TRIBUNA ŠTUDENTSKI LIST ,,Premodri birokrati—praktiki . . . ti dedni zakupriiki političnega raz uma bodo . . . s preroško vzvišenostjo pripomnilj, da branilci svobode tiska mlatijo prazno slamo, češ da je blaga ceptfura boljša kot groba svo boda tiska. Mi pa jim bomo odvmili, kot Šjp$'rtanca Spertija in Bulis pe rzijskemu satrapu Hidarnu: ,Hidarno, s^efa, ki nam ga daješ, nisi preteh tal z obeh strani. Kajti, eno, kar nam,^vetuješ, si okusil, onega drugega pa nisi. Ti namreč veš, kaj pomenifeiti suženj; svobode pa še nikoli nisi okušal, in ne veš, ali je sladka ali ne. Kajti, če bi jo okusil, bi nam sveto val, da se zanjo borimo ne le srkopji, temveč tudt s. sekirami:! '.j,{&f Mat x: Birokratija i javnost, Beograd 1965, str. 1T8);::;;•¦ • •»:::::::•''^{Utmfi F. Adam (ah kaj se dogaja v Jugcslaviji) Čej^nosem nameraval na kratko informirati o zaplembah, sodnih procesih ipd. ifzadnjem času pri nas, se vendar nisem mogel omejiti zgolj na novmarski pr jj^z": po nekakšni notranji logiki sem moral vsaj nekoliko širše analitično obdela €yes ta čas konfliktnostHj>j>r<>tislCA/ij,y_ katerem živimo. ,,Pravi migtifikatotffifčriBfttB&liiffirtmžbftnega napredka so lahko sa mo žreci ,,arcanae dominatiohis": stari inkvizitorji in moderni birokra tski cenzorji." (dr. Tadič: Poredak i sloboda, str. 227) Uporabil sem besedo konfhktnost. Smo na področju, ki se v sociologiji imen uje teorija socialnih konfliktov (glej o tern: Tribuna št. 14 — Družbeni konflikti "). Kakšne vrste konfliktos so prisotne pri nas in kdo so njihovi akterji? To je p reobsežna tema, ki je niso do kraja preučili niti jugoslovanski sociologina poseb nem simpoziju, zato bi se omejil samo na določene aspekte in določene akterje l^jfliktnosti v našem prostoru. 'o že ,,legendarm" 21. seji predsedstva ZKJ in po 2. konferenci ZKJ je politi ČVi 9<|^BMBL$tpbjla nove dimenzije. Z eskalacijo hrvatskega nacionalizma je bila ogražefHjPjjrtJrtinost rnstituciortalnega in vrednostnega sistema jugoslovanske dr užbe^Cctflirčne (partijske) garniture so, ko je bila kriza že na višku, energično re agirale.N^roblem je bil rešen, njegovt akterji likvidirani-politično. V tem se skriva napaka ir^ir novih nasprotij. Uradno sprejeta analiza nam sploh ne razjasni (in n am tudi neNapre) bistvemh lazsežnosti tako hrvatskega nacionalizma kot drugih konfliktnih po^avov (o tem govori tudi sociolog dr. M. Popovič: Student 2/1972, str. 5) ...."„_ Filozofska re\^ia',tttttf^S*;ki je v tretji in četrti številki med drugim temtljit o obračunala z nacibniomom, je na ten, da jo popolnoma likvidirajo. Paradoks je le navidezen. Markststična po2icija te revije (,,brezobzirna kritika vseba obstoj ečega") je že dolgo let predmet napadov in obtoževanj s strani politokracije. Poj asnilo daje sociolog N. Popov. ,,Namreč, poskusi uporabiti dialektično metodo v analizi današnjega s ocializma naletijo na odpore tistih ideologov, ki bi vsekakor hoteli om ejiti njeno uporabo izključno v analizi kapitalizma, v upanju, da njegov eventuelni propad ne bi ogrozil temeljev njihove dominacije." (Prolegomena za sociološko istraživanje društvenih sukoba. Praxis, Dokumenti j un — lipanj 1968). Zacelotno kronologijo Praxisaglej žepno izdajo G. Petrovič, Čemu Praxis. Tudi na 21 seji in II. konferenci ZKJ je bilo ponovno poudarje no nezadovoljstvo z obstojem Korčulanske letne šole. Prav tako že dalj č asa poslušamo ostre kritike na račun nezadostne socializacije naših univerz (V. Arzenšek). To bi pomenilo, da so nekateri profesorji in študenti (preveč) kn tični do družbene stvarnosti. Ob tem bi opozoril na članek, objavljen v Student u/2 , 1972, v katerem avtorica zelo pikro govori o sovražnem odnosu Hooverja (šefa FBI) in Agnevva (podpredsednika vlade ZDA) do študentov in profesorjev v ZDA, pri tem pa hinavsko molči o situaciji v lastni držawi. ¦ • •.. '•\'.\\'.\'\' ¦ • A atmosferi partijske konsolidacije, iskanja razrednega &yražrrijca'*'iW>;itC>n*** trarevolucionarnih sil" je prišlo tudi do likvidacije nekaterih Wo usmerjenih rev ij (Praxis, Uj simposium, zamenjava uredništva Studenta, poskus onemogočenja TNbune) in kar je še najbolj tragično, do političnih procesov v Novem Sadu in B eogradu. Pa to vendar ni nič neobičajnega, saj je tako in podobno obračunavanj ez družbenokritičnimi časopisi, knjigami in osebnostmi že tradicija. N. Popov pravi: ,,Treba je zabeležiti vsaj kot memento, da ,od Triglava do Gjevgjelije' t akorekoč ni niti enega mladinskega in študentskega lista, ki v zadnjih t reh letih ne bi bil predmet prepovedi, sodnih preiskav in političnih pri tiskov." (prav tam) Karakteristična je tudi izjava profesorja, ki je sodeloval v junijskih demonstr acijah 1968 v Beogradu : ,,Tudi sam sem pred vojno sodeloval pri študentskih d emonstracijah in bil v spopadih s tedanjo policijo, toda nekaj podobnega, kar se je dogajalo v Novem Beogradu, nisem nikdar doživel". (prav tam) Zaplemb in po licijskih preiskav je bilo veliko. Sodni proces proti Mijanoviču je bil v Ljubljani e den