e-novičke september 2013 Dragi bralci, šolsko leto se je začelo in z njim tudi številne dejavnosti, povezane z izobraževanjem in učenjem. Prav posebej bi vas radi opozorili na razpis za Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih 2013, ki bo odprt od 15. septembra do 14. oktobra, in napoved Letnega posveta o izobraževanju odraslih. Lepe septembrske dni vam želim, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke ............................................................................................................................3-4 Pregled ponudbe v izobraževanju odraslih 2013/2014 .....................................................................................3 Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2013 .................................................................................3 Vabilo na petkovo srečanje v septembru ..........................................................................................................4 Napovedujemo Letni posvet o izobraževanju odraslih 2013 ...........................................................................4 Teden vseživljenjskega učenja 2013 ...........................................................................................4-5 Razpis za Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih 2013 ...................................................................4 Mednarodno sodelovanje.................................................................................................................5 Gostili smo kolega iz Bosne in Hercegovine ....................................................................................................5 Pomembne publikacije.................................................................................................................5-8 Publikacija o učni mobilnosti............................................................................................................................5 Globalno poročilo o učenju in izobraževanju odraslih .....................................................................................6 Publikacija o prednostih evropskega poklicnega izobraževanja in usposabljanja.............................................6 Publikacija o nadaljevalnem izobraževanju odraslih v Evropi .........................................................................7 Poročilo o mladih EU 2012 ..............................................................................................................................8 Iz drugih virov.............................................................................................................................8-16 Mednarodna konferenca o slovenskem ogrodju kvalifikacij ............................................................................8 Spletna stran projekta FORAGE.......................................................................................................................9 Izšla je druga letošnja številka glasila UIL Nexus............................................................................................9 Prikaz kazalnikov za izobraževanje in usposabljanje na Hrvaškem ...............................................................10 Novejši statistični podatki o nadaljnjem izobraževanju v Sloveniji ...............................................................10 Novi katalog delavnic programa Grundtvig za obdobje 2013-2014...............................................................11 Izdatki za formalno izobraževanje v Sloveniji v letu 2011 .............................................................................11 Osmaštevilka VETAlert.................................................................................................................................12 Globalni kurikulum za izobraževanje odraslih ...............................................................................................13 Srednješolsko izobraževanje odraslih .............................................................................................................13 Izšla je letošnja čefrta številka Eurodesk novic ..............................................................................................14 Education PoHcy Outlook...............................................................................................................................14 Izšlaj j nova številka glasüa CPIskrice...........................................................................................................15 Novi direktor Cedefopa ..................................................................................................................................15 Izšlaj e tretja številka Simbioznika .................................................................................................................16 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Ne prezrite.................................................................................................................................16-18 Povabilo k sodelovanju na 11. mednarodnem festivalu Več znanja za več turizma ......................................16 Zadnja priložnost za študijske obiske v programu Vseživljenjsko učenje .....................................................17 Priznanje za beleženje neformalno pridobljenega znanja...............................................................................18 Posveti, konference, festivali ...................................................................................................18-22 Novosti iz knjižnice ACS..........................................................................................................22-24 ACS - Andragoški center Slovenije APOSO - Agencije za predšolsko, osnovnošolsko in srednješolsko izobraževanje (Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje) BDP - bruto domači proizvod Cedefop - Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (European Centre for the Development of Vocational Training) CMEPIUS - Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CONFINTEA VI - Šesta mednarodna konferenca o izobraževanju odraslih CPI - Center RS za poklicno izobraževanje CVT - nadaljevalno poklicno izobraževanje (continuing vocational training) DIE - Nemški inštitut za izobraževanje odraslih (Deutsches Institut für Erwachsenenbildung) dvv international - Nemške zveze ljudskih univerz (Institut für internationale Zusammenarbeit des Deutschen Volkshochschul-Verbandes) EAEA - Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults) ECVET - Evropskega sistema kreditnih točk v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (The European Credit system for Vocational Education and Training) EOK - Evropsko ogrodje kvalifikacij za vseživljenjsko učenje EOVK - Evropsko ogrodje visokošolskih kvalifikacij EU - Evropska unija EUR - evro FORAGE - ime mreže mrež na področju izobraževanja starejših odraslih GRALE - Globalno poročilo o učenju in izobraževanju odraslih (Global Report on Adult Learning and Education) IKT - informacijsko-komunikacijska tehnologija InfoNet - Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) ISIO - Informativno-svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih MINVOS - mreža izobraževalnih nevladnih organizacij Slovenije OECD - Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development) PIAAC - Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for International Assessment of Adult Competences - PIAAC) PISA - mednarodna raziskava o bralni, matematični in naravoslovni pismenosti (Programme for International Student Assessment) SOK - Slovensko ogrodje kvalifikacij SURS - Statistični urad Republike Slovenije TVU - Teden vseživljenjskega