KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 36 19 195 SOCIETA DI MINERVA V TRSTU IN OBLIKOVANJE ITALIJANSKEGA NARODNO LIBERALNEGA GIBANJA 1860—1878 TOMAŽ SIMČIČ SPLOŠNI DRUŽBENO-POLITIČNI POLOŽAJ V HABSBURŠKI MONARHIJI IN V TRSTU Po porazu v Italiji 1. 1859 je začel cesar Franc Jožef postopoma odpravljati absolutizem. Vendar je go- spodarsko-politična liberalizacija potekala le počasi sredi tisočerih ovir, ki so jih predstavljali zdaj nacio- nalne zahteve posameznih narodov, zdaj razredni in- teresi fevdalne aristokracije in liberalne buržoazije, zdaj cesarjeva neodločnost, vselej pa kronični pri- manjkljaj državnih blagajn. Februarski patent iz 1. 1861 je največjo politično težo v državi dal nemški buržoaziji in s tem odprl pot vzponu ti. nemškega li- beralizma,'' ki je s krajšimi presledki dominiral na av- strijski sceni do 1. 1878. Tudi v Trstu je preobrat 1. 1860 prinesel podobne spremembe kot na državni ravni. L. 1861 so bile raz- pisane nove volitve v mestni svet in začelo se je ob- dobje prevlade italijanske liberalne stranke, ki je s krajšimi nepomembnimi presledki trajalo vse do pro- pada monarhije. Seveda je bil problem Trsta veliko bolj zapleten od dokaj preproste slike, ki nam jo da- jejo vsakokratne volitve v občinski svet. Kmalu so se namreč pojavili prvi odkriti ideološki boji (spor s ško- fijo) in nacionalni konflikti (julij 1868). Če je na poli- tični in nacionalni ravni obravnavano obdobje mogo- če označiti kot obdobje hegemonije italijanske narod- no liberalne stranke, kulturnega boja med mestnim vodstvom in Cerkvijo ter izbruha in postopnega zao- strovanja nacionalnega vprašanja in s tem povezane- ga iredentizma, je treba obenem poudariti, da bi nam celostno podobo Trsta dopolnila šele analiza gospo- darskih tokov, razvoja luke, paroplovnih družb, za- varovalne dejavnosti, nastajajoče industrije itd. Tu so se nerazdružljivo prepletali interesi vseh tistih, ki so v tržaškem javnem življenju nekaj pomenili, pa naj so pripadali liberalni ali ti. konservativni stranki.^ V tem pogledu so liberalci druge polovice 19. stol. bili dejansko dediči podjetniške tradicije, ki so jo v prej- šnji dobi predstavljala imena kot recimo Giovanni Guglielmo Sartorio,' grof Franz Stadion,^ Karl Lud- wig von Bruck,^ Pasquale Revoltella,^ eden glavnih pobudnikov Sueškega prekopa idr. Njihovi interesi, kakor tudi interesi njihovih naslednikov, so se vrteU okoli tržaške luke, železniških povezav z zaledjem, perspektiv, ki jih je odpiral Sueški prekop, okoU tržaškega Lloyda, zavarovalnih družb (Assicurazioni Generali, RAS itd.), okoli nastajajoče industrije itd. Ni naključje, da se je center odločanja tržaškega meščanstva le počasi in s težavo selil iz borze in trgo- vinske zbornice na Magistrat.' Stališč, ki so se čedalje pogosteje uveljavljala tako v občinskem svetu kakor tudi v tržaškem javnem življenju sploh, niti ni mogo- če docela pravilno vrednotiti brez upoštevanja moči, ki so jo med vodilnimi tržaškimi možmi imele številne prostozidarske lože. »Dokazano je«, piše npr. Gluho Gratton, »rfa so prostozidarji preko Societa del Pro- gresso (Društvo napredka) usmerjali v Trstu vso itali- jansko stranko in gibanje, ki se je začelo imenovati iredentistično«} Vodilnega tržaškega sloja v obdobju 1860—1878 torej ne zaposluje le nacionalni problem, kakor bi ho- telo dokazati italijansko iredentistično zgodovinopis- je,' temveč veliko širša paleta problemov, kot recimo vprašanje laičnosti šolstva, boj proti vplivu Cerkve v javnem življenju, vloga, ki naj bi jo Trst kot avto- nomno neposredno