Projektno delo za pridobitev praktičnih izkušenj in znanj študentov v delovnem okolju 2022/2023 Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom Informativna zloženka Iztok Tomažič, Luka Cvikl, Katarina Kokol, Zala Kuhar, Natalija Pavlinjek, Urban Ribič, Ana Skledar, Sara Vehovar, Miran Vehovec, Hema Vasle, Jure Mravlje Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom - Informativna zloženka Avtorji: Iztok Tomažič, Luka Cvikl, Katarina Kokolj, Zala Kuhar, Natalija Pavlinjek, Urban Ribič, Ana Skledar, Sara Vehovar, Miran Vehovec, Hema Vasle, Jure Mravlje Recenzija: Petra Golja Urednika: Iztok Tomažič, Jure Mravlje Slikovno gradivo: Iztok Tomažič Fotografija na naslovnici: Iztok Tomažič Oblikovanje: Iztok Tomažič Založnik: Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Oddelek za biologijo Kraj in leto izida: Ljubljana, 2023 1. elektronska izdaja Dostopno na: https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=148356 Gradivo je nastalo v okviru projekta Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom Projekt je bil odobren na javnem razpisu Projektno delo za pridobitev praktičnih izkušenj in znanj študentov v delovnem okolju 2022/2023 (Uradni list RS, št. 89/22 z dne 1. 7. 2022, str. 1747-1761 in 96/22 z dne 15. 7. 2022, str. (1801)). ----------------------------------- Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID= 161679619 ISBN 978-961-6822-98-5 (PDF) ----------------------------------- Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom VSEBINA KAZALO 1. O PROJEKTNIH AKTIVNOSTIH 1 2. INTERAKTIVNA UČNA GRADIVA 2 2.1 Praktično in eksperimentalno delo v šoli in na daljavo 2 2.2 Interaktivni učbeniki in delovni zvezki (MK) 4 2.3 Kaj je H5P in kaj je Lumi? 6 2.4 Odprtokodna programska oprema za grafično in video obdelavo 8 2.5 Primeri interaktivnih praktičnih dejavnosti - izdelki študentov 10 2.6 Učenje naravoslovja “digitalno” ali “iz prve roke”? 13 3. O PROJEKTU 15 Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 1. O PROJEKTNIH AKTIVNOSTIH Cilj projekta Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom je spodbuditi sodelovanje študentov pri pripravi interaktivnih didaktičnih gradiv s področja biološkega izobraževanja in integracijo njihovih izdelkov v obstoječa spletna učna gradiva. S tem omogočamo študentom vpogled v delovanje založb in spoznavanje njihovega poslanstva. Tako sodelovanje omogoča prenos sodobnih didaktičnih znanj s fakultet v delovno okolje in nadaljnji prenos znanj in novosti iz delovnih okolij v šolsko polje (npr. osnovne šole). Pri takem sodelovanju se spodbuja ustvarjalnost in inovativnost študentov, spoznavanje novih digitalnih tehnologij in orodij za poučevanje in razvoj kompetenc, ki omogočajo prenos novih orodij v izobraževalno prakso. Predlagan projekt se v pretežni meri navezuje na področje Digitalne transformacije ter spodbujanje novih poslovnih modelov in spodbujanje podjetništva, povezanega z digitalno transformacijo. Namreč, s projektom naslavljamo nadgradnjo digitalnih učnih gradiv, možnost ustvarjanja novih delovnih mest, ki jih zasedajo diplomanti, ki v času študija pridobijo kompetence za delo na področju digitalizacije učnih vsebin. Tematika projekta se navezuje tudi na področje internetnih storitev (IoS), saj spletne platforme, kjer se nahajajo izobraževalna gradiva omogočajo dostopanje do virtualnih učnih okolij iz oddaljenih lokacij, kadarkoli. Projekt naslavlja področje COVID-19. V času izobraževanja na daljavo se je na področju naravoslovnega izobraževanja pojavilo nemalo težav pri realizaciji zahtev, zapisanih v naravoslovnih učnih načrtih. Največje težave so se pojavile pri vključevanju praktičnega, eksperimentalnega in laboratorijskega dela v pouk na daljavo. Težave so bile predvsem v dostopnosti tehnologije z učeče, predvsem za učence z nižjim socialnim statusom in možnostjo domače podpore. Tudi mnogi učitelji v tem času niso imeli dostopa do virov za pripravo demosntracijskih predstavitev praktičnega dela na daljavo. Obstoječa interaktivna učna gradiva (učbeniki in delovni zvezki) pa interaktivnih vsebin, ki omogočajo razvoj naravoslovnih spretnosti, večinoma niso imela vključene. Projekt zato naslavlja omenjeno problematiko z namenom izdelave in vključitve interaktivnih elementov praktičnega dela v obstoječe spletne verzije učnih gradiv (digitalna nadgradnja). Prav tako se projekt navezuje na področje pametna mesta in skupnosti (internet stvari, računalništvo v oblaku), ki posamezniku omogoča dostopanje do vsebin kjerkoli in kadarkoli. Potek projekta Priprava strojne opreme in IKT orodij. Spoznavanje obstoječih spletnih učnih gradiv biologije in naravoslovja ter koncepta gradiv. Spoznavanje možnosti nadgradnje obstoječih spletnih učnih gradiv z interaktivnimi elementi. Izbor in vpeljava metodologije izdelave gradiv in izbor praktičnih dejavnosti. Izdelava, evalvacija in odobritev scenarijev za izdelavo interaktivnih gradiv. Priprava grafičnih, video in audio elementov interaktivnih gradiv; npr. snemanje poskusov. Izdelava interaktivnih gradiv. Pregled in dopolnitev i-elementov in gradiv. Integracija pripravljenih gradiv v spletna učna gradiva. Predstavitev izdelkov potencialnim in dejanskim uporabnikom učnih gradiv (učiteljem). 1 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 2. INTERAKTIVNA UČNA GRADIVA 2.1 Praktično in eksperimentalno delo v šoli in na daljavo Učenja in poučevanja naravoslovnih vsebin si ne moremo predstavljati brez vključevanja praktičnega, eksperimentalnega in laboratorijskega dela. Pravzaprav je v trenutno veljavnih učnih načrtih zapisano, da morajo učitelji pri naravoslovju nameniti 40 % ur pri biologiji pa 20 % ur praktičnemu delu. Viri navajajo, da se med izvajanjem praktičnega dela: - učenci učijo osnovnih principov znanstvenega raziskovanja, - izboljša konceptualno razumevanje vsebin, - pridobi spretnosti in veščine, ki so uporabne za nadaljnje šolanje ali za poklic - motivira in aktivno vključi učence v pouk in - pripomore k izboljšanju komunikacije, timskega dela in vztrajnosti. Kakšni pa so izzivi in pomisleki učiteljev glede izvajanja praktičnega dela pri pouku? - obseg učnih načrtov - materialni in prostorski pogoji - varnost - časovna zahtevnost priprave in izvedbe - motiviranost učencev - pomisleki glede lastne usposobljenosti 2 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom V času šolanja na daljavo so bili učitelji naravoslovnih predmetov postavljeni pred nov izziv, kako v pouk na daljavo vključiti praktično delo. Ena od rešitev je bila izvajanje praktičnih dejavnosti v bližnji okolici doma. Druga rešitev so bile razne demonstracijske vaje, ki so jih učenci spremljali na daljavo. Še bolj okrnjeno izvajanje praktičnega dela pa je predstavljala uporaba slikovnega in video materiala, ki so ga učitelji našli na spletu. Šolanje na daljavo je tako močno okrnilo poučevanje naravoslovnih vsebin, saj so učenci gradili predvsem za usvajanju znanja, razvoj spretnosti pa je bil zapostavljen. Zaradi pandemije COVID-19 je bila za večino učiteljev možnost izvajanja demonstracijskih vaj močno okrnjena. Viri: • Moore, A; Fairhurst, P; Correia, C; Harrison, C; Bennett, J; (2020) Science practical work in a COVID-19 world: are teacher demonstrations, videos and textbooks effective replacements for hands-on practical activities? School Science Review , 102 (378) pp. 7-12. • Oliveira H and Bonito J (2023) Practical work in science education: a systematic literature review. Front. Educ. 8:1151641. doi: 10.3389/feduc.2023.1151641 • https://www.gatsby.org.uk/education/programmes/support-for-practical-science-in-schools • https://www.ase.org.uk/news/ase-publishes-key-recommendations-practical-science-in-post-lockdown-world 3 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 2.2 Interaktivni učbeniki in delovni zvezki (MK) Založba Mladinska knjiga ponuja učbenike in delovne zvezke za celotno vertikalo izobraževanja. Med temi so tudi tiskani in interaktivni delovni zvezki za poučevanje naravoslovja in biologije v osnovni šoli. V teh gradivih je predvidena izvedba številnih praktičnih, eksperimentalnih in laboratorijskih dejavnosti. Interaktivna gradiva so dostopna za registrirane uporabnike na platformi eŠOLAMK (https://esola. mladinska-knjiga.si/). UČIMte (https://www.ucimte.com/) je portal za učitelje, UČIMse (https://www. ucimse.com/) pa je portal za učence. Gradiva vključujejo številne interaktivne elemente za utrjevanje in preverjanje znanja, povečave grafik, tudi video posnetke organizmov in njihovih življenjskih okolij. Manjka pa didaktično ustrezna predstavitev praktičnih in eksperimentalnih vaj, kar naslavljamo s tem projektom. Tiskana in interaktivna učna gradiva, ki smo jih nadgrajevali v sklopu projekta. UČIMte (https://www.ucimte.com/): spletni portal za učitelje 4 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom UČIMse (https://www.ucimse.com/): spletni portal za učence Izsek iz interaktivnega učbenika za Naravoslovje v 7. razredu OŠ. 5 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 2.3 Kaj je H5P? H5P je orodje, s katerim lahko ustvarjamo interaktivna učna gradiva. Izdelana gradiva lahko s pomočjo vtičnika vključimo v razna spletna učna okolja (npr. Moodle) ali sisteme za upravljanje vsebin (npr. WordPress). V spletnih učnih okoljih in sistemih za upravljanje vsebin jih lahko tudi urejamo. V sklopu projekta smo za izdelavo H5P učnih gradiv uporabili program Lumi (https://app.lumi.education/), saj so si lahko študenti program namestili na svoje prenosne ali osebne računalnike in niso potrebovali dostopa do raznih spletnih lokacij. Izddelane H5P pakete lahko tako prenesemo v katerokoli spletno platformo. V programu Lumi je mogoče izdelati več kot 60 različnih tipov gradiv (interaktivna predstavitev, interaktivna knjiga, interaktivni video posnetki in slike oz. ilustracije, kvizi in še mnoge druge vrste interaktivnih vsebin). Program za izdelavo interaktivnih učnih gradiv Lumi. 6 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom H5P učno gradivo, ki je bilo izdelano in testirano v sklopu magistrske naloge. Vir: https://biosplet.si/2021/05/03/naravno-izbiranje/ RŽIŠNIK, Julija, 2023, H5P kot orodje za pripravo interaktivnega učnega gradiva za pouk biologije v osnovni šoli [na spletu]. Magistrsko delo. Univerza v Ljubljani. [Dostopano 26 julij 2023]. Pridobljeno s: https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=144535 Urejanje interaktivnega video posnetka v programu Lumi. 7 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 2.4 Odprtokodna programska oprema za grafično in video obdelavo Če želimo pripraviti interaktivna učna gradiva, moramo usvojiti tudi osnovno znanje uporabe programov za obdelavo slik in video posnetkov. Ker je profesionalna programska oprema draga, smo študente motivirali za uporabo odprtokodne programske opreme. Za izdelavo in urejanje bitnih in vektorskih grafičnih elementov smo jim priporočali naslednje programe: Gimp (https://www.gimp.org/), Krita (https://krita.org/) in Inkscape (https://inkscape.org/). Za urejanje video in avdio posnetkov pa Kdenlive (https://kdenlive.org/) in Audacity (https://www.audacityteam.org/). V določenih primerih je bilo potrebno izdelati videoposnetke, ki so temeljili na fotografiji v časovnih presledkih (ang. timelapse). Takrat so morali študenti sodelovati pri postavitvi eksperimenta in opreme za zajem fotografij. Večina študentov je samostojno izdelala in uredila video posnetke za uporabo v interaktivnih učnih gradivih. Oprema za zajemanje fotografij in video posnetkov je bila naslednja: Sony alpha 7C in Canon EOS R6 Mark II ter Canon EOS 550D (zajem slike in videa na stereomikroskopu). Gimp Krita 8 “Teachers should use digital technologies to support and enhance practical experience, but not to replace it.” Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom Inkscape Kdenlive Audacity 9 EK Na OL dgrOGIJ adn A IN ja spl V et ARS nih u TVENA čnih gr BIOL adiv OGIJA RISO za pouk biolo V gije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 2.5 Primeri interaktivnih praktičnih dejavnosti - izdelki študentov V tem delu je naveden seznam interaktivnih gradiv, ki so jih pripravili študenti. Ali rastlina iz listov izloča vodo, je interaktivna predstavitev z vključenimi vsebinami o zgradbi rastline in poti vode od korenin do listov. Vsebuje tudi timelapse posnetek eksperimenta, v katerem učenci ugotavljajo, ali rastlina izloča vodo iz listov in spoznajo notranjo zgradbo lista, vključno z listnimi režami. Pot vode po rastlini: interaktivna predstavitev in time-lapse video. Ste se kdaj vprašali ali rastline med seboj tekmujejo? Kako je znanje o tekmovanju med organizmi uporabno za ekologe? Kaj pa za ljudi v vsakdanjem življenju? To lahko raziščete s preprostim ekološkim poskusom, kjer boste opazovali kaljivost semen pšenice in tekmovanje med mladimi rastlinami. Tekmovanje znotraj vrste: interaktivna knjiga in time-lapse video. V interaktivnem posnetku uporabniki spoznajo način nabiranja listnega opada, različne vrste živali najdene v njem ter jih bolje spoznajo oz. obnovijo svoje znanje z interaktivnimi nalogami. Interaktivni videoposnetek je dopolnjen z interaktivnimi nalogami, ki v večini zahtevajo dobljeno rešitev pred nadaljevanjem predvajanega videoposnetka, s čimer pridobimo večjo pozornost in spremljanje učenca. S posnetkom lahko nadomestimo časovno zamuden prikaz nabiranja listnega opada in spodbudimo učence, da se učijo natančnega opazovanja. Živa bitja v gozdnih tleh: interaktivni video posnetek. 10 Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom V interaktivnem gradivu lahko najdete vsebine, s katerimi učenci ponovijo naloge kosti in imena kosti, ki gradijo človeško telo. Spoznajo zgradbo kosti, kjer preko interaktivnih videoposnetkov, v katerih so predstavljeni poskusi, ugotovijo, da so te zgrajene iz organskih in anorganskih snovi. Ogrodje človeka in zgradba kosti: interaktivna knjiga in interaktivni video posnetek. Interaktivna knjiga omgoča spoznavanje anatomije srca. Vanjo so vključene informacije o zgradbi in delovanju srca z interaktivnimi nalogami za utrjevanje znanja. Poleg tega je vključen tudi interaktivni posnetek sekcije prašičjega srca, ki omogoča boljši vpogled v zgradbo tega organa kot sheme, hkrati pa lahko služi kot vodilo za izvedbo sekcije pri pouku. Zgradba in delovanje obtočil ter sekcija srca: interaktivna knjiga in interaktivni video posnetek. V interaktivnem posnetku uporabniki spremljajo postopno sekcijo postvi, kjer so opisani tudi vsi materiali in postopek ter prikazane strukture na živali. Uporabniki tekom interaktivnega posnetka spoznajo različne organske sisteme in organe ter na podlagi opaženega in naučenega oz. s pomočjo samostojnega interaktivnega delovnega zvezka iNARAVOSLOVJE 7, rešijo različne interaktivne naloge. Sekcija ribe: interaktivni video posnetek. 11 Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z EK in OL ter OGIJ akti A IN V vnim pr ARS akti TVENA čnim in e BIOLOGIJ ksperimen A RISO talnim dV elom Interaktivna knjiga uporabnikom predstavi ekosisteme celinskih vod in ekosistem morje. Glavni poudarek pa je na spoznavanju rib - vodnih vretenčarjev. Zasnovana je v 5 poglavji, kjer posamezno poglavje vsebuje tako interaktivne naloge kot teoretično razlago. V interaktivno knjigo je integriran interaktivni videoposnetek sekcije ribe, ki je dopolnjen z interaktivnimi nalogami in teoretičnimi izhodišči, s katerimi lahko učenci nadgradijo in predvsem obnovijo svoje znanje. Celinske vode in morja: interaktivna knjiga in interaktivni video posnetek. Vplivi človeka na biosfero in čebulni test: interaktivna knjiga in interaktivni video posnetek. 12 Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 2.6 Učenje naravoslovja “digitalno” ali “iz prve roke”? Praktično delo je obvezna sestavina pouka naravoslovnih vsebin. Tudi v svetovnem merilu je po mnenju učiteljev pomembna in uporabna metoda dela. Učenci so pri takem delu mnogo bolj aktivno vključeni v pouk kot pri tako imenovanem tradicionalnem pouku, kjer je v ospredju učitelj in njegovo predavanje. Praktično delo vključuje zbiranje podatkov preko opazovanja, raziskovanja, eksperimentiranja in izvajanja meritev. Kar nekaj prednosti praktičnega dela je potrebno omeniti: - učenci razvijajo globlje razumevanje naravnih pojavov, - pri učencih gradimo razumevanje znanstvene metode in empirične narave znanosti, - učenci razvijajo spretnosti rokovanja ter uporabe raziskovalne in laboratorijske opreme - praktično delo zagotavlja vključenost učencev, zaradi česar je njihova motivacija visoka. Med praktičnim delom učenci razvijajo še druge kompetence kot so na primer komunikacija, timsko delo in vztrajnost. Vendar mnoge kompetence, ki jih učenci pridobijo med praktičnim delom lahko preverjamo le, če se pri pouku zares izvajajo praktične vaje. V nasprotnem primeru je rezultat preverjanja le reprodukcija naučenega. Ko se kot učitelji odločamo, na kakšen način bomo učencem predstavili določeno učno snov imamo v mislih različne oblike in metode dela za katere menimo in izberemo tiste, za katere vemo, da so bolj učinkovite. Tako je na primer pri spoznavanju zgradbe in delovanja mikroskopa zelo pomembno, da si učenci ne le ogledajo fotografijo mikroskopa v učbeniku ali ga vidijo na video posnetku, ampak si ga ogledajo v živo, na njem prepoznajo posamezne dele in se naučijo mikroskop tudi uporabljati. Za prikaz zgradbe in delovanja mikroskopa pa je pomembna tudi demonstracija, s katero učitelj natančno in sistematično prikaže, kako je mikroskop zgrajen in kako se ga uporablja. Nato pa imajo učenci možnost sami preizkusiti, kako deluje mikroskop in lahko izdelajo svoj prvi mikroskopski preparat. Če dobro razmislimo, so v prejšnjem odstavku zapisani štirje pristopi: (1) uporaba učbenika, (2) ogled filma, (3) demonstracija in (4) hands-on praktično delo. 13 Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom Raziskava, ki je bila narejena tik pred izbruhom pandemije, je pokazala, da ima uporaba demonstracije določene praktične vaje pri pouku skoraj enak učinek na znanje kot neposredna izvedba praktične vaje. Pomembno manjši učinek na znanje pa imata druga dva zgoraj omenjena pristopa, oglede filma in delo z učbenikom. Kljub vsemu, imajo učbeniki pomembno vlogo v šoli. Za mnoge učitelje predstavljajo vez med zahtevami učnih načrtov in realizacijo ciljev v praksi. V zadnjih letih pa prihajajo v ospredje interaktivni učbeniki in delovni zvezki, ki jih ponujajo različne založbe. Vanje so vključeni razni interaktivni elementi kot so, povečave slik, animacije, video posnetki, interaktivne naloge za preverjanje znanja z odgovori in druge. Praktične vaje pa pogosto niso nadgrajene z interaktivnimi elementi. Prav to pa je bil cilj našega projekta, dopolniti obstoječa interaktivna učna gradiva z interaktivnimi praktičnimi vajami. Naš cilj pa nikakor ni bil v celoti nadomestiti izvajanje praktičnega pouka v razredu, temveč bi pripravljene dejavnosti lahko učitelji uporabili, če ne bi imeli na voljo materialov za izvedbo določene praktične vaje. Interaktivne vaje bi lahko učenci uporabili tudi za utrjevanje znanja, po izvedbi vaje v šoli. Nekatere praktične vaje so lahko za učence stresne. Taka je na primer sekcija (npr. srca ali ribe), ki pri učencih vzbuja izražanje gnusa ali strahu in so nezmožni sodelovati. Pri teh učencih lahko izvajanje sekcije nadomestimo z učenjem iz interaktivnih gradiv. Vir: Moore, A; Fairhurst, P; Correia, C; Harrison, C; Bennett, J; (2020) Science practical work in a COVID-19 world: are teacher demonstrations, videos and textbooks effective replacements for hands-on practical activities? School Science Review , 102 (378) pp. 7-12. 14 Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom 3. O PROJEKTU Akronim: _________________ Ime projekta: Nadgradnja spletnih učnih gradiv za pouk biologije in naravoslovja z interaktivnim praktičnim in eksperimentalnim delom Šifra projekta: _______________________ Trajanje projekta: 1/2/2023 – 30/6/2023 Projektni partnetji 15