učenja TZS - Turistična zveza Slovenije UIL - Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje (UNESCO Institute for Lifelong Learning) VET - poklicno izobraževanje in usposabljanje (vocational education and training) DOMAČE NOVICE Pregled ponudbe v izobraževanju odraslih 2013/2014 Na spletni strani Andragoškega centra Slovenije (ACS) smo tudi letos objavili Pregled ponudbe v izobraževanju odraslih, kjer predstavljamo izobraževalno ponudbo številnih organizacij, ki bodo v novem šolskem letu izvedle vsebinsko zelo bogata in raznolika izobraževanja za odrasle - tako s področja formalnega izobraževanja kot neformalnega učenja. A C S • S I A C V spletnem Pregledu lahko trenutno poiščete podatke o 216 izvajalcih izobraževanja odraslih in več kot 3.770 izobraževalnih programih. Med izvajalci izobraževanj so tudi letos najštevilčnejše zasebne organizacije in šole ter srednje šole in enote za izobraževanje odraslih pri srednjih šolah. Med izobraževalnimi vsebinami prevladujejo programi učenja tujih jezikov, programi o temeljnih komunikacijskih veščinah in znanjih ter poslovnih in upravnih vedah ter programi računalništva. Podatke o izobraževalni ponudbi ter objave o drugih pomembnih informacijah izobraževanja odraslih bomo med letom redno dopolnjevali in posodabljali. Upamo, da vam bodo zbrane informacije, predstavljene na naši spletni strani, v pomoč pri vašem strokovnem delu in iskanju novih znanj. KAM ZNAN Se http://pregled.acs.si Vsem izvajalcem izobraževanj, ki ste se odzvali našemu vabilu in nam posredovali podatke o izobraževalni ponudbi, se zahvaljujemo. K objavi na naši spletni strani pa vabimo tudi druge, ki bi želeli predstaviti svoja izobraževanja najširši javnosti. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2013 Z veseljem vas ponovno vabimo na devete Dneve slovenskih svetovalnih središč 2013. Letošnji dnevi bodo od 18. do 20. septembra 2013. Na različnih dogodkih bodo svetovalna središča promovirala formalne in neformalne programe izobraževanja odraslih v lokalnih okoljih, s poudarkom na aktualnih vsebinah in brezplačnih možnostih. Druga pomembna tema, ki je tudi vodilo letošnjih dni, je Evropsko leto državljanov. s katerim si EU prizadeva, da bi državljani EU poznali svoje državljanske pravice. Tudi letos smo ob Dnevih slovenskih svetovalnih središč izdali skupni časopis vseh svetovalnih središč - Info ISIO 2013-2014, v katerem so predstavljene različne možnosti izobraževanja in učenja odraslih: novosti v formalnem in neformalnem izobraževanju odraslih, možnosti priznavanja in vrednotenja predhodno pridobljenega znanja. svetovalna podpora in pomoč odraslim pred in med izobraževanjem ter možnosti sofinanciranja izobraževanja. Preberete si lahko tudi prispevka o prostovoljcih v svetovalnih središčih in o razvijanju in načrtovanju kariere. Tudi letos ne manjkajo uspešne zgodbe odraslih posameznikov. Vabimo vas, da se udeležite katerega od dogodkov, ki jih bodo svetovalna središča organizirala. Njihov seznam bo objavljen med Dogodki na spletni strani ACS. Andreja Dobrovoljc (andreia.dobrovoljc@acs.si). ACS 3 Vabilo na petkovo srečanje v septembru Na prvem jesenskem petkovem srečanju z naslovom Zagotavljanje kakovosti v visokem šolstvu nam bo dr. Alenka Braček Lalic iz Nacionalne agencije Republike Slovenije za kakovost v visokem šolstvu predstavila delovanje Agencije, njene naloge, namen in cilje. Izpostavila bo bistvene poudarke akreditacije visokošolskih zavodov in študijskih programov ter višjih strokovnih šol. Predstavljena bodo tudi merila, po katerih Agencija presoja kakovost visokega šolstva, ter temeljne značilnosti in izkušnje, povezane z različnimi postopki, ki jih izvaja agencija. Vabimo vas, da se nam pridružite na srečanju, ki bo v petek, 20. septembra 2013, med 9. in 10.30 uro v sejni sobi Andragoškega centra Slovenije. Prijavite se lahko po elektronski pošti do 19. septembra 2013 (E: zdenka.birman.forj anic@acs.si). Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Napovedujemo Letni posvet o izobraževanju odraslih 2013 Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport ter Andragoški center Slovenije pripravljata tradicionalni Letni posvet o izobraževanju odraslih 2013. Ta bo letos le en dan, in sicer v sredo, 4. decembra v ljubljanskem Hotelu Mons. Na posvetu pričakujemo udeležbo ministra, dr. Jerneja Pikala. Plenarnim predstavitvam bo sledilo delo v skupinah. Zdaj že uveljavljena spletna podpora Letnemu posvetu bo konec septembra dostopna na naslovu http://pro.acs.si/lp2013. Tu bodo objavljene podrobnejše informacije in program, možna bo pa tudi elektronska prijava. Vljudno vabljeni! Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2013 Razpis za Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih 2013 Od 15. septembra do 14. oktobra 2013 bo že sedemnajstič zapored odprt razpis za Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2013. Na kratko ga predstavljamo v zgibanki. Priznanja podeljujemo ob Nacionalnem odprtju Tedna vseživljenjskega učenja (TVU) vse od leta 1997. Do zdaj je svoje zgodbe predstavilo že 188 posameznikov, skupin, društev, ustanov, podjetij in lokalnih skupnosti, ki so s svojimi dosežki in dosežki svojih članov, občanov in zaposlenih dokazali, da je z učenjem mogoče izboljšati kakovost življenja sebi in drugim - posameznikom in širši lokalni skupnosti, ustvariti boljše možnosti za učenje, izboljšati zaposlitvene možnosti, osebnostno napredovati ipd. 4 Njihove kratke zgodbe (v sliki in besedi) objavljamo na strani http: //tvu.acs.si/priznanj a/dobitniki. Video portreti so navdušili že mnoge doma in v tujini. Promocija vseživljenjskega učenja skozi video portrete pomeni primer dobre prakse, ki se je na ACS dobro zavedamo. Ker želimo ohraniti kakovost zgodb, vabimo vse državljane RS ter Slovence po svetu in v zamejstvu, ki v svojem okolju prepoznate takega posameznika, skupino, ustanovo, podjetje ali lokalno skupnost, ki je z lastnim učenjem ali strokovnim delom lahko zgled, da ga/jo predlagate za priznanje. Naj njihove zgodbe nagovorijo še druge. Vse informacije so od 15. septembra dostopne na spletni strani http://tvu.acs.si/priznanja ali pri Ajdi Turk (T: 01 5842 574). Vabljeni k ogledu kratkih videov dosedanjih dobitnikov in k udeležbi na letošnjem razpisu! Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Cro stili smo kolega iz Bosne in Hercegovine V sredo, 4. septembra, smo sprejeli Dušana Sarajliča, strokovnjaka iz Agencije za predšolsko, osnovnošolsko in srednješolsko izobraževanje iz Bosne in Hercegovine (Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje - APOSO), kjer dela na Oddelku za poklicno izobraževanje v Banja Luki (Odjel za srednje stručno obrazovanje). Zanimal ga je splošni pregled našega dela in sistem izobraževanja odraslih, poseben interes pa je izkazal za programe izobraževanja odraslih, ki jih izvajamo, ter za kakovost v izobraževanju odraslih. Med petdnevnim bivanjem v Sloveniji, ki ga je organiziral Center RS za poklicno izobraževanje (CPI), je gost iz Bosne in Hercegovine poleg naše ustanove obiskal še Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Šolski center Velenje in Zavod RS za šolstvo. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Pu blikacija o učni mobilnosti Mobilnost ima veliko prednosti za mlade, saj jim omogoča osebni razvoj, pridobivanje medkulturnih spretnosti, krepi občutek evropske pripadnosti (državljanstva) idr. Učne mobilnosti za mlade se osredotočajo tako na neformalno učenje kot formalno izobraževanje. Različne interesne skupine na evropski in nacionalni ravni podpirajo programe in strategije za povečanje mobilnosti mladih, zlasti dimenzijo učenja v programih mobilnosti. 5 Knjiga o učni mobilnosti (Learning mobility and non-formal learning in European contexts), ki sta jo maja letos izdala Svet Evrope in Evropska komisija, je namenjena vsem zainteresiranim, ki delujejo na tem področju (mladinski voditelji, strokovni delavci, oblikovalci politik in raziskovalci). Njen namen je prispevati k razpravi o namenu programov in njihovih posledicah za mlade, pomembno pa je tudi sodelovanje različnih deležnikov v nadaljnjem razvoju programov mobilnosti mladih. Vir: spletna stran Cedefopa, 30. julij 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Globalno poročilo o učenju in izobraževanju odraslih Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje je objavil drugo Globalno poročilo o učenju in izobraževanju odraslih - Ponovni razmislek o pismenosti (Global Report on Adult Learning and Education (GRALE) -Rethinking Literacy). Prvo poročilo GRALE, objavljeno decembra 2009, je sovpadalo s Šesto mednarodno konferenco o izobraževanju odraslih (CONFINTEA VI), na kateri je bil sprejet Belemski akcijski načrt. V njem je bilo določeno, da mora Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje (UIL) »spremljati in redno poročati o napredku pri učenju in izobraževanju odraslih na globalni ravni«. Drugo poročilo je rezultat tega procesa spremljanja za obdobje 2010-2012. Glede na podatke, prejete od 141 držav (večinoma v obliki kvantitativne predloge poročanja), poročilo ocenjuje napredek pri izvajanju Belemskega akcijskega načrta. Osredotoča se na pet ključnih tem, opredeljenih v temeljnem dokumentu (politika, upravljanje, financiranje, sodelovanje in kakovost), in podrobno preučuje zlasti naslovno temo -pismenost odraslih. Poročilo ugotavlja, da še vedno obstaja mnogo izzivov, a hkrati odkriva, da so nekatera ključna sporočila akcijskega načrta našla svojo pot v nacionalne politične razprave in reformne procese. Najpomembnejše sporočilo, ki izhaja iz tega poročila, je, da vseživljenjsko učenje ponuja najbolj obetavno perspektivo za reševanje izziva, kot je zboljšanje pismenosti odraslih. Poročilo je od konca julija v elektronski obliki na voljo na spletni strani UIL, v tiskani obliki pa od konca avgusta dalje, in sicer v angleškem, francoskem in španskem jeziku. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Publikacija o prednostih evropskega poklicnega izobraževanja in usposabljanja Junija je Cedefop izdal publikacijo z naslovom Prednosti evropskega poklicnega izobraževanja in usposabljanja za ljudi, organizacije in države (Benefits of vocational education and training in Europe for 6 people, organisations and countries), v kateri so zajeti podatki iz raziskav poklicnega izobraževanja in usposabljanja, izvedenih v več evropskih državah od leta 2008 dalje. V publikaciji so predstavljene koristi, ki jih prinaša poklicno izobraževanje in usposabljanje. Pri tem ne gre le za gospodarske koristi, kot so: plače posameznikov, izboljšana storilnost za organizacije in večja gospodarska rast v državah, ampak tudi koristi, ki jih ni mogoče izraziti v denarju: večje zadovoljstvo pri delu, manjša odsotnost z dela ter manj kriminala v družbi. V publikaciji dobimo odgovore na vprašanja, kot sta: kako lahko tržne in netržne koristi poklicnega izobraževanja in usposabljanja v organizacijah delujejo vzajemno in kako lahko pripomorejo k izboljšanju storilnosti. Za doseganje konkurenčne prednosti morajo organizacije politike poklicnega izobraževanja in usposabljanja in prakse upravljanja s človeškimi viri dosledno prilagoditi razmeram na trgu. Avtoiji poudaijajo, da je pomembno sprejemati prave odločitve ter vlagati v poklicno izobraževanje in usposabljanje. V ugotovitvah ne poudarjajo le pomembnosti poklicnega izobraževanja in usposabljanja pri doseganju ekonomske in socialne odličnost v Evropi, ampak tudi načine spodbujanja novih razmišljanj o tem, kako s poklicnim izobraževanjem in usposabljanjem pomagati posameznikom in podjetjem. Vir: Education and Culture e-newsletter (julij-avgust 2013) Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Publikacija o nadaljevalnem izobraževanju odraslih v Evropi Nadaljevalno izobraževanje odraslih ima dvojno funkcijo, saj na eni strani prispeva k zaposljivosti in gospodarski rasti, po drugi strani pa se odziva na širše družbene izzive, zlasti spodbujanje socialne povezanosti. Podjetja in družine podpirajo pomembne naložbe, ki so do zdaj zagotavljale pomembno rast spretnosti in sposobnosti evropskega prebivalstva za inovacije. Zahvaljujoč tej zavezi je v Evropi danes veliko organizacij, ki so specializirane za nadaljevalno izobraževanje odraslih. Sektor je s svojo sposobnostjo, da se odzove na potrebe po učenju, ki jih ima na znanju temelječe gospodarstvo, postal vse bolj pomemben deležnik v gospodarstvu. Kot je razvidno iz vsebine publikacije Nadaljevalno izobraževanje odraslih v Evropi: Uporaba javne politike za zagotavljanje rasti znanja in veščin (Adult and continuing education in Europe: Using public policy to secure a growth in skills), ki jo je izdala Evropska komisija, ima nadaljevalno izobraževanje odraslih ključno vlogo pri tem, da se Evropa uspešno spoprijema s pojavom izobraževalne izključenosti. Ta se ponavlja iz leta v leto in iz generacije v generacijo ter ogroža socialno vključenost in rast zaposlovanja. Javne politike se morajo na to odzvati s spodbujanjem vlaganja v nadaljevalno izobraževanje odraslih ter z zagotavljanjem zmanjšanja izobraževalne izključenosti. Vir: spletna stran EAEA, 30. avgust 2013 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 7 Poročilo o mladih EU 2012 Poročilo z naslovom 2012 EU Youth Report je skupno poročilo Sveta Evrope in Evropske komisije. Povzema rezultate prvega delovnega obdobja (2010-2012) Strategije EU za mlade — vlaganje v mlade in krepitev njihove vloge in položaja (An EU Strategy for Youth — Investing and_ Empowering) ter postavlja nove prednostne naloge na področju mladine za naslednja tri leta (zaposlovanje, socialna vključenost ter zdravje in dobro počutje). Poročilo predstavlja obsežno statistično analizo o položaju mladih v Evropski uniji eu youth report za osem prednostnih področij ukrepanj a (izobraževanj e in usposablj anj e, zaposlovanje in podjetništvo, socialna vključenost, zdravje in dobro počutje, ^ vključenost, kultura in ustvarjalnost, prostovoljne dejavnosti ter mladi in svet). Povzema izvajanja strategije EU za mlade v navedenem obdobju na nacionalni in evropski ravni ter predstavlja primerjalne ocene in primere dobre prakse iz nacionalnih poročil, ki so jih posredovale države članice EU, Črna gora, Hrvaška, Norveška in Švica. Publikacija povzema dejavnosti mladih in vključuje oceno prvih krogov strukturiranega dialoga z mladimi. Vir: spletna stran Cedefop, 4. september 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV ftOednarodna konferenca o slovenskem ogrodju kvalifikacij Sredi junija je bila v Kongresnem centru Brdo mednarodna konferenca z naslovom Umeščanje slovenskega ogrodja kvalifikacij v evropsko ogrodje kvalifikacij za vseživljenjsko učenje in evropsko ogrodje visokošolskih kvalifikacij. Organizator konference je bil Center RS za poklicno izobraževanje. Na konferenci so domači in tuji predstavniki predstavili umestitev Slovenskega ogrodja kvalifikacij (SOK) v dve evropski ogrodji - v Evropsko ogrodje kvalifikacij za vseživljenjsko učenje (EOK) ter v Evropsko ogrodje visokošolskih kvalifikacij (EOVK). SOK, ki vsebuje deset ravni, bo omogočil primerljivost slovenskih kvalifikacij s kvalifikacij ami drugih držav EU ter večj o prepoznavnost slovenskih kvalifikacij na skupnem trgu EU, zagotovil pa bo tudi boljšo preglednost na nacionalni ravni v smislu povezave formalnega šolskega sistema, nacionalnih poklicnih kvalifikacij in dodatnih kvalifikacij. Umestitev slovenskega ogrodja kvalifikacij v evropski ogrodji je v mesecu marcu sprejela medresorska delovna skupina za pripravo nacionalnega ogrodja kvalifikacij, aprila se je z njo seznanila Vlada RS, konec maja pa je bila umestitev slovenskega ogrodja kvalifikacij v evropski ogrodji uradno predstavljena Evropski komisiji. Javna razprava o predlogu Zakona slovenskega ogrodja kvalifikacij bo tekla septembra letos, sprejem zakona pa je predviden do konca leta 2013. 8 Povzetek o dogodku, program, gradivo in predstavitve si lahko ogledate na spletni strani SOK. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Spletna stran projekta FORAGE O projektu FORAGE oziroma o mreži mrež na področju izobraževanja starejših smo pisali že v lanski marčevski številki (str. 16-17), tokrat pa sporočamo, da v projektu nastajata spletna stran in zbirka podatkov. Tam lahko med drugim najdemo navedbo in kratko vsebino politik izobraževanja starejših odraslih v posameznih državah, pregled raziskovalnih del, kvantitativne in kvalitativne raziskave, pregled raznolikih praks izobraževanja starejših, novice na evropski in nacionalni ravni ter pregled evropskih projektov na področju izobraževanja starejših odraslih. Predstavljene so tudi različne zbirke podatkov, mreže v izobraževanju starejših, organizacije. raziskovalni centri in raziskovalni programi ter konference. Spletna stran je namenjena predvsem raziskovalcem, strokovnjakom, politikom, študentom, ustanovam in organizacijam. ki se ukvarjajo z izobraževanjem starejših. Vir: Novice U3 - 11 2013 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si). zunanja sodelavka ACS Izšla je druga letošnja številka glasila UIL Nexus Glasilo UIL Nexus, Vol. 8, No. 2 predstavlja dejavnosti Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje (UIL) v drugem letošnjem trimesečju. Ključne dejavnosti v tem obdobju so bile izid drugega Globalnega poročila o učenju in izobraževanju odraslih - Ponovni razmislek o pismenosti (Global Report on Adult Learning and Education (GRALE) - Rethinking Literacy). ki ga predstavljamo v tej številki našega glasila, ter priprave na oktobrsko Mednarodno konferenco o učečih se mestih v Pekingu (podatke o konferenci najdete na zadnjih straneh). Oba dogodka pomenita vrhunec dejavnosti UIL v letu 2013 in bosta zagotovo vplivala na agendo po letu 2015. V drugem delu glasila so podrobneje predstavljene dejavnosti po regijah. Starejše številke najdete na spletni strani UIL. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si). ACS 9 Prikaz kazalnikov za izobraževanje in usposabljanje na Hrvaškem ■ CEDE(=Op European Centre for lh& Development of \focalional Training Ob priključitvi Hrvaške Evropski uniji so na Evropskem centru za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (Cedefop) pripravili sporočilo za javnost (v angleščini, v hrvaščini) in kratek statistični pregled urejenosti poklicnega izobraževanja in usposabljanja (vocational education and training - VET) in vseživljenjskega izobraževanja na Hrvaškem. Izbrani kazalniki, pomembni za uresničevanje ciljev strategije Evropa 2020, razvrščajo najpomembnejše vidike VET in vseživljenjskega učenja ter umeščajo hrvaške rezultate med povprečje v Evropski uniji. Nekaj podatkov za Hrvaško: • vključenost v nadaljevalno poklicno izobraževanje (continuing vocational training - CVT) in izobraževanje odraslih je nizka v primerjavi z drugimi evropskimi državami: v letu 2010 je približno 23 % zaposlenih sodelovalo v tečajih poklicnega usposabljanja, kar je precej pod povprečjem EU (38 %), hkrati pa je v istem letu razmeroma veliko hrvaških podjetij (približno 57 %) izvedlo različna usposabljanja; • v letu 2012 je le 2,4 % odraslih, starih od 24 do 64 let, sodelovalo v vseživljenjskem učenju, kar je precej pod povprečjem EU (9 %); • odstotek oseb, starih od 30 do 34 let, z visokošolsko izobrazbo ali enakovredno poklicno kvalifikacijo je bil leta 2012 blizu evropskemu povprečju, ki znaša 9 %; • v istem letu je bilo približno 22 % oseb, starih med 18 in 24 let, ki so bili brez zaposlitve, niso se pa niti izobraževale ali kakorkoli usposabljale (povprečje EU je 17 %). Vabimo vas, da si ogledate podrobnejše statistične kazalnike za Hrvaško na spletni strani Cedefopa. Vir: spletna stran Cedefopa, 4. julij 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Novejši statistični podatki o nadaljnjem izobraževanju v Sloveniji Statistični urad Republike Slovenije (SURS) je na spletni strani objavil podatke raziskave o nadaljnjem izobraževanju v Sloveniji za šolsko leto 2011/2012. Z raziskavo letno spremljajo vključenost odraslih in odraščajočih v različne splošne, strokovne in jezikovne programe nadaljnjega neformalnega izobraževanja in usposabljanja, s katerimi si udeleženci izobraževanja ne pridobijo višje ravni izobraževanja, temveč dodatna znanja za potrebe dela ali osebno rast. Nadaljnja izobraževanja je v šolskem letu 2011/2012 izvajalo 358 izvajalcev izobraževanj (v šolskem letu 2010/2011 nekoliko več - 364), med njimi pa je bilo (enako kot v šolskem letu 2010/2011) največ vozniških šol in specializiranih organizacij za izobraževanje, sledile so enote za izobraževanje pri podjetjih, enote za izobraževanje pri šolah (po 8,7 %), ljudske univerze (8,3 %) ter različne nevladne organizacije (8 %). M STATISTIČNI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE STATISTICAL OFFICE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA 10 Izvajalci izobraževanja so izvedli 22.736 neformalnih izobraževalnih programov, od tega 3.422 javnoveljavnih ter 19.314 izobraževalnih programov brez javne veljave. Med jezikovnimi izobraževalnimi programi (3.131) so prevladovali programi brez javne veljave (2.404), zlasti programi za učenje angleškega in nemškega jezika, vse bolj pa narašča tudi zanimanje tujcev za učenje slovenskega jezika. Veliko je bilo tudi zanimanje za učenje japonščine, kitajščine, švedščine, arabščine in drugih tujih jezikov. V opazovanem šolskem letu je bilo v nadaljnjih izobraževanjih skupaj 302.340 udeležencev, največ v izobraževalnih programih brez javne veljave (260.645). V strokovnih programih za potrebe poklicnega dela so zabeležili 183.328 udeležencev. Tudi zanimanje za jezikovna izobraževanja je še vedno veliko. V jezikovnih programih so zabeležili 19.258 udeležb, in sicer največ v jezikovnih programih brez javne veljave (13.350). Vir: spletna stran SURS, 16. julij 2013 Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Novi katalog delavnic programa Grundtvig za obdobje 2013-2014 Katalog odobrenih delavnic programa Grundtvig (Grundtvig Workshops Catalogue 2013-2014) je namenjen vsem, ki se ukvarjajo z opismenjevanjem odraslih. V razpisnem letu 2013 se je narava delavnic programa Grundtvig spremenila. Vsebinsko je bila omejena le na področje opismenjevanja odraslih. Morebitni organizatorji delavnic so se v začetku leta prijavili za sofinanciranje izvedbe njihovih delavnic. Po končnem izbirnem postopku je bil pripravljen katalog odobrenih delavnic programa Grundtvig, ki je zdaj na voljo tudi na spletnih straneh nacionalne agencije programa Vseživljenjsko učenje, pod katerega okrilje spadajo tudi delavnice programa Grundtvig. Vir: spletna stran CMEPIUS, 22. julij 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izdatki za formalno izobraževanje v Sloveniji v letu 2011 Statistični urad je na spletni strani objavil podatke o izdatkih za formalno izobraževanje v Sloveniji za leto 2011, ki vključujejo javne, mednarodne in zasebne izdatke. Javni izdatki za formalno izobraževanje, ki vključujejo izdatke države in občin za izobraževanje, so v letu 2011 znašali 2.053 milijonov EUR, kar pomeni 5,7 % bruto domačega proizvoda. Absolutni znesek javnih proračunskih izdatkov za formalno izobraževanje se je od leta 2007 do leta 2011 vsako leto zvišal, razen v letu 2010, ko je njihov delež v BDP ostal enak kot leta 2009. Največji delež celotnih javnih izdatkov za formalno izobraževanje je bil namenjen osnovnošolskem izobraževanju (45 %), sledijo terciarno izobraževanje (22 %), srednješolsko izobraževanje (19 %) ter predšolsko izobraževanje (13 %). 11 jJW STATISTIČNI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE 71 STATISTICAL OFFICE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA Največji delež javnih sredstev za formalno izobraževanje je predstavljala poraba za izobraževalne ustanove (90 %), in sicer poučevalne in nepoučevalne izobraževalne ustanove, druga sredstva pa so bila namenjena za transferje, plačila gospodinjstvom (republiške in Zoisove štipendije, vladne in občinske kadrovske štipendije, štipendije za izobraževanje brezposelnih ipd.) in transferje drugim zasebnim entitetam (subvencije prevoznim podjetjem za nižje cene vozovnic za učence, dijake in študente, subvencije za učbenike ipd.). Skupni izdatki za izobraževalne ustanove so v letu 2011 znašali 2.140 milijonov EUR ali 6 % BDP. 87 % sredstev za izobraževalne ustanove so predstavljali javni izdatki, nekaj več kot 11 % zasebni izdatki, 1,5 % pa sredstva iz mednarodnih virov. Največji delež sredstev je bil namenjen ustanovam na ravni osnovnošolskega izobraževanja (45 %), sledile so ustanove terciarnega izobraževanja (22,3 %), srednješolskega izobraževanja (19,4 %) in predšolskega izobraževanja (13,3 %). Tekoči in investicijski izdatki v izobraževalnih ustanovah so v letu 2011 znašali 2.177 milijonov EUR, in sicer 92 % izdatkov je bilo namenjenih za plače in druge izdatke zaposlenim ter tekoče izdatke, nekaj več kot 8 % pa je bilo investicijskih izdatkov. Vir: spletna stran SURS, 24. julij 2013 Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Osma številka VETAlert Avgustovska številki VETAlert, mesečnega izbora publikacij, objavljenega v bibliografski bazi - VET-Bib, prinaša bibliografske podatke ene publikacije in štirih drugih dokumentov (Research papers in Briefing notes), ki jih je izdal Cedefop, ter 22 publikacij, ki so jih izdali Evropska komisija, Evropski parlament in nekateri uradi na evropski ravni. Predstavljeni so dokumenti o petih temah, in sicer: • prepoznavanju potreb po spretnostih (23 dokumentov), • razumevanju kvalifikacij (29 publikacij), • analizi politik (37 poročil), • razvoju vseživljenjskega učenja (36 dokumentov), • nacionalna zakonodaja o poklicnem izobraževanju in usposabljanju (21 dokumentov). Na koncu avgustovske številke so navedeni še naslovi in dostopi do 38 drugih pomembnih publikacij. Starejše številke VETAlert najdete v arhivu. Vir: spletna stran Cedefopa, 12. avgust 2013 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS H CeDEfOp VETalert Newsletter J L 12 Globalni kurikulum za izobraževanje odraslih Na spletni strani InfoNeta je objavljen zanimiv članek Ruth Sarrazin iz dvv-international z naslovom Curriculum globALE - a global curriculum for Adult Learning & Education. Od poletja leta 2011 Nemški inštitut za izobraževanje odraslih - Leibniz Center za vseživljenjsko učenje (Deutsches Institut für Erwachsenenbildung - DIE) in Inštitut za mednarodno sodelovanje Nemške zveze ljudskih univerz (Institut für internationale Zusammenarbeit des Deutschen Volkshochschul-Verbandes - dvv international) sodelujeta pri razvoju celovitega okvirnega učnega načrta za usposabljanje izobraževalcev učiteljev po vsem svetu, ki se imenuje Curriculum globALE. Njegov namen je podpreti profesionalizacijo izobraževalcev odraslih z zagotavljanjem skupnega referenčnega okvira, ponuditi podporo ponudnikom izobraževanja odraslih pri načrtovanju in izvajanju programov za usposabljanje trenerjev in spodbujati izmenjavo znanja ter medsebojno razumevanje med izobraževalci odraslih po vsem svetu. Vir: spletna stran InfoNeta, 20. avgust 2013 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Srednješolsko izobraževanje odraslih Po podatkih SURS je bilo konec šolskega leta 2011/2012 v srednješolsko izobraževanje vključenih 15.963 odraslih, kar je nekoliko več kot preteklo šolsko leto (2010/2011: 15.518). V tem šolskem letu je bilo v srednješolske izobraževalne programe vključenih nekoliko več žensk kot moških (8.177 žensk in 7.786 moških). Srednješolsko izobraževanje je uspešno končalo 4.251 odraslih (58 %), od tega 2.409 žensk. Največ odraslih je končalo srednje tehniško in drugo strokovno izobraževanje (66 %) in srednje poklicno izobraževanje (28 %). Med ustanovami, ki so izvajale programe za pridobitev srednješolske izobrazbe, je bil največji vpis odraslih pri enotah za izobraževanje odraslih pri šolah (60 %), sledil je vpis na ljudskih univerzah (23 %) in pri specializiranih organizacijah za izobraževanje odraslih (14 %). Nekoliko manjši vpis odraslih v srednješolske izobraževalne programe beležijo v izobraževalnih centrih pri podjetjih ali v drugih izobraževalnih ustanovah. Največ odraslih je obiskovalo izobraževalne programe s področja poslovnih in upravnih ved (18 %). Vir: spletna stran SURS, 28. avgust 2013 Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS M STATISTIČNI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE STATISTICAL OFFICE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA 13 Izšla je letošnja četrta številka Eurodesk novic Na spletni strani Eurodesk Slovenija so objavili letošnjo četrto številko Eurodesk novic. V njej so se osredotočili na predstavitev podpornih dejavnosti za prijavitelje v program Mladi v akciji, saj je trenutna izbira usposabljanj in seminarjev res pestra. Na voljo je več različnih seminarjev, usposabljanj in konferenc na različne teme, povezane s programom. Da bi prijavo na podporne dejavnosti prijaviteljem in drugim zainteresiranim čim bolj olajšali, je nacionalna agencija programa Mladi v akciji poenostavila prijavni postopek, o čemer pišejo na zadnji strani novic. Na osrednjih straneh si lahko ogledate aktualne razpise in utrinke udeležencev preteklih usposabljanj, na prvi strani pa lahko preberete, čemu so podporne dejavnosti pravzaprav namenjene in več o kontekstu, v katerega so vpete. Vir: E-informator mreže izobraževalnih nevladnih organizacij Slovenije - MINVOS, 5. september 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Education Policy Outlook Direktorat za izobraževanje pri Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD) je razvil Pogled na izobraževalno politiko (Education Policy Outlook), ki zagotavlja primerjalno analizo izobraževalnih politik in reform. Oblikovalcem politik, strokovnjakom in analitikom omogoča pregled različnih izobraževalnih politik in praks, ki so bile razvite v vseh državah članicah OECD. Cilj Pregleda je izmenjati najboljše prakse in dati navdih za reševanje skupnih izzivov, kot so: doseganje boljših učnih rezultatov, izboljšanje delovanja šol, boljša organizacija izobraževalnega sistema za učinkovitejše izvajanje izobraževalne politike. Temelji na obsežnem strokovnem znanju in izkušnjah OECD, vključno s spoznanji različnih raziskav (PISA, eAg, PIAAC, Talis idr.). Na spletni strani bodo objavljena splošna poročila (vsaki dve leti, od novembra 2014 dalje), ki bodo vsebovala tudi analizo trendov in reform, ter profili izobraževalne politike (education policy profiles) za posamezno državo (vsakih šest mesecev). Vabimo vas, da si ogledate predstavitveni video (OECD Education Policy Outlook: Learning from other countries' experiences in education). Vir: spletna stran OECD Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 14 Izšla je nova številka glasila CPIskrice CPIskrice so elektronski novičnik, ki prinaša aktualne novice o aktivnostih Centra RS za poklicno izobraževanje (CPI). V septembru je izšla letošnja prva številka. v kateri: • pišejo o izpeljanih dogodkih v projektu Slovensko ogrodje kvalifikacij, in sicer o posvetu Pomen učnih izidov za opis študijskih programov in visokošolskih kvalifikacij ter mednarodni konferenci Umeščanje slovenskega ogrodja kvalifikacij v evropsko ogrodje kvalifikacij za vseživljenjsko učenje in evropsko ogrodje visokošolskih kvalifikacij; • napovedujejo Mednarodni seminar ECVET. ki bo 17. in 18. septembra 2013 na Bledu; • seznanjajo s poklicnimi standardi in katalogi standardov strokovnih znanj in spretnosti za nacionalne poklicne kvalifikacije. ki so bili sprejeti na 140. in 141. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje; • povzemajo dogajanje na julijskem posvetu Izobraževanje in usposabljanje za zelena delovna mesta; • objavljajo 18 seminarjev iz Kataloga programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju za šolsko leto 2013/14, ki jih organizira CPI; • pišejo o delovanju Slovenskega središča za zagotavljanje kakovosti v poklicnem in strokovnem izobraževanju; • predstavljajo nekatere projekte programa Vseživljenjsko učenje in • dodajajo dve novici s Cedefopa. Vse ostale CPIskrice si lahko ogledate v arhivu. Vir: spletna stran CPI. 5. september 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si). ACS Novi direktor Cedefopa Evropska komisija je za novega direktorja Cedefopa potrdila dr. James Calleja. ki trenutno opravlja naloge državnega sekretarja na Ministrstvu za šolstvo in zaposlovanje na Malti. Diplomiral je na Univerzi na Malti, študiral pa je tudi v Padovi (Italija) in Bradfordu (Velika Britanija), kjer je doktoriral na Oddelku za mirovne študije, politično filozofijo in izobraževanje. Leta 2001 je bil imenovan za upravnega direktorja Visoke šole za umetnost. znanost in tehnologijo Malte. leta 2004 pa je v Evropski fundaciji za usposabljanje opravljal delo skrbnika. Služboval je tudi kot izvršni direktor Sveta kvalifikacij Malte (2005-2010) in Nacionalne komisije za visoko šolstvo (2009-2010). Dr. James Calleja je avtor številnih knjig in člankov ter urednik različnih publikacij. Je soavtor poročila z naslovom Referencing Report of the Malta qualifications framework to the EQF and the QF-EHEA. Sodeloval je na številnih mednarodnih seminarjih. konferencah in delavnicah. v različnih državah Evrope, 15 Severne Amerike, Jugovzhodne Azije, Avstralije, Južne Afrike in Bližnjega vzhoda pa izvaja različna usposabljanja. James Calleja bo prevzel dolžnosti direktorja Cedefopa 16. oktobra 2013. Vir: spletna stran Cedefopa, 6. september 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je tretja številka Simbioznika Simbioznik je e-mesečnik projekta Simbioza, ki prinaša informacije o projektu Simbioza ter pripravah na letošnje delavnice. Sporoča, kaj vse se je s Simbiozo dogajalo v prejšnjem mesecu, predvsem pa, kaj Simbioza pripravlja za naprej. V septembru je izšla letošnja tretja številka e-mesečnika projekta Simbioza, v kateri: • se sprašujejo, kdo pravi, da mladi nimajo pojma?, • pišejo o tem, da bo medgeneracijsko sodelovanje imelo v Ljubljani nov dom, • poročajo z otvoritve Trgovine mladih umetnikov SiTi ARTstore, • razlagajo, na kakšen način se lahko projektu Simbioza pridružijo organizacije, • svetujejo, da se je najbolje učiti od najboljših, • vabijo na medgeneracijski festival, • objavljajo foto utrinke z dogajanja preteklega meseca in • se smejejo ob duhoviti anekdoti lanske prostovoljke Zvezdane. Vabimo vas tudi k branju julijske in avgustovske številke. Vir: spletna stran projekta Simbioza, 9. september 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS NE PREZRITE Povabilo k sodelovanju na 11. mednarodnem festivalu Več znanja za več turizma Turistična zveza Slovenije (TZS) v šolskem letu 2013/2014 v sodelovanju z Zavodom RS za šolstvo in Centrom RS za poklicno izobraževanje razpisuje (razpis) 11. mednarodni festival Več znanja za več turizma na temo Na zabavo v naravo. Pokroviteljica letošnjega dogodka je Javna agencija SPIRIT Slovenija. Cilj letošnjega festivala je, da mladi v svojem okolju pripravijo dogodek v naravi, namenjen njihovim vrstnikom. Dogodek lahko traja največ dva dni. Gozd, reka, morje, gore, travniki in polja, vse to so okolja, v katerih lahko organizirajo dogodek, ki bo v kraj privabil mlade. Preživeti dan ali dva v naravnem okolju, v igri, ribištvu, pohodništvu, kopanju, plesu in koncertih, je pravi premik k temu, kar danes mladi turisti iščejo. 16 Sodelovanje na festivalu vključuje izdelavo raziskovalne naloge, izdelavo promocijskega spota in predstavitev turističnega proizvoda na turistični tržnici. Rok za prijavo na festival je 11. oktober 2013 (prijavnica). Več o možnostih sodelovanja najdete v vabilu in pravilniku. Vira: spletna stran TZS, 29. avgust 2013. spletna stran spletna stran CPI, 2. september 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Zadnja priložnost za študijske obiske v programu Vseživljenjsko učenje Odprt je razpis za oddajo prijav za sodelovanje v študijskih obiskih, namenjenih snovalcem in odločevalcem politike in strokovnim delavcem v izobraževanju in poklicnem usposabljanju. Obiski bodo Program Vseživljenjsko učenje med marcem in junijem 2014 in so zadnji študijski obiski v programu Vseživljenjsko učenje (2007-2013). 144 študijskih obiskov (Study visits catalogue 2013/14), ki bodo izvedeni v tridesetih evropskih državah, bo namenjenih raziskovanju tridesetih različnih tem, ki so usklajene z najnovejšimi evropskimi prednostnimi nalogami v izobraževanju, med drugim: • spodbujanju pridobivanja ključnih zmožnosti (učenje jezikov, učenje za aktivno državljanstvo in trajnostni razvoj in uporaba IKT ipd.); • spodbujanju učenja in izobraževanja na delovnem mestu in za prehod iz izobraževanja in usposabljanja v svet dela; • sodelovanju med izobraževalnimi ustanovami, podjetji in lokalnimi skupnostmi; • spodbujanju enakih možnosti za prikrajšane skupine; • podpiranju začetnega in nadaljevalnega usposabljanja učiteljev, trenerjev in vodij izobraževanj. Študijski obiski so namenjeni snovalcem politike izobraževanja in poklicnega usposabljanja na lokalni, regionalni in nacionalni ravni (direktorjem zavodov za izobraževanje in poklicno usposabljanje, vodjem svetovalnih središč in drugim), pedagogom, inšpektorjem za izobraževanje in usposabljanje ter predstavnikom združenj delodajalcev in sindikatov. Kandidati, ki jih razpisani študijski obiski zanimajo, se naj o prijavi posvetujejo na nacionalni agenciji, Centru RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS), in svoje zahtevke oddajo na spletne strani študijskih obiskov do 15. oktobra 2013 (do 12. ure po srednjeevropskem času). Vir: spletna stran Cedefop, 5. september 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 17 Priznanje za beleženje neformalno pridobljenega znanja Na Zavodu Nefiks (predstavitveni video) letos že tretjič podeljujejo Priznanje za beleženje neformalno pridobljenega znanja. Nagrade so namenjene mladim in organizacijam, ki se zavedajo pomena beleženja neformalno pridobljenega znanja in ga zato beležijo z Nefiksom. Podpirajo prizadevanja, da bi mladi lažje prišli do želene zaposlitve, zato v tej vseslovenski akciji združujejo mlade, delodajalce, politike in ostale ključne deležnike, ki mladim na poti osamosvajanja lahko pomagajo. Štejejo vsi vpisi od 17. oktobra 2011 do 17. oktobra 2013. Prijavijo se lahko posamezniki (prijava za posameznike), ki so v zadnjih dveh letih zbrali vsaj pet vpisov, ali organizacije (prijava za organizacije), ki imajo vpisane vsaj tri različne dejavnosti. Prireditev bo 17. oktobra 2013. Več informacij si lahko preberete na spletni strani Talentiran.si. Vir: spletna stran Nefiks, 17. junij 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE, FESTIVALI Mednarodni seminar ECVET Bled, Slovenija, 17. in 18. september 2013 CMEPIUS skupaj s Centrom RS za poklicno izobraževanje (CPI) pripravlja mednarodni seminar sedmih evropskih držav (Estonija, Finska, Hrvaška, Nemčija, Nizozemska, Slovenija in Španija), ki bo 17. in 18. septembra 2013 na Bledu. Namenjen bo uporabi Evropskega kreditnega sistema v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (ECVET) v projektih mednarodne mobilnosti. Dogodek prepleta zaključno konferenco projekta Leonardo da Vinci - Prenos inovacij z naslovom YOURECVET in mednarodni seminar, ki nastaja v projektu nacionalne skupine ekspertov ECVET. Podrobnosti o dogajanju si lahko preberete v programu. ecveT European Croöii system for Vocational Education & Training Konferenca ob zaključku projekta Center vseživljenjskega učenja Obalno-kraške regije Koper, Slovenija, 18. septembra 2013 Ljudska univerza Koper končuje šestletno obdobje izvajanja dejavnosti Centra vseživljenjskega učenja. Od leta 2008 so prebivalcem Obale in Krasa s pomočjo državnih in evropskih sredstev olajšali dostop do učenja z vrsto brezplačnih dejavnosti 18 UNIVFRS ITifpO l'0 LA R E CA^r) DniT RIA (svetovanje o izobraževanju, delavnice, predavanja, samostojno učenja in nova e-gradiva). Idejo vseživljenjskega učenja so širili in uresničevali skupaj s partnerji in mrežo sedemnajstih javno dostopnih Točk vseživljenjskega učenja ter spletnim portalom. Več lahko preberete na spletni strani Ljudske univerze Koper. Razvoj kompetenc in kvalifikacij na izbranih področjih poklicnega izobraževanja in usposabljanja Ljubljana, Slovenija, 20. september 2013 Center RS za poklicno izobraževanje (CPI) v sodelovanju s Fakulteto za družbene vede (FDV) in priznanimi strokovnjaki iz tujine organizira seminar in konferenco, ki bo v petek, 20. septembra, od 9. do 14. ure v prostorih FDV, Kardeljeva ploščad 5, Ljubljana. Namen strokovnega dogodka je predstaviti evropske raziskave in prakse o razvoju zmožnosti (kompetenc) in kvalifikacij, koncept učnih izidov in zaposljivost dijakov v slovenskem okolju ter o vsem tem razpravljati. Podrobnosti o konferenci lahko preberete v vabilu. Dan spletnega anketiranja - DSA2 Ljubljana, Slovenija, 26. september 2013 Nosilna tema letošnjega dogodka, ki se bo odvil od 9. do 15. ure na Fakulteti za družbene vede, je razvoj spletnega vprašalnika. Gost iz tujine bo prof. Jon Krosnick iz ameriške univerze Stanford, eden najuglednejših raziskovalcev spletnih anket v svetu. Udeležba je brezplačna, zaradi načrtovanja in razporeditve prostorov pa je obvezna prijava. Nekatere sekcije imajo omejeno število udeležencev. Podroben program in prijavno formo oziroma možnost registracije najdete na spletni strani 1ka.si. 12. vseslovenski festival nevladnih organizacij Ljubljana, Slovenija, 26. september 2013 LUPA 2013 Tradicionalna predstavitev slovenskih nevladnih organizacij v vsej njihovi barvitosti, pestrosti, raznolikosti, dinamičnosti in kar je še rganiEacij drugih izrazov za sektor, ki povezuje okoli milijon prebivalcev Slovenije, bo letos na Prešernovem trgu in njegovi okolici. Nevladne organizacije se bodo na bazarju predstavile na stojnicah in odru. Popolnejše informacije najdete na spletni strani festivala. 19 Inkluzija za boljšo zaposljivost Ljubljana, Slovenija, 1. oktober 2013 CMEPIUS organizira letno valorizacijsko konferenco, na kateri bodo skušali odgovoriti na vprašanji, kako lahko s pomočjo (mednarodnih in nacionalnih) projektov pripomoremo k boljšemu vključevanju oseb z manj možnostmi na trg dela, ter s kakšnimi izzivi se soočajo podjetja, ki zaposlujejo te osebe. CMEPIUS Konferenca, ki bo potekala v hotelu Plaza v Ljubljani, je namenjena vsem, ki se v okviru programa Vseživljenjsko učenje ukvarjajo z izboljšanjem zaposljivosti ranljivih skupin, oblikovalcem politik na področju vključevanja ranljivih skupin na trg dela ter zainteresirani javnosti, ki se jo ta problematika dotika. Prijavite se lahko do 27. septembra oziroma do zapolnitve mest. Podrobnosti pa so objavljene v vabilu in programu. 13. Festival za tretje življenjsko obdobje (F3ŽO) Ljubljana, Slovenija, 1. do 3. oktober 2013 13 rrsnvAL ZA tretje ŽIVLJENJSKO obdobje Tudi na letošnji tridnevni prireditvi, ki se bo odvijala v Cankarjevem -lirfat domu v Ljubljani, lahko vsakdo najde zase zanimive vsebine in načine, da izrazi svoje mnenje, najde nove poti k izboljšanju življenja starejše generacije in tudi druge usmeri na to pot. Podrobnosti boste našli na spletni strani festivala. ARALE Conference (Konferenca ARALE) Bruselj, Belgija, 2. in 3. oktober 2013 Cilj projekta Ozaveščanje za učenje in izobraževanje odraslih (Awareness Raising for Adult Learning and Education - ARALE) je bil pregled akcij za ozaveščanje in zagovorništvo za izobraževanje odraslih v Evropi. Na zaključni konferenci bodo predstavljeni rezultati projekta in nekateri primeri dobrih praks ozaveščanja za izobraževanje odraslih, ki so bile organizirane v Evropi in usmerjene k splošni javnosti, posameznim ciljnim skupinam in oblikovalcem politik. V manjših skupinah v delavnicah pa bodo udeleženci razpravljali o specifičnih vprašanjih. Podrobnosti si lahko ogledate na spletni strani EAEA. O konferenci, ki se je bosta udeležila tudi predstavnika ACS, bomo podrobneje poročali v oktobrski številki našega glasila. ara le AWARENESS RAISING FOR ADULT LEARNING AND EDUCATION 20 Forecasting skill supply and demand in Europe: Expert seminar on methodology and new ideas (Napovedovanje ponudbe in povpraševanja po veščinah v Evropi: expertni seminar o metodologiji in novih idejah) Solun, Grčija, 3. oktober 2013 ■ CEDEfOp European Centre tor ihe Development of \focBliona Training Glavni cilj seminarja je predstaviti Cedefopovo metodologijo strokovnjakom s tega področja in od njih dobiti kritično oceno in navdihe za nadaljnje delo. Seminar bo priložnost za izmenjavo idej, medsebojno učenje in morda tudi za odkrivanje možnih sinergij ali področij prihodnjega sodelovanja. Dogodek je sicer odprtega tipa, kljub temu pa organizatorji pričakujejo udeležence, ki imajo strokovno znanje o smereh razvoja ponudbe in povpraševanja po veščinah na trgu dela. Kotizacije sicer ni, vse stroške (potovanje, nastanitev in bivanje) plačajo udeleženci sami. Več informacij najdete na spletni strani dogodka. Simbioza Po celi Sloveniji. 21. do 25. oktober 2013 Simbioza bo letos že tretjič povezala Slovenijo v tednu med 21. do 25. oktobrom. Osnovno poslanstvo Simbioze ostaja sodelovanje in prenos znanja med generacijami ter spodbujanje vseživljenjskega učenja. Cilj projekta je dvig računalniške pismenosti in zanimanje za učenje e-veščin med starejšimi; želi jim pomagati pri (prvem) stiku z računalnikom in internetom. Po drugi strani med mladimi promovira vrednote prostovoljstva, odgovornosti in krepi proaktiven odnos do družbe in lastne prihodnosti. Vsaka izkušnja, doživetje namreč šteje. Več o dogajanju si oglejte na spletni strani Simbioze. SIMBIOZA 21.-25. OKTOBER 2013 PO CELI SLOVENIJI International Conference on Learning Cities, (Mednarodna konferenca o učečih se mestih) Peking. Kitajska. 21. do 23. oktober 2013 Osrednja tema konference. ki jo bo organiziral Unesco v sodelovanju z Ministrstvom za šolstvo Ljudske republike Kitajske in mestnimi oblastmi v Pekingu, je Vseživljenjsko učenje za vse: vključenost, blaginja in trajnostni razvoj v mestih. Konferenca bo obravnavala ključna vprašanja, kot so argumenti v prid gradnji učečega se mesta in strategije za gradnjo le-teh. Prav tako bo razvila niz akcijskih točk za vodenje mestne vlade in drugih deležnikov pri njihovih prizadevanjih za izgradnjo učečih se mest. Podrobnejše informacije lahko dobite na Unescovem inštitutu za vseživljenjsko učenje, Feldbrunnenstr 58, 20148 Hamburg, Nemčija (T: + 49 40 4480 4112, F: + 49 40 4123 077, E: learningcities@unesco.org) in na spletnih straneh Unesca. 21 United Nations . International Conference Educational, Scientific and • on Learning Cities Cultural Organization - Beijing-2013 The shift to learning outcomes and its impact: taking stock of European policies and practices (Premik k učnim rezultatom in posledice le-tega: ocena evropskih politik in praks) Solun, Grčija, 21. in 22. november 2013 ■ CEDEfOp European Centre for the Development of \focelional Training Cedefop organizira konferenco o aktualni preusmeritvi k učnim rezultatom v evropskih sistemih izobraževanja in usposabljanja. Številni izvajalci teh dejavnosti bodo podrobno predstavili zadnje dosežke ter razpravljali o prednostih in težavah/izzivih, kot so: • učni rezultati kot predpogoj za prilagodljivo (vseživljenjsko) učenje; • upravljanje s pomočjo učnih rezultatov; • učni rezultati ter poučevanj e in usposablj anj e. Program konference in navodila za prijavo bodo v kratkem objavljena na spletni strani Cedefopa. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS TRANSFORMING formative assessment in lifelong learning / Kathryn Ecclestone with Jennie Davies, Jay Derrick and Judith Gawn. - Maidenhead : Open University Press, cop. 2010. - VI, 235 str. ; 23 c ADULT education and the pursuit of wisdom / Elizabeth J. Tisdell, Ann L. Swartz, editors. - San Francisco : Jossey-Bass, 2011. - 101 str. ; 23 cm. - (New directions for adult and continuing education ; no. 131) BODIES of knowledge : embodied learning in adult education / Randee Lipson Lawrence, editor. -San Francisco : Jossey-Bass, 2012. - 83 str. : ilustr. ; 23 cm. - (New directions for adult and continuing education, ISSN 1052-2891 ; no. 134) BROOKFIELD, Stephen D. Radicalizing learning : adult education for a just world / Stephen D. Brookfield, John D. Holst. -San Francisco : Jossey-Bass, cop. 2011. - XIX, 262 str. ; 24 cm. - (The Jossey-Bass higher and adult education series) CHALLENGING ableism, understanding disability, including adults with disabilities in workplaces and learning spaces / Tonette S. Rocco, editor. - San Francisco : Jossey-Bass, 2011. - 110 str. ; 23 cm. - (New directions for adult and continuing education, ISSN 1052-2891 ; no. 132) DROFENIK, Olga Izobraževanje odraslih kot področje medresorskega sodelovanja [Elektronski vir] / nosilka projekta Olga Drofenik. - El. knjiga. - Ljubljana : Andragoško društvo Slovenije : Andragoški center Slovenije, 2013. - Način dostopa (URL): http: //arhiv.acs.si/porocila/Izobrazevanj e_odraslih_kot_podrocj e_medresorskega_sodelovanj a.pdf EXPANDING the boundaries of adult religious education : strategies, techniques, and partnerships for the new millennium / E. Paulette Isaac, editor ; Susan Imel, Jovita M. Ross-Gordon, 22 coeditors-in-chief. - San Francisco : Jossey-Bass, 2012. - 95 str. ; 23 cm. - (New directions for adult and continuing education, ISSN 1052-2891 ; no. 133). - Dostopno tudi na: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ace.v2012.133/issuetoc FILM pri pouku : prakse in izzivi / [avtorji Dušan Rutar ... et al.]. - 1. izd., 1. natis. - Ljubljana : Zavod RS za šolstvo, 2012 ([Žirovnica] : Medium). - 91 str. ; 30 cm MEZGEC, Maja Funkcionalna pismenost v manjšinskem jeziku : primer slovenske manjšine v Italiji / Maja Mezgec. - Koper : Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, 2012 ([Ljubljana] : Boex DTP). - 270 str. : ilustr. ; 24 cm. - (Knjižnica Annales Ludus) MRAK Merhar, Irena Uporaba igre v andragoških procesih / Irena Mrak Merhar, Klara Vidmar, Lucija Umek ; [lustracije Marta Vrankar]. - 2. prenovljena izd. - Ljubljana : Salve, 2013. - 72 str. : ilustr. ; 24 cm MULEJ, Nada Rdeča nit : sam svoj coach v času sprememb / Nada Mulej. - 1. natis. - Žalec : Sledi, 2012. - 138 str. : ilustr. ; 21 cm MURŠAK, Janko Temeljni pojmi poklicnega in strokovnega izobraževanja / Janko Muršak. - Ljubljana : Center RS za poklicno izobraževanje, 2012 ([Begunje] : Cicero). - 157 str. ; 18 cm NOVAK, Darijan Priložnosti so! [Videoposnetek] : programi usposabljanja za brezposelne = There are opportunities! : training programmes for the unemployed / scenarij, written by Darijan Novak ; režija, kamera, montaža [in] foto, directed by, camera, editing [and] photo Jure Plešec ; glasba, music and sound Jani Kovačič, različni avtorji Jamendo.com ; prevod, translation Amidas. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012. - 1 video DVD (27 min, 41 sek) : barve, zvok ; 12 cm + zgibanka ([4] str.). - (Primeri dobrih praks). Dostopno tudi na: http://tvu.acs.si/paradaucenja/video1/index.php?nid=5320&id=393 NOVAK, Darijan Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih 2012 [Videoposnetek] = Award winners 2012 for the promotion of adult learning and knowledge / scenarij Darijan Novak, Ajda Turk ; režija, kamera, montaža, foto Jure Plešec ; glasba različni avtorji. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2013 ([Ljubljana] : Oblikovalnik). - 1 video DVD (18 min) : barve, zvok ; 12 cm PEČJAK, Sonja Bralne učne strategije / Sonja Pečjak, Ana Gradišar. - 2., razširjena in dopolnjena izd., 1. natis. -Ljubljana : Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2012 ([Ljubljana] : Present). - 423 str. : ilustr., preglednice ; 24 cm PRIZNAVANJE neformalno pridobljenega znanja - PNZ : priporočila za izvajalce / [glavni urednik Blaž Weber]. - Slovenija : Konzorcij šolskih centrov Slovenije v okviru projekta MUNUS 2, 2012 (Žirovnica : Medium). - 55 str. : ilustr. ; 21 cm 23 RAZVOJNA psihologija : izbrane teme / Ljubica Maijanovič Umek, Maja Zupančič (ur.). - 2. izd. -Ljubljana : Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2011 (Ljubljana : Birografika Bori). - 294 str. : ilustr., preglednice ; 24 cm SLOVENSKA univerza za tretje življenjsko obdobje : izobraževanje starejših v Sloveniji : zakaj in kako / [avtorji besedila Ana Krajnc ... [et al.] ; urednici Ana Krajnc in Maša Bizovičar ; fotografija Peter Irman, Igor Modic in drugi]. - Ljubljana : Društvo za izobraževanje za tretje življenjsko obdobje, 2012 ([Ljubljana] : Birografika Bori). - 31 str. : fotogr., zvd. ; 25 cm STRATEGIES for improving participation in and awareness of adult learning / [European Commission] : European guide. - Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2012. - 158 str. : ilustr. ; 30 cm. - (Education and training) STROKOVNE podlage in osnutek predlogov za projekt Build Up Skills / [Bogataj, N. ... [et al.]. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2013. - 65 str. : preglednice ; 30 cm ŠTUDIJSKI krožki kot prispevek k razvoju lokalne skupnosti / Nevenka Bogataj ... [et al.]. -Radeče : KTRC, 2013 (Ljubljana : DTP). - 82 str. : barvne fotogr. ; 24 cm TURK, Ajda Stkane zgodbe [Videoposnetek] : podeželje kot priložnost za razvoj pismenosti in temeljnih zmožnosti = Handmade stories : rural areas as an opportunity for the development of basic skills and key competences / scenarij, written by Ajda Turk ; režija, kamera, montaža [in] foto, directed by, camera, editing [and] photo Jure Plešec ; glasba, music and sound Tminski madrigalisti, različni avtorji Jamendo.com ; prevod, translation Amidas. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije = Slovenian Institute for Adult Education, 2013. - 1 video DVD (21 min, 24 sek) : barve, zvok ; 12 cm + zgibanka ([4] str.). - (Primeri dobrih praks). - Dostopno tudi na: http: //tvu.acs.si/paradaucenja/video2/ Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.