cesarsko mesto odigral na enot- nem evropskem trgu, modernizacija tržaškega prista- nišča, ustrezne železniške povezave s Srednjo Evro- po, vprašanja urbanizacije in s tem povezane pavperi- zacije nižjih slojev, reševanje socialnega vprašanja, vprašanje izoblikovanja nekega kulturnega modela, ki naj bi postal odločilen za vladajoči sloj in za vse mesto. Izoblikuje se tako cela vrsta pogledov na omenjena vprašanja,^" ki tvorijo nekakšno idejno- kulturno platformo mestne vodilne garniture v drugi polovici 19. stol., a sega z nekaterimi argumentacija- mi, pogledi in vrednotami še v poznejši čas. Te vred- note in ti pogledi so v nekem smislu še danes sestavni del miselnosti in vrednostnega sveta ne le vodilnih predstavnikov, temveč tudi tržaškega javnega mnenja sploh. J RAZCVET ČASOPISOV IN DRUŠTVENEGA ŽIVLJENJA v TRSTU Razcvet časopisov in društvenega življenja tako v širši Avstriji kot v Trstu se seveda ujema s postopnim prehajanjem od absolutizma k ustavnosti po 1. 1860. Tako beležimo recimo v Trstu od 1. 1863 do 1878 kar 264 novih pobud na področju periodičnega tiska v italijanskem, slovenskem, nemškem, francoskem in grškem jeziku." Podobnemu razcvetu lahko sledimo na društvenem področju, posebno po zakonu o dru- štvih iz 1. 1867. Leta 1868 nastane recimo na pobudo Hermeta in prostozidarstva Societa del Progresso, le- to kasneje se rodi »Associazione Ginnastican, kas- nejša trdnjava iredentizma, nato »Societa pedago- gico-didattica«, izraz teženj liberalnega učiteljstva po laični akonfesionalni šoli, potem »Societa operaia«, ki naj bi ublažila socialne napetosti brez korenitejših posegov v družbene in proizvodne odnose. Povezuje- jo se delavci raznih strok, uradniki, svobodni poklici in ustanavljajo strokovna in socialnovarstvena dru- štva.''^ 196 kronika Časopis za slovensko krajevno zgodovino 36 i988 Enako poživitev, vendar mimo kai človekovo osvoboditev v najširšem pomenu besede, tudi za dejavnejšo prisotnost ženske v javnem živ- ljenju, sam je večkrat filantrop in angažiran v dobro- \ delnih ustanovah, sledi znanstvenemu razvoju, če- : prav se obenem nekritično predaja pozitivistični evfo- \ riji, ograjuje se od kakršnekoli objektivne morale ali ; resnice, ne pa od notranje samodiscipline.'^ | Osrednji vrednoti, okoli katerih se, kot kaže, zdru- j žujejo vsi člani Minerve, od prostozidarjev do katoli- ških liberalcev, sta svoboda in napredek. Vsi so si edi- ni, da ni napredka brez svobode. Najširša svoboda naj bo temeljno vodilo vsega gospodarstva, politike, kulture in medčloveških odnosov. Prepričani so, da je svoboda tisti regulator, ki nikoli ne odpove in sam od sebe, kar najbolje ureja vse morebitne probleme. To je mogoče, ker izhajajo iz predpostavke, da je člo- vek po naravi dober in da ga je treba le osvoboditi, da i lahko to dobroto izžareva tudi na druge. Prepričani pa so tudi, da je obča blaginja pravzaprav le vsota po- sameznih osebnih blaginj in da je zato osebni interes najboljša spodbuda splošnega napredka. Seveda se v določenem trenutku pri pojmovanju svobode duhovi delno razhajajo: za katoliške zmerne liberalce svobo- da ni v nasprotju s katolicizmom kot takim, ampak le z nekaterimi njegovimi časnimi strukturami. Za radi- kalnejše svobodomislece pa pomeni proglašanje ob- stoja neke objektivne resnice in morale že samo na se- bi kršenje človekove svobode in ustvarjalnosti. Eni in drugi pa soglašajo, da sodobni znanstveni in tehnolo- ški napredek človeštvo zanesljivo vodi nasproti lepši in srečnejši bodočnosti. Zato je Napredek (z veliko začetnico) eden izmed najpogostejših izrazov, ki jih srečamo v naslovih in besedilih društvenih predavanj v tem obdobju. Societa di Minerva se v tržaški kulturni zgodovini profilira kot italijanska ustanova. Vendar je njena nacionalna opredelitev v današnjem pomenu besede stvar druge polovice 19. stoletja. Njen nastanek pa je bil bolj izraz t.i. tržaškega kozmopolitizma in mer- kantilnega izročila, ki je na ravni miselnosti in siste- ma vrednot preživel pionirsko dobo tržaške trgovine. Tudi društvo Minerva je bilo lahko po svoje nosilec vrednot, ki jih je tržaško in okoliško prebivalstvo ču- , tilo kot svoje ne glede na svojo nacionalno pripad-1 nost. Z vidika kasnejše zgodovinske perspektive je i mogoče recimo ugotoviti vsaj eno skupno značilnost ' italijanskega in slovenskega narodnega gibanja v Trstu, da so namreč tako v enem kot v drugem ves čas glavno besedo obdržali bolj ali manj zmerno orienti- rani svobodomisleci. Nemoč katoliške stranke na j Tržaškem je za slovenske razmere na prehodu iz 19. v 20. stoletje skorajda unicum, ki ga je težko razložiti, ne da bi upoštevali ravno neko specifično »tržaško miselnost«, ki se je oblikovala nekako od konca 18. stoletja dalje.'^ Nadaljnje raziskave bi utegnile razjasniti, koliko lahko stališča in poglede, ki so jih izoblikovali itali- janski intelektualci recimo v društvu Minerva ali v drugih podobnih ustanovah, vrednotimo kot izraz neke širše mestne kulture, ki zajema vse prebivalce ne glede na narodnost, torej tudi tržaške Slovence, ali pa se slovenski tržaški svet v drugi polovici 19. stoletja izoblikuje kot neka avtonomna, vase zaprta enota, in dalje ali se je nastajajoče slovensko narodno gibanje miselno naslanjalo bolj na osrednjo Slovenijo ali je dihalo nekako enoglasno z italijanskim delom mesta, pa čeprav je prihajalo z njim v čedalje ostrejši kon- flikt, i OPOMBE 1. Prim.: CA. Macartney, L'impero degli Asburgo 1790— —1918, Milano 1981, 581—588. —2. G. Negrelli,/l/rf/^ua del miro. Diritto storico e difesa nazionale nella Trieste as- burgica. Viden 1978, 120, 121. —3. G. Cervani,/n/orno o/ cosmopolitismo triestino: le memorie di G.G. Sartorio v 204 kronika Časopis za slovensko krajevno zgodovino 36 i988 «Annali triestini», vol. 20 (IV, 4), 1950, suppl. —4. G. Ne- grelli, n.d., 79—84. —5. M. Hardt, Karl Ludwig von Bruck V »Wippertalen Biographien«, 3. Folge, 1961, 37—52. —6. M. Predonzani, La nascita di una nuova societa: il barone Pasquale Revotlella a Trieste v / celi dirigenti in Italia in eta moderna e contemporanea, Čedad 1983, atti del convegno, 483—496. — 7. G. Cervani, Stato e societa a Trieste nel sec. XIX. Problemi e documenti. Viden 1983, 21. —8. G. Grat- ton, Trieste segreta, Bologna 1948, 111. —9. A. Tamaro, Storia di Trieste, I—II, Rim 1924. — 10. Nekaj primerov: M. Rascovich, Questione dei porti franchi della Austria e segnatamente di quello di Trieste, Trst 1863; A. Errera, Trieste commerciale e marittima nel IS74, Rim 1874; Rela- zione della Commissione mista d'inchiesta industriale e commerciale, Trst 1875; L. Buzzi, Sulle necessarie comuni- cazioni ferroviarie per Trieste in riflesso ai rivolgimenti poli- tici dell'Oriente. Trst 1880; Rapporto sul pauperismo. Trst 1864; A. Castiglioni, La mortalita a Trieste e le sue cause speciali. Trst 1877; Provvedimenti per migliorare le condi- zioni igieniche della citta con speciale riflesso allo alleva- mento dei fanciulli della classe povera, Riferta commissio- nale della »Societa del Progresso« preletta nellOiadunanza ordinaria 14 maggio 1880, CIV; Brevi considerazioni sulle opere pie di Trieste, Trst 1883; G. Righetti(?), Il progresso della civilizzazione nel secolo XIX e suoi interessi colla pro- posta d'una banca di assicurazione delle cambiali. Trst 1864; A. Mauroner, Dare o avere ovvero Trieste nel 1867, Trst 1867. —11. S. Monti-Orel, I giornali triestini dal 1863 al 1902, Trst 1976. — 12. Recimo Associazione mutua fra impiegati privati (1873); prim, tudi: Per il cinquantenario della Associazione Medica triestina. Trst 1926. —13. S. Pa- hor, Tržaški Slovenci v letih 1848—49 in Slavjanski rodo- ljub, v Slavjanski rodoljub, faksimile vseh šestih številk iz I. 1849, Trst 1971, 3—6. — 14. S. Pahor, Prebujanje sloven- ske narodne zavesti. Prosvetni zbornik 1868—1968, Trst 1970, 11—31. —IS.Riferta della Giunta speciale della Dieta Triestina sui fatti avvenuti in Trieste nei giorni 10, 12, 13 e 14 Luglio 1868, Trst 1868; J. Merku, Fatti di luglio. »Zaliv« 1970—1978 (v nadaljevanjih); A. Vivante, Irredentismo adriatico, 2. izd., Firenze 1954, 153—154; S. Pahor, Prebu- janje. .. n.d., 18—19. — 16. A. Gentille, // primo secolo della Societa di Minerva 1810—1909. Trst 1910, 4. — 17. Prim.: A. Mortis, Lettere inedite di P. Metaslasio, Trst 1876, uvod, »Atti e memorie della societa istriana di archeo- logia e storia patria« 1908, vol. XXIII, 328—332. — 18. Prim, statut iz 1. 1853 v CIV (tržaška Mestna knjižnica) R.P. Misc. 4—6470. — 19. G. Benco, Allocuzione inaugu- rale del Gabinetto di Minerva, dicembre 1867, Trst 1867, 13. — 20. G. Negrelli, Comune e impero negli storici della Trieste asburgica, Varese 1%8, 118—119. — 21. G. Negrel- li, Al di qua del mito, n.d., 63—69, 117—154. — 22. E. Apih, Appunti sulle origini del liberalismo triestino. Trst 1960, 9. — 23. A. Gentille, n.d., 20. — 24. F. Hermet, Me- morie autobiografiche, »La porta Orientale« 1933, 139— — 140 (opomba). — 25. A. Gentille, n.d., 56. — 26. Prav tam, 57. —27. Programma det Ginnasio comunale superio- re di Trieste, od 1864 dalje. — 28. F. Hermet, n.d., 139— —143. —29. Tako štirinajstdnevnik »La Favilla« (1863— —64), dnevnik »II Cittadino« (1866—1893), tednika »II Barbiere« (1866—1867) in «Liberta e lavoro« (1867—1884), dnevnik »II nuovo Tergesteo« (1876—77) in drugi. Prim. S. Monti-Orel, n.d., 47, 86, 92, 117, 253. —30. Zapisniki So- cieta del Progresso 8. 12. 1869, 30. 4. 1870, 25. 9. 1870, 29. 1. 1871, 4. 2. 1871, 15. 6. 1871, 31. 8. 1871, 8. 5. 1872, v CIV, R.P. Misc. 3—2000. — 31. Societa Filarmonico- -Drammatica, Memorie compilate per cura di un socio filo- drammatico. Trst 1884. Glej seznam članov na str. 125— —130 in dodatek, ki vsebuje seznam članov I. 1883. — 32. M. Alberti, L'irredentismo senza romanticismi. Trst 1936, 136. 33. A. Goracuchi, Passi di autori insigni intorno a Dio ed alla vita eterna. Trst 1867. 34. A. Gentille, n.d., 137. — 35. A. Tamaro, n.d., II, 431. — 36. Gre npr. za usodne zamude pri gradnji ustreznih železniških povezav ali za obotavljanje s Sueškim prekopom. Prim.: G. Cervani, La borghesia triestina nell'eta del Risorgimento, Viden 1969, 76, 80 si; F. Babudieri, Industrie, commerci e naviga- zione a Trieste e nella regione Giulia dall'inizio del settecen- to ai primi anni del novecento, Milan 1982, 17. — 37. S. Monti-Orel, n.d., 20. —38. G. Negrelli, Al di qua del mito, n.d., 120—121. — 39. F. Hermet, Memorie autobiografi- che, n.d., 88—89. —40. Kar bi utegnilo presegati meje av- strijske legalnosti, se je dogajalo kvečjemu v okviru tajnih društev, kakršno je bilo recimo II Comitato dell'Alpe Giu- lia, v katerem so delovali Hermet, Hortis, Nobile in drugi, skoraj vsi obenem aktivni tudi pri Minervi. Prim. M. Alber- ti, n.d., 124. —41. Componimenti in prosa e poesia relativi a Dante Alighieri e in onore di esso pubblicati dalla Societa di Minerva, Trst 1866. —42. O. Occioni, Dante unificatore dei mondi di Platone e di Aristotele, Trst 1865, 4. — 43. Prav tam. — 44. Componimenti di prosa e poesia... n.d., 39—40. — 45. L. Franzoni, Giuseppe e Domenico Righetti architetti, «La porta orientale» 1951, 309—323. —46. Bro- šura je izšla v Trstu I. 1864. —47. G. Righetti, // Progresso della civilizzazione. Trst 1864, 3—4. —48. Prav tam, 7. — 49. Prav tam. —50. Prav tam, 58. —51. Prav tam, 60. — 52. O posebnosti tržaške kulture je prof. Roberto Marussi v predavanju z naslovom Cattolici italiani di Trieste e situa- zione culturale cittadina razmišljal takole: «Finché vive il fi- lone del pensiero rossettiano non si pone il problema: cultu- ra di cattolici e di non cattolici. Il movimento culturale loca- le e di impronta municipale, dunque genuina originale ed italiana. Non vi e assente l'intento di affermare il carattere italiano della citta — infatti esso nasce come reazione al cos- mopolitismo mercantile settecentesco che avveva ucciso l'Arcadia — e pero alieno da faziosita, da preclusioni intol- leranti, non solo perche vera cultura ma anche perche parte- cipa del tono della cultura dei paesi dell' Impero nel secolo scorso« Prim. P. Zovmo, Cattolicesimo a Trieste, Appunti., Trst 1980, 118.-53. A. Gentille, n.d. 134—147. —54. G. Rithetti, 11 Progresso n.d., 12.-55. S. Monti-Orel, n.d., 17. — 56. A. Gentille, n.d., 65. Prim.: T. Bacchia, Paolo Tedes- chi. Notizie bio-bibliografiche, »Atti e memorie della Societa istriana di archeologia e storia patria«, vol. I, 1938, 117; G. Valdevit, Chiesa e lotte nazionali: il caso di Trieste (1850— I9I9), Viden 1979, 66; P. Zo\ano, Ricerche storico-religiose su Trieste, Trst 1984, 45.57. A. Vivante, n.d., 79. — 58. A. Butti, L'emancipazione della donna e la famiglia, Bologna 1883,21. —59. S. Monti-Orel, n.d., 85. —60. A. Castelfran- co, Tre rivoluzioni storiche, Benetke 1871, 11. —61. Prav tam, 38—41. — 63. Prav tam, 47. — 64. Conversazioni nel Gabinetto di Minerva compendiosamente esposte. Otto dis- corsi di soci letti nelle adunanze di domenica dell 'a. a. 1864/ 65, Trst 1866, 13—16. —65. Prav tam, 25—28. —66. V. Forte, Pietro Giannone e la Curia Romana, Trst 1869. — 67. Prav tam, 10—15. —68. Conversazioni nel Gabinetto di Minerva n.d., 117. — 69. Prav tam. — 70. Prav tam, 117—118. — 71. Prav tam, 118, 123. — 72. Prav tam, 123—124. — 73. Prav tam, 8. — 74. Prav tam, 33—35. — 75. C. Ciatto, La scienza, l'uomo e la scimia. Trst 1871, 28. — 76. Prav tam. 50. —77. Prav tam, 11-13.-78. Prav tam, 16, 26. —79. Prav tam, 50. —80. A. Gentille, n.d., 63. — 81. // centenario delle Assicurazioni Generali, Trst 1931, 187. —82. O t.i. nepopustljivi katoliški struji po fran- coski revoluciji prim. G. Martina, La Chiesa nell'eta del li- KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 36 1988 205! beralismo, Brescia 1978. —83. Do podobnih zal^ljučkov je prišel P. Zovatto pri analizi duhovnega sveta kritika in eseji- sta Silvia Benca, sina tistega Giovannija Benca, ki je bil v se- demdesetih letih med najaktivnejšimi člani Minerve, Societa del Progresso, poleg tega pa še občinski svetovalec. Prim.: P. Zovatto, Silvio Benco o »la religiosita» del borgitese v Trieste tra umanesimo e religiosita, a cura di P. Zovatto, Trst 1986, 147—165. —84. Prim.: T. Simčič,/o/toft Ulcmar (1878—1871). Sto let slovenstva in lirščanstva v Trstu, Gori- ca 1986, 9—23.