salesia Haan, ponavljanje verouka (7 ur), s. Flo- riana Steppan, lepopis, ženska ročna dela (8 ur), s. Katarina Heiss, branje, lepopis (6 ur), s. Antonija Mayer, nemščina, pravopis, računstvo (8 ur), s. Ur šula Dobrave, nemščina, pismene vaje, pravopis, lepopis (11 ur), m. Ana Frančiška Berlinšik, ponavljanje verouka, ženska ročna dela, s. Karolina Sever, branje, pisanje (7 ur), m. Nepomucena Udinak, branje, govorništvo, črkovanje na izust (8 ur), s. Klara Mittermeyer, lepopis, računstvo (7 ur), s. Alojzija Hueber, branje, vaje v nemščini (11 ur). Na notranji šoli pa so poučevali: verouk katehet Gregor Kušer (2 uri), m. Josefa Pisanelli, francoščina (3 ure), m. Ludovika Gorianz, nemščina, ročno delo (18 ur), m. Angela Legat, nemščina, ročno delo (16 ur), m. Mariana Knific, risanje, klavir (8 ur), m. Serafina Hau- senlehner, nemščina, zgodovina (20 ur), s. Juliana Mačik, nemščina (11 ur), s. Be nedikta pl. Renaldy, zemljepis, italijanščina, lepopis (12 ur). 43 Leta 1821 je obiskala samostan cesarica Karolina Avgusta. Leta 1836 so začeli vpisovati odlične učenke v zlato knjigo. Gojenke so bile po starosti razdeljene v tri divizije. Dekleta so nosila ob delavnikih modre, ob nedeljah pa črne predpasnike, le ob posebnih svečano stih so oblekle temno modre obleke z belimi ovratniki. Posamezni oddelki so se razpoznavali po barvi usnjenih pasov. V zavodu je prevladoval nemški jezik. Na pustno nedeljo pa so gojenke igrale francosko nabožno dramo Mučenci v slovenskem prevodu.'' Tako je bila Loka v prvi polovici 19. stoletja med redkimi manjšimi mesti na Slovenskem, ki so imela glavno šolo za dečke in deklice. Fantje so lahko vstopali v gimnazijo ali pa se pripravljali za nižje uradnike, trgovce ali obrt nike kar v domačem mestu, dekleta pa so pri uršulinkah dobivala večjo izo brazbo kot njihove vrstnice po drugih krajih. Mesto je tedaj slovelo tudi zaradi notranje uršulinske šole in njenega internata. Ce primerjamo število učnih ur in predmetnik na deški glavni šoli in na uršulinski glavni dekliški šoli, lahko sklepamo, da so se uršulinke z nekaj tedenskimi urami in brez skrbi za življenjski obstoj lahko bolje pripravljale za pouk koit učitelji na deški osnovni šoli, predmetnik pa je dekleta poleg snovi za osnovno glavno šolo seznanjal še z lepopisom, pravopisom, govorni štvom in žensikimi ročnimi deli, v notranji glavni šoli pa še z zgodovino, zem ljepisom, tujimi jeziki, slikanjem in glasbo. Ločanke so torej po izobrazbi v tem obdobju prekašale moške vrstnike, idejni vpliv samostana pa je bil zato močan tudi v javnem življenju. Opombe 1. Vlado Schmidt, Zgodovina šolstva in pedagogike na Slovenskem, II. del, 1964. — 2. Potrdilo loškega županstva od 1. julija 1813 s podpisom župana Maximiliana Zeballa. — 3. Iz letnega poročila uršulinskega dekliškega penzionata v Škof j i Loki v šol. 1. 1903'4. — 4. Ded slovenskega zgodovinarja Franca Kosa in praded akademikov Milka in Gojmira Kosa. — 5. Friderik Kramer, Nekoliko črtic iz zgodovine škofjelo ške deške šole. Letno poročilo deške ljudske šole v Skofji Loki 1890/91. — 6. Classifi- cation der Schuler an der Knaben Hauptschule in Lack, 1830, 1838, 1839, 1849, 1850. Loški šolski arhiv 30. — 7. Einladung zur offentlichen Priifung der Schuler an der Hauptschule Lack nach beendigtem Winter Curse den 26. und 27. Februar (1845, 1846, 1847, 1848), Loški šolski arhiv 30. — 8. Osebje loških glavnih šol in njihova zaposlitev 1830, 1838, Loški šolski arhiv 30. — 9. Rokopisni latinski zapisek Janeza Kaibe, občinskega tajnika v Loki. — 10. Einladung zu der offentl. Priifung der Schuler und Schiilerinnen an der K. K. Knaben Hauptschule zu Lack und an der Madchen Industrial und Hauptschule bei den Ursulinerinen zu Lack nach beendigtem Somrnep Curse den 29., 30. und 31. Juli 1850. Loški šolski arhiv 30. R e s u m e LES fiCOLES A SKOPJA LOKA DANS LA PREMIERE MOITIE DU XIXe SlECLE Škof j a Loka garda son ecole elementaire aussi pendant la periode des Pro- vinces Illyriennes. Les Autrichiens retablirent ensuite la vieille ecole »triviale« (ecole primaire) qui ne permettait pas aux eleves de continuer leurs etudes au lycee. En 1822, les habitants de Skofja Loka firent une demande pour Tecole elementaire qu'ils finirent par obtenir en 1825. L'ecoIe fut installee dans la maison de Marija Spock dans la rue de Klobovs. Les instituteurs les plus connus de repoque etaient le poete de circonstance Blaž Navoda et Jožef Kramar qui enseignait a Skofja Loka pendant 54 ans. 44 L'education des filles etait confiee aux ursulines. Elles enseignaient a Tecole exteme pour les jeunes filles dapres les programmes de Tecole elementaire, et elles dirigeaient aussi une ecole d'internes, oii elles enseignaient a cote des matieres de Tecole elementaire aussi le fran(;ais, Titalien, Tanglais, la geographie, rhistoire, la peinture et la musique. Dans la premiere moitie du XIXe siecle, Škof j a Loka etait done parmi les rares petites villes de la Slovenie qui avaient une ecole elementaire pour les gargons et pour les filles. 45