355 Andre Gide in amoralizem Marginalije k »Vatikanskim ječam". Pet er Don at Pavšalne formule, s katerimi včasih označujemo velike duhove — kakor Tolstega za bogoiskatelja ali pa na primer Prousta za analitika — ©o po navadi pretežno konvencijonalnega značaja. Te nam označujejo le njihovo najvidnejšo in najmarkantneješo potezo, ki ima pogosto kaj malo opravka z njihovim celotnim značajem. Pri Gideu so talke označbe dosti manj tvegane. Če trdimo o njeni, da je moralist (io je sedaj malone že literarno zgodovinska označba zanj), povemo s tem približno že vse, kar hočemo o njem vedeti. Njegova markantnost malone presega celotni okvir njegove osebnosti. Andre Gide se nikoli ne skriva za svojim delom in svojo skoraj otipljivo simboliko. V iej svoji lastnosti je tako dosleden, da je morda prav ta njegova prevelika opaznost vzrok najbolj grobemu nerazumevanju, na katerega je naletela njegova umetnost v sodobni Franciji. Vzroke njegovemu moralizmu in amoralizmu — ki sta pri njem, kakor pri prenekaterem modernem sovražniku morale presenetljivo istovetna — je iskati pred vsem v njegovi moralni izolaciji. Po svoji izdaji Corydona, ki je nekaka, z vsemi klasičnimi primeri opremljena apologija homoseksualizma in ki je bil celo v Franciji pravi škandal, je ostal Gide popolnoma osamljen. Takrat je na javni dražbi prodal vse knjige, ki so mu jih posvetili njegovi nekdanji prijatelji. Toda ta dogodek ni mogel več kdo ve kako vplivati na njegov značaj. Vse njegovo delo je v veliki meri posledica njegove malone organske izolacije, ki jo je skušal v življenju premostiti z najbolj vratolomnimi skoki. Za to trditev nam je treba navesti samo nekaj dejstev iz njegove avtobiografije. Andre Gide, ki je prav kakor veliki moralist in hipokrit Jean Jaccpies Rousseau, francoski protestant, je imel v mladosti nenavadno strogo in puritansko vzgojo, ki mu razen njegovih „mauvaises ha-brtudes" ni dovoljevala nikakih skokov v življenje. Ta vzgoja pa je imela v njegovem čisto posebnem primeru še druge posledice, ki jih starši niso mogli slutiti. Vsa njegova mladost je bila polna samopremagovanja in neke strastne in naivne vere v moralo, ki ga pusti na cedilu šele v trenutku prvega srečanja z Oskarjem Wildeom v Afriki, ko se nenadoma zave svoje invertiranositi. Vse njegovo dosedanje življenje je bilo polno izkrivljenih predstav o svetu in o samem sebi. Te predstave rasejo in se zapletajo v njem še dalje ter se mu izpremene v pravo moralistično zasledovalno strast. Kako daleč gre včasih pri Gideu to nepoznavanje samega sebe, lahko razvidimo iz dejstva, da nam nekajkrat v svojih delih popisuje razmerje moškega in ženske, v katerem poznavalec Gidea takoj zasluti razmerje dveh moških. Taka presenečenja vzbude v nas podoben sterilni občutek, kakor če prisostvujemo samostanski ali institutski igri, pri kateri igrajo ženske vloge moški. „Interference njegove osebne drame mu motijo pogled", pravi o njem njegov apologet in biograf Ramon Fernandez, ki je sam avtor homoseksualnega romana. Druga, zanimivejša in važnejša faza njegovega razvoja pa je njegov narobe moralizem, ki je dobil nekoliko jasnejše oblike šele pod vplivom Nietzscheja. Tako lahko smatramo njegovega Lafcadija, ki je glavni junak »Vatikanskih ječ" ter se v najrazličnejših oblikah pojavlja v skoro vseh pomembnejših njegovih delih, za nekakšnega presajenega in gideiziranega Dioniza. Ta amoralni, ali če se hočemo poslužiti Weinigerjevega paradoksa, zgolj protimoralni antipod krščanskega ideala, je v Gideovi predelavi vedno kak mlad, silovit in brezobziren krasotec. Lafcadio je izkonstruiran in docela abstrakten ideal človeka, ki je brez vsakih moralnih vezi do svoje okolice, torej nekakšno alegorizirano nasprotje mladega, po vzgoji zasužnjenega Gidea. Temu simbolu postavlja Gide vedno nasproti nekak simbol nemoči in sterilnosti, ki je po nekem bolj ali manj zagonetnem ključu skoro vedno istoveten z Gideom! samim. On je »Izgubljeni sin", ki se vrne domov ponižen, strt in skesan — isti dan, ko pobegne od doma njegov mlajši brat. Ta strašni očitek in žgoči očitek večine mladosti, ki je vtelešena v njegovem bratu, premaga v sebi tako, da mu sam pomaga uiti z doma. Isti simbolični proces nahajamo tudi v njegovem dramatskem mi-steriju o judovskem kralju „Saulu". Stari, propadajoči kralj trpi na nekakšni kraljevski letargiji. Tudi njegov sin je povsem slaboten in netvoren ter hoče odstopiti krono, ki teži njegovo glavo kakor neizmerno težko breme, mlademu pastirju in Goliatbovemu zmagovalcu Davidu. David ljubi kralja in njegovega sina ter stremi po oblasti 356 samo zato, da bi vzpostavil kraljevstvo in utrdil njuno moč. Življenje, ki je močnejše od ljubezni, pretrga ta misterij nesebične ljubezni in nesebične želje po oblasti. Davidove čete po pomoti ubijejo kralja in njegovega sina in David postane proti svoji volji kralj. V istem smislu je obdelal tudi Hebbelov motiv o lidijskem kralju Kaudaulu in njegovem favoritu Gygesu. Ta mladostni krasotec, ali če hočete, ta Dioniz ima v nekaterih delih povrhu tega po možnosti še kakšno zločinsko* potezo. „Če potujem", pravi Gide v svojih »Spominih izpred porotnega sodišča", „me zanimajo najbolj tele tri stvari: mfestni vrt, pokopališče in sodni ja." Gideov drugi simbol, ki je izmenoma simbol starosti, nemoči in moralne povezanosti, se navadno opaja nad zločinskimi in ciničnimi dejanji svojega prvega simbola. V takih prizorih skuša Gide simbolično zvariti obe nepremostljivi skrajinosti, ki jih nosi v sebi že od prve mladosti, na eni strani vdanost in odpoved, na drugi strani obupno željo, da bi se oprostil svoje moralne odvisnosti. Njegov »Immoralist" Michel, ki je v bistvu avtor sam, daje svojemu lovskemu čuvaju nagrado za vsako lovsko tatvino, ki jo izsledi, hkrati pa plačuje lovskega tatu za vsako žival, ki jo ubije v njegovem revirju. Isti Michel opazuje lepega zamorca Moktirja, kako mu krade škarje. Pri tem pa se samo smehlja in nehote uživa nad njegovim dejanjem. Podobne prizore imamo tudi v »Ponarejevalcih denarja", kjer glavni junak Edvard opazuje svojega občudovanega nečaka, kako krade knjigo na odeonski izložbi. Ta mu pozneje ukrade tudi dnevnik. Iz opazke v Gideovem »Dnevniku ponarejevalcev denarja" je razr vidno, da bi moral biti po prvotnem načrtu glavni junak romana sam Lafcadio, ki je že junak »Vatikanskih ječ" in nekak vtelešen simbol božanskega zločina. „V slabo priklenjenem Prometeju" se poniža na svet sam vsemogočni bog Zevs. Preoblečen v bogatega in debelega bankirja pošlje neznanemu človeku ovitek s petsto franki, hkrati pa pri-soli drugemu neznancu, ki mu napiše na ovitek obdarovančev naslov, krepko zaušnico. To je acte gratuit, zločin (brez vzroka in povoda in brez interesa, podoben zločin, kakor ga napravi v »Vatikanskih ječah" Lafcadio Wluiki. Podobna transpozicija Gideovega amoralizma kakor njegov ,,lmmo_ ralist", je tudi sicer tako nesimpatično in smešno orisani junak »Vatikanskih ječ", snob in. pisatelj grof Julij Baraglioul. Tudi grof Bara-glioul občuduje Lafcadija in mu svetuje, naj napravi acte gratuit, potem ko ga je ta že davno napravil. Ni izključena domneva, da je Gide, ki se v tej knjigi norčuje iz vsega sveta, nezavedno hotel kreniti po nosu tudi samega sebe zaradi svojega nietzchejanskega in ne povsem originalnega cinizma. Novele o zločinskih krasotcih je pisal 357 tudi Oskar Wilde, ki je bil, kakor je znano, tudi invertiran. Iz te morda povsem slučajne podobnosti bi lahko sklepali, da je brezobziren in