KATQLJSK CERKVEN LIST. Dmica izhaja vsak petek na celi poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za četert leta 1 eld. 30 kr v tisKarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld.. za eetert leta lgl.; ako zadene na ta dan praznik, izide I>anic* dan poprej. Tečaj XXXIV. V Ljubljani, 30. kimovca 1881. List 39. Obiaat katoliške Cerkve. (Dalje.) Telo lahko zadene bolezen, toraj potrebuje zdravila iz rok skerbnega zdravnika. Tudi življenje naše duše zadevajo bolezni, t. j. greh, a za to boleznijo sledi gotova smert, ako duše ne ozdravi zdravilo usmiljenja Božjega. Takšno zdravilo pa skesanemu grešniku duhovni zdravnik, t. j. spovednik, daje v zakramentu sv. pokore. To oblast ozdravljanja je Jezus dal apostolom z besedami: „Sprejmite sv. Duha; kterimkoli boste grehe odpustili, bodo jim odpuščeni, in kterim jih bodete prideržali, prideržani jim bodo." (Jan. 20, 22.) Greh, ki ga apostoli na tem svetu odpustijo, odpusti Bog v blaženi večnosti; greh, ki ga prideržijo apostoli, ki ga oni ne odpustijo, prideržal (ne odpustil) ga bode tudi Bog. — Ako je kak revež iskal pomoči za svoje telo, je Jezus navaduo pred uslišanjem prošnje ozdravil ga na duši. Tako n. pr. „prinesli so mu mertvoudnega", a Jezus videč njih vero, reče mertvoudnemu: „Zaupaj, sin, odpuščeni so ti grehi tvoji". (Mat. 9, 2.) Zveličar je namreč v revežih videl „otroke Božje", ki so pot zveličanja zgubili z grehom. Gospod, ki poznd „serca vseh" (Act. 1, 24), nesrečnežu naj pervo podeli to, kar je naj bolj potrebno, — odpusti greh, t. j. ozdravi na duši. Isto oblast ozdravljanja zadobili so le apostoli, a ne kteri si bodi drugi človek. Ko je Jezus bil bolniku grehe odpustil, so pismarji zagnali glas: „Kdo more grehe odpuščati, kakor sam Bog?" (Mark. 2, 7.) To je resnica. Le z božjo oblastjo morejo se odpuščati grehi. Kdor toraj odpušča grehe, je sam Bog ali pa namestuje Boga. Ker je Kristus, ki je Bog, dal apostolom isto oblast, kakor jo sam ima, zatoraj oni službo duhovništva opravljajo z Božjo oblastjo. Isto velja grede deljenja zakramentov sv. olja, reda in zakona, kakor v obče glede vseh opravil, s kterimi Cerkev pomaga človeku potujočemu v nebesa; ona ravnA kot namestnica Božja. Zveličar je namreč (Mat. 18, 18) apostolom rekel: „Karkoli bodete zavezali na zemlji, bo zavezano tudi v nebesih; a karkoli bodete razvezali na zemlji, bo razvezano v nebesih." Kaj pomeni to? Kdor je zvezan, ta ne more iti, kamor bi rad. Nekdo n. pr. želi iz Maribora priti v Ljubljano. Na potu zgrabijo ga hudobneži ter ga na svoje ve3elje privežejo z vojko k drevesu. Potnik ne more ne na desno ne na levo, ne naprej ne nazaj, — zvezan je, tako ni zmožen doseči svojega namena, vez ga ovira. Ce ti potuješ po isti cesti in zapaziš nesrečnika, gotovo se ga boš usmilil, boš prerezal ali odmotal verv, pak na ta način reveža „razvezal" in rešil nadloge; sedaj mu bo mogoče nadaljevati svoje stopinje proti Ljubljani, sedaj je upanje, da bo dosegel svoj namen. Tudi mi smo potniki, hodimo po stezi, ki derži iz časnosti v večnost Vsi želimo (in morali