Pismo iz Ljubljane. ii. Hvala lepa Vam, gospod urednik, za posredovanje med g. Gabrškom in menoj. G. Gabršek je namreč že odložil častao mesto učiteljskega zastopnika v mestuem šolskem svetu. Tu se vidi, kako velik je Vaš vpliv ! Sedaj pa Vam poročam še to, da sem kompetiral za nadučiteljsko mesto v Ljubljani. Ker je moderno, da se pritiskajo kljuke, kadar kdo korapetira, sem tudi jaz dejal eilinder na glavo in sem šel k gospodu, ki ima prvo besedo v deželi. ,,Učitelj Pavliha !" se predstavim. BHm !" — Z enim očesom je zamižal, z drugim me je pogledal in takoj je vedel, po kaj sem prišel. Nasmejal se je in rekel: MTudi kompetent za nadučiteljsko mesto v Ljubljani ?" BDa, gospod !*¦ Ponudil mi je stol, potem pa ja jel govoriti: aKompetentov je veliko — še veS pa mnenj, komu gre pravzaprav to mesto.-1 BKorporaciji, kakršna je dež. šolski svet, pač ne bo težko določiti, komu sodi to mesto, saj oddajaste službe vendar po gotovem principu ! ?" nPo gotoTem principu — hm — seveda — po gotovem principu postopamo vselej; toda naša korporacija ima v svoji previdnosti več principov — razumete ? — En princip je n. pr., da se nekaterikrat oziramo na starost kompetentovo; drugi princip je, da se oziramo na zasluge, ki jih ima korapetent z a n a s ! Tretji princip je, da se oziramo na spretnost in sposobnost učiteljevo, kar pa pride redkokdaj v veljavo. četrti princip je ta, da se oziramo na osebno simpatijo, ki z njo vpliva kompetent na nas: njegov nastop, njegovo vedenje, njegova obleka itd. — razumete ? Peti princip je princip protekeije; ta je jako važen za nas in se pray mnogokrat vpošteva, ker se na podlagi tega principa ustreže ne samo tistemu, ki službo dobi, ampak tudi njegovemu protektorju, kar je za nas večjpga pomena kakor pa tiste zamere od strani propadlih kompetentov I Eazumete ?" »Eazumem ! Torej, ker imate toliko in tako lepih principov, potem pa lahko mene nastavite bodisi že po tem ali po onem principu — kar je meni vseeno, ali mi podelite službo na podlagi principa št. 1., št. 2., št. 3. itd. — glavna strar je, da službo dobim !" BBodite zagotovljeni, da bo dež. šolski svet postopal gotovo po svojem principu in bo gotovo tako ukrenil, da bo z a n j prav ; vendar pa vam ne morem nič obljubiti, ker ne odločujein sam in ker je toliko kompetentov ! Apropos, gospod Pavliha ! — Vi poznate svoje kolege, in jaz bi rad dobil nekaj informacij o njih. če nam podaste z a n a s dobrih in uporabnib informacij, potem se bi morda oziralo na vašo kompetenco na podlagi principa št. 2., ki govori namreč o zaslugab, ki si jih pridobi kdo z a n a s ! Bazumete ?" rKazumem ! — Vendar pa moram pripomuiti, da bi bil rajši imenovan za nadučitelja na podlagi kakega drugega principa, vsekako pa vam rad ustrežem glede informacij I" On mi prinese konpetentno tabelo in me prosi, da naj povem o vsakem kompetentu, kar se mi zdi umestnega. Jaz začnem: 1. BahovecPranc, toje mož, ki služi že 30 let na eniinisti šoli; ves čas je vestno služil in izpolnjeval natanko svoje dolžnosti. Priljubljen je pri občinstvu in pri otrokih in pripoznati se mora, da je izkušen in praktičen učitelj. Mož ima dve hiši v Ljubljani, kar gotoro ni v kvar reprezentanci mestnega nadučitelja !" nPardon, da vas motim," mi seže on v besedo, Bravno zato, ker je Bahovec bogat, so nekateri mnenja, da njemu ni treba te službe, da ne bi odjedal zaslužka drugemu, ki je bolj potreben kakor on !" nČesar ne bi odjedal drugemu ?" nNo, zaslužka !" ,,Kakšnega zaslužka ?" BFunkcijske doklade vendar !" nPunkcijske doklade ? — Koliko pa znaša ta ?" „300 K na leto — za Boga !" „300 K ? To ne pride na dan niti ena kronica in za to bagatelo mora nadučitelj delati na dan 3 do 4 ure in ima poleg tega še vso odgovomost za ves zavod na svojib ramah ! Oprostite, po mojem mnenju to ni zaslužek, in Bahovec bi nikomur zaslužka ne odjedel, pa6 pa bi obvaroval svojega sodruga od dela in skrbi, ki ni zanj nikakor plačan ! Funkcijsko doklado bo treba zvišati, posebno 6e se podeli mesto meni!" BPa glede Bahovca so tudi mnenja, da je p r e d o b e r človek in premehk e g a srca ; on ne bi mogel ustrabovati podrejenega u&iteljstva." BTo trdite prav ! Bahovec je dober človek, mehkega srca — zato nikakor ne sodi za voditelja ! Dober človek, mebkega srca — prosim Vas — kakšen vodja bi pa to bil! ? Nazadnje bi imel še kako sočuvstrovanje s podrejenim učiteljstvom ! Morda bi se celo tako daleč spozabil, da bi z učitelji občeval — ali celo jim katerikrat pokazal prijazen obraz ! Pfff — tak nadučitelj, ki bi s prijazno Jbesedo pa z dobrimi sveti vodil svoje učitelje — haba — take figure so bile pred sto leti morda šolski voditelji, a dandanes — prosim Vas za Boga — dandanes niora imeti voditelj energijo — energijo pravim, brezobzirnost, kakršno so imeli ameriški priganjači in pazniki sužnjev, nad katerimi so vihteli svoje biče — tak mora biti današnji nadučitelj, sicer ne pridemo nikamor. Bahovec pa je dober človek in ima mebko srce — zato je Bahovec od muh, in nikar se ne ozirajte naDJ." rSaj se tudi ne borao !" BTako je prav! — 2. kompetent je Eazinger Anton, miren in resen mož, vesten učitelj. Služi že 35 let in je delaven na peda- goško-literarnem polju. Prej je izdajal v zvezi z Žumrom, sedaj pa z Gabrškom učae kajige. 3. Cepuder Jožef, marljivkot mravlja, živi iu dela le za šolo ia družiao. 4. Bele Ivaa, inteligenten ia duhovit učitelj. Oa ima izpit iz fraacoščiae ia poučuje tudi ta jezik. 5. Bezlaj Jožef, zaslužen učitelj,ima ineščanski izpit, delaven na ltterarnem polju. Bil je že nadzomik in je mojster v svoji stroki. 6. Eežek Juraj, učitelj, ki ima poleg pripravaiške tudi gimnazijsko maturo. Predsednik deželnega učiteljskega društva; ima torej zaupaaje vsega kranjskega učiteljstva. Kot učitelj jako marljiv ia celo tako neumea, da hodi ob tnedeljah popoldae v šolo zvezke korigirat. 7. Pretnar Jakob — starakoreniaa, bil je že nadučitelj iu povsod je ščitil svoje podrejene učitelje. Iinel je med učiteljstvom najlepšo — zastopaost ia kolegialaost, ki jo je pa dosegel z ljubeznijo. Mož je vztrajen in aeumorljiv govoraik; oa zvrtassvojim govorom če je treba, lukajo v trebuh; torej porabljiv človek. 8. Levec Janez, reformator slovenskega lepopisnega pouka, izboren učitelj — mož samostojaega mišljenja. 9. Kleč Avgust, iateligeaten človek, učitelj, ki govori perfektno tri jezike: sloveasko, nemško in laško. Deaarja ima kakor smeti. 10. Trošt Franc, delavea aa šolskem ia glasbeaem polju. Izboren glasbenik ia ženij glede izdelovanja učil. Oa izdeluj« iz starib gumbor, polomljeaih dežaikov itd. prav uporabljiva učila. 11. Jelenc Luka, predsedaik BŽaveze", učitelj. ki ima meščaaski izpit in človek, ki se nikdar ae prelevi. Kakršaega maeaja je bil pred 30 leti, takšnega je še daaes. 12. Furlan Jakob, priden učitelj, reformator telovadbe, jako prijazea človek. 13. K e c e 1 j A 1 o j z i j, mož, ki ima glavo na svojem mestu. Priden in vestea učitelj, star vojak, je pomagal Bosdo in Hercego- vino Bnotjemati". Tvegal je že kri iu življenje za cesarja. 14. G a 1 e F r a n c, mož, ki dosedaj še ni ničeaar storil, kar bi se mu moglo v zlo šteti! 15. Likozar Anton, občiaski svetnik, ki imponira s svojim odločnim aastopaajem ljubljanskemu občiastvu. Mož je bil tudi vojak in se je udeležil okupacije Bosae! 16. Jegl. . . BDovolj!" me ustavi gospod. BNe govorite dalje! Iz teh petaajstih kompeteatov ne bomo nobeaega izbrali 1" BSeveda ne", — odgovorim jaz — Bozirali se boste vsekako name! Iz mojega poročila ste lahko povzeli, da so to ljudje, ki aimajo pravih svojstey za nadučitelja. To so vsi ljudje, ki drže še sedaj na zaačajaost, ki pravijo o kolegialaosti ia medsebojai Ijubezni in ki govore še o aarodnosti in veri. Meae poglejte! Jaz sem to že zdavnaj vrgel med staro šaro; zatajil sem že narodaost pa tudi vero ia zatajim, če je treba, oboje skupaj. Taka so mo- derna aaziraaja ia jaz se jih držim. Bes je, da nimam dosedaj nikakib zaslug, ne takih, ne takih, pa to aič ae de, zaslug si lahko pridobim s tem, da bom Vam vdaao služil, kakor pokorea slaga, in pa s tem, da bom — zagotavljam Vas — aajstrožje postopal z učiteljstvom in v kali zamoril takoj vsako prosto misel, ki bi se zaala pojaviti v tej ali oai učiteljski glavi. — Učiteljstvo se bo naučilo pod mojim vodstvom, da ne bo mislilo s svojimi možgaai, arapak da bo sveta edino le moja misel!'' Tako ia eaako sem govoril h gospodu. Kakor sem zapazil, so napravile moje besede najboljši vtisk aa gospoda ia zato sem preverjea, da bom preskočil vseh 15 navedeaib korapeteatov. Kadar se to zgodi, Vam poročam, gospod uredaik; do tedaj pa mi ostaaite zdravil Na zdar! Vaš P a v 1 i b a.