DELXV S K A Glasilo krščanskega delovnega Ifiadsfiva lr/.sut <1 vsčiU Ceirl* I< pop.; v s.uča u pra/>>lkQ dan opre< - Ureci»S6t%o: Llublrana, M klofi?. c - Melrimk.rara pbma §e ne spreiemaio •'osamezrtsi A eviiika Din t 5o — Cena: za i mesec D-n z« Četrt* leta Din 15--, za pol leta Din 3o xa inozemstvo Din 7 - (mesečno) — Oglas: po dogovoru Oglasi, reklamacije in naročnina na upravo Delavska zbornica. Miklošičeva cesta 22,1» nad. Telefon 2205. Sle v*, čekovnega računa 14.000 Kapitalizem Naša idejna misel Dve zahtevi prevevata danes delavsko borbo. Prva zahteva je skupna obema glavnima pokretoma, to je krščansko-so-djalističnemu in marksističnemu, in sicer zahteva po materijelnih dobrinah delavstva — borba za vsakdanji kruh. Koliko skrbi prizadene dandanes delavstvu misel na vsakdanji kruh, to ve le tisti, ki to trpi na svoji lastni koži, ali pa tisti, ki se z delavstvom čuti eno. Ni dovolj, da se delavstvo priganja k čim napornejšemu delu in da se čimveč izmozga iz njegovih človeških žuljev, še težja je zavest, ki vsak dan razjeda delavčevo srce, ko ve, da bo po izvršenem delu lahko vsak čas postavljen na cesto med veliko brezposelno armado. Kam tedaj? Kam z družino? Kam z mnogoštevilnimi otroci? Tu prazne besede ne pomenijo ničesar, tu je borba za kruh in sicer borba za vsakdanji kruh, ki zahteva dejanj. Toda kako priti do učinkovitih dejanj? S tem vprašanjem naj bi se pečali vsi tisti, ki čutijo potrebo v svojem srcu, da priskočijo na pomoč delavstvu. Za delavstvo je pot jasna. Ono ve, da se ničesar ne doseže dandanes na svetu drugače kot z borbo. Delavstvo dobro ve, da so vsi tisti, ki mu danes režejo kruh tesno organizirani v svojih delodajalskih strokovnih organizacijah in budno pazijo na to, da bi ja ne bili prikrajšani pri tej strašni gospodarski krizi. Razumljivo je, če je enkrat delodajalska organizacija dejstvo in da je vsak delodajalec navezati na direktive svoje strokovne organizacije, da sedaj ni več prav za prav pravi forum za vsakega delavca njegov delodajalec, ampak delodajalčeva strokovna organizacija. Proti temu forumu pa se posamezen delavec ne more več boriti, ampak se more že nasloniti na delavsko skupno moč in silo, ki jo danes predstavljajo delavske strokovne organizacije. Radi tega so vprav delavske strokovne organizacije življenjska potreba delavstva. Le te se morejo dandanes stvarno in učinkovito boriti za vsakdanji kruh delavstva in le potom teh more delavstvo uspešno vplivati na merodajna mesta za svoje lastne pravice. Cim jačje so strokovne organizacije, tern jačji bo glas in zahteva po vsakdanjem kruhu in tem preje bo doseglo uspeh. Druga zahteva delavskega gjbanja pa je lastna krščansko-socijalističnemu po-kretu. To je zahteva po izgubljenem člo- veškem dostojanstvu delavstva. Vsak kršč. delavec priznava v svojem srcu in duši Boga. On ve, da ga je ustvaril Bog po svoji podobi in da mu je dal kot kroni stvarstva, v izkoriščanje vse zemeljske dobrine. V tej zavesti, ki mu je vcepljena v dno srca, pa krščanski delavec opazuje vsak dan, kako se človeštvo naravnost roga tem najosnovnejšim principom božjim in brez ozira na Boga in njegove zapovedi mirno dopušča, kako zemeljska stvar — stroj dan za dnem meče človeka na cesto v brezposelnost in pomanjkanje. Vsak dan vidi kako si mrtva materija,* seveda v službi človeške sebičnosti podreja človeka, krono stvarstva. To vidi vsak delavec in ni čudno, ako pride v svojem srcu bodisi do sklepa, da ni Boga in si skuša doseči svoje pravice v krščanstvu nasprotnem taboru, ali pa spozna, da je to ponižanje človeka delo samo človeka, ki je zgrešil svoj življenjski princip, ni pa delo Boga in si skuša pomagati in priboriti svoje pravice v čim tesnejši zvezi z Bogom, to je, da vse svoje sile uporabi v to, da v človeški družbi zmagajo ponovno božja načela, katera je človeštvo zavrglo. Razumljivo je, da ta dejanski stan odnosa človeške družbe do človeka in njegovega Stvarnika boli vsakega prepričanega krščanskega delavca, še bolj pa ga boli dejstvo, da si dandanes skuša