bi) priti v nebesa. Toda, gostokrat smo „zvezani" ter ne moremo naprej. Kar nas „veže" in ozira, to je greh in kazni za prelomljenje Božjih zapovedi. Dokler smo namreč v grehu, ali če še za svoje že sicer odpuščene grehe nismo pokore opravili, dotle ne moremo skozi nebeška vrata. — Kakšno oblast so toraj dobili (Mat. 18, 18) apostoli v obče, a (Mat. 16, 19) sv. Peter posebej? .,Karkoli bodete razvezali...", t. j. kadar bodete ljudém, spokornim grešnikom, odpustili grehe in kazni, takrat bo jim Bog odpustil, takrat bodo ljudje zopet dobili pravico do zveličanja, zamogli bodo priti v svojo pravo domovino, doseči svoj namen; — „karkoli bodete zavezali ..t. j. ako grešnikom ne bodete odpuščali, ako jih pustite v njihovih „vezih", ostali bodo „zvezani", t. j. ljubi Bog jim ne bode odpustil, ne bodo mogli priti do nebeške blaženosti. Sploh, „karkoli" bodo apostoli storili za posvečevanje Človekovo, vse to bodo delali kot ooblastenci Božji. Vse pripomočke, s kterimi ae prido-iva milost, je Jezus izročil apostolom (in njihovim postavnim naslednikom), a nikomur drugemu; le tim jc dal oblast, da smejo in zamorejo samostalno vredovati službo Božjo in deliti ss. zakramente, t. j. opravljati službo duhovništva. Apostoli so vsled prejete oblasti službo duhovništva zverševali tako, kakor jim je bil Zveličar zapovedal. Povsod so kerščevali (ali o posebnih priložnostih drugim kerstiti prepustili) tiste, ki so bili v nauku Jezusovem dovolj podučeni ter so obljubili deržati se sv. vere. Sv. Filip n. pr. je dvorniku etiopske kraljice Kandaco bil razložil besede preroka Izaija, govoreče o Mesiju. Dvornik potem želi postati kristjan. Ali Filip reče: „Ce veruješ iz vsega serca, smé se zgoditi." Dvornik pa odgovarjajoč pravi: „Verujem, da Jezus Kristus je Sin Božji"; nato ukaže voz ustaviti. Filip in dvornik so podasta do vode, tukaj je apostol svojemu učencu podelil zakrament sv. kersta. (Act. 8, 38.) Kerščene ljudi so apostoli v veri poterjevali ali „tirmali" (birmali). Sv. Luka n. pr. nam (Act. 8, 14) pripoveduje: „Ko so apostoli, kteri so bili v Jeruzalemu, slišali, da je Samarija sprejela besedo Božjo, pošljejo jim Petra in Janeza; ko sta pa tje prišla, sta za nje molila, da bi sprejeli sv. Duba, ki še na nobenega njih i.i bil prišel, bili so samo kerščeni v ime Gospoda Jezusa; potem sta pokladala roke na nje in sprejemali so sv. Duha", t. j. kristjanom sta delila zakrament sv. po-terdbe ali birme. O pervih kristjanih nam evangelist sv. Luka (Act. 'J, 42) naznanja, da „so bili stanovitni v nauku apostolskem pa v družbi pri lomljenji kruha in v molitvah", t. j. oni so pri službi Božji skerbno poslušali razlaganje Jezusovega nauka iz ust apostolov, vdeieževali se daritve in molili pri sv. opravilu. „Lomljenje kruha" pomenja bv. mašo in sv. obhajilo. Ko je namreč Jezu3 Kristus sam opravljal to daritev, je „prelomil" podobo kruha „in delil svojim učencem". (Mat. 2(3, 26.) Tudi učenca v Kmavsu „sta ga spoznala pri lomljenji kruha". Jezus je namreč „sedel za mizo z njima, vzel je kruh in blagoslovil, ga prelomil ter jima