Mercator :v- in Til KRATKE VESTI IZ MERCATORJA stran 4 e t gg "Ne idealizirati'11 stran 8 pogovor s članom uprave Branetom Gajičem, odgovornim za Mercatorjeve finance it ** Mercatorjev nakupovalni center stran 1 2 Kje in kdaj bo, o tem Milan Bajželj Nakup z nasmehom stran 1 3 Pomlajene so na jesen prijazne cene Živahno v sindikatu stran 32 Profesionalno vodstvo, izredna konferenca, odpoved kolektivnih pogodb *rf 4L' I £?Jet Oljarice stran 1 5 Nlajhne oljarne v Evropi nimajo kaj iskati Blejko brez holesterola stran 20 Kove trgovine stran 1 8,25 gejmi stran 22 *~c* * */n ;a>nei MrKasor. Prijazna cena Pod Irm imenom ,>f ki ji ne boste mogli sknva posebna ponudba, reš; ne Zato poiščite sip} sonček. Mercator najboljši sosed Naslovnica zloženke, v kateri so navedeni izdelki, ki jih Mercator prodaja po konkurenčnih, prijaznih cenah Nekdanja Oljarica 90 LET OLJARICE 1. septembra pred 90. leti je bila registrirana oziroma ustanovljena Kranjska tovarna lanenega olja Zabret & Huter, Kranj. Iz Amerike je prispela takrat najmodernejša stiskalnica olja v Evropi. Danes je Oljarica sodobna tovarna, ki se prva v Mercatorju ponaša s certifikatom kakovosti po standardu ISO 9001. Britof pri Kranju, 6. september 1996 -praznovanje 90 letnice Oljarice je bilo Posebej slovesno, ker je Slovenski 'nštitut za kakovost in meroslovje tudi 2 Bstino potrdil, da tovarna na pragu stoletnice obstoja, prisega na kakov-ost. Kakovost ima v Oljarici tradicijo 'n prihodnost. Zaradi nje je živela in preživela. Takih je malo," je v slavnostnem nagovoru ob podelitvi certifikata kak-OVosti dejal visoki gost, minister za gospodarske zadeve Metod Dragonja. m'n'stra so se slovesnosti udeležili še kranjski župan Vitomir ■os. direktor Slovenskega inštituta za kakovost in meroslovje Iztok Likar, predstavniki Oljaričinih poslovnih partnerjev, krajevnih organizacij in člani Mercatorjeve uprave ter uprave M banke. Zgled dobrega gospodarja m delodajalca Začetki predelave olja na lokaciji današnje Oljarice segajo že v prejšnje stoletje. Leto 1906 je prelomnica, saj je preprost obrtniški način proizvodnje zamenjal industrijski. Tovarna je po prvi svetovni vojni hitro napredovala, zlasti po zaslugi podjetnega lastnika Blaža Zabreta, še bolj pa za časa njegovega sina Jožka. Z novo strojno opremo, tehnološkimi in tehničnimi novostmi so v letu 1927 na Britofu proizvedli 10 ton firneža dnevno. Zgradili so lastno hidroelektrarno, ki je znižala stroške predelave, z elektriko so oskrbovali tudi bližnjo okolico. Leta 1937 so za potrebe letalstva začeli v olje predelovati ricinusovo seme. Ne samo za dobro gospodarjenje, vzorno je lastnik Jožko Zabret skrbel (nadaljevanje na str. 16) Sodobna Oljarica (foto: V.B.) tudi za zaposlene, saj so bili delavci firme med redkimi, ki so bili zavarovani, pomagal jim je reševati tudi stanovanjsko problematiko. Jožko Zabret bil je dober človek in zelo zaveden Slovenec. Razvoj tovarne je prekinila druga svetovna vojna. Zaradi pomoči partizanom je bil gospod Zabret odpeljan v koncentracijsko taborišče Flossen-burg v Nemčiji. Po vrnitvi iz taborišča so mu leta 1946 tovarno nacionalizirali. Oljarica je postala državna last. Sestavni del Oljaričine trezne poslovne politike je tudi sedanji odnos z družino Zabret, ki ji je bil del tovarne vrnjen z zakonom o denacionalizaciji. Družina Zabret je 20% lastnica Oljarice. Ta delež je bil določen in dogovorjen sporazumno, brez prepirov in zdrah in je lahko zgled za urejanje zapletenih razmerij, ki jih je sprožila denacionalizacija. Zgledno sodelovanje, ki zasluži poseben poudarek. Cekin - najstarejša blagovna znamka jedilnega olja Od leta 1949 pa do leta 1954 je Oljarica delovala v okviru Združenih slov- enskih oljarn, 1.7.1954 pa je bilo ustanovljeno novo podjetje "Tovarna rastlinskih olj in izdelkov Oljarica". V tem času je že bila nakazana preusmeritev proizvodnje. Od predelave lana in proizvodnje firneža v proizvodnjo jedilnega olja. Leta 1959 se je na trgu prvič pojavilo jedilno olje Cekin, kije danes najstarejša blagovna znamka jedilnega olja v Sloveniji. Tovarna se je v tem obdobju modernizirala. Modernizacija od takratnih dni pa do danes zagotavlja predelavo 100 ton olja dnevno. Rekord v predelavi olja je Oljarica dosegla leta 1989, ko je proizvedla 26.500 ton jedilnega olja. Tradicijo dobrega gospodarja v Oljarici dokazujejo tudi investicije v proizvodno opremo in infrastrukturo. Nova polnilnica, mehanična delavnica, laboratorij, kotlovnica, braniki za olje in še vrsta drugih objektov oziroma naprav Oljarici omogoča proizvodnjo visokokakovostnih jedilnih olj in drugih stranskih proizvodov. Priključitev na plin kot čist energetski vir, lastna mala hidroelektrarna in čistilna naprava dokazujejo, da je Oljarica v poslovno politiko ugradila tudi skrb in odgovornost za čisto okolje. Po slovenski osamosvojitvi se je število zaposlenih od 142 znižalo na 87. Zaposlenost so zmanjšali brez odpu- ščanja delavcev, zgolj z rednim upokojevanjem in z dokupom let do polne delovne dobe. Mesečni povprečni prihodek znaša 200 mio tolarjev. Računajo, da bo kolektiv letos ustvaril približno 27 mio DEM celotnega prihodka. Vodilo - kakovost V Oljarici v vseh teh letih niso zadovoljili samo s fizičnimi kazalci rasti proizvodnje, bolj jim je bila vodilo kakovost. In to izdelkov in poslovanja. Tako so proti koncu leta 1993 stekle priprave za uvajanje sistema kakovosti. Izbrali so si standard ISO 9001. Prvi test primernosti je bil opravljen maja 1996. V tej presoji je bilo ugotovljenih nekaj neskladnosti, za katere so izvedli popravke, uresničili pa tudi vsa priporočila certifikacijske komisije. V začetku julija 1996 sta bili ugotovljeni le še dve majhni neskladnosti, odpravljeni sta bili 12.7.1996. Tega dne so torej v Oljarici povsem izpolnili pogoje za pridobitev certifikata ISO 9001. Že danes pogled uprt v prihodnost Tako kot vse druge slovenske oljarje Ciril Dolenc, direktor kranjske Oljarice (levo), sprejema certifikat iz rok direktorja Slovenskega inštituta za kakovost in meroslovje Iztoka Likarja (foto: V.B.) je tudi Oljarico izgubaj jugoslovanskega trga zelo prizadela. Drastičen podatek o padcu prodaje izhaja iz leta 1992, ko so prodali samo 9.200 ton jedilnega olja. Od takrat naprej Pa gre počasi na bolje, saj odstotek prodaje narašča. Tako so do konca letošnjega avgusta prodali 11.000 ton jedilnega olja. Predvsem na račun izvoza v Hrvaško in Bosno. Med slovenskimi oljarnami je Oljarica na 1. mestu tako po merilu prozvedenih kot prodanih količin olja. Slovenija bo v nekaj prihodnjih letih postala stalna članica Evropske skupnosti. Vključena bo v ogromno skupno tržišče brez administrativnih omejitev z velikimi možnostmi, toda te bodo na voljo le najboljšim. To pa mi danes zagotovo še nismo. V preteklem obdobju smo se primerjali s slabše razvitimi in neorganiziranimi proizvajalci takrat še enotne države in ugotavljali, kje in koliko smo boljši. Danes moramo priznati, da je bilo to primerjanje za nas bolj škodljivo kot koristno, saj se moramo primerjati le s tistimi, ki so boljši od nas. S pridružitvijo Evropski skupnosti bomo izgubili tudi domače tržišče. Domači trg nam bo ostal samo še v teritorialnem smislu, v cenovnem pa bo to svetovni trg z nizkimi cenami, na katerega ta trenutek še nismo pripravljeni. Ugotavljamo, da bo za prilagoditev potrebno še ogromno storiti, marsikaj, kar se nam sedaj zdi še neizvedljivo. Vse tri slovenske oljarne so majhna podjetja, ki vsako zase v tekmi, ki nas čaka, ne bo preživelo. Zato je naša prihodnost odvisna °d razumevanja lastnikov in vodstvenih ljudi v oljarnah. To nas mora privesti do kapitalskih povezav, do enotne Poslovne politike, racionalizirane proizvodnje, specializacije, enotnega razvoja, predvsem pa do nizkih proizvodnih stroškov. Danes v svetu poznamo rafinerije olj. ki dnevno proizvedejo ° 600 ton jedilnega olja, delovno izmeno pa obvladuje en delavec - strokovnjak in v taki rafineriji je strošek delovne sile zanemarljiv. Na nove razmere gospodarjenja se moramo pripravljati že danes, saj časa ni več veliko. Evropska skupnost, ki si jo tako želimo, bo za mnoge prišla še prezgodaj," je slavnostni nagovor ob praznovanju 90 letnice končal direktor Oljarice Ciril Dolenc. Slikar Maksim Gaspari {e leta 1 923 izdelal prvi propagandni letak za Tovarno lanenega olja in firneža (fotografija iz arhiva) "ČIST FRIŠNE NUDLNE MAJO" Malo čuden naslov, vendar zapisan v čisto pravi ljubljanščini. V prenovljeni trgovini na Bonifaciji v Ljubljani imajo stroj, ki v parih sekundah izdela rezance ali drugačne oblike jušne zakuhe, takšne kot jih naročnik pač želi. Mnogi ne veste, kje Bonifacija sploh je. To je predel med viško cerkvijo, Tržaško cesto in Cesto dveh cesarjev, kjer je v zadnjih dvajsetih letih zraslo veliko stanovanjsko naselje. Mercatorjeva trgovina je bila sezidana pred šestnajstimi leti. Za takratne čase imenitna, za današnje pa že "ofucana" in zastarela. V okviru projekta prenove Mercatorjeve maloprodajne mreže je prišla na vrsto tudi Bonifacija, ki sodi v profitni center Dolomiti. Samopostrežna trgovina in bife sta vselej uspešno poslovala, še več pa si obetata odeta v novo obleko. Veliko novosti - veliko presenečenj za kupce. Trgovina je najsodobneje opremljena. Od polic, zamrzovalnih omar in skrinj do računalniške tehnike in tehnologije, ki spremlja poslovanje. Police, zlasti tiste z zamrznjenimi živili, svežim sadjem in zelenjavo ter delikateso so prava paša za oči. V enem od kotičkov trgovine stoji" znamenitost", o kateri se je največ govorilo - stroj za rezance. Ali zgolj zato, ker gre res za novost ali pa zgolj zato, ker jih je vrhniška pekarna kar dobro mero namenila vsakemu kupcu. Gre za novost, ki je v drugih Mercatorjevih trgovinah še ni. Poizkus, ki bo, če se bo obnesel, prenešen tudi v druge Mercatorjeve trgovine. Prenovljeno trgovino je kupcem predstavil direktor profitnega centra Dolomiti Tomo Bjedov. Poudaril je, da mora biti trgovina kot najboljši sosed. Sosed, ki te vedno sprejme, ki deli s teboj veselje in te tudi "potrošta". Mnogi kupci so ob otvoritvi prisrčno segli v roke prodajalkam in blagajničarkam. "Hvala bogu, da ste spet odprli! Komaj smo čakali! Ste pa res naredili lepo trgovino!" To je bilo na Bonifaciji slišati tolikokrat in tako iskreno, da bi, kar se trgovine na Bonifaciji tiče, res lahko verjeli v zgodbo o najboljšem sosedu. In na Bonifaciji jo je že dolgo preden je bila zapisana v Mercatorjevo geslo, začel pisati njen prvi poslovodja Metod Brodnik. Pred nekaj leti je njeno nadaljevanje začela ustvarjati Jožica Simončič. Kakor da odpira vrata svojega doma, tako je bilo videti njeno povabilo kupcem. Kupci so prenovljeno trgovino komaj čakali (foto: V. B.) NE SE VDATI, ČAKATI IN SPATI I Mercator-Sremič se ne da. Vsakič, ko se povabljen ali nepovabljen oglasiš, te pričaka nekaj novega. To niso vselej naložbe v pravem smislu. Gre za vrsto drobnarij in nevsiljivih pozornosti, ki dajo stalnim in naključnim gostom vedeti, da so dobrodošli. Tokrat ne gre za drobnarijo. Gre za kar precejšni naložbeni zalogaj - obnovljeno picerijo v središču Krškega. Zagon zasebne pobude in potreb po preživetju je mnoge naše kraje, Krško v tem ni nobene izjema, obogatil z vsemi vrstami in kategorijami trgovin in gostinskih lokalov. Mnogi prej "družbeni" trgovci in gostinci so se tekmovanju z njimi preprosto vdali in otrpnili, potonili v rdečih številkah ali kako drugače poniknili. Mercatorjevim trgovcem in gostincem v Krškem pa je sapo težko vzeti. So trdoživi in idej jim ne manjka. Tudi, kako jih spraviti v življenje, dobro vedo. Picerija, ki so jo sredi avgusta odprli v centru Krškega, je