izmed povodov za radikalizacijo študentov in za nastanek študentskega giba nja, ki. je svojo kulmunacijsko točko doseglo v apnlu in maju 1971. Vesti, ki prihajajo iz Novega Sada in Beograda nam povedo samo eno: kritika m svobodna misel se umikata. Novi Sad: M. Čanadovič, sekietar pokrajinskeg.i komiteja in član predsedstva ZKJ, je v že itak moreče okolje Novega Sada in Vojvodme vnesel še dodatne mo mente takoimenovane trde roke: Da ta trda roka ne drži knžem rok, nam pričaj o sodni procesi in prepovedi. Preganjana je zlasti revija Uj Simposion (izhaja v m adžarskem jeziku). Bila je dvakrat prepovedana, toda birokracija se s tem ni zad ovoljila, šla je do konca. Na prvem procesu (21.2.1972) je bil avtor inkriminiran ega članka študent Šnador Roža obsojen natri leta strogega zapora. Obtožnica ga bremeni, ,,da je negiral in diskvalificiral našo zunanjo politiko, pom oč nerazvitim in jugoslovansko mednarodno sodelovanje". (Delo, 22.2.1972) Od govorni urednik Oto Tolnaj pa je bil obsojen na eno, pogojno na dve leti. Na dr ugem procesu je bil gradbeni tehnik in študent Miroslav Mandič obsojen na I e t o dni zapora ,,zaradi spodkopavanja ugleda države, žali^ve njenih orpano v ter predstavnikov in širjenja lažnih vesti v svojem članku o snemanju filma Sut jeska". (Delo, 24.2.1972) Bivši (? ) odgovorni in glavni urednik (že omenjem) O. T. pa je dobil zaporno kazen šest mesecev, pogojno dve leti. To še ni vse. Prepov edana je bila tudi filmska kronologija, ki jo je izdalo filmsko podjetje Neoplanta. Prav tako je prepovedan film K. Ačimoviča— Godine, Želimir Žilnik pa mora sv oj film sam cenzurirati, da bo lahko predvajan. Toda to so verjetno samo gfeM stvari, ne vemo še vsega. •'•• Ta birokratska idilika Novega Sada nam kaže podobo časa, za katerega so mT slili, da je že zdavnaj minil. Kako naj si razlagamo, da nekdo na neki članek, obj jvljen v neki reviji, pa naj bo ta članek kakršnekoli vsebine, dobi tri tota.anp.ra-. Beograd vfpjjfr; Prav gotovo je beograjski javni tožilec rekorder v prepovedih publikacij. Zad nji izmed prepovedanih časopisov je bil Student, ko je ponatisnil iz 3. što.i"- p p repovedane Tribune članek, ki sicer ni bil sodno inkriminiran (odprto pismo 1 \ tu, ki so f);r napisali člani ZK na ,,Tribuni" in katerega je Ijubljanski javni tožile c pohvahl, da predstavlja ,,družbeno kntiko", njegov beograjski kolega pa ga je p repovedal. Naslednja underground številka ,,Studenta" je zlasti pn partijskih Ijud eh naletela na grozovit odpor in je bila kasneje vzeta iz prodaje. Uredniki, ki so t o številko sestavili (Vučelič, Ačin in Boškovič) so že v sodni preiskavi in jih vsak čas čaka proces. Seveda je prišlo do zamenjave uredništva. V 11. številki Tribune sta bila objavljena dva sestavka (uredništva in sporočilo FOSS-a FF v Beogradu), ki opozarjata na nekatere nepravilnosti in nezakonitosti pri aretaciji študentov IVt:.;; ilana Nikoliča in Pavluške Imširoviča. Naši zahtevi po javnosti kazenskega post'6.';:;;, aslovimo svoje ogorčenje in jezo). ¦•..'.'.*: 21.2. pa se je za zapahi znašla še Jelka Klajič, diplomirani sociolog. (po 1 18"::;;•; členu KZ). Šele po enem mesecu je bila prvič zaslišana (kot smo izvedeli . . . ). .¦.*::;• Po novicah, ki smo jih dobili,je kritično publicistično delo skoraj zamrtp^;•;•••*? Priprava zveznega zakona o onemogočanju zlorabe svobede tiska Hfrdg''.': ugih sredstev obveščanja ^:::::::':• • ••¦'¦¦ ?T?Hi?j^»^::::SB&:::::::'::::«'•*••: Ta zakon dovoljuje vsakemLf }avnernU'fažMcu/da"Wtbčffo"prfeyčVBtJi:fwl(|ore m.inipnl.irije. Budiša je pozdravil Ronica kot dragega prijatelja, ki je izvedcl akcijo 25 posla ncev. Remc je spregovoril in v svojem govoru (glej 9. številko Tribune) sprejel sta vko za dano dejstvo. Zdaj je šlo samo še za to, ali bo stavko vodil Budiša ali pa b i morda utegnila prevladati t.im. levica. Medtem ko ta levica ni dojela pomena št rajka pod vodstvom Budiše, Čička in podobnih ter je menila, da se da nekaj še iz boriti, predvsem socialni program, je Tone Remc s svojim govorom hotel po eni strani podpreti to levico, torej realne politične sile in po drugi opozoriti Budišo na posledice. Tone Remc in drugi predstavniki slovenskih študentov so že ves ča s nasprotovali Budiši in njegovemu vodstvu in njihovim nastopom v okviru Zveze študentov Jugoslavije. Toda Tone Remc je situacijo napačno ocenil in zato je nje gov nastop bil najbolj tipičen primer političnega pragmatizma in neizdiferencira nega pristopa. Verjel je v moč argumenta, menil je, da je z Zagrebom podobno ko t z Ijubljansko skupino 4. blok. Zato je lahko govoril o ,,radikaclizaciji koncepta reforme". Namesto analize vsega dogajanja je privzel politične lermine kot skup no sprejete vrednote. Reforma je ,,propadla prvič, propadla drugič in pričakujem o, da bo zaradi kompromisarstva politične strukture tudi tretjič". Vzrok je torej kompromisarstvo; Tone Remc nikjer ne omenja vzrokov za kompromisarstvo. L e-to se kaže v obliki interesov, nastopov in raznih tolmačenj in Tone Remc je kri tičen toliko, ker bi rad vdihnil v koncept tisto radikalno misel, ki je bila osnovna za reformo. Tone Remc se bori tudi sicer za amandmaje, za zakone . . . Zato gla vnegagesla nacionalističnega gibanja ni razumel v njegovem ideološkem smislu g esla, za katerim se skrivajo drugi cilji. Izjavil je, da so ,,tudi deyize, kakor se cent ralistično odvajajo in distribuirajo . . . samo en vidik odtujevanja presežne vredn osti". Tako ponavlja še enkrat napako, ista gesla tolmači drugače in opozarja na posledice. Toda interpretacija malo pomaga takrat, ko je potrebna diferenciacija. Ima pa to tudi svoje korenine v nezmožnosti diferenciacije. Ko pa do te le pride, takrat se interpretiranje razume zelo različno. Nastop Toneta Remca je izzvenel miroljubno. Govoril je še o ,,Jugoslaviji, za katero smo se vsi skupaj odločili, to je Jugoslavija proizvajalec-samoupravljalce v, ki po hufnanistični demokratski poti gre k osvoboditvi človeka". In čeprav go vori o centrih odpora, Tone pristaja pravzaprav na birokratsko ideologijo, govori z istim jezikom, le da z drugimi nameni. Posamezni centri odpora so bili več kot^ (nadaljevanje na str. 6) Darko Štrajn KONEC ,,ČAKULANJA NA KORČULI" Tiho in brez komentarjev (doma) je šel mimo javnosti neki najprej nerazumljiv dogodek: ukinitev Korčulanske poletne šole in kot se vse zdi tudi filozofskega časopisa Praxis. Korčula je otok v Jadranu, pa ne samo to, več poletij do sedaj je bi la otok svobodnega mišljenja, svobodnega soočanja različnih in podob nih pogledov, svobodne diskusije med filozofi (tako marksisti kot ,,ne marksisti") pa tudi med drugimi tim. družboslovci iz celega sveta. Tod a Korčula bo v poletju 84, oprostite 72, že povsem gotovo ostala jadra nski otok, brez čudaških prišlekov, ki izza debelih očal zrejo nekam č ez gladino morja, mahajo z rokami, si mršijo brade in lase (če jih imaj o), brez radovednih študentov, ki se po svojih močeh skušajo vključiti v ta direndaj zapletenih stavkov in filozofskih kategorij, ki se vrtijo ok oli nikoli povsem razjasnjenega pojma RESNICE; pa tudi resnice tega n ašega jugoslovanskega življenja, ki je poluradno nezadržna pot napredk a, sicer z določenimi napakicami, katere pa kot izjeme potrjujejo nevp ravšnost celotnega sistema, ki temelji na načelih verjetno ,,edino prav ega" marksizma in leninizma. In nenadoma je kot nasledek neke konfuzne politične situacije, ki b i mogla biti predvsem motiv osvežitve, da ne rečem ponovnega zagona revolucionarnosti, to iskanje resnice ukinjeno. Tako smo se naenkrat dolžni (morda še določneje, kot ob čem drugem prej vprašati, zakaj se je to moglo zgoditi, kakšne interese sta ovirala korčulanska šola in čas opis Praxis? Zakaj naša marksistična ideologija ne more prenesti odpr te visoko strokovne, prizadete, subtiine marksistične debate in iz nje i zvirajoče kritike? Zakaj se stvarnost (ki je danes na svetu še vedno pol itična^obrne proti misli, ki se o njej vprašuje? Vsa ta vprašanja izvirajo iz dejstva, da je ukinitev korčulanske šole bila politični akt, torej akt o blasti — restrikcija svobodne internacionalne intelektualne izmenjave mnenj na našem ozemlju. Ne da bi odpiral deontoloških vprašanj, s či mer mislim na to, kaj vse NAJ bi Jugoslavija bila (oporišče revolucion arnih gibanj, zatočišče drugod preganjanih socialističnih idej, dežela o dprtih svobodnih univerz itd., s čimer bi zadostila svojemu internacion alnemu dolgu, ostajajoč na ravni, ne samo sebi zastavljenih vprašanj, s i Jahkoodgovorim,da se je upravno-političnastrukturazdobrimi namen i v pred-stavljanju ,,zainteresiranih" razredov začutila ogrožena pred ( razredno) kritiko, da obstoječa stvarnost in ideologija morda v nemoč (nadaljevanje s str. 5) to. Tudi tisti, ki se niso odločili za tako Jugoslavijo, kot je zapisano v ustavi in dr ugje, na to prisegajo. Tone Remc jih je hotel s te strani zgrabiti za ovratnik injih pretresti. Toda to mu v Zagrebu očitno ni uspelo. Naslednji dan je bil dan zrrvtge nacionalistov v študentski stavki. Študentje so jim izrekli nezaupnico, levici so o dvzeli mikrofon na zborovanjih. Fraza ,,vsi skupaj" je bila za strujo Dražena Bud iše realnost, debat ni bilo. Kdor ni z njim, je lahko /apustil dvorano ali govornišk i oder. Fraza ,,vsi skupaj" se je izkazala za zelo slabo rešilno bilko. Skupno delov anje v isti, v tem primeru študentski organizaciji, je kljub bistvenim nasprotjem v zbujalo iluzije. Te iluzije so bile preveč varljie, saj so bilo nestvarne. Poročanje o zagrebškem nastopu je bilo slabo. Agencija Tanjug je objavila nje gov govor v popačeni in skrajšani obliki. Tudi Razsodišče demokratičnih pravic ugotavlja, da je javnost ,,glede na objavljeno besedilo . . . razumela omenjeni nast op tov. Remca kot njegovo načelno solidariziranje z akcijo zagrebških študentov v vseh njenih razsežnostih."S takim poročilom je bilo videti, kot da se Remc res solidarizira z zagrebškimi študenti. Tudi njegove lastne nedoločene in preveč dipl omatske izjave o radikalizaciji koncepta reforme, o pravicah vsakega gibanja, da s i izbere oblike boja ter o tem. da je treba o vsebini štrajka obvestiti druge študent ske centre, kažejo prej na dobrohotne nasvete kot na ostro kritiko. Razsodišče ta ko ne glede na Remčev zagovor o njegovih socialističnih pozicijah, trdi, da njegov nastop v Zagrebu ,,predstav!ja v konkretni situaciji izrazito javno podporo silam, ki javno ali naskrivaj nastopaj zoper našo obstoječo družbeno-politično in ustav no ureditev". Ce ločimo boj proti birokraciji od boja proti nacionalizmu in šovmizmu, se I ahko lažje pogovarjamo. Toda birokracija je sama pripeljala do izdajstva revolucij e. Ni se bilo mogoče upreti takim tendencam, nato posameznikom, nato centrom moči, nato gibanju . . . Šele ko je prišla odločilna ura, se je končno začela naspro tna akcija. To se poskuša opravičiti z železnim zakonom politične modrosti o te m, kako dobiti politično bitko. Možno pa je bilo uproti se temu že od samega za četka, onemogočiti splnh nastajanje konrarevolucije. Tone Remc je za razliko od ostahh bil le epizoda v zagrebškem štrajku. Bil je gasilec, ki je zgorel, namesto da bi pogasil požar. Tone Remc se je znašel zunaj etabliranih forumov SZDL. Razsodišče ugotavl ja, da kot ,,član SZDL . . . ni spoštoval njene ustavi določene vloge . . . niti sme rnic in sklepov pristojnih političnih forumov, marveč je deloval mimo njih ali cel ov nasprotju z njimi. S tem ie . . . hote ali nehote podprl pojave, ki nasprotujejo razvoju takih socialističnih iti demokratičnih družbenih odnosov v naši družbeni skupnosti, ki so formulirani in sankcionirani v naši zvezni in republiški ustavi ter v statutu in programu SZDL in ZK". Tone Remc bo moral dokazovati volilcem in vsej javnosti, da je kljub vsemu deloval v skladu s tistim, za kar ga dolžijo, da ni. V oblakih visokih idealov se ra zpravlja o ,,objektivnih" sovražnikih, ne o dejanskih. Realnost zamenja metafizi ka, realni problemi se preslikajo v mistificirani obliki. Ta gordijski vozel nato vsi poskušajo razrešiti, toda možno bi ga bilo samo presekati. Tudi Tone Remc ga s kuša odvozl.rti, pri tem pa se vse bolj opazno sam zapleta v njem. Nazadnje lahko samo še globlje brca med vrvmi. Kritična podpora Remcu je zato lahko samo pretveza. Remc je le še slučaj, ra zsodišče demokratičnih pravic, izvršni odbor, kandidacijska konferenca, občinsk a konferenca SZDL in vsi pridruženi forumi pa so stvamost. Razrešitev postavlje nih dilem je možna le v radikalni spremembi stvarnosti. 26.11.1971 i, da bi z radikalnimi spremembami odgovorila kritiki, raje ,,s svojimi sredstvi" odpravlja samo to kritiko, namesto same sebe. Do ukinitve j e prišlo, čeprav smo v več političnih nastopih mogli zaznati nasledke a naliz narejenih v strujanjih okoli Praxisa in korčulanske šole. Svojevrst en fenomen politične alienacije. Vednost se (tudi direktno prek svojih nosilcev) inkorporira v politiko in ko jo izpustijo roke, ki so jo oblikov ale se ta vednost — absorbirana v politiko — obrne proti sami sebi (!). Marx ni bil južni Slovan niti Slovan nasploh. To ni bil niti Engels. N juna filozofska misel pri nas je torej svojevrstno importno blago. V tisti obliki, ki jo je naknadno dobila v bratski slovenski deželi, se je ta mise I pokazala tuja našim potrebam in hotenjem. Vendar, obnovljena v tist i obliki, ki jo ji je prvotno dal nemški Žid Marx, je pri nas padla na plo dna tla in demonstrirala svojo sposobnost za razvoj in stimuliranje inte lektualnega življenja naših narodov, postajajoč njegov integralni del. (Dajo Petrovič: ČEMU PRAXIS - Zagreb 72) Citirana misel uglednega zagrebškega filozofa nam pravzaprav priča 0 določenem relativno svetlem obdobju jugoslovanske zgodovine, ko s e je balkanska državica odcepljala od stalinizma, tj. od neposrednega s odelovanja v sedanji svetovni strukturi. V tem procesu se je relativno a vtonomno od politike rojevalajugoslovanska (marksistična) filozofija, k 1 je pritekala skozi razpoke v zaporah postavljenih svobodnemu mišlje nju, s čimer si je neutrudno večala lastni svobodni prostor, vprašujoč po vzporedno vzbrstelih miselnih tokovih, vprašujoč o svoji lastni dru žbeni pogojenosti in o pogojenosti družbe po filozofiji, skratka vpraše vanje po njenih lastnih principih je bilo vpraševanje o bistvenih človeš kih dilemah. Z vedno pronicljivejšo kritikoje z umljivo tudi notranjo p olemičnostjo odkrivala tako svetovna kot ,,ožje" domača protislovja i n pozivala na njihovo odpravitev. Jasno je, da se omenjeni proces destalinizacije ni zgodil v eni noči ( vprašanje je, če ta proces ni šele na začetku), saj je stalinizem v neločlj ivosti teorije in prakse (bil? ) globoko zajeden v samo zgodovinsko na stajanje sedanje SFRJ. Leto 48, ki je pomenilo politični odmik od sta linizma, ni moglo pomeniti popolne osvoboditve južno-slovanske druž be od stalinizma, ni moglo pomeniti popolne osvoboditve južno-slovan ske družbe od stalinizma, ki je v celotni družbi ostal v mnogočem not ranja metoda dela in način mišljenja, ki se je uveljavljal v sebi adekvatn i strukturi upravljanja z družbo, tj. z njeno globalno reprodukcijo, kar pa ni ostalo brez fatalnih posledic. ,,lzganjanje" stalinizma kot političnega življenjadružbe pa ni moglo potekati brez obračunavanja z njim v misli, ki je po svoji strani pravza prav najprej napol intuitivno in potem z vedno jasnejšo zavestjo spozn avala, da se obračun s stalinizmom iz nje more nadaljevati skozi njeno materializacijo po revolucionarnem subjektu — proletariatu. Le-ta se more v svoji človeški, tj. zgodovinski širini pojaviti, ko združi svojo po tencialno revolucionarno družbeno pozicijo s teorijo, ki se mu odkrije kot revolucionarna s tem, ko kritično omogoča najprej emancipacijo vsakega individua. Kakor se je ta filozofska kritika oblikovala v konfro ntaciji z ideologijo in po njej razumljeno realnostjo, tako se je tudi mo rala posvetiti kritiki, na naših univerzah etablirane znanosti, ki se prav zaprav v ničemer ne loči od katerekoli poz'tivistično zastavljene znan osti, ki je še vedno povsod po svetu malone brez lastne koncepcije svoj e družbene vloge, kar odgovarja potrebi buržoazne družbe, da z UPOR ABO znanosti utrdi svoje lastne temelje. Ker v teh smislih orientirana misel anticipira svetovno revolucijo, k ot edini možni način ustvarjanja komunistične družbe, je obenem jasn o, da tudi v svojih konkretizacijah lahko živi samo razgovoru s svetov nim mišljenjskih in zgodovinskim procesom. Edino logično je torej bilo, da si je ta misel na lastnem ,,osvobojenem ozemlju" našla prosto rček pod poletnim soncem, da bi se verificirala v živi polemiki. Boj se tistega, ki je prebral eno samo knjigo! (Lat'rnski izrek) A ta filozofija - vednost - kritika je zopet vedno bolj obsojana na vp itje med (gluhimi) zidovi univerz. Naša ekonomija \e ne potrebuje, ne potrebuje je PRAKT/ICIST/IČNA politika in nemara tudi kultura ne. Če ,,hočemo", da bo delavski razred uresničeval svoje interese v harm oničnem ozračju podrejanja svojim (bodisi birokratskim bodisi tehno kratskim) zapovednikom, je takšno odprto (vase in v svet) mišljene ne samo nepotrebno, pač pa tudi nevarno. Morda je krivo za vse mnoge k onflikte po naših tovarnah, morda je krivo takoimenovanih ,,ultralevič arsko" nastrojenih študentskih ekscesov, pa morda je celo krivo nacion alističnega divjanja, ker ga je pred njegovim izbruhom kritično napad alo in mu s tem dokazovalo njegov obstoj . . . kdo ve? Težko bi se dal prepričati, da vedo tisti, ki so sprejeli modro odločitev o ukinitvi korč ulanske poletne šole!! P.S. Pred zadnjo redakcijo pričujoče številke se je pojavila vest, da je uk initev Praxisa in kot se zdi tudi korčuianske šole (vest v tem trenutku še nisem uspel preveriti) preklicana. Vendar sem se kljub temu odločil pričujoči članek predlagati za objavo v nespremenjeni obliki, kajti sa mo dejstvo preklica še ne izpodbija problematike, katero pravzaprav o bravnava pričujoči članek. Iz knjige Germaine Greer ,,Female Eunuch" ponatiskujemo poglavje i menovano Varnost. Besedo o pisateljici: je profesorica angleške literat ure na univerzi Warwick v Veliki Britaniji, stara 33 let, redna sodelavka podtalnih časopisov OZ, IT, in SUCK. Njena knjiga o enakosti žensk j e absolutni bestseller v ZDA in Angliji, več o knjigi in avtorici bomo po vedali v eni prihodnjih številk Tribune. urednik Germaine Greer: VARNOST Sploh ni take stvari kot varnost. Nikoli je ni bilo. In vendar govorimo o varno sti kot o nečem, do česar imamo Ijudje pravico; nastanek nevroz in psihoz pripis ujemo pomanjkanju varnosti. Čeprav varnost ni v naravi stvari, smo Ijudje izumili strategije za izogibanje usodi, in jih imenujemo po glavnem božanstvu zavarovanj e, jamstvo, socialno zavarovanje. Poslužujemo se varnostnih uslug, plačujemo str ažarje za osebno varnost. I n vendarle vemo, da so v vesolju sile nepredvidene nesr eče, pred katero se ni mogoče zavarovati.Vemo, da pokojnine in načrti za penzij e niso nobena obramba pred fluktuacijo moderne valute. Vemo, da denar ne mo re poplačati izgubljene noge ali doiivljenjskih glavobolov ali izgubljene lepote, in vendarle to organiziramo. Megleno se zavedamo, da se naša ranljivost od usode p ovečuje, čim boli se poskušamo obvarovati pred nepreiividenim. Denar v banki, n aš lastni dom, investicije, vse to so podaljški področij, kjer smo lahko poškodov ani. Čim višjo pokojnino si nakopičiš, tem bolj te ogroža njena izguba. Čim več poclv/nnie država, da bi obvarovala Ijudi pred boleznijo in revščino, tem več prav ice ima, da jih žrtvuje za splošno dobro, da uniči njihovo hišo, pobije njihove živ ali, spravi njihove otroke v bolnico ali jih da v domove; na čim več državnih form ularjih je ime neke osebe, tem več je možnosti, da jo obrekujejo tisti na visokih p oložajih. John Greenway je zapadol v mitologijo socialnega skrbstva in je dovolil prividu, da ga je muč il, še preden je bil star osemnajst let. Na počutim se varnega, in rad bi se nekega dne poročil. Verjetno zaradi varno sti. Najprej in predvsem se moraš počutiti varnega. Ce nimaš denarja v banki, na k aterega se lahko zaneseš, ne moreš biti nikoli brez skrbi . . . Ni zato, ker ne bi imel varnosti doma, imam dober dom. Ne morem se pa poč utiti vurnega zaradi stanja, v katerem je svet . . . Upam si trditi, da bom, če bom imel srečo, našel varno zaposlitev, ki mi bo p rinašala zares dosti denarja, postal bom tak kot ostali. Presenetljivo je, kaj vse lah ko naredi malo denarja v banki in prijeten dom. Začneš misliti na to, kako bi ime I avto, kako bi urejal vrtiček in življenjsko zavarovanje, imel dva televizorja — in t ako nimaš več časa, da bi bil v skrbeh zaradi večjili zadev, kot na primer, koliko I judi strada v Afriki. Varnost je lahko strup, lahko razžre tvojega duha in dušo. In vendar želim, da bi jo imel. Verjetno je edini kraj, kjersečlovek lahko počuti zares varnega, maksimalno zavarovan zapor, razen če se bliža možnost, da boš izpuščen. Problem povračanj a bi moral pokazati mladim, kot je John Greenway, kakšen pojem je ta varnost, t oda nič ne kaže na to, da bi razumel. Varen si takrat, kadar je vse ustaljeno, kada r se ti ne more nič zgoditi; varnost je zanikanje življenja. Človeška bitja so bolje o premljena za spoprijetje z nesrečami in težavami kot z nespremenljivo varnostjo; toda vse dokler je varnost najvišja vrednota v neki skupnosti, imajo Ijudje zelo ma lo možnosti, da o tem sami odločajo. Znano je, da so se Angleži odlično znašli v vojni in da so bili bolj veseli, podjetni in prijazni pod vsakodnevno grožnjo bomb ardiranja, kot so sedaj, v ugodnem času miru, ko smo tako oddaljeni od skrbi o t em, koliko jih strada v Afriki, da lahko toleriramo politiko Britancev v N igeriji. J ohn Greenway se ni zavedal, da bodo njegove trdnjave varnosti ustvarjale samo n ove možnosti za grožnje. Elizabetanci so imenovali ta fenomen SPREMENLJIV OST, in so objokovali odmiranje vsega, kar je bilo svetlo in trajno, z neko vrsto m elanholičnimi cvečanostmi, in so videli v heraklitskem plesu elementov božji nam en in napredek v platonično nespremenljivost, v nezemeljsko področje idej. Gree nway ne more imeti dostopa do takšnih filozofskih ločitev; niti ne rnore sprejeti fatalizma kmeta, ki se mu vedno posmehuje riBzanesljivost letnih časov. Verjame, da obstaja stvar kot varnost: da mu lahko delodajalec plačuje manj, zato pa mu garantira varno posest, da bo lahko živel in umrl v isti hiši (če jo plača), da se bo lahko navezal na ženo in družino kot zavarovanje pred tem, da bi bil nekoč zapu ščen in osamljen. Najbolj čudna stvar pri prividu varnosti dvajsetega stoletja pa je, da je bila kalj ena v času največje cgroženosti. Pred atomskim vekom se ni nikomur niti sanjalo o tako grozečem in neukrotljivem uničenju, kot je totalna vojna. Videti je, kot d a morajo Ijudje samo odključ iti eno vrsto grožnje, preden jo nadomesti nova. Bol ezen postaja vedno bolj komplicirana; možnosti agresije in uničenja daleč preraš čajočo Pope Gregoryjeve najbolj divje sanje. Mednarodni sporazum prepoveduje uporabo plina, tako je treba razviti kemično orožje. In tako naprej. Nesigumost v človeškem življenju je konstanten faktor, in mislim, da so napori za njegovo od pravitev ravno tako konstantni. Greenway meša varnost življenja in lastnine z emocionalno varnostjo, in tež ko si je zamisliti, kako bi lahko delal drugače. Del skrivnosti v naši uporabi te ide je je odtenek obtožev.mja v epitetu NESIGUREIM, kadar ga vežemo na osebnost iiekoga. Nadalje je nasplošno mišljeno, da se morajo zlasti ženske počutiti varne, da jim mora biti zagotovljena Ijubezen in da morajo biti obvarovane z udobjido ma. Ženske, ki se nočejo poročiti, so sojene, češ da izzivajo nesigurnost, da jim pr eti osamljena starost, revščina in degradacija. In vendar možje umirajo, penzije nis 0 ustrezne, otroci odraščajo in odhajajo, in matere postajajo tašče. Deio žena, po ročenih in neporočenih, je hlapčevsko in slabo plačano. Pravica žene do lastnine je okrnjena, še bolj, če je poročena. Kako zakon lahko davarnost? V vsakem pri meru je mož lastnina, ki je lahko izgubljena ali ukradena, in zapuščena tridesetle tna žena z nekaj otroki je mnogo bolj zapuščena in nesigurna v svoji dolžnosti, k ot bi lahko kdajkoli bila neporočena ženska z otroki ali brez njih. Zakoni, ki otajš ujejo ločitev, povečujejo nesigurnost žene. Zasmeh emocionalne nesigurnosti je k ntika odklonitve ženske, da bi se varala, da ne more biti zapuščena; težko se je, z ares, zanesti na nesiguren odnos, ki bo postal še bolj krhek, če bo preizkušan z za htevami zagotovitve. Poročni obred obljublja varnost: za tiste, ki so religiozni, je to svcto znamenje, in varnost je varnost v nebesih, kjer bosta mož in žena eno m eso; za ženske, kl to razumejo kot neko vrsto doživljenjske pogodbe, ki jo bo upr avljal en moški, je to očitno nezadovoljiv dokument. Že v zasnutku bi morali bit 1 vpisani vanj jamstvo in odškodnina, kot je to v poslovnih pogodbah, in šele pote m bi imel ta dokument vsaj vrednost poslovnega dokumenta. Sveti z.nak nimav a teističnem času nobene vrednosti. Za vse prizadete bi bilo bolje, če bi bila njego va pogodbena narava nekoliko bolj jasna. Če bi bila poroča pogodba z vpisanimi jamstvi in odškodninami, še vedno ne bi zagotovila emocionalne vamosti. Njena vrednost bi bila v tem, da SE NE Bl Z DELO, da jo zagotavlja, tako da ženske ne bi bile opogumljene, da se absolutno z anašajo na situacijo, ki nima zaupanja vredne trajnosti. Gospodinja je neplačan d elavec v hiši svojega moža v zameno za varnost permanentnega uslužbenstva: njen je REDUCTIO AD ABSURDUM primera uslužbenca, ki prejema nižjo plačo v z ameno za to, da je lahko za stalno zaposlen. Toda najslabše plačani uslužbenci so lahko, in so, odpuščeni, in tako tudi žene. Nimajo prihrankov, nimajo veščin, s k aterimi bi lahko kupčevale nekje drugje in prenašati morajo rano odpustitve. Edi na alternativa za delavca in ženo je, da ne upoštevajo vabe varnosti in da odkrito kupčujejo. Da lahko to stori, mora imeti ženska drugačno vrsto varnosti, neko o sebno varnost, ki ji omogoča, da pojmuje nesigurnost kot svobodo. Od žensk je zahtevano, da uporabljajo vrlino osebne varnosti, čeprav je nimaj 0, kajti one naj se ne bi počutile ogrožene znotraj svojih zakonov, in naj ne bi po dvzemale postopkov,da bi obvarovale svoje interese, čeprav vse to res delajo. Sam ostojnost je teoretično potrebna v zakonu, takotorej logično ni vzroka zarspreje tje lažne varnosti, na katero se.ne sme zanesti, če se slučajno pripeti. Iskanje varn osti podvzema najšibkejši del osebnosti, se pravi strah, nepopolnost, utrujenost in napetost. Ženske nočejo tvegati niti do tiste majhne mere, do katere gredo mošk 1. Ženske rade omejujejo podvige svojih mož, zlasti če je vmes tveganje, in kot po sledica tega so tudi možnosti za uspeh, veselje in presenečenje omejene. Poroka — imeti dom in ženo in otroke — ima v življenju pomembno mesto. M oški brez tega ne bi bil popoln — vendar ne verjamem v to, da se navežeš, preden nisi sam nečeša naredil. Večina Ijudi dobi najboljšo možno zaposlitev, dela za napredovanje, in ko zas luži dovolj denarja, sreča dekle in se / njo poroči. Potem je treba kupiti hišo in a vto, in tu smo — vklenjeni do konca življenja. Ko si potem enkrat petintrideset I et star, se bojiš začeti karkoli na novo, da ne bi izgubil svoje varnosti. Potem to p omeni ž-iveti z vsemi obžalovanji za stvarmi, ki si jih želel storiti. Tako si je Mike Russel, enaindvajsetletni novinar Edinburgh Evening News, p redstavljaiporoko in varnost leta 1964. Kar je on zapazil, je bila funkcija žene, ki priklepa svojega moža na svoje mesto v komercialni mašini. Socialno skrbstvo op ravičuje svoj obstoj z obljubo varnosti in sili delavca, da se zavaruje proti lastni n emirnosii in vsaki nesreč i, ki bi ga lahko zadela, tako da plačuje prispevke za svoj a stara leta in za bolezen od svojih plač, socialno skrbstvo pa uporablja nekaj nje govega zaslužka tako, da v imenu obrambe razvija največje grožnje njegovemu mi nevajočemu obstoju. Žena je zaveznik v taki represiji. Zahteve doma, hipoteke, plačevanje obrokov, vse to podpira nepremične tendence njegove zaposlitve in se bori proti njegovim željam za svobodno izbiro zaposlitve in proti vsakemu intere su za direktno akcijo. Ce je vzdrževan pravi nivo plačila in anomalije niso preveč očitne, je poročeni moški pokoren in zanesljiv delavec. Z igro s strahovi nesigurn osti pred imigranti, in z njihovim nezadovoljstvom zaradi zamrznitve plač in pla čevanjem po učinku, lahko spreten tori spreobrne delavski razred v najbolj zvit konzervativizem. Ce bi ženske odbile svoje vloge v tem vzorcu, in razumele nesigurnost kot svo bodo, ne bi s tem bile opazno na slabšem. Ciniki opažajo, da so neporočeni pari ekonomsko na boljšem, kar se tiče davkov in podobnega, kot poročene dvojice. Ljubezen mora biti že po svoji naravi preh odna. Iskati skrivnost,ki bi jo naredila trajno, bi bilo tako noro iskanje kot iskanje čaše nes mrtnosti ali čudodelnega zdravila; in odkritje bi bilo enako neuporabno ali prej škodljivo z a človeštvo. Najbolj sveta vez družbe je prija teljstvo. Mary VVollstonecraft ,,A Vindication of the Rights of VVomen", 1972, str. 56-7 Spiritualno je ženska na boljšem, če je ne jemljemo kot nekaj samoumevnega. Očitno lahko neformalna razmerja bolj zavezujejo kot formalna, če so razviti vzo rc obojestranskega izkoriščanja, in ti navadno so, toda če bi ženske obdržale spon tano asociacijo kot ideal, bi bili lahko zmanjšani poneumljujoči učinki simbioze. Situacija bi lahko ostala odprta, možen bi bil razvoj na bogatejša področja. Pre šuštvo ne bi vsebovalo nobene grožnje, če bi bile ženske sigurne, da so razmerja, v katerih so uživale, zares poplačana in da se ne ohranjujejo samo zaradi cenzure drugih možnosti. Osamljenost ni nikoli bolj okrutna kot takrat, ko jo čutimo v t esni bližini nekoga, ki je nehal komunicirati. Veliko gospodinj, ki bulji v zadnjo s tran moževega časopisa ali posluša njegovo dihanje v postelji, je bolj osamljenih k ot vsaka stara devica v najemniški sobi. Veliko osamlienosti osamljenih izhaja iz nezaupanja in egoizma, ne pa iz tega, ker osebam ni uspelo ustvariti zakonske ure ditve. Poročna kupčija nudi tisto, kar ne more biti dano, če je mišljeno, da nudi emocionalno varnost, kajti taka varnost je dosežek posameznika. Lastniška Ijube zen, z vso svojo zapeljivostjo, uniči tisto osebno težo in pušča svoje žrtve na nov o ranljive. Tiste uboge ženske, ki krivijo moške, ki so jih ZAPUSTILI, za svojo nes rečo in osamljenost vsak dan odigrajo začetno napako žrtvovanja svoje osebne o dgovornosti do sebe. Nič bolj srečne ne bi bile, če bi ostale poročene. Ko moški osvaja žensko, se poskuša narediti tako nepogrešljivega, kot je nepogrešljiva vsak a ženska vsakemu moškemu: lahko se celo odloči, da jo oplodi, da bi zlomil njen o samozadostnost. V borbo, da bi ostala popolna oseba in da bi Ijubila iz svoje p opolnosti, namesto iz svoje nepopolnosti, je ženska lahko sojena kot hladna. Lah ko čuti, da jo njeno prejšnje prilagajanje vieče v smer vdaje, toda zapomniti bi si morala, da je bila prvotno Ijubljena zaradi sebe; morala bi obdržati sebe, ne bi si s mela dovoliti sitnarjenj«, brezmočnosti, živčnosti in ujetosti. Mogoče še nisem d ovolj stara, da bi lahkotrdila, da je samostojna ženska vedno Ijubljena, da ne mo re biti osamljena vse dotlej, dokler so Ijudje na svetu, ki potrebujejo njeno veselo st in njeno moč, toda glede na moje izkušnje, je bilo vedno tako. Ljubimci, ki la hko prosto odhajajo, kadar so nemirni, se vedno vračajo; Ijubimci, ki imajo svob odo spremembe, ostanejo zanimivi. Grenka živalskost in obscenost ločitve je nek d\ neznanega tam, kjer posameznika nista postala Siamska dvojčka. Ljubimec, ki po lastni želji pride v tvojo posteljo, bo prej prespal celo noč z rokami okoli tvoj ega telesa kot Ijubimec, ki nima nikjer drugje spati. Dragi prijatelji, očitno ste se obrnili na napačen naslov. Številka 3/1971 počiva v mir u; po sklepu okrožnega sodišča Ljubtjana, ki je blagovolilo to številko našega časopisa prepovedati, in zapleniti. Zato je najbrž naslov Postaja milice, Rimska 24, 61001 Ljubljana prim ernejši za vašo prošnjo. Želimo vam veliko uspeha in ostajamo vaši vdani prijatelji. Tribuna Dom kulture in Zveza mladine v Vrbasu razpisujeta NATEČAJ za sodelovanje na četrtem festivalu jugoslovanske poezije mladih, ki b o v Vrbasu v dneh 18., 19. in 20. maja 1972 pod pokroviteljstvom in dustrijsKo-prehrambenega kombinata ,,Vrbas" iz Vrbasa. Pogoji: — pravico sodelovati imajo mladi do 27. leta starosti z dvema do sedaj neobjavljenima pesmima v katerem koli jezfku narodov ali narodnosti Jugoslavije — pesmi naj boclo podpisane s šifro — obenem s pesmimi naj avtor pošlje, v posebni ovojnici, ime, priimek, naslov, datum in kraj rojstva in oznako šifre — pesmi lahko pošljete do vključno 10. aprila 1972 v sedmih pr imerkih, napisanih na pisalnem stroju, na naslov: Dom kultur e Vrbas, M. Tita 87 (za konkurz) — pesmi, ki jih bo izbrala žirija, bodo objavljene v festivalskih p ublikacijah brez povračila — pesniki, katerih pesmi bodo izbrane, bodo obveščeni do 10. maja 1972 — rokopisov ne bomo vračali — na festivalu bodo dodeljene tri nagrade strokovne žirije: I. nagrada: 2.000,00 dinarjev II. nagrada: 1.500,00 dinarjev III. nagrada: 1.000,00 dinarjev. Razen rednih nagrad bo žirija dodelila še več posebnih nagrad. To Redaction of Tribuna, Trg Revolucije 1/11, Ljubljana, Vugoslavia International Institute of Social History Amsterdam—C. Herengracht 262-266 For our library we regularv receive...........Tr.1..".1?.^....................... but as yet nr.......?..(?.?.?. 11................ is/are mising. Would you be so kind to send us this/these number(s) to complete ou r f ile? Thanking you in anticipation, yours truly (podpis nečitljiv) librarian Amsterdam, 8 February 1972 FUR FRUEHLUNG Koledar sije in z njini letni čas. Cesta dalj-na, pomlad neskončna. Crni dnevi - ni jih. Hvala, zemlja: krožiš. Nepojmljivo, tako, vrata. kozmos vaJuje, človeka dviga, podira. 0 theos, thos-kosmos, pan-theos. Prst: odprta. Sprejema. Poljubi. Zlate zvezde. Tigri. Kaos. FRUEHLUNG. SPRING. PRIMAVERA. BECHA. PROLJECE. POMLAD: O, prole- tarci vseh dežel, združite se! Ptice, cvetlice, lepotice. Dnevi drevja. Dinamika deviškosti. Seminar. Poezija. Blagor. Theos. Theos - fallos. Ritem. Životek. Hlastanje. Ihtenje. Ravbarji. Onemoglost. Jeklo. Vratovje. Acidum Žrtve. Sadje. BECHA. MOCKBA. Vitkost, lepota, alabaster, kruh. Viccžlice, prasice. Sinja kovačija. Labod. Herz. Schmerz. Con tutta la forza della seriosita. Brizganec. 1 was never too clever. Kozmos, kozmonavt sem. Kozmopolit. Vlakovodja. Diham. Hvala. Konilunkcija rešuje vaš zakon. Divjava, draga, nora, naga. Izzivanje, kozmos, prdeci. Kemija zmaguje, kemija ve zase, biologijaje slučaj. Ja, pšenica. Dihanje. Dogme. Veter, Vihar. BECHA. Tudi muhe bojo prišle. In marsikateri drek jih bo ljubeznivo nahranil. Kajti mnogo glav se bo odprlo.