dal". (Luk. 24, 30.) Isto opravljali so apostoli, zatoraj so daritev sv. maše imenovali „lomljenje kruha". Duhovnik še dandanes pred sv. obhajilom „lomi" podobo kruha. Vernike, ki so bili pri kerstu zadobljeno milost in duhovno živi,en je z grehom zapravili, so apostoli opominjali k pokori. Tako n. pr. sv. Jakob (5, 16) grešnikom klič«: „Spoveuujte se svojih grehov in molite jeden za druzega, da se ne pogubite!" Sv. Luka v zgodovini apostolov (19, IS) piše, da „je veliko vernikov prihajalo, k: so se spovedovali in razodevali svoja hudobna tlela Ljubljei.ee Jezusov, sv. Janez, pa pravi: „Ako se spovemo svojih grehov, je Bog zvest in pravičen, da nas očisti vse krivice'. (I. Jan. 1, 9) Ako bi 3e ljudje svo;ih grehov ne obtoževali apostolom, takrat bi ti ne mogli razpoznati, kdo da je odveze vreden in kdo pa ne. Jezus namreč apostolom ni rekel samo „odpuščati" greh-, ampak tudi „priderževati" ali ne odpuščati. Da bodo apostoli zamogli pravično sodbo izreči, komu naj bi sveto odvezo podelili iu komu odrekli, morajo poznati grešnikovo dušno stanje: da pa bodo apostoli to .-poznali, morali so jim grešniki sami razodevati in natanko razkrivati svoje serce. Zatoraj „človeka, ki je skerben za svojo dušo, ni sram obtožiti se svojih grehov duhovniku, da odpuščen je od njega zadobi1', tako piše sv Klemen, ki je bil učenec sv. Pavla in tretji nasied-i.Ik t v. Petra ali papež leta 91 - 1< 0. Sv. pismo (Act. 5, 5) pravi, da so verniki izvolili st-dtnero možev, „te postavijo pred apostole, ki so mo-livši polagali roke na nje", t. j. apostoli so mladeniče posvečevali za dijakone. Sv. Pavel n. pr. je pa „roke položil" na Tnnoteja, t. j. posvetil ga je škofa, podelil mu zakrament sv. reda. (I. Tim. 4, 14.) Z ravco tisto duhovniško oblastjo so apostoli delili z »kraoieat sv. poslednjega olja in blagoslavljali zakonske zveze. Verniki so jih smatrali (cenili) kot duhovne, iz njihovih rok so sprejemali svetstva * j; nikdo se temu r.i ustavljal, ker so kristjani bili prepričani, da je Cerkev v osebi apostolov od Kristusa dobila — obiast du-bovsko. (Dalje nasl.) *) Prekuiuraki Slovenec pravi ,,svetstvo", a ne „zakra-ineat". Sreto teto pa sr. obhajilo nam in sebno naši cerkvi naklanjajte, ker če gre za cer-ev, so liberalci vsi nasprotni, zato naj pa dobro-misleči se posebno se na cerkev pred vsem ozirajo — za kaki drugi ramen tudi kaki liberalec še kaj dd, za cerkev ne. Bog Vam plati vsim obilno dobrotnikom blago-dušnostl J. Mesar. Pod Cavnom. (O rimskem popotvanji. [Dalje.]) Omenil sem zadnjič, da Rimljani Marijo Devico neizrečeno časte. Priča temu so zraven cerkva tudi velikanske piramide in obeliski po tergih, na kterih se pogostoma vidi zala Marijina podoba. Velikanski ti stebri — sem ter tje nekteri iz enega samega kamna — postavljeni so, kakor napisi na njih kažejo, v različnih dobah od rimskih vladarjev, sv. očetov papežev, in so večinoma še ostanki starih ajdovskih kipov in stebrov, na kterih so bile svoje dni podobe malikov ali pa rimskih cesarjev. Zdaj je na verhu teh, kakor sem rekel, ali podoba Marije Device, sv. Petra, sv. Pavla ali pa gola podoba sv. križa. Zopet čudo božje previdnosti in nezapopad-ljive skrivnosti! Poganstvo daje pričevanje kristjan*tvu! — Nc vem za druge, ali mene so ti spominki neizrečeno ganili. Le bati se je, da sedanja vlada svojo roko stegne tudi na te priče kristjanstva, ker liberalni brez- verski svet nič tacega terpeti ne more in bi še Boga, če bi mogel, spravil iz nebés kakor ga spravlja iz cerkev. Pa še nekaj o češčenji Marije Device. Po Rimu se vidi konec ulic, po voglih hiš. po štacunah, po delavnicah, kavanah, pivarnah i. t. d. skoraj povsod lepo okinčana podoba Matere Božje, ali na platnu ali iz belega marmorja, in pred njo goré o večerih in tudi cele dneve, lampice, navadno pa plin (gaz). To je nam romarjem močno dopadlo. Nekega večera, ko smo se v mesto vračali, peljaje se po nesteviln¡h njegovih ulicah, ogledovali smo kaj z veseljem to svečavo in serce nam je kipelo radosti, da se Mariji toliko časti skazuje. Ali bi ne bilo lepo in dobro, da bi tudi pri nas v vsaki, še tako revni bajtici imeli vsaj ob sobotah malo laropico v Marijno počeščevanje? *) Tu in tam vidijo se po ulicah med hišami celó altarčki z Marijino podobo, pred ktero se očitno na večer litanije prepevajo ali druge bogoljubne molitve opravljajo. O, kako prijetno je romarju hoditi po tacih ulicah! Toda pekleoski sovražnik in njegovi pomočniki že stegujejo svoje kremplje na te blage spominke. O žalostnih tacih bogoskrunskih činih brali smo nedavno, in tudi nekaj dni pred našim dohodom v Rim, bila je omazana in vderta neka krasna taka podoba, posvečena v bližini Angeljskega grada (Via Borgo)! Pa kaj ? Nesramna druhal, ki je barbarski ta čin moderne ere doprinesla, raznesla je hitro, da je to delo klerikalcev in duhovnov, ki so s tem hotli pokazati slovanskim romarjem, kako se vera v Rimu spoštuje. Pač peklenska zlobnost, podobna uni v Ankoni, ko so neki Lahi krivi denar po mestu raztrosili, potem pa nas obdolžili, da smo jih mi v blaženo mesto zanesli! Zvit je ko kača, pravijo včasih. Gerdo to početje in oskrunjenje zbudilo je občno grajo in še liberalni „Mes-sagero", kterega hranim, pisal je tacas o tem pomenljive besede: „Sia clericale, sia liberale, un uomo onesto e che si rispetta, non scende mai cosi basso". V popravo razžaljenja Marije Device razpisala se je hitro na to po vsih glavnih cerkvah tridnevnica z izpostavljenim Najsvetejšim. No, kakšno pa je to ljudstvo v Rimu, utegnil bi kdo vprašati? Ljudstvo je dobro in katoliško. Meni je bilo všeč, in sploh mislim, da vsim romarjem. Po cerkvah je vedno polno ljudi pri sv. mašah. Bratovščine so močno razširjene, še celó fantiči, ki so nam pri mašah stregli, imeli so posebne bratovske oblačila in na persih znamnja dotične bratovščine. Neki duhoven pri sy. Klemenu mi je pravil, da je ljudstvo sploh vse zapisano v bratovščine. Ob nedeljah in praznikih so šta-cune večidel povsod zaperte in vse suje v cerkve. Ss. zakramenti prejemajo se prav pogostoma in z veliko pobožnostjo. Ljudstvo po cerkvah nikjer zijál ne prodaja in tudi ne stoji, temuč je vse, bogato ali ubogo, imenitnega ali nizkega stanu, na kolenih klečč ali mirno sedé v molitev vtopljeno. Lep nauk za naše mesta. Oh, kako je pa sem ter tje pri nas!? Kako celó na kmetih! Ženske se v Rimu nosijo sploh sramožljivo in ni viditi tiste nespodobne obleke, kozlari je po domače, kakor je v Terstu ali v Gorici, in zvečer tudi ne nahajaš očitnih ponočnih potepink (feminas luxuriosas), ki so velika sramota vsakemu kraju, kjer se kaj tacega terpi, kajti dokler se kaj tacega terpi, o oliki ni besede. Sploh v noč ženstva po Rimu malo vidiš. Kletvine v Rimu ni; mi je — sicer v naše veliko začudenje — v osmih dnéh nismo slišali nobene. Tu ali tam zdersne se kakemu preobloženemu živinčetu, ali pade ena ali druga oseba, terčijo ena na drugo kočije, *) Tudi pri nas se po štacunah že močno nahaja Marijina podaba, kar pričuje, da tudi Slovenci Marijo Devico prav goreče častč. pripeti se ena ali druga nesreča ; ali vendar kletvine ni slišati iz nobenih ust. Lahi sicer, kakor je znano, strašno in gerdo preklinjajo, ali v Rimu ne. Gerda pa ta navada vrinja se, žali svetu! že nekaj lét močno v naše prijazne dežele. Dalje se v Rimu prav ojstro deržč petki in sobote. Obedovali smo v soboto v eni naj večjih lokand, „la Rosetta" imenovani, ki ima prostora za 150 gostov, ali opazili nismo, vsaj mi ne, nobenega, da bi jedel mesnih jedi. Zraven mene sedel je stotnik, ali kar že je bil, pri drugi mizi obedovali so drugi imenitni gospodje; pa uživali so le postne jedi. Tudi po druzih mestih gornje Italije smo opazili, da se tretja cerkvena zapoved še precej vestno spolnuje. Poglejmo pa v Terst ali v Gorico! Izjeme so pa povsod, se vé da, tako tudi v Rimu in po Laškem. Sploh ljudstvo v Rimu je dobro, papežu in veri vdano, pobožno, postrežljivo in priljudno. Odkar pa je nova vlada v mesto priderla, priderlo je z njo tudi marsikaj slabega in hudega. Veliko se je v mestu od tistega časa spremenilo in se spreminja dan za dnevom. Pogostoma godé se nerednosti, tatvine, zvijače, napadi in tudi umori; vidi se zasmehovanje duhovnov in vere ter motenje službe Božje. Odtod taki in enaki čini, kakor poprej omenjeni zoper podob? Marije Device. Se več, po ulicah, s kervjo tisučerih mučencev posvečenih in namočenih, godé se hudodelstva, ki se poprej pod papeževo vlado nikdar godiie niso in ki spominjajo na čase divjih barbarov. Sv. mesto, poprej mirno in tiho, dobiva podobo rovarjev in prekucuhov. Dobro, da se nam romarjem ni nič hudega zgodilo ! Bog in ss. Ciril in Metod so nas varovali ! Drugač pa bi bilo ne mara, ako bi ne bili pred 13. julijem iz Rima odrinili. Kako daleč da še seže hudobija, ne vemo. Upamo pa, da se Čuvaj sv. Cerkve kmalu oglasi, zlobne namere in sklepe divjaštva prečerta in vlado, ki vse to podpira, po vrednosti strahoval bode in ukrotil. Pomočnica. Marija premila, ti rajska danica, Bodi v nebesih nam vsem pomočnica; Marija ljubljena, pomagaj nam Revnim sroticam. Si roda človeškega mati postala, Božja previdnost na zemljo te dala; Te dušiea vsaka naj počasti, Mati milosti! Nadloge nas tarejo, ljubljena mati! V sili ne vemo se nikam podati: Zatoraj pritečemo radi vsi K svoji Materi. Bolezni pa stiskajo naše domače, Solze spokornosti vsaki pretače, Pomoči si revica poželi, Oh pomaj nam ti! Cvetličic dišava ves svet napolnule, Serčice naše pa vedno žaluje; Marija le ti nas razveseliš, K nam ko zadišiš. Obupnosti tema nam serce obdaja, Strah pogubljenja nas vedno sprehaja; Ti zvezda Marija nam up deliš, Kadar zabliščiš. Oj sveti, le sveti nam, rajska Danica! Bodi popotnikom zvesta vodnica, Naj srečno potujem gor v nebo, V družbo angelsko. S. Gaberc. Bratovske zadeve. Koledar za prihodnji teden: 3. vinot. S. Kandid m. — 4. S. Frančišk Seraf. — 5. Ss. Placid in tovarši. — 6. S. Brunon op. — 7. S. Justina dev. — 8. S. Brigita. — 9. Osemnajsta nedelja po Binkoštih. Ss. Dionizij in tovarši. V molitev priporočeni: Neka dobra mati z dobrim sinčkom in z vso družino za prav obilen blagoslov Božji v dušni in telesni prid. — Več nasprotnikov in sovražnikov dobrega in ljubivcev posvetnjaštva — Stara žena na bolni postelji, ubožna, da si ne more zdravila kupiti, za ljub» zdravje, ako je volja Božja. Marija Zdravje bolnikov, usliši nas! — Nekdo serčno priporoča v bratovsko molitev N. lj. G. svojega prijatelja, mladega moža. že 4 leta bolnega, za ozdravljenje, ako je Božja volja. Zahvala se naznani po ,,Zg. Danici". — Neka oseba se priporoma v bratovsko molitev za zdravje v glavi in tudi za dušno zdravje. Ako bo uslišana hoče po „Danici" naznaniti. — Dva bolna gg. duhovna serčno priporočena. — Neka oseba v dušnih in telesnih potrebah prav gorko priporočena. Zlate zerna za vsaki dan mesca. 3. vinotoka. Tovaršuj z bližnjim s priserčnostjo, pa tako, da bo bližnjemu brez škode in Bogu brez raz-žaljenja. 4. Bog je vsim stanovom toliko podelil, kolikor jim je potreba za dosego svetosti; tudi naj bolj popolnoma čednosti se dajo zediniti z nizkostjo stanu ali s slabostjo spola. 5. Glej, da tvoji podložni ne začno o tebi misliti, da si otožen in črnem; utegnili bi to pripisovati pobožnemu življenju in le-Tem sploh neprijazni postati. 6. Kteri so bogati posvetnega veselja, so ub žni z duhovnim veseljem; kako malo prave dobrovolje je pri njih, se jim navadno pozni ž:-, po zunanjem. 7. Govori manj ko moreš sam o sebi, bodi si v dobrem ali v slabem pomenu; tudi v poslednje se zalezuje svojevoljnost. 8. Bjdimo vselej spodobn;, tudi ko smo sami; sej smo zmeraj v pričujočnosti Božji in njegovih angelov. 9. Sv. Duh ne gre v tisto hišo, kjer se slišijo t«'/.be, prepir in ropot. (Vse poleg sv. Frančiška Sal.) Opomba. Mesec vinotok (oktober) je posvečen angelom. Zdihljej k an^el-varhn. O angel Božji, Bog mi te Za brambo, varstvo zročil je; Ti me biani, ruzsvetljuj, Ti me vodi, gospoduj! (100 dni vsaki pot, popolnoma odpustek enkrat v mescu z navadnimi pogojami, ako se celi mescc vsaki dan opravi.) Listek za raznoterosti. Is Ljvbljaie. Gg. bogoslovci se imajo 1. vinotoka (okt) oglasiti pri preč. svojem vodstva. Orgljarik* sola se prične 5. vinotoka (oktobra). Wetxer on d Welte Kirchenlexikon, 12 lepo vezanih zvezkov in register popolnoma nov