v kateri so že razstavljali posamično in skupinsko znani slikarji naivci. samo stojni umetnik iz Velenja in skupina, ki se bavi z umetniško fotografijo. Danes, za praznovanje 10. obletnice muzejske dejavnosti v Zireh bo odprta v galeriji stalna zbirka žirovskih roja- kov-umetnikov. To sta umrla akad. sli karja Franjo Kopač in Maksim Sedej: slednji je dobitnik največjega sloven skega kulturnega priznanja — Prešernove nagrade, in bi kazalo pospešiti postavitev njemu že načrtovanega spominskega obeležja. Živeči slikarji: Tomaž Kržiš- nik, Stanko Kosmač. Ivan Gluhodedov. Jože Peternelj in Konrad Peternelj so svoja dela poklonili Muzejskemu dru štvu in s tem počastili desetletno mu zejsko delovanje z odprtjem stalne zbir ke. Vsem darovalcem velja topla zahva la! Delo društva ni zmeraj vidno. Tiho in nevidno delo, ki je bilo skrb članov, je skoraj vsakoletna praksa slušateljev et- nografije in arhitekture, ki s pomočjo mentorjev trgajo dz pozabe tisto, kar bi bilo prav gotovo uničeno ali za vedno pozabljeno. Se taka volja in želja po ohranitvi stvari je brez haska, če ni po moči od ljudi, usposobljenih prav za to področje, in če ni finančne podpore. Tu je imela posluh krajevna skupnost, ki to delo v celoti finančno podpira. Do seda; Nova muzejska razstavna zbirka »PO SLIKANA MEŠČANSKA KERAMIKA 16. IN 17. STOLETJA« je bila predoče- na v okviru proslave 40-letnice Loške ga muzeja. Z otvoritvijo dne 11. janu arja 1980 pa se je uvrstila tudi med pri reditve v počastitev praznika občine Škof j a Loka. Razstavljeno keramično gradivo so naš li v Skofji Loki leta 1972 na lokacijah Poljanskih vrat in Komune. Ob zemeljskih delih so pri kopanju jar kov za kanalizacijo pri Poljanskih vra tih, to je ob južnem vhodu na Mestni trg, naleteli na obok mostu, ki je pre mostil obrambni jarek na Grabnu, in na temelje stolpa pri vratih. V sondah na obeh straneh stolpa so odkopali tudi Čre- pinje poslikane keramike. so izrisani posnetki petih stavb, ki so dokumenti vredni objave, in tudi zapiski narodopisja niso nič manj pomembni. Poleg del na domačih tleh so tudi stal ne povezave z matičnim društvom in redne povezave z organi samoupravlja nja. Izpustiti ne smemo tudi povezave, ki jih imamo s podjetji združenega dela v kraju in izven njega; te zveze so po večini finančne narave. Bodi jim za vso dosedanjo pomoč lepa zahvala! Posebno hvaležnost pa smo dolžni tovarni Alpina. ki se je zvesto odzivala klicu v potrebi. Bežen oris desetletnega dela pododbo ra in društva je podan. Vse. kar je na ogled, si. prosim, še enkrat oglejte in potem sodite. H koncu bi rad dodal še Shakespear- jevo misel, ki pravi: »da gre čas z vsa kim drugače, z nekom v korak, z ne kom je v zaostanku«. Menim, da smo Zirovci v zaostanku. To hišo bi mo rali postaviti v pravo stanje, v začet ni namen, zato pa bi bilo treba po hiteti. Manjka nam še prikaz kulturno- prosvetne dejavnosti, gasilstva in morda celo kovaštva. Pravo pomoč, na pravem mestu, ob pravi priložnosti pričakujemo od vas, da bomo s tem dvignili kulturno raven in se prebili iz osebne potrošni ške miselnosti, koristili sebi. kraju in celotni samoupravni družbi. Alfonz Zajec Pri gradnji podaljška samopostrežne trgovine na Mestnem trgu št. 9 so na dvo riščnem delu pod nasipi odkopali arhi tekturne ostaline Komuna, stavbe gotske ga stilnega porekla ter številne drobne najdbe. Na neke vrste odpadnem prosto ru izven stavbnega kompleksa so našli poleg t. i. vsakodnevnega domačega ku hinjskega posodja, črepinj steklenih po sod, živalskih kosti in rogovja ter ostan kov školjk in kosov pečnic tudi veliko od lomkov poslikane keramike. Na to keramično gradivo je prvi opo zoril Marijan Slabe z objavo v Loških razgledih 24, 1977, str. 55—57 in ga tudi ovrednotil kot visoko kvalitetno posodje meščanskega tipa. Tej keramiki, ki je kljub dekorativnosti po svojem bistvu predvsem uporabnega značaja, pa se do danes strokovnjaki niso dovolj posvetili. NOVA RAZSTAVNA ZBIRKA V LOŠKEM MUZEJU 308 Med oblikami posod so zastopani različ ni tipi plitvih in globokih krožnikov, lat- vic ter velikih skled in pladnjev. Pred nami je torej namizno posod je, ki nam predstavlja tedanje navade pri prehra njevanju in hkrati tudi način serviranja hrane. Vse posode so bile izdelane na lončarskem kolesu. Vendar glina ni naj bolj prečiščena, s tem pa zaradi tega ni mamo finih, tankih sten posod, ki tako velikokrat dajejo vtis nekake robustnosti. Kljub temu pa so bile vse posode bogato okrašene. In ravno to oblikovno bogastvo okrasnih slikanih in loščenih motivov pre sega običajni funkcionalni in tudi de korativni pomen in namen navadne vsa kodnevne namizne posode. Med tehnikami okraševanja je najbolj enostavna engoba, to je tanek obliv poso de s fino glinasto kašo. Med zahtevnejše tehnike se uvršča sgrafjiato, v engobo vrezana linearna in tudi ploskovna moti vika, kjer so vrezane linije lahko tudi globlje in poudarjene z barvo. To po značaju grafično okrasje je večinoma tudi bogato obarvano. In končno imamo še posode, kjer so sgraffiato tehniko opustili in se omejili le na slikan okras. Vse po sode so bile nato še prevlečene z brez barvno glazuro in ponovno žgane. Med visoko temperaturnimi barvami za poslikavo in glaziranje zasledimo bakro vo zeleno, manganovo vijoličasto, oker, svinčevo belo, kobaltovo modro, antimo- novo rumeno in železovo oranžno. Večji izbor odtenkov so lončarji dobili z nana šanjem gostejše ali redkejše barve in ta ko z odtenki pridobili še večjo pestrost. Motivika okraševanja zajema izbor predstav iz rastlinskega sveta, kjer za sledimo povečini liste, vitice, cvetove, razne plodove in podobno. Med živalsko motiviko so pogosti prikazi ptičev, rib in petelina. Najštevilnejši in najbogatejši pa so motivi iz geometričnega predstavnega sveta. Od najenostavnejših koncentričnih krogov, ki jih je lončar nanašal še na lončarskem kolesu, do razdeljevanja plo skev z bordurami raznolikih ornamental- nih pasov, obrobnih pletenic s krožnimi Skofja Loka — Komun: krožnik z vrezanim in slikanim ornamentom z letnico 1583 309 Skofja Loka — Poljanska vrata: skleda s slikanim večbarvnim ornamentom ali oglatimi linijami, sosledja črt, pik, cik- cak ornamentov, trikotnikov, mrež in šte vilnih kombinacij teh in podobnih moti vov. Izraznost te motivike sega od reali stičnih do stiliziranih prikazov. Težko je tu navesti vse bogastvo motivov, najbolj obširno nam pač spregovori razstavljeno gradivo samo. Opozorimo naj le na fragmente posod z vrezanimi letnicami (npr. 1583) in na fragmente večjega krožnika z vrezanimi posameznimi črkami. Posebej pa med raz stavljenim gradivom izstopa krožnik z osrednjim motivom upodobitve ženskega doprsja v profilu (gl. Loški razgledi 26, 1979, si. na zadnji strani platnic). Rob krožnika obroblja pletenica z oglatimi li nijami. Pred nami je brez dvoma odmev primerkov vrhunskih dosežkov keramike, ki gredo vzporedno s stilnimi likovnimi dognanji tedanjega časa, kjer okrasni značaj prevladuje nad uporabnim in kjer dekorativnost in zahtevna izvedba izklju čujeta vsakodnevno uporabo. Stalna razstavna zbirka tovrstnega ke ramičnega gradiva v Loškem muzeju v Škofji Loki nam tako predstavlja ne sa mo pri nas precej redko razstavljeno gra divo, temveč je hkrati tudi prva in iz redno bogata študijska zbirka kvalitetne poslikane in pološčene keramike. Zorka Subic 310