KATOLJSK CKKKTEN LIST, rDanica" izhaja vsak petek na celi poli. in velja po pošti za eelo leto 4 gl. 60 kr.. za pol leta 2 nI. 40 kr.. za cetert leta 1 gl. 30 kr Vtiskarniei sprejemana za eelo leto 4 gl.. za pol leta 2 gl.. za cetert leta 1 gl., ako zadene na ta dan praznik, izide ..Danica" dan poprej* Tečaj XXXX. V Ljubljani, 18. svečana 1887. List 7. Salezijanski bratje in misijonski sodelavci Boskovi. (Dalje.) b) Pripomočki bratovščine salezijauskih sodelavcev. Salezijanski sodelavci, podpirajoč salezijansko kongregacijo, dosegajo ta svoj namen z naslednjimi sredstvi: 1. Da napravliajo različne pobožnosti. devetdnev-nice, tridnevnice, duhovne vaje, zlasti po tacih krajih, kjer vera bolj in bolj peša in nikogar ni, da bi vernike budil in dramil. 2. Da posebno skerbe za mladenče, ki bi hoteli stopiti v duhovski stan. V našem času duhovnov čedalje bolj primanjkuje; zato si naj salezijanski sodelavci prizadevajo odgojiti dečkov, ki imajo veselje do duhovskega stanu. 3. Da podpirajo katoliško časnikarstvo. Časnikarstvo je velike pomembe in dobri časniki mnogo koristijo, — slabi časniki pa so kuga za vsako deželo. Salezijanski sodelavci pomagajo tukaj lahko pa tudi spisovaje dobre knjige in knjižice in skerbe za verske časopise, skerbe, da se katoliški časniki v resnici bero, in zmeraj bolj razširjajo med narodom. 4. Da skerbe za kerščansko odgojo otrok. To store sli sami. ali pa s pomočjo druzih. kterim dajo na roko potrebnih sredstev, da vzgojajo zapuščeno in revno mladino. 5. Vsakdo pomaga lahko tudi z molitvijo in miloščino. c) Kdo more biti ud te bratovščine. Vsak, ki je dopolnil 16. leto, bodisi možki ali ženska, in si upa spolnovati družbine dolžnosti. Da se kdo sprejme med pobožne sodelavce salezi-janske. ali ako kaj bolj natanko o tem želi zvedeti, zadostuje, da se oberne do čast. g. Don- Bosko-ta samega: Al Reverendo D. Giovanni Bosco, sacerdote a Torino, via Cottolengo 32, Italia. d) Posebne dolžnosti udov. 1. Vsak ud je dolžan delati za Čast Božjo in za blagor bližnjega. Zato naj podpira salezijansko kongregacijo, bodisi, da sam kaj daruje, bodisi da druge nagovarja, da bi dali kaj v ta namen. 2. Znesek, koliko bi moral kedo dati, ni določen; vsak daruje, kolikor more in kolikor sam hoče. Denar se pošilja salezijanski kongregaciji. 3. Za vsakdanje življenje nimajo salez. sodelavci nobenih pravil. Pač se opominjajo, da naj niso zbirčui ne v obleki, ne v jedi, ne v pijači in da sj skromni in ponižni v besedi in djanji. Vzlasti se njim naroča, da uaj vestno posvečujejo nedelje in prazniae. 4. Svetuje se, da naj se vdeleže vsako leto. če mogoče, duhovnih vaj. Zadnji dan vsacega mesca naj gredo k spovedi in se dobro pripravijo za sv. obhajilo, kakor da bi bilo to zadnjo uro. 5. Vsi udje molijo vsak dan »Očenaš..." in »Če-ščena si Marija" v čast sv. Frančišku Sales. na papežev namen. Duhovni in redovnice, ki molijo brevir. niso dolžni tega; dosti je, da opravijo duhovne ure v ta namen. e) Razne koristi, kterih se vdeleže udje bratovščine salez. sodelavcev. 1. Vsi dobrotniki in sodelavci salez. kongregacijo se vdeleže sadu vseh svetih maš. molitev, devetdnevoic, tridnevuic, pridig, kerščanskih naukov, in vseh telesnih del usmiljenja, ktere store udje salez. kongregacije. 2. Vdeleže se sadu ss. maš in molitev, ki se opravljajo za vse dobrotoike in prijatelje salez. kongregacije v cerkvi »Marije pomočnice" v Torinu. (Ta cerkev je namreč še s posebnimi odpustki obdarovana). 3. V praznik sv. Franč. Sal. mašujejo vsi duhovni kongregacije za umerle ude salez. bratovščine; ravno tako duhovni, ki so salezijanski sodelavci. Drugi pa naj v ta namen prejmejo 88. zakramente. 4. če kak ud zboli, naj se takoj sporoči predstojniku bratovščine in ta naroči, da drugi udje za njega molijo. Kedar kak ud umerje, se ga drugi v molitvi spominjajo. Razun teh koristi, pa se dobivajo premnogoteri. popolni in nepopolni odpustki. Podelili so jih papež Pij IX ob času vstanovljenja te bratovščine. O tem drugi pot kaj. Pepeljenje. (Konec.) Prah si. in v prah se bos povernil. I. Mojz. 3. 19. Nezmotljiva cerkev ničesar ne zahteva od nas brez vzroka, tudi pepeljenja ne, ker B) pepeljenje ne le, da pomeni pokoro, temveč tudi k pokori vabi. Da ae tega prepričamo, oglejmo si nekoliko ta pepel, in pomislimo, kako ga sv. cerkev potresa. a) Iz čeaa je pepel? Iz palmovih ali oljkovih vejic, ki so bile prejšnje leto na cvetno nedeljo blag08l0V-Ijene in so se rabile pri slovesnem obhodu tega dne. Kako pomenljivo je to! Palmove in oljkove vejice so znamenje miru in zmage. Z njimi ao pozdravljali Jeruzalemljani Jezusa, ko je prihajal kot kralj miru v njih mesto. Palmove vejice dajejo slikarji in podobarji svetnikom in svetnicam v roke kot znamenje, da so zmagali v boji na zemlji. Cerkvi pomenijo tedaj te vejice večni, nebeški mir. Ako ae pa te mladike sežgo, spremene se v pepel, ki te ne spominja več nebeškega miru, ampak žalosti. Ta pepel nam priča, da ao po grehu zgubljena nebesa, nebeški mir, in da nebes sami po sebi ne moremo več pridobiti, kakor se pepčl sam ne more več poverniti v veje, ki so nekdaj zelenele in cvetle. Kako pomenljiva, kako pretresljiva resnica! Ako pa so vejice v pepel sežgane, vendar še niso uničene. Saj ostane od njih še pepel. To nam pa daje upanje in aerčnost. Če smo grešili, nebesa in milost Božjo zgubili, nismo še pogubljeni, kakor zaverženi angelji. Odrešenik je prišel na svet, da bi nas zveličal. V njega smemo še zaupati, on nam daje pogum, da se ponižno ozremo v nebo in upamo rešenja. Saj z vejicami, ki ao zdaj pepfcl, smo slovesno pozdravljali cvetno nedeljo Jezusa ; njega ne gledamo več od daleč, kakor so ga gledali v starem zakonu. Prišel je na svet, doveršil je odrešenje in sdaj prebiva med nami kot dobri oče, da nam deli milosti in uslišuje naše prošnje. Ko vemo iz česa je ta pepel, vemo pa tudi, kaj je prav za prav. Nič druzega ne kakor ostauek onih blagoslovljenih vejic. Kako živa podoba minljivosti! Pred kratkim časom so poveličevale te vejice slovesni sprevod, zdaj pa so se spremenile v peščico pepela. Tako se bo zgodilo z vsim. kar je vidnega na svetu. Ta pepel glasno pravi na uho vsacemu izmed nas one besede Sodnikove, ki jih je v kazen izgovoril našim pervim starišem v raji: prah si in v prah ae boš povernil. Mogočni k na prestolu in revež v raatergani obleki, star in mlad — vsak mora prebiti to kazen. Predno pa se bo to zgodilo, zginilo bo zanj še vae veselje in premoženje na svetu. Ker vse je minljivo. Zadosti mogočen je bil Salomon, in nihče ne more reči, da je česa pogrešal; — pa spoznal je, da je V8e na svetu nečimerno. Kedar nam tedaj siplje sv. cerkev ta pepel na glavo, nas spominja na smert in zaterjuje, da je vse svetno minljivo, da je treba radi tega skerbeti za bogastvo, ki ne mine — za večni blagor neumerljive duše. b) Poglejmo pa še, kako cerkev pepeli. Pepel se trosi na glavo. V glavi pa kraljuje navadno prevzetnost, napuh. Kolikrat tožijo ljudje, da ta ali oni »previsoko glavo nosi.- Nič pa bolj ne ovira pokore, kakor napuh in prevzetnost. Farizej v tempeljnu je sam djal, da moli, se posti, daje desetino, pa prevzetnost je zakrila V8a ta dobra dela. da je greh brez ovire se razprostiral v ijegovem serci. da jih farizej še videl ni. Ponižnemu ceHtninarju pa je bilo lahko spoznati svoje grehe in prositi odpuščenja in milosti. S pepeljenjem hoče sv. cerkev odstraniti v nas to veliko oviro prave pokore: prevzetnoat in napuh. Zato nas spominja, da nimamo vzroka se povzdigovati, glave visoko nositi, ker se že modri Sirab čudi: „Zakaj se li povišuje perst in pepel?" (Sir. X, 19). Pepel se trosi v podobi križa. To nas spominja Jezusa Križanega in važne resnice, da se moremo le z njegovo pomočjo spokoriti in rešiti pogubljenja. Posebno pa nas ta križ spodbuja k pokori. Ako je Kristus umeri na križi, da bi zadostil za grehe naše, komu naj bi se zdelo težko nositi in nalagati si križe in težave v pokoro za svoje grehe? Najglasneje pa nas kliče pepel k pokori, ako pomislimo, kdaj se pepeli in s kterimi besedami. V sv. pismu (Dan. 5) beremo, da je kralj Baltazar povabil avoje velikaše k veliki gostiji. Dobro so jedli in pili iz svetih posod, ki jih je bil Nabuhodonozar priropal v jeruzalemskem tempeljnu. Ko so bili pa najbolje volje, prikaže se na steni roka in zapiše: Mane, tekel, fares, — in kakor bi trenil, bilo je veselje pri kraji. Kakor pri oni gostiji, tako se godi tudi pri nas pred pepelnico. Ljudje jedo, pijo, pačijo in šemijo si obraze, plešejo, in tudi Božje reči vpletajo vmes. Pepelnični dan pa se prikaže roka mašnikova, seže s persti v siv pepel in zapiše vernikom na glavo resne besede: Memento homo: q u i a pulvis es, et in pulverem rever-teris, t. j., pomni človek, ti si prah in se v prah po-verneš, — besede, ki so naš „mane, tekel/ Kaj more človeka prej zdramiti iz posvetnega veselja in ga nagniti, da spozna svoje napačno ravnanje, kakor te besede? Kje je kdo, ki bi mislil na smert in pogubljenje, pa bi še grešil, ali vsaj v grehih ostal? Ni ga, — ker vest bi mu ne dala miru, dokler bi oe odložil težkega grešnega bremena in se začel pokoriti. Sv. pismo terdi: Pri vseh svojih delih misli na poslednje reči, in vekomaj ne boš grešil. Če te ni ganil pepelnični obred, ne pepel sam na sebi, ki je podoba spo-kornosti, ganiti te morajo besede: pomni človek, da si prah io se v prah poverneš. Tega je bil sv. Ambrož tako prepričan, da je priporočal prah, v kterega se človek spremeni, za pripomoček, ki te pripelje v nebesa. „Stopi večkrat z duhom v grob, kjer bo počival tvoj prah, da odverneš svoje oči od nečimernosti in se varuješ Boga žaliti. S tem pripro8tim in lahkim pripomočkom pripravljal si boš vsak dan nevenljiv veuec za nebesa." Zdaj, predragi! vemo, kaj pomeni pepeljenje in kaj od nas hoče; zdaj umevamo cerkveno opravilo pe-pelničnega dne. Primerno je, pomenljivo in apodbudno: pokoro pomeni in k nji vabi. Zdaj ničesar druzega več ne rečem kakor: ker nam je ljubi Bog pamet dal, da nas v življenji vodi; ravnajmo se po tem, kar smo zdaj spoznali. Poslušajmo, kaj nam oznanuje pepelnični pepel, zapomnimo si, česa nas uči sv. cerkev. Posnemajmo spokornike starega in novega zakona, ki so s pepeljenjem ktzali veliko svojo notranjo žalost zavoljo Božjega raz-žaljenja. Zapustimo v začetku štiridesetdanskega posta greh, nastopimo pot pokore in živimo bogaboječe, da se spolni nad uami, kar govori večna Modrost po preroku (Eceh. 18, 21): »Če pa krivični za vse svoje storjene grehe pokoro dela, in vse moje zapovedi dopolnuje, in prav in po pravici ravna: naj živi in ne umerje!u A. Nova maša. (Pridiga nekdanjega Teržaškega škofa Mat. Ravnikarja. *) Kako zhudni fo vunder bili io fo ludje? Danafhna evangelfka sbena je bila brumna in bogabojezha. in fhel ji je v' ferze Jesufov navuk; na glaf je savpila: Blagor telefu, ki te je nofilo, in perfim, ki fo te doiile! Ne tako drugi. Nizh jim ni biio vfhezh nad Jesufam, zelo dobre dšla, ki jih je fkasuval, fo gerdili in »hernfli. Po Belzebubi. vojvodu hudizhov. isganja hudizhe. mu pravio. Sovrashniki refnize fo bili. sa to so tudi Jesufa vuzhenika refnize zhertili: krivizhno. pregrefhno fo shiveli, sa to pa jih boleli Jesufovi navuki in lepe dela njegove. Lubesnivi priatli! kakor fe je godilo Jesufu, tako fe godi tudi njegovim nameftnikam. Veliko fe vaf je daoaf fofhlo tukaj, in vefeli vaf. de je Bog noviga d&avza sa fvoj nograd poklizal; in ktir kriftian bi fe ne vefelil zhes dve leti, de fo fpet eni na dubovfko pofvezheni? kdo bi fe ne vefelil, Ue je boshja zerkuv faj fedem de-lavzov fpet dobila, po tim. ki jih je farno na Kranjskim sgubila v' treh letih fro in petuajft? Majhina nameftva je to. pa Bog hotel, lubesnivi priatli, de bi faj duhovne, ki jih fhe ima, poflufbali io vbogali svefto. Ali sanizhvan je smiraj bol med nami dubovfki ftan. Ni zhudo; tudi danafhni evangelfsi farisejzi fo Jesufa sanizhvali, in per ludeb obrekvali. Kdor pregrefhno sbivi. ne more biti priatel navuku, ki ga je Jesuf vuzhil; sakaj Jesufov navuk ga pogubi. Iu kdor Jesufov navuk fovrashi, fo-vrashi tudi osnanvavze njegove. Vi pa, ki fhe marate sa Jesufov navuk. in osnanvavze njegove, poflufhajte, kaj fo duhovni? Vuzhili fe bote is mojiga danufhniga govorjenja fpofhtvati duhovne. Rasloshiti vam hozhem 1. kaj fo duhovni sa vaf. 2. kaj morete vi biti sa duhovne. Preden govorim dalej, vaf profim sa navadno poterplenje. Kaj fo duhovni? S. Pavi da odgovor na to vpra-fhanje, ker pravi: Sa flushabnike Kriftufove in delivze boshjih fkrivnoft naf imej vfak zhlovek. Kriftufovi flusbabniki, dellvzi boshjih fkrivnoft fo tedaj duhovni, nameftniki bozhji, nameftniki Kriftufovi fo. Dela, opravila in tiolshnofti duhovnov fo dela in opravila Jesufa Kriftufa. Skosi duhovne dela in fturi Jesuf Kriftuf, kar dela in fturi sa nalhe pcfvezhenje. Satorej jim pravi Jesuf Kriftuf fam: Kdor vafsani-zhuje, mene sanizhuje, kdor pa mene sanizhuje, sanizhuje Ozheta mojiga, ki me je po Hal. Gorje nam, lubesnivi priatli, ko bi duhovnov ne bilo. Skosi duhovne dela in fturi Kriftuf, kar dela in fturi sa nafhe pcfvezhenje, rezhem fhe enkrat. Kaj fo tedaj duhovni sa naf? Duhovni so 1. nafhi vuzheniki, od Jesrfa Kriftufa poftavleni in od njega poflani. Pojtepovfimu fvetu, osnanujte evangelj vfim ftvarem, pojtein vuzhite vfe narode, vuz hite jih dershati vfe, kar fim vam kol sapovedal. in h' vami fim vfe dni noter do k on z a fveta To je povelje, ki ga je Jesuf fvojim nameftnikam dal, to je povelje, ki ga \fak mafhnik, kadar ga fhkof pofvezhuje, dobi. Vzheniki v' imenu Jesufa so tedaj duhovni. Luzh fveta ste vi, jim je djal Jesuf fam. f o 1 ftenasemli; zhe luzh vgafne, kdo bo fhe svetil, zhe fe fol fkasi, vse je fkasheno. Io kako refnizhne fo Kriftufove befede! gorje nam, ko bi duhovnov ne imeli. Kmalo bi vgafnila luzh Op. Ta spis, iz rokopisa tlovečega škofa Ravnikaija, je stavljen čisto po rokopisa, da čast. čitatelji vidijo, kako so pisali v oni dobi. Ravnikar je bil škof od 1831—45; pa to pisanje je gotovo še stareje, ko R. še ni bil škof. Vr. vere in refnize med nami, fposnanje praviga Boga, in njegoviga Sina Jesufa Kriftufa bi sginilo, tarna nejevere bi naf pokrila, in pogubfli bi fe nasaj v' fmertino fenzo, v' ktiri fo nafhi nekdanji fpredniki tizhali. Vera pride is poflufhanja, pravi S. Pavi, poflu-fhanje pa po Kriftufovi befedi: kako bodo pa fli/bali bres osnanvavza? Sdaj, lub. priatli, ki imamo dobre, svefte in skerbne vuzhenike in paftirje, fe najde tolkanj nevumnofti, tolkaj nevednofti, tolsaj gerdiga in pregrefbniga shivlenja med kriftiani; sdaj vgasnuje luzh vere per nektirih in fhe komaj beril: kaj bi fhe le bilo, ko bi vuzhenikov in pridgarjov ue bilo. ktiri jo perahi-gajo? Godilo bi fe. kakor fe je godilo io fe godi po kra|ih in deshelah, ker fo fe duhovni fpazhili ali pa po pregnani in satarti od hudobnih ludi. godilo bi fe kakor fe je godilo, pršden je Kriftus duhovne poftavil. Strafhna tma je svunaj Judovfke deshele tarla zel fvet malikvav-ftvo, hudobia in flejota je bila povfot, le fposnanja boshjiga ni bilo nikir. Vidite. 1. poflufhavzi, kaj fo duhovni sa naf? roka boshja fo, s' ktiro Bog fvojo vero med nami hrani in varje, luzh Kriftufova fo, ktira nam fveti. in tamoto njevere odganja. Sgnbfmo duhovne, in sgubili fmo tudi Jesufov navuk. 2. Duhovni fo drugi z h nafhi sdravniki. ne fzer sd:avniiti trupla, temuzh dufhe; mozhf zhuaesha delati, ktiro je oo imel kakor Bog in zhlovek. jim fzer ni dal; flepih, gluhih, krulovib, mutaftib, ne morejo osdravlati, kakor on; pa mozh imajo osdravlati flepe, gluhe, terdo-vratne in bolne dufhe. Prejmite f. Duha, jim je rekel. Ktirim bote grčhe odpuftfli, fo jim odpufheni. in ktirim jih bote sadershali, fo jimsadershani. In to rezhe fhe dan danafhen med pofvezhvaniam n fakirau novimu mafhniku po fhkofu: Prejmi fvetiga Duha, mu rezhe fhkof, kterim bofh grehe odpuftil, so jim odpufheni, in kterim jih bofh sadert-hal, so jim sadershani. Ktira bolesen je pa^h ftrafhnejfhi kakor dufhna bolesen? vfe druge bolezhine. rane in teshave minejo s' zbafam, dufhe bolesen, zhe fe ji o pravimu zhafu ne pomaga, ne neha, temuzh pezhe na vfe vezbne zbafe. Tukaj, lub. priatli, pride en flep. ktir bresna fvojiga pogublenja n vidi, in tezhe v' fvojih pregrehah na ravnaft va-nj. Kdo mu odpre ozhi, kdo mu pokashe sapelivo pot, ki je na-nji? nameftnik Kriftuf v, ktir mu navuke Kriftufove, shugauje boshje, pri-hodne boshje kasni ali fhtrafinge, nefpamet in hudobio greha pred ozhi' ftavi. Tam je en gluh, ktir ne flilhi ne fvarjšnja fvojih frarifhov, ne opominvanja fvojih priatlov, ne sdihvanja od njega sapelanih; ktir shivf po fvoji nevkretni termi in nakopava nefrezho febi in drugim. Kdo mu odpre vufhefa? Mafhnik, oamčftnik Kriftufov, mu jih odpre: volje priasniga boshjiga vablenja mu sazhne perlfvati v' njegove vufhefa, ali pa mu s' ojstrimi refnizami terkati na-nje tako dolgo, de fe odpro. Tukaj je en mutaft ozhe, ena mutafta mati, tamkaj eu mutaft gofpodar, ena mutafta gofponinja, ktiri k' pregreham in rasvujsdauju fvojih otrok ali poflov molzhe. in fe vderajo s' njimi vred v' pogublenje. Kdo jim fpodreshe jesik. kdo omaja vufta? Mafhnik, nameftnik Kriftufov. jim fkashe to dobroto; fvari jih in pove jim 1'erzhno. de pregreha otrok in poflov je perfhteta tudi njim v? ne-befih, de na njih veft otrozi greh delajo in pofli. 1 ukaj sdihuie in jezhi en drugi vtf krulov in polomlen v' pregrehah; rad bi fe fklooil, nakvifhko fi pomaga, pa v' pregrehi oflablen, fpet žepne in fe Mede na kup. Kdo mu perpomore na r.oge, kdo podpira njegovo flaboft? Mafhnik, nameftnik Kriftufov. mu (turi to dobroto; fpira mu rane s' jefiham, pervliva mu volje boshje mi-lofti, obesuje ga, dokler ne osdravi; in fveftejfhi in fkerbnejfhi, ki fe grefhnik prime fredkov ali mittelnov, ki mu jih mafhnik perporoiha, bol perhaja mozhen in terden. Tamkaj leshi' kaki drugi raertuv oa dufhi io v" gerdih hudubiali saknoan. f nerad gre slie od njega, vidi fe mu, de she trohni. Oh kdo ga bo obudil k' shiv-leujuV kdo poklizal is groba lete ftrafhne fmerti? Kdo drugi, 1. p., kakor kogar je Kriftuf poftavil sa to. Mufh-nik, mafhniK ga »azbne klinu, on tazhne vupiti nad njim: Grefbuik vf aui, rastergaj svčsi fvojih pregrefhuih navad, raskle ii prevosi pohujfhuih tovarfhijf, sapufti nagnufen grob vezhniga pogubleuja. 111 grefhnik oshiti fpet sa nebefa. Oh. 1. p , ktin fte tako nefrezhni bili sabrefti v' kaki fmertin greh, vi vefre. kako teshka butara je greh? Vn< firah in nepokoj dela zhloveku? kako leshi oa dufhi kakor kamen in fkala? Sposnaimo tedaj dobroto b