8-2006 4 planinstvo Kako je Ale{ zopkiu1 re{il `ivljenje (zapis iz himalajskega dnevnika)  in  Tone Wraber Ni nas bilo malo, ki smo se zbrali v Etnograf- skem muzeju Slovenije na prireditvi, posve~eni 30-letnici osvojitve Makaluja s prvenstvenim vzponom ~ez njegovo ju`no steno. Govornikov je bilo ve~, med njimi tudi mag. Aswin Shrestha, univ. dipl. in`. strojni{tva in ~astni konzul Kraljevine Nepal v Sloveniji, za katerega bi prav lahko rekli, da je povsem udo- ma~eni nepalski Slovenec. V svojem nagovoru je pravi~no in prepri~ljivo poudaril vlogo, ki jo je pri tem uspehu imel Ale{ Kunaver, vodja obeh makalujskih odprav, prve »uvajalne« (1972) in druge uspe{ne (1975). Spomini na prvo so mi o`iveli, pa naj obnovim vsaj nekatera od razno- vrstnih do`ivetij tiste himalajske jeseni. Potem ko smo 5. 9. 1972 postavili bazno tabori{~e in je bilo 8. 9. postavljeno prvo vi{in- sko tabori{~e, so plezalci hodili v steno, geograf Jure Kunaver, zoolog Janez Gregori in botanik Tone pa smo delovali vsak na svojem strokov- nem podro~ju. Vmes nas je krepko zasul sneg, tako da smo ~lani odprave kar precej no~i pre- `iveli v bazi. Naj spregovori moj dnevnik (do ~rke tako, kot je bilo zapisano). Bazno tabori{~e, 27. 9., sreda Dogodkov bogat dan, sicer pa zelo son~en in zimsko ble{~e~. Natipkam 4 strani prispevka za »Primorski dnevnik«, vendar spoznam, da do odhoda po{tnega sla jutri zjutraj ~lanka ne bom kon~al. Herbarijske mre`e ter mahovi in li{aji se Na sedlu ^inama-La (»Science Col«) na levi strani doline Baruna. V megleno morje potopljena je dolina Aruna, na obzorju sikimske gore (Kang~endzenga). 1 Zopkio je kri`anec med jakom in kravo. 5 8-2006 na soncu odli~no su{e. Raz{iri se smu~anje, tudi sam se spustim po bregu, a jemlje sapo. Popol- dne pride do pogovora med Ale{em (+ Zoranom) ter [erpami v prisotnosti zveznega oficirja. Pri ve~erji Ale{ sporo~i rezultat: [erpe ostanejo, vendar naredi Ale{ pridigo tudi nam, ~e{ da smo do [erp previsoki. Vsi povemo svoje mnenje, disku- sija pa se razplete tudi o odnosih med samimi ~lani odprave. Zlasti Matic ni zadovoljen, a kon~no se le vse pomiri. Ale{ se je spet izkazal kot odli~en diplomat, a tudi ob~utljiv in po{ten ~lovek. Bazno tabori{~e, 29. 9., petek Zjutraj povsem o~istim snega prostor pred najinim {otorom, nato dopoldne (brez srajce) nadaljujem ~lanek za »Primorski«. Dan je sicer son~en, vendar se spet in spet pojavljajo megle in proti ve~eru celo rahlo sne`i. Po kosilu klepe- tamo v magacinu, sicer pa berem botani~ne knjige. Po ve~erji se dogovorimo: nas 3 spremljajo jutri v dolino 4 [erpe, da ponesejo na{o prtljago, vsi drugi pa odidejo skupaj s sabi na enojko. Za~ne se desetdnevno obdobje na gori. V postelji spet tipkam za »Primorski« in obstanem na koncu 7. strani. Berem Nehruja. [rauf in Kunstelj prepevata in me skorajda motita. 30. 9., sobota Zjutraj se Jure, Gregor in jaz odpravimo v dolino. Z nami so 4 [erpe, med njimi Kami Norbu. Sprva je dan prekrasen. Snega dovolj in preve~, gazimo proti Shershonu. Pozneje se za~ne obla~iti, in ko se bli`amo zgornji planini, smo `e v megli. Snega no~e in no~e biti konec. [ele pod zgornjo planino se razdeli v krpe in kon~no ga ni ve~. Pa~ pa zagledamo prve jelke, {e nizke in skri- ven~ene. Prijetna sprememba po skoraj {tiriteden- skem bivanju v brezdrevesni pokrajini. Spustimo se do planine, kjer smo preno~ili zadnjo no~ pred prihodom v bazo. Je `e tema: 18.15. Nastanimo se v pastirski bajti in z majhnim uspehom kurimo ogenj. [ele dobro uro za nami pridejo [erpe z opremo in hrano. 1. 10., nedelja Jutro je prekrasno, ko z Juretom vstaneva, je Janez `e s pu{ko okrog. Jure skuha za [erpe brodet in krompir, za Zorana napi{em pisemce, nato [erpe odidejo v bazo. Hodim okrog planine in ob~udujem jesenske barve. Nabiram za herbarij: {e vedno cvetijo pokon~ni in visoki Aconitum, regrat, encijan in drugo. Medtem Jure skuha zajtrk, nato spet nabiranje. [ele popoldne se z Juretom spu- stiva do Mombucka. Medtem je `e povsem obla~no in skorajda rosi. Vendar je razpolo`enje imenitno, mla~no jesensko. Di{i po odmrlem listju, a {e vedno se najde cvetje, ki ga spravljam v polivi- nilne vre~ke. Na vla`ni steni Hymenophyllum, drevesasti rododendroni z ogromnimi usnjatimi listi in gladko rde~kasto skorjo. Vesel sem Ligna- riellae ter Violae biflorae, ki ima ven~ne liste na spodnji strani rjavkasto nadahnjene. Na Mom- bucku ni ve~ ljudi. Malo pred 18h se z Juretom Dvocvetna vijolica (Viola biflora) raste tudi v slovenskih Alpah, vendar ima v Barunski dolini ven~ne liste na spodnji strani rjavo obarvane. Planika (Leontopodium jacotianum) v dolini Baruna 8-2006 6 vrneva; Janez je medtem nasekal drva in ustrelil enega pti~a (v celem 3). Jure skuha ve~erjo (juha, kranjska klobasa z grahom, ~aj); vlagam rastline, vendar ne kon~am, ker bi porabil preve~ sve~e. Zunaj se zjasni, spet se obeta lepo jutro. Ko to pi{em, je ura {ele 20, a se zdi, kot da bi bilo ne vem kako pozno. Jutri pri~akujemo Sarkija z drugo polovico hrane. 5. 10., ~etrtek Jutro je sicer son~no, a se od zahoda hitro obla~i. ^aj in zajtrk skuha Jure, nato vsi trije odidemo navzgor, v smeri proti veliki ~rni steni, kjer je Jure na{el planike. V rododendronovi go{~avi slikava jelke in rododendrone, nabiram v vre~ke, prideva na plano (Janez hodi zase) in na steni naletiva na planike. Te so res lepe, ~eprav `e precej odcve- tele. Fotografirava in nabirava; najdeva tudi dve gencianaceji, ki ju doslej {e nisem videl. V skalnem ̀ lebu – sen~no – {e cveti Thalictrum – z veliko te`avo dose`em 2 primerka. Jure se domisli in nabere planike za vse ~lane odprave. Nepri~ako- vano naletim na lep Meconop- sis z velikimi rumenimi cvetovi; drugod je `e odcvel. Malo pred 13h se vrneva v chalet; rahlo sku{a rositi in Janez je herbarije `e spravil na suho. Za kosilo ribe, keksi in ~aj, nato urejam najprej dana{nje (provizorno) in v~eraj{nje rastline. Kon~am v mraku. Medtem `e de`uje. Jure skuha ve~erjo in ugotovi, da hrane nimamo ve~ mnogo. Dobro bi bilo, da bi pri{li nosa~i s hrano za bazo, ki jih pri~akujemo `e od v~eraj. Po ve~erji klepetamo, nato pi{em ob svetlobi oljenke, ki jo je naredil Janez (v konzervi od ha{eja olje, na njem plava~ iz zama{ka in stenj iz gurtne). Zunaj mo~no de`uje. Ali v bazi sne`i? Kako je v steni? Jo bodo plezalci zmogli? Odlo~- itev se nedvomno bli`a. 6.–7. 10., petek in sobota Oba dneva je mo~no de`evalo, vmes tudi sne`ilo. Skrbi nas, kako je zgoraj. Ali je bazo povsem zasulo? So se plezalci vrnili vanjo? Obroki hrane se kr~ijo, jemo vedno bolj preprosto in manj. Enkrat si za pribolj{ek pripravimo himalajskega drozga in goloba. Dobro, a malo. V petek dopoldne uredim nabirek prej{njih dni. Po malem nam kaplja tudi v ko~o, vendar ne preve~. En ve~er pride mimo zopkio1 in mislimo, da je od{el navzdol. O ~em se pogovarjamo: o nosa~ih, ki bi morali priti, a jih ni, o slabem vremenu in o morebitnih posledicah za odpravo, predvsem pa o domovini, tedaj povsem pozabimo, da je okrog nas divja Himalaja. V soboto zve~er se ~isto malo zjasni, najprej se poka`e ena zvezda, nato pola- goma Poletni trikot na zahodnem nebu. Ali je to izbolj{anje? 8. 10., nedelja Zjutraj je vreme sicer bolj{e kot prej{nja dva dneva, a megle ter oblakov je {e vedno dovolj. Sprva medlo sonce, tedaj Jure dela triangulacijo, jaz pa razstavljam Mik~ev teleobjektiv, v katerega je pri{lo nekaj vlage. Ne uspe mi ga dobro sestaviti. Nato pripravim drva, nakar se z Juretom odpraviva na lov na kozo. O njej ni sledu, pa~ pa je zopkio spet na starem kraju. Z Juretom se vrneva po skoraj nepredirni go{~avi rododendrona oz. on se vrne malo za menoj, ker je {el iskat kozo {e v spodmole. Pripravimo skromno kosilo, in ko kon~ujemo, Janez (ki je vse dopoldne streljal oz. prepariral) zagleda prihajajo~e [erpe. [e prej smo se ravno pogovarjali o polo`aju: hrane je komaj do pojutri{njem, ko naj bi se vrnili v bazo. V na~rtu imamo, da pripeljemo zopkia s seboj ali pa da ga poprej ubijemo, prinesemo s seboj le nekaj mesa, po drugo pa po{ljemo [erpe. No, ti so sedaj tukaj: Ang Norbu, Lhakpa Gelbu in {e trije. Prinesejo Zora- novo pismo. @ivahno se posvetujemo in kon~no sklenemo: Ang Norbu in Lhakpa Gelbu nadalju- jeta v Seduo, da uredita zaradi nosa~ev. Naro~eno kozo naj le kupita, dodatno naro~imo {e 30 kg slad- korja in pripi{emo pozdrave na Zoranovo pismo zveznemu oficirju. Oba takoj odideta, Janez, jaz ter 3 [erpe pa gremo po zopkia ter ga pri`enemo do kolibe ter dobro prive`emo. Jutri ga bodo [erpe odgnali v bazo. [erpe pravijo, da gre za `um in ne za zopkia. Mi trije pa se odlo~imo, da se {e ne vrnemo. Upamo na skoraj{nji prihod nosa~ev, morda pa nam bodo tudi iz baze kaj poslali. Tako 7 8-2006 bomo namre~ pisali Zoranu. Ve~erjo naredim iz brodeta, ostanka makaronov, 1 {katle {unke, kar sem vse zgostil s pire krompirjem. Po ve~erji ~aj, ~aj s cedevito in 2 ciga- reti, kar je prav pomirljivo in prijetno. Z Juretom se pogovarjava o planinskem muzeju v Trenti, o prikazu bov{kega pastirstva in sploh o Bov{kem. Napi{em pismo Zoranu, kon~ujem dnevnik. Ura bo po~asi 22, doma je ob tem ~asu pozno nedeljsko popoldne. 9. 10., ponedeljek Po dolgem ~asu je bilo zjutraj povsem jasno. Zbudil sem se `e zgodaj, vendar dremal naprej. V polsnu sem sli{al, kako si [erpe pripravljajo zajtrk. Prvi je vstal Janez, nato sem se dvignil {e sam in pripravil mahove ter li{aje za prenos v bazo. Ob 7h so [erpe z `um od{li. Pozneje sem pripravil zajtrk; ribji brodet s paradi`nikovo juho ter ~okolino & cornfla- kes z vro~o vodo (+ {~epec sladkorja s sunfixom). Po zajtrku mi je Jure popra- vil teleobjektiv, jaz pa sem zlo`il herbarije na streho chaleta. Ob 9h se z Juretom odpraviva navzgor, v smeri baze. Slikava, za herbarij naberem dva rododendrona (sterilno). Pri okrog 4000 m se dolina iz prej{nje severne obrne v zahodno smer, odpre se nama pogled na Pik IV, Baruntse, ^amlang Dopoldne (brez srajce) nadaljujem ~lanek za »Primorski«. 8-2006 8 in Pik VI, resni~no veli~asten sklep Spodnje Barunske doline, ki jo tak{no prvi~ vidiva {ele danes. Slikava, posebno lepo z rde~im ~e{minom v ospredju. Korakava kar naprej proti zgornji planini oz. do ~ortena nad njo (4500 m). Medtem se `e obla~i, vendar {e slikam Lomatogonium in pa prekrasno modro gentiano. Pri ~ortenu kosiva; vsak po 4 kekse Albert, po pol tube sar- delne paste in nekaj bonbonov. Jure {e ostane zgoraj zaradi svojega dela, medtem ko se jaz odpravim v chalet, da pri de`urstvu nadome- stim Janeza, ki bi rad {el pod steno nastavljat mi{im. Na kolenu doline nepri~akovano sre~am 9 nosa~ev ter Ang Norbuja in Lhakpo Gelbuja, ki gredo proti bazi. Torej: vendarle nosa~i, 13 dni so nanje ~akali v bazi. Pozanimam se in zvem, da je Janez `e odvzel del bremena za na{e potrebe v chaletu. Prava mitnica! Malo pred 16h sem v chaletu, kjer ima Janez kuhan krompir. Kako je dober s ~esnom! [e ~ili pospravim, pa me presneto pe~e. Prelo`im rastline in kuham ve~erjo, proti 18h se vrne Jure. Kmalu pove~erjamo (juha, ri` s polnjenimi paprikami), nato pojemo banano (kak{no razko{je!) in pijemo cedevito. Od cigaret samo {e Drava. Napi{em pismo za Niklfeldove. Zunaj jasna no~. 10. 10., torek Danes je dan, ko bi se po prvotnem na~rtu `e morali vrniti v bazo, vendar smo svoje bivanje zaradi de`ja v prej{njih dnevih podalj{ali do petka, ko se bomo vrnili v bazo. Zjutraj ble{~e~e vreme, ko se izmotam iz spalne vre~e, mi Janez `e ponudi ~aj. Po zajtrku se vsi trije odpravimo na pl. Yangle; med potjo zlasti Janez mnogo fotogra- fira, pa tudi z Juretom ne zaostajava. Na drugi strani Baruna, na pl. Mombuck je imeniten pogled na Makalu, ki pa se vidi le v svojem ovr{nem delu. Medtem ko gre Jure dopolnjevat meritve od Mombucka navzdol, stopim jaz v jelov gozd nad planino (levi breg Baruna). Velika jesen je v njem, ko grem nazaj na desni breg (tja vodita dva mosti~a, ker je Barun razdeljen na 2 rokava), se ̀ e krepko obla~i. Naberem strojevec, pritli~no vrbo, v bregu brezo in `e ujamem Janeza, ki obra~a kamne. Pomagam mu pri tem poslu, medtem naju dohiti Jure in skupno odidemo v chalet, kamor pridemo okoli 15h. V kolibi najdemo nahrb- tnik, njegov lastnik Kami Norbu pa seka drva v bli`ini. V nahrbtniku je mnogo hrane, prav raz- veselimo se je, saj so vmes tudi ~isto nepri~ako- vane dobrote, npr. tri ~okolade, 3 medolini ipd. Pri{lo je tudi zapro{enih 5 mre`, v katere zlo`im rastline, ki jih nisem mogel spraviti v `e polne mre`e. Je pa zraven tudi Ale{evo pismo, dovolj pikro, da nas ne more razveseliti. O~ita nam, da se ne dr`imo dogovora glede vrnitve v bazo ter da namesto divja~ine po{iljamo – ukradeno kravo. No, mi smo imeli najbolj{i namen in v tem smislu tudi zve~er napi{em Ale{u odgovor. Ne moremo si kaj, da se ne bi nekoliko najedli iz poslane zaloge. Medtem Janez odide nastavljat pasti, jaz urejam herbarij, Jure pa kuha ve~erjo, poleg ri`a {e meso 3 cip, himalajskega drozga ter ha{e. Odli~no mu uspe. Po ve~erji pijemo ~okolado s kavo, Janez pri`ge pipo, z Jurjem pa »dravo«. Pijemo, foto- grafiramo. [e pismo Pignattijevim, Puncerju & Zupan~i~u, dnevnik ter proti 22h spat. Zunaj spet temna, zvezdna no~. Ale{evo pismo, B. C., 9. 10. Dragi znanstveniki! 1. Prihodnji~, ko mi na Gorenjskem zmanjka hrane, ustrelim prvo kravo in morda potem vpra{am, ~igava je! 2. Danes je dogovorjeni 10. dan! 3. [erpe so bili poslani po va{o opremo ob dogo- vorjenem ~asu. Kasneje imajo druge naloge. 4. Potrebno hrano smo `e naro~ili. 5. 30 kg sladkorja poklanjamo naro~niku. 6. Po{iljamo napro{eno hrano. Ko je zmanjka, se prosim vrnite. 7. Ni treba ~akati na nosa~e iz Sedoe. 8. Svoj odvi{ni material pustite spodaj. 9. Upam, da delo v redu napreduje. Poslana hrana vam podalj{a manevrski prostor za cca 3 dni. Prihodnji~ bo lep{e dr`ati se dogovora. @elimo veliko uspeha in lepo pozdravljamo vse tri. Ale{ in ostali ^e lovec gamsa ne dobi, naj raje krave ne lovi, posebno, ~e njegova ni in je lastniku pla~al ni! ^e tacga doma~in dobi, lahko se silno razjezi, mu kup~ek batin nalo`i! Tega se bara Sap boji, zato naj krava le `ivi! 9 8-2006 11. 10., sreda Janez me zbudi ob 5.55 in odide pobirat pasti. Zvarim juho z mesno konzervo, kar pojeva z Juretom za zajtrk, medtem ko si Kami Norbu pri- pravi sarmo. Medolino s ~ajem pa je za vse skupaj. Kami Norbu odide 10’ pred nama, ob 7h pa tudi midva, sprva v smeri baze, to je ~ez Barun, strmo skozi rododendrovo-jelkin gozd, ki se pozneje polo`i in zamo~viri, ter prideva na prvo ravnico (4000 m), kjer vzide sonce. Potem pa kreneva na desno: najin cilj je greben, ki spremlja Barun po levi strani. Vzpenjava se po jarku s poto~kom, na enem mestu je steza celo “nadelana”, to je umetno izbolj{ana z mosti~kom. Vedno lep{i razgledi se odpirajo, zlasti po dolini spodnjega Barunskega ledenika navzgor. V steni cveti rumena Poten- tilla. Sonce je ble{~e~e, pri podrti pastirski bajtici prideva na sneg, ki ga gaziva vedno bolj. Sprva gre kar dobro, ker je sneg {e trd, zlasti na osojni strani, potem pa se udira vedno bolj, do kolen in tudi do pasu. Te`ko hodim, tako da ve~inoma gazi Jure. Pijeva sne`nico, ki se cedi po ~rnih skalah. Na ju`ni pregradi doline se ka`ejo megle, bojiva se, da nama bodo zagrnile razgled s sedla, ki se kon~no tudi poka`e. Malo pred 13h dose`eva sedlo oz. rebro, ki se dviga levo od njega (okr. 5050 m). Usedeva se na tople skale in ob~udujeva razgled: na jug eno samo megleno morje, enako tudi v dolini na drugi strani grebena, dale~ zadaj vidiva gore, ki jih dolo~iva za tibetanske. Kosiva: mesno ju`ino, ribjo pa{teto, filete in kekse. Potem se zlekneva in son~iva ter u`ivava svoj najlep{i himalajski dan doslej. Predlagam, da greva {e bolj levo (zahodno), ker bi utegnila videti Kan~- endzöngo. Pre~iva sne`i{~e in jo res zagledava, ogromen kolos nad meglenim morjem. Pa Jannu! Proti severu ima imenitno steno. Kar ne moreva se nafotografirati. Sence postajajo vedno izrazitej{e in ~edalje lep{e je, toda ~as je za sestop v dolino. Spustiva se na samo sedlo in spet slikava, na drugi strani doline je prelep pettiso~ak. Potem pa spust, ki postaja vedno mu~nej{i, neusmiljeno se ugre- zava in kon~no potoneva {e v meglo. Muka traja skoraj do poru{ene bajtice, naprej gre po jarku, ki je precej blaten. Skoraj se zalezeva v skale, vendar naposled le pristaneva na ravnici, od koder je le {e dobre pol ure do chaleta, kamor prideva v rose~i megli ob 18h. Janez se je vrnil z nastavlja- nja pasti malo poprej in ravno razpihuje ogenj. Preoble~em se, saj imam vi{inske {kornje, noga- vice in kavbojke tja nad kolena povsem mokre. Preoble~em se v trenirke in kuham krompir, Jure pa pripravlja avstrijski kruh s salamo in sirom. Pijemo ~aj, cedevito in sunfix, kon~no pojemo {e ve~erjo (krompir – olupljen ter kranjsko klobaso z grahovim pirejem) in se imenitno po~utimo. Janez je vesel dobrega lova tega dne, midva pa prelepega dne, ki sva ga pre`ivela na sedlu, za~asno imeno- vanem »Science Col«. Ko ho~em narediti {e no~ni posnetek ob ognju, mi Janez da fle{, toda v`ge se {ele ob 4. posnetku. P. S. Na sedlo sem te`ko hodil, ker sem malo spal (kava zve~er!), saj sem o~itno zaspal {ele v zgodnjih jutranjih urah. Premi{ljeval sem o »lju- beznivem« Ale{evem pismu in drugem. Polhov Gradec, 17. 2. 2006 13. 10. se je »podoprava znanstvenikov« vrnila v bazo. Na poti, natan~neje na planini Shershon, oddaljeni dobro uro hoda od baze, Na letali{~u v Katmanduju (Ale{ in Du{ica Kunaver, med njima dr. F. Srakar, 13. 11. 1972) 8-2006 10 smo sre~ali »kravo«, ki smo ji namenili smrt, na~rtovano tako podrobno, da je Janez na njeno ~elo celo narisal kraj za strel. Mislili smo si svoje, kaj si je mislila ona, ne vem. Najbr` ni~. Za »vi{insko izravnavo« smo se vsi trije odpravili {e do drugega vi{inskega tabori{~a. Ta »dvojka« je stala okrog 6300 metrov visoko, na dnu sne`nega raza, ki (je) vodi(l) naravnost v ju`no Makalujevo ostenje. Do zgornjega roba ga je preplezala in na vrh stopila odprava tri leta pozneje, tudi takrat pod Ale{evim vodstvom. Minilo je {e nadaljnjih devet let. 1. novem- ber 1984 je bil son~en, z ljubljanskih @al pa nadvse jasen pogled na Alpe. Dan pozneje sva se s sinom povzpela na Vi{ in po pravlji~no lepem dnevu preno~ila kar v avtomobilu v povsem ledeno ivjasti okolici Rabeljskega jezera. To je bilo v letu, ko smo lahko mejo brez pla~ila prestopili le enkrat v letu, sin pa je nameraval kupiti smu~arske ~evlje in se zato seveda nisva mogla vrniti v – domovino. Naslednje jutro sva se torej odpeljala v Beljak in izvedela, da lahko MWS (davek na dodano vrednost) znamenite veljave in spomina dvig- neva kar na avstrijski strani meje. Nepri~- akovano obdarjena s {ilingi (tako kot depozita neprijaznega spomina in MWS/DDV tudi teh ni ve~, kako se vse spreminja!) sva se napo- tila kar na Dunaj, kjer sta tiste dni `e bili `ena in h~i/mati in sestra. Dru`inska prijateljica Linde, »dunajska mati« na{e h~erke, mi je pod ve~er povedala, da se je v Sloveniji zru{il helikopter. Brezbri`no sem pomislil, da govori o tistem voja{kem, ki so ga `e nekaj ~asa iskali na Ko~evskem. Ne, ne … v roke mi je potis- nila ~asopis, v katerem sem prebral, da je med umrlimi tudi – Ale{ Kunaver. Zru{il se mi je svet. Saj ne more biti res … Pa je bilo, in tako se Ti lahko, nepozabni Ale{, samo s pravkar napisanim zahvalim, da sem lahko od{el s teboj na III. (Anapurna II, 1969) in IV. JAHO (Makalu, 1972) in tako neznansko obogatil svoje gorni{ko in botani~no izkustvo. @e na Anapurni sem »u{el« na trojko, tri leta pozneje pa sem ga, kot je tukaj zapisano, spet polomil. Obakrat si mi povedal, da nisem prav ravnal, a to na na~in, da ni ostala med nama nobena senca. To~ki 6 in 9 Tvojega pisma razlo~no govorita o Tvoji simpatiji in razumevanju do raziskovalnega dela. Ker slovenska planinska javnost (delno) zamuja s spominom na Makalu 1975, naj mi bo opro{~ena tudi zamuda ob omembi tvoje lanske 70-letnice, ki ji je prav- zaprav namenjen tale zapis. Le kaj vse bi {e ustvaril in dosegel, ~e bi jo do`ivel … Polhov Gradec, 16. 2. 2006 m Zgre{en korak – beseda kriva Samo en napa~en korak mi vzame svetlobo dneva in drget bli`ine, kot kamen na meli{~e med spomine odkotalim se. Kdo sploh ve {e zame? Beseda napa~na, ~eprav le ena, zapre vsa pota mi na tvojo goro, polno~no sonce mrkne v stra{no moro, da med seraki tavam izgubljena. Ledene gmote v srcu ne raztaja pomladni `arek, ki planino zbuja, poletja `ar, jesenski {opek ruja. Samo {e zima je, vihar razsaja, zamet stopinjo zadnjo `e prekriva, med nama pa re`i beseda kriva. Metka Raztrgani paj~olan Meglà zastira ti razgled v daljave, jezi{ se nanjo in na sneg po poti in burja stresa te in mraz te moti, ko vzpenjava se v najine vi{ave. A zame so meglè kot paj~olani, ki skrivajo, kar sanjam. Hrepene~e za njimi i{~em tisti ko{~ek sre~e, ki mi usoda (kdo?) ga vztrajno brani. Premagala sva veter, mraz, zamete, meglè so se pretrgale in sonce razlilo svojo lu~ je tja ~ez Ponce. Pogled se ti razjásnil je, obete pa moje je odneslo, ~ar izgubil se je – na vrhu nisi me poljubil. Metka