poteza Mercator-Sremiča. Biti vedno boljši in predvsem drugačen od drugih, je vodilo, ki se mu ne moreš odreči ne v dobrih in še manj v slabih časih. Brez te gonilne misli in idej, kako iz povprečnosti, si obsojen na nazadovanje. Ta filozofija je botrovala tudi odločitvi za novo picerijo. Zato je naša picer-fja že po prostorski in programski ureditvi drugačna od drugih v Krškem. Prepričan sem, da v zadovoljstvo vseh, ki jim je lokal namenjen," je dejal Peter Markovič, direktor Mercator-Sremiča. Ce vas pot zanese v Krško, le stopite na pico v eneganajprijetnejših gostinskih lokalov v Mercatorju in verjetno tudi v Krškem. Postregli vam bodo tudi z odličnimi torticami. In če vas bo šumljanje v vodnjaku spomnilo na žejo - tudi to vam bodo potešili. Urejenost in prijaznost Sremičevih gostincev sta prislovični. Prav tako kakovost kuhinje. V njihovi piceriji testo za pice pripravljajo "na loke". In tudi to je posebnost. Pa imajo v Sremiču že dolgo časa v rokah več železi j. Le °gnja ni pravega. Gre za graditev večnamenska dvorane za hotelom, v kateri bi stacionirani in naključni gostje uživali v športnorekreacijski, kulturni ali drugi dejavnosti. Že pred k'ti, skoraj gotovo jih je že preteklo deset, so pri Kostanjevici našli bogato zalogo termalne vode. Ta tako po globi-nk iz katere priteče, temperaturi in vsebnosti za različne leiapije primernih elementov, kar kliče po izkoriščanju. Glede na vložena sredstva v raziskave, ima Mercator nekaj Pmdnosti pred ostalimi potencialnimi investitorji. Pa vse a/e' ha ga v Mercatorju ni junaka, ki bi ugriznil. Marko- 'jlc Je Prepričan, da bi se naložba obnesla. Vrtine mu ne dajo miru. Sredi Krškega pred picerijo Mercatorjeve zastave (foto: Jaka Gasar) GORENJSKI MLEKARJI - PRVI V EVROPI Gorenjska mlekarna je prva mlekarna v Evropi, ki s posebnim tehnološkim postopkom iz mleka v kar največji meri odstrani holesterol. Pri tem mleko ohrani potrebno maščobo in vitamine. sveže gore hjsko Svoj dosežek so gorenjski mlekarji predstavili na novinarski konferenci 7.10.1996 na Brdu pri Kranju. Konferenca je bila tudi priložnost za predstavitev drugih pomembnih dosežkov Gorenjske mlekarne. brez holesterola GORENJSKA JVlJLEi\Ai\JNA ^ KRANJ ' "Sveže gorenjsko mleko brez holesterola" Gorenjska mlekarna se, po besedah njene direktorice Ivane Valjavec, z vrsto izdelkov uvršča med tista podjetja, ki jim skrb za bolj zdravo prehrano ni tuja. Od tod tudi nov izdelek "Sveže gorenjsko mleko brez holesterola". To je sveže gorenjsko mleko, ki je primerno za vse tiste, ki se zavedajo nevarnosti holesterola, snovi v krvi , ki postane zdravju škodljiva, če se je nakopiči preveč. Seveda pa še bolj primerno za tiste, ki se s to nadlogo že otepajo in spopadajo, pa imajo mleko radi. Sveže gorenjsko pasterizirano in homogenizirano mleko je po sestavi povsem enako običajnemu. Le iz mlečne maščobe je izključno na fizikalen način odvzet nezaželeni holesterol. Normalne življenjske funkcije sicer brez holesterola niso mogoče, ker ta omogoča presnavljanje maščob v telesu. Ljudje, ki so iz različnih vzrokov podvrženi boleznim, ki jih povzroča nenormalna količina holesterola, morajo pri svoji prehrani paziti. Izogibati se morajo živil, ki vsebujejo večjo količino holesterola obenem pa spoštovati zmernost tako pri prehrani kot pri načinu življenja. Sicer pa je količina holesterola v krvi odvisna od več dejavnikov kot so dednost, pogostnost stresov in neuravnotežena prehrana. Razlika med svežim gorenjskim mlekom brez holesterola in običajnim mlekom s 3,2% mlečne maščobe, je le v vsebnosti holesterola. Običajno mleko ga vsebuje povprečno 12,30 mg na 100 gramov, brez holesterola pa največ 2 mg. "Sveže gorenjsko mleko brez holesterola" torej energijsko ni nič manj vredno, vsebuje pa do šestkrat manj holesterola. "Sveže gorenjsko mleko brez holesterola" je rezultat nekajletnega raziskovalnega dela v Gorenjski mlekarni. Takega mleka oziroma izdelka v Evropi še ne poznajo. Pri razvoju izdelka so si v Gorenjski mlekarni na začetku pomagali z izsledki avstralskih mlekarjev. Mleko je torej na trgu, namenjeno vsem , ki so prehransko visoko ozaveščeni in tistim, ki se morajo iz zdravstvenih razlogov že izogibati živil, ki v telesu sprožajo procese prekomernega nastajanja holesterola. Rekordno leto v odkupu in kakovosti mleka Po odkupljenih količinah mleka v letošnjem letu bo Gorenjska mlekarna letos dosegla rekord. Že doslej odkupljene količine mleka kažejo, da bo mlekarna do konca leta odkupila več kot 35 milionov litrov mleka. Tak odkup sicer ne daje vedno želenih ekonomskih rezultatov, vendar pa Gorenjska mlekarna spoštuje sklenjene pogodbe z dobavitelji mleka. Bolj kot na količino, so v Gorenjski mlekarni ponosni na visoko kakovost odkupljenega mleka. Več kot tri četrtine odkupljenega mleka sodi v extra in v prvi kakovostni razred. To mlekarni omogoča izdelavo dobrih mlečnih izdelkov, kot so jogurti, mleko, siri, smetana, maslo, skuta in mlečni napitki. Povečevanje odkupa mleka mlekarno sili v nove razvojne načrte, ki se kažejo bodisi v novih izdelkih, povečanju prodajnega območja in iskanju novih prodajnih tehnik. Mlekarna najmanj trikrat tedensko oskrbuje preko 1500 prodajnih mest v Sloveniji. K dobri kakovosti odkupljenega mleka nedvomno prispevajo tudi merila, na podlagi katerih mlekarna plačuje mleko. Odkupna cena je namreč odvisna od vsebnosti beljakovin, števila mikro organizmov in somatskih celic. Mlekarna je po navedenih kriterijih plačevala mleko že dolgo prej, preden so bila ta merila določena z državnim predpisom. Zato mleko Gorenjske mlekarne po svoji kakovosti visoko odstopa od slovenskega povprečja in je razglašeno za najboljše slovensko mleko. Za kakovost svojih izdelkov je Gorenjska mlekarna na letošnjem Radgonskem sejmu prejela zlato medaljo za sadni jogurt in za napitek Lattela. Med 12 izdelki, ki jih je mlekarna poslala v ocenjevanje je bilo kar 8 uvrščenih v najboljši - extra razred, ostali pa v I. kakovostni razred. Strokovna usposobljenost in motiviranost delavcev Gorenjske mlekarne se kaže torej tudi v trajni skrbi za okusne in zdrave izdelke, ki jih je moč izdelati le iz dobre oziroma najboljše surovine. Janez Zabret, kmet - živinorejec je naj večji dobavitelj mleka, saj 1% celotnega odkupa prihaja prav iz njegovih hlevov. "S sodelovanjem z mlekarno sem povsem zadovoljen. Promptno prevzema in plačuje mleko. Dokler bodo odnosi taki, bo tudi kmetija, čeprav trdo, preživela in se razvijala". NA GRABNU - 3. ZADRUŽNI SEJEM Na Grabnu pri Novem mestu je Mercator Kmetijska zadruga Krka v začetku septembra organizirala 3. Zadružni sejem - po strokovni in družabni plati zanimivo, odmevno in vabljivo prireditev. Sejem, tak kot je, je predvsem promocijska dejavnost zadruge. Odmevnost in zanimanje zanj pa že zahteva razširitev sedanjih prostorskih in komercialnih okvirov. V to smer naravnan razvoj sejma bo terjal profesionalno organizacijo. Po besedah direktorja Mercator-KZ Krka Branka Pre-melča, ima Novo mesto velike možnosti za uspešno sejemsko mesto, saj ima poleg ugodne lokacije tudi široko in zanimivo zaledje, ki sega tudi na Hrvaško. Sejemska dejavnost za Mercator KZ Krka ni nova, saj so "hišni sejmi" že kar tradicija. Tudi 3. Zadružni sejem so delavci Mercator KZ Krka "gor postavili" ob svojih rednih zadolžitvah z veliko truda, požrtvovalnosti in z navdušenjem. Ker je bil predsednik države zadržan, je novomeški sejem odprl Jože Dular, svetovalec vlade za kmetijstvo. Na sejmu je sodelovalo nekaj nad 100 razstavljalcev. 75 se jih je sejma ude- ležilo neposredno, 20 pa preko maloprodajnih enot KZ Krka. V štirih sejemskih dneh je bilo na Grabnu preko 15.000 obiskovalcev, ki so se lahko posvetili ali stroki ali samo zabavi, večina pa je združila oboje. Dolenjci so tokrat iskali in našli največji grozd in dobrega harmonikarja. Skupaj s Kmečkim glasom so Dolenjci med 25 velikimi grozdi na zabaven način našli tudi največjega - 1790 gramov težkega velikana iz okolice Šentjerneja. Kandidatov za nastop s harmoniko je bilo toliko, da so jih morali celo zavračati. 12 najboljših raztegovalcev meha bo v organizaciji radia Sraka posnelo kaseto. Kakor boš oral, tako boš žel Osrednja obsejemska prireditev je bilo državno tekmovanje oračev. Čeprav naši tekmovalci nimajo enakih in tolikšnih možnosti kot tisti iz držav z razvitim kmetijstvom, so se na svetovnih tekmovanjih vedno dobro odrezali. Lanska posamična zmagovalca Janez Miklič in Anton Filah bosta nastopila na svetovnem prvenstvu na Irskem. Prihodnje leto nas bodo zastopali letošnji zmagovalci. Ekipno je v prvem delu tekmovanja, kjer so se pomerile srednje kmetijske šole, zmagala novomeška kmetijska šola, ki letos praznuje 110 let. Robert Pavlin in Janez Pirc iz te šole sta postala tako ekipna kot posamična prvaka. V drugem tekmovalnem dnevu se se pomerile ekipe oračev iz vse Slovenije. Zmagali so Prekmurci. Jože Zver pa je najboljši orač. Dolenjci so zasedli drugo mesto, tretji pa so bili Ljubljančani. Tekmovanje je pripravila Zveza organizacij za tehnično kulturo Slovenije. Njen predstavnik je poudaril, da vključitev v Evropo zahteva tudi veliko tovrstnega znanja. Največja zadruga v Sloveniji Mercator Kmetijska zadruga Krka je največja zadruga v Sloveniji. Njena dejavnost je zelo razvejana. Kar 55% je trgovskega dela, ki zajema veleprodajo, maloprodajo in zunanjo trgovino, 20% je kmetijske dejavnosti, 20% industrijske s predelavo krmil in mesa, 5% pa je storitev. Pokriva večino novomeške občine ter občini Šentjernej in Škocjan. Lidija Jež SLOVENSKA KAKOVOST Od 10. do 13.9.1996 je bila v Kranju šesta specializirana razstava "Slovenska kakovost". Ob tej prireditvi strokovne komisije podelijo novim izdelkom kolektivne znake kakovosti SQ in preverijo, koliko izdelkov še izpolnjuje zahteve po ohranitvi teh znakov. Tudi Mercatorjevi proizvajalci se potegujejo za ohranitev in za podelitev znaka Slovenske kakovosti. Značilno je, da se je znak SQ v šestih letih odkar se ga podeljuje, uveljavil kot "zaščitnik" potrošnikov. To dejstvo potrjujejo Mercatorjeve izkušnje. Zaradi tega znaka so v marsikateri proizvodni družbi poostrili merila za kakovost in njeno ohranitev. Dokaz, da je bila vključitev Mercatorja v akcijo za slovensko kakovost utemeljena, so hrenovke in bloške klobase, ki jih izdelujejo Mesnine dežele Kranjske. Prodaja teh dveh izdelkov z znakom SQ Se je v dveh letih potrojila. V letu 1995 je bilo prodanih že preko 250 ton hren- ovk in 132 ton bloških klobas. Mercatorjeve proizvodne družbe imajo skupaj 44 izdelkov, ki imajo pravico uporabljati znak SQ. Smejo uporabljati zeleni, modri ali pa zlati znak. Zlati znak se podeljuje izdelkom, ki izpolnjujejo vse pogoje za podelitev modrega znaka, so pa izdelani v podjetju, ki je pridobilo certifikat po standardu ISO 9001. Med Mercatorjevimi proizvodnimi družbami je to le kranjska Oljarica. Z znakom SQ so lahko označeni: - izdelki Kmetijskega gospodarstva Kočevje, PE Mesarija: hrenovke v ovčjem črevu in Kočevska klobasa do leta 1997, govedina v aspiku s šampin-ioni, jetrni namaz, delikatesna govedina v črevu, delikatesna šunka v črevu in svinjska glava v aspiku z zelenjavo - vse do leta 1998; - izdelki Gorenjske mlekarne: Meg-amilk sadni jogurt do leta 1997, sveže gorenjsko mleko brez holesterola in Lattella do leta 1998; - izdelki Mesnin dežele Kranjske: Mercatorjev domači želodec, Mercatorjeva domača salama, lovska klobasa, bloška klobasa, rolani hamburger, hrenovke v naravnem črevu, prešana šunka iz modela, kuhana junetina v ovitku, stiška domača salama, stiska suha klobasa, lovska special klobasa, ogrska salama, prekajena junetina, suhi vrat brez kosti in posebna klobasa. Za te izdelke se znak SQ lahko uporablja do leta 1997. Do leta 1998 pa lahko Mesnine dežele Kranjske uporabljajo znak SQ za naslednje izdelke: ljubljanska klobasa, prešana mesnata slanina, šunka v ovitku, stiška panceta, stiski zašinek in tirolska salama; - izdelki Oljarice Kranj: jedilno olje Konsum, jedilno olje Cekin, sončnično jedilno olje Cekin special in arašidovo olje Privita - vsi izdelki do leta 1997; - izdelki Zmajčkovega butika izvrstnih slaščic: Zmajčkov rogljič in Zmajčkov rogljič z marmelado do leta 1997 ter Zmajčkov krof in praznična orehova potica do leta 1998. Stanko Klemenčič-Saražin 34. MEDNARODNI KMETIJSKO ŽIVILSKI SEJEM I ! Gornja Radgona je od 24.8. do 1.9.1996 gostila 190.000 obiskovalcev tradicionalnega Kmetijsko živilskega sejma. Na sejmu so se predstavile Mercator-Emba, Mercator-KŽK Kmetijstvo Kranj, Eta, Mesnine dežele Kranjske, Oljarica, Mercator-KZ Suha krajina in Mercator-ZKZ Mozirje. Na sejmu je v organizaciji profitnega centra Sloga poslovala prodajalna izdelkov, ki so jih določili razstavljal-ci. V prodaji je bilo preko 60 izdelkov, ves čas pa so tekle pokušine izdelkov. Prav te so mnoge obiskovalce sejma napeljale k nakupu. Povprečni dnevni izkupiček je bil okoli 80.000,00 SIT . Mercatorjevo udeležbo na sejmu je treba tudi v prihodnje obravnavati kot priložnost za srečanje s poslovnimi partnerji, konkurenco in novostmi v proizvodnji. H VRNJEN UGLED Ribniška blagovnica ima že kar častitljivo starost. V vseh petnajstih letih so jo vzdrževali in ohranjali pri življenju glede na dohodkovne možnosti podjetja Mercator-Jelka. Letos poleti so zavihali rokave. V dobrem mesecu dni je pritličje, v katerem sta samopostrežna trgovina in bife, dobilo novo podobo. Tako, ki pritiče sodobnemu kupcu, prodajalcu in sploh prelepemu mestu Ribnici. Samopostrežna trgovina je urejena po vseh zapovedih nove Mercatorjeve celostne podobe. Tudi prodajni program je v veliki meri že rezultat nove Mercatorjeve prodajne politike. Alojzija Češarek, poslovodkinja trgovine, sicer pa tudi Mercatorjeva nagrajenka, je ob našem obisku žarela od ponosa. "Bil je skrajni čas, da smo trgovino posodobili. Kupcev nismo izgubljali zaradi neprijaznosti nekonkurenčnih cen in ponudbe. Kljub trudu, da bi trgovino kar najbolje vzdrževali, je čas storil svoje. Najzvestejši kupci so le ostali in skupaj z nami dočakali 23. avgust 1996, ko smo trgovino odprli. Morali bi videti njihovo veselje ob otvoritvi. Tako se veselijo le pravi in dobri sosedje. Vračajo se tudi tisti kupci, ki so nas zapustili in mislim, da je to za trgovino v tako majhnem mestu kot je Ribnica, izredno pomembno. Smo dobro založena trgovina, zaloge nam sproti kopnijo in prepričana sem, da ne gre za začetni "bum". Trudili se bomo, tudi do zdaj smo se, da kupec v naši trgovini ne bi ničesar pogrešal. Ne svežega kruha in žemljic, sadja in zelenjave, ne izbranega vinca ali karkoli potrebnega bodisi za vsakdanje ali praznično pogrnjeno mizo. Poleg velike izbire živil, kupec na naših policah najde tudi vse tisto, kar dnevno in sezonsko zahtevajo gospodinjska opravila. Zelo lepo opremljen in dobro založen je tudi kozmetični kotiček." Veliko dela in truda je bilo treba, da smo trgovino speglali". Vsem zaposlenim je pred otvoritvijo teklo °d povsod, saj proti koncu nismo več vedeli ali je dan ali noč. Dvanajst ur in več, do poznih večernih ali zgodnjih jutranjih ur, smo pripravljali trgovino. Vsem, vsaki sodelavki in sodelavcu se tudi po tej P°ti zahvaljujem za veliko mero razumevanja in Pomoči. Trud se nam vrača - to vsak dan potrjuje tudi dnevni izkupiček. Delovne obremenitve pa so hude." Tudi drugačna zunanjost (foto: Jaka Gasar) Branje z.a znanje SAMO NAJBOUŠE JE DOVOU DOBRO Oljarica je prva Mercatorjeva družba, ki je prejela certifikat kakovosti po standardu ISO 9001. Kakovost je ključni dejavnik konkurenčnosti in uspeha in v prihodnosti bodo na trgu obstali le tisti, ki jo obvladajo in izvajajo. Zelo preprosto v besedah, vendar trdo in naporno v dejanjih. Zato je ena temeljnih zahtev standardov kakovosti: poznati jih morajo vsi zaposleni. Podelitev certifikata kakovosti ISO 9001 kranjski Oljarici je priložnost, da nekoliko podrobneje razložimo posamezne pojme in zahteve, ki jih označuje kratica. Prispevek je pripravljen na podlagi konkretnih postopkov in drugih opravil, ki so jih v zvezi s kakovostjo na vseh ravneh poslovanja morali opraviti v Oljarici. Temeljno gradivo je pripravil Marko Verbič, ki je skrbnik projekta kakovosti v Oljarici. Zato naj vas pri branju članka ne moti, ker so nekatere zadeve navedene splošno, druge pa tako, kot sojih izpolnili v Oljarici. Včeraj dobro, danes vprašljivo, jutri zastarelo Navedeni izrek zelo preprosto napotuje na neprestano izboljševanje vsega, kar nas obdaja. Če je to tovarna, vemo, da gre za izboljšanje poslovnih, tehnoloških, tehničnih, ekoloških in drugih procesov, ki morajo z medsebojno uskladitvijo privesti do želene kakovosti. Prvi korak k razvoju sistema kakovosti je planiranje novih zahtev, drugi je revizija izdanih dokumentov, tretji pa je standardiziranje kot ukrep za ohranjanje novega stanja. Standardizacija nam zagotovi, da dosežena višja raven kakovosti obstane do naslednje izboljšave. Prizadevanja za postavitev, ohranitev in izboljšavo kakovosti so domena poslovodstva. Kaj je standard ISO 9001? Standard ISO 9001 je navodilo, kako organizirati delo v tovarni, da bodo izdelki kakovostnejši. Sicer pa je ISO 9001 standard, ki ga je razvila Mednarodna organizacija za standardizacijo (IOS) in vsebuje zahteve za zagotavljanje kakovosti v razvoju, proizvodnji, vgradnji in servisiranju. Kaj je spričevalo {certifikat) o ustreznosti po standardu ISO 9001 ? Certifikat po standardu ISO 9001 je potrditev uradne, neodvisne ustanove, da je delo v tovarni organizirano v skladu z zahtevami standarda. Namen standarda ISO 9001 ? Namen standarda je, da se v tovarni organizirajo dejavnosti, ki omogočajo kakovosten razvoj, nabavo, proizvodnjo, prodajo ..., s tem pa tudi dober finančni uspeh. Komu je ISO 9001 namenjen? Standard je namenjen vsem področjem v tovarni (razvoju, nabavi, proizvodnji, prodaji, kontroli ...) in vsem zaposlenim - od direktorja do začasno zaposlenega pogodbenega delavca. Kaj standard zahteva od direktorja? V obratu rafinacije Olja Direktor mora: v pisni obliki določiti cilje tovarne, preverjati, če se cilji uresničujejo, ustrezno ukrepati, če se ne. Kaj standard zahteva od vodilnih delavcev? Vodilni delavci morajo: organizirati delo v svojem sektorju, usposabljati podrejene za izvajanje zahtev standarda, preverjati, če se delo opravlja po navodilih, ustrezno ukrepati, če se ne. Kaj standard zahteva od strokovnih delavcev? Strokovni delavci morajo: zagotoviti izdelavo dokumentacije za delo, preverjati, če delo poteka po dokumentaciji, poučevati delavce za pravilno delo, pripravljati ukrepe za doseganje višje kakovosti. Kaj standard zahteva od vodij obratov in izmen? Obratovodje in izmenovodje morajo poznati vso dokumentacijo, po kateri se mora delo izvajati, skrbeti, da je na vsakem delovnem mestu potrebna dokumentacija, preverjati ali je dokumentacija upoštevana in poučevati delavce za pravilno delo. Kaj standard z.ahteva od proizvodnih in drugih delavcev? Vsak delavec mora vedeti, kdo mu mora priskrbeti dokumentacijo za delo, poznati vsebino dokumentacije in pri delu dosledno upoštevati zahteve v dokumentaciji. Našteta pojasnila in zahteve so osnove, zato jih mora poznati vsak delavec. Za izpolnjevanje teh zahtev pa obstajajo še dodatna navodila, ki določajo izdelavo in uporabo dokumentacije, izvajanje korektivno preventivnih ukrepov, izdelavo poročil, presojanje sistema kakovosti, umerjanje in evidenco meril, uporabo statističnih metod ... o: