191 Ventil 17 /201 1/ 3 UVODNIK © Ventil 17(2011)3. Tiskano v Sloveniji. Vse pravice pridržane. © Ventil 17(2011)3. Printed in Slovenia. All rights reserved. Impresum Internet: www.revija-ventil.si e-mail: ventil@fs.uni-lj.si ISSN 1318-7279 UDK 62-82 + 62-85 + 62-31/-33 + 681.523 (497.12) VENTIL – revija za fluidno tehniko, avtomatizacijo in mehatroniko – Journal for Fluid Power, Automation and Mechatronics Letnik 17 Volume Letnica 2011 Year Številka 3 Number Revija je skupno glasilo Slovenskega društva za fluidno tehniko in Fluidne tehnike pri Združenju kovinske indus- trije Gospodarske zbornice Slovenije. Izhaja šestkrat letno. Ustanovitelja: SDFT in GZS – ZKI-FT Izdajatelj: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za strojništvo Glavni in odgovorni urednik: prof. dr. Janez TUŠEK Pomočnik urednika: mag. Anton STUŠEK Tehnični urednik: Roman PUTRIH Znanstveno-strokovni svet: izr. prof. dr. Maja ATANASIJEVIČ-KUNC, FE Ljubljana izr. prof. dr. Ivan BAJSIĆ, FS Ljubljana doc. dr. Andrej BOMBAČ, FS Ljubljana izr. prof. dr. Peter BUTALA, FS Ljubljana prof. dr. Alexander CZINKI, Fachhochschule Aschaffen- burg, ZR Nemčija doc. dr. Edvard DETIČEK, FS Maribor prof. dr. Janez DIACI, FS Ljubljana prof. dr. Jože DUHOVNIK, FS Ljubljana izr. prof. dr. Niko HERAKOVIČ, FS Ljubljana mag. Franc JEROMEN, GZS – ZKI-FT izr. prof. dr. Roman KAMNIK, FE Ljubljana prof. dr. Peter KOPACEK, TU Dunaj, Avstrija mag. Milan KOPAČ, KLADIVAR Žiri doc. dr. Darko LOVREC, FS Maribor izr. prof. dr. Santiago T. PUENTE MÉNDEZ, University of Alicante, Španija prof. dr. Hubertus MURRENHOFF, RWTH Aachen, ZR Nemčija prof. dr. Takayoshi MUTO, Gifu University, Japonska prof. dr. Gojko NIKOLIĆ, Univerza v Zagrebu, Hrvaška izr. prof. dr. Dragica NOE, FS Ljubljana doc. dr. Jože PEZDIRNIK, FS Ljubljana Martin PIVK, univ. dipl. inž., Šola za strojništvo, Škofja Loka prof. dr. Alojz SLUGA, FS Ljubljana prof. dr. Brane ŠIROK, FS Ljubljana prof. dr. Janez TUŠEK, FS Ljubljana prof. dr. Hironao YAMADA, Gifu University, Japonska Oblikovanje naslovnice: Miloš NAROBÉ Oblikovanje oglasov: Narobe Studio Lektoriranje: Marjeta HUMAR, prof., Paul McGuiness Računalniška obdelava in grafična priprava za tisk: LITTERA PICTA, d.o.o., Ljubljana Tisk: LITTERA PICTA, d.o.o., Ljubljana Marketing in distribucija: Roman PUTRIH Naslov izdajatelja in uredništva: UL, Fakulteta za strojništvo – Uredništvo revije VENTIL Aškerčeva 6, POB 394, 1000 Ljubljana Telefon: + (0) 1 4771-704, faks: + (0) 1 2518-567 in + (0) 1 4771-772 Naklada: 2 000 izvodov Cena: 4,00 EUR – letna naročnina 24,00 EUR Revijo sofinancira Javna agencija za knjigo Republike Slovenije (JAKRS). Revija Ventil je indeksirana v podatkovni bazi INSPEC. Na podlagi 25. člena Zakona o davku na dodano vrednost spada revija med izdelke, za katere se plačuje 8,5-odstotni davek na dodano vrednost. 1. 4. 2009 je minister za šolstvo in šport izdal sklep o imenovanju Nacionalne strokovne skupine za pripravo Bele knjige o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji z nalogo, da pripravi strokovne podlage za sistematično in strokovno utemeljeno preoblikovanje in dograjevanje sistema vzgoje in izobraževanja v naši državi. Bela knjiga je nastajala dve leti in po 16 letih na novo določa smernice razvoja našega šolstva, pri tem je neposredno sodelovalo 130 strokovnjakov, ki so bili razdeljeni na 12 področnih skupin – od vrtca, osnovne šole pa vse do izobraževanja odraslih. Prvo leto so porabili predvsem za analize mednarodnih primerjav, izvedli so tudi 15 empiričnih raziskav. Projekt je bil ovrednoten na 650.000 evrov in je podprt z denarjem iz evropskega socialnega sklada. 31. 03. 2011 je vodja Nacionalne strokovne skupine za pripravo Bele knjige o vzgoji in izobraževanju dr. Janez Krek ministru za šolstvo in šport Igorju Lukšiču predal osnutek nove Bele knjige v vzgoji in izobraževanju. Besedilo, ki zajema pregled stanja in predloge rešitev za področja od vrtca do izobraževanja odraslih, je od tega dne objavljeno na spletni strani http://www.belaknjiga2011.si/ in je v celoviti obliki prvič pred javnostjo. V aprilu je bila javna razprava. Z upoštevanjem tehtnih pripomb, kot pravijo, bodo Belo knjigo v naslednjih mesecih poslali v parlament. Bela knjiga naj bi na vseh izobraževalnih področjih podpirala doseganje odličnosti v znanju. »Ta cilj bi si morali v državi zelo jasno postaviti. Sposobnejšim moramo omogočiti, da se dokažejo in pridobijo znanja. Za to so nujna zadostna vlaganja, zato bi bilo treba obrniti trend padanja deleža BDP za izobraževanje, ki ga zaznavamo od leta 2005,« je ob predaji dokumenta opozoril vodja Nacionalne strokovne skupine in dekan pedagoške fakultete dr. Janez Krek. Pa bo res tako, se mnogi sprašujemo? Kaj prinaša Bela knjiga dobrega za tehniko in naravoslovje? Mislim, da nič posebno novega in koristnega, kar bi pri mladih ljudeh spodbudilo veselje in povečalo voljo do tehnike, do naravoslovja in povečalo željo po izobraževanju na področju tehnike. Mnogokrat slišimo, da strojniki in tehniki nismo aktivni v političnem in splošnem družbenem življenju, da se ne znamo sami postaviti za svojo stroko in svoje področje. To do neke mere prav gotovo drži. Toda kaj se da narediti na področju tehničnega izobraževanja, če nas pri odločanju ni nikjer zraven? Pa poglejmo samo sestavo Nacionalne strokovne skupine, ki je dve leti pripravljala Belo knjigo. V dvajsetčlanski skupini so bili štirje predstavniki Filozofske fakultete iz Ljubljane, pet predstavnikov Pedagoške fakultete iz Ljubljane, eden s Pedagoške fakultete iz Maribora in eden s Pedagoške fakultete Primorske univerze, dva predstavnika Pedagoškega inštituta iz Ljubljane in po en predstavnik Andragoškega centra iz Ljubljane, Zavoda RS za šolstvo, Urada za razvoj šolstva pri Ministrstvu za šolstvo in šport, en predstavnik iz Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, en predstavnik sindikata in samo en predstavnik delodajalcev, to je iz gospodarstva. Če bi navedli osnovno izobrazbo vseh teh predstavnikov v tej skupini, bi ugotovili, da med njimi ni niti enega, ki bi se v splošnem ukvarjal s tehniko ali praktičnim naravoslovjem. Ko pogledamo osnovno izobrazbo in dejavnost članov Nacionalne strokovne skupine, lahko zelo hitro ugotovimo, da praktično vsi prihajajo iz družboslovja, da so vsi bolj ali manj izobraženi pedagogi. Ali res moraš biti za člana take skupine pedagog ali je mogoče celo koristneje, da nisi in da prihajaš z nekega drugega področja, ko šolski sistem opazuješ od zunaj in ga spremljaš kot uporabnik njegovih produktov, to je kot uporabnih izšolanega kadra. Ali smo res tako naivni, da od takšne skupine pričakujemo, da bo npr. sprejela sklep, da se v gimnazije uvede obvezni splošni predmet tehnike? Pri tem mi pogosto pridejo na misel pripombe, ki jih pogosto slišimo od tujih predstavnikov raznih organizacij, ki nam očitajo, da na naše šolske programe nimajo nobenega vpliva starši in pa gospodarstvo. Zanimivo je vprašanje, ali naša gospodarska in obrtna ali inženirska zbornica res ne bi mogli nič pripomoči h kakovostnejšemu izobraževalnemu sistemu? Janez Tušek Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju