241 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) Radovi Zavoda za povijesne znanosti HAZU u Zadru. Zadar : Zavod za povijesne znanosti HAZU, 2003. 467 strani. (Svezak ; 45) Ta zvezek je posve~en spominu akademika Mate Sui}a, s kratkim zapisom (str. I–III). Snje‘ana Vasilj objavlja ~lanek Nov~i} Fokide s Gradine u O{ani}ima kod Stoca (str. 1–5). Gre za bronasti kovanec Fokide, ki je bil najden v omenjenem kraju 2000. Datira se v ~as od 371 do 357 pred Kr., v obdobje, ko Daorsi ‘e vzdr‘ujejo trgovske zveze s helenskim svetom. Kovanec se nahaja v zasebni lasti. Emil Hilje je prispeval kraj{o razpravo Utemeljenje franjeva~kih samostana na zadarskim otocima (str. 7–19). Od konca 14. do srede 15. stoletja so na zadarskih otokih ustanovili {tiri fran~i{kanske samostane: na koncu 14. stoletja so na posestvu zadarske plemi{ke dru‘ine Grisogono za fran~i{kane pregnane iz Bosne, ustanovili samostan sv. Duje v Kraju na Pa{manu, v prvi polovici 15. stoletja samo- stan sv. Pavla na oto~ku Galevcu pri Preku na Ugljanu, za katerega je sredstva oporo~no zapustil plemi~ Bartul iz Milana; v drugi ~etrtini 15. stoletja s sredstvi zadarskega plemi~a [imuna Begne samostan sv. Jerolima v Ugljanu; samostan sv. Mihovila v Zaglavu je nastal na podoben na~in kot oni v Kraju na Pa{manu. Petar Runje objavlja razpravo Don Juraj Zubina, sve}enik hrvatske knjige (o. 1400–1480) (str. 21–38). Na podlagi arhivskih virov je predstavljen zadarski glagolja{ (naveden kot de littera sclava) Jurij Zubi- na iz dru‘ine, kjer je bilo zapored ve~ duhovnikov. Bil je vsestransko dejaven in materialno dobro podprt duhovnik. Mesto Zadar se prek tega duhovnika ka‘e kot sredi{~e glagolja{tva. Mislav Elvis Luk{i} je prispeval razpravo Prilog poznavanju mleta~ke pomorskotrgovinske politike prema krbavskim knezovima sredinom XV. stolje}a (str. 39–69). Na podlagi listin iz obdobja 1434 in 1457, ki so bile objavljene v Ljubi~evih »Listinama o odno{ajih izmedju Ju‘noga Slavenstva i Mleta~ke Republike« avtor raz~lenjuje pomorsko politiko Benetk do Krbavskih knezov Kurjakovi}ev. Ugotovil je, da je bila ta politika izrazito protekcionisti~na, kar je Benetkam omogo~alo lepo gospodarsko pro- speriteto, omenjenim knezom pa je zlasti za njihova dva podvelebitska trga Bag in Obrovac predstavlja- lo zelo veliko te‘avo. Miroslav Grani} objavlja razpravo »Norma nobilium generale consilii civitatis paghi« iz 1455. godine (str. 71–96). V srednjem veku, ko so se na hrva{ki obali oblikovale mestne komune po evrop- skem vzoru, je bilo plemstvo tista dru‘bena plast, ki je upravljala mesta. Med seboj povezano v razne svete, je bilo razredno lo~eno od ljudstva. Tak privilegiran polo‘aj in materialna oskrbljenost mu je omogo~ala, da je sledilo vsem kulturnim dogajanjem v ve~jih sredi{~ih na nasprotni strani Jadrana. Pag ni pre{el v srednji vek kot mesto, ki je ohranilo kontinuiteto iz antike, temve~ je glavnemu naselju na otoku z ‘ilavim bojem uspelo dose~i mestni status. Njegov Mestni svet se je oblikoval iz starih hrva{kih dru‘in, naseljenih na otoku, kar je posebnost in samosvojost. Od rajnega Davorja Frankulina Trava{a je objavljena razprava Prezimena stanovnika grada i otoka Raba od XV. do XX. stolje}a (str. 97–127). V uvodnem delu prikazuje pisec rezultate pregleda o pri- imkih na Rabu, ki jih je objavil Lucijan Mar~i~ v svoji {tudiji Antropogeografska ispitivanja po severo- dalmatinskim ostrvima (Rab, Pag, Vir) v 38. knjigi Srpskega etnografskega zbornika leta 1926. Podatke je ta avtor zbiral zlasti po mati~nih knjigah pode‘elskih ‘upnij za starej{e obdobje. Trava{ je pomanjklji- vosti tega dela popravil in pregled priimkov dopolnil do 20. stoletja. Marija Zaninovi} – Rumora je prispevala ~lanek Mjere dalmatinskih luka u priru~nicima XVI. stolje}a (str.129–135). Prikazane so mere za nosilnost ladij v manualih 16. stoletja (B. Paxi, J. Mariani). To so bile {e srednjeve{ke mere milijar in star. Pogostost omenjanja hrva{kih pristani{~ in njihovih mer v primerjavi z Benetkami in drugimi sredozemskimi pristani{~i ka‘e njihov pomen in vklopljenost v sredozemski svet. Lovorka ^orali} objavlja razpravo Prilog ‘ivotopisu rapskog biskupa Bla‘a Sidinea (1567–1583) (str. 137–151). Bla‘ Sidineo, po rodu iz Zadra, doktor cerkvenega in civilnega prava ter zadarski kano- nik je bil rabski {kof od 1567 do 1583. Ustanovil je rabski ‘enski benediktinski samostan sv. Justine za dekleta iz neplemi{kih dru‘in. S shranjevanjem relikvij svetnikov in listin vezanih za rabsko zgodovino se lahko {teje za utemeljitelja rabskih arhivov. V Dr‘avnem arhivu v Zadru so shranjeni zapisi o treh inventurah njegovih premi~nin neposredno pred smrtjo in takoj po njej. Milorad Pavi} je prispeval obse‘no razpravo Plovidbene rute srednjim i ju‘nim Jadranom u izolaru Giuseppea Rosaccia (str. 153–199). Prikazane so plovne rute vzdol‘ obale v srednjem in ju‘nem Jadranu 242 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) na koncu 16. stoletja, kakor so opisane v treh delih Giuseppea Rosaccia v njegovem delu »Viaggio«. Kljub konjunkturi v ladjarstvu in razvoju navigacijskih pripomo~kov v 15. in 16. stoletju je dolga plovba na Jadranu {e naprej potekala vzdol‘ obale, predvsem zato, da so se izognili vremenskim te‘avam na odprtem morju. Izbor pristani{~ na poti, kjer so se ladje ustavljale, je bil odvisen od kon~ne destina- cije. Ladje so iz Benetk plule do Zadra in nadaljevale pot ob obali do [ibenika. Glede na bene{ko- tur{ke odnose se je po potrebi plulo tudi do Skradina. Naslednji pomembnej{i postaji sta bili Trogir in Split. Iz Splita je {la plovba ob obali ali bolj pogosto med dalmatinskimi otoki [olto, Bra~em in Visom naprej do Kor~ule in Dubrovnika – za Benetkami v 16. stoletju najpomembnej{im pomorskim sredi{~em. Milko Brkovi} objavlja razpravo Nekoliko polji~kih dokumenata pisanih u selu Tru{e (XVI.–XVIII. st.) (str. 201–242). Gre za faksimile in prepise 16 listin, ki so bili doslej javnosti neznani in neobjavljeni. V njihovi dataciji se navaja mesto izdaje, vas Tru{e v Polji~ki republiki, kar je bil kriterij za naslov razpra- ve. Listine so obdelane s stali{~a pomo‘nih zgodovinskih ved. Pisane so v bosan~ici ali hrva{ki cirilici, po vsebini pa so ve~inoma kupoprodajne pogodbe o zemlji{~ih in darovnice o njih. ^eprav gre za listine od 16. do 18. stoletja je njihova struktura zelo podobna strukturi starohrva{ke listine in pobotni- cam ter listinam srednjeve{ke humske in bosanske pisarne. @eljko Holjevac je prispeval razpravo Problemi habsbur{ko-mleta~kog razgrani~enja u Podgorju i Pozrmanju potkraj 17. i po~etkom 18. stolje}a (str. 243–269). Na podlagi arhivskih in objavljenih virov ter literature je avtor prikazal habsbur{ko-bene{ko mejne spore in pretenzije na meji Like in Dalmacije 1699 (pred Karlova~kim [Sremski Karlovci] mirom, med njim in po njem) ter dolo~anje mej. Proti habsbur{kim dose‘kom na obmo~ju vzhodnega Jadrana so si Bene~ani prizadevali zagotoviti in zavaro- vati njihov absolutni dominium per mare, kar je vodilo k pogostim sporom, nerazumevanju, incidentom in do neposrednih oboro‘enih spopadov (npr. blizu Zvonigrada), kar je naposled vodilo do vzpostavitve novih mej. Tado Or{oli} objavlja razpravo Teritorijalne snage za francuske uprave u Dalmaciji (1806–1809) (str. 271–289). Prikazane so delovanje, preobrazba in funkcionalnost teritorialnih sil v Dalmaciji v omenjenem obdobju francoske uprave. Njihova vloga pri ohranjanju reda in miru je bila zelo pomemb- na in edinstvena. Generalni providur Dalmacije Dandolo je izvr{il njihov preustroj, s ~imer je ustvaril zelo u~inkovite sile, ki so skrbele za mir, in so bile razporejene po vseh okro‘jih, okrajih, ob~inah in vaseh, tako na celini kakor na otokih. Te sile so v obliki izvidnic in obhodov prepre~evale razna hudo- delstva kakor so plenitve, uboji, krvna ma{~evanja ter so razbijale hajdu{ke skupine. To delovanje se lahko oceni kot zelo pozitivno. Ivan Pedrin objavlja razpravo Otpor francuskoj vlasti u Dalmaciji i ilirskim pokrajinama poslije 1806. (str. 291–308). Avtor je raziskal avstrijske vire o ozadju sporov med Avstrijo in Francijo v Dal- maciji in Ilirskih pokrajinah. Iz virov je razvidno, da je francoska oblast uvedla v zasedene kraje {tevil- ne sodobne pravne in oblastne in{titute, da pa je tudi Avstrija skrbela za posodabljanje. Francozi so imeli vse do konca svoje zasedbe voja{ko premo~, ni pa Avstrije dosegala pri obve{~evalnih slu‘bah. Ukrepi Francozov so bili nepremi{ljeni in politi~no zgre{eni, posebno ko so Dalmacijo pripojili k kraljevi- ni Italiji in ko so pozneje od delov hrva{kega narodnega teritorija sku{ali skrpati nov narod. Francozi so sicer imeli svoje privr‘ence, vendar so ~edalje bolj izzivali upor {ir{ega naroda, posebej zaradi splo{nega nova~enja vojakov in visokih vojnih davkov. S tem so izzvali odpor naroda, zlasti kmetov. Pogosti so bili oboro‘eni spopadi, plenitve in pokoli, kar je leta 1813 dovedlo do splo{ne narodne vstaje, ki jo je Avstrija podpirala z oro‘jem. Stanko Piplovi} objavlja zanimivo razpravo Prilog poznavanju dalmatinskih solana u XIX. stolje}u (str. 309–326). Na podlagi katastrskih na~rtov iz prve polovice 19. stoletja, uradnih upravnih {ematiz- mov in drugih poznej{ih vesti daje avtor novej{e podatke o videzu in spremembah, ki so nastale na solinah v Dalmaciji v sto letih avstrijske uprave. Prilo‘eni, doslej neobjavljeni na~rti imajo posebno dokumentarno vrednost, ker prikazujejo razpored in velikost posameznih kompleksov na za~etku obrav- navanega obdobja. Besedilni dodatki k na~rtom niso v celoti ohranjeni, vendar pa tudi nepopolni omogo~ajo dober vpogled v novo stanje, ki se je bistveno razlikovalo od onega v ~asu bene{ke uprave. [ime Peri~i} razpravlja O broju Talijana/Talijana{a u Dalmaciji XIX. stolje}a (str. 327–355). Ta razprava je izredno aktualna, ker je neke vrste odgovor na ponovne sicer prikrite te‘nje italijanskega iredentizma po prisvajanju Dalmacije, posebej Zadra. Razlog za to pa naj bi bilo veliko {tevilo Italija- nov v tej de‘eli, zlasti v 19. stoletju. Obse‘nih podatkov seveda ne moremo povzeti. Zainteresirani 243 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) bralci bodo morali prebrati razpravo v celoti. Izjemno zanimiva pa je ugotovitev, da so se po letu 1882 nekateri od renegatskih Srbov in Hrvatov vrnili k svojim koreninam, medtem ko so se pravi Italijani izseljevali v Istro, Trst in Slovensko Primorje. Tihomir Raj~i~ objavlja razpravo: Slika Hrvata u nacionalnoj ideologiji srpske stranke u Dalmaciji 80-ih godina XIX. stolje}a (Srpski list /glas/ o Hrvatima) (str. 357–374). Pisec analizira stali{~e »Srp- skega lista (glasa)«, glasila Srpske stranke u austrijskoj Dalmaciji do hrvatske nacije. Avtor ugotavlja, da ta ~asopis {teje Hrvate za »slabo« in »nenaravno« nacijo, ki ji odreka vsako mo‘nost samostojnega obstoja. S tem se ujema, da ta ~asopis {teje Hrvate za »klerikalce« in »{oviniste«, ki z izrabljanjem vere, {olstva in dr‘avnega prava ter s pomo~jo Vatikana in Avstro-Ogrske ‘elijo »uni~iti« Srbe. Srbska stranka je videla re{itev hrva{ko srbskih nasprotij v priznanju posebnega kulturnega polo‘aja Srbov, oziroma v etni~ni delitvi hrva{kih de‘el ali pa v srbizaciji Hrvatov. Marjan Dikli} je prispeval razpravo: Dvije pobjede don Ive Prodana na izborima u carevinsko vije}e u Be}u (str. 375–391). Don Ivo Prodan (1852–1933) je bil pomemben publicist in politik prava{ke usmeritve in utemeljitelj ter raz{irjevalec dalmatinskega prava{tva v drugi polovici 19. stoletja. Opisa- no je njegovo delovanje ter dvakratna izvolitev za poslanca v Dr‘avni zbor na Dunaju. Ivan Balta objavlja razpravo: Iseljavanje iz Slavonije u Ameriku od 1905. do 1910. godine (str. 393–417). To delo temelji na virih Dr‘avnega arhiva v Osijeku, Hrvatskega dr‘avnega arhiva v Zagre- bu, na raznih ~asopisih in revijah ter na historiografskih virih. Izseljevanje v Ameriko od za~etka 19. stoletja je doseglo svoj vrh v letih 1905–1910. Vzroki za to so bili gospodarski in politi~ni: drobno- posestni{ka zemlji{ka struktura, zemlje se skoraj ni spla~alo obdelovati, industrializacija, pove~anje {tevila mezdnih delavcev, rapidno ve~anje {tevila prebivalcev, okrepljena mad‘arizacija Slavonije z velikomad‘arskim programom »Julijanske akcije« prek ‘eleznice in {ol, strankarski spori, idejno- politi~no razslojevanje slavonskega prebivalstva (narodnjaki, prava{i, avstrofili, mad‘arofili, koalicio- nisti, ju‘ni Slovani, socialdemokrati). Izseljevanje v ZDA je prvotno bilo usmerjeno v rudarske revirje, kmetijske pokrajine in v industrijska mesta, kakor so bila New York, Chicago, San Francisco in druga. Mislav Elvis Luk{i} objavlja Bibliografijo dr. [ime Peri~i}a (od 1963. do 2002. g.) (str. 419–446) ob 40-letnici znanstveno-raziskovalnega dela in ob odhodu v pokoj omenjenega slavljenca. Objavljenih je {e {est prikazov raznih hrva{kih zgodovinskih knjig. Jo‘e Ma~ek Radovi Zavoda za povijesne znanosti HAZU u Zadru. 50. obljetnica Zavoda za povijesne zna- nosti u Zadru. Zadar : Zavod za povijesne znanosti HAZU, 2004. 562 strani. (Svezak ; 46) Omenjeni obletnici je namenjen zapis 50. godi{njica Zavoda za povijesne znanosti Hrvatske akade- mije znanosti i umjetnosti u Zadru (1954–2004) (str. 1–29). V njem so s kratkimi biografijami in biblio- grafijami predstavljeni vsi sodelavci tega zavoda, znanstveno-raziskovalna, strokovna ter izdajateljska dejavnost. V prvi razpravi obdeluje Zvjezdan Strika vpra{anje Kada i gdje se prvi put spominje zadarski biskup? (str. 31–64). To vpra{anje je za dalmatinske cerkvene razmere zelo pomembno. Avtor se je dokopal do sklepa, da je v Zadru ‘e v za~etku 4. stoletja bil mestni {kof, vsekakor {e pred milanskim ediktom. Ta {kof je podpiral odloke Rimske sinode iz leta 341, nekoliko kasneje pa je sodeloval na cerkvenem zboru v Sardici. Zdaj poznamo samo ime zadarskega {kofa Feliksa iz leta 381, ki je sodelo- val na Oglejski in Milanski {kofijski sinodi. Po dodatnih virih pa je mogo~e sklepati, da je v Zadru ‘e koncem 3. stoletja bila {kofija. Gherardo Ortalli objavlja ~lanek: Petar II. Orseolo – dux veneticorum et dalmaticorum (str. 65–76). Gre za prevod izvirnega ~lanka, ki je bil objavljen pod skoraj identi~nim naslovom v zborniku Venezia e la Dalmazia. Anno Mille. Treviso 2002, 13–27, zato ga ne ka‘e podrobneje predstavljati. [ime Peri~i} objavlja kraj{i zapis: Otok Maun u pro{losti (str.77–84). Otok Maun le‘i med otoko- ma Pag in Olib in ga je kralj Petar Kre{imir ‘e aprila 1069 daroval zadarskemu samostanu sv. Kr{evana. ^eprav je bil v sestavu tega znamenitega samostana, je skoraj pozabljen. Pisec je poskusil na podlagi