ciničen krasotec ideal vseh invertiranih tipov. Vsekakor pa lahko prepustimo podobna razmišljanja poklicnim teoretikom seksualne patologije. Nič manj abstrakten in subjektiven kakor v svoji simboliki pa je v izberi in obdelavi svoje snovi. Njegov sufbjektivizem v praksi ni nič drugega, kakor nekaka pretirana zaposlenost s samim seboj, večna odvisnost od lastnih kompleksov, nič drugega, kakor zadovoljno in hkrati plaho opazovanje samega sebe zdaj od enega zdaj od drugega pola svoje duševnosti. Gide, ki nikoli ne bo mogel premostiti tega razkola v sebi, se zaljubi v ta prepad. Odslej mu je dragocena ena kakor druga skrajnost, obe mu pomenita simboličen, četudi nedosleden izraz samega sebe. Njegova, od morale zasužnjena mladost kljub zavedni sprostitvi še vedno ruje v njem in zahteva vedno novih simboličnih sprostitev. Prva skrajnost mu je v neizmerno tolažbo, druga pa mu je potrebna, podobno kakor Nietzscheju, kadar hoče umetno stopnjevati zavest o svoji moči. Ti dve skrajnosti se le še navidez pobijata med seboj, v resnici pa živita druga od druge in šele druga drugo omogočata. Služita mu v opoj nad samim seboj, da lahko pozalbi na ta prepad, kadar je na tem, da bi se zgrozil nad njimi. „Jaz sem bitje, polno protislovij", pravi ponosno o samem sebi. Naravnost neverjetna je lahkota, s katero čisto po potrebi in brez posebnih bolečin zamenja eno skrajnost za drugo. Njegovi prvi dve pripovedni deli, njegov „Immoralist" in njegova „Ozka vrata" predstavljata že vsaka svojo skrajno in nasprotno moralno rešitev. „Immoralist" je okvirna in hkrati paralelna povest, ki je napisana prav kakor pretežna večina njegovih del, v prvi osebi. „Immoralist" je zgodba dveh potovanj Michela in njegove žene v Afriko. Pri prvem potovanju zboli Michel, pri drugem pa žena, ki mu umre. Michel, ki svoje žene ne ljubi nič manj kakor kateri koli drugo žensko na svetu, ki pa je kljub temu ne ljubi, izrabi to dejstvo, da se tolaži z vsemi sodobnimi, če hočete nietzschejanskimi tiradami o zdravju, moči in strasti. V tem preobilju strasti in moči se izvrši v Michelu podoben preobrat, kakor se je izvršil v Gideu ob njegovem prvem srečanju z Oskarjem Wildeom v Afriki. Ta preobrat je dosti bolj odkrito in zanimivo poisan v njegovi avtobiografiji „Če zrno ne zamre...". Nekoliko bolje je pripovedana povest „Ozka vrata". Avtobio-grafičnost nas tu nič več tako ne moti. Za človeka, ki se samovoljno imenuje Goetheja dvajsetega stoletja, ni nezanimivo, da so njegovi avtobiografični spomini umetniško neprimero dovršenejši kakor pa 358 njegova dela z umetniško ambicijo. To delo v posameznostih zelo spominja na okolje njegove avtobiografije, okolje, v katerem sta rasla Gide in njegova sestrična, ki je postala pozneje njegova žena. Jerome in Alissa — tako se imenujeta junaka „Ozkih vrat" —, sta vzgojena v strogo puritanskem protestantskem duhu. Strastna in nekakšna nestrpna eteričnost, ki jo stopnjujejo njuni predsodki o odpovedi, se konča s tragično smrtjo Alisse. Pri tej zgodbi, ki naj bi bila nekakšna moderna Abelard in Heloiza, nikoli ne vemo, ali sta Jerome in Alissa žrtvi svojega značaja ali pa svojega miljeja. To tudi v pomembni meri zmanjšuje njuno tragičnost. Sentimentalne in cinične tirade v „Immoralistu" nadomesti Gide v tej knjigi s prav tako sentimentalnimi tiradami o odpovedi. V resnici pa ta odpoved ni nič manj cinična kakor pa njegov zavedni cinizem. Tako lahko razumemo nekatere njegove kritike, ki trde, da Gide v tej knjigi le ironizira krščanski nauk o odpovedi. Njegova „Isabela", ki ne vsebuje nobenega teh skrajnih moralnih naukov, se mu izpremeni v dokaj konvencijonalno zgodbo z romantičnim srednjeveškim ozadjem aristokratskih čudakov grofovskih slug in starih gradov. V „Isalb