29 | 2020 | št. 3 | Vzgoja & izobražeVanje INFORMACIJE 14. novembra 2019 je na Brdu pri Kranju potekala mednarodna letna konferenca CIDREE (Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe) z naslovom »Student Voice in Edu- cation«, posvečena glasu učenca v procesu izobraževanja in pouče- vanja. To je tema, ki smo jo na Zavodu Republike Slovenije za šolstvo v partnerstvu z nekaterimi članicami CIDREE razvijali tudi v triletnem mednarodnem projektu Erasmus+ Glas učenca – most do učenja. Martina Vuk, državna sekretarka na Ministrstvu za izobraževanje, zna- nost in šport, je zbrane pozdravila tudi v imenu ministra dr. Jerneja Pi- kala in vsem zaželela dobrodošlico v Sloveniji. Izrazila je zadovoljstvo, da so na konferenci dobili priložnost spregovoriti tudi učenci in dijaki, ki so v pogovoru z učiteljem prof. Ro- kom Lipnikom razmišljali o šoli 21. stoletja, ki v ospredje postavlja učen- ca. Pohvalila je uvajanje formativne- ga spremljanja, ki spreminja prakso poučevanja in učenja ter izmenjavo praks med evropskimi državami na tem področju. Na konferenci je zbrane nagovoril tudi dr. Vinko Logaj, direktor Zavoda RS za šolstvo, ki je povedal, da si na zavodu prizadevamo za dvig učnih dosežkov in kakovosti znanja ter vseživljenjskega učenja. Poudaril je, da se vsako leto več kot polovica učiteljic in učiteljev, ravnateljic in ravnateljev ter drugih strokovnih delavcev na področju vzgoje in izob- raževanja, udeleži usposabljanj ter izobraževanj, ki jih izvajamo. Rdeča nit usposabljanj in izobraževanj je zavzemanje za pouk, pri katerem je pomemben individualni napredek vsakega učenca. Učitelji so vključeni v razvojno nalogo Formativno sprem- ljanje v podporo učenju vsakega učenca, pri vpeljevanju strategij formativnega spremljanja v lastno prakso pa so jim v podporo tudi priročniki: Formativno spremljanje v podporo učenju, For- mativno spremljanje pri matematiki, Formativno spremljanje na razredni stopnji, Formativno spremljanje pri zgodovini, Formativno spremljanje kot podpora učencem s posebnimi potrebami ter Formativno spremljan- je pri delu svetovalnih delavcev. Predsednik mreže CIDREE dr. Luc Weis, direktor organizacije SCRIPT iz Luksemburga, je v nagovoru poudaril pomen aktivne vključitve učencev v šolskem prostoru. Če učenci nimajo možnosti participacije, izražanja in soodločanja, od njih ne moremo pričakovati, da bodo postali dejavni udeleženci v družbi. Prisluhnili smo tudi dr. Borisu Jokiću z Inštituta za družbene raziskave iz Zagreba, ki je med drugim izpostavil, da je glas otrok s strani odraslih v praksi prevečkrat prepoznan kot ne- zrel, preveč preprost ter neustrezen ali neprimeren. Kot plenarna predavateljica je zbrane nagovorila prof. dr. Louise Hayward z Univerze v Glasgowu, ki je predsedni- ca mednarodnega združenja IEAN (In- ternational Educational Assessment Network), in poudarila pomen glasu učencev v razredu, ki jim omogoča, da soustvarjajo učni proces. Konference so se udeležili preds- tavniki 13 držav članic združenja CIDREE – Avstrije, Belgije, Bosne in Hercegovine, Estonije, Francije, Irske, Kosova, Luksemburga, Nizozemske, Norveške, Švedske, Švice, Združene- ga kraljestva – Škotske in Walesa – ter predstavniki držav opazovalk Srbije in Črne gore. Med udeleženci je bilo, poleg vabljenih gostov s petih drugih izobraževalnih institucij, tudi okoli 150 svetovalcev, ravnateljev, učite- ljev ter dijakov in učencev, katerih šole so bile vključene v mednarodni projekt Erasmus+ Glas učenca – most do učenja. Na konferenci so spregovorili tudi dijakinje in dijaki Gimnazije in sre- dnje šole Kočevje, Gimnazije Jožeta Plečnika Ljubljana, Gimnazije Breži- ce ter prof. Rok Lipnik z Gimnazije Celje - Center, katerih prispevek je bil neprecenljiv. pre Dsta Vite V konFerence in zbornika ciD ree brigita Žarkovič a dlešič in dr. a da holcar brunauer Za v od Republik e Slo v enije z a šolstv o Presentation of the CIDREE Conference and Publication Vzgoja & izobražeVanje 30 INFORMACIJE Povzemamo nekaj njihovih izjav: • »Formativno spremljanje krepi medsebojno zaupanje med učitelji in učenci v razredu, saj omogoča bolj sproščeno komunikacijo brez strahu pred izražanjem.« • »Želimo si biti slišani, upoštevani in tako krepiti občutek lastne vrednosti, samozaupanja v lastne sposobnosti, pri čemer je naše mnenje slišano in upoštevano.« • »Mi smo tisti, ki bomo pozitivne izkušnje prenašali naprej na pri- hodnje generacije.« • »Pomembno je, da proces pouče- vanja poteka dvosmerno, tako da tudi učitelji poslušajo učence, da v razredu poteka dialog.« • »Pomembno je, da se v razredu vsi počutimo sprejete, kljub morda različnemu mnenju, stališču ali izkušnjam.« • »Vsi delamo napake in se iz njih tudi učimo, zato je pomembna ko- munikacija v razredu, ki dovoljuje različnost.« • »Formativno spremljanje v praksi ponuja znanje za življenje.« Ob tej priložnosti je izšel tudi letni zbornik CIDREE Yearbook 2019 – Student Voice in Education. Avtorji zbornika so v obliki interaktivnih delavnic v popoldanskem času pred- stavili svoje poglede na aktualno pro- blematiko v svojih državah.