in ne še rabljen, ki je stal 82 gl., se dobi za 25 gl. Naslov prodajalca se zve pri vredništvu „Zg. Dan.". Die siebrn Gaben des heil. Geistes in ihren Wirkungen mit vollständigem Gebetbuche zu Ehren des heil. Geistes von P. Jos. ¡Schneider S. J. — 336 str., je prav dobra knjiga, ki obsega razlago sedmerih darov, ima vsakdanje molitve in mnogotere opravila za Bin-košti, za čas sv. birme, razne dnevnice itd. — vse k sv. Duhu. (V katol. bukvami.) Druga prav dobra, zlata vredna knjižica, zlasti za dijake, je: „Die Perle der Tugenden", von P. Adolph v. Do8s, 148 str. (Ravno tam.) Pritožba in pomoč. Sliši se pritožba, da neki šolci bo se z molitvijo norčevali in niso hotii zvečer skupne molitve opravljati. Zdravilo je blizo: samo slavnemu šolskemu vodstvu ali pa zadevnemu veronaučnemu profesorju naj se taki tič naznani; bode vidil, kakošen red bo dobil iz nravnosti in kam bo z njim dospel. — Kdor „povzdigovanje duha k Bogu" psuje, njegov blagoslov je šel po vodi. Poterdilo in zahvala. Naslednji prečastiti gospodje, oziroma farni vradi, so darove za pogorelce na Dobračevi podpisanemu naravnost poslali: Matija Jeriha, spovednik v Loki, 10 gl.; Janez Demšar, župnik v Ledinah, 12 gl.; Karol Tedescbi, župnik v Gorjah, 10 gl.; J. Sušnik, kaplan v Selcih, 5 gl.; A. Stenovic, kaplan ?ri sv. Križu, 2 gl.; Jernej Ramovš, župnik v Poljanah, 0 gld.; A. Jamnik, župnik v Sorici, 6 gld.; J. Jereb, župnik v Dragi, 10 gl.; L. Škufca, župnik v Leskovici, 8 gl. 40 kr.; Primož Peterlin, župnik pri sv. Lenartu, 4 gl. 95 kr.; Primož Ribnikar, župnik v Zatičini, 5 gl.; Farni vrad v Dobrepolju, 2 gl. 93 kr.; M. Lavrič, župnik v Novi Oselici, 8 gl.; Fr. Boncelj, duhovni pastir v Dražgošah, 10 gl.; S. Pristov, kaplan v Ribnici, 5 gl.; Vincencij Majer, župnik v Selcih, 6 gl. 51 kr.; J. Primožič, duh. pastir na Gorah, 7 gl.; Dr. Jurij Sterbenc, župnik v Hrenovicah, 10 gold 20 kr.; Martin Slibar, dekan na Verhniki, 8 gold.; Al. Stare, duh. pastir na Rovi, 3 gl. Skupaj 203 gl. 99 kr. — Za vse te dobrote vsem imenovanim prečastitim gospodom in njihovim fa-ranom prav iskreno zahvalo naznanujejo pogorelci na Dobračevi in njihov duhovni pastir V Žireh, 20. kim. 1881. J. Vidmar. V Idriji bode prihodnjo nedeljo obhajal zlato mašo č. g. Ign. Eržen, župnik v pokoju. V Rima bodo letos o priliki godu neomadežanega spočetja velike slovesnost. Obhajalo se bo poprej več konzistorijev (zborov kardinalov s papežem), in v god sam bo več služabnikov Božjih slovesno prištetih med svetnike. Nesreče na ŽeleZDlCdh. Lansko leto je bilo v zveznih deržavah v Ameriki na raznih železnicah 1136 ljudi po-končanih in 3958 ranjenih; izmed popotnikov je bilo 143 nsmertenih in 1G13 ranjenih: med vradniki raznih društev je bilo 546 inertvih in 208 ranjenih. Poleg teh je našlo smert še 447 oseb iz raznih vzrokov, n. pr. pri vožnji č< z mostove, iz neprevidnosti itd. — Skupno število vseh potnikov po železnicah je bilo 600 milijonov, to je, 41 milij. več od lanskega leta. Bog vč, koliko je bilo framasonov in brezvercev med nesrečneži, ki niso pri strašni osodi