MLADJA BORCI STANOVSKI TEDNIK ZA SLOVENSKO DIJA5TVO. — IZHAJA VSAK PETEK. — LETNA NAROČNINA: DIJAŠKA 18 DIN, NEDIJAŠKA 36 DIN, PODPORNA VEC KOT 36 DIN. — POSAMEZNA ŠTEV. 75 PAR. UREDNIŠTVO IN UPRAVA: LJUBLJANA, POLJANSKA C. 4. (ALOJZIJEVIŠČE). - ČEK. RAČ. ŠT. 16.078. LETO V. LJUBLJANA, PETEK 29. NOVEMBRA 1940. ŠTEV. 12. VZTRAJAJ! Pridejo ure, ko ne veš, ne kod, ne kam. Zdi se ti, da se vse podira, da je vse tvoje dosedanje delo brezplodno, da so ovire prevelike. Pa si samo utrujen! Vsakomur pridejo taki trenutki. Tudi Kristus je na Oljski gori trikrat molil: »Oče, ako je mogoče, vzemi ta kelih od mene, vendar ne moja ampak Tvoja volja se zgodi.« (Lk 22, 42.) A vendar je Kristus ta kelih trikrat znova sprejel nase in ga spil do dna. Ni klonil. Tudi ti ne kloni! Težke ure pridejo, pa minejo. Trenutni neuspeh ti vse pokaže v zelo temni luči. Kmalu pa boš spet drugače gledal. Če nisi uspel prvič, poskusi drugič, tretjič, devetič, dvajsetič! In vedno z večjim optimizmom in z večjo vero v uspeh! Če bi ljudje v tživljenju doživljali same uspehe, bi prišli bore malo naprej. Ovira pa kliče po naporih. Vzbudi ti nove podjetnosti, novega poguma, nove volje. »Ovira je vedno nekaj velikodušnega. Mlad človek se ovire ne sme nikoli ustrašiti. Saj mu samo pomaga, da še bolj misli, še bolj hoče, še bolj dela. Zato ovir ne kolni, ampak blagoslavljaj!« Take nasvete daje p. Plus francoski mladini. Nisi razpoložen? Prisili se! Ti manjkajo sredstva? Ustvari si jih! Vse ti ne bo padlo samo pred noge. Branly in Curie sta delala v seniku in hangarju. Že Napoleon je napravil enačbo: hoteti — zmagati. Koliko jih je, ki klonijo pred oviro! A za kaj so uporabni taki slabiči? Še drugim so v napotje. Zato pa vztrajaj in ne oplaši se! Za nočjo pride dan. Kdor pa vztraja do konca, ta zmaga! Papini o slovstvene Znani italijanski pisatelj in kritik Giovanni Papini, ki zavzema odlično mesto v sodobnem katoliškem in italijanskem slovstvu, je začel izdajati 1.1937. »Zgodovino italijanskega slovstva«.* Delo je v marsičem mikavno, zlasti uvod v prvi zvezek. V njem pisatelj obravnava nekaj načelnih vprašanj, ki naj bi se jih držala književno zgodovinska dela. Avtor poudarja trojno novost svojega dela. Prva je ta, da je njegova »Zgodovina« prva v italijanskem slovstvu, ki jo je napisal človek, ki je sam umetnik. Druga novost je v tem, da nima vsak, ki je kdaj kaj napisal, prostora v njej, ampak le ljudje, ki so kaj pomenili in še danes žive v bralcih. Pomembna je predvsem tretja novost; to je namen, ki ga je pisatelj dal svojemu delu, in pota, po katerih skuša ta cilj doseči. Doslej so pisali tovrstna dela po metodi zgodovine in estetike. Avtor se hoče držati čisto druge poti, poti, ki jo bodo nekateri imeli za staro, mnogim pa se bo zdela zelo nova, je pa po njegovi sodbi najboljša. Tudi slovstvena zgodovina, kot vsako drugo delo resničnega pisatelja, mora biti življenjska hrana onim, ki jo bero. Datumi, razna naključja in variante so hrana, a ne življenjska. Ustrezajo le radovednosti, ne nasitijo pa duše. Življenjska hrana pa je tisto, kar veča tvojo življenjsko izkušnjo, kar te navduši, kar te vadi v * Giovanni Papini: »Storia della letteratura itaiiana«, Firenze 1937. nalogah zgodovine umetnosti. Slovstvena zgodovina mora biti, če se ne boste pohuj-šali nad besedo, moralna, narodno zavedna in vzpodbudna. Moralna, kajti bližanje pisateljem, ki so bili veliki in zato resnični ljudje, ne sme pomagati le k boljšemu spoznanju človeške narave, ampak mora predvsem vcepljati ljubezen do veličine, navduševati za poštenost življenja, za vztrajnost v težavah, junaško prenašanje nesreče in bede in predvsem vlivati hrepenenje, da bi vedno želeli prekositi same sebe, da bi vedno želeli vzdigniti se v višja nebesa. Niso vsi pesniki zgled popolne