delavstvo priboriti svoje pravice v krščan-j stvu nasprotnem taboru, ko vendar vprav j krščanstvo edino nudi potom svojih načel j vse predpogoje za človeško srečo. I To je ideja vsakega organiziranega krščanskega delavca, ki se bo s to idejo v srcu boril za pravice delavstva ne glede na mnenje raznih faktorjev v človeški družbi. Cim več nasprotovanj bodo doživljale naše delavske organizacije, tem tesneje se bo oklepalo delavstvo svojih organizacij. Kajti v naši delavski borbi ne gre le za vsakdanji kruh, ampak tudi za človeško dostojanstvo, za najosnovnejšo idejo krščanstva,, da celo za srečo in večnost delavskih duš, katere današnja družba naravnost peha v nesrečo. V srečo teh bi bilo želeti, da se širša katoliška javnost malo resneje peča z delavskim vprašanjem in vprašanjem delavskih organizacij in priskoči na pomoč, ne .pa ovira njihovo delo. S. 2. Protestirajmo Kapitalizem in siromaštvo nista v človeški družbi nič novega. 2e najstarejša poročila nam kažejo, da je kapitalizem že od nekdaj zasužnjeval sočloveka, in to v najprimitivnejši dobi gospodarstva. Le da tedanji rodovi tega niso tako čutili kot poznejši bolj naobra-ženi. Razni pojavi zasužnjenega ljudstva, kakor vstaja sužnjev v rimski državi in drugod nam kažejo, da so se med požrešnimi lastniki in zatiranim in popolno brezpravnim ljudstvom vršile velike socialne borbe. Krščanstvo je za nekaj časa omililo razmerje med kapitalizmom in delom, toda pod pepelom pa je še vedno tlela iskra kapitalizma in čaikala ugodnega trenutka, da izbruhne v vsej svoji divjosti. Da je kapitalizem v svojem bistvu izrodek lakomnosti in požrešnosti ter radi tega sin greha in sam na sebi nekak podedovani greh, je čisto jasno. To spričuje že sv. Pavel: »Nič nismo prinesli na ta svet; gotovo je, da tudi nič ne moremo seboj nesti. Ako imamo živež in obleko, bodimo s tem zadovoljni. Kdor hoče namreč obogateti, pade v skušnjavo in v hudičeve mreže in v mnogo neumnih in škodljivih želja, ki potope človeka v pogubljenje in pokončanje. Korenina vsega hudega je namreč lakomnost.« Iz tega se jasno vidi, da sebično izkoriščanje sočloveka in kopičenje premoženja oziroma kapitala v posameznih rokah ni dobro delo in v prid človeštva, pač pa hudičevo delo v škodo in pogubo delavnega ljudstva. Tako je smatral izkoriščanje drugih v namen lastnega obo-gatenja sv. Pavel in z njim gotovo vsi apostoli in tedanji kristjani. Poslušajmo še sv. apostola Jakoba, kaj pravi o krivičnosti bogatinov. »Bogatini! Jokajte in tulite zavoljo nadlog, ki pridejo nad vas. Vaše bogastvo je strohnelo; vaša oblačila so snedli molji. Zarjavelo je vaše zlato in srebro in rja bo pričevala proti vam in požrla vaše meso kakor ogenj. Nabrali ste si zaklad jeze za poslednje dni. Glejte! Plačilo, katero ste utrgali delavcem, ki so želi vaše polje, vpije in njihovo vpitje je prišlo do ušes Gospoda vojnih čet. Gostili ste se na zemlji in v nečistosti pasli svoja srca za klavni dar.« To so jasne besede sv. apostola Jakoba o (kapitalizmu, ki nam kažejo v nebo kričečo krivico kapitalizma o zatiranju delavcev in poniževanju dela, ki se kaže v znižanju delavskih zaslužkov in dostikrat v surovem postopanju proti delavcem. Ker je izvor kapitalizma lakomnost, je naravno, da so lakomniki-kapitalisti že od nekdaj skušali jemati obresti od posojenega denarja ali drugega blaga. Že Mojzes zapoveduje Izraelcem glede oderuštva tole: »Ne posojaj svojemu bratu denarja na obresti, niti pridelkov, niti katerekoli druge stvari, ampak tujcu. Svojemu bratu (judu) pa posodi brez obresti, česar potrebuje, da te Gospod tvoj Bog blagoslovi.« Tako je torej Mojzes v svoji peti knjigi prepovedal Izraelcem oderuštvo potom obresti. Ta prepoved je sicer omejena samo na judovski rod. Toda naš odrešenik Kristus je pozneje razširil to postavo na vse ljudi na svetu, rekoč: »Nisem prišel razdirati postave, temveč izpopolniti.« S tem je brez dvojbe tudi Mojzesova zapoved o obrestih izpopolnjena v toliko, da ne sme nihče odirati svojega bližnjega, ki je pa vsaki človek, in ne samo človek gotovega rodu. Z zapovedjo: »Ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe,« je Kristus jasno prepovedal izkoriščanje drugih v svoj namen in s tem obsodil kapitalizem, ki ne pozna ljubezni do človeka. V današnjem času se pa vkljub Kri- stusovi zapovedi o ljubezni in do bližnjega ljudje kristjani in nekristjani poslužujejo v ogromni meri kapiitalističmfga načina visokih, da celo ogromnih obresti, pri »bratoljubnem delu« posojil, ki znašajo z raznimi umetno narejenimi stroški od 10—20 odstotkov, v gotovih zemljah pa še več. Hranilne vloge pa obrestujejo po 4—7 odstotkov. Da je tako bankarsko-kapitalistično početje odločno škodljivo za ljudsiko gospodarstvo, menda ni potreba utemeljevati. Vse obresti mora plačati delo. Žulibog se nahajjajo tudi navadne hranilnice, iki delajo razliko med bogatejšimi in revnejšimi vlagalci. Tako se obrestujejo manjše vloge, recimo do 5000 Din po 5 odst., višje vloge pa po 6 odst. Zakaj dobi tisti, ki ima manj in morda težje zasluži, od vloge manj obresti, kakor drugi, tki ima dosti in brez truda ali pa z lažjim trudom pridobiva? Pregledoval sem katekizem, evangelije in razne druge katoliške spise, pa priporočila temu poslovanju nisem našel. Ali je deinar siromaka manj vreden kot premožnejšega človeka? Obrestna mera je tudi po 5 odst. še previsoka, radi tega je neumljivo, da se prostovoljno povišujejo obresti, pa še pristransko zraven. Kapitalistično izrabljanje ljudstva se razteza skoro na vse panoge življenja in je tako razvito in navadno, da si brez tega ljudje splošno ne morejo misliti gospodarstva. Najbolj vidno, ker je neposredno občutljivo, je izrabljanje človešikih moči potom dela. Tu se skuša iz delavčevega truda izbiti kolikor največ dobička. Tu je pa tudi največ odpora in nezadovoljstva proti kapitalističnemu sistemu, ker se kapitalizem ne ozira na delavčevo možnost človeka dostojnega življenja in potrebnega zdravja. To povzroča vsaj deloma sistem dela na slepo. Danes delajmo in kupčujmo kolikor mogoče, samo da je dobiček, jutri lahko ustavimo delo, samo da je nasičena požrešnost po dobičku. Enkrat z betom, enkrat s pesom, pri čemer pa kapitalistov pes ne trpi lakote. Delavce pa pošlje domov, da oib praznih želodcih lahko premišljujejo o dobroti kapitalizma. Eno pa si zapomnimo! Najgorji in največji pospeševalec kapitalizma je ljudska nevednost in iz nje izvirajoča brezbrižnost. Koliko truda je treba, da se ljudje drže in pridobivajo v organizacije! Koliko delavskih brezbrižnežev se ne briga za delavsko časopisje, posebno pri nas za »Delavsko pravico«! Kje je zavest delavskega gospodarstva? Kje zavest varčevanja itd.? Zakaj prepušča delavstvo samo neikaterim tovarišem društveno delo, drugi pa stoje ob strani brez haska? Tovariši delavci, tako ne sme biti! Zbudite se in skušajte potom organizacije priti do izobrazbe in samospoznanja! Nezavednost se nahaja v vseh slojih delovnega ljudstva. Kaj ve poljedelec, zakaj diktira cene njegovim pridelkom kapitalist milijonar in ne on sam kot pridelovalec, ki se je trudil na polju, v hlevu, na travnikih in gozdovih! On ne ve, ali pa ne more umeti, da bi bil lahko sam gospodar svojega dela, če bi imel lastne stanovsko gospodarske ustanove. Zato so pa tako kmetom kakor delavcem potrebne dobre strokovne organizacije in gospodarske zadruge, ki bi vršile resno socialno delo. Politična demagogija naj bi šla bolj v ozadje in sicer pri vseh. Boj kapitalizmu in kapitalističnim izrodkom je nujno potreben, če hočemo na celi črti uveljaviti v javnem gospodarstvu kršč. soc. načela, .ki so načela velikega socialnega papeža Leona XIII. Zadnje čaSe delodajalski krogi vedno huje naskakujejo delavsike splošne in lokalne pridobitve. To kažejo sledeči pojavi: Jeseniški KID ni prav nič do tega. da konča in sklene kolektivno pogodbo. Naše papirniško delavstvo presenečajo periodične redukcije in upokojitve ter praznovanja delovnih dni. Trboveljska TPD je nedavno diktirala mizerno stoječemu delavstvu mezde. To je nekaj najbolj vpijočih primerov! Kot črna nit pa se vleče skozi vse te pojave in delavske borbe poleg splošnega poslabšanja delovnih pogojev dejstvo, da dosežejo podjetniki pri pogajanjih vedno znižanje plač. Zato moremo imenovati vse to z eno samo besedo: Napad na delavske in nameščenske mezde. Jugoslovansko delavstvo je na svetu skoro najslabše plačano. Njegova sreča je, da je navajeno tudi na skromno življenje. Podljetffiiki hočejjo ito letanje še poslabšati, mezde znižati, življenje delavca napraviti še bednejše. Na drugi strani pa delodajalci zbirajo vedno večji kapital za svoje namene in racionalizacijo obratov. Značilno je, da nihče ne pokaže delodajalcem v tem času odločnega odpora in ne reče: Ni več dovoljenol Vaše početje je škodljivo družbi in redu! Vse molči in zgleda, da delavstvo ni del drža- ve in ostalih občestev družbe. Skrajni kapitalizem vlada: Delavstvo prepuščajo svoji usodi. V tem položaju se poslužujmo najpri-mitivnejšega orožja, ki nam je na razpolago. Delavska strokovna organizacija protestira! Prihodnje dni bomo pozvali vse tovariše in vse delavstvo, da protestira javno proti omalovaževanju delavskih interesov, proti omalovaževanju strokovne organizacije, proti poslabšanju delavskega materijelnega položaja, proti zniževanju mezd. Nizke mezde se ne morejo in ne smejo zniževati. Jugoslovanska strokovna zveza bo sklicala ob dnevih 30. avgusta ter 6. in 8. septembra delavske protestne shode v Ljubljani, Mariboru, Celju in ostalih delavskih revirjih. Na teh shodih bomo protestirali proti napadu podjetnikov na delavske pravice, na delavske mezde in bomo povedali vsej javnosti, da delavstvo ne more sprejeti zniževanja plač radi svojega slabega gospodarskega položaja. Protestni shodi bodo otvorili dobo žilave borbe naših strokovnih organizacij! Čiiaj,,Ogenj"/ Poročila z delavskih bojišč Jugoslovanska strokovna zveza Železničarski vestnik Tabo,- ti eznih Mat cev na. Kumu. V nedeljo dne 28. avgusta t. 1. se vrši tabor treznih delavcev na Kum«. Vlak odpelje iz Ljubljane ob 5.20, zvečer se vrne ob 22. Izs'opimo v Trbovljah. Vabijo se tudi železniški delavci, da se tega zborovanja udeleže. Na predvečer tabora bo na Kuimu gorel kres, ki b.> viden po vsem Posavju in Dolenjskem. Tabora se udeleže tudi Hrvati. (Pri taboru sodelujeta tudi dve godbi, ena iz Zidanega mosta, ena pa iz Zagreba. Pripor;čarno članom delavcem, da se odzovejo vatoiilu v čim večjem, številu, s tem bodo pokazali, da treznoslino gibanje ni šlo mimo železničarjev, ampak da živi zanimanje tudi mied njimi. Ne glede na to je pa Kum izredmo lepa razgledna in izletna točka, talko da jo lahko tudi 'zaradli 'tlega topdb pripor čarno. Preskrbljena pa bo tako za telesne kakor tudi za duševne dobrote. Torej želez, delavci v nedeljo 23. t. m. na Kum! Novi zakon o drž. prometnem osebju. Prehodne in končne odredbe. Novi zakon velja za vse uradnike in druge uslužbence drž. prom. naprav, ki se za-teko v aktivni službi na dan, ko stopi zakon v veljavo, ali ki bodo vstopili • po tem datumu v službo. Za kontraiktualine (pogodbene) uradnike, dne viličarje in delavce pa veljajo le odredbe X. poglavja. Položajne skupine uradnikov odgovarja* jo in sicer dosedanje skupine I. kategorije od I. do VIII. enakim skupinam po novem zakonu, d'08edanje skupine II. kategorije uradnikov pa kakor sledi: Il./la = V.; II./III. (t. j. II./III.a in Il./Ill.b) = VI.; Il./II. (t. j. II./II.a in II/II.b) = VII.; II./III. = III. in U.IIV. - IX.; dosedanje skupine III. kategorije uradnikov pa: lil./1. = VIII.; IILII. = IX. in 1IJ./111. = X. Uradniki pripravniških Skupim vseh treh kategorij pa se prevedejo kot uradniški pripravniki. (Dosedanje skupine zvaaiičnikov in slu-žiteljev ustrezajo enakim skupinam po novem zakonu. Uslužbencem drž. prom. naiprav, ki se zatečejo na dan uveljavljenja novega zakona v aktivni prometni službi, se računa nadaljnje napredovanje po skupinah položajne plače od dne, ko so poslednjič napredovali v skupini po starem zalkonu. Prevedejo se pa v skupine, v katerih so se zatekli, oziroma v katerih bi morali biti na dam prevedbe po event. razsodbah državnega sveta, ker se zatečenega stanja ne more spremeniti administrativnim, potem. Če se je zatekel uslužbenec v zvanju, ki je po razporedu »vanj uvrščeno v nižjo skupino od skupine, v kateri se je zatekel, obdrži to zvanje v skupini, v kateri se je zatekel; če je pa po razporedu določeno zanj zvanje v višji skupini, ima prvenstveno pravico do napredovanja v najnižjo skupino svojega zvanja. Strojevodje, vlakovni pregledniki, vlakovodje, nadzorniki gradbene službe, poslovodje in nadzorniki električnih naprav, ki nimajo šolsko izobrazibo za uradnika, imajo pa strokovne izpite v svoji stroki in 5 let neprekinjene dobre službe in so ocenjeni kot strokovno sposobni, se razporede v X. skupino uradnikov in smejo napredovati zvatničniki I. kategorije do vštete VIII. skupine, zvaniičniki II. kategorije pa do vštete IX. skupine. (Ta odredba se pri prevedbi ni upoštevala v nobenem slučaju.) Kok za napredovanje po skupinah se računa po efektivnem trajanju od dne zadnje- ga napredovaiuja. onim pa, ki vsled voj it š ali žftradi pregfttljahja po političnih obla-sleh za časa Vojtne hišo mogli diovršiti šoie ali nastopiti službe, se skrajšajo roki za napredovanje za eno tretjino. Od tega so izvzeli oni, katerim se je razlog že računal za ugodnejše tnapredovainje v službi. Periodični poviSki se računajo po letih službe, dejansko piebilih v skupini, v kateri se je zatekel. Od tega se .odbije čas, -ki ga je uslužbenec zgubil radi slabe ocene ali po discipiinsvi kazni. Ta čas se tudi ne račuina zia nadaljnje napredovanje v skupini. Dosedanji uradniki I. kategorije, ku nimajo šolske izobrazbe za to kategorijo, smejo napredovati samo IV. skupine 1- stopnje. Če je pa tak uradnik že v III. skupimi, sme napredovati v 1. stopinjo te skupine. Dosedanji uradniki II. kategorije, ki nimajo predpisane šolske izobrazbe za to^ kategorijo, miorejo napredovati le do vštete VI. skupine. Višji kontrolorji (VI. skupina dosedanje II. kiai.) smejo napredovati v V. skupino, če imajo poleg pogojev zakona 20 let dejanske (efektivne) službe, so 50 let stari 'in imajo v zadnjih treh letih odlično oceno. Prepiso valeost ro1 j epi sec, prometnik, vlakovni preglednik, glavni blagajnik vozarili listov, strojni nadzirateiij, imstrulkcijski strojevodja, strojevodja, molorovodja. ^poslovodja, tehnik, nadzornik gradbene službe in električnih naprav, smejo napredovati v VII. skupino, če innajo poleg ostalih pogojev 20 let efektivne službe, so1 45 let stari in imajo v zadnjih treh letih odlično oceno. Ti dve odredbi veljata, dokler ne izide zakon o sistemizaciji službenih mest, ki je predviden v § 48. Če bi dobil uslužbenec po novem zakonu manjšo plačo od prejšnje osnovne in položajne plače, dobiva razliko med temi prejemki, dokler ne doseže njegova plača po novem zakonu z napredovanjem višino prejšnje osnovne in paložajne plače. (Dalje.) Preselitev »Mariborske skupine P. Z.« (Mariborska skupina Prosvetne Zveze naznanja vsem članom, da je preselila društveno pisarno iz I^oroške ceste št. 1. V malo dvorano v Zadružni gospodarski banki na Aleksandrovi cesti št. C. (t, j. poleg frančiškanske cerkve), kjer posluje kakor do sedaj vsak ponedeljek in četrtek od 18. do 19. ure zvečer ter vsako nedeljo od 9. do 10 ure dopoldne. V tem času dobe člani vse potrebnie informacije piri službujočem odborniku. Sestanek članstva »Mariborske skupine.«. »Mariborska skupina, sklicuje v nedeljo, dne 30. avgusta t. 1. v mali dvorani »Zadružne gospodarske banke t. j. v svojih poslovnih prostorih v Mariboru, ob pol 10 dopoldne sestanek svojega članstva, na katerem se bode razpravljalo predvsem o volitvah skupščinarjev za bolniško blagajno, o delavskih razlikah, o novem zakonu o drž. prom. osebju in o drugih stanovskih zadevah, ki so sedaj aktuelne. Članstvo vabimo, da se sestanka v čim-večjem številu udeleži, saj bo gotovo vsakemu ustreženo s kakim pojasnilom. Pomniti je treba, da more le dobro informiran uslužbenec podvzeti korake za zboljšanje svojega položaja. Kovinarji