Gibanje udtelistva in prosvete v drugih državah. Iz Cehoslovaške. —čh Ljudsko predavanle s skioptičnimi slikami češkega učiteljstva. Učiteljska »Centralna založba« (»Ustfedni nakladate.stvi«) je izdala obsežen prospekt, v katerem.je objavljenih 148 projekcijskih skioptičnih 'ljudskih predavanj. Češko učiteljstvo vrši važno kulturno prosvetno delo s temi predavanji med narodom in je na podjetje, ki ga je ustanoviio z lastnimi sredstvi, ponosmo. Omenjeno število predavanj reprezentiia okrog 30.000 diapozitivov. Prospekt >'Projekčni zpravodaj« č. 1 pošilja založba zastonj. —čh Nameščanje okrainih šoiskih nadzornikov na Češkem. Letos v juniju je ministrstvo izdalo naredbo, ki nanovo tirejuje imenovanje in nameščanje okrajnih šolskih nadzornikov. Imenovani rnoiejo biti za nadzornike učitelji in profesorji, predvideni pri ministrstvu v seznamu sposobnih učiteljev kot nadzorniških kandidatov. Učitelji morajoi imeti iisposob jenostni iapit za meščanske šole in 15 službenih let po takem izpitu na osnovni šoli. — Izjemoma morejo dobiti učitelji, ki se odlikujejo po svojem de!u, dispeins od izpita za meščanske šole, a imeti morajo 20 službenih let po II. izpitu. Za sprejem tned nadžorniške kan- didate zahtevajo najmanj triletno zaporedno prvovrstno kva ifikacijo. —čh. Ročno vzgojno delo na razstavi v Kromerižu. Poročilo. ki ga prinaša >'Česky Učitel« v 5. številki o ročneni vzgojevalnem delu na deže.ni razstavi v Kromerižu zasluži, da bi ga prinesei kak naš strokovni list v celoti. Iz njega bi ne povze i samo. 'kakšiio bogastvo črpa lahko učeTiiec za to delo tudi iz učnih predmetov samih, ampak bi izprevideli predvsem, da morajo biti take ustvaritve res le plodovi, zrasli iz notranjosti učenčeve, takorekoč organsko spojeni s psiho ma.ih ustvariteljev, ne pa diktirani, brez zveze z doživetjem učenčevim ali celo koprrani po vzorcih. Izvedeii bi, da so bili tam tudi izdelki, napravljeni po navodiih. brez ozira na sredino, iz katere bi morali vzrasti, na zanimanje in starost uoenčevo, oddaljeni od koncentracije. — Posebno pa še podčrtava, da so bili razstavljeni predmeti res izdelki učencev in ne učitejev oziroma starejših oseb. —čh Izenačenje učiteljskih plač z državnimi uradniki, redukcija razredo/ in hiperprcdukcija učiteljskega naraščaja. Minister Markovič je 25. septembra izčrpno obravnaval z zastopniki deželnih centranih učiteljskih dmštev narodnih šol na Češkem in Moravskem vprašanje plačilnega sistema. Zastopniki so izrazili tudi zahtevo, da bi paritefni zakon iz 1. 1919. ne bil odprav.jen in da bi se novi plačilni sistem dal aplicirati na učiteljstvo v polnem obsegu kakor velja za uradnike z enakovredno izobrazbo. Zastopniki so ministru tudi deklariral: stališče učiteljstva z ozirom na redukcijo razredov in restrikcijo učiteljstva ter glede nenameščenega učite.jskega naraščaja, čegar katastrofalno stanje zahteva izboljšanja. predvsem. da bi naj bilo učiteljstvo s polnimi ,et\ restringirano, ako ne vloži do konca oktobra prošnje za upokojitev. Iz Rusile. DRAGO HUDE: ŠOLSKI ZAKON V RUSI.H. (Konec.) Princip vsega ruskega šolskega zakona ip. ta. da se stavi vS» šo.a v službo boljševizma. zato pa ie že v naprei po- kopan vsak njen razvoj. Sovjetska reforma ie šolo spremenila, v strogo politično razredno šolo. Ta šola bo vzgojevala predvsem boljševike. nestrpneže in ekstremiste. kajti že v prvem razredu se mora upe.jati samouprava v tem smislu ter se monaijo ustanavljati otroške oreanizacije, da se otroci priuče »proletarske zavesti«. S tem zakonom so Pa najboli prizadeti naši ruski tovariši, katerim ie popolnoma odvzeta svoboda učne metode. Razmah učiteljeve individualnosti. ki prinese največ uspehov pri pouku. ie zadušen. ker se učitelju ves metodčni postopek natančno predpiše. Učite.jevo delo je s tem mehanizirano in tedai degradirano na stopnio prostega rokodelstva. Vse težišče šole so s tem zakonom dall sovjeti v roke otrokom ker z njihovo »samoupravo« in sodelovanjem v šolskem svetu se razvijaio v niih nagojii in politične strasti k; najmani poznajo discipline. Pri vsei vzgoji p.a so prepovedane še vse kazni. S.ovenski pregovor: Šiba novo mašo poje,« ni prišel p/i boljševikih do veljave Učiteljem so izvili vse orož.je do otrok Vsled tega zakona se bodo razvile v Rusiii ko.osalne posledice. ki bodo narodu več škodovale kot komunističen preobnat in padec carstva. Že sedai se opazuiejo pogreški take šole kar vidimo iz boljševiškega časopisa moskovske »Pravde«. ki poroča: »Politična nepismenost ie pregnana iz moskovskih šol. 8 do 12letni otroci boljše pozna.io sovjetsko ustavo in zgodovino revolucije. nego stari bradati kmetje. Sta no narašča število članov »Zveze komunistične mladine« in takozvanih pioniriev (skavtov). Žalibog pa se obenem pri šolski deci poiavlja slabokrvnost 'n njene posledice srčne napake g avobol omotica in slabo spanje. To ie čudno. ker istočasno posebno skrbiio šolska vodstva za sport mladine. Zdravniki so ugotovilL da je vzrok skrajne zdelanosti otrok niih politično udejstvovanie — krožki. praizniki, zborovanja. Število živčno bolnib otrok znaša danes 39%. 42% moskovske dece trpi na slabokrvnosti 36% pa na srčni napaki Rusija bo še e po letih spoznaila kvar svoie sedanje krive vzgoje ...