nravnosti, a kažejo prav s tem, z nasprotjem in kontrastom, nevarnost in sramoto teh grehov, ki na vse zadnje morejo zman jšati in omadeževati veličino velikih. Biti mora narodno zavedna, ker pesniki, enako kot vsak umetnik, tolmačijo bolje kot navadni ljudje, globoko dušo domovine, bolje prikazujejo in očitujejo slavo domovine in s tem razvnemajo ljubezen do svojega ljudstva in rodne zemlje. Biti mora vzpodbudna: natančno spoznavanje popolnejših in slavnejših del naj navaja bralce in pisatelje same k temu, da si popolneje osvoje jezik da si ge-nialneje osvoje umetnost pisanja. Slovstvena zgodovina, po kakršni hrepeni pisatelj, naj ne bi toliko trpala razum, kolikor bogatila in dvigala duše. Tri sadove pričakuje od nje: vzgaja naj k višjim krepostim, navaja k večji ljubezni do domovine in bralce dejansko umetnostno vzgaja. IZ OKROŽNICE BENEDIKTA XV. AD BEATISSIMI APOSTOLORUM PRINCIPIS Ker je v vsaki družbi, naj so se ljudje v njej zbrali iz kakršnega koli namena, za uspeh skupne stvari največjega pomena, če udje z največjo edinostjo za njim stremijo, moramo najprej doseči, da prenehajo med katoličani vsi prepiri in vse razprtije, da se nove sedaj ne začenjajo, pač naj že vendar vsi enako mislijo in delajo. Ko sovražniki Cerkve božje netijo vsakršne prepire med nami, dobro vedo, da jim bo to pomagalo do zmage. Kadar vidijo katoličane bolj složne, tedaj uporabijo največkrat to pot, zvito vržejo med nje jabolko razdora in skušajo edinost uničiti. O, da bi se jim ta naklep tolikokrat ne posrečil v tolikšno škodo verskega življenja! Če je torej postavljena oblast kaj določno zaukazala, tedaj ne bodi nikomur dovoljeno, ta ukaz prezirati, češ, da se njemu ne zdi tako, marveč naj vsakdo svoje mnenje podredi avtoriteti njega, ki je nad njim, in naj mu bo pokoren, kakor je po vesti dolžan. — Prav tako naj se noben zasebnik bodi v knjigah in listih bodi v javnih govorih ne vede, kakor da je Cerkvi postavljen za učitelja. Vsi vedo, komu je Bog izročil cerkveno učiteljstvo: ta naj govori, kakor se mu bo zdelo prav. Ko pa spregovori, je pa dolžnost drugih, da ga verno poslušajo in ubogajo. V stvareh pa, ki se more o njih brez škode za vero in disciplino govoriti za ali proti, ko sv. Stolica svoje sodbe še ni izrekla, je gotovo vsakomur dovoljeno, da pove in brani svojo misel. Varuje naj se pa vsakdo v tem razpravljanju vseh ostrih izrazov, ki bi mogli hudo žaliti ljubezen do bližnjega. Vsak naj svobodno brani svoje mnenje, a umirjeno. Naj tudi ne misli, da sme sumničiti druge pomanjkanja vere ali pokorščine samo zato, ker drugače misli kot on. Hočemo, da naši ne rabijo tistih vzdevkov, ki so jih nekateri zadnje čase pričeli rabiti, da razlikujejo katoličane od katoličanov. Ogibljejo naj se jih ne le kot .posvetnih praznih besedi’ (1 Tim. 6, 20), ki se ne skladajo ne z resnico ne s pravico, marveč tudi zato, ker od tod prihaja med katoličane velika vznemirjenost in velika zmeda. Bistvo katoliške vere je tako^ da ji ni mogoče nič pridejati in nič odvzeti: ali jo izpoveduješ celo ali celo zavržeš. ,To je katoliška vera in vsakdo, ki je zvesto in trdno ne veruje, se ne more zveličati’ (Simb. Athanas). Zato ni nobene potrebe, da bi dodajali izpovedi katolicizma še kake pridevke. Dovolj naj bo vsakemu, da reče: »Christianus mihi no-men, Chatolicus cognomen — kristjan je moje ime, katoličan moj priimek«. Le za to naj se vsak trudi, da bo res to, kar se imenuje. Pravo krščanstvo VEZAVA »BORCEV« Kazalo IV. letnika bo izšlo v kratkem; kdor želi dati »Borce« vezati, naj to hitro stori. Kazalo IV. letnika bo vsem priložila uprava. Kdor želi, da se mu vezan letnik pošlje po pošti, mora poslati v znamkah ali gotovini za 1 letnik 4 din, za dvojnik (2 letnika vezana v 1 knjigo) pa 7 din za poštnino. SREČA BREZ BOGA Dunajski župnik