Guštanj. Že dalj časa so delavci, kakor tudi posamezni zaupniki zahtevali odi strokovne zveze kovinarjev v Guštanju, da skliče delavski shod, kjer bi se naj obravnavale pe i‘eče zadeve .delavstva. Zaradi tega se je vršil v nedeljo dne 20. julija tozadeven sestanek, ki pa ni prinesel pozitivnega rezultata. Zait* se je Sklical ža dne 9. avgitsla ponoven delavski shod, katerega se je udeležil tudi zastopnik centrale. Uvodoma je tov. predsednik skupino poročal, da delavci zelo napadajo obratne zaupnike, češ, da so oni krivi vsem nedo-statkom nove delovne pogodbe. Da se pride končno v okeni vsej kritiki, ki se iznaša v tovarni im izvem nje, se je sklicalo današnje zborovanje, na katerem naj vsak pove svoje mnenje v pogledu nove pogodbe. Nato je povzel besedo zastopnik centrale, ki je v kratkih stavkih orisal položaj kovinarjev im kovinske industrije. Poudarjal je, da 'bi vsaj pri nas kriza ne smela imeti tako velikega vpliva na produkcijo; teda naše tovarne so članice kartelov, ki diktirajo cene trgom i produkcijo. Navedel je tudi več primerov. Posebno v tem času je važno, da ima delavstvo čim jačje strokovne organizacije, ki delajo sporazumno v vprašanjih, ki se tičejo splošnega položaja delavstva. Vsaka druga pot se nad delavstvom saiir.um prej ali slej maščuje. Po njegovem poročilu se je oglasilo k besedi več tovarišev, ki so stavljali vprašanja, zakaj se je podpisalo akordne postavke, ne da bi se vedelo, ali So urejene tako, da bo možna tolika storitev, da pridejo nad normalno urno mezdo. V več obratih so akordi tako minimalni, da pride delavstvo pod svojo normalno mezdo, ki je pa tudi reducirana. Predsednik SMfiJ je izjavil, da so bili zastopniki delavstva postavljeni že pod izvršeno dejstvo in se jim je relklo, da akordi odgovarjajo zahtevanemu znižanju plač od strani podjetja, in sicer 5% v plačah in 5% pri akordnih postav- kah. Več delavcev je takoj ugotovilo, da so se plače in akordne (postavke v gotovih slučajih znižale več kakor za 10%. Nekdo je izjavil, da je prej zaslužil 1200 Din, danes pa ne zasluži miti 800 Din. To se pravi, da je njegov zaslužek reduciran za 30%. Na podlagi, vseh teh razmotrivainj se je končno stavil predlog, da naj se zberejo vse pritožbe, ki se tičejo glede akordnih postavk, nakar naj se vse izroči strokovni organi- zaciji, da prouči. Dalje so predlagali, da naj se takoj, ko bo zbran ves materijal, skliče sestanek obrailmih zaupnikov. Na sestanku se morajo obravnavati ta vprašanja, obenem pa se lhorajo pozvati strokovne organizacije, da naj skupno z Delavsko zbornico zahtevajo od podjetja, da vse nedo-statike odipravi. Ob tej priliki so se vsi navzoči delavci izjavili za emotino in skupno sodelovanje, ker dobro vedo, da v takih slučajih vsaka -pogreška škoduje le delavstvu. Čudimp se, da so sprejel! i 'v pogodbi klavzulo,, ki daje podjetju poto pravico spremembe akordnih postavk, ne da bi pri tem imelo kaj govoriti delavstvo. Da so bili akordi predloženi brez vsake sistematične oziroma statistične obdelave, je razvidno že iz tega, ker tožijo delavci, da pridejo pri akordnem delu pod svojo normalno plačo. Pred zaključkom je poročal zastopnik iz centrale, da se je naša stroka kovinarjev včlanila z mednarodni zvezi krščanskih kovinarjev, in je to z ozirom za važnost mednarodnega delavskega pokreta kar najbolj pozdraviti. Shod, ki se ga je udeležilo okrog 90 delavcev, je bil .po sprejetju gornjih I predlogov zaključen z naročilom, da naj delavstvo ne samo kritizira in vali krivdo na druge, marveč da naj vse svoje pritožbe tudi utemelji in prinese tozadevne podatke skupinskemu odboru. Kovinar. Ljubljana. Strokovna skupina inštalaterjev, kleparjev in monterjev JSZ v Ljubljani priredi v nedeljo dne 23. I. m. ob 9 dopoldne v prostorih Rokodelskega doma (na vrtu), Komenskega ulica strokovni se- '■ ■ — staneh Ker bodo poročila novega odbora in zastopnika centrale zelo važna, prosluiib, da ncbeiiega ne manjka. Povabite ha sestanek tudi neorganizirane tovariše. — Odtei. Viničarji Št. Ilj v Slov. goricah. Vršil se je lep sestanek naše skupine v nedeljo 9. avgusta Mnogo ima naša organizacija tukaj nasprotnikov, največ med kmeti. Toda vse težave, ki jih imamo, bomo premagali, ako bomo na tej najsevernejši obmejni točki ustvarili močno in trdno »Strokovno zvezo viničarjev«. Maribor. 15. avgusta smo imeli občni zbor naše skupine. Poročilo o delovanju skupine je podal predsednik skupine tov. šešerko Jožef. Zvezo je zastopal tov. Peter Rozman, kateri je v stvarnem poročilu vzpodbujal viničarje k večji slogi in stanovski solidarnosti. Tam, kjer se viničar seli radi nevzdržnih razmer in krivic, tam bi bilo na mestu, da nobeden viničar ne bi šel v službo. Tako bi se najuspešnejše prisililo krivične gospodarje, da se poboljšajo. To bi bil tudi neke vrste »viničarski štrajk-. Izvolili so v odbor same agilne može, kateri nam dajejo jamstvo, da bo mariborska skupina rastla in napredovala. Velika Nedelja. Imeli smo dobro uspel sestanek dne 16. avgusta, na katerem je poročal tov. P. Rozman. V naših krajih je posebej slabo za viničarje, to pa zato, ker nismo imeli dosedaj svoje strokovne organizacije. Komaj smo se začeli organizirati, že lahko pokažemo Uspehe. Tako n. pr. g. Maister je odpovedal svojemu viničarju službo z zahtevo, da se takoj izseli in to radi nekih malenkosti. Vršila se je viničarska komisija, kjer je po prizadevanju viničarjevega zastopnika tov. Veiicelberger Janeza zmagal pre-dlog, da mora viničar tov. Hrženjak ostati v službi do redne odselitve 11. novembra 1931. Tov. Kumer Anton je tudi moral nastopiti zakonito za svoje pravice. Zahteval je nagrado 300 Din. Najprej po viničarski komisiji. Ker se pa ni dosegel sporazum, je moralo razsoditi sodišče v Ormožu, G. Kuharič je moral plačati nagrado. Najpotrebnejše je sedaj tukaj to, da si priborimo prosto stanovanje, dočim morajo sedaj nekateri delati 50—'70 dni v letu samo za stanovanje. Kadar je delo, mora delati za stanovanje, ko pa dela več hi, pa tudi zaslužka ni in to je dovolj jasno, zakaj smo ravno velkonedeljski viničarji taki siromaki. Viničarski red določa stanovanje prosto in si ga bomo priborili. Zatorej vkup, v organizacijo uboga viničarska gmajna! Krekova mladina Sklepom 41. redne seje odbora C. K. D. sklicujemo: Rediti r.l>or čemer si sam ni prišel nikdar na jasnq. Ko je odprl oči, ni videl, kako dolgo je ležal in žvižgal, a videl je, da je Elsbeth jokala. »Zakaj jokaš?« je vprašal. Ni mu odgovorila, z robcem si je otrla oči in vstala. Nekaj časa sta molče korakala dalje. Ko sta prišla v gozd, ki je ležal pred njima ves gost in črn, je obstala iin vprašala: »Kdo te je tega naučil?« »Nihče,« je dejal, »prišlo mi je kar samo od sebe.« znaš tudi na piščal?« je izpraševala naprej. Ne, tega ni znal, tudi slišal ni še nikdar, vedel je samo, da je piskanje bilo najljubši posel starega kralja Friderika. »To se moraš naučiti!« je dejala. Menil je, da bo to zanj pretežko. »Vsaj poskusi,« je svetovala, »postati moraš umetnik, velik umetnik.« Ustrašil se je, ko je to rekla. Komaj, komaj si je drznil njene misli dalje misliti. Ko sta dospela na ono stran gozda, sta se ločila. Elsbeth je šla dalje proti »beli hiši«, Pavel pa se je obrnil. Ko je spet zagledal brinje, pod katerim sta sedela, se mu je vse zazdelo kakor sen in tako je ostalo tudi za naprej. Dva, tri dni je preteklo, preden si je upal ziniti materi kaj o svoji dogodivščini, potem pa ni več vzdržal in ji je priznal vse. Mati ga je dolgo gledala in odšla ven, a od zdaj naprej je na skrivaj prisluškovala, kdaj bo ujela kak zvok njegovega žvižganja. Otroka sta šla še večkrat skupaj domov, a taka ura, kot je bila tista pod brinjem, ni več prišla. •« . ____________________________ Za Jugoslovansko tiskarno: K. Čeč. Kadar sta šla mimo grma, sta se spogledala in se nasmehijala, a nobeden si ni upal predlagati, da bi še enkrat sedla tja. Tudi piščali ni nobeden več omenil, a Pavel je vendar na skrivaj dovolj premišljeval o tem. Zdelo se mu je kot nekaj nebeškega, nezaslišanega, podobno znanosti, ki so jo učile loga,ritmične tabele. Da, če bi bil razumen in nadarjen kot brata! — a bil ie neumen, aboten fant, ki je bil lahko vesel, če so ga pustili, da je skrbel za druge. Pogosto se je vprašal, kako neki zveni tako piskanje in kakšni so tisti ljudje, ki to znajo. Imel je visoke misli o njih in je verjel, da morajo vedno gojiti velike in svete misli, kakor so se njemu dvigale le v zelo redkih trenutkih, kadar se je zares poglobil v žvižganje). In potem je prišel dan, ko je imel videti piskača obraz v obraz. Bilo je kalnega, viharnega popoldneva v novembru. Že se je začenjalo temniti, ko je zapustil šolo in romal počasi po cesti domov. Tedaj so se mu prikradli iz gostilne, kjer se je shajala vsa svojat iz soseske, čudni zvoki na uho. Nikdar jih še ni slišal, a je takoj vedel: to mora biti piskač. Prisluškujoč je obstal na gostilniškem pragu, udje so mu drhteli. Zvoki so bili podobni njegovemu žvižganju, a so bili mnogo mehkejši in polnejši. »Tako igrajo angeli pred božjim stolom,« si je mislil. Samo nekaj mu je bilo nerazložljivo, kako je to piskanje, ki je zvenelo tako tožeče in hrepeneče, moglo zabresti na tako zloglasen kraj. Kričanje in vriskanje in žvenketanje kozarcev, ki je donelo vmes, ga je bolelo v dušoi, nenaden srd ga je popadel. Če bi bil velik in močan, bi skočil v hišo in bi pijance kričače s kostmi, in kožo vred pometal na cesto, da ne bi onesvečali svetih zvokov. Ta trenutek so se vrata odprla, pijan delavec se je opotekel mimo njega — smrdeče pare so se rinile proti njemu,. Kričanje je postalo še glasneje. Piskanje ga je komaj preglašalo. . Tedaj je zbral pogum in še preden so se vrata zaprla, se je skozi ozko špranjo splazil noter... Stisnil se je za prazen sod od, žganja in stal... Nihče se ni menil zanj. Prve hipe ni ničesar razločil. Vzduh in vik sta ga vsega prevzela in glasovi piščali so postali rezki in napačni,, da so ga kar tolkli v uho. Sredi kričačev in plesaoev je na poveznjenem sedu sedel raztrgan, z nabuhlim, čutnim obrazom, z žganjarskim nosom in s črnimi, maskiranimi lasmi — postava, ki je Pavlu pognala val groze čez telo... To je bil on, ki je piskal na piščal. Kakor ckamenel je Pavel strmel vanj. Bilo mu je pri srcu, kakor da se ruši nebo, kakor da se podira svet. — Zdaij, je piskač odstavil piščal, sunil s hrapavim, hripavim glasom nekaj umazanih besed iz sebe, poželjivo, zlil vase žganja in začel igrati poulično žvižganko, z nogami pa si je bil takt. Poslušalci so popevko spremljali s tuljenjem. Tedaj je Pavel zbežal iz pivnice in tekel in tekel, da so mu odpovedale oči in ušesa, kakor da bi se bal dosvestiti se. — Ko je bil sam na poljani, čez katero so divjali viharji in z roba, kateremu je svetil naproti žvepleno rumen pramen večerne luči, se je ustavil, zastri obraz z rokami in grenko jokal... Naslednjo zimo je Pavel čisto nehal z žvižgar njem in še bolj se mu je bilo zagrenilo piskanje. Kadar ie mislil nanj, je stala pred njim podoba cnega zavrženca, ki mu je onesvetil to lepo hrepenenje. Elsbeth ni tedaj več videl,. Ko se je začel mraz, so prestavili nauk iz cerkve v župnišče,, in ker tam ni bilo nobenega prostora, kamor bi mogli iti vsi birmanci, je župnik poučeval fante in dekleta ločeno. Včasih je sicer videl, kako je Elsbe-thin voz peljal mimo njega, a Elsbeth je bila, tako zavita v kožuhe in rute, da ni prepoznal njenega obraza. Tudi ni vedel, ali ga je ona opazila ali ne. Isti čas se je veliko jezil nad bratoma Erd-mannoma, ki sta ga znala mučiti do krvi. Proti njima je bil čisto brez vse hrambe, zakaj vsak od njiju je bil močan za dva Pavla; tudi, sta se spravila nanj vedno v dveh, in ko ga je prvi držal, ga je drugi klestil. Ne da bi bila do dna hudobna stvora, nasprotno, z drugimi sta znala biti dobrohotna in velikodušna, a, njegovo tiho, vase pogreznjeno naravo sta iz dna duše sovražila. Zmerjala sta ga, da je mila Jera in pote peneč, in kadar sta ga nakresala, sta mu dejala: »Tako, zdaj nama pa pokaži, to ti bo sijajno pristajalo.« Izdaja za konzorcij »Delavske Pravice« m ureia: Peter Lombardo.