nobenega zdihljeja k Bogu obudili! M. Popravek tisk. pomote. Pri darovih iz Škofje Loke naj se bere: Koledniku sv. Miklavža 85 gl. (namesto 83); za pogorelce v Knežaku pa 27 gold. (namesto 20). — Str. 296 — „Oddani darovi" naj se popravi pomota in bere: „za pogorelce v Knežaku 103 gl. (namesto 110 gl.). Dobrotni darovi. Za pogorelce v Knežaku: Č. g. župn. A. Jerina 2 gl. Iz Doba 5 gl. — Neimenovan 2 gl. — Starološka fara po preč. g. dekanu M. Kožuhu v namen sv. leta 5 gl. — Hotiška fara 2 gld. — Po monsign. dek. Križaju iz spodnj. Tuhina 5 gl. Za pogorelce v Dobračevi v Zirovski fari: Starološka fara no preč. gosp. dekanu M. Kožuhu v namen sv. leta 5 gl. — iz Doba 5 gl. — Neimenovan 2 gl. Za pogorelce v Cerkljah: Starološka fara po preč. g. dekanu M. Kožuhu v namen sv. leta 5 gold. — lz Doba 5 gl. — Preč. g. župnik Karol Tedeschi 5 gl.— Hotiška fara 2 gl. — Po mons. dek. Križaju iz spodnj. Tuhina 3 gl. 70 kr. Za razne in naj potrebnisi pogorelce: 0. g. J. T. 1 gl. — Farani v Ljubnem 1 gl. 20 kr. Koledniku sv. Miklavža (za novo cerkev v Bohinjski Bistrici): Starološka fara po preč. gosp. dekanu M. Kožuhu v namen sv. leta 90 gl. — Farani v Ljubnem 18 gl. 12 kr. — 0. g. župnik J. Teran 5 gld. — Č. g. Ant. Jerina, župnik v pok., 10 gl. — Hotiška fara 7 gl. — Iz Doba 14 gl. — Neimenovan 2 gl. — Iz Mekin č. g. župnik in farmani 13 gld. — Iz št. Lovrenca po č. g. župniku A. Hočevarji (druga zbirka) 10 gl. 19 kr. — Milg. prošt dr. A. Jarc 10 gold. — Oseba po č. g. M. Sarabonu 1 gl. — Neka gospodičina po č. g. Jož. Er-kerji 20 gl. — Po mons. dek. Križaju: iz Nevelj 5 gl. 61 kr.; iz Tujnic 10 gold. 58 kr.; iz spodnj. Tuhinja 10 gl. 47 kr. — Želimljani 5 gl. Za cerkev Jezusovega presv. Serca v Ljubljani: Do-brotnica po č. g. J. Porentu 5 gl. — Milgsp. prošt dr. Anton Jarc 10 gl. — Iz Stare loke po preč. g. dekanu M. Kožuhu 65 gl. — Hotiška fara 6 gl. 37 kr. — Č. g. Jan. Čibašek iz št. Vida nad Cirknico 2 gl. — Neim. z Dunaja 1 gl. — G. Fr. K. v Gorici 1 gld. — Neka gospodičina po č. g. Jož. Erkerji 4 gl. — M. B. 5 gl. Za študentovsko kuhinjo: Pn. g. dekan M. Kožuh 5 gl. — Č. g. J. Z. 5 gl. — Č. g. J. Jerič 1 gl. — Č. g. J. Porenta 1 gl. — Posestnica M. K. 1 gi. — L. D. 40 kr. — Gosp. Karol Polak 15 gl. po č. P. Angeliku. Č. g. Jak. O. 1 goldv 70 kr. — Preč. g. župnik Karol Tedeschi 3 gld. — C. g. župnik. Jan. Eder 8 gld. — Milg. prošt dr. Anton Jarc 3 gl. — Neimenovan 1 gl. Č. gsp. Jan. Čibašek, župnik v št. Vidu nad Cirknico, 2 gl. _ Č. g. župnik J. T. 1 gl. — Č. g. Mart. Barlič 1 gld. — Neimenovana oseba po mons. J. Križaju 1 vel. križavec. — C. g. mestni župnik J. Rozman 3 gld. — C. g. J. Dernovšekvl gl. Za zvonove v Stangi: C. g. župnik J. T. 5 gl. Za sv. Očeta: Starološka fara po preč. g. dekanu M. Kožuhu v namen sv. leta 15 gl. — Neimen. 2 gld. — Č. g. J. Čibašek, župnik v št. Vidu nad Cirkn., 1 gl. Za afrikanski misijon: Marija Gerjol 1 gl. Za bratovšino Nase ljube Gospe presv. Serca: J. M. Odgovorni vrednik: Lnka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef Blaznikovi nasledniki v Ljubljani.